💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی28 و 29: «لا یُثبَتُ الشیءُ الّا بإنّیةٍ وَ مائیّةٍ» (هیچ چیز بدون هستی و هویت، ثبوت ندارد).
«انّ اللهَ تعالی لهُ إنّیةٌ و مائیّةٌ» ( خدا دارای هستی و هویت است)
🟢حدیث اول:
🔸امام صادق علیه السلام : قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ إِنِّيَّةٌ وَ مَائِيَّةٌ؟ قَالَ نَعَمْ لَا يَثْبُتُ الشَّيْءُ إِلَّا بِإِنِّيَّةٍ وَ مَائِيَّة.
🔹 مرد پرسشگر از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا خدا دارای هستی و هویت است؟ امام علیه السلام
فرمود: آری، زیرا هیچ چیز بدون انیت(هستی) و مائیت ( هویت) ثبوت ندارد.
📗التوحید، ص246
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠برخورد آيه الله گلپايگانى با حوريان بهشتى
(مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی) می فرمودند: روزى نشسته بودم، ناگاه وارد باغى شدم كه بسيار مجلّل و با شكوه بود و مناظر دلفريبى داشت. ريگهاى زمين آن بسيار دلربا بود، و درختها بسيار باطراوت و خرّم، و نسيمهاى جانفزا از لابلاى آنها جارى بود.
من وارد شدم و يكسره به وسط باغ رفتم، ديدم حوضى است بسيار بزرگ و مملوّ از آب صاف و درخشان، به طورى كه ريگهاى كف آن ديده مىشد.
اين حوض لبهاى داشت و دختران زيبائى كه چشم، آنها را نديده با بدنهاى عريان دور تا دور اين حوض نشسته و به لبه و ديواره حوض يك دست خود را انداخته و با آب بازى مىكنند، و با دست آبهاى حوض را بروى لبه و حاشيه مىريزند.
و آنها يك رئيس دارند كه از آنها مجلّلتر و زيباتر و بزرگتر بود، و او شعر می خواند و اين دختران همه با هم ردّ او را مىگفتند و جواب می دادند.
او با آواز بلند يك قصيده طولانى را بندبند می خواند، و هر بندش خطاب به خدا بود كه به چه جهت قوم عاد را هلاك كردى؟ و قوم ثمود را هلاك كردى؟و فرعونيان را غرق دريا كردى؟ و... . و چون هر بند كه راجع به قوم خاصّى بود تمام مىشد اين دختران همه با هم مىگفتند: به چه حسابى؟ به چه كتابى؟ و همينطور آن دخترِ رئيس اعتراضات خود را بيان می كرد و اينها همه تأييداً و تأكيداً پاسخ می دادند.
من وارد شدم، ولى ديدم اينها همه با من نامحرمند، لذا يك دور استخر كه حركت كردم از همان راهى كه آمده بودم به بيرون باغ رهسپار شدم.
🔰[تفسیر علامه طهرانی از این مکاشفه:] مرحوم آقا سيّد جمال يك شاگرد مؤمن از شاگردان قرآن كريم بود، و يك تربيت شده به چندين واسطه از مكتب رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم؛ ولى چون اين مكاشفه قبل از وصول به مقام كمال روحى براى ايشان رخ داده است و در سِرّ وجود ايشان مسأله هلاكت قوم عاد و ثمود و نوح به دست عوامل غيبيّه كاملًا حلّ نشده بوده است، لذا در عالم معنى به صورت اعتراض حوريّههاى بهشتى تجلّى نموده است، و گرنه در عالم معنى و تجرّد، اعتراضى نيست و تمام اهل ملا أعلى در تسبيح و تقديس وجود و صفات و افعال حضرت احديّت هستند.
و نكته مهمّ كه بشارتى براى آن مرحوم بوده است اينكه ايشان آن حوريّهها را بر خود نامحرم ديده است؛ و اين يك مژده روحى است كه از اين منزل كه محلّ شبهه و اعتراض است عبور خواهد نمود و به منزلگاه تسبيح و تقديس مطلق ذات حضرت احديّت عزّ و جلّ خواهد رسيد. كما آنكه در مكاشفاتى كه در اواخر عمر براى ايشان حاصل شده است اين معنى به خوبى روشن و مشهود است كه به اين مقام نائل شدهاند؛ رحمةُ الله عليه رحمةً واسعة.
📚علامه طهرانی، معادشناسی، ج۱ ،ص۱۴۶.
#نکته_ناب
#سید_جمالالدین_گلپایگانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠مناظره ای پیرامون عینیت صفات با ذات
کتاب «توحید علمی و عینی» در برگیرنده مجموعه ای از نامه های فلسفی حکیم #شیخ_محمدحسین_اصفهانی (کمپانی) و جواب های عرفانی #سید_احمد_کربلایی_طهرانی، پیرامون مبحث عینیت صفات ثبوتیه خداوند با ذات بر مذاق توحیدی حکما و نفی صفات از مرتبه ذات بر مذاق توحیدی عرفا و همچنین بسیاری دیگر از موارد بحث میان دو مسلک می باشد.
نویسنده این مجموعه، مرحوم #علامه_طهرانی، از علماء و عرفای عالیقدر و معاصر، قرن پانزدهم هجری قمری است.
از آنجا که مباحث بسیار دقیق و عمیق توحیدی عرفانی و فلسفی نامه های دو طرف، حاوی مطالب عالیه علمی، از دو منظر «حکمت و عرفان» و بسیار مهم و نیاز به تحلیل و بررسی داشت، مرحوم #علامه_طباطبائی (صاحب تفسیر گرانبهای المیزان) ضمن درس هایی در حوزه علمیه قم، سه نامه اول مرحوم سید و سه نامه اول مرحوم شیخ را در ایام پنجشنبه و جمعه، تدریس و بر هر یک از نامه ها، عنوان «تذییلات و محاکمات» قرار داده شد.
بعد از رحلت ایشان، #علامه_طهرانی (نویسنده کتاب) نظرات خود را بر هشت نامه مانده آن دو بزرگوار اضافه کرده و شرح و تذییل نمودند و بدین سان این کتاب ارزشمند که نگرش توحیدی و معرفتی عارف و حکیم را، بررسی کرده و حق را روشن ساخته، براساس تلاش های پی گیر او، تألیف و تدوین شد.
📖مشاهده تلخیص اجمالی کتاب
📖دانلود متن کامل کتاب
# فلسفه
# عرفان
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠حرارت سرد نشدنی!
🔸قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»
🔹پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.»
📚جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 یزید درون ما
«اگر ما جای خلفای بنی امیه و بنی عباس که خلافت را از اهلش غصب نمودند، بودیم و توانایی داشتیم، رادع و مانعی از نابودی دشمنان خود نداشتیم و شرایط و قدرت و امکاناتی که برای آنها فراهم بود، برای ما هم فراهم می شد، آیا مانند آنها عمل نمیکردیم؟! الآن چه میکنیم؟ آیا حقکشی نمیکنیم؟
از خدا میخواهیم که مورد چنین امتحانی قرار نگیریم، البته اگر مورد امتحان قرار گرفتیم نیز از خدا میخواهیم که ما را حفظ نماید. انسان در مقام امتحان یا مانند سلمان علیهالسلام در أعلیعلیین قرار میگیرد یا مانند یزید از هالکین و در اسفل سافلین. آنچه یزید، بالفعل داشت، ما بالقوه داریم. خیلی به خود مغرور نشویم. اینطور نیست که آنها از جهنم آمده باشند و ما از بهشت. به خدا پناه میبریم!»
📚رحمت واسعه، ص١٩۵
#نکته_ناب
#آیت_الله_بهجت
May 11
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی28 و 29: «لا یُثبَتُ الشیءُ الّا بإنّیةٍ وَ مائیّةٍ» (هیچ چیز بدون هستی و هویت، ثبوت ندارد).
«انّ اللهَ تعالی لهُ إنّیةٌ و مائیّةٌ» ( خدا دارای هستی و هویت است)
🟢حدیث اول:
🔸امام صادق علیه السلام : قَالَ السَّائِلُ: فَلَهُ إِنِّيَّةٌ وَ مَائِيَّةٌ؟ قَالَ نَعَمْ لَا يَثْبُتُ الشَّيْءُ إِلَّا بِإِنِّيَّةٍ وَ مَائِيَّة.
🔹 مرد پرسشگر از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا خدا دارای هستی و هویت است؟ امام علیه السلام
فرمود: آری، زیرا هیچ چیز بدون انیت(هستی) و مائیت ( هویت) ثبوت ندارد.
📗التوحید، ص246
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠توسل به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام برای رفع موانع سلوک
در مرحله اى از مراحل سير و سلوك، حال عجيبى پيدا كردم و نفس خود را افاضه كننده علم و قدرت و رزق و حيات به جميع موجودات مىديدم! بدين قسم كه هر موجودى از موجودات از من مدد مىگيرد، و من مُعطى و مُفيض فيض وجود به ماهيّات امكانيّه و قوالب وجوديّه هستم.
اين حال من بود، و از طرفى مىدانستم كه اين حال صحيح نيست؛ چون خداوند مبدأ همه خيرات است و افاضه كننده رحمت و وجود به جميع ما سِوَى.
چند شبانه روز اين حال طول كشيد، و هر چه به حرم مطهّر حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام مشرّف شدم و در باطن تقاضاى گشايش نمودم سودى نبخشيد، تصميم گرفتم به كاظمين مشرّف شوم و آن حضرت را شفيع قرار دهم تا خداوند متعال مرا از اين ورطه نجات دهد.
به سوى مرقد مطهّر حضرت موسى بن جعفر عليهما السّلام از نجف عازم كاظمين شدم، و چون وارد شدم يكسره به حرم مطهّر مشرّف شدم. سرِ خود را در مقابل ضريح روى سنگهاى مرمر گذاشتم و آنقدر گريه كردم كه آب اشك چشم من بر روى سنگهاى مرمر جارى شد.
هنوز سر از زمين بر نداشته بودم كه حضرت شفاعت فرمودند و حال من عوض شد، و فهميدم كه من كيستم؟ من چيستم؟ من ذرّه اى هم نيستم، من بقدرِ پرِ كاهى قدرت ندارم؛ اينها همه مال خداست و بس، و اوست مفيض على الإطلاق، و اوست حىّ و حيات دهنده، و عالم و علم بخشنده، و قادر و قدرت دهنده، و رازق و روزى رساننده؛ و نفس من يك دريچه و آيتى است از ظهور آن نور على الإطلاق.
در اين حال برخاستم و زيارت و نماز را بجاى آوردم و به نجف اشرف مراجعت كردم، و چند شبانه روز باز خدا را مفيض و حىّ و قادر در تمام عوالم مىديدم، تا يكبار كه به حرم مطهّر أمير المؤمنين عليه السّلام مشرّف شدم، در وقت مراجعت به منزل، در ميان كوچه حالتى دست داد كه از توصيف خارج است و قريب ده دقيقه سر به ديوار گذاردم و قدرت بر حركت نداشتم. اين يك حالى بود كه أمير المؤمنين مرحمت فرمودند و از حال حاصله در حرم موسى بن جعفر عليهما السّلام عالىتر و دقيقتر بود، و آن حال مقدّمه حصول اين حال بود.
📚معاد شناسى، ج9، ص119
#نکته_ناب
#سید_جمالالدین_گلپایگانی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی 30: «شُیئانِ موجودانِ فی رُتبةٍ واحدةٍ یَمتَنعَ أن یکونَ أحدُهُما علّةً للآخَرِ» (دو موجود که در یک مرتبه وجودی قرار داشته باشند، علیت یکی برای دیگری محال است).
🟢حدیث اول:
🔸عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: اعْلَمْ عَلَّمَكَ اللَّهُ الْخَيْرَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدِيمٌ وَ الْقِدَمُ صِفَةٌ دَلَّتِ الْعَاقِلَ عَلَى أَنَّهُ لَا شَيْءَ قَبْلَهُ وَ لَا شَيْءَ مَعَهُ فِي دَيْمُومِيَّتِهِ فَقَدْ بَانَ لَنَا بِإِقْرَارِ الْعَامَّةِ مَعَ مُعْجِزَةِ الصِّفَةِ أَنَّهُ لَا شَيْءَ قَبْلَ اللَّهِ وَ لَا شَيْءَ مَعَ اللَّهِ فِي بَقَائِهِ «3» وَ بَطَلَ قَوْلُ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ كَانَ قَبْلَهُ أَوْ كَانَ مَعَهُ شَيْءٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ لَوْ كَانَ مَعَهُ شَيْءٌ فِي بَقَائِهِ لَمْ يَجُزْ أَنْ يَكُونَ خَالِقاً لَهُ لِأَنَّهُ لَمْ يَزَلْ مَعَهُ فَكَيْفَ يَكُونُ خَالِقاً لِمَنْ لَمْ يَزَلْ مَعَهُ وَ لَوْ كَانَ قَبْلَهُ شَيْءٌ كَانَ الْأَوَّلُ ذَلِكَ الشَّيْءَ لَا هَذَا وَ كَانَ الْأَوَّلُ أَوْلَى بِأَنْ يَكُونَ خَالِقاً لِلْأَوَّلِ الثَّانِي.
🔹 حضرت امام رضا (ع) فرمودند: خدا خير و خوبى را به تو تعليم فرمايد. بدان كه خداى تبارك و تعالى قديم است و قديم بودن صفت او است كه عاقل را دلالت ميكند بر اينكه چيزى پيش از او نبوده و در وجود ازلى كه دارد هيچ چيز با او نبوده پس ظاهر شد از براى ما به اقرار و اعتراف عامه مردمان يا همه آفريدگان به زبان حال يا مقال به واسطه صفتى كه ايشان را عاجز نموده كه به آن متصف شوند كه چيزى پيش از خدا نبوده و چيزى در ماندن دائمى با او نخواهد بود و باطل شد گفته كسى كه گمان كرده كه پيش از او يا با او هميشه چيزى بوده و بيانش اين است كه اگر هميشه چيزى در ماندن با او ميبود جائز نبود كه خداى خالق آن چيز باشد زيرا كه هميشه با او بوده پس چگونه مىشود كه خالق چيزى باشد كه هميشه با او بوده و اگر چيزى پيش از او ميبود آن چيز اول بود نه اين كه تو او را خدا ميدانى و آن اول اولى و احق بود به اينكه خالق باشد از براى دوم كه تو او را اول فرض كردى.
📗التوحید، ص186
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
May 11
💠نمایی اجمالی از حیات پر برکت آیت الله سید علی قاضی طباطبایی
آیةالله العظمی علامه سید علی آقا قاضی طباطبائی تبریزی، فقیه، حکیم و عارف کم نظیر و بزرگ شیعه و اسلام است.
سید علی قاضی طباطبایی، در ۱۳ ذیالحجه ۱۲۸۲ق (۹ اردیبهشت ۱۲۴۵ش) و به نقل از برخی از تذکرهنویسان در ۱۲۸۵ق (۷ فروردین ۱۲۴۸ش) در تبریز به دنیا آمد.
خاندان وی از سادات طباطبایی بودند و نسبشان به ابراهیم طباطبا، نوادۀ امام حسن مجتبی(ع) میرسد.
پدرش، سید حسین قاضی (درگذشت۱۳۱۴ق)، از شاگردان میرزای شیرازی بود که در تفسیر قرآن آثاری نوشته است. جد مادری سیدعلی، میرزا محسن قاضی تبریزی (درگذشت۱۳۰۶)، نیز عالم بود و با ملا هادی سبزواری مصاحبت داشت.
ایشان در سالهای آخر عمر به بیماری مبتلا شد و در ۶ ربیعالاول ۱۳۶۶ق، برابر ۹ بهمن ۱۳۲۵ش درگذشت. #سید_جمالالدین_گلپایگانی بر پیکر مطهر او نماز خواند و در وادی السلام نجف در کنار پدرش به خاک سپرده شد.
ایشان به هیچیک از سلسلههای صوفیه مرتبط نبود، و طریقه عرفانی وی همان طریقه #ملا_حسینقلی_همدانی و استادش سیدعلی شوشتری بود. روش سلوکی وی وصول به مقام توحید و سیر صحیح الی الله همراه با پذیرفتن ولایت امامان شیعه (علیهمالسّلام) بود.
هرچند شهرت آیتالله قاضی بیشتر به عرفان و اخلاق است، اما در حدیث و فقه و تفسیر نیز تبحر داشت و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نایل آمد. سیدمحمدحسین طباطبائی، سیدابوالقاسم خوئی، سیدهاشم موسوی حداد و محمدتقی بهجت از جمله شاگردان آیتالله قاضی بودند.
#نکته_ناب
#آیتالله_سید_علی_قاضی_طباطبائی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
✅#پرسش_کاربران 👥
🔻پـرسـش🔻(73)
دلیل اصلی رد تناسخ چیه؟
واقعا ممکنه تناسخ وجود داشته باشه
توی ادیان خوندیم که انسان ها تا به کمال وجودی نرسن بعد از مرگ تناسخ پیدا میکنن تا در نهایت در طی این زندگی ها به کمال و نیروانا برسن
از نظر منطقی هم اینکه تنها یک زندگی اونم کوتاه به انسان داده بشه که کل سرنوشت بعد از مرگش رو تعیین بکنه کمی ظالمانه به نظر نمیاد؟
بعد اینکه قبول تناسخ چه آسیبی به اعتقاد ما میزنه؟
#اعتقادات
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠به کتابهای سهروردی(رحمة الله علیه) مراجعه کنید
🔰جایگاه شخصیت و اندیشه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی در ذهن و ضمیر رهبر کبیر انقلاب اسلامی را می شود از نامهی دعوت توحیدی ایشان خطاب به رهبر کمونیسم جهانی _میخائیل گورباچف_ دید ؛ آنجا که به او می گوید :
🔹« اگر جنابعالی میل داشته باشید در این زمینه_در اینکه در حیوان و انسان چیز دیگری است که فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمی میرد و باقی است... اصولاً اشتیاق به زندگی ابدی در نهاد هر انسانی نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است_ می توانید دستور دهید که صاحبان این گونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب ، در این زمینه به نوشته های فارابی و بوعلی سینا (رحمة الله علیهما) در حکمت مشاء مراجعه کنند ...و نیز به کتابهای سهروردی(رحمة الله علیه) در حکمت اشراق مراجعه نموده و برای جنابعالی شرح کنند که جسم و هر موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می باشد، نیازمند است و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش، مبرا از پدیده حسی است.»
#فلسفه
#عرفان
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
🌸صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب الزمان (عج)
🔹احمد بن اسحاق میگوید بر امام عسکری(ع) وارد شدم و مىخواستم از جانشین پس از وى پرسش کنم که ایشان آغاز سخن کرد و فرمود:
🔸اى احمد بن اسحاق
🔹 إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمْ یُخَلِّ الْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ (ع) وَ لَا یُخَلِّیهَا إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ
بِهِ یَدْفَعُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ بِهِ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِهِ یُخْرِجُ بَرَکَاتِ الْأَرْض
🔸خداى تعالى از زمان آدم(ع) زمین را خالى از حجت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالى از حجّت نخواهد گذاشت،
به واسطه اوست که بلا را از اهل زمین دفع مىکند و به خاطر اوست که باران مىفرستد و برکات زمین را بیرون مىآورد؛
📚کمال الدین و تمام النعمة،ج2، ص 384
🤲
بار خدايا! فرجش را برسان و هر ظلمتي را با نورش روشني بخش، با استواري اش هر بدعتي را ويران كن،
💎 #قواعد_عقلی_در_روایات
💠قاعده فلسفی31: «لِکُلِّ شَیءٍ ممکنٍ سببٌ» ( هر چیز ممکن بالذاتی دارای علت است)
🟢حدیث اول:
🔸عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ سَبَبٍ شَرْحاً وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَرْحٍ عِلْماً وَ جَعَلَ لِكُلِّ عِلْمٍ بَاباً نَاطِقاً عَرَفَهُ مَنْ عَرَفَهُ وَ جَهِلَهُ مَنْ جَهِلَهُ ذَلِكَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ نَحْنُ.
🔹امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدا امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد پس براى هر چيزى سبب و وسيله اى قرار داد و براى هر سبب شرح و بیانی مقرر داشت و براى هر شرحى علم و آگاهی ای گذاشت و براى هر علمی، درى گويا نهاد، عارف حقيقى كسى است كه اين در را شناخت و نادان حقيقى كسى است كه به اين در نادان گشت، اين در، رسول خدا (ص) و ما اهلبیت هستیم.
📗بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1، ص 6.
#حدیث
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠در شبانه روز يك ساعت را براى خود بگذار!
مرحوم قاضى رِضوانُ اللهِ عَلَيه خود در امور معرفت، شاگرد پدرشان مرحوم آية الحقّ آقاى سيّد حسين قاضى كه از شاگردان مرحوم آية الله حاج ميرزا محمّد حسن شيرازى رحمةُ اللهِ عليه بوده اند، مىباشند و ايشان شاگرد مرحوم آية الحقّ امام قلى نخجوانى و ايشان شاگرد مرحوم آية الحقّ آقا سيّد قريش قزوينى هستند.
گويند: چون مرحوم آقا سيّد حسين قاضى از سامَرّاء از محضر مرحوم آية الله حاج ميرزا محمّد حسن شيرازى عازم مراجعت به آذربايجان بوده اند، در ضمن خداحافظى مرحوم شیرازی به ايشان يك جمله نصيحت مى كند؛ و آن اينكه:
در شبانه روز يك ساعت را براى خود بگذار!
مرحوم آقا سيّد حسين در تبريز چنان متوغّل امور الهيّه مى گردد كه در سال بعد چون چند نفر از تجّار تبريز به سامرّاء مشرّف شده و شرفياب حضور مرحوم ميرزا شدند، مرحوم ميرزا از احوال آقا سيّد حسين قاضى استفسار مي كنند؛ آنان در جواب میگويند: يك ساعتى كه شما نصيحت فرموده ايد تمام اوقات ايشان را گرفته؛ و در شب و روز، ايشان با خداى خود مراوده دارند.
ولى چون مرحوم قاضى به نجف آمدند، در تحت تربيت مرحوم آية الحقّ آقاى #سید_احمد_کربلایی طهرانی قرار گرفتند و با مراقبت ايشان طىّ طريق مىنموده اند.
📚ر.ک: مهرتابان، ص28.
#نکته_ناب
#آیتالله_سید_علی_قاضی_طباطبائی
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir
💠 فلسفه علم بسیار آسانی است
استاد محمدحسین حشمت پور:
🔸گاهی تبلیغ می شود که فلسفه علم سختی است، در حالی که اصلا اینگونه نیست.بلکه فلسفه علم بسیار آسانی است؛ چرا که علمی به هم پیوسته و منطقی و منظم است که موجب می شود ذهن با مطالب همراه شود.
لکن آنچه فلسفه را سخت کرده است، مطالب این علم نیست بلکه نوع نوشتار گذشتگان است که البته این سخت نویسی نیز بی دلیل نبوده است.
#فلسفه
🆔@aqldin2
🌐https://aqldin.blog.ir