eitaa logo
محمد عرب صالحی
602 دنبال‌کننده
794 عکس
899 ویدیو
91 فایل
حجت الاسلام دکتر محمد عرب صالحی ◽️ استاد‌تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◽️ پژوهشگر، نویسنده ◽️ مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 💠کانال معرفی کتب، مقالات، مصاحبه‌ 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/arabsalehi_m
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الله اکبر از دانش بی انتهای خداوند در خلقت انسان بدن انسان همانند کارخانه ای بزرگ و پیچیده به طور منظم و مداوم در حال کار کردن است. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1096
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد مؤیدی: اُشهِدُ بِالله، اُشهِدُ بِالله؛ که حرکت امام، ناب و زلال، سیدالشهدایی بود، سیدالشهدایی بود. 🗓 یک‌شنبه ۳۱اردیبهشت۱۴۰۲ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1097
📄 🔰 تحلیل انتقادی انواع کاربست «عقل» در تفاسیر ادبی-اجتماعی معاصر با تمرکز بر آرای قرآن‌پژوهان مصری ✍🏻 و فریده پیشوایی 📌 چکیده: ♦️ نقش عقل در فهم متون دینی و میزان کاشفیت و حجیت آن در تولید معرفت از مباحث مطرح بین اندیشمندان بوده است. این مساله به­ صورت خاص در شکل­ گیری تفاسیر ادبی-اجتماعی معاصر تاثیر داشته است. کاربست عقل در این رویکرد که در واکنش به آسیب­های غلبه تفکر سلفی­ گری عقل­ ستیز در جهان عرب بود و تحت تاثیر جریان­ فکری نومعتزله و آشنایی با مطالعات غربیان شکل گرفت، در محورهای متفاوت از تفاسیر عقلی رایج نمایان شد و لوازم خاصی در تفسیر و فهم قرآن و معرفت دینی به دنبال داشت. ♦️ توسل به عقل خودبنیاد، علم­ زدگی، تحلیل­ ادبی-فرهنگی از مفاهیم قرآنی، تمسک به عقل مستقل از روایات در برداشت­ های فقهی، مصادیق کاربست عقل در این­گونه تفاسیر اند که در آراء طه­ حسین، عبده، خولی، بنت­ الشاطی و خلف­ الله مشاهده می­شوند. مهمترین آسیب این کاربست­ ها در مسائل و مباحث فلسفه دین مانند تعاریف و تحلیل­ های شاذ از وحی، نبی و معجزات انبیاء؛ تحلیل بی­ سابقه زبان و قصص قرآن؛ حداقلی­ کردن و عرفی­ سازی فقه و تعصبات قومی-عربی دیده می­شود. ♦️ در این­ میان کمترین آسیب در تفسیر بنت­ الشاطی است، ضمن اینکه وی نیز از سنت روایی تفسیری فاصله گرفته ­است. نتیجه اینکه کاربست عقل در تفاسیر ادبی-اجتماعی معاصر، تابعی از مکتب اومانیسم است که در آن اجتهاد غیر ضابطه­ مند قرآن­ پژوه محوریت دارد. در این رهیافت تفسیری، عقل، امری متعالی، قدسی و متصل به وحی نیست. اساسا نگاه ادبی به متون مقدس، فروکاهش دین به امری فرهنگی-اجتماعی و تعین اصالت عقل انسان را درپی داشته است. لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻 🌐 https://qabasat.iict.ac.ir/article_705057.html 🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عباس موزون(مجری زندگی پس از زندگی): عاقل باشیم؛ هوش مصنوعی در راه است. این کلیپ را شخصا با فناوری هوش مصنوعی ساختم https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 هشدار علامه حسن زاده آملی از حسرتی که حتی جهنم از روی آن خجالت می‌کشد! 🍃🌹🍃 🎙 🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1101
31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 - نجـف اگر میبینی این همه شخصیت ها را تربیـت کرده... (به‌ خاطر) نبـود...! - ... هر روز یه زیارت جامعه میخوند... یه عاشـورا...! - اگر یک کرده... خودشـو بکنه... 🔰 حضرت آیت الله محمدی - دامت برکاته - https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1102
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️پاپ فرانسیس (رهبر جهانی مسیحیان کاتولیک): «خدا همجنس گرایان را خلق کرده و دوست دارد.»😳😳 «ما همه فرزندان خدا هستیم و خداوند همه فرزندانش را همان‌طور که هستند دوست دارد.»!!!!😳😳 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1103
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدیو / هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به سلاح جنگ‌ها تبدیل شود؟ 🔹هوش مصنوعی برای دموکراسی، اقتصاد، مشاغل، حریم خصوصی، رسانه‌های اجتماعی، هنر، عدالت و حتی جنگ خطرناک است اریک اشمیت، مدیر سابق گوگل: 🔹در اغلب موارد هوش مصنوعی شما را سریع‌تر، بهره‌ورتر و بهتر در کار خودتان می‌کند؛ اما افراد بد هم این فناوری را برای کارهای شرورانه شان در اختیار دارند https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1105
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نوآوری ساخت ایران به مدد یک بیمار فلج کامل دو پا آمد و او را به حرکت درآورد! رقم خوردن اتفاقی نادر با پروتزهای عصبی https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1106
ميزان يادگيرى شما در حالت هاى متفاوت 10%وقتى ميخوانید 20% وقتى ميشنويد 30% وقتى ميبينيد 50% وقتى ميبينيد وميشنويد 70% وقتى بحث ميكنيد 80% وقتى تجربه ميكنيد 95% وقتى به ديگران ياد ميدهيد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1107
به نام خالق علم و عالم رایانه‌ها امروزه در همه امور زندگی ما وجود دارند و نقش ایفا می‌کنند، چه بدانیم و چه ندانیم، و حتی اگر به ظاهر از آنها استفاده هم نکنیم! اصطلاح «فناوری اطلاعات» یا IT به همه فناوری‌هایی گفته می‌شود که در پنج حوزه فعالند: جمع‌آوری اطلاعات، پردازش اطلاعات، ذخیره‌سازی اطلاعات، انتقال اطلاعات، و نمایش اطلاعات. در رایانه‌های فعلی، فناوری‌های الکترونیک رقومی (دیجیتال) پایه هر پنج حوزه مذکور است. از سال ۱۹۶۵ که یکی از دانشمندان حوزه فناوری اطلاعات به نام «گوردون مور» اظهار کرد که توان رایانه‌ها هر ۱۸ ماه دو برابر خواهد شد، تا اوایل قرن بیست و یکم «قاعده مور» درست بود. اما پس از چندین دهه رشد سریع، کم‌کم محدودیت‌های فناوری الکترونیک خود را نشان دادند و به دلایل فیزیکی دیگر امکان کوچکتر کردن، سریعتر کردن و فشرده‌تر کردن سامانه‌های فناوری اطلاعات با همان نسبت و سرعت قبل وجود ندارد. اصطلاح رایانه‌های کوانتومی چند سالی است که در سطح جامعه بیشتر شنیده می‌شود. گفته می‌شود برای نخستین بار در سال ۱۹۸۲ فیزیکدام مشهور «ریچارد فاینمن» پیشنهاد کرد که باید محاسبات را از دنیای دیجیتال وارد دنیای جدیدی به نام کوانتوم کرد. فیزیک کوانتومی در رابطه با رفتارها و فراپایش ذراتی به نام کوانتوم فعالیت می‌کند که غالباً‌ در ابعاد نانومتری هستند و شاید بتوان آن را یکی از شاخه‌های علوم نانوفناوری دانست. بسیاری از فیزیکدانان معتقدند که نسل بعدی رایانه‌ها نه رقومی (دیجیتال) که کوانتومی خواهند بود. نمونه‌هایی از رایانه‌های کوانتومی تاکنون ساخته شده‌اند؛ لیکن هنوز به دلیل مشکلات متعدد، پایداری عملیاتی ندارند و امکان تجاری‌سازی نیافته‌اند. اگر پژوهش‌های دانشمندان فیزیک کوانتومی به نتیجه برسد و بتوانند رایانه‌هایی را بر مبنای اصول این علم بسازند که پایداری عملیاتی داشته باشند، آن وقت است که جمع‌آوری، پردازش، ذخیره‌سازی، انتقال و نمایش اطلاعات می‌تواند با سرعت و ظرفیت هزاران برابر قوی‌ترین رایانه‌های فعلی انجام گیرند! این بدان معنی است که هر ملت و کشوری که چنین رایانه‌هایی را در اختیار داشته باشد و بتواند قدم به عصر رایانش کوانتومی بگذارد، ناگهان در جایگاهی آنچنان برتر از سایر رقبایش در زمین قرار می‌گیرد که دست نیافتنی خواهد بود!! اینجاست که اهمیت راهبردی این فناوری مشخص می‌شود و اهل نظر متوجه‌اند که چرا رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی اخیر خود به این فناوری مهم اشاره کرده‌اند. آیا دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران عزیز ما چابکی و جدیت لازم برای آنکه به سرعت عقب‌ماندگی کشور در این حوزه را جبران کنند، دارا هستند؟ تجربه‌های گذشته در حوزه‌های دفاعی، نانوفناوری، سلول‌های بنیادی و غیره به ما می‌گوید: اگر مدیریت و کار جهادی در این حوزه نیز ورود کند، چشم جهانیان را به دستاوردهای جوانان مؤمن و دانشمند ایرانی خیره خواهد ساخت! (ان‌شاءالله) https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1108
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 غربزدگی = عقب ماندگی 🔺تقی زاده: «ايران بايد ظاهرا و باطنا و جسما و روحا فرنگی مآب شود و بس» ♦️عبرت تاریخ معاصر ایران https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1109
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوش مصنوعی به همین راحتی میتونه با تصویر یه نفر کلیپ درست کنه!!!! 👌از امروز به بعد به هیچ عنوان نمیشود به کلیپ ها و مطالب در فضای مجازی استناد کرد..... 👌قطعا پس از این برای به انحراف کشیدن ذهن مردم ازین ترفند استفاده میکنند و با استفاده از هوش مصنوعی چهره های انقلابی و خواص را تخریب خواهند کرد. شاید تنها نگرانی برای فتنه های آینده همین هوش مصنوعی باشد. آقا در سخنرانی سالگرد امام، به هوش مصنوعی اشاره کردند، اطلاع ایشان از جزئیات دنیای امروز ستودنی است. امیدوارم هرچه سریعتر در این موضوع همه رسانه ها اطلاع رسانی کنند، چون با یک ترفند میشه کشور رو بهم ریخت، یه لحظه فکر کن فیلم یک آدم معروف درست کنند یا صحنه قتل یک دختر طراحی بشه. خلاصه مسئله خطرناکه و از الان باید به جامعه آگاهی داد که در دنیای امروز نباید به هیچ فیلم مشکوکی استناد کرد. یاعلی... https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱😱😱 بیان کرامتی از اثرات عجیب خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صدسلام از زبان مرحوم حضرت آیت الله سید رضی شیرازی ره. 🇮🇷جبهه نیوز🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1111
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت های دکتر عبدالطیف پدرام چهار ماه قبل از سقوط افغانستان بدست طالبان، انجام شده ما یک حوزه تمدن بزرگی هستیم اسمش ایران بزرگ است🇮🇷👌 🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1112
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 قبل و بعد از پیدایش او! 🎥 همین فقه و قرآن و نهج‌البلاغه بود، اما او نبود..‌. چقدر زیبا و حکیمانه امام را معرفی می‌کند https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1113
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای یهودی به ظاهر مسلمان که سعی در فریب دادن امام خمینی داشت https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1114
🔴مقابله علامه طباطبایی با مرتاض‌هندی آیت الله شبیری زنجانی نقل میکند، 70سال پیش، مرتاضی از هند به قم آمده بود وادعاهای عجیبی داشت.از جمله اینکه میگفت میتوانم انسان ها را با نیروی روحم از زمین بلند کنم. تعدادی از مردم را بلند کرده بود. روزی امام موسی صدر به او گفت مرا بلند کن، ما با خود فکر کردیم سید موسی ذکری چیزی می گوید و جادوگری این مرتاض را باطل می کند. اما مرتاض کمی تلاش کرد و آقا موسی را با سینی حدود یک متر به هوا برد ما سید موسی صدر را که جوانی نو خط بود سرزنش کردیم که چرا آبروی ماها را بردی؟ سید گفت: می خواستم طلسمش را بشکنم. ولی هر چه تلاش کردم گویی مرا بسته بودند و نمی توانستم از روی سینی به زمین بپرم مرتاض را نزد استاد خود علامه طباطبایی بردیم. برخی از ما که جمعی از شاگردان علامه بودیم، ناامید شده بودیم. وارد اتاق علامه شدیم. گفتیم که این مرتاض از هند آمده و کارهای خارق العاده می کند علامه فرمود: مثلا چه کارهایی؟ گفتیم مثلا انسان را روی هوا بلند می کند. هیچ تعجبی در علامه بر انگیخته نشد و فرمودند خب مرا بلند کند، من به نوشتن ادامه میدهم، او کارخودش را بکند مرتاض مقداری دم و دستگاهش را درآورد و اورادی میخواند و مدتی کارهایش طول کشید. علامه هم مشغول نوشتن. مدتی گذشت یک دفعه علامه سر خود را بالا آورد و نگاهی به مرتاض کرد ودوباره سرش راپایین انداخت مرتاض در هم شد اما دوباره ادامه داد. اوراد و اذکاری خواند، اداها و اطواری هم در می‌آورد. مدتی گذشت دوباره علامه سرش را لحظه ای بالا آورده و نظری به چشمان مرتاض انداخت و دوباره مشغول نوشتن شد مرتاض که آثار ناراحتی و عصبانیت در چهره اش موج می زد باز هم ادامه داد و این بار کارهایش بیشتر طول کشید. علامه بار سوم نگاهش را به او دوخت و اندکی طول داد. مرتاض پا شد و وسایل خود را جمع کرد و سراسیمه باحالت فرار بیرون رفت. رفتیم و از وی پرسیدیم چه شد؟ نتوانستی؟ باعصبانیت گفت من تمام نیروی خود را بکار گرفتم تا روح وی راتسخیر کنم و بعد او را از زمین بلند کنم ولی ایشان نگاهی به من کردند و تمام اورادم باطل شد. به علاوه نفوذ نگاهشان جوری بود که کم مانده بود قبض روح شوم. دفعه دوم کم مانده بود جان مرا بگیرد. دفعه ی سوم هر چه بلد بودم بکار بردم تا تسخیرش کنم ولی این بار جوری نگاه کرد که انگار کسی میخواهد خفه‌ام کند. این بود که فهمیدم این روح را نمیتوان تسخیر کرد وخیلی عظمت دارد مرتاض که قدرت روحی یکی از پروردگان مکتب امام صادق علیه السلام را دیده بود همان شب ازقم رفت وتمام برنامه هایش به ریخت منبع، سایت علامه طباطبایی آیت الله شبیری زنجانی 🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1115
۱۰ هوش مصنوعی پر کاربرد https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1116
📚 حتما بخوانید 📚 💠حکایت مولانا و میهمانش شمس تبریزی و سرودن شعر دنیا همه هیچ 🔰می‌گویند روزی مولانا شمس تبریزی را به خانه‌اش دعوت کرد. شمس به خانه‌ی جلال‌الدین رومی رفت و پس از این که وسائل پذیرایی میزبانش را مشاهده کرد از او پرسید: آیا برای من شراب فراهم نموده‌ای؟ مولانا حیرت‌زده پرسید: مگر تو شرابخوار هستی؟! شمس پاسخ داد: بلی. مولانا: ولی من از این موضوع اطلاع نداشتم! شمس: حال که فهمیدی برای من شراب مهیا کن. مولانا: در این موقع شب، شراب از کجا گیر بیاورم؟! شمس: به یکی از خدمتکارانت بگو برود و تهیه کند. مولانا:  با این کار آبرو و حیثیتم بین خدام از بین خواهد رفت! شمس: پس خودت برو و شراب خریداری کن. مولانا: در این شهر همه مرا می‌شناسند، چگونه به محله‌ی نصاری‌نشین بروم و شراب بخرم.؟! شمس: اگر به من ارادت داری باید وسیله‌ی راحتی مرا هم فراهم کنی. چون من شب‌ها بدون شراب نه می‌توانم غذا بخورم، نه صحبت کنم، و نه بخوابم. 💠مولوی به دلیل ارادتی که به شمس دارد خرقه‌ای به دوش می‌اندازد شیشه‌ای بزرگ زیر آن پنهان می‌کند و به سمت محله‌ی نصاری‌نشین راه می‌افتد. تا قبل از ورود او به محله‌ی مذکور کسی نسبت به مولوی کنجکاوی نمی‌کرد، اما همین که وارد آنجا شد مردم حیرت کردند و به تعقیب وی پرداختند. آنها دیدند که مولوی داخل میکده‌ای شد و شیشه‌ای شراب خریداری کرد و پس از پنهان نمودن آن، از میکده خارج شد. هنوز از محله‌ی مسیحیان خارج نشده بود که گروهی از مسلمانانِ ساکنِ آنجا، در قفایش به راه افتادند، لحظه به لحظه بر تعدادشان افزوده شد تا این که مولوی به جلوی مسجدی که خود امام جماعت آن بود و مردم همه‌روزه در آن به او اقتدا می‌کردند رسید. 💠در این حال یکی از رقیبان مولوی که در جمعیت حضور داشت فریاد زد: ای مردم شیخ جلال الدین که هر روز هنگام نماز به او اقتدا می‌کنید به محله‌ی نصاری‌نشین رفته و شراب خریداری نموده است! آن مرد این را گفت و خرقه را از دوش مولوی کشید. چشم مردم به شیشه افتاد! مرد ادامه داد: این منافق که ادعای زُهد می‌کند و به او اقتدا می‌کنید، اکنون شراب خریداری نموده و با خود به خانه می‌برد! سپس بر صورت جلال الدین رومی آب دهان انداخت، و طوری بر سرش کوفت که دستار از سرش باز شد و بر گردنش افتاد. زمانی که مردم این صحنه را دیدند، و به‌ویژه زمانی که مولوی را در حال انفعال و سکوت مشاهده نمودند، یقین پیدا کردند که مولوی یک عمر آنها را با لباس زهد و تقوای دروغین فریب داده است، درنتیجه خود را آماده کردند که به او حمله کنند و چه بسا به قتلش برسانند. 💠در این هنگام شمس از راه رسید و فریاد زد: ای مردم بی‌حیا! شرم نمی‌کنید که به مردی متدین و فقیه تهمت شرابخواری میزنید؟ این شیشه که می‌بینید حاوی سرکه است زیرا که هر روز با غذای خود تناول می‌کند. رقیب مولوی فریاد زد: این سرکه نیست بلکه شراب است. شمس در شیشه را باز کرد و در کف دست همه‌ی مردم ازجمله آن رقیب، قدری از محتویات شیشه ریخت و بر همگان ثابت شد که درون شیشه چیزی جز سرکه نیست. رقیب مولوی بر سر خود کوبید، و خود را به پای مولوی انداخت، دیگران هم دست‌های او را بوسیدند و متفرق شدند. آن‌گاه مولوی از شمس پرسید: برای چه امشب مرا دچار این فاجعه نمودی و مرا مجبور کردی تا به آبرو و حیثیتم چوب حراج بزنم؟! شمس گفت: برای این که بدانی آنچه که به آن می‌نازی جز یک سراب نیست! تو فکر می‌کردی که احترامِ یک مشت عوام برای تو سرمایه‌ای‌ست ابدی، در حالی که خود دیدی، با تصور یک شیشه شراب همه‌ی آن از بین رفت و آب دهان به صورتت انداختند و بر فرقت کوبیدند و چه بسا تو را به قتل می‌رساندند! 💠سرمایه‌ی تو همین بود که امشب دیدی و در یک لحظه بر باد رفت! پس به چیزی متکی باش که با مرور زمان و تغییر اوضاع از بین نرود. دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ دانی که پس از مرگ چه ماند باقی عشق است و محبت است و باقی همه هیچ * ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ “ﻣﻦ”…ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ “ﺭﺍﻭﻱ” ﻣنم ﺭﺍﺳﺖ ﺧﻮﺍﻫﯽ، ﻫﻢ ﻧﯽ ﻭ ﻫﻢ ﻧﯽ ﺯﻧﻢ ﻧﺸﻨﻮ اﺯ ﻧﻰ، “ﻧﻰ “ﺣﺼﯿﺮﻯ” ﺑﻴﺶ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﺸﻨﻮ ﺍﺯ “ﺩﻝ”…”ﺩﻝ” ﺣﺮﻳﻢ ﺩﻟﺒﺮﻳﺴﺖ ﻧﻰ ﭼﻮ ﺳﻮﺯﺩ ﺧﺎﻙ ﻭ ﺧﺎﻛﺴﺘﺮ ﺷﻮﺩ “ﺩﻝ” ﭼﻮﺳﻮﺯﺩ، ﻻﯾﻖ “ﺩﻟﺒﺮ” ﺷﻮﺩ. 🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1118
📗شهید صدر چه کتاب‌هایی می‌خواند؟ 📗استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر افزون‌بر کتاب‌های فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی و دیگر کتاب‌های تخصصی به مطالعۀ داستان‌ علاقه‌مند بود و به‌طور ویژه قصه‌های پلیسی را دوست داشت. او ادبیات مصری و لبنانی را بر ادبیات عراق ترجیح می‌‌داد و از آنها متأثر بود و خواندن «بینوایان» ویکتور هوگو را دوست داشت؛ 📗به شاگردانش سفارش می‌کرد که تفسیر «المیزان» علامه محمدحسین طباطبایی را بخوانند. او معتقد بود «المیزان» از بهترین و برترین کتاب‌های دوران است و رکودی که تفسیر شیعه پس از طبرسی با آن مواجه شد،‌ توسط علامه طباطبایی از میان رفت و او تفسیر شیعی را با «المیزان» دوباره احیا کرد؛ 📗شهید صدر دیگران را به مطالعۀ سیره پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ بسیار تشویق می‌کرد و می‌گفت: «اسلامِ فرد تنها با مطالعۀ سیرۀ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ کامل می‌شود»؛ 📗او همچنین کتاب‌هایی که در ایران چاپ می‌شد، به‌‌ویژه آثار علامه طباطبایی و شهید مطهری را پیگیری می‌کرد و مجلۀ «مکتب اسلام» را می‌خواند؛ 📗از کتاب‌های «حسن البنا» و «سید قطب» خوشش می‌آمد و برای ارسطو، ابن‌سینا، جان مینارد کینز و لایب نیتس احترام خاصی قائل بود؛ 📗شیخ نجیب سویدان به یاد دارد که رمان «الحي اللاتيني» را از شهید صدر امانت گرفته است؛ [الحي اللاتينی، رمانی عاشقانه است که ماجرای سفر جوانی لبنانی به فرانسه را روایت می‌کند؛ جوانی که می‌خواهد با سفر به غرب، زندگی تازه‌ای را آغاز کند] 📗شیخ محمد فرحات نیز نقل می‌کند یک بار شهید صدر از او حال برادر کوچک‌ترش، زید را می‌پرسد و او شکایت می‌کند که وی وقت خود را به خواندن کتاب‌های «آرسن لوپن» می‌گذراند، اما شهید صدر این اعتراض را نمی‌پذیرد و پاسخ می‌دهد: «من خودم هم این کتاب‌ها را می‌خوانم؛ اگر این کتاب‌ها را نخوانیم چطور می‌توانیم بفهمیم که چه‌چیزهایی در این کتاب‌ها برای فرزندان ما منتشر می‌کنند؟!»؛ 📗سید حسین موسی از اهالی دیوانیه که همواره تازه‌های نشر را پیگیری می‌کرده است به یاد دارد یک بار، دو کتاب جدید را پیدا می‌کند که گمان می‌کرده هیچ‌کس آنها را ندیده است. آن دو کتاب را برای شهید صدر می‌برد، اما او پاسخ می‌دهد که آنها را خوانده است و نیازی به دریافت آنها ندارد. 📚 به نقل از: السيرة و المسيرة في حقائق و وثائق، جلد٢، صفحه ۲۹۲ https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1124