eitaa logo
«عقل و دین ۲»
247 دنبال‌کننده
207 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آيا هنوز موقع توبه نشده است؟ ♦️حضرت مستطاب آقاى آقا شيخ عباس قوچانى- دامت بركاته- نقل نمودند از مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى- رضوان الله عليه- كه: روزى از صحن مطهّر حضرت أميرالمؤمنين عليه‏ السّلام عبور مى ‏نمودند، در كنار صحن مرد عربى كه به شرارت و آدم‏كشى معروف بود نشسته بود. ايشان جلو رفتند و فرمودند: آيا هنوز موقع توبه نشده است؟! مرد عرب مطلب را نفهميده سربلند نمود و گفت: شيخنا چه مى ‏گوئى؟ ايشان گفتند كه: گفتم آيا هنوز موقع توبه نرسيده است؟! يك مرتبه ناگهان مرد عرب صيحه ‏اى زد و به سمت حرم مطهّر دويد، در ايوان مطهّر دو مرتبه صيحه ‏اى زد و جان تسليم نمود. 📚مطلع انوار، ج‏3، ص43
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ولى مطلق، انسان كامل است 🎙️دكتر غلامحسين ابراهيمى دينانى
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.71M
🕯 جلسه۴۵- درس۲۲-علت غائی
💎 💠قاعده فلسفی۱۰: كل ما کان بصفة المخلوقین یمکن أن یعقل ( هر آنچه از قبیل صفات آفریدگان باشد قابل درک عقلانی است ) 🟢حدیث اول: 🔸امام باقر علیه السلام: إنّما یعقل ما کان بصفة المخلوقین ولیس الله کذلک. 🔹 هر آنچه از نوع صفات مخلوق و ویژگی های آفریدگان است قابل درک عقلی است و خداوند این گونه نیست که در ادراک عقل آدمی قرار گیرد . 📗التوحید،ص۱۴۴.
💠توبه کردن جوانان آوازخوان توسط مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى 🟢ايشان [آيةالله شيخ عباس قوچانى‏] نقل نمودند از مرحوم آخوند ملاحسينقلى همدانى- رضوان الله عليه- كه: هنگامى با شاگردان خود پياده به سمت كربلا حركت مى‏نمودند، در راه برخورد كردند به يك عدّه از جوانان كه به ساز و آواز و خواندن مشغول بودند؛ ايشان براى امر به معروف و نهى از منكر عازم آنها شدند. شاگردان تقاضاى منع نمودند و گفتند: اين جماعت ممكن است اهانت كنند! بالجمله، ايشان پيش آمدند و سلام كردند، آن جماعت جواب گفتند؛ بعد گفتند: شيخنا چه مى‏فرمائى؟ فرمودند: من تقاضا دارم آن‏طور كه من مى‏خوانم شما بزنيد! آنها خوشحال شدند و دف‏ها را به دست گرفتند؛ ايشان مشغول شدند بخواندن اشعار حضرت امام على الهادى عليه الصلوة و السّلام به متوكل: باتُوا علَى قُلَلِ الجِبال، الخ. تا خواستند مشغول به زدن شوند ديدند اين اشعار خلاف متعارف است، خوب گوش دادند؛ اين اشعار به اندازه‏اى در آنها اثر نمود كه همه را منقلب نمود و گريه زيادى كردند و دست و پاى آن مرحوم را بوسيده توبه نمودند. 📚مطلع انوار، ج‏3، ص 44
💠شعر مبارک امام هادی علیه السلام در مجلس متوکل عباسی💠 🟢بَاتُوا عَلَی قُلَلِ الْأَجْبَالِ تَحْرُسُهُمْ غُلْبُ الرِّجَالِ فَلَمْ تَنْفَعْهُمُ الْقُلَــلُ 🟡وَ اسْتَنْزَلُوا بَعْدَ عِزٍّ مِنْ مَعَاقِلِهِمْ فَأُسْکنُوا حُفَراً یا بِئْسَ مَا نَزَلُوا 🟠نَادَاهُمُ صَارِخٌ مِنْ بَعْدِ مَا دُفِنُوا أَینَ الْأَسِرَّةُ وَ التِّیجَانُ وَ الْحُلَلُ 🔴أَینَ الْوُجُوهُ الَّتِی کانَتْ مُحَجَّبَــةً مِنْ دُونِهَا تُضْرَبُ الْأَسْتَارُ وَ الْکلَلُ 🟤فَأَفْصَحَ الْقَبْرُ عَنْهُمْ حِینَ سَاءَلَهُمْ تِلْک الْوُجُوهُ عَلَیهَا الدُّودُ تَنْتَقِل ⚪️قَدْ طَالَ مَا أَکلُوا دَهْراً وَ مَا شَرِبُوا فَأَصْبَحُــوا بَعْدَ طُولِ الْأَکلِ قَدْ أُکلُوا ⚫️و طالما عمّروا دورا لتحصنهــم فَفَارَقُوا الدُّورَ وَ الْأَهْلِینَ وَ انْتَقَلُوا 🟣وَ طَالَ مَا کثَّرُوا الْأَمْوَالَ وَ ادَّخَرُوا فَخَلَّفُــوهَا عَلَی الْأَعْدَاءِ وَ ارْتَحَلُــوا 🟢بر بلندای کوه‌ها شب را به صبح رساندند، در حالی که مردان چیره و نیرومندی از آنان پاس می‌دادند، ولی آن قله کوه‌ها برایشان سودی نبخشید 🟡بعد از آن همه عزت، از پناهگاه‌ هایشان پایین کشیده شدند و در حفره‌ای {جهنمی} از خاک مدفون شدند و چه بدجایی تنزل کردند 🟠پس از آنکه دفن شدند، فریادزنی بر آن‌ها بانگ زد: کجا رفت آن بازوبندها؟ کجاست آن تاج‌ها؟ و کجاست آن زر و زیورها؟ 🔴کجا رفت آن چهره‌ها که با ناز و نعمت پرورش یافته و مقابل آن‌ها پرده‌های گران‌بهای نازک آویخته بود؟! 🟤قبرهایشان از طرف آن‌ها جواب می‌دهد: آن چهره‌ها هم‌اکنون محل آمد و شد کرم‌های لاشخوار شده‌اند ⚪️عمرهای دراز، خوردند و آشامیدند و اکنون پس از آن همه عیش و نوش، خود، خوراک خورندگان شده‌اند! ⚫️چه بسیار بناها ساختند که آن ها را محافظت کند ولی سرانجام، آن کاخ‌ها و عزیزان خود را واگذاشتند و درگذشتند 🟣چه بسیار اموالی که روی هم انباشته کردند، ولی آن را برای دشمنانشان بر جای گذاشتند و رفتند
💠علیت و نظریه تکامل 🔺نظریه تکامل هم علت فاعلی را انکار میکند و هم علت غایی 🔹جورج گیلبرت دیرینه شناس آمریکایی: انسان نتیجه یک روند بی هدف و طبیعی است که هرگز انسان را در نظر نداشته است. 🔺علل طبیعی ارایه شده توسط تکامل گرایان خدا را از تمام اهداف عملی جدا میکند این مدل توصیفی جدید با مکانیزم انتخاب طبیعی جایگزین خلقت حکیمانه شده است 🔺تکامل گرایان میگویند در طبیعت دیزاین نیست اما نظم هست 🔹داروین در نامه ای به چارلز لایر استاد و دوست زمین شناسش میگوید: پذیرش قدرت برتر در طبیعت تمام نظریه انتخاب طبیعی را بی ارزش می کند. اگر میخواستم معجزه را در تکامل دخالت دهم آن را دور می انداختم 🟢از نظر فلسفه علم، داروین در انکار دست خدا پا را از نظریه زیست‌شناسی فراتر گذاشته است. 🔹ریچارد داوکینز: اگر از من بپرسی که آیا تئوری تکامل تو را ملحد کرده است؟ میگویم بله 📚ر.ک: بررسي تحليلي نسبت نظريه «تکامل» با خداباوري و الحاد،حميد امامي‌فر/ مهدی مهدوی اطهر علم
8.83M
🕯 جلسه۴۶- درس۲۲-علت غائی۲
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 السلام علیک یا ابا صالح المهدی عجل الله تعالی فرجک🌸 🤲اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا...🤲
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث اول: 🔸امام صادق علیه السلام: 🔺قالَ السَّائِلُ فَمَا هُوَ؟ 🔻قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هُوَ الرَّبُّ وَ هُوَ الْمَعْبُودُ وَ هُوَ اللَّهُ وَ لَيْسَ قَوْلِي اللَّهُ إِثْبَاتَ هَذِهِ الْحُرُوفِ أَلِفٍ لَامٍ هَاءٍ وَ لَكِنِّي أَرْجِعُ إِلَى مَعْنًى هُوَ شَيْ‏ءٌ خَالِقُ الْأَشْيَاءِ وَ صَانِعُهَا وَقَعَتْ عَلَيْهِ هَذِهِ الْحُرُوفُ وَ هُوَ الْمَعْنَى الَّذِي يُسَمَّى بِهِ اللَّهُ وَ الرَّحْمَنُ وَ الرَّحِيمُ وَ الْعَزِيزُ وَ أَشْبَاهُ ذَلِكَ مِنْ أَسْمَائِهِ وَ هُوَ الْمَعْبُودُ جَلَّ وَ عَزَّ. 🔺قالَ السَّائِلُ فَإِنَّا لَمْ نَجِدْ مَوْهُوماً إِلَّا مَخْلُوقاً ؟ 🔻قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَمَا تَقُولُ لَكَانَ التَّوْحِيدُ عَنَّا مُرْتَفِعاً لِأَنَّا لَمْ نُكَلَّفْ أَنْ نَعْتَقِدَ غَيْرَ مَوْهُومٍ وَ لَكِنَّا نَقُولُ كُلُّ مَوْهُومٍ بِالْحَوَاسِّ مُدْرَكٌ فَمَا تَجِدُهُ الْحَوَاسُّ وَ تُمَثِّلُهُ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ لَا بُدَّ مِنْ إِثْبَاتِ صَانِعِ الْأَشْيَاءِ خَارِجٍ مِنَ الْجِهَتَيْنِ الْمَذْمُومَتَيْنِ إِحْدَاهُمَا النَّفْيُ إِذْ كَانَ النَّفْيُ هُوَ الْإِبْطَالَ وَ الْعَدَمَ وَ الْجِهَةُ الثَّانِيَةُ التَّشْبِيهُ إِذْ كَانَ التَّشْبِيهُ مِنْ صِفَةِ الْمَخْلُوقِ الظَّاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيف‏. 🔹 🔺سائل عرض كرد كه پس خدا چيست؟ 🔻حضرت صادق (ع) فرمود: آن جناب پروردگاريست كه مى‏ پرورد و اوست معبودى كه خلائق او را مى ‏پرستند و او اللَّه است كه جامع جميع صفات كمال است و اينكه ميگويم اللَّه، مرادم ثابت كردن اين حروف كه الف و لام و لام و هاء باشد نيست و ليكن باز ميگردم بسوى معنايى كه آن جناب خالق چيزها و صانع آنها است كه اين حروف بر او واقع شده و او همان معنایى است كه بلفظ الله و رحمان و رحيم و عزيز و امثال اينها ناميده مى ‏شود و آن معنا همان معبوديست جل و عز كه بندگان او را پرستش ميكنند.🔺 سائل عرض كرد كه پس به درستى كه ما موهوم (و معنایی ذهنی) را نيافتيم مگر آنكه آن را مخلوق يافتيم 🔻حضرت صادق (ع) فرمود كه اگر اين امر چنان باشد كه تو ميگويى هر آينه ما مکلف به اعتقاد به توحيد نخواهیم بود زيرا كه ما مكلف نيستيم به اينكه به غير موهوم را معتقد شویم و ليكن ميگوئيم كه هر موهومى كه در وهم و خيال در آيد به واسطه حواس دريافته مى ‏شود پس آنچه حواس آن را تحديد و تعيين كند و به حقيقتش احاطه نمايد و آن را به صورت و كالبدى كه دارد ممثل و مصور گرداند، مخلوق است. پس چاره نيست از اثبات صانع چيزها بيرون از اين دو جهت مذموم يكى از آنها نفى است زيرا كه نفى ابطال و عدم صفات کمالی است و جهت دیگر تشبیه است که از صفات مخلوق است که مرکب ئ تألیف یافته است. 📗التوحید،ص245.
💠استقامت در سلوک 🔶مرحوم آخوند ملّا حسينقلى همدانى- رضوان الله عليه- پس از سال‏ها كه در راه سلوك قدم برداشته بود و به مقصود خود نرسيده بود، روزى بسيار متفكّر و اندوهناك در ايوان مقدّس حضرت أميرالمؤمنين يا ايوان صحن مطهّر كاظمين عليهم‏السّلام نشسته و با خود گفتگو مى ‏كرد كه چندين سال در رشته فقه و اصول بوديم و او ما را به مقصد نرسانيد و چندين سال هم هست كه در اين رشته وارد شده‏ايم باز به مقصود خود نرسيده‏ ايم! ناگاه كبوترى آمده و خواست نان خشكيده اى را كه در زاويه ايوان افتاده بود بخورد، هرچه كرد نتوانست. آن نان را به منقار گرفته و با آبى كه در گوشه صحن بود تر نمود باز نتوانست خُرد كند. بالأخره با دفعات عديده و با كاوش‏هاى بسيار، تمامى آن نان را خُرد كرده و خورد! (مرحوم آخوند) از آن عمل نتيجه گرفته و در سلوك پافشارى نمود تا به مقصود رسيد. 📚مطلع انوار، ج‏3، ص 45
💠علت غایی و سیاست امروزه اکثر کشورهای اسلامی در فضای مدرنیته در جستجوی پیشرفت هستند. به نظر میرسد مشکل اصلی آن است که آمال و آرزو و انگیزه آنها در فضای مدرنیته شکل گرفته است. این بدان معنی است که اگر کشورهای اسلامی غایتی به نام پیشرفت و توسعه یافتگی را برای خود در نظر گرفته‌اند آنگاه علت غایی این پیشرفت و توسعه یافتگی را مدرنیته برای آنان رقم زده است یا لااقل در ایجاد آن موثر بوده است. این علت غایی، مقتضی نحوه خاصی از حکمرانی و سیاست است. بنابراین علت غایی نخبگان جوامع اسلامی تاثیر مستقیم در سیاست و هدف گذاری فرهنگی علمی و اجتماعی آنان دارد.
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۵) استغفار ائمه در دعاهایی مثل دعای کمیل به چ دلیله؟ از چی دارن استغفار میکنن؟
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۵) این بحث، بسیار مفصل است. استغفار معصومین چندین وجه دارد. یکی از آنها جهت امکانی است. معصوم به جهت امکانی خود نظر میکند و از این جهت گناه را بالقوه بر خود حمل میکند زیرا گناه برای معصومین، ممتنع بالذات نیست. آنان هرچند امکان استعدادی انجام گناه را ندارند اما امکان ذاتی گناه از هیچ ممکن الوجود مختاری به دور نیست. پس زمانی که به ذات خود می‌نگرد انجام هر عملی امکان بالذات دارد و زمانی که به آنچه خدا به او به نحو بالفعل عطا کرده می‌نگرد صاحب عصمت کبری و لواء حمد و مقام محمود است. خواجه عبدالله انصاری میفرماید: الهی، چون به خود می‌نگرم از جمله خاکسارانم و خاکم بر سر و چون به تو می‌نگرم از جمله تاجدارانم و تاجم بر سر پس تفاوت دو مقام، در نظر به ذات خود و نظر به فعلیت خود و رحمت پروردگار است و استغفار، از مقام اول ناشی میشود. والله العالم
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام:ِ فَإِنَّ كُلَّ مَنْ جَازَ عَلَيْهِ الْبَصَرُ وَ الرُّؤْيَةُ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ لَا بُدَّ لِلْمَخْلُوقِ مِنَ الْخَالِقِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ إِذاً مُحْدَثاً مَخْلُوقاً . 🔹 اگر خدا قابل دیدن باشد به راستی هر آنچه دیدنش با چشم امکان‌پذیر باشد قطعاً مخلوق و آفریده است و هر آفریده‌ای آفریننده می‌خواهد بنابراین اگر خداوند قابل دیدن باشد او را حادث و آفریده قرار داده‌ای و خدا اینگونه نیست. 📗بحارالانوار، ج4، ص54.
📢نشست علمی «وجودشناسی ذهن در فلسفه؛ فیزیک کوانتوم و عصب شناسی2» 🔸زمان: پنجشنبه 25 آبان 1402، ساعت 10 🔸مکان: ساختمان آموزشی علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ها 🔸 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1
💠آیت‌الله مرعشی نجفی می­‌فرمودند: محضر آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی- اعلی اللّه مقامه الشّریف- بودم، کسی آمد و به ایشان گفت: آقا! من به نسخه­‌ای که برای شب­ خیزی به من دادید، مو به مو عمل کردم امّا موفّق نمی­‌شوم. آیه آخر سوره کهف را خوانده­‌ام، دعایی را که داده­‌اید، خوانده­‌ام، صدقه هم فرمودید دادم، همه کار کردم امّا موفق نشدم. آقا فرمودند: گوشَت را جلو بیاور تا چیزی در گوشَت بگویم. چیزی به او گفتند که دیدیم سرخ شد و عقب نشست. بعد فرمودند: این را انجام بده، درست می­‌شود! آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند: بعدها که آن شخص پیش من آمد، خودش برایم گفت: آن روز آقا فرمودند: تو چند روز است که در منزل بد اخلاقی می­‌کنی و با همسر و بچّه­ هایت قهری، با این حال می­ خواهی خدای متعال باز توفیق شب­ خیزی به تو بدهد؟! هیهات! این­ ها که هیچ، اگر خضرِ نبی هم تعلیمی به تو بدهد، توفیقِ شب­ خیزی نخواهی داشت!
7.5M
🕯 جلسه47- درس23- جبر و اختیار
💠تعریف مکان در فلسفه فیزیکدانان و فیلسوفان در طول تاریخ به تعریف مکان یا موقعیت فیزیکی اشیاء پرداخته اند. یکی از تعاریف مکان، سطح درونی شیئی است که جسم مکانمند را احاطه نموده است. به عنوان مثال اگر سنگی درون آب باشد سطحی از آب که مماس به سنگ است، مکان سنگ شمرده میشود. به این تعریف اشکالاتی نموده اند. از جمله اینکه اگر سنگ مزبوز در رودخانه ای باشد؛ آنگاه با توجه به حرکت آب، مکان سنگ، لحظه به لحظه در حال تغییر است و تغیر مکان به معنی حرکت است در حالی که سنگ مورد بحث ما ثابت است!
🔅به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی قدس سره: 🔸 اگر کسی چشم باطنش باز شود، از شهود ظاهر پی به مشهود باطن می‌برد؛چون که وجودِ ظاهر از اطوار وجودِ باطن است و ظاهر، همان باطن است که تجلی کرده است.پس با همین عالم ماده، باطن آن نیز مشهود است. از آنجا که ظاهر، حد باطن است و حقیقتِ باطن است که محدود به عالم ظاهر شده، پس اگر انسان بتواند این حدّ را با مجاهده بشکند، باطن عالم را مشاهده خواهد کرد. 📚رسالهٔ الولایه،فصل دوم،ص۴۷
صدیقین و علامه.mp3
8.49M
🔅به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی قدس سره: 🎙 تقریر برهان صدیقین از زبان مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه
10.76M
🕯 جلسه48 -ابتدای بخش هفتم-جوهر و عرض
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث سوم: 🔸امام صادق علیه السلام:ِ َ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَسَّتْهُ الْحَوَاسُّ أَوْ لَمَسَتْهُ الْأَيْدِي فَهُوَ مَخْلُوق‏. 🔹 هر آنچه با حواس ظاهری احساس شود یا با دست لمس گردد آفریده و مخلوق است. 📗التوحید، ص75.