🔵 مصطفی ملکیان بر سر قبر جان لاک ( فاتحه ای برای آزادی در غرب!) 🔴 تاجر برده و نظریهپرداز لیبرالیسم!
🔻#جان_لاك را ميتوان اصليترين نظریهپرداز و پدر «ليبراليسم» دانست که بر آزادی انسانها تاکید دارد. اما حقیقت آن است که جان لاک هم به لحاظ نظري بعنوان يك تئوريسين استعمارگری و هم در عرصه عمل بعنوان یک #تاجر_برده درجهت تأمين منافع #بریتانیا كوشيده است.
🔻لاك به عنوان مروج #حقوق_بشر، خود به #تجارت_برده مشغول بود و از مدافعان گسترش استعمار انگليس عليه ملتهاي آسيايي بود.
🔻جان لاک از طريق شرکت سلطنتی آفریقا (Royal African Company) در تجارت برده از آفريقا به آمريکا توسط انگليسيها سرمايهگذاري زيادي کرد.
🔻موريس كرنستون (Maurice William Cranston) در بررسي آراء لاك، او را «پيشاهنگ واقعي امپرياليسم تجاري بريتانيا» مينامد.
🔻در دومين رساله کتاب "دو رساله در باب حکومت" (۱۶۸۹)، لاک استدلال ميکند که خداوند جهان را «در اختيار انسانهاي کوشا و عاقل» قرار داده است، که "جولي کي. وارْد" (Julie K Ward) در دانشگاه "لويولا" در شيکاگو استدلال ميکند آن را ميتوان بهعنوان حملهاي استعماري به حق مالکيت زمينِ بوميان آمريکا تفسير کرد.
🌐 https://aeon.co/essays/yacob-and-amo-africas-precursors-to-locke-hume-and-kant
✅💢 #حکیم_انقلاب: در این سه قرن، در همان حالی که غربیها در عمل مشغول جنایت بودند، روشنفکرانشان و متفکّرانشان برای دنیا قانون حقوق بشر کشف میکردند و وضع میکردند!
🔸🔸🔸🔸🔸🔸
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/320
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ اشتباه اساسی هرمنوتیک فلسفی در سرایت قواعد فهم وجودی به فهم مفهومی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محمد_عرب_صالحی در دومین جلسه کارگاه "هرمنوتیک، قرآن و تفسیر" تبیین کرد:
◾️ هیدگر و گادامر ابتدا سخن از فهم وجودی دارند و از این حیث ما نظرات ایشان را بررسی نمیکنیم بسیاری از اشکالاتی که در این جلسات به #هرمنوتیک_فلسفی وارد میکنیم به هرمنوتیک فهم وجودی وارد نیست مشکل از آنجا آغاز میشود که گادامر همین مطالب را به فهم متن و فهم های مفهومی هم سرایت داده و روشنفکران ما هم دقیقا همین برداشت دوم گادامر را اخذ و منشا شبهات فراوانی در زمینه قرآن و فهم شده اند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
محمد عرب صالحی
🔹 کارگاه "هرمنوتیک فلسفی، قرآن، تفسیر" 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهش
جلسه چهارم و آخر
امروز ساعت ۱۷
موضوع جلسه
تحلیل و نقد مبنای انسان شناختی هرمنوتیک فلسفی
لینک ورود به جلسه:
http://skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/hermeneutics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید از روح بزرگ امیرالمؤمنین علیه السلام
🎙علامه جوادی آملی
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/324
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖼 #عکس_نوشته|اشتباه گادامر
💢حجت الاسلام والمسلمین محمد عربصالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
✖️اشتباه اساسی گادامر و به تبع ایشان روشنفکران ما این است که فکر کرده اند در هر فهمی کل مجموعه پیش فرض های ما بکار افتاده و در نحوه فهم دخالت می کنند در حالی که علی الاصول در هر فهمی تنها پیش فرض های مرتبط با آن دخالت دارند. آقایان از این مساله به ترابط علوم یاد میکنند در حالی که ارتباط فی الجمله است نه در تمام مسائل. اگر چنین توهمی نداشتند هر گز نباید قائل به تاریخیت همه فهم ها می شدند.
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
Hermeneutics-3.mp3
20.82M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کارگاه "هرمنوتیک فلسفی، قرآن، تفسیر"
🔻 جلسه سوم
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
⏰ دوشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱
#صوت
#کارگاه_علمی
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صفای قلب
🔸 تبرک جستن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به پرچم حرم مطهر و منور حضرت #امام_رضا (سلام الله علیه) در دهه کرامت.
١۴٠١/٠٣/١٨
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/333
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ✨
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/334
تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری.pdf
409.9K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر، نظریه تاریخ مندی فقه و شریعت را نقد کرده است. این نظریه که برخی روشنفکران از آن حمایت و آن را ترویج کرده اند، نقدهای برون دینی و درون دینی دارد؛ نوشتار پیش رو از جنبه های گوناگون به این نظریه پرداخته و از جهات متعدد، نقدهایی مبنایی و بنایی را متوجه آن دانسته است. از نگاه نویسنده، تاریخ مند دانستن احکام فقهی، نه به پویایی فقه می انجامد و نه نوآوری در فقه است؛ بلکه به بنای فقهی جدید و ابداع احکامی نو، متاثر از زمان و تاریخ، بدون استناد آن به شارع مقدس منجر خواهد شد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/299795
#مقاله
#تاریخ_مندی
#شریعت
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکاشفه علامه حسن زاده آملی در حرم امامرضا علیهالسلام و خوردن آب دهان مبارک حضرت
پس از آن علامه شدند ....
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/337
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان نماینده لهستان در پارلمان اروپا
👏👏👏👏👏👏
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو تا بچهٔ مبتلا به سرطان در بیمارستان ارومیه تقاضا کردن ابوذر روحی رو ببینن. اونم پاشده رفته پیششون. سرود رو بخونه
این یه کارش یه طرف بقیه یه طرف
😂😭😭😭😭😭😭
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🔴دکترمحمدحسینادیباستاداقتصاد بینالملل دانشگاه. همانکسی که پیش بینیهایش درموردتحریمهایاقتصادی آمریکاعلیهروسیه قبل ازجنگاوکراین درست بود.*
*او در این فیلم پیشبینیاشرادرمورد شرایط آیندهاقتصادایران بیانمیکند.▪️. ✅✅ پیشنهاد مشاهده
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/342
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این #سلام_فرمانده که در بحرین خونده شده بسیار زیباست همراه مضامین عالی
حتما ببینید...
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/347
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️راهکارهای همکاری مشترک بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور
🔸 با هدف بررسی راهکارهای همکاری مشترک در زمینه تدوین دانشنامههای قرآنی حدیثی در رشتههای #علوم_انسانی، نشستی با حضور رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه و مدیر و معاونان مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار شد.
▪️در این نشست مقرر شد هر مجموعه دو نماینده را جهت تشکیل کارگروه بررسی تدوین #دانشنامه دیجیتال معرفی نموده و سرفصلهای مباحث از طریق این کارگروه پیریزی گردد.
#همکاری_ها
🆔 @iictchannel
تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی.pdf
496.1K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 سید محمود طیب حسینی
✍🏻 فریده پیشوایی
✍🏻 فاطمه قنبری
📌چکیده:
♦️ از بنیان های نظریه تفسیر ادبی امین خولی، اندیشه های نواعتزالی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی-انتقادی مبتنی بر داده-های اسنادی، ضمن معرفی نظریه خولی، مختصات جریان فکری نومعتزله را در نظریه خولی که در رهیافت های تفسیری بعد او، موثر بوده، آشکار و نقد کرده است. از امتیازات مبانی نواعتزالی خولی، رویکرد تفسیر اجتماعی نظریه اوست. در مقابل کاستی های ناشی از جریان نومعتزله، چالش هایی را متوجه آن ساخته ازجمله نگاه نوآورانه در تمام ابعاد دین، گسست پیوند با سنت تفسیری، نسبی بودن فهم ها از قرآن و غلبه متن محوری در تفسیر. همچنین فقدان نگاه وحیانی به عقل از آسیب های این نظریه است؛ ضمن اینکه توجه افراطی به فهم مخاطبان اولیه و غفلت از فرهنگ سازی قرآن، زمینه ساز گرایش به تفسیر فرهنگی خواهد شد.
♦️ بنیان های نواعتزالی نظریه خولی همچون عدم تنقیح مبانی فهم متن و تبیین جهان بینی، آن را فردمحور کرده است. در نگاه نومعتزله قرآن به عنوان متنی زنده فارغ از جنبه های الهیاتی، موضوع پژوهش قرار گرفته، در نتیجه هویت وحیانی آن سلب می شود. نظریه خولی نیز از این آسیب در امان نبوده و این مساله در آثار شاگردان و متاثران از نظریه او مشاهده می شود.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/452910
#مقاله
#اعتزال_نو
#امین_خولی
#تفسیر_ادبی
🆔 @arabsalehi_ir
سخنی از دکترشریعتی درباره شخصیت علامه طباطبایی قدس سره
🔸این آقای طباطبائی… همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریایی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت- که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است- در درون او منعکس است.
🔸برای اینکه آنها خالی از محتوای بومی و محتوای اصیل خودشان نشده و شخصیتزده نشدهاند، (ولی) این متجدد تصدیقدار است که شخصیتزده شده. و میدیدم کسانی را که از همین مشرقزمین و از توی جامعههای اسلامی به اروپا میآمدند، یا اروپائی در همین جا پیششان میآمد: علامه طباطبائی یکی از همین کسان- که من همیشه حس میکردم- است؛ یک مدرس بزرگ، یک فیلسوف و یک مرد متفکر بزرگ اسلامی است؛ در قم هم هست؛ یک آدم منفرد هم هست؛ دم و دستگاه و هیچی هم ندارد؛ این، در برابر شخصیتهای بزرگی مثل «هانری کربن» (یا) استادان بزرگ و شرقشناس و کرسیدار سوربن که قرار میگیرد، روح موفق و مسلط خودش را بر آن خارجی کاملاً نشان میدهد. چرا؟
🔸برای اینکه این آقا خالی از محتوای خودش نشده؛ این آقای طباطبائی یا امثال او که دچار شخصیتزدگی نشدند؛ پرند؛ از چی؟ از همه تاریخ خودش؛ آنجا که نشسته همه فرهنگ اسلامی در درون او موج میزند، همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریائی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت- که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است- در درون او منعکس است؛ آنوقت او با این عظمت و با این وقار و سنگینی خودش را مییابد و بنابراین در برابر یک فرنگی که قرار میگیرد، میبیند این فرنگی همهاش سیصد سال تاریخ دارد، همهاش چهارصد سال ادبیات دارد، و هنوز تازه به دوران رسیده- از سه قرن پیش- است؛ این است که احساس تفوق انسانی بر او میکند.
📓 مجموعه آثار شماره۲۵، بخشی از کتاب «انسان بیخود»
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/352