فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️السلام علیک یا ام الائمة النجباء⚫️
💠 شیخ مناجاتیان، پیر خراباتیان
🟢نسبت ارادت و ادب مانند نسبتِ واجب است به حرام در احكام، چه سالك در اتيان واجب توجّه به سوى محبوب دارد، و در اجتناب از حرام توجّه به حريم خود دارد تا مبادا از حدود امكانى و مقتضاى عبوديّت خود خارج شود.
🟢و در حقيقت بازگشت ادب به سوى اتّخاذ طريق معتدل بين خوف و رجاء است، و لازمه عدم رعايت ادب كثرت انبساط است كه چون از حدّ گذرد مطلوب نخواهد بود.
🔵مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى- رضوان الله عليه- مقام انبساط و ارادتش غلبه داشت بر خوف ايشان، و همچنين مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى- رحمة الله عليه- اينطور بود، در مقابل، حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- مقام خوف ايشان غلبه داشت بر رجاء و انبساط، و اين معنى از گوشه و كنار سخنانشان مشهود است.
🟡آن كه انبساط او بيشتر باشد او را «خراباتى» گويند، و آن كه خوف او افزون باشد او را «مناجاتى» نامند. ولى كمال در رعايت اعتدال است و آن عبارت است از حائز بودن كمال انبساط در عين كمال خوف، و اين معنى فقط در «ائمّه طاهرين صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين» موجود است.
📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص117
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(۶۹)
«دلیل و استدلال زمانی کاربرد دارد که نهضت پیش رفته است؛ در وهلهی اول، حرکت، احساسی و عاطفی است»
این جمله را لطف میفرمایید توضیحی بدهید؟
یعنی اینکه چرا شروع نهضتها، احساسی و عاطفی است؟
و چرا وقتی که نهضت پیش میرود، نیاز به استدلال خواهیم داشت؟
چرا «نبی وقتی میخواهد دعوت خود را شروع کند، استدلال فلسفی مطرح نمیسازد؛ بلکه احساس و عاطفهی صادق را مطرح میکند»؟
#اعتقادات
✅#پاسخ_کارشناس 👤
🔻پـاسـخ:🔻(۶۹)
احساس و عاطفه بستر تربیت دینی را فراهم میکند. برهان به آن استحکام و قوام میبخشد. و عرفان و تغییر نفس، هدف آن است.
پس در یک تشبیه، احساسات به منزله علت قابلی، برهان به منزله علت فاعلی و عرفان به منزله علت غایی دین است.
جامعه دینی به سان یک انسان است. تعالیم دینی در دبستان چگونه عرضه میشود؟ با برهان؟! خیر چون قابلیت نیست. اما همین طفل که عادت به نماز کرد نباید در طفولیت فرهنگی و فکری بماند. باید وقتی به بلوغ رسید به سوالاتی عمیق فکر کند که پاسخ آن را تنها برهان میدهد. در نتیجه ارائه برهان و پیگیری لوازم آن، شهودعرفانی برای انسان حاصل میشود و به مقام معرفت میرسد که هدف از خلقت اوست.
البته هستند برخی جویندگان حقیقت که مرحله اول را طی نمیکنند. و کم نیستند خسران زدگانی که هرگز بویی از مرحله سوم نمیبرند.
در همه این مراحل یعنی احساس و عقل و شهود، انسان بی نیاز از وحی و مربیان الهی نیست و الا امکان بیراهه رفتن همواره برای او ثابت است.
پس امر وحیانی هم متکفل ارائه محتوا و روش صحیح احساسی و عقلی و شهودی است و هم میزان و ترازوی سنجش درست از غلط.
موفق باشید
#اعتقادات
💠آیا حرکت امری نسبی است؟!
زمان، اندازه حرکت موجود سیال است و این یعنی تا حرکت نباشد زمان، معنا ندارد.
حال اگر به وحدت موجود سیال توجه کنیم و آگاه باشیم که موجود سیال تنها یک وجود است که مراتب مختلف آن در مقاطع مختلف زمانی بر ما آشکار میشود میتوان گفت که موجود متحرک نسبت به دستگاه ادراکی ما متحرک است اما در واقع هیچ حرکتی در کار نیست!
#فلسفه
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش)
🟢حدیث اول:
🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَّ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لَا كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ.
🔹 تو نبودی و سپس موجود شدهای و میدانی که تو خود، خویش را نیافریدهای و نیز کسی که مانند تو باشد تو را ایجاد نکرده است.
📗التوحید،ص۲۹۳.
#حدیث
💠 در قبرستان شیخان قم، يك مرد خوابيده است
شهید مطهّری : من خودم از رهبر عظيم انقلاب آية الله خمينى أعلى اللهُ تعالى مقامَه شنيدم كه ميفرمود: در قبرستان قم يك مرد خوابيده است و او حاج ميرزا جواد آقاى تبريزى است.
📚روح مجرد، ص 285
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
💠 استدلال بر قدیم بودن عالم ماده از طریق حرکت و زمان
زمان هویت منحاز از ماده ندارد.
اساسا زمان یک مفهوم انتزاعی ناشی از حرکت ماده است لذا حرکت، وصف جدا نشدنی ماده است.
زمان عبارت از اجزاء حرکت است.
بنابراین زمان و ماده و ماده و حرکت همواره همراه یکدیگر هستند.
لذا ماده قدیم زمانی است.
#فلسفه
🆔@aqldin2
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش)
🟢حدیث دوم:
🔸امام صادق علیه السلام میفرمایند: فَلَمْ يَكُنْ بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ الصَّانِعِ لِوُجُودِ الْمَصْنُوعِينَ وَ الِاضْطِرَارُ مِنْهُمْ إِلَيْهِ أَثْبَتَ أَنَّهُمْ مَصْنُوعُونَ وَ أَنَّ صَانِعَهُمْ غَيْرُهُمْ وَ لَيْسَ مِثْلَهُمْ إِذْ كَانَ مِثْلُهُمْ شَبِيهاً بِهِمْ فِي ظَاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيفِ وَ فِيمَا يَجْرِي عَلَيْهِمْ مِنْ حُدُوثِهِمْ بَعْدَ أَنْ لَمْ يَكُونُوا وَ تَنَقُّلِهِمْ مِنْ صِغَرٍ إِلَى كِبَرٍ وَ سَوَادٍ إِلَى بَيَاضٍ وَ قُوَّةٍ إِلَى ضَعْفٍ وَ أَحْوَالٍ مَوْجُودَةٍ لَا حَاجَةَ لَنَا إِلَى تَفْسِيرِهَا لِثَبَاتِهَا وَ وُجُودِهَا.
🔹 پس گریزی از اثبات وجود خداوند آفریننده نیست به دلیل وجود آفریدهها و نیز به دلیل اضطرار و نیاز آفریدهها به خداوند آفریننده به راستی ثابت شده که این آفریدهها ساختههای خداوند هستند و آفریننده آنها غیر از خود اینها و نیز کسی غیر از موجودات مانند و همسان اینها است زیرا اگر آفریننده این موجودات کسی مثل آنها باشد پس شبیه آنها در ترکیب و تالیف (که از خصوصیات مواد جسمانی است )میباشد و نیز مشابه آنها در همه اموری است که بر آنها حادث میشود مانند حرکت آنها از کوچکی به بزرگی از سیاهی به سفیدی از توانایی به ناتوانی و دیگر احوالی که نیاز به تفسیر آنها پس از تحقق آنها در خارج (و علم ما به آنها) نیست.
📗التوحید،ص۲۴۶.
#حدیث
🆔@aqldin2
💠راه سلوک، معرفت نفس است
«طريق مطلوب را براى اين راه، معرفت نفس گفتند چون نفس انسانى تا از عالم مثال خود نگذشته، به عالم عقلى نخواهد رسيد. و تا به عالم عقلى نرسيده، حقيقت معرفت حاصل نبوده؛ و به مطلوب نخواهد رسيد»
📚توحيد علمى و عينى، ص 32
#نکته_ناب
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
🆔@aqldin2