eitaa logo
«عقل و دین ۲»
191 دنبال‌کننده
185 عکس
58 ویدیو
11 فایل
👤👤ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/NA_KHOD_A 🧑‍💻🧑‍💻لینک جلسات آنلاین: 🔰🔰قرار: https://gharar.ir/r/d35bb3e7 🔰🔰گوگل میت: https://meet.google.com/txo-dovz-cyk 🌐🌐لینک دعوت به کانال:‎ @aqldin2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠عالم برزخ کجاست؟ 🕯عوالم‌ تو در توست‌؛ يعني‌ عالم‌ برزخ‌ يك‌ عالمي‌ نيست‌ به‌ دنبال‌ زمانيِ اين‌ عالم‌؛ يك‌ عالمي‌ است‌ كه‌ بر اين‌ عالم‌ مادّه‌ و طبيعت‌ ما احاطه‌ دارد، و الآن‌ هم‌ هست‌، نه‌ اينكه‌ بعداً به وجود مي‌آيد؛ عالم‌ نفس‌ و قيامت‌ بر ما احاطه‌ دارد، بر عالم‌ طبيعت‌ و مادّه‌ و بر عالم‌ برزخ‌ هر دو احاطه‌ دارد. 🔰پس‌ عالم‌ نفس‌ و قيامت‌ موجود است‌؛ نه‌ اينكه‌ بعداً موجود مي‌شود، به‌ دنبالِ زمانيِ اين‌ عالم‌. 🪔شما زماني‌ را كه‌ ما متولّد شديم‌ و بعداً در اثر حركت‌ زمان‌ مي‌آئيم‌ جلو تا از دنيا ميرويم‌، اين‌ را تمام‌ يك‌ كاسه‌ فرض‌ كنيد، عالم‌ برزخ‌ عالمي‌ است‌ كه‌ بر تمامي‌ اين‌، محيط‌ است‌. عالم‌ قيامت‌ نيز بر اين‌ عالم‌ و بر عالم‌ برزخ‌، بر هر دو احاطه‌ دارد. 🔰پس‌ اگر ما بخواهيم‌ به‌ برزخ‌ برسيم‌، نه‌ اينكه‌ بايد عمرمان‌ را بگذرانيم‌ و وقتي‌ كه‌ بخواهيم‌ بميريم‌، برويم‌ داخل‌ برزخ‌؛ چون‌ برزخ‌، الآن‌ موجود است‌. 🔆ما اگر بخواهيم‌ بر برزخمان‌ اطّلاع‌ پيدا كنيم‌ نبايد سير عرضي‌ كنيم‌ ـ به‌ عرض‌ زمان‌ ـ بلكه‌ بايد سير طولي‌ كنيم‌ و به‌ طرف‌ بالا يعني‌ به‌ سمت‌ مقام‌ تجرّد و عوالم‌ معني‌ حركت‌ كنيم‌ حركت‌ معنوي‌، تا برسيم‌ به‌ برزخ‌ و از آنجا نيز سير طولي‌ كنيم‌، برويم‌ به‌ بالا تا برسيم‌ به‌ قيامت‌؛ خواه‌ اين‌ كار را بعد از مردن‌ انجام‌ دهيم‌ و خواه‌ قبل‌ از مردن‌ و در زمان‌ حياتمان‌ انجام‌ دهيم‌. 💡اگر كسي‌ در دنيا به‌ مقام‌ تجرّد برسد و مرگ‌ اختياري‌ پيدا كند به طوري كه‌ از عالم‌ صورت‌ هم‌ بگذرد، به‌ قيامت‌ ميرسد. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج6، ص191. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🌸🕯🕯 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُكَرَّمِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لَنَا مَا أَنْتَ بِهِ مِنَّا أَعْلَمُ🕯🕯🌸
👥 🔻پـرسـش🔻(۷۲) آیا فلاسفه اسلامی معتقدند که علت باید لحظه ای قبل از معلول وجود داشته باشه؟ نمیشه هر دو همزمان وجود داشته باشند؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
👤 🔻پـاسـخ:🔻(۷۲) علت باید بر معلول، تقدم داشته باشد اما هر تقدمی لزوما تقدم زمانی نیست. در فرهنگ معارف اسلامى، ج‏1، ص: 569 آمده است: «اقسام تقدم عبارت است از: 1- تقدم بالرتبه: كه متقدم اقرب بمبدأ موجود يا مفروض باشد چنانكه گويند بغداد قبل از كوفه است اين نوع تقدم بر دو قسم است يكى آنكه ترتيب آن طبيعى باشد يعنى بالطبع باشد و لو آنكه تقدمش بالطبع نباشد مانند تقدم جسم بر حيوان و حيوان بر انسان و ديگر آنكه ترتيب آن باعتبار وضع باشد مانند زمانيات و مانند تقدم امام بر مأموم. 2- تقدم بالطبع: مانند تقدم واحد بر اثنين و خطوط بر مثلث. 3- تقدم بالعلية: كه وجود متقدم علت، براى وجود متأخر باشد. 4- تقدم بالزمان: مانند تقدم نوح بر حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله 5- تقدم بالشرف: مانند تقدم عالم بر جاهل. 6- تقدم بالماهية: بنا بر قول كسانى كه ماهيات را مجعول بالذات ميدانند. 7- تقدم بالحقيقة: مانند تقدم وجود بر ماهيت بنا بر قول صدرا و ساير اصالت وجوديان. 8- تقدم بالحق: صدرا گويد: اين نوع از تقدم از امورى است كه ادراك آن بسيار دشوار است و عارفان بالله و راسخون در علم دريابند كه وجود هر علت موجبه مقدم بر معلول است بنحو تقدم بالحق و بالاخره تقدم وجود علت بر وجود معلول نه تقدم ذات علت بر ذات معلول كه تقدم بالعليت است» بنابراین علت قبل از معلول تحقق دارد اما تقدمش لزوما تقدم زمانی نیست. اساسا در عالم ماده علت هستی بخش(فاعلی) یافت نمیشود زیرا معلول از علت خود وجودی ضعیفتر دارد و عالم ماده ضعیفترین و پایین ترین عالم است . تنها علت حقیقی که در عالم ماده یافت میشود علت قابلی یا مادی است و البته علت های معدّه نیز موجودند که علت حقیقی نیستند. بنابراین اگر از موجودات زمانمند و مادی صحبت میکنیم اساسا علت فاعلی در بین آنها یافت نمیشود و اگر از مجردات غیر مادی صحبت میکنیم دیگر در بین آنها زمان و تقدم زمانی معنا ندارد. اما اگر از علت قابلی و مادی صحبت میکنیم؛ امکان دارد که همزمان با معلول باشد هرچند غالبا تقدم زمانی بر معلول دارد مانند تقدم چوب درخت بر میز چوبی. که در فرضی که میز چوبی دفعتا ایجاد شود علت قابلی بر معلول تقدم زمانی ندارد. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 جلسه۵۷؛ نظریه کون و فساد. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد ) 💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است) ♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد. 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام : َ أَنَّ الْجِسْمَ مَحْدُودٌ مُتَنَاهٍ وَ الصُّورَةَ مَحْدُودَةٌ مُتَنَاهِيَةٌ فَإِذَا احْتَمَلَ الْحَدَّ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ كَانَ مَخْلُوقا. 🔹 جسم و صورت محدود و متناهى ‏اند كه به اندازه در مى ‏آيند و به پايان ميرسند و هر گاه حد و تعریف احتمال داشته باشد زياده و نقصان احتمال دارد و هر گاه احتمال زياده و نقصان متحقق شود آفريده خواهد بود نه آفريدگار. 📗التوحید،ص۹۹. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 📝متن نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی 🗣دکتر حمید پارسانیا، دکتر نجف لک زایی و جناب آقای دکتر علیرضا صدرا 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
💠 عرفان و فقه از هم جدا نیستند 🔹جناب پرفسور حسین مدرسی طباطبایی یزدی می‌فرمودند: از پدرم شنیدم که فرمودند: در یکی از روزها که در درس فقه مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی شرکت کردیم ایشان به مناسبت شروع کردند نکات اخلاقی را بیان نمایند در این میان یکی از حاضرین درس ایشان پا از حریم ادب بیرون نهاد و گفت: آقا اینجا درس فقه است نه درس عرفان! 🔸در این هنگام مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در حالی که دستانشان را به هم چسبانده بودند و به دو طرف باز میکردند فرمودند: تمام مشکلات ما از وقتی شروع شد که عرفان و فقه از هم این طوری جدا شد. 📚شیخ مناجاتیان، ص۹۰. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎الامام الحسین صلوات الله علیه: إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ. ☘ شیعه ما کسی است که دلش از هر گونه خیانت، نیرنگ و مکری پاک است. 💠محفل انس است دو عالم ولی شمع دل افروز حسین است و بس
💠با تهذيب‌ نفس‌، در همين‌ دنيا مي‌توان‌ برزخ‌ و قيامت‌ را ادراك‌ كرد 💡اگر كسي‌ در دنيا به‌ مقام‌ تجرّد برسد و مرگ‌ اختياري‌ پيدا كند به طوري كه‌ از عالم‌ صورت‌ هم‌ بگذرد، به‌ قيامت‌ ميرسد. 🔅اگر كسي‌ در دنيا به واسطۀ تهذيب‌ نفس‌ و متابعت‌ از شريعت‌ و دستورات‌ رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ و سلّم‌ و مراعات‌ جنبه‌هاي‌ معنوي‌ اعمال‌ شرعيّه‌ و امور عباديّه‌ و حصول‌ ملكۀ تقوي‌، كاري‌ كند كه‌ از عالم‌ شهوت‌ و هوس‌ و آمال‌ بيرون‌ آيد و از محبّت‌ دنيا عبور كند، اين‌ سير إلي‌ الله‌ ميكند؛ و لازمۀ اين‌ سير در اوّلين‌ منزل‌، رسيدن‌ به‌ برزخ‌ است‌؛ و هيچ‌ جاي‌ شبهه‌ و ترديد نيست‌؛ پس‌ برزخِ خود را ادراك‌ ميكند. 📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج6، ص192. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 ان للعباس عندالله منزله یغبطه بها جمیع الشهداء یوم القیامه. 🌱عبّاس را نزد خداوند منزلتى است كه در روز قيامت همه شهيدان بر آن رشك مى برند. 🌸قربان عاشقی که شهیدان کوی عشق در روز حشر منزلتش آرزو کنند
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۵۸؛ دیدگاه صدرالمتالهین به حرکت. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💐اشعار فرزدق در مدح امام سجاد علیه السلام💐 🌺۱- هذا الذى تعرف البطحاء وطاءته والبیت یعرفه والحل والحرم 🌼۲- هذا ابن خیر عباد الله کلهم هذا التقى النقى الطاهر العلم 🌸۳- هذا ابن فاطمه ان کنت جاهله بجده انبیاء الله قد ختموا 💐ترجمه: 🌺۱- او همان کسی است که سرزمین بطحا جای گامهایش را می‌شناسد. و کعبه و حل و حرم در شناسائیش همدم و هم قدمند. 🌼۲- او فرزند بهترین تمامی بندگان خداست، او همان شخصیت منزه از هر آلودگی و رذیلت و پیراسته از هر عیب و علت، و مبرا از هر تهمت و منقصت و کوه بلند هدایت است. 🌸۳- او فرزند فاطمه است. اگر تو نسبت به نسب او جهل داری بدان او همان کسی است که با جدّ او سلسله شریفه انبیاء ختم گردیده است.
👥 🔻پـرسـش🔻(73) دلیل اصلی رد تناسخ چیه؟ واقعا ممکنه تناسخ وجود داشته باشه توی ادیان خوندیم که انسان ها تا به کمال وجودی نرسن بعد از مرگ تناسخ پیدا میکنن تا در نهایت در طی این زندگی ها به کمال و نیروانا برسن از نظر منطقی هم اینکه تنها یک زندگی اونم کوتاه به انسان داده بشه که کل سرنوشت بعد از مرگش رو تعیین بکنه کمی ظالمانه به نظر نمیاد؟ بعد اینکه قبول تناسخ چه آسیبی به اعتقاد ما میزنه؟ 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد ) 💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است) ♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد. 🟢حدیث سوم: 🔸امام علی علیه السلام : الَّذِي لَيْسَتْ لَهُ فِي أَوَّلِيَّتِهِ نِهَايَةٌ وَ لَا فِي آخِرِيَّتِهِ حَدُّ وَ لَا غَايَةٌ الَّذِي لَمْ يَسْبِقْهُ وَقْتٌ وَ لَمْ يَتَقَدَّمْهُ زَمَانٌ وَ لَمْ يَتَعَاوَرْهُ زِيَادَةٌ وَ لَا نُقْصَانٌ وَ لَمْ يُوصَفْ بِأَيْنٍ وَ لَا بِمَكَان‏. 🔹 خدایی که برای آغازش نهایتی نیست و برای آخر بودنش حدی و پایانی نیست او که زمان بر او پیشی نگرفته است و وقتی بر او مقدم نیست زیاده و نقصان بر او عارض نمی‌شود و موصوف به مکان داشتن و مکان نیست . 📗التوحید،ص۳۱. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 《نورانی ترین قبر بعد از قبر سلمان فارسی》 🔷حاج شيخ محمدجواد انصارى همدانى كه اهل معرفت و سير و سلوك بود و در همدان سكونت داشت، هميشه براى زيارت قبر آية اللّه شيخ محمّد بهارى و استمداد از روح بلند او، به بهار مى‌رفت. او بارها راه ١٩ كيلومترى بهار - همدان را پياده طى كرد و به زيارت قبر بهارى رفت. وى دربارۀ عظمت شخصيّت عرفانى بهارى گفته است: من بعد از قبر سلمان فارسى، قبرى را به نورانيت شیخ محمّد بهارى در بهار همدان نديده‌ام و خود بارها با پاى پياده از همدان تا بهار طى مى‌كردم و به زيارت ايشان مى‌آمدم. 📚گلشن ابرار ج۳ ص۲۵۲. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💠یا انسان! خلقت الأشیاء لک و خلقتک لأجلی! ای انسان! همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خودم! 🟠تکامل ممکنات از ضعیفترین مرتبه تا شدیدترین مرتبه از دیدگاه فلاسفه. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه۵۹؛درس ۳۰؛ تبیین حرکت جوهری. جهت مشاهده ویدئوی مرتبط با این جلسه، ویدئوی پست بعدی را مشاهده بفرمایید. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir
💎 💠قاعده فلسفی۱۷: کُلُّ ما احتَملَ التَّحدیدَ احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ(هر آنچه قابل اندازه و تعریف است احتمال زیادی و کاستی نیز دارد ) 💠قاعده فلسفی ۱۸: کُلُّ ما احتَملَ الزِّیادة و النُّقصانَ کانَ مخلُوقاً(هرآنچه احتمال زیادی و کاستی دارد، مخلوق و ناقص است) ♦️مستندات قاعده ۱۷ و ۱۸ به همراه هم خواهد آمد. 🟢حدیث چهارم: 🔸امام جواد علیه السلام : وَ كَذَلِكَ سَمَّيْنَا رَبَّنَا قَوِيّاً بِلَا قُوَّةِ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ وَ لَوْ كَانَتْ قُوَّتُهُ قُوَّةَ الْبَطْشِ الْمَعْرُوفِ مِنَ الْخَلْقِ لَوَقَعَ التَّشْبِيهُ وَ احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ مَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ احْتَمَلَ النُّقْصَانَ- وَ مَا كَانَ نَاقِصاً كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ وَ مَا كَانَ غَيْرَ قَدِيمٍ كَانَ عَاجِزاً فَرَبُّنَا تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا شِبْهَ لَهُ وَ لَا ضِدَّ وَ لَا نِدَّ وَ لَا كَيْفِيَّةَ وَ لَا نِهَايَةَ وَ لَا تَصَارِيف‏‏. 🔹همچنين پروردگار خود را قوى ميناميم امّا نه آن قوّت بطش كه معروف است از خلق زيرا كه اگر قوّت خداى تعالى مثل قوّت بطش معروف از خلق بود هر آينه تشبيه ميان خلق و خالق بهم رسد و احتمال زياده و نقصان در ذات قادر سبحان نيز لازم است و هر چه ناقص باشد قديم نبود و هر چه قديم نباشد عاجز باشد و حال آنكه قدرت او بايجاد مخلوقات و اختراع مصنوعات ظاهر و بيّن و لايح و مبيّن گرديد. پس ذات مقدّس پروردگار تعالى و تقدّس را شبيه و ضدّ و كيفيّت و ندّ و نهايت و حد نيست‏. 📗الاحتجاج، ج2،ص443. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir