📚 #معرفی_كتاب| بازگشت از نیمه راه
🔹 تاریخِ ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مدعیانی به خود دیده است که تمام حیثیت و آبروی خود را وامدار #امام_خمینی (ره) و انقلاب اسلامیاند، ولی هر یک بهدلیلی از آرمان انقلاب برگشتهاند.
🔹 شناختن مخالفان و جنس مخالفتهای آنها با رهبری انقلاب اسلامی و به تبع آن با نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از اساسیترین عناصر شکلدهنده نگرشها و دیدگاههای متفاوت در تحلیل و #جریانشناسی تاریخ معاصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
🔹 از همين روی کتاب «بازگشت از نيمه راه» علاوه بر شخصیتنگاری ۳۲ تن از بازماندگان راه انقلاب، بیان تاریخ یک انقلاب بعد از وقوع و جریانشناسی سیاسی سه دهه از تاریخ ایران اسلامی است که تاکنون با چنین رویکردی نگاشته نشده است.
🔹 برخی از اين افراد عبارتند از هادی غفاری، حسینعلی منتظری، عبدا… نوری، سیدمحمد خاتمی، عطاءا… مهاجرانی، سیدمصطفی تاج زاده، سعید حجاریان،بهزاد نبوی، جلال الدین طاهری اصفهانی، اکبر گنجی، محسن کدیور، اسدا… #بیات_زنجانی، سیدعلی محمد دستغیب، یوسف #صانعی، علی اکبر محتشمیپور، سیدمحمد #خوئینیها، احمد آذری قمی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، حشمت ا… طبرزدی،محمد نوریزاده.
✍️ علی الفتپور اعتقاد دارد این ۳۲ نفر از اهمیت ویژه ای در تاریخ سیاسی ایران برخوردارند، از این رو تلاش کرده تا به آنها پرداخته شود.
براي اطلاع بيشتر ميتوانيد به لينك زير مراجعه نماييد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3647
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش سوم
🔰 #تحصن_مجلس_ششم:
🔺 يونسی در اظهاراتی پيرامون تحصن نمايندگان مجلس ششم گفت: «مجلس حتما باید شبیه ترین حالت ممکن به جامعه باشد. همه سلایق و احزاب باید وجود داشته باشند. خود من بهترین مجلس را مجلس اول می دانم. مجلس سوم هم مجلس خوبی بود.
🔸 مجلس ششم هم منهای آن تندروی ها و ساختار شکنی هایش مصوبات خیلی خوبی داشته است. این مجلس در مواقعی که باید ملی تصمیم می گرفت به خوبی عمل کرد اما در مواقعی که وارد مسائل سیاسی شد به شدت هم به خود مجلس ضربه زد و هم به دولت ضربه زد.
🔸 اما در عین حال من معتقدم برای مهار همان مجلس هم نباید هزینه های سنگین تری می دادیم. لازم نبود که حتما مجالس دوره های بعدی را محدود کنیم.
🔸 ما می توانستیم با هزینه کم همان مجلس را هم مدیریت کنیم. همان نماینده های ساختار شکن را هم می توانیم با ساز و کارهایی مدیریت کنیم. هنر سازمان های جمهوری اسلامی باید این باشد که چطور این ها رامدیریت کند نه اینکه بیاید و دایره انتخاب مردم را در انتخابات محدود کند.
🔸 ما نباید انتخابات و اراده مردم را مدیریت کنیم. ولی باید مجلس را خوب اداره کنیم. همان مجلس ششم را هم آقای کروبی به خوبی مدیریت می کرد. ما می توانیم با هزینه کم، همه این شرایط را کنترل و مدیریت کنیم.
🔸 بنابراین اگر درهای محلس را باز کردیم و احیانا افراد تندی هم وارد مجلس شدند باید بدانیم که اداره افراد تندرو خیلی راحت تر از مواجهه با آثار دلسردی مردم از شرکت در انتخابات به خاطر محدود کردن دایره انتخابشان است.
🔸 هزینه دلسرد شدن و بی تفاوت شدن مردم در سرنوشت خودشان خیلی خیلی بیشتر از هزینه اداره چند نفر نماینده تند و ناهماهنگ در مجلس است.
🔸 یادمان هست که تندروی برخی از عناصر اکثریت مجلس، توسط آقای کروبی و علیخانی ، و دیگرانی مدیریت و کنترل می شد. البته من هم تذکرات مکرری به آنها می دادم. تحصن مجلس، و برخی تندروی ها هزینه ی سنگینی بر دوش دولت وقت گذاشت.»
🔺 اين اظهارات يونسی از چند جهت دارای ابهاماتی است: اولا نمیشود به بهانه مشاركت حداكثری تمام قواعد و نظامات سياسی كشور و قانون اساسی را ناديده گرفت؛ چراكه در اين صورت بايد جناب يونسی بر حضور عناصر فرصت طلب و ضد انقلاب و سلطنت طلب نيز تأكيد داشته باشد.
🔺 ثانيا این راه حل آقای یونسی که هر کس با هر عقیده و فکری اراده کرد، بتواند رای مردم را به دست آورد و به مجلس راه یابد، از يك سو خلاف روش تمام نظامهای سیاسی در کل دنیاست و از سوی ديگر با اسلامی بودن نظام سازگار نیست.
🔺 ثالثا ايشان به جای اينكه انتقاد به عملكرد مسئولين و نهادهايی كه توسط مردم انتخاب میشوند كه بعضا ناكارآمد و احيانا به دنبال براندازی هستند، داشته باشد نوک انتقاد را به سمت شورای نگهبان معطوف داشته است كه اين نوع از ادبيات به سياست زدگی و جناح بازی بيشتر شباهت دارد تا دلسوزی براي نظام و پيشرفت كشور.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
#شخصیتها
#مسئولیت_گريزی
#مجلس_ششم
#تحصن
#براندازی
🆔 @asbaat_ir
💠 نقش جامعهی وعاظ و اهل منبر در خصوص لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی
🔺 تهران همیشه مرکز جنبشهای سیاسی – مذهبی تاریخ معاصر بوده است. بازار تهران در یک قرن گذشته به عنوان مرکز ثقل اقتصادی ایران با ترکیبی از نیروهای مذهبی و وفادار به مرجعیت در جنبش #تنباکو، انقلاب #مشروطه و نهضت ملی نفت پشتوانهی روحانیت بوده است.
🔺 در جریان انقلاب اسلامی که از تصویب لایحهی #انجمنهای_ ایالتی_و_ولایتی آغاز شد، تهران نقش اول را در تحولات سیاسی داشته است. علما و روحانیون تهران در جریان لايحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی به شدت از خود واکنش نشان دادند.
🔺 اولین اطلاعیهی علمای تهران خطاب به مردان و زنان مسلمان ایران در دوم آبان صادر شد. این اعلامیه با آشفتگی و پریشانی مردم شروع میشد و اعلام میکرد که همه جا مظاهر فساد اخلاقی، فقر، هرج و مرج و هرگونه اعمال نامشروع، مشهود است.
🔺 در این اعلامیه آمده بود که «میخواهیم بپرسیم مگر دولت برای سرنوشت یک ملت میتواند با تصویب نامه قانون بگذارند؟ مگر با نبودن نمایندگان واقعی مردم میتوان برای سرنوشت یک ملت قانونگذارند؟ این عمل در دنیا اثر عمل ظالمانهای است.»
🔺 این اعلامیه به امضای ۲۶ نفر از علمای معروف تهران رسیده بود. پس از بی اعتنایی دولت، علما و روحانیون تهران مجددا نامهای سرگشاه با عنوان برادران ایمانی صادر کردند.
🔺 این نامه را شخصیتهایی مانند آیت الله تنکابنی و میر محمد تقی آملی به همراه ۱۱۴ نفر از روحانیون معروف امضاء کردند. این اعلامیهی مهم، مستدلترین و قاطعترین بیانیهای بود که در آن زمان صادر شد و هیجانی را در تهران ایجاد کرد.
🔺 روحانیون شمیران نیز در تلگرافی جداگانه نامهای با ۱۶ امضاء خطاب به نخست وزیر منتشر کردند. گروه دیگری از روحانیون که مستقلا وارد مبارزه شدند، جامعهی وعاظ و اهل منبر و مبلغین اسلامی تهران بودند. این گروه به دعوت حجت الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی، روحانی مبارز، در منزل وی تشکیل جلسه دادند و پس از چند جلسه مشورت، نامهای را منتشر نمودند.
🔺 در این نامه از دولت خواستند که در تصویب لایحهی خلاف شرع و خلاف #قانون_اساسی تجدیدنظر به عمل آورد «و هر چه زودتر این تصویب نامه را لغو و بیش از این موجب رکود #مشروطیت و نقض قانون اساسی نگردد.»
🔺 دولت در مقابل این نامه عکس العمل نشان داد و پاسخ داد: «شبههای نیست که حفظ موازین شرعی، غرض نهایی دولت است؛ اما دولت ضمنا ناگزیر از رعایت الزامات بین المللی است و مخصوصا تکلیف شرعی وعاظ محترم است که فصاحت و بلاغت خود را در ترویج این نکتهی مهم بکار برند.» این پاسخ منجر به اعلامیههایی خطاب به عموم مسلمانان شد که پاسخی دندانشکن به عَلم میداد.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
#علمای_تهران
#روحانیت_متعهد
✍️ حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان
بیشتر بخوانید: 👈
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش چهارم
2️⃣ موج دوم: گسترش مفهومی و شدت يافتن رويکرد فمينيستی
🔸 موج دوم از دهه ۱۹۶۰ شروع شد. سيمون دوبووار (۱۹۰۶-۱۹۸۶) داستان نويس، نمايشنامهنويس و منتقد اجتماعی فرانسوی، کتاب «جنس دوم» را نوشت که در ۱۹۵۲ انتشار يافت و سپس در ۱۹۶۱ به کتابی پرفروش تبديل شد. اين کتاب راهگشای موج دوم فمينيسم شد.
🔸 انتشار اثر بِتی فريدان (۱۹۲۱-۲۰۰۶م.) به نام «زن فريبخورده»، در سال ۱۹۶۵ نيز کمک بزرگی کرد تا تفکر اين جنبش، شکل تازهای به خود بگيرد.
🔸 فريدان در صدد کشف آن چيزی برآمد که آن را «يک مشکل بدون نام» میناميد؛ يعنی ناکامی و بدبختی که بسياری از زنان، در اثر محدود شدن به نقشهای خانم خانهدار و مادر تجربه کردند. موج دوم آزادی زنان، اعتراف کرد که دستيابی به حقوق سياسی و قانونی، «مسأله زنان» را حل نکرده است.
🔸 در بريتانيا آثار جوليت ميچل و بهويژه ژرمن گرير، فمينيسم را به مفهومی رايج بدل کردند. بهعلاوه نگرشها درباره زناشويی، طلاق و کار زنان در حال تغيير بود. اکنون زنان به تدريج از لحاظ مالی، اجتماعی و اخلاقی در نهادهايی نظير خانواده مستقلتر شده بودند… به ويژه در #آمريکا، غير از انجمنهای مشهور و نهادينهتری نظير «سازمان ملی زنان»، انفجاری واقعی در گروههای زنان در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اويل ۱۹۷۰ رخ داد.
🔸 اما فمينيستها به اين اندازه راضی نشده و «در واقع، عقايد و استدلالهای نهضت آزادی زنان به گونهای فزآينده حالت افراطی و گاهی انقلابی را به خود گرفت.
🔸 کتابهايی مانند «سياست جنسی» اثر کِيت ميلِت (۱۹۷۰) و «خواجه زن» اثر جرماين گريير (۱۹۷۰) از مرزهای آنچه که پيشتر سياسی به شمار آمده بودند، فراتر رفت و به جنبههای شخصی، روانی و جسمی ظلم به زنان پرداخت.»
🔸 هدف موج دوم نهضت #آزادی_زنان، صرفاً رهایی سياسی نبود، بلکه «نجات زنان» بود، و اين هدف در عقايد «نهضت رهايیبخش زنان» رو به رشد، بازتاب يافت.
🔸دستيابي به چنين هدفی، فقط از راه #اصلاحات_سياسی يا تغييرات قانونی امکانپذير نبود، بلکه، به گفته هواداران نوين نهضت آزادی زنان، نياز به يک فرايند ريشهای و شايد انقلابی، از تحول اجتماعی داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=1962
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
2️⃣ #سیدمصطفی_خمینی/ بخش پایانی
🔰 #درگذشت_اسرارآمیز
🔺حاج آقا مصطفی در طول فعالیتهای سیاسی دهههای 40 و50 که مراحل مختلفی نیز داشت، ثابت کرد که به اصول محکمی تکیه دارد و به آنها پایبند میباشد و مشکلات روزگار و فشارها، نمیتوانند در اراده وی خللی وارد کنند.
🔺محور فعالیتها، نهضت #امام_خمینی (ره) بود و هیچ مصلحتی فراتر از مصالح #نهضت، قابل تصور نبود. در واقع تفکر حضرت امام در وی که جوانتر و پویاتر بود شکل گرفته، تداوم داشت. بر این اساس بود که امام خمینی (ره) نیز از سید مصطفی به عنوان «امید آینده اسلام» یاد کرده اند.
🔺اما درگذشت اسرارآمیز و رازگونه وی در اول آبان 1356 نقطه عطفی در تاریخ نهضت امام خمینی (ره) شد. بررسی خاطرات نزدیکترین افراد به حاج آقا مصطفی که تا آخرین روز حیات وی با وی بودند، نشان میدهد که مرگ وی به طور عادی نبوده و در اثر #مسمومیت رخ داده است.
🔺آنها با ذکر دلایلی که مشاهده کردهاند، معتقدند که حکومت #پهلوی به تنهایی یا با همدستی با حکومت عراق، دست به این اقدام زده، تا مانع بزرگی را از سر راه خود بر دارد و از این طریق، آسیب جدی به فعالیتها و اقدامات امام خمینی (ره) بزند.
🔺مرگ شهادت گونه آیت الله سیدمصطفی خمینی علیرغم تصور رژیم پهلوی، نه تنها بر روند رشد نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام تأثیر منفی بر جای نگذاشت، بلکه خود، عامل مؤثر و شتاب دهنده برای رسیدن به پیروزی نهایی بود.
🔺یکی از مهمترین آثار درگذشت حاج آقا مصطفی، ترویج نام و یاد امام خمینی (ره) و تحکیم موقعیت رهبری ایشان بود. در مراسمی که در عراق، ایران، کشورهای اروپایی و سایر نقاط برگزار شد، سخنرانان، ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام و سیدمصطفی و #مبارزات آنها را بازگو کردند.
🔺و بدین ترتیب مجالس ترحیم سید مصطفی به مجالس تجلیل از امام خمینی (ره) تبدیل شد. این موضوع نشان می دهد که خشم مردم از اعمال و اقدامات رژیم به نقطه انفجارآمیزی رسیده بود و درگذشت شخصیت بارزی چون حاج آقا مصطفی، شعله آتشی بر انبار باروت زد. حضرت امام هم از این واقعه به عنوان الطاف خفیه الهی یاد کردند.
🔺اثر دیگر متحد شدن نیروها بود؛ در جریان مجلس بزرگداشت سید مصطفی در هفتمین روز درگذشت ایشان در #مسجد_ارگ تهران، تمام نیروهای اسلامی، ملی ـ مذهبی، اعلامیه ای به ترتیب حروف الفبا دادند و مجلس عظیمی نیز برگزار کردند. این اتحاد در کاهش اقتدار حکومت پهلوی نقش مؤثری داشت.
🔺از آثار دیگر درگذشت آقا مصطفی، میتوان به سیاسیتر شدن #حوزه_علمیه_نجف اشرف اشاره کرد. تعطیلی حوزه علمیه نجف به صورت بیسابقهای تا ده روز ادامه پیدا کرد و حتی تصمیم بر این بود که بیش از این تا #اربعین مرحوم حاج آقا مصطفی ادامه پیدا کند.
🔺اما امام خمینی (ره) در پایان همین روز اعلام کردند که درسها نباید تعطیل شود و آقایان علما درسهای خود را شروع کنند. ایشان در روز دهم آبان به منظور واداشتن دیگران به شروع کلاسهای درس، خودشان در کلاس درس و نماز جماعت حاضر شدند.
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| زشتترین ایادی استکبار
💢 #امام_خامنه_ای: آن روحانیتی که مبتنی بر اهداف استکبار عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادی او به حساب میآید؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. 1368/04/04
#استکبار
#نفوذ
#نفاق
🆔 @asbaat_ir
اصول فکری جریان مدعی #اصلاحات/ بخش پایانی
3️⃣ عدم اعتقاد و پایبندی به #ولایت_فقیه
🔸 جریان مدعی اصلاحات نظریه ولایت فقیه را مخالف #دموکراسی میدانست و لذا بر منوط بودن مشروعیت نظام به رأی مردم -یعنی همان مفهومی که از عنوان دموکراسی غربی قابل استنباط است- تأکید میکرد.
🔸 این جریان علاوه بر این عدم اعتقاد به ولایت فقیه، در عمل نیز پایبند به این اصل قانونی نبود از این رو زمانی که رهبر انقلاب در موارد متعدد، نارضایتی خود را از عملکرد #وزارت_ارشاد بیان کردند و حتی از این که برخی از مطبوعات به پایگاه دشمن تبدیل شدهاند، وزارت ارشاد را مورد انتقاد قرار دادند اما وزیر ارشاد وقت (عطا ا… #مهاجرانی) با صراحت در برابر این سخنان موضع گرفت و آن را نادرست خواند و با کمال تعجب رئیس جمهور نیز از او حمایت کرد!
4️⃣ رویکرد غیردینی به سیاست خارجی
🔸 رویکرد آقای #خاتمی به سیاست خارجی رویکردی غیر دینی و بر مبانی غربی استوار بود؛ در حالی که رهبر انقلاب خطوط اصلی در سیاست خارجی را بر حفظ سه رکن عزت، حکمت و مصلحت ترسیم مینمود و بر همین اساس ایشان رابطه با برخی دولتها همچون رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را خارج از این چارچوب ارزیابی نموده و ممنوع میدانست.
🔸 اما دولت آقای خاتمی گویا به این اصول اعتقادی نداشت و به برقراری رابطه ایران و #آمریکا میاندیشید. و جالب اینکه این سیاست غالبا از سوی همان کسانی هم دنبال میشد که بخشی از آنان با اشغال سفارت آمریکا در آبان ۵۸ موجب قطع این رابطه از طرف آمریکا شده بودند!
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3179
🆔 @asbaat_ir
📌 انقلاب اسلامی و جریانشناسی رویکرد حوزه علمیه به #حج/ بخش نخست
📝 #يادداشت| میراث علمی و عملی حوزه علمیه در حج
🔺 حج یکی از واجبات دینی است که همواره با #حوزه_علمیه و روحانیت همراه بوده است. نحوه برخورد حوزه با این فریضه الهی تا حد زیادی به تفسیر کلی ما از دین و دینداری برمیگردد.
🔺 آنچه این موضوع را مهمتر میکند این است که حج ابعاد #سیاسی #اجتماعی متعددی دارد و الگوی دینداری فردی مناسکی میتواند نحوه متفاوتی از اجرا و بروز حج را در مقایسه با الگوی سیاسی اجتماعی دین بروز دهد.
🔺 حج دارای ابعاد گوناگونی است:
1️⃣ فقهی
2️⃣ اخلاقی و عرفانی
3️⃣ تاریخی
4️⃣کلامی
🔺 میراث سنتی علمی و عملیاتی حوزه در این ۴ حوزه فعال بوده است. در این بین ابعاد سیاسی-اجتماعی حج جایگاهی پیدا نکرد. این موضوع تا حد زیادی به رویکرد کلی حوزه نسبت به دین و الگوی تبیین و تشریح دین در حوزههای علمیه بازمیگشت که خود را متولی ترمیم و ارتقای ارتباطات اعضای جامعه با خداوند و یکدیگر میدانست و با تمرکز بر فقه، نوعی مناسکگرایی #فردگرایانه را مدنظر قرار داده بود.
🔺 البته نباید در این مسئله این نکته را نادیده گرفت که حوزه علمیه در شرایطی که #حکومت_اسلامی را در اختیار ندارد، نمیتواند به راحتی در عرصه سیاسی و اجتماعی حج وارد شود. ولی در اين شرایط نیز حوزه میتوانسته در عرصه نظریهپردازی وارد شود و ابعاد سیاسی اجتماعی حج را تبیین کند و توجه حجاج و عموم اعضای جامعه و جهان اسلام را به این موضوع جلب کند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3679
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| ارائه راهکارهایی برای گسترش حوزه انقلابی
آيت الله محمد محمدی قائينی:
1️⃣ تبین و تفسیر آرا و افکار رهبر کبیر انقلاب
🔹 افکار امام باید تفسیر و تبین بشود؛ امام چه گفت؟ بر اساس کدام آیه؟ استدلالش چه بود؟ چه میخواست بکند؟ اگر عظمت و طهارت و تخصص و علمیت و شجاعت امام نبود، برخی مراجع زمان، چه بسا بعضیها بزرگتر از او بودند و قویتر از او، زیر بار ایشان نمیرفتند. ولی چرا همه قبول کردند و حمایت کردند؟
🔹 امام خمینی«ره» هم در علمیت، هم در تهذیب نفس، فردی غیر عادی است یعنی شخص شاخصی است.لذا افکار امام باید تبیین شود متاسفانه ما در دانشگاهها واحدی به این نام داریم ولی در حوزه علمیه نداریم.
🔹 اندیشه امام بود که این حرکت عظیم# انقلاب_اسلامی را در جهان معاصر پدید آورد. این اندیشه وجه تمایز امام با سایر علما است. و این اندیشه است که انقلاب را به پیش میبرد. پس باید این اندیشه را شناخت، تبیین و معرفی کرد و توسعه داد.
2️⃣ معرفی تطبیقی انقلاب اسلامی
🔹 تشریح وضعیت کشور قبل از انقلاب، مقارن و بعد از انقلاب؛ به شکل جزوه و کتاب و مقاله که بگویند اصلا چه شد انقلاب اسلامی پدید آمد و عظمت این انقلاب در چیست؟ و چه تغییری نسبت به قبل ایجاد کرده است؟ این نسل جوان نمیداند که انقلاب چه بود و چه شد؟
🔹 آیا مثلا در حد یک کودتا و یک تحول بوده که اسمش شده انقلاب؟ خیر؛ مسئله بالاتر از اینهاست پس باید طلاب تاریخ ایران و جهان را دقیق بخوانند و تخصص پیدا بکنند، حتی در حد دکترا، که چه بود؟ و چه شد؟
3️⃣ تدریس مبانی انقلاب اسلامی
4️⃣ تجلیل از مجاهدان انقلاب
🔹 ما یک سیدعلی اندرزگو داریم که ده تا «چگوارا» هم به پای او نمیرسد، ولی او را چقدر تبلیغ میکنیم؟ باید برای معرفی و اسطورهسازی و الگوسازی از این مجاهدان بزرگ، برنامه بسازیم تا نشان بدهیم چه کسانی داشتهایم، چه کارهایی انجام دادهاند، چه اقدامات مهمی انجام دادهاند.
5️⃣ معرفی نخبگان انقلاب اسلامی
6️⃣ شناسایی و تقویت اساتید انقلابی
#حوزه_انقلابی
#امام_خمينی(ره)
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش چهارم
🔰 #ناکارآمدی_در_مدیریت:
🔺 به اذعان بسیاری از کارشناسان امنیتی و سیاسی، با انتشار نامه محرمانه توسط #روزنامه_سلام، جرقه #فتنه 78 زده شد. این روزنامه به مدیر مسئولی #موسوی_خوئینیها در بحبوحه جنجال روزنامه های زنجیره ای در خصوص قانون مطبوعات، نامه محرمانه سعید امامی را در پانزدهم تیرماه 1378 منتشر کرد.
🔺 این نامه که به طرح #سعید_امامی برای سامان دادن وضع مطبوعات معروف است اصلا مانند طرح مجلس برای قانون مطبوعات نبود بلکه محتوای طرح این بود که مطبوعات مانند پزشکان و مهندسان یک نظام صنفی خاص داشته باشند.
🔺 اما انتشار نامه منسوب به سعید امامی که در قضایای #قتل_های_زنجیره_ای نوک اتهام به سمت او بود، یک حرکت خباثتآمیزی بود برای اینکه طرح مجلس پنجم را خراب کنند و چنین عنوان کنند که طرح مجلس همان طرح سعید امامی است.
🔺 از آنجایی که این روزنامه علاوه بر اینکه #سندی_محرمانه را افشا کرد، آن را تحریف نیز کرده بود، #وزارت_اطلاعات شکایتی علیه مدیرمسئول آن روزنامه به جرم افشای اسرار نظام تنظیم کرد و روزنامه سلام ساعت 10 شب 16 تیرماه توقیف شد.
🔺 علی یونسی وزیر وقت اطلاعات، در مصاحبهای علت شکایت را اینگونه بیان کرد: «نامه، مربوط به سعید امامی نبوده، بلکه از حوزه مشاورین وزیر، خطاب به وزیر ارسال شده و موضوع نامه نیز مربوط به اصلاح قانون مطبوعات نیست. روزنامه سلام با حذف صدر و ذیل نامه، صرفآ استفاده جناحی و سیاسی نموده است». وی همچنین بعدها اعلام کرد: «سندی که روزنامه سلام چاپ کرد، درحقیقت یک نوع #سرقت بود که نباید چنین کاری صورت می گرفت».
🔺 اما هنوز سه روز از شکایت وزارت اطلاعات از روزنامه سلام نگذشته بود که در شب 19 تیر، وزارت اطلاعات شکایت خود را از روزنامه سلام پس میگیرد.
🔺 روابط عمومی وزارت اطلاعات در بیانیهای رعایت بیطرفی و استقلال، حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش و تقویت سیاستهای دولت خدمتگذار درباره توسعه سیاسی و آزادیهای قانونی مطبوعات را بهعنوان دلیلهای انصراف از شکایت ذکر میکند.
🔺 روز یکشنبه 20 تیرماه هیأت دولت تصمیم می گیرد روزنامه سلام رفع توقیف شود به همین منظور یونسی به همراه شمخانی و مظفر به دیدار #مقام_معظم_رهبری می روند تا تصمیم هیأت دولت را به عرض ایشان برسانند.
🔺 رهبری در آن جلسه با حالت #توبیخ رو به یونسی می فرمایند: «آقای یونسی تو چرا آمدی شکایتت را پس گرفتی؟ یعنی چه روزنامه سلام باز بشود؟ آخه چه کشوری است شما درست کردید، که نامه «محرمانه» او باید سر از روزنامه سلام در بیاورد، روزنامهها بزنند، این چه مدیریتی است؟ شما اصلاً #مدیریت ندارید. تا یک خطری احساس کردید آمدید و عقبنشینی کردید و شکایت خودتان را پس گرفتید.» (به نقل از روح الله حسینیان، سخنرانی در جمع طلاب مدرسه حقانی تابستان 78)
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| جریان سنتی حوزه باید به سمت علوم انسانی اسلامی حرکت کند
حجت الاسلام والمسلمین لونی:
🔸 یکی دیگر از مسائل ما در زمان حاضر، نوع تحصیل دانشهای غربی است. در حال حاضر برخی مراکز دانشگاهی در قم به وجود آمده است که طلبهها میتوانند در آن تحصیل کرده و با #علوم_غربی هم آشنا بشوند.
🔸 اما چون برخی از آنها خیلی مسلح به #مبانی_اسلام نیستند، علوم غربی را می خوانند و تحت تأثیر آنها قرار گرفته و شیفته آنها میشوند. بعد هم سعی می کنند اسلام را با آن وفق بدهند، ولی موفق نشده و دچار توجیهگری میشوند و در مطالب آنها تفسیر به رای وارد میشود.
🔸 بخش #سنتی هم که با این مطالب مواجه میشود، به دانشگاه حمله کرده و میگوید که اساسا شما نباید به سراغ علوم غربی بروید. چون بخش سنتی همیشه میخواهد داشتههای خود را حفظ کرده و از آنچه جدید است، پرهیز کند.
🔸 بخش #نواندیش_ناب بر خلاف دو جریان قبلی، متعبد بر چارچوبها است و با ملاکهای سنتی به سراغ موضوعات جدید میرود و آنها را بررسی میکند. بخش نواندیش ناب میگوید که اگر در دانشگاهها مطالب معارض دینی و نگاه #سکولار مطرح میشود، به خاطر کمکاری #حوزه_علمیه است.
🔸 در حال حاضر ما باید به سراغ به وجود آوردن دانشگاههای #علوم_انسانی_اسلامی برویم. متاسفانه بخش سنتی فقط به دانشگاه اعتراض و نقد وارد میکند. البته نقد به شرطی که مقدمه اصلاح باشد، مفید است.
🔸 ولی سوالی که در اینجا از بخش سنتی باید پرسید این است که شما چه جایگزینی برای وضع موجود دارید؟ چون نقد به تنهایی مسئله را حل نمیکند. نقد باید مقدمه اصلاح باشد. بخش سنتی از ارائه جایگزین ناتوان و فراری است.
🔸 لذا بخش #التقاطی ورود کرده و نسخه خود را ارائه میکند و اتفاقا در اینجا موفق میشود که بخش سنتی را هم با خود همراه کند. مخصوصاً بخش التقاطی، آسیب های #حکومت_اسلامی را برجسته کرده و بهانهای برای این کار انجام می دهد. به هر حال ما باید به سمت علوم انسانی اسلامی برویم که راه کار آن هم بسیار واضح و روشن است.
#حوزه_انقلابی
#تحول
#حوزه_علمیه
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2903
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| نجات و تباهی یک ملت در دستان روحانیت
💠 #امام_خمینی (ره): یک شخص روحانی میتواند یک ملت را #نجات بدهد و یک شخص روحانی میتواند یک ملت را به #تباهی بکشد! توجه داشته باشید که مبادا [شما روحانیون] از آن اشخاصی بشوید که یک ملت را به تباهی بکشید. (صحیفه امام، ج 8، ص 262)
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_متعهد
#روحانیت_درباری
🆔 @asbaat_ir
💢 ملیگرایی در قالب باستانگرایی در برابر اسلامگرایی
🔺 ناسيوناليسم برگرفته از ناسيون يعنى ملت و به معناى «ملّىگرايى» و «ملتباوری» است. تفکر ملیگرايی در تاريخ دو دوره دارد: دوره اول: ملّىگرايى به معناى اعتقاد به برترى قوم و نژاد خاصى از انسانها، بر اقوام و نژادهاى ديگر.
🔸 دوره دوم: ملیگرايی مدرن که به معني حق حاکميت ملتهاست. اين مليگرايی همان ليبرال دموکراسی است. آنچه در کشور تحت عنوان جريان ملیگرايی وجود دارد، همان معناي اول است که امروزه با پيشوند يونانی «پان»(به معنای همه) مطرح میشود.
🔺 اين تفکر در بردارنده نوعی نژادپرستی است؛ زيرا يک قوم يا ملت را برتر از ديگر اقوام و مليتها میداند و در پیِ گسترش سلطه آن قوم بر قوم ديگر است. ملیگرايی بدين معنی، ريشه در اموری مانند: جهل، نژادپرستی، آپارتايد و جداگري و تحريکات استعماری دارد.
🔺 قالبهای ترويج ملیگرايی
1️⃣ قالب باستانگرايی
🔸 سردمداران اين تفکر، در پی تجديد هويت ايرانيان باستان و احياء سنتهای ملی آنان در دوران باستان هستند و اسلام را به عنوان عامل عقبماندگی ايران معرفی میکنند. البته ملیگرايی در قالب باستانگرايی، در تاريخ ايران امری تازه نيست و به کمی قبل از مشروطه بر میگردد.
🔸 اوج تفکر باستانگرايی را بايد مربوط به دوران حکومت پهلوی، به خصوص رضاشاه دانست که افرادی همانند محمدعلی فروغی به آن دامن میزدند.
ادامه دارد ...
#ناسیونالیسم
#باستان_گرایی
#ملی_گرایی
#نژادپرستی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2992
🆔 @asbaat_ir
🚩 تبیین جریانهای مختلف فکری جهان اسلام برای برون رفت از افول تمدنی
🔺 ب) ملي گرايی
🔸 استعمار در مقابل اين قيامهای مردمی, برای جلوگیری از ابعاد ضدغربی و اسلامی آن, علاوه بر حذف فيزيکي سران نهضتها و هدايت اهداف و انگیزه قيامها به سمت #ليبرال_دموکراسی، انقلابيون بهخصوص عربها را به #ناسيوناليسم ترغيب کرد. اين گرايش بر ارزشهای ملی و نژادی تمرکز داشت و اسلام را در درجه دوم و حتی ابزاری در خدمت ملیگرايی میدانست.
🔺 ج) بازگشت به ارزشهای اسلامی (اسلام گرايان)
🔸 گرايش اسلامگرا را میتوان در دو سطح طبقهبندی و بررسی کرد.
1️⃣ #سنت_گرايان
🔸رشيدرضا يکی از نامداران اين تفکر در جهان عرب است که از اصلاحگری، #نوانديشی و ترقیخواهی افرادی مثل سيد جمال و محمد عبده فاصله دارد او با اصرار بر اصلاح خلافت سنی و اعاده آن به شکلی که در صدر اسلام معمول بود، به دنبال بازسازی نظام اسلامی بود که به آن عناصری از آرمانگرايی صدر اسلام افزوده میشد.
2️⃣ #تمدن_گرايان
🔸 اين گروه با ارائه تفسير جديدی از دين و سنت، ضمن اينکه برای اسلام مبانی و ابعاد تمدنی قائل شدند، در مورد غرب نيز قائل به تفصيل شدند و ظواهر علمی و تکنولوژی غرب را از مبانی فرهنگی و معرفت شناختی آن تمييز دادند.
🔸 انديشمندانی همچون #امام_خمينی (ره)، شهيد محمدباقر صدر و سيد قطب در اين بخش قرار میگيرند که انديشه جديدی را در مقابله با غرب و اعتلای تمدن اسلامی مطرح نمودند. امام خمينی با نوشتن کتاب #ولايت_فقيه و #شهيد_صدر با نوشتن کتاب اقتصادنا و کتاب فلسفتنا، ابعاد تمدني اسلام را بازگو کردند.
✍️ حجت الاسلام محسن محمدی
🆔 @asbaat_ir
💢 آشنایی با #فمینیسم/ بخش پنجم
3️⃣ موج سوم: مبارزه با افراطیگرايی فمينيستی و اعاده ارزشهای خانوادگی
🔸 افراطگرايی موج دوم، يکی از مهمترين عوامل زمينهساز موج سوم شد. حمله فمينيستهای موج دوم، به خانواده و همه ارزشهای #پدرسالارانه، سبب شد تا دهه ۱۹۸۰ شاهد رستاخيز «راست جديد» در اروپا و آمريکا و تأکيد مجدد بر اهميت خانواده پدرسالارانه سنّتی، حملات به #قانون_سقط_جنين و #حقوق_مدنی نيز باشد.
🔸 زيرا آثار سوء افراط در حركتهاى #زن_مدارانه، بيش از همه دامان زن را گرفت و خشونت روز افزون در محيط خانواده و محيط كار و عدم #امنيت_جنسى، از آثار دوره پيش بود.
🔸 دولتهای تاچر و #ريگان در دهه ۱۹۸۰، آشکارا با اين نهضت ستيز کردند و خواستار اعاده «ارزشهای خانوادگی» شدند و بر نقش سنتی زنان، به عنوان مادر خانه و خانم خانهدار تأکيد کردند.
🔸 «راست نو» کوشيده است تا ارزشها و عقايد پدرسالارانه «هواداری از خانواده» را از نو عنوان کند، نهتنها به اين دليل که اين ارزشها طبيعی میباشند، بلکه همچنين به اين خاطر که تضمينی براي نظم و ثبات #اخلاقی هستند. البته موج سوم نيز در موارد زيادی نيز همان حملات افراطی به #مردسالاری را حفظ کرده است.
✍️ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری
🆔 @asbaat_ir
🔻شاگردان شیخ هادی نجم آبادی
🔸 در ارتباط با شاگردان شیخ هادی نجم آبادی میتوان به افراد مشهوری اشاره کرد، در واقع کمتر کسی از رجال مشهور #مشروطه را میتوان نام برد که یا به طور مستقیم شاگرد شیخ هادی نجم آبادی نبوده یا با وی ارتباط نداشتهاند.
🔸 از جمله معروفترین این افراد ميتوان به سيد محمد طباطبايي، ملك المتكلمين، علی اکبر #دهخدا، علامه محمد قزوینی، میرزا جهانگیرخان شیرازی(صور اسرافیل)، میرزا حسن رشدیه، ناظم الاسلام كرمانی و سيد اسد الله خرقانی اشاره كرد.
🔻 اسدالله خرقانی
🔸 در دوران نهضت مشروطه، خرقانی از فعالان این نهضت بود و نقش رابط میان مشروطهخواهان و علمای #نجف را برعهده داشت. وی در جلسهای که در سال ۱۳۲۲ در باغ #میرزا_سلیمان_خان_میکده تشکیل شده و رهبران جنبش تجددخواهانه مشروطه در آن حضور داشتند، شرکت کرد و از سوی آنها جزو هیأت نه نفره منتخب بود که جهت همراه کردن علمای نجف با این جریان، به نجف بازگشت تا بر مواضع علما تاثیر گذاشته و بین آنها و جریان دینی اصیل در ایران جدایی بیفکند.
🔸 کتاب «محو الموهوم و صحو المعلوم» از مهمترین و آخرین کتابهای خرقانی است که تأثیر زیادی بر پیروان افکار شبه سلفی در ایران و مدعیان اصلاح و نوسازی در عقاید مسلمین بر جای گذاشت؛ وی در این کتاب به دنبال از بين بردن برخي از افكار و سنن شیعی است كه به ظنّ وی وهم و خيال شمرده میشد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3554
🆔 @asbaat_ir
📸 #عکس_نوشته| استقلال مکتبی شرط موفقیت
✍️ #شهید_استاد_مطهری (ره): جمهوری اسلامی ایران آنوقت موفق خواهد شد که بر اساس یک تز، یک ایدئولوژی که همان #ایدئولوژی_اسلامی است ادامه پیدا کند. اگر این مکتب و ایدئولوژی، اسلامی محض باشد - یعنی اگر #استقلال مکتبی داشته باشیم، واقعا آنچه که اسلام خودمان است همان را بیان کنیم، خجلت و شرمندگی در مقابل دیگران نداشته باشیم - ما در آینده موفق خواهیم بود.
📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص 96-97
🆔 @asbaat_ir
💢 پاسخ کوبنده حجت الاسلام #فلسفی به #عَلَم نخست وزیر وقت
🔺 اوایل آذرماه هم زمان با ایام فاطمیه دوم بود. مساجد و مجالس تهران با طرح مسئله #لایحه_انجمنهای_ایالتی_و_ولایتی نهضت را به اوج رساندند. مهمترین این مجالس، #مسجد_ارک بود که از شب ۲۳ جمادی الثانی (۳۰ آبان) شروع شده بود.
🔺 در این دهه آقای فلسفی سخنرانی میکرد. نخست وزیر هم در همان ایام (ششم آذر) دست به یک جنگ روانی زد و در یک نطق رادیویی اعلام کرد چرخ زمان به عقب برنمیگردد و دولت از اصلاحاتی که شروع کرده عقب نشینی نخواهد کرد.
🔺 آقای فلسفی چند ساعت بعد در مسجد ارک پاسخی کوبنده به علم گفت: «امروز کشور ایران به صورت یک گورستان در آمده و #دیکتاتوری با تمام قدرت فعالیت میکند. تمام مظاهر آزادی در این مملکت مرده است.
🔸 مجلس شورای ملی و مجلس سنا مرده است. #قانون_اساسی عملا لگدکوب شده و مطبوعات در حداکثر خفقان هستند و قدرت ندارند که حتی یک جملهی مخالفتآمیز را بنویسند. تنها یک نور امیدبخش و یک چراغ آزادگی در این مملکت روشن است و آن چراغ حضرت محمد بن عبد الله (ص) است.
🔸 این فرومایگان تصمیم گرفتند این یگانه نور امید را هم خاموش کنند و تنها مرجع و ملجأ مردم را نیز از دست آنها بگیرند تا #دیکتاتوری مطلق در سراسر این کشور حاکم باشد؛ ولی به فضل الهی روحانیت بیدار و جوانان غیور مسلمان از حریم مقدس پیغمبر (ص) دفاع خواهند کرد.»
🔺 سخنرانی آقای فلسفی و تظاهرات نیروهای مذهبی تأثیر به سزایی در عقب نشینی دولت و پس گرفتن لایحه داشت.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3658
🆔 @asbaat_ir
🎙 #مصاحبه| جریان نواندیش دینی و موجه سازی گزارههای غربی
حجت الاسلام رضائیان/بخش سوم:
🔺 بعضی وقتها شخص به دلیل همین ضعف در مبانی، نظراتی را در حوزه #اعتقادات ارائه میکند که با مبانی همه علما و فقها متفاوت است.
🔺 جریانی در حوزه وجود دارد که گویا مبانی را کنار گذاشتهاند و فقط به دنبال موجه نشان دادن گزارههای پذیرفته شده #غربی با تمسک به دین هستند. لذا این افراد معمولا با استناد به ظاهر برخی از آیات و روایات، در پی موجه نشان دادن نظریات خود برای عموم مردم هستند.
🔺 یک نکتهای که وجود دارد این است که شریعت برگرفته از علم مطلق الهی است. تغییر در خدایی که علم مطق دارد، راهی ندارد. برخی از این احکام با توجه به موضوع #اجتماعی دارای ثبات و تغییر است و این مسئله صحیح است.
🔺 اما این به این معنا نیست که قسمت اعظم فقه هم از جمله احکام متغیر باشد. اساسا جعل چنین احکامی خلاف حکمت است. چون چیزی که بخش اعظم آن در حال تغییر است، نیازی به #جعل ندارد.
🔺 این #عرفی_نگری در خیلی از حوزهها از جمله اعتقادات و #فلسفه_اخلاق به دلیل عدم استحکام در مبانی فکری و همچنین ضعف سلوک عملی است.
🔺 میتوان گفت که برخی از افراد منتسب به این جریان، عرفینگری را به مرزهای #سهلانگاری رسانده اند. یعنی آن قدر شریعت را تنزل دادهاند که حتی از معنای عرف هم آن را سهلتر دیدهاند.
#نواندیشی
#سهل_اندیشی
#ضعف_مبانی
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3269
🆔 @asbaat_ir
🚩 تفاوت اصولیها با اخباریها در حوزه #فقه_سیاسی/ بخش نخست
🔺 یکی از مسائل مهم دوره صفویه، بحث اصولیگری و اخباریگری است. در این دوران، پس از استقرار مذهب تشیع در ایران، مسائل مهمی اتفاق افتاد که پیآمدهای سیاسی خاصی داشت، از جمله میتوان به مبانی اخباریها و اصولیون و تعارض آنها را مطرح کرد. كه در ذيل به برخی از تفاوتها در حوزه فقه سياسی اشاره میشود.
1️⃣ از دیدگاه اصولیون ادله یا منابع به چهار دسته تقسیم می شوند: کتاب، سنت، اجماع و عقل اما اخباریون، که طیف گستردهای از افراد افراطی و غیرافراطی را در خود جای دادهاند، در خصوص منابع، دیدگاههای مختلفی ارائه کردهاند.
🔸 اخباریون افراطی، حدیث را تنها منبع معتبر میشناسند، زیرا در دیدگاه اینها، فقط معصومین علیهم السلام مخاطب قرآن میباشند و غیر معصوم نمیتواند از این کتاب الهی استفاده کند؛ پس کتاب نمیتواند برای ما حجت باشد. و باید به احادیث ائمه مراجعه کنیم.
🔸 آنها اجماع را هم معتبر نمیدانند، زیرا آن هم به معصوم مربوط است. به نظر این گروه، عقل نیز معتبر نیست، چرا که عقل نمیتواند در خصوص آیات و احادیث اظهار نظر کند.
🔸 در این خصوص میتوانیم طیفی را در نظر بگیریم که در یک طرف آن اصولیها و در طرف دیگرش اخباریها قرار میگیرند؛ به گونهای که هر چه به وسط این طیف نزدیکتر شویم، اعتدال بیشتر میشود؛ به عبارت دیگر، در بین اصولیها و اخباریها، افراط و تفریط به چشم میخورد.
2️⃣ تفاوت دیگر اخباریها با اصولیها، مربوط به نوع تقسیم جامعه است: اخباریها مردم را به دو بخش «محدِّث» و «مستمع» تقسیم میکنند.
🔸 صنف محدث کسانی هستند که با احادیث ائمه آشنا بوده، آنها را برای مردم میخوانند؛ در حالی که صنف مستمع، به تکالیفی که محدثین بیان کردهاند، عمل مینمایند. در مقابل، اصولیها جامعه را به دو بخش مقلَّد (مجتهد) و مقلِّد (پیرو) تقسیم می کنند.
#اخباری_گری
#اصوليون
#اهل_حديث
برای مطالعه بيشتر میتوانيد به لينك زير مراجعه كنيد: 👇
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3727
🆔 @asbaat_ir
🔹 باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند
🔺 مشروطهخواهان پس از برقراری حکومت به تصفیه حساب با مخالفان مشروطه پرداختند. طرفداران استبداد یعنی شاه و درباریان وحشت زده هر کدام به جایی پناه بردند امّا مشروطه مشروعه به رهبری شیخ فضل الله چون کوه مقاوم و استوار بودند.
🔺 پیشنهادهای مختلفی به شیخ فضل الله رسید تا به جایی پناهنده شود. سعدالدوله برای او پیام فرستاد که با وزیر مختار روس و انگلیس گفتگو کردم و برای شما جای مناسبی در سفارتخانه تهیه کردهام تا از خطر محفوظ باشید. یاران شیخ فضل الله خوشحال شدند امّا شیخ بدون عکس العمل در مقابل این پیام «لا حول و لا قوه الاّ بالله» میگفت.
🔺 پیشنهاد شد که اجازه بدهید پرچم هلند را که کشور بیطرفی است بر بام خانه نصب کنیم تا در امان باشید. شیخ با تبسمی استهزا گونه فرمودند: «باید پرچم ما را روی سفارتخانه بیگانه نصب کنند. چطور ممکن است که صاحب شریعت به من که از مبلغین احکام هستم اجازه فرماید، پناهنده به خارج از شریعت شوم.»
🔺 وی در پاسخ پیشنهاد دیگری اینچنین فرمود: «آیا رواست که من پس از هفتاد سال که محاسنم را برای اسلام سفید کردهام حالا بیایم و زیر پرچم بیگانه بروم!»
🔺 سرانجام مشروطهطلبان برای انتقام از شیخ فضل الله به منزل وی حمله کردند و شیخ را به شهربانی بردند. شیخ فضل الله چند روزی در شهربانی بود و در روز سیزدهم رجب برای محاکمه او را به عمارت گلستان بردند.
#مشروطه
#شيخ_فضل_الله
#روحانيت_متعهد
#روحانيت_اصيل
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=3740
🆔 @asbaat_ir
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
3️⃣ #علی_یونسی/ بخش پنجم
🔰 #یونسی_و_قتلهای_زنجیره_ای:
🔸 محمد خاتمی در فتنه قتلهای زنجیرهای پس از چند سخنرانی آتشین، گروهی سه نفره را مأمور پیگیری ماجرا کرد. #علی_ربیعی، مسئول اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، #علی_یونسی، رئیس وقت سازمان قضایی نیروهای مسلح و ناصر سرمدی پارسا، معاون وقت امنیت داخلی وزارت اطلاعات اعضای این کمیته سه نفره بودند که گفته میشود، #سعید_حجاریان آنها را به محمد خاتمی پیشنهاد کرده است.
🔸 علی ربیعی بعدها در تنها مصاحبهاش درباره قتلهای زنجیرهای درباره چگونگی دستگیری متهمان میگوید: ما به افراد عمده این گروه یعنی عالیخانی و اسلامی (#سعيد_امامی)، بدون تردید شک داشتیم و حدس قوی میزدیم که قتلها کار آنها است.
🔸 لذا یک برنامهای در جلسهای ریخته شد که من یقین داشتم که به گوش اسلامی میرسد. در آن جلسه گفتیم که قرار است در چند روز آینده این افراد دستگیر شوند و اتفاقاً با آقای یونسی نیز هم نظر بودیم.
🔺 حجت الاسلام والمسلمین روح الله #حسینیان درباره سرنوشت کمیته تحقیق #خاتمی میگوید: «بعد از یک سال از رسیدگی به این پرونده خود آقای خاتمی به این نتیجه رسید که آن گروه، جریان رسیدگی را منحرف کردند.
🔹 پس از کشف این موضوع که گروه بازجویی اول انحرافی عمل کرده است، یونسی #وزیر_اطلاعات وقت در جلسهای از طرف آقای خاتمی پیام آورد که این مسئله در هیأت دولت مطرح شده است اما ما جواب حسینیان را چه بدهیم و خاتمی خواهش کرده بود که من دیگر موضوع را پیگیری نکنم تا به آن رسیدگی شود.»
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 @asbaat_ir
📌 #پرسمان_اسباط
1️⃣ پرسش نخست:
🔹 چرا برخی از روحانیون و یاران حضرت امام(ره) در دهه اول #انقلاب همسو با ایشان مواضع بسیار محکمی در مقابل دشمنان به ویژه آمریکا داشتند اما با گذشت زمان با تغییر مواضع خود، روند گذشته را نادرست دانسته و در سالهای اخیر جزء حامیان #مذاکره بلکه ارتباط با #آمریکا شدهاند؟
✍️ منتظر پاسخهای #تخصصی و #علمی شما هستیم.
🔖 لطفا پاسخهای خود را به آیدی @Asbaatadmin ارسال كنيد.
#پرسمان_اسباط
#مذاكره
#آمريكا
🆔 @asbaat_ir