📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 6
🔰 انتقاد علما به دانشگاه ادیان
🔺 حجت الاسلام نواب در خصوص این سخن که بعضی ها شناخت عمیق ادیان دیگر را لازم نمیدانند؛ چرا که معتقدند آسیبی که در این حوزه وجود دارد این است، اساتید تخصصی ادیان دیگر همان اسب تروای علمی هستند که به خوبی با راهکارهای القاء تفکر با مخاطب به ویژه کسانی که در جایگاه شاگردی آنان نشستهاند، آشنا هستند، گفت:
🔸 طلبههایی که در این دانشگاه پذیرفته میشوند قبل از پایه 9 نیستند، باید از حوزه علمیه سطح را داشته باشند؛ دوم اینکه برای مثال از وزارت علوم مجوز الهیات تطبیقی مسیحیت را گرفتهایم؛ الهیات تطبیقی یعنی باید تطبیق داشته باشد.
🔸 اتفاقاً آقای #میلانی یکی از علما درباره دانشگاه ادیان سخنرانی کرده بود و گفته بود که مذهب باطل را مطرح میکنند و ردشان نمیکنند؛ آقای زمانی معاون آقای #اعرافی به دانشگاه آمد و یک جلسه خصوصی با وی داشتم و گفتوگو کردیم؛ گفتیم: آقای میلانی در سخنرانی خود 9 ایراد را بیان کرده است که هفت مورد آن به دانشگاه ادیان و مذاهب مربوط نمیشود؛ تنها دو مورد به ما مربوط است.
🔸 ایشان گفته بود که در دانشگاه ادیان «مدینه المعاجز قطب راوندی» را رد کردهاند؛ ما پایاننامه را آوردیم و گفتیم که کلیت معاجز پذیرفته شده است اما گفته شده مطالبِ ضعیف، در کتاب بوده است.
🔸 همچنین ایشان گفته بود که اینها ادیان دیگر را میآورند و ردّ آنها را نمیگویند؛ آقای زمانی هزار پایاننامه ما را بررسی کرده و اذعان داشت که 95 درصد این پایاننامهها، بحث، بررسی، تطبیق و مقارنه ادیان و مذاهب است.
🔸 ما اینجا معرفی عالمانه اسلام بر اساس آموزههای اهل بیت(ع) را نوشتهایم، این نهایت هدف ما است؛ منتها این معارفه زمانی اتفاق میافتد که شما طرف را بشناسید.
🔸 من به چین و نزد رهبر دائوئیستها رفتم؛ گفتم: «ما راجع به تعالیم «#حضرت» بودا !! اطلاعاتی داریم، شما از تعالیم پیامبر ما چه میدانید؟»
🔸 (خانم مترجم به او گفت ایشان تعبیری را برای بودا استفاده کرد(حضرت) که برای پیغمبر خودشان استفاده میکنند) رهبر دائوئیستها جا خورد؛ گفت: «من هم سال دیگر که آمدید، #قرآن را مطالعه میکنم.» پس اگر میخواهید دیگران شما را بشناسند، شما هم باید آنها را بشناسید و بر عکس.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #قرآن، امر به معروف و فعالیت سیاسی/ بخش 3
3️⃣ اصل #نفی_ظلم
🔺 بر اساس آیه «لاینال عهدی الظالمین» بقره 124 «پیمان من به ستمکاران نمی رسد»؛ اصل ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن شکل می گیرد.
🔺 ظلم منکر بزرگی است که برای جلوگیری از آن، بهرهگیری از همه توانمندیهای انسانی ضروری می نماید و نیز امکانات و ابزاری که جامعه را در مسیر درست هدایت میکند. تسلط بر قوای #مقننه و #مجریه و #قضائیه، تنها راه اجرای این اصل قرآنی است.
🔺 وجود مقدس #امیرمومنان علیه السلام مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم را عهدی برمی شمارد که خداوند از عالمان گرفته است: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ» نهج البلاغه خطبه 3؛ «اگر نبود عهدى كه خداوند از دانشمندان گرفته كه در برابر شكمبارگى هيچ ستمگر و گرسنگى هيچ مظلومى سكوت ننمايند».
🔺 بیشک همانگونه که تسلط بر قوا برای نفی ظلم، #مشروعیت «عمل سیاسی» را به اثبات میرساند؛ و ظلم، خود منکری بزرگ و نفی ظلم معروف بزرگ سیاسی اجتماعی در جامعه اسلامی تلقی میشود.
🔺 احزاب و گروههای سیاسی که در شعارهای خود همواره بر نفی ظلم از هر نوع آن بر افراد جامعه تاکید میکنند؛ باید بیش و پیش از همه، الگوی مبارزه با ظلم و ظلمپذیرنبودن باشند.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص32-33
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش نخست
🎙 #گفتگو| چرایی وجود نهاد شورای نگهبان
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن در خصوص ضرورت وجود نهادی مانند شورای نگهبان گفت: کشور ما یک کشور دینی است و مردم متدین به مکتب اهلبیت هستند، شیعه دوازده امامی هستند و قاعدتاً اگر قانونی بخواهد در کشور تصویب و اجرا شود یا نظام و حکومتی وجود داشته باشد، باید بر اساس سیره سیاسی معصومین و نظر شارع مقدس باشد و اعتقادات مردم باید لحاظ شود.
🔹 در ماجراهای #مشروطه علمایی که از مشروطیت طرفداری کردند مثل مرحوم #نائینی قائل به حکومت الهی و حکومت #ولایت_فقیه و بسط ید فقیه بودند، ولی مرحوم نائینی در آن زمان امکان آن را نمیدید تا آن را مطرح کند و به همین مشروطه کردن حکومت سلطنتی بسنده کرد و در حقیقت دفع افسد به فاسد کرد.
🔹 اما در مقابل بعضیها مثل مرحوم شیخ #فضل_الله_نوری محکم ایستادگی کردند که حتماً مصوبات مجلس بدون تأیید فقها و مجتهدین نباشد و خلاف شرع صورت نگیرد.
🔹 چرا که اگر صرفاً بر اساس هوا و خواستههای نمایندگان باشد، حکومت نمیتواند دینی باشد، به همین دلیل اصرار کردند که یک هیئت باشد تا این مطلب تامین شود و آن اصل طراز که اصل دوم قانون اساسی مشروطه است به وجود آمد.
🔹 در آنجا در نظر گرفته بودند که بیست نفر از مجتهدین را #مراجع_تقلید وقت به مجلس معرفی کنند و مجلس شورای ملی به اتفاق آرا یا به قید قرعه حداقل ۵ نفر را معین کنند تا مصوبات مجلس را کنترل کنند و اگر اینها تأیید کردند که خلاف شرع نیست، جنبه قانونی و اجرایی پیدا کند. این در مجلس اول ایجاد شد ولی در مجلس بعد عملی نشد و جزء اصول متروک قانون اساسی مشروطه بود و اجرا نشد.
🔹 البته در کشورهای دیگر این نهاد نظیر دارد، در فرانسه شورای قانون اساسی #فرانسه است که قوانین را کنترل میکند. بنابراین به عقیده برخی خاستگاه شورای نگهبان اول به اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه و دوم به نهادهایی مثل شورای قانون اساسی فرانسه برمیگردد که نظیر آن در سایر کشورها هم وجود دارد.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| بحرانآفرینی با رفراندوم
💠 #شهید_بهشتی (ره): اينکه برخی از #روزنامهها میکوشند تا بگويند در جمهوری اسلامی ما (امروز) يک بحران هست و راه حل اين بحران را در #رفراندوم يا چيزهای ديگر جستجو میکنند، اين کارها اصلا به منظور ايجاد #بحران صورت میگيرد. بحرانی وجود ندارد.
#شهید_بهشتی
#رفراندوم
#بحران_آفرینی
#روزنامه_ها
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 زندگانی خود نوشت آیت الله #سیدمحمدرضا_طاهائی_میبدی 👇👇👇
🆔 @asbaat_ir
💠 زندگانی خود نوشت آیت الله #سیدمحمدرضا_طاهائی_میبدی
🔹 اینجانب سیّد محمد رضا طاهائی میبُدی فرزند مرحوم سیّد علی فرزند سیّد جعفر -عفی الله عنی و عنهما- هستم که هم اکنون به سیّد محمد رضا میبدی مشهور میباشم .
🔹 من از همان اوان کودکی روحانیت را دوست میداشتم و هوای طلبگی در سر می پروراندم تا خاطرهیی در قلبم درخشید، روانم را روشن و راهم را مشخص کرد - شاید اینهم از نیات پاک مرحوم پدرم بوده باشد که خیلی میل داشت من روحانی بشوم .
🔹 به هر حال به دنبال این هدف مقدس حرکت کردم و با تماس با بعضی از روحانیون در مصلای یزد و مدرسه خان قسمتی از مقدمات را در آنجا گذرانیدم سپس از آنجا به قم و تهران رفتم و در حضرت عبدالعظیم به محضر مرحوم شیخ #محمدتقی_بافقی قدس سرّه الشریف رسیّدم مدتی از انفاس قدسی و فیوضات معنوی ایشان بهرهمند میشدم البته درس ادبیاتی هم خدمت ایشان داشتم.
🔹 سپس به قم باز گشتم و در مدرسه #دارالشفاء اقامت گزیدم در این زمان حوزه علمیه بوسیله آیات حاج سیّدمحمدتقی #خوانساری و حاج سیّدمحمد #حجت و حاج سیّدصدرالدین #صدر رضوان الله تعالی علیهم اداره میشد، در آنجا ماندم.
🔹 حوزه علمیه در وضع بدی بسر میبرد و فشارهای عمّال #پهلوی عرصه را بر #روحانیت تنگ کرده بود و بویژه درباره طلاب تازه وارد حساسیت بیشتری نشان میداند، اذیّت و آزار میکردند در این اوضاع نامساعد و شرائط سخت کار به جائی رسید که دیگر ادامه تحصیل در آنجا برایم امکان نداشت از این رو با نداشتن ساز و برگ راه و نبودن راه عادی بسوی عراق که پرندهیی از مرزها عبور نمیکرد با عزم راسخ و توکل به خدای عزیر به قصد #نجف اشرف علی مشّرفه آلاف التحیه و السلام از #قم حرکت کردم که برای گریز از چنین خطری گزیری جز این نداشتم و برای رسیدن به چنین هدف والایی جای دیگری نمیپنداشتم.
🔹 صبح روز جمعه وارد نجف اشرف شدم و پس از زیارت مرقد مطهر مولی امیرالمؤمنین برای سکونت جویای مدرسه شدم مرا به مدرسه قزوینیها که نزدیک حرم شریف بود هدایت کردند چند نفر روحانی سالمند را در مدرسه دیدم از یکی پرسیدم اینجا اطاق خالی دارد؟ گفت همه اطاقها خالی است هر کدام را که میخواهی بگیر!
🔹 براستی از این لحاظ زمان عجیبی بود، مردم به #فقه و روحانیت به هیچ وجه رغبتی نداشتند، مدرسه خالی بود و کسی میل به طلبگی نداشت، در نجف اشرف جز همان روحانیون سالمند و سالخورده و شماری ناچیز از طلاب جوان که بیشتر فرزندان همان روحانیون بزرگوار بودند کس دیگری دیده نمیشد و برایشان بسی جای تعجب بود که کسی از ایران برای طلبگی بیاید، به هر حال خیلی گرم گرفتند و بقدر توانشان پذیرائی کردند، من در آنجا اطاقی گرفتم ولی اطاقی بود و دیگر هیچ.
🗓 به مناسبت رحلت آیت الله سیدمحمدرضا طاهایی میبدی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 3
🔰 عدم ورود نشست به مسائل سیاسی
🔺 یکی از مهمترین انتقادات به نشست دورهای، عدم ورود به مسائل سیاسی است. اینکه در کشور رخدادهای سیاسی متعددی در حال اتفاق است و نشست هیچ گونه موضع گیری خاصی نسبت به آنها ندارد. برخی این عدم ورود به مسائل سیاسی را برخاسته از نگاه عدم باور به دخالت روحانیت در سیاست دانستهاند.
برخی دیگر این انتقاد را از منظر دیگری مطرح میکنند و می گویند چرا برخی اعضای نشست در مسائل سیاسی خاص وارد میشوند و از جریانات خاصی حمایت یا انتقاد میکنند. نوعی ورود سیاسی که شائبهی حمایت از برخی جریانهای سیاسی غیر انقلابی را تشدید میکند.
و حال آنکه داشتن نگاه فراجناحی و صنفی به ماهیت نشست به خودی خود مانعی ندارد اما نباید به معنای فقدان خط و مرز و اصول فکری و سیاسی روشن باشد.
اینکه ما بپذیریم در مجموعه تحت هدایت ما هر کسی با هر گرایش سیاسیای حضور داشته باشد و این حضور نوعی تأیید وی به شمار آید با کدامیک از اصول سیاسی اسلام سازگار است؟
یک مجموعه میتواند رسالت خود را امور صنفی قرار دهد ولی بر اصول و خط قرمزهای نظام اسلامی نیز پافشاری و تأکید نماید. مگر مقام معظم رهبری برای همه جریانهای سیاسی نقش پدری ندارند؟ و در جلسات بیت رهبری تندترین افراد جناح چپ و راست حاضر نمیشوند؟
اما با این حال ایشان با صراحت اصول و مبانی خود را بیان میکند تا خط قرمزها روشن شود و به فراموشی سپرده نشود. پس تأکید بر خطوط قرمز تنافی با فراجناحی بودن ندارد و اینکه ما موضعی نمیگیریم تا فراجناحی باشیم مغالطهای بیش نیست.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #هادی_غفاری/ بخش 6
🔰 کارخانه جوراب استارلایت هدیه میرحسین موسوی به غفاری
🔺 کارخانه جوراب استارلایت که از جمله کارخانجات بزرگ و سود ده در دوران رژیم #شاهنشاهی در ایران بود، بعد از پیروزی انقلاب مصادره شد و به #جوراب_آسيا تغییر نام داد.
🔺 میرحسین موسوی نخست وزیر وقت پس از این اقدام، آن را به هادی غفاری از دوستان نزدیک خود هدیه کرد تا در آمد آن، صرف ترویج فرهنگ اسلامی شود.
🔺 این اقدام همان دوران نیز واکنشهای فراوانی را به وجود آورد. #بنیادفرهنگی_الهادی تأسیس و ساختمان عظیم نبش #خیابان_دماوند (ایستگاه #قاسم_آباد) از ماحصل اداره این کارخانه احداث و به هادی غفاری تعلق گرفت.
🔺 هرچند غفاری پس از مدتی، بنای پشت کردن به ارزشهای اولیه انقلاب را داشت اما هرچه بود، حاضر به واگذاری جوراب آسیا به فرد دیگری نشد، تا اینکه بر اثر سوءمدیریت وی و نزدیکانش، بالاخره این کارخانه بزرگ، رو به زیاندهی نهاد و مدیران غیرمتخصص آن نیز تصمیم به تصفیه شرکت برای حل مشکلات گرفتند.
🔺 مدیران کارخانه با تضییع حقوق کارگران، فضایی بسیار مسموم را در آن شرکت به وجود آورده به طوری که #کارگران با هجوم به هادی غفاری چنان #مضروبش ساختند که بسیاری از استخوانهای بدنش دچار شکستگی شد و چندین ماه بستری بود! سپس آگهی تصفیه این شرکت بزرگ که روزی خرج این افراد را به نام اقدامات فرهنگی میداد، در روزنامههای کثیرالانتشار به چاپ رسید.
ادامه دارد…
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4815
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892