eitaa logo
«عقل و دین ۲»
185 دنبال‌کننده
190 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام میفرمایند: فَلَمْ يَكُنْ بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ الصَّانِعِ لِوُجُودِ الْمَصْنُوعِينَ وَ الِاضْطِرَارُ مِنْهُمْ إِلَيْهِ أَثْبَتَ أَنَّهُمْ مَصْنُوعُونَ وَ أَنَّ صَانِعَهُمْ غَيْرُهُمْ وَ لَيْسَ مِثْلَهُمْ إِذْ كَانَ مِثْلُهُمْ شَبِيهاً بِهِمْ فِي ظَاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيفِ وَ فِيمَا يَجْرِي عَلَيْهِمْ مِنْ حُدُوثِهِمْ بَعْدَ أَنْ لَمْ يَكُونُوا وَ تَنَقُّلِهِمْ مِنْ صِغَرٍ إِلَى كِبَرٍ وَ سَوَادٍ إِلَى بَيَاضٍ وَ قُوَّةٍ إِلَى ضَعْفٍ وَ أَحْوَالٍ مَوْجُودَةٍ لَا حَاجَةَ لَنَا إِلَى تَفْسِيرِهَا لِثَبَاتِهَا وَ وُجُودِهَا. 🔹 پس گریزی از اثبات وجود خداوند آفریننده نیست به دلیل وجود آفریده‌ها و نیز به دلیل اضطرار و نیاز آفریده‌ها به خداوند آفریننده به راستی ثابت شده که این آفریده‌ها ساخته‌های خداوند هستند و آفریننده آنها غیر از خود این‌ها و نیز کسی غیر از موجودات مانند و همسان این‌ها است زیرا اگر آفریننده این موجودات کسی مثل آنها باشد پس شبیه آنها در ترکیب و تالیف (که از خصوصیات مواد جسمانی است )می‌باشد و نیز مشابه آنها در همه اموری است که بر آنها حادث می‌شود مانند حرکت آنها از کوچکی به بزرگی از سیاهی به سفیدی از توانایی به ناتوانی و دیگر احوالی که نیاز به تفسیر آنها پس از تحقق آنها در خارج (و علم ما به آنها) نیست. 📗التوحید،ص۲۴۶. 🆔@aqldin2
💠راه سلوک، معرفت نفس است «طريق مطلوب را براى اين راه، معرفت نفس گفتند چون نفس انسانى تا از عالم مثال خود نگذشته، به عالم عقلى نخواهد رسيد. و تا به عالم عقلى نرسيده، حقيقت معرفت حاصل نبوده؛ و به مطلوب نخواهد رسيد» 📚توحيد علمى و عينى، ص 32 🆔@aqldin2
🌸🌺🌼میلاد با سعادت سیدة نساء العالمین حضرت فاطمة الزهرا سلام الله علیها مبارک🌼🌸🌺
💠مقولات عشر از دیدگاه ارسطو 🆔@aqldin2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۲؛ اقسام جوهر/ جسم، نفس، عقل 🆔@aqldin2
💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث سوم: 🔸امام رضا علیه السلام میفرمایند: وَ ابْتِدَاؤُهُ إِيَّاهُمْ دَلِيلُهُمْ عَلَى أَنْ لَا ابْتِدَاءَ لَهُ لِعَجْزِ كُلِّ مُبْتَدَأٍ عَنِ ابْتِدَاءِ غَيْرِه‏. 🔹 و اینکه خدا ایجاد کننده موجودات است دلیل بر آن است که او ایجاد کننده‌ای ندارد زیرا هر آنچه خود آغازگری و ایجاد کننده‌ای داشته باشد ناتوان از ایجاد دیگری است . 📗التوحید،ص۳۶. 🆔@aqldin2
💠آثار اخلاقی و عرفانی «میرزا جواد آقا ملکی تبریزی» ✅اسرار الصلاة: کتابی که حاوی هزار نکته از اسرار نماز است و برخی از اسرار طهارت و تفکر را گوشزد می‌کند و به معانی وسوسه و الهام می‌پردازد. با بحث از گناهان کبیره اشاره‌ای به توبه نموده و حضور قلب و حالات ملکوتی آدمی را توضیح می‌دهد. ✅المراقبات یا اعمال السَّنَه: در این اثر مقدّمه‌ای کوتاه دربارهٔ دعا و راز و نیاز آمده‌است و اعمال ماه‌های مختلف، آثار و برکات روحی و معنوی آنها توضیح داده شده‌است. علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، تقریظی بر این کتاب نوشته‌است. ✅رساله لقاءالله: کتابی است که در راستای راه تهذیب نوشته شده و معنای «لقاء الله» و آیات مربوط به آن را توضیح داده و راه موفقیت الهی را برای سالکین بیان می‌نماید.علامه طهرانی این کتاب را از نفیس‌ترین کتب تدوین شده در عرفان و سلوک برشمرده است. 🆔@aqldin2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آفرینش خدا و هستی 🔺پاسخ فلسفی حضرت زهرا سلام الله علیها: اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَىْ‏ءٍ کانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَاَها بِلاَاحْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ، مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَکْوینِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِها، اِلاَّ تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ وَ تَنْبیهاً عَلی طاعَتِهِ...(خطبه فدکیه) 🔺کلام امیرالمومنین علیه السلام: الحمد لله الواحد الاحد الصمد المتفرّد الذی لا من شئ كان، ولا من شئ خلق ما كان، قدرة بان بها من الأشياء وبانت الأشياء منه، فليست له صفة تنال ولا حد تضرب له فيه الأمثال... (کافی، ج۱، ۱۳۴) 🎙 آیت‌الله جوادی آملی 🆔@aqldin2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۳؛ برهان قوه و فعل 🆔@aqldin2
🔹تنبهْ فَقدْ وافَتكمُ الْأشهُرُ الْحرُمْ💢 تيقظْ لكي تَزدادَ في الزَّادِ وَ اغْتنمْ 🔸آگاه و متوجه باش! كه ماههاي حرام (رجب و شعبان و رمضان كه در نزد أهل عرفان ماههاي حرامند) از راه رسيد؛ بيدار باش! تا اينكه براي مسافرت خويش توشه برداري و اين فرصت را از دست مده و غنيمت بشمار!
دستورات ماه رجب مرحوم قاضی.pdf
179.9K
🔆💎دستور سلوکی عارف بی بدیل، مرحوم «سید علی قاضی طباطبایی» در ماههای رجب، شعبان و رمضان. وفقنا الله و ایاکم فی اداءه 🆔@aqldin2
💠روايت ملک داعي از پيغمبر اكرم صل الله عليه و آله وسلّم روايت شده است كه فرموده اند : 🔺انَ الله تَعَالى نَصَبَ فىِ السَّمَاءِ السابِعَة مَلِكَاً يُقالُ لَهُ الدّاعى «خداوند متعال در آسمان هفتم، مَلكى قرار داده است كه به او داعى مى‏گويند (يعنى كسى كه افراد را صدا مى ‏زند) 🔺فإذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنادى ذلِكَ الْمَلِكُ كُلَّ لَيْلَة مِنْهُ إلِىَ الصَّباحِ «چون ماه رجب داخل مى ‏شود اين مَلَك هر شب تا صبح صدايش بلند است» 🔺طوبى لِذّاكِرين، طوبى لِطّائعين «خوشا به حال آن كسانى كه در حال ذكر هستند، خوشا به حال آن كسانى كه در حال اطاعتند» 🔺و يَقُولُ اللَهُ تَعالى أنَا جَليسُ مَن جَالَسنى «خداوند متعال مي فرمايد من همنشين كسى هستم كه خود را با من همنشين كند» 🔺و مُطيعُ مَنْ أطاعَنى «من اطاعت كسى را مى ‏كنم كه او اطاعت مرا بكند!» 🔺و غافِرَ مَنِ اسْتَغْفَرنَى «و مى‏ بخشم كسى كه از من طلب بخشش كند» 🔺 الشَّهرُ شَهْرى «اين ماه، ماه من است» 🔺و الْعَبْدُ عَبْدى «اين بندگان همه بندگان من هستند» 🔺و الرَّحْمَة رَحْمَتى «رحمت هم اختصاص به من دارد» 🔺فمَنْ دَعَانى فى هذا الشَّهْرُ أجَبْتُهُ «كسى كه مرا در اين ماه بخواند او را اجابت مى ‏كنم» 🔺و مَنْ سَئَلَنى اعْطَيْتُهُ «كسى كه از من بخواهد به او مى‏ دهم» 🔺و مَن اسْتَهْدانى هَدَيْتُهُ «كسى كه در اين ماه از من طلب هدايت كند من او را هدايتش مى ‏كنم» 🔺وجَعَلْتُ هذَا الشَّهِرُحَبْلًا بَينْى وَ بَيْنَ عِبَادى «من اين ماه را ريسمان بين خودم و بين بندگانم قرار دادم» 🔺فمَنِ اعْتَصَمَ بى وَصَلَ إلىَّ «هر كسى كه به اين ريسمان چنگ بزند به من مى‏ رسد» 📗اقبال الاعمال،ج2،ص628
🌸 🌺🌼حلول ماه رجب و خجسته میلاد پنجمین جلوۀ سرِّ ولایت، شکافندۀ علم و معرفت، حضرت امام محمد باقر علیه‌السلام بر جمیع رهجویان کمال و هدایت مبارک باد.🌼🌸🌺
💎 💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانه‌ای است که جزء پذیر نیست ) 💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی می‌یابد ) 💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن می‌شود مخلوق است ) ♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد. 🟢حدیث اول: 🔸امام جواد علیه السلام میفرمایند: وَ الْأَسْمَاءُ وَ الصِّفَاتُ مَخْلُوقَاتُ الْمَعَانِي وَ الْمَعْنِيُّ بِهَا هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا يَلِيقُ بِهِ الِاخْتِلَافُ وَ الِائْتِلَافُ وَ إِنَّمَا يَخْتَلِفُ وَ يَأْتَلِفُ الْمُتَجَزِّئُ فَلَا يُقَالُ اللَّهُ مُؤْتَلِفٌ وَ لَا اللَّهُ كَثِيرٌ وَ لَا قَلِيلٌ وَ لَكِنَّهُ الْقَدِيمُ فِي ذَاتِهِ لِأَنَّ مَا سِوَى الْوَاحِدِ مُتَجَزِّئٌ وَ اللَّهُ وَاحِدٌ لَا مُتَجَزِّئٌ وَ لَا مُتَوَهَّمٌ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ وَ كُلُّ مُتَجَزِّئٍ وَ مُتَوَهَّمٍ بِالْقِلَّةِ وَ الْكَثْرَةِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ دَالُّ عَلَى خَالِقٍ لَه‏. 🔹 و اسماء و صفات خداوند، آفریده‌های خداوند متعال هستند و معانی و آنچه بدان‌ها قصد می‌شود همان خداوند است. خدایی که اختلاف و ائتلاف (چندگانگی و پیوستگی) سزاوار او نیست؛ زیرا چند گانگی و ائتلاف مخصوص چیزی است که جزء پذیر باشد پس گفته نمی‌شود خداوند پیوند پذیر است و نیز گفته نمی‌شود خداوند زیاد و کم است. او خداوندی قدیم به لحاظ ذات خود است زیرا هر آنچه جز واحد (یگانه) باشد جزء پذیر است و خداوند یگانه است و جزء پذیر نیست و هر آنچه جزء پذیر باشد یا درباره او زیاد و کم (اندازه) توهم می شود پس آن مخلوق و آفریده‌ای است که دلالت بر آفریننده خود می‌کند . 📗التوحید،ص193. 🆔@aqldin2
👥 🔻پـرسـش🔻(70) اگر هستی از ازل بوده باشه چی؟ یعنی خدایی پشت پرده ی این خلقت نباشه،یعنی توجیه وجود هستی رو در گزینه های زیر،گزینه سوم رو براش انتخاب کنیم منظورم اینه هستی 1_ مِن شیء نباشه. 2_مِن لا شیء رو هم که محاله چون، چیزی از عدم به وجود بیاد 3_هستی از اول بوده باشه. نه از چیزی به وجود اومده باشه نه از عدم(ازلی باشه) گزینه سوم رو طبق چ برهانی رد می کنید جسارتا؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 🔻پـاسـخ:🔻(70) وجود (هستی) مطلق، تنها موجودی است که نه فرض عدم برای آن میرود و نه فرض موجودی بالاتر از آن. پس واجب الوجود بالذات همان وجود مطلق است. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠در بلا هم میکشم لذت از او مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی پسری داشت که شمع فروزان شبستان خانواده بود، در روز عید غدیر ایشان در منزل نشسته و قشرهای مختلف به دیدارشان می آمده اند، خادم منزل به کنار حوض خانه می آید و ناگاه چشمش بر پیکر بی جان پسر که بر روی آب بوده می افتد. بی اختیار فریاد می زند، اهل خانه که از اندرون با صدای خادم بیرون می آیند و با اینچنین منظره دلخراشی مواجه می شوند، بی اختیار همه فریاد می کشند. مرحوم ملکی متوجه می شود که صدای شیون خانه را پر کرده، از اطاق خود بیرون می آید. می بیند جنازه پسرش در کنار حوض گذاشته شده است. رو به زنها کرده و خطاب می کند: ساکت! همگی سکوت می کنند و همین سکوت ادامه می یابد! تا آنکه مرحوم ملکی از میهمانان پذیرایی می کند و طبق معمول هرساله، عده ای از آنان ناهار را در منزل ایشان صرف می کنند و پس از پایان غذا که عازم رفتن می شوند، مرحوم ملکی به چند نفر از مهمانان خاص می فرماید که شما اندکی تأمل کنید، با شما کاری دارم و چون بقیه مهمانان بیرون رفتند، ماجرا را برای آنان می گوید و از آنان برای مراسم تجهیز فرزند از دست رفته کمک می گیرد. این داستان گذشته از آنکه حاکی از اعلا درجه مقام رضا و تسلیم آن بزرگوار است، نشانگر قدرات روحی و نیروی تصرف در نفوس دیگران نیز هست. 📚ر.ک:طبیب دلها، ص122 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠«اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح» ♦️برنامه شیوه، 23 دی ماه 1402 با موضوع «اندیشۀ سیاسی آیت‌الله مصباح» با حضور صفدر الهی‌راد و احمد زیدآبادی برگزار شد. https://www.aparat.com/v/FupLE 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۱) مدتی است میل به عبادت ندارم نمیدانم چه کنم؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۱) طبق روایات، عامل اصلی کم شدن میل به عبادت، میل به دنیاست. ❗️«حُبُ الدُّنْیَا رَأْسُ کُلِ خَطِیئَهٍ»[١] علاقه و محبت به دنیای فانی سرآغاز همه اشتباهات و زشتی هاست❗️ به میزانی که توجه و دلبستگی ما به دنیا بیشتر شود، شیرینی عبادت در نظرمان کم‌تر می‌شود. خداوند بین این دو توازنی برقرار ساخته است. گویا حب دنیا در یک کفه ترازو و حب آخرت در کفه دیگر قرار دارد.⚖ مثلاً وقتی به زیارت مشرف می‌شوید، همین دوری موقتی شما از خانه و سایر دلبستگی‌هایتان باعث می‌شود لذت عبادت را بیشتر بفهمید. اگر حب دنیا در وجود انسان غلیان یابد، معنویات افت می‌کند. خداوند دنیا را در مقابل آخرت قرار داده است؛ اما ما دنیا را در کنار آخرت می‌بینیم و به اصطلاح  هم خدا را می‌خواهیم و هم خرما را. لذت عبادت با داشتن دلبستگی‌های دنیایی سازگار نیست و ما باید بین دنیا و آخرت یکی را انتخاب کنیم. البته طبق روایات، اگر دنبال آخرت باشیم، دنیایمان هم تامین می‌شود، اما اگر تمام انرژیمان را صرف دنیا کنیم، مسلّماً از آخرت باز می‌مانیم. [١] مستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۴۱. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠از هستی مطلق تا ماده اولی هستی صرف‌نظر از موجودات، یک مقام اطلاق و یک مقام تقیید دارد. هستی مطلق، بی‌تعین است و نمی‌دانیم که چیست؛ اما در عین حال به هرکجا بنگریم، تمام موجودات تعین آن هستند و مقید به‌شمار می‌آیند. لایتناهی مقید داریم و فقط هستی، مطلق و بی‌تعین است. هستی مطلق که هیچ تعینی ندارد، یک چیز بیشتر نیست. هستی از آسمان اطلاق که مقام وحدت و مطلق فراگیر است، به سرزمین تقیید و کثرت می‌آید و گل و دریا و صحرا و همه‌چیز خواهد شد. هستی، به‌طور تدریجی از آسمان وحدت به سرزمین تقیید تنزل می‌کند و تنزل آن دفعی نیست. می‌توان این تنزل را به شکل یک مخروط تصور کرد. رأس مخروط یک نقطه است که هرچه پایین‌تر و به سمت قاعدۀ خود می‌آید، وسیع‌تر می‌شود؛ اما در عین حال به همان اندازه از وحدت آن کاسته می‌شود؛ در نهایت به جایی می‌رسد که از آن پایین‌تر، امکان‌پذیر و قابل تصور نیست که آن مرتبۀ ماده یا هیولی است. حالا که تا پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یافت، دوباره به‌سوی بالا بازمی‌گردد که اگر تا نهایت آن بتواند برود، به رأس مخروط که همان نقطۀ وحدت است، می‌رسد. کار عالم هستی، نزول و صعود یا آمدن و رفتن است. 📚شرح ابراهیمی دینانی بر الکلمات المکنونة فیض کاشانی، ص ۳۳۵ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir