eitaa logo
«عقل و دین ۲»
245 دنبال‌کننده
203 عکس
62 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
به همه دوستان توصیه میکنم این مناظره را به دقت گوش کنند تا هم ضرورت و اهمیت و ریشه های فلسفی و نظری مشکلات فرهنگی کشور آشکار شود و هم ضرورت تعمق در مباحث مهم طرح ولایت مانند هرمنوتیک و نوع نگاه به شریعت
💎 💠قاعده فلسفی۱۲:(جز خداوند هیچکس قادر به ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی نیست) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام از امام علی علیه السلام نقل میفرمایند: كُلُّ صَانِعِ شَيْ‏ءٍ فَمِنْ شَيْ‏ءٍ صَنَعَ وَ اللَّهُ لَا مِنْ شَيْ‏ءٍ صَنَعَ مَا خَلَق‏‏. 🔹 هر سازنده‌ای به کمک چیزهای دیگر ساخته‌های خود را ایجاد می‌کند ولی تنها خداوند است که هر آنچه را می‌آفریند بدون نیاز به چیزی می‌آفریند. 📗التوحید، ص۴۳.
💠 مرحوم علامه جعفری رضوان الله تعالی علیه: روزی طلبه فلسفه خوانی نزدم آمد تا سوالاتی بپرسد. دیدم جوان مستعدیست که استاد خوبی نداشته! ذهن نقاد و سوالات بدیعی داشت که بی‌پاسخ مانده بود. پاسخ‌ها را که می‌شنید، مثل تشنه‌ای بود که آب خنکی یافته باشد. خواهش کرد برایش درسی بگویم و من که ارزش این آدم را فهمیده بودم، پذیرفتم. قرار شد فلان کتاب را نزد من بخواند. چندی که گذشت، دیدم فریفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتی یافته بودم که برایش خطر داشت. هرچه کردم این حالت در او کاسته نشد. می‌دانستم این شیفتگی به استقلال فکرش صدمه می‌زند. تصمیم گرفتم فرصت تعلیم را قربانی استقلال ضمیرش کنم. یک‌ روز که قرار بود برای درس بیاید، درب خانه را نیم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حرکات کودکانه کردم. دیدمش که سر ساعت آمد. از کنار در، دقایقی با شگفتی مرا نگریست. با هیجان، بازی را ادامه دادم. خودم را در نظرش شکستم و او راهش را کشید و بی‌یک کلمه رفت! رفت که رفت. اینجا که رسید، علامه با آن‌ همه خدمات فکری و فرهنگی به اسلام، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم امید دارم. یکی همین دوچرخه بازی آن‌روز است!
🏴🏴🏴به مناسبت ایام شهادت بضعة حقیقت نبوی فاطمة الزهراء سلام الله علیها کتاب صوتی «فریاد روشن فاطمی» تقدیم دوستان میشود. این کتاب حاوی متن و ترجمه خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها است. قسمت اول: مقدمه قسمت ۲تا۵: متن عربی قسمت ۶تا ۱۰: ترجمه فارسی
هدایت شده از 
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شیخ مناجاتیان، پیر خراباتیان 🟢نسبت ارادت و ادب مانند نسبتِ واجب است به حرام در احكام، چه سالك در اتيان واجب توجّه به سوى محبوب دارد، و در اجتناب از حرام توجّه به حريم خود دارد تا مبادا از حدود امكانى و مقتضاى عبوديّت خود خارج شود. 🟢و در حقيقت بازگشت ادب به سوى اتّخاذ طريق معتدل بين خوف و رجاء است، و لازمه عدم رعايت ادب كثرت انبساط است كه چون از حدّ گذرد مطلوب نخواهد بود. 🔵مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى- رضوان الله عليه- مقام انبساط و ارادتش غلبه داشت بر خوف ايشان، و همچنين مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى- رحمة الله عليه- اين‏طور بود، در مقابل، حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- مقام خوف ايشان غلبه داشت بر رجاء و انبساط، و اين معنى از گوشه و كنار سخنانشان مشهود است. 🟡آن كه انبساط او بيشتر باشد او را «خراباتى» گويند، و آن كه خوف او افزون باشد او را «مناجاتى» نامند. ولى كمال در رعايت اعتدال است و آن عبارت است از حائز بودن كمال انبساط در عين كمال خوف، و اين معنى فقط در «ائمّه طاهرين صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين» موجود است. 📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص117
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۹) «دلیل و استدلال زمانی کاربرد دارد که نهضت پیش رفته است؛ در وهله‌ی اول، حرکت، احساسی و عاطفی است» این جمله را لطف می‌فرمایید توضیحی بدهید؟ یعنی اینکه چرا شروع نهضت‌ها، احساسی و عاطفی است؟ و چرا وقتی که نهضت پیش می‌رود، نیاز به استدلال خواهیم داشت؟ چرا «نبی وقتی می‌خواهد دعوت خود را شروع کند، استدلال فلسفی مطرح نمی‌سازد؛ بلکه احساس و عاطفه‌ی صادق را مطرح می‌کند»؟
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۹) احساس و عاطفه بستر تربیت دینی را فراهم میکند. برهان به آن استحکام و قوام می‌بخشد. و عرفان و تغییر نفس، هدف آن است. پس در یک تشبیه، احساسات به منزله علت قابلی، برهان به منزله علت فاعلی و عرفان به منزله علت غایی دین است. جامعه دینی به سان یک انسان است. تعالیم دینی در دبستان چگونه عرضه میشود؟ با برهان؟! خیر چون قابلیت نیست. اما همین طفل که عادت به نماز کرد نباید در طفولیت فرهنگی و فکری بماند. باید وقتی به بلوغ رسید به سوالاتی عمیق فکر کند که پاسخ آن را تنها برهان میدهد. در نتیجه ارائه برهان و پیگیری لوازم آن، شهودعرفانی برای انسان حاصل میشود و به مقام معرفت می‌رسد که هدف از خلقت اوست. البته هستند برخی جویندگان حقیقت که مرحله اول را طی نمی‌کنند. و کم نیستند خسران زدگانی که هرگز بویی از مرحله سوم نمی‌برند. در همه این مراحل یعنی احساس و عقل و شهود، انسان بی نیاز از وحی و مربیان الهی نیست و الا امکان بیراهه رفتن همواره برای او ثابت است. پس امر وحیانی هم متکفل ارائه محتوا و روش صحیح احساسی و عقلی و شهودی است و هم میزان و ترازوی سنجش درست از غلط. موفق باشید
💠آیا حرکت امری نسبی است؟! زمان، اندازه حرکت موجود سیال است و این یعنی تا حرکت نباشد زمان، معنا ندارد. حال اگر به وحدت موجود سیال توجه کنیم و آگاه باشیم که موجود سیال تنها یک وجود است که مراتب مختلف آن در مقاطع مختلف زمانی بر ما آشکار میشود میتوان گفت که موجود متحرک نسبت به دستگاه ادراکی ما متحرک است اما در واقع هیچ حرکتی در کار نیست!
💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث اول: 🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَّ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لَا كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ. 🔹 تو نبودی و سپس موجود شده‌ای و می‌دانی که تو خود، خویش را نیافریده‌ای و نیز کسی که مانند تو باشد تو را ایجاد نکرده است. 📗التوحید،ص۲۹۳.
💠 در قبرستان شیخان قم، يك مرد خوابيده است شهید مطهّری : من خودم از رهبر عظيم انقلاب آية الله خمينى أعلى اللهُ تعالى مقامَه شنيدم كه ميفرمود: در قبرستان قم يك مرد خوابيده است و او حاج ميرزا جواد آقاى تبريزى است. 📚روح مجرد، ص 285
💠 استدلال بر قدیم بودن عالم ماده از طریق حرکت و زمان زمان هویت منحاز از ماده ندارد. اساسا زمان یک مفهوم انتزاعی ناشی از حرکت ماده است لذا حرکت، وصف جدا نشدنی ماده است. زمان عبارت از اجزاء حرکت است. بنابراین زمان و ماده و ماده و حرکت همواره همراه یکدیگر هستند. لذا ماده قدیم زمانی است. 🆔@aqldin2