eitaa logo
«عقل و دین ۲»
247 دنبال‌کننده
207 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۵) استغفار ائمه در دعاهایی مثل دعای کمیل به چ دلیله؟ از چی دارن استغفار میکنن؟
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۵) این بحث، بسیار مفصل است. استغفار معصومین چندین وجه دارد. یکی از آنها جهت امکانی است. معصوم به جهت امکانی خود نظر میکند و از این جهت گناه را بالقوه بر خود حمل میکند زیرا گناه برای معصومین، ممتنع بالذات نیست. آنان هرچند امکان استعدادی انجام گناه را ندارند اما امکان ذاتی گناه از هیچ ممکن الوجود مختاری به دور نیست. پس زمانی که به ذات خود می‌نگرد انجام هر عملی امکان بالذات دارد و زمانی که به آنچه خدا به او به نحو بالفعل عطا کرده می‌نگرد صاحب عصمت کبری و لواء حمد و مقام محمود است. خواجه عبدالله انصاری میفرماید: الهی، چون به خود می‌نگرم از جمله خاکسارانم و خاکم بر سر و چون به تو می‌نگرم از جمله تاجدارانم و تاجم بر سر پس تفاوت دو مقام، در نظر به ذات خود و نظر به فعلیت خود و رحمت پروردگار است و استغفار، از مقام اول ناشی میشود. والله العالم
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام:ِ فَإِنَّ كُلَّ مَنْ جَازَ عَلَيْهِ الْبَصَرُ وَ الرُّؤْيَةُ فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ لَا بُدَّ لِلْمَخْلُوقِ مِنَ الْخَالِقِ فَقَدْ جَعَلْتَهُ إِذاً مُحْدَثاً مَخْلُوقاً . 🔹 اگر خدا قابل دیدن باشد به راستی هر آنچه دیدنش با چشم امکان‌پذیر باشد قطعاً مخلوق و آفریده است و هر آفریده‌ای آفریننده می‌خواهد بنابراین اگر خداوند قابل دیدن باشد او را حادث و آفریده قرار داده‌ای و خدا اینگونه نیست. 📗بحارالانوار، ج4، ص54.
📢نشست علمی «وجودشناسی ذهن در فلسفه؛ فیزیک کوانتوم و عصب شناسی2» 🔸زمان: پنجشنبه 25 آبان 1402، ساعت 10 🔸مکان: ساختمان آموزشی علامه طباطبایی(ره)، سالن نشست ها 🔸 لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/res1
💠آیت‌الله مرعشی نجفی می­‌فرمودند: محضر آمیرزا جواد آقای ملکی تبریزی- اعلی اللّه مقامه الشّریف- بودم، کسی آمد و به ایشان گفت: آقا! من به نسخه­‌ای که برای شب­ خیزی به من دادید، مو به مو عمل کردم امّا موفّق نمی­‌شوم. آیه آخر سوره کهف را خوانده­‌ام، دعایی را که داده­‌اید، خوانده­‌ام، صدقه هم فرمودید دادم، همه کار کردم امّا موفق نشدم. آقا فرمودند: گوشَت را جلو بیاور تا چیزی در گوشَت بگویم. چیزی به او گفتند که دیدیم سرخ شد و عقب نشست. بعد فرمودند: این را انجام بده، درست می­‌شود! آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی فرمودند: بعدها که آن شخص پیش من آمد، خودش برایم گفت: آن روز آقا فرمودند: تو چند روز است که در منزل بد اخلاقی می­‌کنی و با همسر و بچّه­ هایت قهری، با این حال می­ خواهی خدای متعال باز توفیق شب­ خیزی به تو بدهد؟! هیهات! این­ ها که هیچ، اگر خضرِ نبی هم تعلیمی به تو بدهد، توفیقِ شب­ خیزی نخواهی داشت!
7.5M
🕯 جلسه47- درس23- جبر و اختیار
💠تعریف مکان در فلسفه فیزیکدانان و فیلسوفان در طول تاریخ به تعریف مکان یا موقعیت فیزیکی اشیاء پرداخته اند. یکی از تعاریف مکان، سطح درونی شیئی است که جسم مکانمند را احاطه نموده است. به عنوان مثال اگر سنگی درون آب باشد سطحی از آب که مماس به سنگ است، مکان سنگ شمرده میشود. به این تعریف اشکالاتی نموده اند. از جمله اینکه اگر سنگ مزبوز در رودخانه ای باشد؛ آنگاه با توجه به حرکت آب، مکان سنگ، لحظه به لحظه در حال تغییر است و تغیر مکان به معنی حرکت است در حالی که سنگ مورد بحث ما ثابت است!
🔅به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی قدس سره: 🔸 اگر کسی چشم باطنش باز شود، از شهود ظاهر پی به مشهود باطن می‌برد؛چون که وجودِ ظاهر از اطوار وجودِ باطن است و ظاهر، همان باطن است که تجلی کرده است.پس با همین عالم ماده، باطن آن نیز مشهود است. از آنجا که ظاهر، حد باطن است و حقیقتِ باطن است که محدود به عالم ظاهر شده، پس اگر انسان بتواند این حدّ را با مجاهده بشکند، باطن عالم را مشاهده خواهد کرد. 📚رسالهٔ الولایه،فصل دوم،ص۴۷
صدیقین و علامه.mp3
8.49M
🔅به مناسبت بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی قدس سره: 🎙 تقریر برهان صدیقین از زبان مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه
10.76M
🕯 جلسه48 -ابتدای بخش هفتم-جوهر و عرض
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث سوم: 🔸امام صادق علیه السلام:ِ َ كُلُّ شَيْ‏ءٍ حَسَّتْهُ الْحَوَاسُّ أَوْ لَمَسَتْهُ الْأَيْدِي فَهُوَ مَخْلُوق‏. 🔹 هر آنچه با حواس ظاهری احساس شود یا با دست لمس گردد آفریده و مخلوق است. 📗التوحید، ص75.
💠سلسله عرفا و علمای ربانی معاصر مکتب عرفانی نجف ( مکتب مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی رضوان الله علیه)
💠 همایش عرفان امین بزرگداشت مقام علمی و عرفانی فقیه عظیم‌شأن، حکیم متأله و عارف کامل «علامه سید محمد حسین طباطبایی» 🔸 با میزبانی جوانان دهه هشتادی 🔸 با حضور: دکتر عباس موزون حجت‌الاسلام محمد مهدی گرجیان سید حمیدرضا برقعی مجری: نجم‌الدین شریعتی 🔸 زمان: دوم آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰ 🔸 مکان برگزاری: کرج، میدان سپاه، سالن همایش کانون شهید سبحانی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
قابل توجه دوستان کلاس فلسفه مقدماتی فردا کلاس تعطیل است با تشکر
💠حرکت جوهری اگر سنگریزه را در مشت بگیریم گمان میکنیم همینکه اکنون طول و عرض و ارتفاع آن در دست ماست، به کل آن احاطه یافته ایم و چیزی از آن باقی نمانده است. در حالی که بنا بر حرکت جوهری، این سنگریزه موجودی سیال است که لحظه به لحظه تغییر میکند و ما تنها به آن در این لحظه احاطه یافته ایم. زمان یکی از امتدادات جسم است و همانطور که جسم در طول و عرض و ارتفاع، امتداد دارد در زمان نیز امتداد دارد و لذا زمان بعد چهارم جسم است.
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۶) با توجه به علم خداوند به همه چیز ، میتوان نتیجه گرفت که قبل از آفرینش مثلا انسانی مانند شمر ، خداوند میدانست که اون جهنمی خواهد شد سوالی که مطرح خواهد شد این است که (بدون توجه به اینکه شمر با اختیار یا جبر به این مرتبه شقی رسید ) چرا خداوند که می دانست اون جهنمی خواهد شد او را آفرید؟ چرا خداوند انسان هایی را می آفریند که خود در انتها میگویند ای کاش خاک بودم(و هیچ گاه افریده نمیشدم) ؟؟ خداوند « میدونست» که گرچه اونها قابلیت کمال رو داشتن ولی از اون قابلیت استفاده نمیکنن!! خداوند این رو میدونست پس مهربانی در حق مخلوقش این بود که اصلا خلقش نمیکرد
1.91M
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۶) نکات تکمیلی هدف به کمال رسیدن نیست هدف به کمال اختیاری رسیدن است. رحمت خدا در حق انسان با ایجاد قابلیت کمال جلوه کرده است. هرگونه دخالت و تصرف الهی در این فرایند با ایجاد موجود مختار منافات دارد و به تناقض می انجامد. تناقض موجود مختار بی اختیار!:«من میخواهم تو موجود مختار باشی اما چون میدانم تو آنچه من دوست دارم نمیشوی نمی‌گذارم موجود شوی!!!» یک نکته دیگر راجع به این مسئله این است که اگر قرار بود خدای عالم افراد شقی را نیافریند باید جز معصومین علیهم السلام کس دیگری را نمی‌آفرید زیرا مقصود و منظور خداوند از خلقت انسان رسیدن به مقام معصومین است خدای متعال برای آفریده‌اش به کمتر از این راضی نیست. پس بنده ی غیر معصوم از این دیدگاه (هر چند کم) درصدی از شقاوت دارد بنابراین نباید آفریده می‌شد! این امر شامل همه دانشمندان فیلسوفان و عرفا و فقها و مصلحان اجتماعی و اطبا و منجمان و غیره می‌باشد! در حالیکه شکی نیست که وجود اینان خیر و جزئی از نظام احسن است. علاوه بر این در نظام احسن، وجود افراد شقی نیز دارای خیر است چرا که سعادت در کنار شقاوت معنا می‌شود و انسان‌ها با مشاهده راه شقاوت و سعادت انتخابگر میشوند.
هدایت شده از «عقل و دین ۲»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺 السلام علیک یا صاحب الزمان 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💎 💠قاعده فلسفی11:کُلُّ مُدرَک بالحَواسِّ أو موهوم فَهوَ مَخلوقً.(هر چه با حواس ظاهری یا وهم درک شود مخلوق است.) 🟢حدیث چهارم: 🔸امام صادق علیه السلام:ِ ُ فَكُلُّ شَيْ‏ءٍ حَسَّتْهُ الْحَوَاسُّ أَوْ جَسَّتْهُ الْجَوَاسُّ أَوْ لَمَسَتْهُ الْأَيْدِي فَهُوَ مَخْلُوقٌ وَ اللَّهُ هُوَ الْعَلِيُّ حَيْثُ مَا يُبْتَغَى يُوجَد‏. 🔹 هر آنچه با حواس ظاهری احساس شود یا توسط جویندگان(ابزارهای حسی) یافت شود با دست لمس گردد آفریده و مخلوق است و خدا برتر از آن است که هرگونه که دیگران بخواهند همانگونه یافته شود. 📗التوحید، ص60.
سلام علیکم اگر کسی از دوستان هست که کار انیمیشن انجام میده و برای یک پروژه کوچک وقت داره، به بنده پیام بده. با تشکر
💠زمان در فلسفه فرض کنید قلمی هست که به محض اینکه نوک آن روی صفحه جابجا می شود اثر آن محو میگردد و کسی با این قلم بر روی صفحه شفافی از نقطه A به B خطی رسم میکند و شما از پشت صفحه در حال دیدن آن هستید آیا در این مثال میتوان انکار کرد که خطی رسم شده است؟ خیر. آیا در حین ترسیم خط یا پس از آن در صفحه مفروض امتداد و خطی مشاهده می شود؟ خیر قبل از شروع ترسیم و پس از آن چیزی مشاهده نمی شود و در حین ترسیم همواره فقط یک نقطه قابل رؤیت است که گویا در حال لغزیدن از A به B است اما در حقیقت چنین نیست بلکه در هر آنی، نقطه ای را میبینیم غیر از نقطه ای که قبل یا بعد از این آن میبینیم منتها چون این نقاط از هر جهت شبیه هماند و به طور پیوسته یکی محو و دیگری رسم میشود قابل تمیز نیستند و به نظر میرسد که یک نقطه هست که از A بهB می لغزد در این مثال بی تردید خطی رسم شده اما نه مانند سایر خطوط که کل آنها یکباره موجود است بلکه به این نحو که در هر آنی مقعطی فرضی یعنی نقطه ای از آن موجود است. زمان نیز مانند چنین خطی است با این تفاوت که اجزاء فرضی زمان ذاتاً ممکن نیست با هم موجود باشند ولی اجزاء فرضی خط مفروض چنین نیستند بلکه به سبب امری ،خارجی که همان جوهری است که خط با آن رسم میشود چنین اند. در هرحال چنانکه نه خود این خط یکباره موجود است و نه حتی پاره بسیار کوچکی از آن و ما در هر آنی فقط نقطه ای - مقطعی از آن را میبینیم. همچنین نه کل زمان یکباره موجود است و نه حتی هیچ یک از اجزای فرضی بسیار کوچک آن؛ بلکه ممکن نیست چنین باشند و ما بالفعل فقط با حال که مقطعی فرضی از زمان است سر و کار داریم. 📚درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، ج1،ص ۲۶۹
8.48M
🕯 جلسه۴۹؛ عرض تحلیلی، مکان