eitaa logo
کانال انجمن کادح
12 دنبال‌کننده
305 عکس
14 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ماه رجب، ماه درخواست ظرفيت است، درست است که بعضي از کارهاي بدي که کرديم از ما ظرفيت را گرفته است؛ ولي ظرفيت‌ده، همچنان بخشنده است. لذا از او ظرفيت طلب کنيد، استحقاق طلب کنيد، لياقت طلب کنيد، و بعد از خداوند مسئلت کنيد که به اين ظرفيت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند. اسرا نیوز، ۹۶/۱/۹ @apmkadeh
اميدواريم در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو؛ ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست؛ بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. در قرآن کریم آمده مردان باتقوا  بهشتي دارند (جنات تجری من تحتها الانهار) که جنت جسم و بدن است، و يك بهشت ديگري هست كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده، (فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر) آن جنّت براي روح و جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم! اوساط اهل ايمان، رغبتشان در ليلةالرغائب به جنت جسمانی است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه آن بهشت را طالب هستند، جنت روحانی را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند. درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ( و لمن خاف مقام ربه جنتان) هم جنّت بدن است، هم جنّت جان است، هم لذّت روح است، هم لذّت تن است كه در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار ‌يابيم. @esrapr @apmkadeh
رجب، ماه توبه است. از اذکاری كه درصورت توجه به معنایش مؤثراست «يامُقيل العَثَرات» است؛ ای كه لغزشها را اقاله میكنی! اقاله یعنی اگر توبه کنیم، طوری با ما معامله میكند که گویا گناهی مرتكب نشده‌ايم! اين ذكر اگر با حضورقلب در قنوت ياسجده گفته شود، توفيقاتی که گاهی با گناه سلب میشود، بازمی گردد. @fateminia @apmkadeh
وجود مبارک امام جواد سلام الله علیه فرمود: الثِّقَهُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلی کُلِّ عالٍ؛ رسیدن به درجات عالی، درجات بهشت، درجات علمی و عملی و تقوا در دنیا، و درجات بهشت در آخرت البته سخت است؛ ولی اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهای هر کالای گرانی است. امام جواد علیه السلام می فرماید: نِیل به درجات عالی و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان، مقام اباذر، مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را دارید، نگویید سلمان و مقداد به آن مقامات رسیده اند ما نمی ‌توانیم، بگویید یک مقامی خیلی بالاست، نردبانش را دارید و آن اطمینان به خدا است. ادیان نیوز، ۱۴۰۱/۴/۱۱ @apmkadeh
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: مَنْ أرادَ أنْ یَنْظُرَ إلى إسْرافیلَ فی هَیْـبَتِهِ؛ وَ إلى میکائیلَ فی رُتْبَتِهِ؛ وَ إلى جَبرائیلَ فی جَلالَتِهِ؛ وَ إلى آدَمَ فی سِلْمِهِ؛ وَ إلى نُوح فی حُسْنِهِ؛ وَ إلى إ بْراهیمَ فی خُلَّتِهِ؛ وَ إلى یَعْقُوبَ فی حُزْنِهِ؛ وَ إلى یُوسُفَ فی جَمالِهِ؛ وَ إلى مُوسى فی مُناجاتِهِ؛ وَ إلى أیُّوبَ فی صَبْرِهِ؛ وَ إلى یَحْیى فی زُهْدِهِ؛ وَ إلى عیسى فی سُنَنِهِ؛ وَ إلى یُونُسَ فی وَرَعِهِ؛ وَ إلى مُحَمَّد فی جِسْمِهِ وَ خُلْقِهِ؛ فَلْیَنْظُرْ إلى علیّ؛ فإنَّ فیه تِسْعینَ خَصْلَةً مِنْ خِصالِ الْأنبیاءِ، جَمَعَهَا اللهُ فیهِ وَ لَمْ تُجْمَعْ فی أحَد غَیْرِهِ. هر که مى خواهد هیبت اسرافیل، و مقام میکائیل، و جلالت جبرائیل، و سلامتِ نفس آدم و نیکویى نوح، و خدا دوستىِ ابراهیم، و حزن یعقوب، و جمال یوسف، و راز و نیاز موسى، و شکیبایى ایّوب، و زُهد یحیى، و آیین و روش عیسى، و پرهیزکارى یونس، و خلقت نیکو و اخلاق نیک محمّد را ببیند، علىّ را بنگرد؛ چرا که در وى نَود خصلت از خصلتهاى پیامبران نهفته است که خدا آنها را در او گردآورده و در هیچ کس دیگر چنین خصلتهایى جمع نشده است.  عبقات الانوار، ص ۲۲۱ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ @apmkadeh
احدی از معصومان را به یاد ندارم که وقتی سخن گفته باشد، همه بگویند گویی حیدر کرار برگشته و زنده شده است. خود امیرالمومنین سلام الله علیه در مسجد و در میان مردان و در شرایط نسبتا عادی سخن فرموده بود. اما زینب کبری سلام الله علیها در شرایط بسیار سخت، زیر شکنجه و جسارت و .... آرامشی عجیب و وقاری مهیب از خود نشان داد و سخنانی فرمود که اگر زین العابدین علیه السلام فرموده بود، بی درنگ کشته می‌شد. زینب کبری سلام الله علیها بارها جان امامش را نجات داد. متن خطبه شام را باید به عنوان فهم حرکت سیدالشهداء و در عین حال یک متن روضه خواند. درشگفتم که چگونه در آن شرایط سخت، ارتجالا سخن گفت که ناخودآگاه دشمن را به تحسین واداشت و به این اعتراف که گویی علی برگشته است. @kashani1395 @apmkadeh
خدای متعال، پیامبر خدا و اهل بیت علیهم السلام و صد و بیست و چهار هزار پیامبر، هر شب جمعه، زائر امام حسین علیه السلام در کربلا هستند. زیارت خدای متعال، به معنای حرکت مادی و ... نیست، بلکه شاید به این معنا باشد که هر شب جمعه، همه اسماء و صفات الهی در کربلا تجلی می کند برای اهلش، و همه پیامبران می آیند تا از این سفره بهره گیرند. @forooghetohid @apmkadeh
كارِ خير، موقعيت انسان را تثبيت مي‌كند تا در روز خطر نلغزد، وگرنه وقتي حادثه تلخ پيش آمد خيلي‌ها مي‌لرزند. دلیل اینکه بعضي‌ها ثابت‌قدم‌اند این است که اينها ريشه‌ دارند، چرا ريشه ‌دارند؟ براي اينكه چه نمازشب باشد، چه نافله باشد، چه كار خير باشد، چه درس و بحث باشد، (در آن هستند). هر كار خيري موقعيت خود آدم را تثبيت مي‌كند تا زود نلغزد. ماه مبارك رجب براي رسیدن به همين موقعیت است؛ دعاي خاب الوافدون علي‏ غيْرك، یعنی خدايا هر كسي جاي ديگر رفت با سرِ شكسته برگشت، اما اينجا هر كه آمد با دست پر برمي‌گردد. اين دعا براي ثوابِ تنها نيست خاب الوافدون علي‏ غيْرك، لازم نيست فقط در نماز يا تعقيبات نماز خوانده شود، حتی در راه رفتن می توان ذکر را گفت. آدم شبانه‌روز چندبار اينها را مي‌تواند بگويد، نگفتند فقط يك بار يا دو بار بخوان، نگفتند فقط در نماز بخوان، آدم می تواند راه برود و همين‌ها را بخواند: خابَ الوافِدُونَ عَلي‏ غَيْرِكَ.... @esrapr @apmkadeh
مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. بحاالانوار ، ج ۷۸، ص ۳۱۹ @apmkadeh
امام کاظم علیه السلام از داخل زندان طی نامه ای که به هارون نوشت، تلاش های هارون در فریفتن و شکنجه خود را ناکارآمد خواند و متذکر شد اقدام های جبارانه او چیزی را تغییر نمی دهد. محمد بن اسماعیل می گوید: موسی بن جعفر نامه ای از زندان به این شرح برای هارون فرستاد: هر یک روز آمیخته به سختی که بر من می گذرد، یک روز آینده از آسایش و فراخی از تو سپری می شود، تا همگان در روزی بی پایان (برای داوری) گرد خواهیم آمد و آنجاست که باطل کاران زیان می کنند. ، ج ۹، ص ۲۲۴ @apmkadeh
ولی عصر نور خدا و وارث جمیع انبیا و اوصیا است. او کسی است که به ظهور او غرض از خلقت عالم و آدم و از آدم تا به خاتم محقق میشود. وجود او تجلّیِ «و تمّت كلمة ربّك صدقاً و عدلاً» ؛ و ظهور او تفسیر «و أشرقت الأرض بنور ربّها» است. @sheykhhosseinvahidkhorasani @apmkadeh
دعاي شب بيست و هفتم و روز بيست و هفتم را حتماً بخوانيد. ببينيد كه در آن دعا، انسان خدا را سوگند مي‌دهد و عرض مي‌كند: اللهم إنّي اسئلك بالتجلّي الأعظم في هذه الليلة؛ سراسر عالم تجلي حق است: الحمد لله المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقه؛ اما هيچ تجلي ای، به اندازه تجلي بعثت خاتم انبيا كه اولين و آخرين انسانها در پيشگاه او خاضع و خاشع‌اند، نيست. لذا در دعاي شريف بيست و هفتم رجب آمده است كه تو را به تجلي اعظمي كه در اين شب اتفاق افتاده است مورد سؤال قرار مي‌دهم و از تو چيزی مي‌طلبم. بعضي از بزرگان احتمال دادند كه شب قدر از همان بيست و هفتم شروع مي‌شود؛ يعني بيست و هفتم ماه رجب است، و نيمه ماه شعبان است، و نوزدهم و بيست و يكم، و بيست و سوم ماه مبارك رمضان؛ مي‌گويند اين پنج شب از اطراف علم اجمالي است كه احتياط اين است كه انسان اين پنج شب را دريابد تا توفيق ادراك ليله قدر را پيدا كند. @esrapr @apmkadeh
مورخان، مهمترین رویداد شب ۲۸ رجب را خروج حسین بن علی علیه السلام، از مدینه می دانند. وقایع دیگری نیز درهمین شب رخ داده است: ۱۔ وداع امام با جد، مادر و برادر بزرگوارش ۲ - گفتگوی محمد بن حنفیه با امام ٣- وصیت حسین بن علی علیه السلام به محمد بن حنفیه ۴- عزاداری زنان بنی عبدالمطلب ۵ - وداع ام سلمه با امام علیه السلام .... اولین روز شمار جامع تاریخ عاشورا، جلد اول، ص ۶۱ @apmkadeh
إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی. من هرگز از روی هوس و طغیان و برای فساد و ظلم قیام نکردم بلکه برای اصلاح در امت جدم قیام کردم. بخشی از وصیت نامه حضرت سیدالشهدا ، ج۱، ص ۶۵ @apmkadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رجب از دست رفت. چه کردیم؟... آیا از این باران رحمت به دل شما هم رسید؟!!.... اهل معرفت حزن را یکی از مقامات معنوی می دانند که نقش سازندگی دارد... زمان : ۳ دقیقه و ۳۸ ثانیه @apmkadeh
این ماه را كه ذات اقدس الهی به عنوان ماه شعبان مشخص كرده است، برای شعبه شعبه بودن رحمت ‌های الهی است؛ گاهی پیامبر صلی الله علیه و آله خود را به نام شعیب معرفی می‌ كند؛ (یعنی) شعبه ‌های گوناگون رحمت الهی به وسیله این پیامبر به جامعه منتقل می ‌شود؛ و گاهی، زمانی مشخّص به نام ماه را شعبان می ‌نامد كه از شعبه ‌های گوناگون رحمت الهی است: برخی‌ ها از شعبه ‌های كوچك، برخی ‌ها از شعبه ‌های بزرگ، برخی‌ ها از شعبه‌ های كمتر و برخی ‌ها هم از شعبه‌ های بیشتری از فیض ذات اقدس الهی بهره می ‌برند. @a_javadiamoli_esra @apmkadeh
بهشت را از نور حضرت حسین علیه السلام ساخته اند. ایشان برتر از بهشت اند. اگر حرف هایی که آدم می زند، اعمال، اعتقاداتش و اخلاقش با امام حسین تطبیق کند، با امام حسین محشور می شود نه با بهشت. و این هزار مرتبه بالاتر از بهشت است. @apmkadeh
من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو پیش من جز سخن شهد و شکر هیچ مگو @apmkadeh
اگر بنا باشد درباره حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مطلبی گفت و أعتراف به حقیقت و منزلت ایشان کرد باید به فرمایش حضرت امام سجاد زین العابدين توجه داشت که می فرمایند: همه شهداء غبطه رتبه و مقام حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام می خورند. اگر چه این مطلب: وَإنَّ لِلْعَبّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبارَکَ وَتَعالی مَنْزِلَةٌ یَغبِطَهُ بِها جَمیعَ الشُّهدَاءِ یَوْمَ القِیامَة؛ از شفه(لب) مبارک علی بن الحسين حضرت سجاد عليه السلام بیرون آمده؛ اما قائل آن رب الجليل است و رتبه و منزلت آقا حضرت عباس علیه السلام مورد تأیید و عنایت حضرت حق می باشد. @Ayatollahnejabat @apmkadeh
صفات گوناگونی را می شود برای یک رهبر به کار برد: از قهرمانیش، از نبوغش، از شخصیتش، و از خصوصیاتش، چنانکه مداحان بزرگ، شاعران بزرگ و نویسندگان بزرگ برای بزرگان به کار می برند. در تاریخ بشری همواره عادت و سابقه ذهنی داشتیم که یک رهبر، یک پیشوا، جبار باشد، متکبر باشد، مستبد باشد. در عوض در این سیستم، در این فرهنگ، در این ایمان، امام، جبار نیست، بلکه سجاد است. این صفت به عنوان بزرگترین و نمایان ترین کاراکتر رهبر ما عنوان می شود و صفت شاخص او است، صفتی که او را از همه رهبران دیگر در تاریخ بشر، ممتاز می کند، صفتی که با آن، برجستگی و برتری و فضیلت خودش را بر همه پیشوایان دیگر تاریخ انسان نشان می دهد: “زیباترین روح پرستنده”؛  امام نه جبار، سجاد! @apmkadeh
إِلَهِي هَبْ لِي قَلْبا يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَانا يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُه وَ نَظَرا يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ بارالها،  مرا دلی ده که شوقش او را به تو نزدیک کند؛ و زبانی ده که راستگویی اش به سوی تو بالا رود؛ و نظری عنایت فرما که حق بینی اش او را به تو نزدیک سازد. @apmkadeh  
چرا در ماه شعبان اين همه تلاش و كوشش مي‌كنند؟ براي اينكه آنها كه اهل سير و سلوك‌اند، سالشان از اول ماه مبارك رمضان شروع مي‌شود. اينكه حافظ مي‌گويد: ماه شعبان مده از دست قدح كاين خورشيد از نظر تا شب عيد رمضان خواهد شد براي همين است، مي‌گويد ماه شعبان، ماه جائزه‌بخشي و محاسبه و دادن مُزد و اينهاست. ماه شعبان كه گذشت، وارد ماه مبارك رمضان شديد، ديگر خبري از اين حرف‌ها نيست. ماه مبارک رمضان ماه كار است، ماه مُزد نيست؛ ماه مُزد، شب عيد است و روز عيد که شب عيد فطر «ليلة الجوايز» است، روز عيد فطر «يوم الجوايز» است، جايزه‌ها را آن روز مي‌دهند؛ وگرنه ماه مبارك رمضان ماه دويدن است، ماه كار است. ماه مبارک رمضان ماه جايزه نيست. حرف حافظ اين است كه اين چند روز ماه شعبان را درياب، اگر اين چند روز را در نيافتي در ماه مبارك رمضان بايد بدوي، جايزه‌ها را شب عيد فطر مي‌دهند. @EsraTvTelegram @apmkadeh
خداوند برای مقابله با شیطان امکانات و فرصت‌هایی در اختیار ما گذاشته است. از جمله مطلق زمان و زمانهای خاص است. یکی از امتیازاتی که در مسیر انسان‌ها وجود دارد، زمان است. به مناسبت این ایام که ولادت حضرت صاحب علیه السلام است عرض می کنم که یکی از این زمان‌های خاص شب نیمه شعبان است. شب نیمه شعبان یکی از لیالی اربعه طول سال است که همسایه لیله القدر است و برکات زیادی دارد. سرنوشت انسان‌ها در آن شب بسته می‌شود. اگر ما به این کلیدها توجه داشته باشیم دریچه‌ای به فضل و رحمت الهی باز می‌شود. شب نیمه شعبان خیلی می‌تواند پر برکت باشد. بنیاد علمی فرهنگی هاد، ۹۵/۲/۲۱ @apmkadeh
اگر شب های سه گانه ماه مبارک رمضان ظرف نزول قرآن کریم است؛ شب نیمه شعبان ظرف تجلی قرآن ناطق از ماورای طبیعت به نشئه طبیعت و عالم ماده است. @apmkadeh