eitaa logo
کانال انجمن کادح
12 دنبال‌کننده
305 عکس
14 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر علم صحیح نباشد، انسان نیروی عبادت ندارد. نیروی عبادت و برداشتن سنگهای میان راه عبادت که ابلیس می اندازد، همه از علم است. ، ص 31 @msaliagha
این قدر گناهان باعث تغییر ماهیت انسان می شود که اصلا انسان سنخیتش با اولیای خدا عوض می شود، دیگر نمی تواند با آنها مجالست کند. در دار دنیا از کنار آنها می گذرد و هیچ جاذبه ای از آنها ، این را جذب نمی کند. ، ج۲ ، ص ۲۱ @msaliagha
از وجود مبارک امام هشتم علی ‌بن‌ موسی ‌الرضا علیه السلام  رسیده است که خواهر ما فاطمه معصومه در قم مدفون است هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است، و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقی علیه السلام روایت شده است که عمّه من فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است... اگر حضرت فاطمه معصومه به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌‌کنند: "یا فاطمة إشفَعی لی فی الجنة" معلوم می‌شود که حقّ شفاعت دارد، اینکه همه بزرگان در پیشگاه این کریمه عرض می‌‌کنند " إشفَعی لی فی الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن "؛ معلوم می‌شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی‌شود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت. ؛۹۷/۹/۱۰ @apmkadeh
گیری به معنای جدا شدن از جامعه نیست، جدا شدن از است نه از . در متن مردم بودن، مردمی بودن، برای مردم کار کردن، دنیا نیست، آخرت است. از دنیا فاصله گرفتن چلّه گیری است نه از خلق خدا، نه از مردم.   اربعین گیری از بهترین راههای دریافت فیوضات است که: من أخلص لله أربعین صباحا تنفجر ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه. اگر سخن می گوید از چشمه جوشان دل خودش حرف می زند، اگر چیزی می نویسد از چشمه جوشان قلب خودش حرف می زند. این راه برای همه است منتها با غذای پاک و حلال، حرف پاک، نگاه پاک، قیام و قعود پاک و مانند آن.   طرح مسئله اربعین برای آن است که اربعین کلیمی از تا بود. وجود مبارک موسای کلیم که چلّه گرفت و به اربعین کلیمی معروف است از [فردا] شروع می شود: اول ذیقعده تا دهم ذیحجّه. این چهل شبانه روز وجود مبارک موسای کلیم در طور مهمان خدا بود. نه خوابی داشت، نه غذایی داشت، نه استراحتی داشت. در طی این چهل شبانه روز مهمان مناجات الهی بود. اول میقات وقت ملاقات سی شبه بود. بعد ده شب اضافه شد و شد چهل شب. اربعین کلیمی جزء دستورات رسمی دین ما است، اینها جزء نوآوری‌های دین است. ما اگر نتوانیم آن اربعین کامل را داشته باشیم لااقل این چهل شبانه روز مواظب باشیم غذاهای آلوده، حرفهای آلوده، فکرهای آلوده نداشته باشیم. درس اخلاق سال ۱۳۹۰ @apmkadeh
انسان اگر به حد تقوا و حتى بالاتر به احسان رسيده باشد، وقتى كارهاى خودش را سر جمع مى‌ كند، مى‌ فهمد كه همۀ كارهاى خوبى هم كه انجام داده، همه را براى خودش، براى دنياى خودش انجام داده و تازه طلبكار هم هست، در حالى كه اين كارها اصلاً قابل قياس با او نيست. اينجاست كه در باطن توجهى براى او مى‌ آيد و يك نوع ترس و وجلى برايش پيدا مى‌ شود. اين ندارها و فقيرها كه از صبح تا شب براى آنها دويده‌ ايم، چه به ما مى‌ دهند كه وقتى صحبت خدا مى‌ شود، مى‌ گوييم شهودش كجاست، عشقش كجاست، شهرتش كجاست، اوليائش كجاست، بهشتش كجاست، جهنمش كجاست‌؟! اين چه طلبكارى است كه وقتى براى غير حق قدمى بر مى‌ داريم، هستىِ خود را مى‌ دهيم و منتظر هيچ پاداشى هم نيستيم، ولى وقتى براى خدا قدمى بر مى‌ داريم، يقين مى‌ خواهيم، بهشت مى‌ خواهيم‌؟! اسرافيل و عزراييل و ميكاييل و جبراييل بايد بيايند چهار ستون هستى و زندگى ما را بگيرند! با چه كسى مى‌ خواهيم محاسبه كنيم‌؟ @Einsad @apmkadeh
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ؛ ای اهل ایمان، خدا را اطاعت کنید و رسول او را اطاعت کنید و اعمال خود را ضایع و باطل نگردانید. @apmkadeh
اگر امام زمان علیه السلام به کسی نظر کند، مبادی میلش را عوض می کند، یعنی آن شخص پس از نظر مبارک امام زمان از عالم حیوانی خارج می شود، و چون نور انسان کامل بر قلبش خورد، دیگر انسان گونه زندگی می کند، و در آن حال خواستن ها و نخواستن هایش انسانی است، دوست داشتن ها و دوست نداشتن هایش آدمی است، دیگر بر اساس غضب و شهوت و حرص و رقابت و ... تصمیم نمی گیرد. بر اساس همین مبانی، دلی که بتواند نظر امام زمان علیه السلام   را جلب کند، این دل اعمال و رفتارش درست می شود. اگر ما مزه نظر حضرت را بچشیم تمام تقاضاهایی که راجع به ظهور امام زمان داریم معنی خودش را پیدا می کند. یعنی اگر هر کسی - مسلمان یا غیر مسلمان، شیعه یا غیر شیعه - به جایی رسید، بر اساس نظر مبارک انسان کامل به آن مقام رسیده است. نظر امام علیه السلام باعث نزدیک شدن انسان ها به انسانیت می‌شود، چون امام  " انسانیت کل " و " آدمیت کل " است و هر قدر به هر کس نظر کند او به آدمیت نزدیک می شود. جایگاه و معنی واسطه فیض، ص ۱۱۰ @apmkadeh
در اربعین موسوی باید جبل انیت‌ها در کوره ریاضت ها و مراقبات، دقیق و دقیق‌تر بسوزد؛ و خودخواهی‌ها و خودمحوری‌ها به توحیدمحوری و رنگ الهی در همه امور تبدیل شود. اربعین موسوی، ص ۵۹ @apmkadeh
امام رضا علیه السلام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را به عنوان نمونه بارز بشری که در مقام حاکم الگوی حاکمان، و در مقام دانش الگوی فقیهان و دیگر مسلمانان و گروه ها بود، به همگان می‌شناساند. او که فرصت را برای دعوت به پیروی از پیامبر مناسب یافته بود روایاتی درباره اخلاق پیامبر از پدران خود نقل می‌کرد. از جمله آن روایات، روایتی است از امام حسن مجتبی از امیرالمؤمنین علیهما السلام درباره اخلاق پیامبر که حضرت نقل فرمود: ... رسول خدا تنها در موردی زبان به سخن می‌گشود که به او مربوط بود... بزرگان و کریمان قوم را گرامی می‌داشت، آنان را بر قومشان می گمارد... جویای حال اصحاب خود می‌شد و از مردم درباره آنچه در میان ایشان می‌گذشت پرسش میکرد... بهترین ایشان نزد پیامبر کسی بود که در (دین و دانش) برتر و خیرخواهی اش برای مسلمانان فراگیرتر بود، و آن که همدردی اش نسبت به دیگران بیشتر منزلتش نزد پیامبر والاتر بود... خــوی نیکوی او همۀ مردم را در برگرفته او برای آنان چونان پدری مهربان بود و در عرصه حق آنان از نظر او یکسان بودند. پیوسته گشاده رو و خوش مشرب بود... به سه چیز از مردم کار نداشت: کسی را نکوهش نمی‌کرد، از کسی عیب جویی نمی‌کرد، و در پی یافتن و آشکار کردن لغزش و بدی کسی برنمی آید... بردباری و شکیبایی را با هم در خود جمع کرده بود و چیزی او را خشمگین و سراسیمه نمی‌کرد. او افزون بر حذر و احتیاط، چهار خصلت داشت: نیکی را برگزیده بود تا دیگران بدان اقتدا کنند، باطل را را رهانید تا مردم از آن باز ایستند، تمام تلاش او بیان نظری بود که امت را به سامان برساند، و به کاری می پرداخت که خیر دنیا و آخرت امت در آن بود. امام رضا با نقل این گونه روایت و بیان ویژگی‌های رسول خدا به طور غیر مستقیم امت را فرا می‌خواند تا خود به تفکیک میان دو روش اخلاقی بپردازند؛ روش حاکمان و روش رسول خدا که بن مایه روش و شیوه اخلاقی اهل بیت بود. بدین ترتیب و پیش از این که حاکمان عباسی بتوانند از نشر احادیثی که درباره اخلاق پیامبر رسیده بود، جلوگیری کنند، امام رضا علیه السلام با این روایات و به طور مسالمت آمیز مردم را با حقیقت و ماهیت خلق و خوی حاکمان عباسی آشنا کرد. پیشوایان هدایت، ج۱۰، ص ۱۳۱- ۱۳۳ @apmkadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(صلوات الله و سلامه علیه): هیچ کسی در عالم کسی را راضی نمی ‌کند، و کسی از چیزی راضی نمی ‌شود، و نعمتی به هیچ کس نمی‌ رسد که او خوشحال بشود مگر به وساطت رضا؛ رضا یعنی همین! مظهر راضی بودن، مظهر «هو الرّاضی» بودن، ، این است! اگر کسی توفیقی پیدا کرد که مشکل دیگری را حلّ کرد دیگری را راضی کرد، به وساطت رضاست؛ اگر بیماری درمان شد و خوشحال شد، به وساطت رضاست؛ اگر جاهلی عالِم شد، به وساطت رضاست؛ و اگر گرفتاری آزاد شد، به وساطت رضاست؛ اصلاً رضا معنایش همین است: آن‎ که راضی است و مظهر رضای الهی است، یعنی هیچ خوشنودی در عالم پیدا نمی ‌شود الا به وساطت امام رضا (صلوات الله و سلامه علیه). @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
شب ولادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام شب باعظمتی است! در اين شب، اسرار الهی و توحيد به ظهور آمده است. امام سرالله است، او حقيقت انسانيّت است تا انسان ها بتوانند اين حقيقت را شهود كنند. اگر حقيقت انسانيّت را پيدا كنی، همه چيز را پيدا كرده ای! انسان سرّی دارد كه بايد به آن برسد؛ و الا ثبات نخواهد داشت و زندگی اش را حسرت، اضطراب و يأس متزلزل خواهد كرد. اگر بند تن شوی، نمی توانی به سرّ عالم دست يابی؛ اگر سرّ خود و ديگران را حفظ نكنی، خداوند به تو سرّ نمی دهد. به عيب ديگران نگاه نكن تا خدا عيب تو را آشكار نسازد. اينكه اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: ینحدر عني السیل و لا یرقی الي الطیر؛ بدين معنی است كه سرّ از وجود امام معصوم جاری می شود و آنها خزانه غيب و صاحب حقيقت اند، از حقيقت بايد بنوشی! برای اينكه به حقيقت برسی، بايد دل را به صحنه آوری، با هوی و هوس نمی شود. قفلی بود میل و هوا بنهاده بر دل‌های ما مفتاح شو مفتاح را دندانه شو دندانه شو @foroogheto @apmkadeh
در مثل چنین شبی، باب سرّ به عالم گشوده شده است! برای رسيدن به حقيقت، سر بر آستان علي بن موسی الرضا علیه السلام بگذار بايد در دريای محبت اهل بيت محو شويم من قطره نهان شده در ابرم و تو بحر ای ابر، همتی که به دريا چکانيم تمام جمال خدا در اهل بيت عليهم السلام جمع است و لذا دستور خداوند است كه به آنها محبت داشته باشيم، چون محبت در جايی است كه جمال باشد. تو هم آينه شو تا جمال امام رضا  در تو به ظهور آيد و صاحب سرّ شوی! آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه و پس ميهمان طلب امام رضا عليه السلام شب هنگام خادمش را دنبال احمد ابن أبی نصر بزنطی می فرستاد و به خادم دستور می داد تا او را با اسب خود حضرت بياورد. وقتی بزنطی وارد می شد، حضرت تا اذان صبح به او علم و معارف ياد می داد، بزنطی می گفت: بعد از نماز صبح می خواستم برگردم خانه، ولی حضرت فرمود: در خانه من استراحت كن. به بستر كه رفتم، با خود گفتم: چه كسی مثل من است؟! چه كسی چنين توفيق دارد كه با حضرت شب نشينی نمايد؟! يكوقت ديدم امام رضا عليه السلام وارد اتاق شد و فرمود: روزی جدم علي بن ابي طالب عليه السلام به صعصعة بن صوحان فرمود: فخر نفروش (که اگر فخر فروشی کردی) تعالی پیدا نمی کنی! @foroogheto @apmkadeh
من خواستار جام می از دست دلبرم این راز با که گویم و این غم کجا برم گر از سبوی عشق دهد یار جرعه ای مستانه جان ز خرقه هستی درآورم @apmkadeh
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ قِنَا مِنْكَ، وَ احْفَظْنَا بِكَ، وَ اهْدِنَا إِلَيْكَ، وَ لَاتُبَاعِدْنَا عَنْكَ، إِنَّ مَنْ تَقِهِ يَسْلَمْ، وَ مَنْ تَهْدِهِ يَعْلَمْ، وَ مَنْ تُقَرِّبْهُ اِلَيْكَ يَغْنَمْ؛ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنَا حَدَّ نَوَائِبِ الزَّمَانِ، وَ شَرَّ مَصَايِدِ الشَّيْطَانِ، وَ مَرَارَةَ صَوْلَةِ السُّلْطَانِ. خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از خشم خود نگاه دار، و به عنایتت محافظت فرما، و به سوی خود هدایت کن، و از حضرتت دور مساز، که هر که را تو حفظ کنی سالم می‌ماند، و هر که را تو هدایت فرمایی دانا می‌شود، و هر که را تو به خود نزدیک کنی، به بهره‌مندی می‌رسد. خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، و ما را از شدّت حوادث ناگوار زمان، و شرّ دام‌های شیطان، و قهر و خشم سلطان کفایت فرما. @apmkadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو خیال می‏ کنی امتیاز نماز حضرت امیرالمؤمنین، علیه السلام، با ما این است که «مدّ» «و لا الضّالین» را طولانی تر می‏ کند؟ یا قرائتش صحیح‌تر است؟ یا طول سجود و رکوع و اذکار و اورادش بیشتر است؟ یا امتیاز آن بزرگوار به این است که شبی چند صد رکعت نماز می‏ خواند؟ ‏یا مناجات سید الساجدین، علیه السلام، هم مثل مناجات من و تو است؟ او هم برای حور العین و گلابی و انار این قدر ناله و سوز و گداز داشت؟ به خودشان قسم، و إنَّهُ لَقَسمٌ عظیم، که اگر بشر پشت به پشت یکدیگر دهند و بخواهند یک لا إلهَ إلاَّ اللَّه امیرالمؤمنین را بگویند نمی‏ توانند! خاک بر فرق من با این معرفت به مقام ولایت علی، علیه السلام! به مقام علی بن ابی طالب قسم که اگر ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین، غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست، بخواهند یک تکبیر او را بگویند نتوانند... @kashani1395 @apmkadeh
محروميت‌هاى ما نتيجه محدوديت‌هاى ماست. يك عمر از اين ديوارها و از اين حدود پاسدارى كرده‌ايم كه نكند بريزد. همين محدوديت‌هاست كه ما را محروم مى‌كند. بايد اين حدودرا شكست. وقتى آن ساربان خدمت رسول الله  آمد و درخواست صد شتر  کرد. حضرت تعجّب كرد، فرمود:  از آن پيرزن بنى اسراييل كمتر است؟ بسوزد ريشه كسانى كه مى‌گويند مذهب آمده به انسان قناعت بدهد، در حالى كه همه انبيا آمده‌اند به انسان بگويند به دنيا كه هيچ، حتى به بهشت هم قانع نشود! حضرت از خواسته اين مسلمان ناراحت شد و به داستان برادر خود موسى اشاره كرد كه زمانى كه برادرم موسى مى‌خواست از مصر بيرون بيايد، مأمور شد تا جنازه يوسف را نيز با خود  به سرزمين مقدس ببرد. از محل جنازه فقط يك پيرزن از بنى اسرائيل خبر داشت. اما آن پيرزن شرطی داشت. به موسى خطاب شد هر شرطى دارد بپذير، زيرا تو نمى‌دهى، اين ما هستيم كه مى‌دهيم. پيرزن از موسى خواست كه در بهشت در درجه و در رتبه او باشد. ما در زندگى به كم‌ها قانع شده‌ايم. تمام زندگى ما به يك امكان بانكى و دو تا خانه و يك ماشين و زن و چند بچه و ... ختم شده است. @einsad @apmkadeh
شما اگر محبّ خدا بودید هنر نکردید، چون همه چیز شما از خداست! به جایی برسید که خدا محبّ شما باشد، این مهم است. آن حلقه وسط، آن رابط، آن حدّ وسطی که محبّ را محبوب می ‌کند، یعنی محبّ خدا را محبوب خدا می‌ کند، آنکه دوست خداست به جایی می‌رسد که خدا دوست او می‌شود، آن حلقه وسطی چیست؟ آن رابطه وسط چیست؟ پیروی از حبیب خداست: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ. اگر کسی به دنبال "حبیب الله" برود، از محبّ بودن به محبوب بودن می‌ رسد. @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
علیه السلام السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الصِّدِّیقُ الشَّهِیدُ @apmkadeh
اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِی حَوْضَ نَبِیکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ؛ وَ اسْقِنِی مِنْهُ مَشْرَبا رَوِیا سَائِغا هَنِیئا، لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ، وَ لا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ ،وَ لا عَنْهُ أُذَادُ، وَ اجْعَلْهُ لِی خَیرَ زَادٍ . خدایا مرا به حوض پیامبرت محمّد صلی الله علیه و آله وارد کن، و از آن به من بنوشان، نوشاندنی سیراب کننده، روان و گوارا، که پس از آن هرگز تشنه نشوم، و از ورود به آن طرد نگردم، و از آن‌ منع نشوم، و آن را برایم بهترین توشه قرار ده . بخشی از دعاي روز دحو الارض @apmkadeh
آیه نور السموات و الارض، فیضمان می‌بخشد که الله نور است. امام باقر علیه السلام فرمود: ان الله عزوجل کان و لا شئ غیره نورا و لا ظلام فیه؛ خدای عز و جل بود و چیزی جز او نبود، نوری بود بی‌ظلمت و تیرگی. بنا به این اعتبار هر چه غیر الله باشد ظلمت محض است. در این صورت هر کجا خدای تعالی نباشد از درون انسان گرفته تا هر کجا مورد نظر آید، در تاریکی و ظلمت خواهد بود. آنجا که خدای تعالی خود را نور السموات و الارض می شناساند، نورافکن را که از این نور منیر شده و جهان را روشنایی می‌بخشد به عنوان سراج منیر معرفی می‌کند: یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا. یعنی اگر خدا نور است تو که سراج منیر هستی نورافکن به جهان می‌باشی. ، ص ۸۳ @apmkadeh
آیه مثل نوره کمشکوه فیها مصباح المصباح فی زجاجه الزجاجه کانها کوکب دری؛ مستفیض بل مست فیض‌مان می‌فرماید که رسول اکرم سراج منیر است، سراج منیر از نور السموات و الارض است. به تعبیر علامه جوادی آملی نور السموات و الارض در مرآت نبی اکرم تابید. پس چون سخن از تجلی است، تنها موجودی که می‌تواند بگوید تمام اهداف من خدا و تمام کارهای من برای رضای خداست حضرت خواجه کائنات است. این عینا درباره مظهر تام صادر اول حضرت سرالله الاعظم امیرالمومنین علیه السلام صادق است. به همین اعتبار قلب محمد یعنی علی، به حب خدا و اراده خدا لبریز است. پس قلبی که پر از حب خداست جایی برای غیر ندارد تا شیطان و هوس توانایی القایی داشته باشند. لذا هر چه را این قلب ببیند خدا ارائه داده است و هر چه بفهمد خدا تفهیم کرده است. پس اگر کسی بگوید سخن خدا را قبول دارم اما سخن پیغمبر را قبول ندارم، یا سخن خدا و پیغمبر را قبول دارم، سخن امیرالمومنین را قبول ندارم، مثل این است که بگوید سخن خدا را قبول دارم و سخن خدا را قبول ندارم.  ،  ص ۸۴ @apmkadeh
در مجلسی یحیی بن اکثم به امام جواد علیه السلام گفت: یابن رسول الله! روایت شده: جبرئیل به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: یا محمد! خدایت به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: از ابوبکر بپرس آیا از من خشنود است؛ که من از او خشنودم. حضرت فرمود: منکر فضل ابوبکر نیستم اما باید صاحب خبر به روایتی که از پیامبر در حجه الوداع نقل شده توجه داشته باشد که: بر من دروغ می بندند و پس از من نیز این کار بیشتر خواهد شد. هر کس بر من دروغ ببندد جایگاه خود را در آتش مهیا کرده است. هرگاه حدیثی به شما رسید آن را با قرآن و سنت من محک زنید، اگر موافق آن دو بود بپذیرید و اگر نبود آن را رها کنید. بعد امام علیه السلام فرمود: این خبر با کتاب خدا مطابقت ندارد. چرا که خداوند فرمود: لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید. ما انسان را آفریده‌ایم و می‌دانیم که نفس او چه وسوسه‌ای به اومی‌کند، و ما از شاهرگ او به او نزدیک‌تریم. در این صورت خدا نمی‌دانسته ابوبکر از او خشنود یا ناخشنود است و از خود او می‌پرسد. این ادعا از نظر عقل، محال و مردود است. ... ، ج ۱۱، ص ۲۱۰ @apmkadeh
یحیی گفت: روایت شده ابوبکر و عمر در زمین، مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان هستند. امام جواد علیه السلام فرمود: جبرئیل و میکائیل دو فرشته مقرب الهی هستند و دمی نافرمانی خدا نکرده‌اند. در حالی که آن دو به خداوند شرک می‌ورزیده‌اند.گرچه پس از دوران شرک‌ورزی مسلمان شدند، اما بیشتر عمر خود را به شرک گذراندند. لذا تشبیه آنان با دو فرشته الهی محال است. یحیی گفت: در روایت آمده آن دو سروران و مهران کهنسالان اهل بهشتند. در این باره چه می‌گویی؟ فرمود: این مطلب محال است. زیرا تمام اهل بهشت جوان خ اند بود و پیر و کهنسال در آنجا یافت نمی‌شود. این خبر را بنی‌امیه جعل کردند تا با گفته پیامبر صلی الله علیه و آله که فرمود: حسن و حسین دو سرور جوانان اهل بهشتند، معارضه کرده باشند.... ، ج ۱۱، ص ۲۱۰ @apmkadeh
مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإِنْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ. هر کس به گوینده‌ای گوش فرا دهد سر به بندگي او نهاده است. اگر گوینده سخن خدا را بازگوید، شنونده بندگي خدا کرده، و اگر گوینده سخنان  شیطان بر زبان آورد، شنونده شیطان را بندگي کرده است. ، ص ۳۲۳ @apmkadeh