eitaa logo
«عقل و دین ۲»
187 دنبال‌کننده
187 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۰
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شیخ مناجاتیان، پیر خراباتیان 🟢نسبت ارادت و ادب مانند نسبتِ واجب است به حرام در احكام، چه سالك در اتيان واجب توجّه به سوى محبوب دارد، و در اجتناب از حرام توجّه به حريم خود دارد تا مبادا از حدود امكانى و مقتضاى عبوديّت خود خارج شود. 🟢و در حقيقت بازگشت ادب به سوى اتّخاذ طريق معتدل بين خوف و رجاء است، و لازمه عدم رعايت ادب كثرت انبساط است كه چون از حدّ گذرد مطلوب نخواهد بود. 🔵مرحوم حاج ميرزا على آقاى قاضى- رضوان الله عليه- مقام انبساط و ارادتش غلبه داشت بر خوف ايشان، و همچنين مرحوم حاج شيخ محمّد بهارى- رحمة الله عليه- اين‏طور بود، در مقابل، حاج ميرزا جواد آقاى ملكى تبريزى- رضوان الله عليه- مقام خوف ايشان غلبه داشت بر رجاء و انبساط، و اين معنى از گوشه و كنار سخنانشان مشهود است. 🟡آن كه انبساط او بيشتر باشد او را «خراباتى» گويند، و آن كه خوف او افزون باشد او را «مناجاتى» نامند. ولى كمال در رعايت اعتدال است و آن عبارت است از حائز بودن كمال انبساط در عين كمال خوف، و اين معنى فقط در «ائمّه طاهرين صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين» موجود است. 📚رساله لب اللباب در سير و سلوك أولى الألباب، ص117
👥 🔻پـرسـش🔻(۶۹) «دلیل و استدلال زمانی کاربرد دارد که نهضت پیش رفته است؛ در وهله‌ی اول، حرکت، احساسی و عاطفی است» این جمله را لطف می‌فرمایید توضیحی بدهید؟ یعنی اینکه چرا شروع نهضت‌ها، احساسی و عاطفی است؟ و چرا وقتی که نهضت پیش می‌رود، نیاز به استدلال خواهیم داشت؟ چرا «نبی وقتی می‌خواهد دعوت خود را شروع کند، استدلال فلسفی مطرح نمی‌سازد؛ بلکه احساس و عاطفه‌ی صادق را مطرح می‌کند»؟
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۶۹) احساس و عاطفه بستر تربیت دینی را فراهم میکند. برهان به آن استحکام و قوام می‌بخشد. و عرفان و تغییر نفس، هدف آن است. پس در یک تشبیه، احساسات به منزله علت قابلی، برهان به منزله علت فاعلی و عرفان به منزله علت غایی دین است. جامعه دینی به سان یک انسان است. تعالیم دینی در دبستان چگونه عرضه میشود؟ با برهان؟! خیر چون قابلیت نیست. اما همین طفل که عادت به نماز کرد نباید در طفولیت فرهنگی و فکری بماند. باید وقتی به بلوغ رسید به سوالاتی عمیق فکر کند که پاسخ آن را تنها برهان میدهد. در نتیجه ارائه برهان و پیگیری لوازم آن، شهودعرفانی برای انسان حاصل میشود و به مقام معرفت می‌رسد که هدف از خلقت اوست. البته هستند برخی جویندگان حقیقت که مرحله اول را طی نمی‌کنند. و کم نیستند خسران زدگانی که هرگز بویی از مرحله سوم نمی‌برند. در همه این مراحل یعنی احساس و عقل و شهود، انسان بی نیاز از وحی و مربیان الهی نیست و الا امکان بیراهه رفتن همواره برای او ثابت است. پس امر وحیانی هم متکفل ارائه محتوا و روش صحیح احساسی و عقلی و شهودی است و هم میزان و ترازوی سنجش درست از غلط. موفق باشید
💠آیا حرکت امری نسبی است؟! زمان، اندازه حرکت موجود سیال است و این یعنی تا حرکت نباشد زمان، معنا ندارد. حال اگر به وحدت موجود سیال توجه کنیم و آگاه باشیم که موجود سیال تنها یک وجود است که مراتب مختلف آن در مقاطع مختلف زمانی بر ما آشکار میشود میتوان گفت که موجود متحرک نسبت به دستگاه ادراکی ما متحرک است اما در واقع هیچ حرکتی در کار نیست!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۱؛ اقسام جوهر
💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث اول: 🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: أَنْتَ لَمْ تَكُنْ ثُمَّ كُنْتَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّكَ لَمْ تُكَوِّنْ نَفْسَكَ وَ لَا كَوَّنَكَ مَنْ هُوَ مِثْلُكَ. 🔹 تو نبودی و سپس موجود شده‌ای و می‌دانی که تو خود، خویش را نیافریده‌ای و نیز کسی که مانند تو باشد تو را ایجاد نکرده است. 📗التوحید،ص۲۹۳.
💠 در قبرستان شیخان قم، يك مرد خوابيده است شهید مطهّری : من خودم از رهبر عظيم انقلاب آية الله خمينى أعلى اللهُ تعالى مقامَه شنيدم كه ميفرمود: در قبرستان قم يك مرد خوابيده است و او حاج ميرزا جواد آقاى تبريزى است. 📚روح مجرد، ص 285
💠 استدلال بر قدیم بودن عالم ماده از طریق حرکت و زمان زمان هویت منحاز از ماده ندارد. اساسا زمان یک مفهوم انتزاعی ناشی از حرکت ماده است لذا حرکت، وصف جدا نشدنی ماده است. زمان عبارت از اجزاء حرکت است. بنابراین زمان و ماده و ماده و حرکت همواره همراه یکدیگر هستند. لذا ماده قدیم زمانی است. 🆔@aqldin2
💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام میفرمایند: فَلَمْ يَكُنْ بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ الصَّانِعِ لِوُجُودِ الْمَصْنُوعِينَ وَ الِاضْطِرَارُ مِنْهُمْ إِلَيْهِ أَثْبَتَ أَنَّهُمْ مَصْنُوعُونَ وَ أَنَّ صَانِعَهُمْ غَيْرُهُمْ وَ لَيْسَ مِثْلَهُمْ إِذْ كَانَ مِثْلُهُمْ شَبِيهاً بِهِمْ فِي ظَاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيفِ وَ فِيمَا يَجْرِي عَلَيْهِمْ مِنْ حُدُوثِهِمْ بَعْدَ أَنْ لَمْ يَكُونُوا وَ تَنَقُّلِهِمْ مِنْ صِغَرٍ إِلَى كِبَرٍ وَ سَوَادٍ إِلَى بَيَاضٍ وَ قُوَّةٍ إِلَى ضَعْفٍ وَ أَحْوَالٍ مَوْجُودَةٍ لَا حَاجَةَ لَنَا إِلَى تَفْسِيرِهَا لِثَبَاتِهَا وَ وُجُودِهَا. 🔹 پس گریزی از اثبات وجود خداوند آفریننده نیست به دلیل وجود آفریده‌ها و نیز به دلیل اضطرار و نیاز آفریده‌ها به خداوند آفریننده به راستی ثابت شده که این آفریده‌ها ساخته‌های خداوند هستند و آفریننده آنها غیر از خود این‌ها و نیز کسی غیر از موجودات مانند و همسان این‌ها است زیرا اگر آفریننده این موجودات کسی مثل آنها باشد پس شبیه آنها در ترکیب و تالیف (که از خصوصیات مواد جسمانی است )می‌باشد و نیز مشابه آنها در همه اموری است که بر آنها حادث می‌شود مانند حرکت آنها از کوچکی به بزرگی از سیاهی به سفیدی از توانایی به ناتوانی و دیگر احوالی که نیاز به تفسیر آنها پس از تحقق آنها در خارج (و علم ما به آنها) نیست. 📗التوحید،ص۲۴۶. 🆔@aqldin2
💠راه سلوک، معرفت نفس است «طريق مطلوب را براى اين راه، معرفت نفس گفتند چون نفس انسانى تا از عالم مثال خود نگذشته، به عالم عقلى نخواهد رسيد. و تا به عالم عقلى نرسيده، حقيقت معرفت حاصل نبوده؛ و به مطلوب نخواهد رسيد» 📚توحيد علمى و عينى، ص 32 🆔@aqldin2
🌸🌺🌼میلاد با سعادت سیدة نساء العالمین حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها مبارک🌼🌸🌺
💠مقولات عشر از دیدگاه ارسطو 🆔@aqldin2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۲؛ اقسام جوهر/ جسم، نفس، عقل 🆔@aqldin2
💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث سوم: 🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: وَ ابْتِدَاؤُهُ إِيَّاهُمْ دَلِيلُهُمْ عَلَى أَنْ لَا ابْتِدَاءَ لَهُ لِعَجْزِ كُلِّ مُبْتَدَأٍ عَنِ ابْتِدَاءِ غَيْرِه‏. 🔹 و اینکه خدا ایجاد کننده موجودات است دلیل بر آن است که او ایجاد کننده‌ای ندارد زیرا هر آنچه خود آغازگری و ایجاد کننده‌ای داشته باشد ناتوان از ایجاد دیگری است . 📗التوحید،ص۳۶. 🆔@aqldin2
💠آثار اخلاقی و عرفانی «میرزا جواد آقا ملکی تبریزی» ✅اسرار الصلاة: کتابی که حاوی هزار نکته از اسرار نماز است و برخی از اسرار طهارت و تفکر را گوشزد می‌کند و به معانی وسوسه و الهام می‌پردازد. با بحث از گناهان کبیره اشاره‌ای به توبه نموده و حضور قلب و حالات ملکوتی آدمی را توضیح می‌دهد. ✅المراقبات یا اعمال السَّنَه: در این اثر مقدّمه‌ای کوتاه دربارهٔ دعا و راز و نیاز آمده‌است و اعمال ماه‌های مختلف، آثار و برکات روحی و معنوی آنها توضیح داده شده‌است. علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، تقریظی بر این کتاب نوشته‌است. ✅رساله لقاءالله: کتابی است که در راستای راه تهذیب نوشته شده و معنای «لقاء الله» و آیات مربوط به آن را توضیح داده و راه موفقیت الهی را برای سالکین بیان می‌نماید.علامه طهرانی این کتاب را از نفیس‌ترین کتب تدوین شده در عرفان و سلوک برشمرده است. 🆔@aqldin2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آفرینش خدا و هستی 🔺پاسخ فلسفی حضرت زهرا سلام الله علیها: اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ کانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ، مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَکْوینِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها، اِلاَّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ...(خطبه فدکیه) 🔺کلام امیرالمومنین علیه السلام: الحمد لله الواحد الاحد الصمد المتفرّد الذی لا من شئ كان، ولا من شئ خلق ما كان، قدرة بان بها من الأشياء وبانت الأشياء منه، فليست له صفة تنال ولا حد تضرب له فيه الأمثال... (کافی، ج۱، ۱۳۴) 🎙 آیت‌الله جوادی آملی 🆔@aqldin2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۳؛ برهان قوه و فعل 🆔@aqldin2
🔹تنبهْ فَقدْ وافَتكمُ الْأشهُرُ الْحرُمْ💢 تيقظْ لكي تَزدادَ في الزَّادِ وَ اغْتنمْ 🔸آگاه و متوجه باش! كه ماههاي حرام (رجب و شعبان و رمضان كه در نزد أهل عرفان ماههاي حرامند) از راه رسيد؛ بيدار باش! تا اينكه براي مسافرت خويش توشه برداري و اين فرصت را از دست مده و غنيمت بشمار!
دستورات ماه رجب مرحوم قاضی.pdf
179.9K
🔆💎دستور سلوکی عارف بی بدیل، مرحوم «سید علی قاضی طباطبایی» در ماههای رجب، شعبان و رمضان. وفقنا الله و ایاکم فی اداءه 🆔@aqldin2