هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
Hermeneutics-3.mp3
20.82M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل کارگاه "هرمنوتیک فلسفی، قرآن، تفسیر"
🔻 جلسه سوم
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
⏰ دوشنبه ۱۶ خرداد ماه ۱۴۰۱
#صوت
#کارگاه_علمی
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صفای قلب
🔸 تبرک جستن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به پرچم حرم مطهر و منور حضرت #امام_رضا (سلام الله علیه) در دهه کرامت.
١۴٠١/٠٣/١٨
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/333
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ✨
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/334
تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری.pdf
409.9K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_ترویجی
🔰 تاریخ مندی شریعت، بدعت یا نوآوری
✍🏻 #محمد_عربصالحی
📌 چکیده:
♦️ مقاله حاضر، نظریه تاریخ مندی فقه و شریعت را نقد کرده است. این نظریه که برخی روشنفکران از آن حمایت و آن را ترویج کرده اند، نقدهای برون دینی و درون دینی دارد؛ نوشتار پیش رو از جنبه های گوناگون به این نظریه پرداخته و از جهات متعدد، نقدهایی مبنایی و بنایی را متوجه آن دانسته است. از نگاه نویسنده، تاریخ مند دانستن احکام فقهی، نه به پویایی فقه می انجامد و نه نوآوری در فقه است؛ بلکه به بنای فقهی جدید و ابداع احکامی نو، متاثر از زمان و تاریخ، بدون استناد آن به شارع مقدس منجر خواهد شد.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/299795
#مقاله
#تاریخ_مندی
#شریعت
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکاشفه علامه حسن زاده آملی در حرم امامرضا علیهالسلام و خوردن آب دهان مبارک حضرت
پس از آن علامه شدند ....
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/337
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان نماینده لهستان در پارلمان اروپا
👏👏👏👏👏👏
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/340
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو تا بچهٔ مبتلا به سرطان در بیمارستان ارومیه تقاضا کردن ابوذر روحی رو ببینن. اونم پاشده رفته پیششون. سرود رو بخونه
این یه کارش یه طرف بقیه یه طرف
😂😭😭😭😭😭😭
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*🔴دکترمحمدحسینادیباستاداقتصاد بینالملل دانشگاه. همانکسی که پیش بینیهایش درموردتحریمهایاقتصادی آمریکاعلیهروسیه قبل ازجنگاوکراین درست بود.*
*او در این فیلم پیشبینیاشرادرمورد شرایط آیندهاقتصادایران بیانمیکند.▪️. ✅✅ پیشنهاد مشاهده
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/342
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این #سلام_فرمانده که در بحرین خونده شده بسیار زیباست همراه مضامین عالی
حتما ببینید...
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/347
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️راهکارهای همکاری مشترک بین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتری نور
🔸 با هدف بررسی راهکارهای همکاری مشترک در زمینه تدوین دانشنامههای قرآنی حدیثی در رشتههای #علوم_انسانی، نشستی با حضور رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه و مدیر و معاونان مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار شد.
▪️در این نشست مقرر شد هر مجموعه دو نماینده را جهت تشکیل کارگروه بررسی تدوین #دانشنامه دیجیتال معرفی نموده و سرفصلهای مباحث از طریق این کارگروه پیریزی گردد.
#همکاری_ها
🆔 @iictchannel
تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی.pdf
496.1K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 تحلیل و نقد بنیان های اندیشه نواعتزالی در نظریه تفسیری امین خولی
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 سید محمود طیب حسینی
✍🏻 فریده پیشوایی
✍🏻 فاطمه قنبری
📌چکیده:
♦️ از بنیان های نظریه تفسیر ادبی امین خولی، اندیشه های نواعتزالی است. این مقاله با رویکرد تحلیلی-انتقادی مبتنی بر داده-های اسنادی، ضمن معرفی نظریه خولی، مختصات جریان فکری نومعتزله را در نظریه خولی که در رهیافت های تفسیری بعد او، موثر بوده، آشکار و نقد کرده است. از امتیازات مبانی نواعتزالی خولی، رویکرد تفسیر اجتماعی نظریه اوست. در مقابل کاستی های ناشی از جریان نومعتزله، چالش هایی را متوجه آن ساخته ازجمله نگاه نوآورانه در تمام ابعاد دین، گسست پیوند با سنت تفسیری، نسبی بودن فهم ها از قرآن و غلبه متن محوری در تفسیر. همچنین فقدان نگاه وحیانی به عقل از آسیب های این نظریه است؛ ضمن اینکه توجه افراطی به فهم مخاطبان اولیه و غفلت از فرهنگ سازی قرآن، زمینه ساز گرایش به تفسیر فرهنگی خواهد شد.
♦️ بنیان های نواعتزالی نظریه خولی همچون عدم تنقیح مبانی فهم متن و تبیین جهان بینی، آن را فردمحور کرده است. در نگاه نومعتزله قرآن به عنوان متنی زنده فارغ از جنبه های الهیاتی، موضوع پژوهش قرار گرفته، در نتیجه هویت وحیانی آن سلب می شود. نظریه خولی نیز از این آسیب در امان نبوده و این مساله در آثار شاگردان و متاثران از نظریه او مشاهده می شود.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/452910
#مقاله
#اعتزال_نو
#امین_خولی
#تفسیر_ادبی
🆔 @arabsalehi_ir
سخنی از دکترشریعتی درباره شخصیت علامه طباطبایی قدس سره
🔸این آقای طباطبائی… همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریایی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت- که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است- در درون او منعکس است.
🔸برای اینکه آنها خالی از محتوای بومی و محتوای اصیل خودشان نشده و شخصیتزده نشدهاند، (ولی) این متجدد تصدیقدار است که شخصیتزده شده. و میدیدم کسانی را که از همین مشرقزمین و از توی جامعههای اسلامی به اروپا میآمدند، یا اروپائی در همین جا پیششان میآمد: علامه طباطبائی یکی از همین کسان- که من همیشه حس میکردم- است؛ یک مدرس بزرگ، یک فیلسوف و یک مرد متفکر بزرگ اسلامی است؛ در قم هم هست؛ یک آدم منفرد هم هست؛ دم و دستگاه و هیچی هم ندارد؛ این، در برابر شخصیتهای بزرگی مثل «هانری کربن» (یا) استادان بزرگ و شرقشناس و کرسیدار سوربن که قرار میگیرد، روح موفق و مسلط خودش را بر آن خارجی کاملاً نشان میدهد. چرا؟
🔸برای اینکه این آقا خالی از محتوای خودش نشده؛ این آقای طباطبائی یا امثال او که دچار شخصیتزدگی نشدند؛ پرند؛ از چی؟ از همه تاریخ خودش؛ آنجا که نشسته همه فرهنگ اسلامی در درون او موج میزند، همه نوابغ فلسفه و عرفان و کلام و ادب اسلام در اندیشه او به صورت خودآگاه وجود دارد، دریائی از چهارده قرن تفکر و علم و ذوق و ایمان و فداکاری و حماسه و معنویت- که در این فرهنگ و تاریخ عظیم اسلام است- در درون او منعکس است؛ آنوقت او با این عظمت و با این وقار و سنگینی خودش را مییابد و بنابراین در برابر یک فرنگی که قرار میگیرد، میبیند این فرنگی همهاش سیصد سال تاریخ دارد، همهاش چهارصد سال ادبیات دارد، و هنوز تازه به دوران رسیده- از سه قرن پیش- است؛ این است که احساس تفوق انسانی بر او میکند.
📓 مجموعه آثار شماره۲۵، بخشی از کتاب «انسان بیخود»
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/352
#بخوانید
🔰 خطر قطع ارتباط با تراث علمی / ضرورت بررسی تاریخ تطور علم اصول
🎤 مصاحبه خبرگزاری مهر با دکتر #محمد_عربصالحی
📌 مقدمه:
🔸 به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عرب صالحی معتقد است احاطه بر اقوال علمای گذشته و ادله آنان و تجزیه و تحلیل آن سهم مهمی در پیدا کردن اجتهاد دارد فلذا ضرورت دارد که در تدریس علوم دینی تاریخچه مسائل بررسی شود.
🔸 با نگاهی به دروس خارج حوزه علمیه یک نکته به وضوح خودنمایی میکند و آن اینکه در نوع دروس بررسی تاریخچه مسئله کنار گذاشته شده است. پیش از این بودهاند مدرسینی که در هر مسئله فقهی یا اصولی ابتدا تاریخ مسأله را از ابتدای پیدایش تا کنون در فقه یا اصول شیعه و اهل سنت بررسی می کردهاند. الآن هم کم و بیش هستند مدرسان محقق و توانمندی که بر این عهد استوار مانده و دروس مجتهدپروری دارند، اما تعداد این درسها اندک است.
لینک مشاهده مصاحبه کامل👇🏻
🌐 https://www.mehrnews.com/news/4945984
#مصاحبه
#تاریخ_علم_اصول
🆔 @arabsalehi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمود، عاقبت بعضی از شما آن است که به دوران کودکی برمی گردید...
همه چیز فراموش می شود الا...
دنبال علم الوراثة باشید که با ما میماند و ما را نجات میدهد علم الدراسه از ما جدا میشود
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/354
در صحن شما یاد خدا کرد دلم ای جان کلام یا رضا ادرکنی
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/355
نسبت سنجی میان ایمان و عقل در نهج البلاغه.pdf
279.8K
📄 #بخوانید
#مقاله_علمی_پژوهشی
🔰 نسبت سنجی میان ایمان و عقل در نهج البلاغه
✍🏻 #محمد_عربصالحی
✍🏻 محمد حسین مهدوی نژاد
✍🏻 افلاطون صادقی
✍🏻 محمد رستمی
📌 چکیده:
♦️ نهج البلاغه که تجلی گاه پیوند عمیق بین ایمان و عقل است، در بسیاری از گزاره های آن نیز تبیین عقلانی و رویکرد فلسفی مشهود است. سنجش نسبت میان ایمان و عقل از دو بعد وجودشناختی، معرفت شناختی و بررسی معنا، زوایا، منشاء و تعاملات این دو با بهره گیری از روش توصیفی تحلیلی در نهج البلاغه، مسئله این پژوهش است.
♦️ یافته های تحقیق نشان می دهد که در نهج البلاغه بخشی از ایمان، ناظر به احساسات و عواطف و بخشی ناظر به عقل عملی و بخش دیگر آن ناظر به عقل نظری است و بر خلاف اشاعره که ایمان را صرفا به عقل نظری معطوف نموده و معتزله که ایمان را منحصر در عقل عملی می دانند، ایمان هر دو عقل را در برگرفته و گزاره های ناظر به ایمان در نهج البلاغه با عقلانیت سازگاری و تعاضد داشته و لازمه ایمان آوری، عقلانیت است؛ هر چند که سهم عقل عملی در ایمان دینی بیشتر است.
لینک اصلی دریافت مقاله 👇🏻
🌐 http://ensani.ir/fa/article/448612
#مقاله
#ایمان
#نهج_البلاغه
🆔 @arabsalehi_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️مقایسه دیدگاه ملاصدرا، مولوی و سروش در نسبت قرآن با آورده های فیلسوفان و عارفان
🔸 نوشتاری به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
🔻 صدرالمتألهين(ره) که به گفته سروش آموزه هايي نو و فراتر از قرآن آورده، خود در اين زمينه چنين مي نويسد:
▪️ هيچ علم ربّاني و مسأله اي الهي و حکمت برهاني و معرفت کشفي و شهودي نيست مگر آنکه اصل و فرع و مبدأ و غايت و ثمر و مغز آن در قرآن موجود است؛ در هر سوره اي از سوره هاي قرآن، غايت افکار حکماي اولين و نهايت اسرار اولياء پيشين موجود است.
◾️ همچین كتاب «قرآن و مثنوي، فرهنگواره تأثير آيات قرآن در ادبيات مثنوي» در حدود سه هزار آيه و عبارت قرآني را كه مولوي در مثنوي آنها را تضمين يا تلميح و تلويح كرده است، نشان ميدهد. در تعظيم و تكريم حضرت ختمي مرتبت(ص) هم چه بسيار حرف و بيش از يكهزار نقل و اشاره به حديث دارد.
#یادداشت
#پاسخ_شبهات
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت آن همه دشمنی با شهید بهشتی از زبان خود ایشان
تاثر شدید امام خمینی ره از مظلومیت شهید بهشتی
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/358
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️سخن سروش بدون دلیل و گزاف است!
🔸 سلسله یادداشت های حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه در نقد عبدالکریم سروش؛
🔖 نوشتار دوم
▪️ ادعاي سهمگين و ناپخته #سروش مبني بر اينکه امثال غزالی، سهروردی، مولانا، صدرا و... اموري دینی، وراي قرآن و علاوۀ بر آن، براي هدايت و تکامل انسان آورده اند، متوقف است بر احاطه کامل ايشان بر تأويل و تفسير و بطون کل قرآن و چنين امري از صدر اسلام تا کنون از سوي هيچ دانشمند و نابغه اي غير از شخص پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع) ادعا نشده است. جايي که حضرت امير(ع) قرآن را دريايي مي داند که عمق آن دست نايافتني است، آيا ايشان می تواند چنين ادعايي داشته باشد و بر فرض، آيا کسي آن را مي پذيرد!؟
◾️ به گفته #استاد_مطهری پیامبر خاتم آن است که همه مراحل را طی کرده و راهِ نرفته و نقطه کشف نشده از نظر وحی باقی نگذاشته است و با کشف آخرین دستورات الهی جایی برای تحقیق جدید و کشف جدید باقی نمی ماند. مکاشفه تامۀ محمدیّه کامل ترین مکاشفه ای است که در امکان یک انسان است و آخرین مراحل آن است.
#یادداشت
🆔 @iictchannel