هدایت شده از کتاب الله وعترتی 3 - مجموعه اسکن اعتقادی
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از میان اصول دین چرا فقط امامت را مطرح می کنیم ؟؟
هدایت شده از 🎧 سایهبان 📻
پیوست قسمت 7 نقد حجاب.pdf
195.4K
در قسمت هفتم پادکست «حجاب در صدر اسلام» به بررسی ضربالمثلهای عربی و اشاره به انواع لباسهای زیر و رو در زبان عربی پرداختیم.
در ادامه میخواهیم به کلمات و لغات عربی که انواع لباس زیر و رو را اشاره میکنند در کتاب های لغت و کتاب های فقهی مختلف بپردازیم.
#حجاب
#ترکاشوند
#دوشنبهها_زنان_و_حجاب
#محمود_انواری
#تصویری
🔵 رادیو سایهبان در شبکههای اجتماعی 🔵
@radiosayeban
هدایت شده از کتاب الله وعترتی
45.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا شیعیان ائمه اهلبیت علیهم السلام را در عرض خداوند برای اداره امور عالم می دانند ؟ پاسخ به شبهه کارنشناس وهابی
👈 کارشناس : #استاد_صداقت
آدرس کانال های ما در شبکه های اجتماعی 👇
https://yek.link/velayat313
هدایت شده از حدیث بندگی
🏴نحوه شهادت امام موسی کاظم(علیه السلام)
▪️هارون امام کاظم(علیه السلام) را از مدینه دستگیر کرد و به طرف بصره فرستاد. امام هفتم(علیه السلام) مدت یک سال در آنجا زندانی بود. عیسی بن جعفر که مسئول زندان بود، به هارون گزارش داد که امام همیشه مشغول عبادت و راز و نیاز با خدا است و نسبت به کسی نفرین نمیکند و تقاضا کرد که کسی را برای تحویل گرفتن موسی بن جعفر(علیه السلام) بفرست و الّا من آزادش میکنم.
🔹از دعاهای امام در گوشهی زندان این دعا بود: «اللّهُمَّ اِنَّکَ تَعلَمُ اِنِّی کُنتُ اَسئَلُکَ اِن تُفرِغَنی لِعِبادَتِکَ اَللّهُمَّ وَ قَد فَعَلتُ فَلَکَ الحَمدُ
خداوندا تو میدانی که من از تو تقاضا کرده بودم، مرا در گوشهای خلوت قرار دهی تا مشغول عبادت باشم، تو تقاضای مرا برآوردی، تو را سپاس میگویم.»
▪️مأموری فرستاده شد تا موسی بن جعفر(علیه السلام) را از عیسی بن جعفر تحویل گرفته به بغداد ببرد تا در زندان فضل بن ربیع تحت نظر باشد. امام مدتی طولانی در آنجا بود. فضل مأمور شد امام را به قتل برساند، اما او امتثال نکرد. آنگاه هارون به فضل بن ربیع دستور داد تا حضرت را به فضل بن یحیی برمکی تحویل دهد و مدتی در منزل یحیی تحت نظر و مراقبت بود.
▪️فضل بن یحیی که از امام جز عبادت و روزه ندید، در امر امام علیه السلام توسعه داد. تا اینکه این خبر به هارون رسید و فضل را از محبت نسبت به امام منع کرده و دستور کشتن ایشان را داد، اما فضل به چنین کاری اقدام نکرد و در نتیجه به خاطر محبت به امام مجازات شد.
▪️در مورد امام آمده است: لا یَزالُ یَنتَقِلُ مِن سِجنٍ اِلَی سِجن؛ آن حضرت همواره از زندانی به زندان دیگر منتقل میشد. تا اینکه امام مظلوم به زندان مخوف و تاریک سِندی بن شاهک ملعون منتقل شده تحت شکنجه قرار گرفت. سرانجام هارون به تنگ آمد، چون میدید روز به روز بر عظمت امام افزوده میشود و شیعیان بسیاری از او پیروی کرده و به امامت او اعتقاد پیدا میکنند.
◾️خلیفه عباسی احساس خطر کرد و تصمیم بر مسموم کردن آن حضرت گرفت. مقداری خرما طلب نموده چند عدد از آنها را خورد و بقیه را مسموم کرد و برای امام فرستاد و خادم را مأمور کرد که حتما به آن حضرت بخوراند، خادم خرما را برای امام برد و پیام هارون را ابلاغ کرد. امام چند دانه از آن خرما را خوردند، اما سِندی گفت: بیشتر بخورید، امام فرمود: همین مقدار برای مأموریت تو کافی است. امام بعد از مسمومیت، سه روز در بستر شهادت قرار گرفته و شهید شد.
◾️جنازهی امام را روی پل بغداد گذاشتند و به مردم اعلام نمودند بیایند، ملاحظه کنند که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته و اثر جراحت در بدنش دیده نمیشود. یکی از شیعیان گفت: امام مرده و زنده ندارد، من از شخص امام جریان را سؤال میکنم، او نزدیک جنازه آمده عرض کرد:ای فرزند رسول خدا، تو راستگو و پدرت راستگو است، به ما خبر بده که آیا تو را کشته اند یا خود از دنیا رفته ای؟
⚫️امام لب به سخن گشود و سه بار فرمود: قَتلاً، قَتلاً، قَتلاً، مرا کشته اند.
▪️جنازه امام را به محل نگهبانان آوردند، مردم نیز اجتماع کردند و جنازه را با احترام تا قبرستان قریش تشییع نمودند.
حدیث بندگی را به دیگران معرفی کنید👇
❇️@hadisbandegy
هدایت شده از علم الحدیث
➖فتح خیبر در مُناشده امیر المومنین علیه السلام
🛑 أَبِي طَارِقٍ اَلسَّرَّاجِ عَنْ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ قَالَ: كُنْتُ فِي اَلْبَيْتِ يَوْمَ اَلشُّورَى فَسَمِعْتُ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
قَالَ نَشَدْتُكُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ قَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حِينَ رَجَعَ عُمَرُ يُجَبِّنُ أَصْحَابَهُ وَ يُجَبِّنُونَهُ قَدْ رَدَّ رَايَةَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُنْهَزِماً فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَأُعْطِيَنَّ اَلرَّايَةَ غَداً رَجُلاً لَيْسَ بِفَرَّارٍ يُحِبُّهُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ يُحِبُّ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ لاَ يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِ فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ اُدْعُوا لِي عَلِيّاً فَقَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ هُوَ رَمِدٌ مَا يَطْرِفُ فَقَالَ جِيئُونِي بِهِ فَلَمَّا قُمْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ تَفَلَ فِي عَيْنِي وَ قَالَ اَللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنْهُ اَلْحَرَّ وَ اَلْبَرْدَ فَأَذْهَبَ اَللَّهُ عَنِّيَ اَلْحَرَّ وَ اَلْبَرْدَ إِلَى سَاعَتِي هَذِهِ وَ أَخَذْتُ اَلرَّايَةَ فَهَزَمَ اَللَّهُ اَلْمُشْرِكِينَ وَ أَظْفَرَنِي بِهِمْ غَيْرِي قَالُوا اَللَّهُمَّ لاَ
🔰امیر المومنین علیه السلام در روز شوری خطاب به حاضرین فرمودند:
شما را به خدا سوگند می دهم آیا به جز من بین شما کسی هست که چون عمر از در قلعه خيبر بازگشت، در حالي كه يارانش او را متهم به ترس مي كردند و او يارانش را، درفش پيامبر (صلی الله علیه و آله) را شكست خورده باز گردانيد، سپس پيامبر فرمودند : "فردا اين درفش را به دست كسى خواهم داد كه مرد فرار نيست و خدا و پيامبرش وى را دوست دارند و او نيز خدا و پيامبرش را دوست دارد. باز نگردد تا قلعه را بگشايد"، چون بامداد شد،
گفت: "على را نزد من فرستيد". گفتند. اى رسول خدا! چشمان وى سخت دردمند است. گفت: "او را نزد من آوريد"، چون نزد او رفتم، آب دهان خود در چشم من افكنده گفت: "خدايا زيان گرما و سرما را از او دور گردان". تا كنون زيان گرمى و سردى را از من دور ساخته است. درفش را گرفتم و خدا مشركان را شكست داد و مرا بر ايشان چيره گردانيد؟
گفتند: به خدا سوگند نه!
📚 الخصال ج ۲، ص ۵۵۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖مقتل امام کاظم علیه السلام
🛑كَانَ اَلَّذِي تَوَلَّى بِهِ اَلسِّنْدِيُّ قَتْلَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَمّاً جَعَلَهُ فِي طَعَامٍ قَدَّمَهُ إِلَيْهِ وَ يُقَالُ إِنَّهُ جَعَلَهُ فِي رُطَبٍ أَكَلَ مِنْهُ فَأَحَسَّ بِالسَّمِّ وَ لَبِثَ ثَلاَثاً بَعْدَهُ مَوْعُوكاً مِنْهُ ثُمَّ مَاتَ فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ . وَ لَمَّا مَاتَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَدْخَلَ اَلسِّنْدِيُّ بْنُ شَاهَكَ عَلَيْهِ اَلْفُقَهَاءَ وَ وُجُوهَ أَهْلِ بَغْدَادَ وَ فِيهِمُ اَلْهَيْثَمُ بْنُ عَدِيٍّ وَ غَيْرُهُ فَنَظَرُوا إِلَيْهِ لاَ أَثَرَ بِهِ مِنْ جَرَاحٍ وَ لاَ خَنْقٍ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنَّهُ مَاتَ حَتْفَ أَنْفِهِ فَشَهِدُوا عَلَى ذَلِكَ. وَ أُخْرِجَ وَ وُضِعَ عَلَى اَلْجِسْرِ بِبَغْدَادَ وَ نُودِيَ هَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَدْ مَاتَ فَانْظُرُوا إِلَيْهِ فَجَعَلَ اَلنَّاسُ يَتَفَرَّسُونَ فِي وَجْهِهِ وَ هُوَ
مَيِّتٌ
🔰 سندى بن شاهك زهرى در غذاى آن بزرگوار ريخته و بنزد او آورد،و برخى گفتهاند:آن زهر را در رطب قرار داد پس حضرت از آن(غذا يا رطب مسموم)ميل فرموده اثر زهر را در بدن خويش احساس فرمود،و پس از آن سه روز آن بزرگوار ببيمارى سختى مبتلا شد و در روز سيم از دنيا رفت.و چون حضرت از دنيا رفت سندى بن شاهك فقهاء و بزرگان اهل بغداد را بنزد آن بزرگوار گرد آورده و در ميان ايشان بود هيثم بن عدى و ديگران،پس همگى جنازۀ موسى بن جعفر عليهما السّلام را نگريستند و ديدند اثرى از زخم يا خفگى در بدن آن بزرگوار نيست،و همه را گواه گرفت كه او بمرگ طبيعى از دنيا رفته و آنان همگى باين مطلب گواهى دادند،پس جنازۀ آن حضرت را از زندان بيرون آورده كنار جسر بغداد گذاردند،و جار زدند اين موسى بن جعفر است كه مرده است او را بنگريد، مردم مىآمدند و چهرۀ آن جناب را بدقت مىنگريستند و ميرفتند
📚:الإرشاد ج۲ ص۲۳۷
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖فداکاری امام کاظم علیه السلام در حق شیعیان
🛑موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي»؛)1
🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود:
به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ كردم.
👇شرح👇
🛑غضب على الشيعة » إما لتركهم التقية فانتشر أمر إمامته عليهالسلام فتردد الأمر بين أن يقتل الرشيد شيعته وتتبعهم أو يحبسه عليهالسلام ويقتله ، فدعا عليهالسلام لشيعته واختار البلاء لنفسه ، أو لعدم انقيادهم لإمامهم وخلوصهم في متابعته وإطاعة أو أمره ،
فوقيتهم والله بنفسي)2
🔰مرحوم مجلسی:
اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود.👇
1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد.
امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد
2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص در اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد
📚منابع:
1):الکافی ج 1، ص 260
2)مرآة العقول ج3ص 126
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖حاجتمندان بخوانند
🛑عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، قَالَ:، دَخَلْتُ، عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ (علیه السلام) فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ ادْعُ اللَّهَ لِي أَنْ يَرْزُقَنِي دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ فِي كُلِّ سَنَةٍ! فَقَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْهُ دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً،. قَالَ حَمَّادٌ فَلَمَّا اشْتَرَطَ خَمْسِينَ سَنَةً عَلِمْتُ أَنِّي لَا أَحُجُّ أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِينَ سَنَةً، قَالَ حَمَّادٌ وَ حَجَجْتُ ثَمَانِياً وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ هَذِهِ دَارِي قَدْ رُزِقْتُهَا وَ هَذِهِ
زَوْجَتِي وَرَاءَ السِّتْرِ تَسْمَعُ كَلَامِي وَ هَذَا ابْنِي وَ هَذَا خَادِمِي قَدْ رُزِقْتُ كُلَّ ذَلِكَ، فَحَجَّ بَعْدَ هَذَا الْكَلَامِ حَجَّتَيْنِ تَمَامَ الْخَمْسِينَ، ثُمَّ خَرَجَ بَعْدَ الْخَمْسِينَ حَاجّاً: فَزَامَلَ أَبَا الْعَبَّاسِ النَّوْفَلِيَّ الْقَصِيرَ، فَلَمَّا صَارَ فِي مَوْضِعِ الْإِحْرَامِ دَخَلَ يَغْتَسِلُ: فَجَاءَ الْوَادِي فَحَمَلَهُ فَغَرَقَهُ الْمَاءُ رَحِمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاهُ، قَبْلَ أَنْ يَحُجَّ زِيَادَةً عَلَى الْخَمْسِينَ، عَاشَ إِلَى وَقْتِ الرِّضَا (علیه السلام)
🔰، حماد بن عيسى گفت خدمت حضرت موسى بن جعفر رسيده عرضكردم:
فدايت شوم از خدا بخواه بمن خانه و زن و فرزند و خادم و توفيق انجام حج در هر سال عنايت كند. امام عليه السّلام دست بلند نموده گفت: «اللهم صل على محمّد و آل محمّد و ارزقه دارا و زوجة و ولدا و خادما و الحج خمسين سنة»
خدايا باو خانه و زن و فرزند و خدمتكار عنايت كن و توفيق ده كه پنجاه سال بحج برود.
حماد گفت: از اينكه شرط كرد پنجاه سال فهميدم بيشتر از پنجاه مرتبه نميتوانم بحج بروم گفت چهل و هشت حج گزاردهام اكنون اين همان خانه است كه بدعاى موسى بن جعفر عليه السّلام نصيبم شده و اين همسرم كه پشت پرده است كه سخن مرا ميشنود و اين پسرم و اين خدمتكارم كه تمام بدعاى آن آقا نصيبم شده بعد از نقل اين جريان دو مرتبه ديگر بحج رفتم و پنجاه مرتبه تمام شد.
حج پنجاه و يكم كه خارج شد همپايگى با ابو العباس نوفلى گرديد به محل احرام كه رسيد داخل آب شد تا غسل كند آب او را برد و غرق شد خداوند او و پدرش را رحمت كند. هنوز حج پنجاه و يكم تمام نشده بود. تا زمان حضرت رضا علیه السلام زندگى كرد و در سال دويست و نه از دنيا رفت.
📚 رجال الكشي 316
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از مشکات🏴
#وهابیت_از_نظر_امام_خمینی_ره_(۱)
آغاز دهه فجر را خدمت همه عزیزان تبریک میگوییم🌷🌷🌷🌷
به همین مناسبت قصد داریم صحبتهای امام خمینی ره را در مورد فرقه وهابیت (خوارج زمان) بیان کنیم:
1.جدایی وهابیت از مسلمانان :امام خمینی ره وهابیت را از فرقه هایی میداند که نه تنها شیعه بلکه اهل سنّت نیز آن را قبول ندارند و با آنان مخالفند. ایشان در جمع ائمه جمعه استان های ایلام و کرمانشاه میفرماید: «وهابى را اهل سنّت هم قبولشان ندارند، نه اینکه ما قبول نداریم، همه برادرهاى ما آنها را قبول ندارند»
📗صحیفه امام، ج15، ص 454.
2.🥷👳تفاوت علمای اسلام با علمای وهابیت:ایشان مهمترین تفاوت علمای متعهد اسلام با علمای وهابی را ایستادگی در برابر ظلم و شرک و کفر میداند و می فرمایند:
تابهحال یک آخوند دربارى یا یک روحانى وهابى را ندیدهایم که در برابر ظلم و شرک و کفر، خصوصاً در مقابل شوروى متجاوز و آمریکاى جهانخوار ایستاده باشد؛ همانگونه که یک روحانى وارسته عاشق خدمت به خدا و خلق خدا را ندیدهایم که براى یارى پابرهنگان زمین لحظهاى آرام و قرار داشته باشد و تا سرمنزل جانان علیه کفر و شرک مبارزه نکرده باشد. ⚔️
📗صحیفه امام، ج21، ص 120، پیام به ملت مسلمان و علماى پاکستان به مناسبت شهادت سید عارف حسین حسینى، 14 شهریور 1367
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii