💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث سوم:
🔸امام علی علیه السلام : الَّذِي لَيْسَتْ لَهُ فِي أَوَّلِيَّتِهِ نِهَايَةٌ وَ لَا فِي آخِرِيَّتِهِ حَدُّ وَ لَا غَايَةٌ الَّذِي لَمْ يَسْبِقْهُ وَقْتٌ وَ لَمْ يَتَقَدَّمْهُ زَمَانٌ وَ لَمْ يَتَعَاوَرْهُ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ لَمْ يُوصَفْ بِأَيْنٍ وَ لَا بِمَكَان.
🔹 خدایی که برای آغازش نهایتی نیست و برای آخر بودنش حدی و پایانی نیست او که زمان بر او پیشی نگرفته است و وقتی بر او مقدم نیست زیاده و نقصان بر او عارض نمیشود و موصوف به مکان داشتن و مکان نیست .
📗التوحید،ص۳۱.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 《نورانی ترین قبر بعد از قبر سلمان فارسی》
🔷حاج شيخ محمدجواد انصارى همدانى كه اهل معرفت و سير و سلوك بود و در همدان سكونت داشت، هميشه براى زيارت قبر آية اللّه شيخ محمّد بهارى و استمداد از روح بلند او، به بهار مىرفت. او بارها راه ١٩ كيلومترى بهار - همدان را پياده طى كرد و به زيارت قبر بهارى رفت. وى دربارۀ عظمت شخصيّت عرفانى بهارى گفته است: من بعد از قبر سلمان فارسى، قبرى را به نورانيت شیخ محمّد بهارى در بهار همدان نديدهام و خود بارها با پاى پياده از همدان تا بهار طى مىكردم و به زيارت ايشان مىآمدم.
📚گلشن ابرار ج۳ ص۲۵۲.
#نکته_ناب
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
#شیخ_محمدجواد_انصاری_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠یا انسان! خلقت الأشیاء لک و خلقتک لأجلی!
ای انسان! همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم!
🟠تکامل ممکنات از ضعیفترین مرتبه تا شدیدترین مرتبه از دیدگاه فلاسفه.
#فلسفه
#عرفان
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
8.43M
#فلسفه_مقدماتی جلسه۵۹؛درس ۳۰؛ تبیین حرکت جوهری.
جهت مشاهده ویدئوی مرتبط با این جلسه، ویدئوی پست بعدی را مشاهده بفرمایید.
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث چهارم:
🔸امام جواد علیه السلام : وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَا رَبَّنَا قَوِيّاً بِلَا قُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ قُوَّةَ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ لَوَقَعَ التَّشْبِيهُ وَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ- وَ مَا كَانَ نَاقِصاً كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ وَ مَا كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ كَانَ عَاجِزاً فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفِيَّةَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَصَارِيف.
🔹همچنين پروردگار خود را قوى ميناميم امّا نه آن قوّت بطش كه معروف است از خلق زيرا كه اگر قوّت خداى تعالى مثل قوّت بطش معروف از خلق بود هر آينه تشبيه ميان خلق و خالق بهم رسد و احتمال زياده و نقصان در ذات قادر سبحان نيز لازم است و هر چه ناقص باشد قديم نبود و هر چه قديم نباشد عاجز باشد و حال آنكه قدرت او بايجاد مخلوقات و اختراع مصنوعات ظاهر و بيّن و لايح و مبيّن گرديد.
پس ذات مقدّس پروردگار تعالى و تقدّس را شبيه و ضدّ و كيفيّت و ندّ و نهايت و حد نيست.
📗الاحتجاج، ج2،ص443.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 معنای آمادگی برای ظهور!
🔸ما باید چه کنیم و وظیفۀ ما چیست؟ در اینجا روایات زیادی داریم که میفرماید:
«أفضَلُ الأعمالِ انتِظارُ الفَرَج.» یعنی باید به انتظار ظهور آن حضرت باشیم و خودمان را برای ظهور آن حضرت آماده کنیم.
🔸آمادگی برای ظهور حضرت آمادگیِ فرهنگی است؛ یعنی ادراک و معرفت ما به حدّی برسد که اگر حضرت بیاید بتوانیم قبولش کنیم. این معنا کم نیست و بیرودربایستی باید بگویم که هنوز این آمادگی پیدا نشده است!
🔸حضرت برای چه میآید؟! حضرت نمیآید که شکم ما را سیر کند؛ بلکه خودمان میتوانیم شکم خودمان را سیر کنیم. حضرت نمیآید که امنیّت برای ما بیاورد؛ بلکه آن امنیّت با دوتا گلوله حاصل میشود. حضرت نمیآید که صنعت و تکنیک ما را تقویت بکند؛ بلکه همین مقدار هم که تقویت شده است چه خیری برای بشر آورده است غیر از زحمت و درد سر و قتل و کُشت و کشتار؟! و به قول اینشتین در آن آخرین سالگردی که در امریکا برایش گرفته بودند، در آن سخنرانیای که کرد گفته بود:
خیال میکردم که اینهایی که من راجع به نسبیّت و فرضیّۀ اتم کشف کردم، برای بشر سود دارد؛ ولی معالأسف نمردم و دیدم که در زمان زنده بودن خودم با همین اکتشافی که من راجع به این فرضیّه کردم 600 هزار نفر کشته شدند.
🔸ابوخالد کابلی از امام باقر علیه السّلام روایت میکند:
«إذا قامَ قائِمُنا وَضَعَ یَدَهُ عَلیٰ رُءوسِ العِبادِ فَجَمَعَ اللهُ بِها عُقولَهُم و أکمَلَ بِها أحلامَهُم» وقتی که آن حضرت میآید دستش را روی سر همۀ مردم میگذارد و عقلها کامل میشود و دیگر مسئله حل میشود!
🔸تمام این بدبختیها و گرفتاریها بهخاطر نقص عقل است! اگر عقل کامل بشود دیگر هیچ مشکلی نیست؛ هم امنیّت هست، هم عدالت هست، هم صله هست، هم مؤانست هست، هم مؤالفت هست و... .
📚سید محمدمحسن حسینی طهرانی، آموزههای_ولایت، ج 2 ص 41.
💠حکیم اصحاب من!
عارف سالک حاج شیخ محمد بهاری(۱۲۶۵ - ۱۳۲۵ ق) فرزند حاج میرزا محمد از عالمان و عرفای طراز اول و یکی از ستارگان تابناک آسمان علم و فضیلت و عرفان است. مرحوم بهاری در سال ۱۲۶۵ ق در شهر بهار چشم به جهان گشود. بعد از رسیدن به دوران رشد به اتفاق حاج شیخ باقر بهاری در شهر بهار به مکتب خانه ملاعباس علی رفته و سپس از درس مرحوم ملا جعفر بهره گرفت.
پس از آن در بروجرد برحلقة درس آیت الله حاج میرزا محمود بروجردی پدر آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی پیوست و در حالیکه ۳۲ سال بیشتر نداشت با اخذ درجه اجتهاد به نجف اشرف عازم شد.
مرحوم بهاری در نجف از ملازمان درس «آخوند ملا حسینقلی همدانی» گردید و پیوسته ملازم وی بود به طوری که آن مرحوم در حق این شاگرد زبده خود می فرمود: «حاج شیخ محمد بهاری حکیم اصحاب من است.»
📚تذکرة المتقین، ص23
#نکته_ناب
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠تمثیلی زیبا برای حرکت جوهری
استاد عبدالرسول عبودیت در کتاب «درآمدی بر نظام حکمت صدرایی» تمثیلی زیبا برای فهم عمیق حرکت جوهری به کار برده اند. در ادامه، این تمثیل به همراه پویانمایی کوتاهی بر اساس آن تقدیم می شود:
برای مطالعه وارد لینک شوید
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استغاثه به وجود مطهر حضرت حجةبن الحسن العسکری علیهما السلام.
🤲🔹🤲
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد )
💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است)
♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد.
🟢حدیث پنجم:
🔸امام صادق علیه السلام : ِ فَلِهَذَا سُمِّيَ قَوِيّاً لَا لِقُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفَةِ مِنَ الْخَلْقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ تُشْبِهُ قُوَّةَ الْخَلْقِ لَوَقَعَ عَلَيْهِ التَّشْبِيهُ وَ كَانَ مُحْتَمِلًا لِلزِّيَادَةِ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ كَانَ نَاقِصاً وَ مَا كَانَ نَاقِصاً لَمْ يَكُنْ تَامّاً وَ مَا لَمْ يَكُنْ تَامّاً كَانَ عَاجِزاً ضَعِيفاً وَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَا يُشَبَّهُ بِشَيْء.
🔹.
📗بحار الانوار، ج3،ص194.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠استادمان را دزدید!
مرحوم علامه طهرانی قدس سره میگویند:
در كمال و شرف آقاى حاج شيخ محمّد بهارى همين بس كه حضرت استاد آية الله علّامه طباطبائى قدّس سرّه براى حقير فرمودند: استاد ما مرحوم آية الله آقاى حاج ميرزا على آقا قاضى رضوان الله عليه مى فرمودند: استاد ما مرحوم آقا حاج سيّد أحمد كربلائى قدس الله نفسه مى فرمود:
ما پيوسته در خدمت مرحوم آية الحقّ آخوند مولى حسينقلى همدانى بوديم و آخوند صد در صد براى ما بود. ولى همين كه آقاى حاج شيخ محمّد بهارى با آخوند روابط آشنائى و ارادت را پيدا نمود و دائماً در خدمت او تردّد داشت؛ آخوند را از ما دزديد!
📚توحید علمی و عینی، پاورقی ص 17.
#نکته_ناب
#سید_احمد_کربلایی
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 «بودن» یا «شدن»؟
💡کسانی که به جای «بودن»، همیشه از «شدن» سخن می گویند، گمان دارند که «بودن» منجمد است و هستی با سیّالیت، سازگار نیست. غافل از اینکه دوامِ شدن یا شدن دائم با بودن سازگاری دارد و در واقع، «بودن» سیّالیت را منجمد نمی سازد. کسانی که در «بودن» منجمد می شوند و از «هستی» انجماد می فهمند، نمی توانند به شئون هستی راه پیدا کنند و از حرکت جوهریِ جهان نیز بی خبر خواهند بود.
📚غلامحسین ابراهیمی دینانی، من و جز من، ص 138.
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی19: کُلُّ مَعرُوفٍ بِنَفسِهِ مَصنُوعً؛ (هر آنچه ذاتش شناخته شود، آفریده شده است)
🟢حدیث اول:
🔸امام علی علیه السلام : مَا وَحَّدَهُ مَنْ كَيَّفَهُ وَ لَا حَقِيقَتَهُ أَصَابَ مَنْ مَثَّلَهُ وَ لَا إِيَّاهُ عَنَى مَنْ شَبَّهَهُ وَ لَا صَمَدَهُ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ تَوَهَّمَهُ كُلُّ مَعْرُوفٍ بِنَفْسِهِ مَصْنُوع.
🔹آن كه براى او نحوه وجودی معين كرد يگانه اش ندانسته، و كسى كه او را مانند چيزى بداند به حقيقتش دست نيافته، و هر كس او را به چیزی تشبيه كند، حضرتش را در نظر نگرفته، و هر كه به او اشاره نموده و به انديشه اش تصور كند او را بی نیاز ندانسته است. هر آنچه ذاتش شناخته شود مخلوق است.
📗نهج البلاغه، خطبه186.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 《امتحان از مرجع تقلید》
🔷گويند: از آقاى آقا شيخ محمّد بهارى رحمة الله عليه كه از شاگردان مبرّز مرحوم آخوند ملّا حسينقلى همدانى رضوان الله عليه بوده، سؤال كردند: ما مىخواهيم به آقا ميرزا محمّد تقىّ شيرازى رجوع كنيم، آيا رجوع كنيم يا نكنيم؟! ايشان مىگويد: من امتحانش مىكنم!
مرحوم آقا ميرزا محمّد تقىّ شيرازى در صحن مطهّر سيّد الشّهداء عليه السّلام نماز جماعت مىخوانده است و تمام صحن به ايشان اقتدا مىكردهاند. روزى آقاى آقا شيخ محمّد بهارى هم آمده سجّادهاش را پهلوىسجّاده ايشان انداخته و مقارن ايشان شروع كرده بود به نماز خواندن، در حالى كه آقا ميرزا محمّد تقى شيرازى هم نماز مىخوانده است؛ بعد از فراغت از نماز به آن أفرادى كه سؤال كرده بودند گفته بود: از اين مرد تقليد كنيد! براى اينكه در تمام حالات نماز أصلًا خطورى در قلبش پيدا نشد كه: اين آمده است پهلوى من اينجا ايستاده و در مقابل من نماز مىخواند!
📚ولایت فقیه در حکومت اسلام ج۲ ص۱۰۶
#نکته_ناب
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
#میرزا_محمدتقی_شیرازی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠رابطه نفس و بدن با توجه به حرکت جوهری
🎞دکتر ابراهیمی دینانی
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در خطبۀ آخرین جمعۀ ماه شعبان پس از معرفی ماه رمضان فرمود:
▪️هوَ شَهْرٌ دُعیتُمْ فیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُکمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکمْ فیهِ مقْبُولٌ وَ دُعاؤُکمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ.
🔸ماه رمضان، ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده، و از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده اید. نفسهایتان در آن تسبیح، خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن پذیرفته و دعایتان در آن مورد اجابت است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۳
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی19: کُلُّ مَعرُوفٍ بِنَفسِهِ مَصنُوعً؛ (هر آنچه ذاتش شناخته شود، آفریده شده است)
🟢حدیث دوم:
🔸امام رضا علیه السلام : ِ فَلَيْسَ اللَّهَ عَرَفَ مَنْ عَرَفَ بِالتَّشْبِيهِ ذَاتَهُ وَ لَا إِيَّاهُ وَحَّدَ مَنِ اكْتَنَهَهُ وَ لَا حَقِيقَتَهُ أَصَابَ مَنْ مَثَّلَهُ وَ لَا بِهِ صَدَّقَ مَنْ نَهَّاهُ وَ لَا صَمَدَ صَمْدَهُ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ وَ لَا إِيَّاهُ عَنَى مَنْ شَبَّهَهُ وَ لَا لَهُ تَذَلَّلَ مَنْ بَعَّضَهُ وَ لَا إِيَّاهُ أَرَادَ مَنْ تَوَهَّمَهُ كُلُّ مَعْرُوفٍ بِنَفْسِهِ مَصْنُوع.
🔹 پس خدا را نشناخته آنكه بواسطه تشبيه، ذاتش را شناخته و او را به يگانگى پرستش ننموده كسى كه برای او كنه و پايان قائل شده و حقيقتش را نيافته كسى كه او را تمثيل كرده او را تصديق نكرده كسى كه نهايتى را از برايش قرار داده او را بی نیاز ندانسته کسی که به سوى او اشاره نموده و او را قصد نكرده كسى كه او را مانند خلق دانسته و برايش فروتنی ننموده كسى كه او را مبعض و پاره پاره قرار داده و نه او را خواسته كسى كه او را توهم كرده. هر شناخته شده اى به خودى خود مصنوع و ساخته شده است.
📗التوحید، ص35.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 عاشقم بر مهر و بر قهرش به جد
🔺روزى در حالتى خاص مسألهاى براى مرحوم بهاری همدانی كشف مىشود و با قلب خود مشاهده مىكنند كه خداى متعال ايشان را واسطه فيوضات خود بر خلق قرار داده است، و از ناحيه نفس ايشان است كه بركات و ارزاق و عنايات- چه ظاهريّه و چه معنويّه- بر مخلوقات افاضه مىشود، و خلاصه خداوند ايشان را مجراى فيض و مجلاى تقديرات و اراده خود نموده است. و از جمله، تمام عنايات و الطافى كه از ناحيه پروردگار به خودِ استاد ايشان (مرحوم آخوند) نازل مىشود از دريچه نفس او مىباشد، و اگر او نباشد چيزى نصيب استادش نخواهد شد!
ايشان پس از بروز اين حالت قدرى تأمّل مىكند و هر چه با خود فكر مىكند كه آيا ممكن است مسأله غير از اين باشد، مىبيند خير، مطلب همين است و بس! و لذا با خود مىگويد: ديگر چه لزومى دارد كه به خدمت استاد برسم و از او كسب فيض كنم؟ اينك اين منم كه واسطه فيض حقّ هستم، و هر چه استاد مىداند از دريچه نفس من مىداند و اگر من لطف و عنايتم را از او سلب كنم هيچ چيز براى او باقى نمىماند و دستش از همه چيز خالى و تهى خواهد شد! امّا به جهت رعايت ادب و احترام و اينكه ساليان متمادى براى ما زحمت كشيدهاند و رنج و تعَبِ تربيت و تزكيه ما را متحمّل شدهاند، امروز در جلسه ايشان شركت مىكنيم و از فردا ديگر نمىرويم.
پس از اين نيّت حركت مىكند به سمت منزل مرحوم آخوند، و درحالىكه هنوز خورشيد طلوع نكرده بود دقّ الباب مىكند. پس از مدّتى مرحوم آخوند درب را باز مىكند و ايشان سلام مىكند. يكمرتبه مرحوم آخوند مىگويد: «سلام عليكم و زهر مار! اى فلان و فلان و فلان شده! براى چه آمدى اينجا؟ برو گم شو! و چه و چه ...» و درب را محكم مىبندد. و مرحوم آقا شيخ محمّد بهارى مانند كسى كه كوه بر سرش خراب شده همينطور مات و مبهوت در انديشه رفتار و كردار مرحوم آخوند پشت در مىماند.
مدّتى به اين نحو سپرى مىشود و سرانجام مرحوم آقا شيخ محمّد چون راه و چارهاى را در برابر خود نمىبيند، يكسره به قبرستان وادىالسّلام مىرود و در آنجا سكونت اختيار مىكند. گويند: به مدّت شش روز در آنجا مىماند و پس از انقضاى مدّت، يكمرتبه حالش دگرگون مىشود و مشاهده مىكند: عجب! اين چه حالتى بود كه براى او پيش آمد، او كجا و اين حالات كجا؟! او بندهاى بيش نيست! و در اين اقيانوس بىانتهاى مخلوقات الهى، همچون پر كاهى بيشتر جايگاهى ندارد و حسابى روى او باز نمىشود. همانجا به روى زمين مىافتد و شروع به استغفار مىكند و از خداى بزرگ طلب بخشش و عفو مىنمايد، و شكر از تنبّه و استبصار و توجّه را بجاى مىآورد، و از همانجا به سمت منزل مرحوم آخوند، استاد سلوكى خويش، حركت مىكند و درب منزل را بهصدا در مىآورد.
گويا مرحوم آخوند، پشت درب منتظر او بودند، كه بلافاصله درب را باز مىكنند و او را سخت در آغوش مىكشند و با كلمات و عبارات بهجتآور و مسرّتزا از او استقبال مىكنند، و او را بسيار مورد لطف و تفقّد خويش قرار مىدهند و به داخل منزل راهنمايى مىكنند، و سپس به او مىفرمايند:
«آقا شيخ محمّد! اگر من آن كار را با تو نمىكردم هلاكت و نيستىِ تو حتمى بود و در وادى فرعونيّت و انانيّت محو و نابود مىشدى!»
📚اسرار ملکوت ج ۲ ص۴۲۲
#نکته_ناب
#آخوند_ملاحسینقلی_همدانی
#شیخ_محمد_بهاری_همدانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir