eitaa logo
انتشارات آسمان سوم
174 دنبال‌کننده
72 عکس
8 ویدیو
1 فایل
انتشارات آسمان سوم ناشر تخصصی کتاب های دفاع مقدس📚 🏢شیراز، بلوار پاسداران، جنب باشگاه فجر ادمین: @Ftm_dhghn1
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 فرآیند شکل‌گیری کتاب ✨انتخاب موضوع 🖊تمام کسانی که تجربه ای از جنگ دارند، موضوع ما هستند. اما این سوال پیش می آید که آیا همه موضوعات قابلیت کتاب شدن را دارند؟نه. قرار نیست همه اینها کتاب شوند. کتاب خاطره به داشته های ذهنی و درونی و حوادث زندگی راوی وابسته است. نقش راوی در حوادث جنگ، کیفیت حضور او، خوش حافظه بودن، قدرت بیان در انتقال خاطرات ، همراهی و حوصله برای انتقال کامل اطلاعات و ... برخی از ویژگی های مهم برای انتهاب راوی است. پس الزاما همه صاحبان خاطره موضوع کتاب خاطره نیستند. گاهی لازم است خاطرات یک نفر در کنار خاطرات دیگران منتشر شود. گاهی لازم است خاطرات آرشیو شوند تا در گونه های ادبی یا تصویری دیگر مثل داستان، نمایش نامه و فیلم نامه مورد استفاده قرار بگیرد. منبع: پلاک هشت، فصل‌نامه هنر و ادبیات پایداری،شماره ۵، ویژه‌نامه نثر در خاطره، صفحه ۷۹ @asemane3
📖 فرآیند شکل‌گیری کتاب ✨انتخاب موضوع 🖊مصاحبه مصاحبه اصولی و به عبارتی حرفه ای در کتاب های دیگر نوشت نقش اساسی در شکل گیری کتاب خاطره دارد. ما اگر موضوع را خوب شناخته باشیم، با سوالات خوب به سراغش می رویم. نباید خالی الذهن به سراغ راوی برویم؛ ما ضبط صوت نیستیم. به قول آقای حسام، قرار است ما "منِ او"ی راوی بشویم. مصاحبه موفق ویژگی هایی دارد و موضوع جلد دوم نشریه پلاک 8 است که آقای محسن کاظمی به تفضیل در این شماره به تفضیل به آموزش مصاحبه پرداخته اند. ✨تدوین 🖊درباره تدوین آقای حسام در شماره 4 پلاک هشت صحبت کرده اند. (به آن به صورت مفصل می پردازیم.) ✨نگارش 🖊اولین گام در نگارش کتاب خاطره تبدیل زبان گفتار به نوشتار است. روایت شفاهی راوی با تکیه بر زبان معیار تبدیل به متن می شود و نثری برای متن به دست آمده و انتخاب می شود. در ویرایش کتاب خاطره توجه به رعایت علائم سجاوندی و در نگارش توجه به جنس کلمات و رعایت لحن راوی ضروری است. منبع: پلاک هشت، فصل‌نامه هنر و ادبیات پایداری،شماره ۵، ویژه‌نامه نثر در خاطره، صفحه ۸۰ و ۸۱ @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش اول 🖊... تدوین در لغت به معنی فراهم کردن و گردآوری است، واژه عربی است و معادلش را در انگلیسی شاید به غلط، دوستان انگلیسی بلدمان و دوستان دیگر، ادیت معنا کرده ان که ادیت بیشتر ویراستاری است که بخشی از کار تدوین است، یعنی نسبت جزء به کل دارد و یا در فرانسه مونتاژ/ کنار هم چیدن که این وازه اخیر بشتر در حوزه صناعات معنا پیدا کرده است. البته شاید یک اقتران ذهنی هم باشد، اینکه مونتاژ در صنعت و خودرو می آید، به جهت چینش یک اجزای پراکنده است که یک پیکره واحد درست می کند. از این جهت تدوین ناظر بر بحث چینش است و افزودن و کاستن؛ این سه رکن یعنی افزودن بر داده ها، کاستن داده ها و فکت ها و چینش آن از ارکان و اجزای سه گانه تدوین است. اما مدون یعنی کسی که کار تدوین را انجام می دهد، کارش کار بسیاری دشواری است، دارد به بحث مصاحبه خروجی می دهد و مصاحبه یعنی جمع آوری و گردآوری هرچیزی که راوی گفته است اعم از حرف های بسیار ارزشمند، کم ارزش و گاه بی ارزش، حرف های صحیح و غلط، حرف هایی گاه متناقض با حرف های خود راوی یا در تناقض با دیگران که این تناقض ها بعد از خوانش در می آید. این به هم ریختگی و نابسامان بودن مصاحبه، کار را به سمتی می برد که نویسنده بیاید قبل از اینکه مدون یعنی تدوینگر باشد، محقق باشد. این حرف بنده است، من نمی دانم، حالا شاید کسی دیگر بیاید بگوید نه اصلا تحقیق مقدم بر تدوین نیست، اما شما حتما در سوالاتتان خواهد بود که آیا پاسخ به اشتباهات راوی در مصاحبه، به گردن خود راوی است یا به گردن نویسنده؟ منبع:پلاک هشت، شماره ۴
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش نهم 📖... برای آموزش فن مصاحبه، جمع‌آوری و پویاسازی و ثبت و ضبط اسناد جلسه‌هایی برگزار کردیم. روش تجمیع اسناد را آموزش دادیم. خواستیم هرکسی یک با دسته‌گل و یک جعبه شیرینی برود منزل شهید و طبق آموزشی که دیدند مصاحبه کنند. بعد یک رونوشت به خانواده شهید هدیه کنند. بنیاد شهید ضرورت این کار را نمی‌داند و ما باید به آن‌ها کمک کنیم. یک رونوشت به بنیاد شهید یک رونوشت به مسجد، به‌پایگاه بسیج و به بنیاد حفظ آثار هدیه کنند. اگر در میان گروه نویسنده هست، کتاب بنویسد. اگر نیست یک نویسنده دعوت بشود و تجمیع روایت شهدای این محله را تبدیل به کتاب کند و مراسم رونمایی برگزار شود و بعد کار فرهنگی از این کتاب بیرون بیاید. یاد گرفتیم فقط به شهدایی که ملی هستند و بارها به آن‌ها پرداخته‌اند بپردازیم. شهید محله خیلی راحت‌تر می‌تواند با افراد آن محله، با همکلاسی‌ها و خویشاوندانش ارتباط برقرار کند. این کتاب برای همه خروجی‌های فرهنگی مثل پادکست، کلیپ، نمایش در این محله تا همیشه منبع می‌شود. اسم طرح، عطر محله است و آن را پیاده کرده‌ایم. هرکسی بخواهد آن را پیاده کند راهنمایی می‌کنیم. کمکی بخواهند انجام می‌دهیم. تنها راهی که می‌شود درمورد همه شهدا کار کرد همین است. تجمیعی کار کردن و از ظرفیت مردم استفاده کردن به افزایش صد برابری کمک می‌کند. یک گوشه کار را می‌گیرد. 🖊 ادامه دارد...
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش دوم 🖊...جواب چیست؟ بله، به گردن نویسنده است. منِ نویسنده خروجی داده ام. اینکه قدما می گفتند العهده علی الراوی، این حرفی است که اگر امروز شما بخواهید بگوییئ "من نوشته ام، از خودش بپرسید"این درست نیست. ما باید محقق باشیم قبل از مدون بودن، یعنی حاق واقعه و حق واقعه را پیدا بکنیم. با این نگاه که کار تحقیق بر تدوین مقدم است، شما با انبوهی از داده ها که روی میز شما گذاشته شده مواجه می شوید. شما باید اینها را بسامان کنید، به تعبیر غربی ها ارنج نمایید و یک ریختار و قواره واحدی برایش درست بکنید، این متفاوت و متمایز و گاه مشترک می شود. از این جهت گفتم ممکن است شما بیایید بحث رمان را داشته باشید؛ اصلا گاهی آنجا معنای تالیف بیشار صحیح است. چون شما دارید مبانی غیر داده را از ذهن خلاقه خودتان درهم می پیچید، تالیف می کنید، داده هایی را به شما نداده اند. از این جهت خواهشم این است که این قاعده را در جلستان نقد داشته باشید که وقتی می نشینیم خاطره ای را نقد می کنیم، آن را با مبانی خاطره نقد کنیم. این مشکل همیشگی ماست؛ هرآنچه که داریمف فکر می کنیم یک کفه ترازو استو می توانیم برای اقامه و داوری برای آن سویِ ترازو، آن را توی محک بگذاریم، اما سنگ محک هر موضوع متفاوت است. باز تاکید می کنم بحث ما در حوزه خاطرات یا خاطرات شفاهی است، شفاهی از این جهت که شَفَتینی، زبانی، دولَبی بیان شده و این خاطره شفاهی خاطره مکتوب نیست، خاطره ای است که مصاحبه به شما داده است... ادامه دارد... بخش دوم منبع:پلاک هشت، شماره ۴ @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖 پرسمان یاد گفتارهایی درباب خاطره نگاری و خاطره نویسی جنگ و جبهه/دفاع مقدس 🖊مولف: علیرضا کمری 📚 ناشر:انتشارات صریر 🕯 معرفی کوتاه: چون خبری شنیدید آن را فهم و رعایت کنید، نه بشنوید و روایت کنید که راویان علم بسیارند و به کاربندان و اندیشه گران آن اندک شمار. @asemane3 نهج البلاغه/کلمات قصار ۹۸
🔴با تخفیف کتاب بخرید و رایگان تحویل بگیرید وزیر فرهنگ: 🔹نمایشگاه کتاب برای اولین‌بار در ۱۵۰ هزار متر برگزار میشود و بیش از ۲۵ کشور حضور فعال دارند و هزاران ناشر در آن فعالند. 🔹برای تحقق عدالت فرهنگی، برنامه‌ریزی کردیم هر ایرانی از هر نقطه‌ای در کشور با ورود به سامانه مجازی نمایشگاه، با تخفیف کتاب بخرد و به صورت رایگان درب منزلش تحویل بگیرد... @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖خاک و خاطره خاطره نگاری، یادداشت نوشته‌ها و تاریخ شفاهی جنگ و دفاع مقدس 🖊مولف: احمد دهقان 📚ناشر: نشر صریر 🕯معرفی کوتاه: در این مجموعه سعی گردیده نا مباحث "سفرنامه نویسی"، "خاطره نگاری"، "یادداشت نویسی"، "تاریخ شفاهی" و روش های موثر و کارساز در این گونه‌ها، تبیین و با ذکر نمونه‌های مناسب و ارزشمند از کتاب‌هایی که در زمره بهترین آثار جهانی، ملی و دفاع مقدس قرار دارند، خواننده را با زوایای پنهان و آشکار این مقوله آشنا سازد.
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش دهم 📖...طرح دیگری را برای ترویج کتاب‌خوانی شروع کردیم. چون کتاب تا خوانده نشود از روی زمین بلند نمی‌شود. کتاب‌ها زمین خورده هستند. راه قد راست کردن کتاب‌ها این است که به دست خواننده برسد. کتاب را برای بایگانی کردن و بالا بردن آمار تولید کتاب نمی‌نویسند، برای خوانده شدن می‌نویسند. بهترین مخاطب ما دانش آموزان هستند. در آموزش‌وپرورش می‌شود کار ترویجی انجام داد. حرفم را به گوش معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش و وزیر ارشاد و رئیس مجلس و رئیس صداوسیما رسانده‌ام. راجع به ترویج کتاب نمونه امیدوارکننده‌ای در مورد رئیس صداوسیما می‌گویم. به آقای جبلی گفتم «یکی از آموزه‌های بسیار قشنگ حضرت آقا راجع به ترویج کتاب این است که خودش دارد اجرا می‌کند و به ما یاد می‌دهد. بعضی از مسئولین کوته‌فکر هستند و فکر می‌کنند آقا یک کتاب دست می‌گیرد و می‌گوید بروید این را بخوانید، این کمترین برداشت از این کار است. 🖊 ادامه دارد... @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش سوم 🖊...پس موضوع و سوژه اش فرد و یک راوی زنده است که حاضر است و باید مطالب و آن چیزی را که می گوید دقیقت بگیرید و بنویسید و پاسخگو باشید. خب، پس ما با بحث داستان کوتاه، با رمان، با داستانک و با گونه های دیگر مثل خاطره-داستان کاری نداریم. در بحث کتاب ما سه گام اصلی داریم: مقدمِ بر بحث تدوین یک کار جمع آوری صورت گرفته است که گام اول است. در گام دوم یک کار مصاحبه صورت گرفته که آقای محسن کاظمی در شماره سوم نشریه پلاک هشت خیلی دقیق و فنی برای شما گفته اند. مصاحبه شاید به جهتی در ذیل همان جمع آوری باشد، ولی به جهت اهمیت در گام دوم از آن یاد می کنیم و گام سوم هم که تدوین است. آیا با تدوین بحث بسته می شود؟ امروز دو نحله ایجاد شده است. شما به کتاب هایی که مثلا حوزه هنری چاپ می کندنگاه کنید؛ پشت جلدش می نویسد مصاحبه و تدوین، یعنی کار نگارش که به نظر و پندار من گام بسیار مهمی است و متمایز از تدوین است، در ذهنیت بسیاری از صاحب نظران در دل تدوین معنا شده است. کسانی که این ذهنیت را دارند و تدوین را بدون نگارش م یبیننند، بیشتر ذهنشان ناظر بر کاستن است، چون همان طور که گفتم داده هایی که روی میز شما می ریزند، باید کاسته، افزوده، ارنج و چیده بشوند. ذهنیت کسانی که تدوین محض و مطلق را به شکل مکانیکی می بینند- البته اینف بی احترامی به کار دوستان حوزه نشود که قشنگ ترین و برجسته ترین کارهای ما آثاری است که از حوزه هنری بیرون آمده است- ادامه دارد... منبع:پلاک هشت، شماره_۴ @asemane3
کتاب خاطرات فرمانده تخریب لشکر ۱۹ فجر فارس ، حاج نصرالله کتویی زاده چاپ و منتشر شد . این مجموعه خاطرات که هفتمین کتاب نویسنده کازرونی مهدی دریاب می باشد در ۵۰۰ صفحه توسط انتشارات مرز و بوم چاپ شده است . در حال حاضر علاقمندان می توانند آن را از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ، بخش ناشران عمومی، راهرو ۲۱ ، غرفه ۴۸۴ نشر مرز و بوم ( انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ) تهیه کنند . ان شاءالله به زودی این کتاب در شبکه توزیع کشوری " پاتوق کتاب " قرار می گیرد . @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖 از واژه تا فریاد گفت و گو با شاعران معاصر درباره شعر مقاومت 🖊مولف:رضا اسماعیلی 📚ناشر: روایت فتح 🕯معرفی کوتاه: اگر امروز ما با بهره‌گیری از ابزار هنری و زبان گویای شعر، درصدد به تصویر کشیدن حماسه‌های درخشان دوران هشت سال دفاع مقدس و ثبت لحظه‌های ماندگار فتوحات، رشادت‌ها و دلاوری‌های خالقان این حماسه‌ها نباشیم، بدون شک بخش عمده ای از هویت ملی و تاریخی خویش را به دست فراموشی سپرده ایم. چرا که ادبیات حماسی هر ملتی، تجلی‌گاه اندیشه‌های آرمانی آن‌هاست. @asemane3
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش یازدهم 📖...ایشان یاد می‌دهد که مسئولی که با یک گروه سروکار دارد و می‌تواند کتاب‌خوانی را مفت و مجانی ترویج کند چرا این کار را انجام نمی‌دهد؟ برای خطبه نماز جمعه کتاب الغدیر را روی دست گرفت و خواند. می‌توانست کتاب را نشان ندهد و بگوید علامه امینی در الغدیر به این نکته اشاره‌کرده است. این کار روان‌شناسانه و هنرمندانه زیبایی است که مسئولین الگو نمی‌گیرند. در نماز جمعه تهران با آن همه جمعیت کتاب را روی دست گرفت و یاد داد که کار رسانه یعنی این. شما جمعیتی در اختیار دارید و فرصت دارید. سه دقیقه شما این کار را بکنید. آقای جبلی شما این‌همه شبکه و برنامه و مجری و... در اختیار دارید. قبول کرد. تا حالا 5 کتاب دفاع مقدس موقع سخنرانی دست گرفته است. در ماشینی که با آن رفت و آمد می‌کند قفسه کتابی درست کرده‌ و در مسیر کتاب می‌خواند.» درمورد ترویج کتاب‌خوانی با دو امام جمعه صحبت کردم، یک شهر کوچک و یک شهر بزرگ. به آن‌ها کوچک گفتم «به پیروی از حضرت آقا برای ترویج کتاب شما سه دقیقه از خطبه‌های نماز جمعه را اختصاص بدهید به ترویج کتاب.» ام جمعه شهر کوچک قبول کرد و خواست کتاب را شنبه به او برسانیم که تا پنجشنبه بخواند و جمعه این کار را انجام دهد. امام جمعه شهر بزرگ خواست کتاب را به مکبر بدهیم. دون شان خودش می‌دانست کتاب معرفی کند. صد کتاب برای فروش در خروجی آن نماز جمعه بساط کردیم. شهر کوچک پنج برابر بیشتر از شهر بزرگ استقبال جمعیت داشت. 🖊 ادامه دارد... @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش چهارم 🖊... برمی گردد به آن تئوری کاملی که خیلی لز بزرگان ما مثل استاد کمری به شدت به آن وفادارند که به هیچ وجه نباید دخل و تصرفی صورت گیرد؛ ایشان تعبیری دارند که در زمان مصاحبه، اگر برای سنجه بو هم ابزاری وجود می داشت، می باید بوی آن اتاق نیز در مصاحبه ثبت می شد چه رسد به اینکه شما بخواهید در متن و تعابیر و توصیفات راوی دخل و تصرفی بکنید. البته ایشان از طرف ی در کتاب –پرسمان یاد- که کار بسیار ارزشمندی است و بسیاری از سوالات من و شما را پاسخ می دهد- تعابیری دارند که من به ایشان شوخی وار گفتم: "اینها به نظرم عدول از آن نظریه مطلق تدوین مکانیکی است." ایشان می گویند تدوین گر به شکلی نیابت و وکالت از سوی راوی پیدا کرده است و گاهی باید منِ او بشود؛ منِ او بشود یعنی مستحیل شود در شخصیت راوی. سوال وقتی قرار است داده های راوی را با یک قواعدی مرتب بکنیم، چه لزومی دارد که از منظر روان شناسی شخصیت واحدی پیدا بکنیم؟ منِ او بشویم؟ اینجا یک نکته بسیار کلیدی و گرانیگاهی وجود دارد که منِ او شدن، مفری را برای شما باز می کند که بعد از سی سال می توانید راوی صادق نکته بین و ژرف نگر باشید که یک تدوین گر ساده نمی تواند باشد. این حرف استاد کمری را بگذاریم کنار که در جایگاهی دیگر دوباره از آن استفاده می کنم. این که تدوین قرار است به مصاحبه خروجی بدهد- البته ما قرار نیست درباره روش مصاحبه صحبت کنیم... 🖊ادامه دارد... منبع:پلاک هشت، شماره_۴ @asemane3
الشام ✍به قلم: مریم شیدا 📚ناشر: روایت فتح 💳قیمت: ۱۴۰۰۰۰تومان 🌱خاطرات طلبه فرهنگی حسن عباسی از ۴۵ روز سفر به سوریه. 📄برشی از کتاب: تو خوابم مثل این دنیا با هم می گفتیم و می خندیدم و مسخره بازی در می آوردیم. بهش گفتم:«مهدی، تو که شهید شدی و رفتی اون ور و حوری و میوه بهشتی و غنیمت های بهشتی داری!» برخلاف رفتارای دنیاییش که شروع می کردیم کرکرخنده، نگاه عاقل اندر سفیهی به من کرد. گفت: «سلمان چی داری می گی؟ از روزی که رفتیم اونجا اون قدر کشش اباعبدالله الحسین زیاده که بچه ها حتی سراغ بهشت رو هم نگرفتن... » @asemane3
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل | گفتگوی امام خامنه ای با خبرنگار صداوسیما در نمایشگاه کتاب تهران ⏪هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد🌹 ▪️ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است. ▪️ اعتقاد من این است که همه آحاد مردم در طبقات مختلف سنی و علمی نیازمند به کتاب هستند و هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. ▪️ نباید فضای مجازی جای کتابخوانی را بگیرد و کتاب باید همواره در سبد خرید و در مجموعه اوقات مردم جای خاص خود را داشته باشد. ▪️ مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند. البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتابخوانی را از جمله وظایف خود بدانند. ▪️ فعالان فضای مجازی کتاب‌های خوبی را که در زمینه‌های مختلف علمی، ادبیات، تاریخ، هنر، مسائل دینی و اعتقادی و در یک کلام «کتاب‌های مفید» را معرفی و ترویج کنند. ▪️ افزایش کارهای جدید، افزایش شمارگان کتابها و تجدید چاپ مکرر برخی کتابها از خبرهای خوب نمایشگاه امسال است. ♦️ @asemane3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب منتظر باشید!🌹🌹 🎥رونمایی از نماهنگ "کاکوی امام رضا" 📆امشب بعد از خبر ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش دوازدهم 📖... در شهر بزرگ بیست کتاب فروخته شد. در شهر کوچک هر صد کتاب به فروش رفت‌. بعد از دل این کار، اتفاقات قشنگ‌تری رخ داد. امام جمعه گفت «تخفیف ناشر مقدار کمی است» آقا راجع به نذر کتاب خاطره‌ای دارد. وقتی جوان بودیم عده‌ای از بازاری‌ها نمی‌توانستند کتاب بخوانند ولی می‌خواستند سهم داشته باشند. این‌ها نذر کتاب می‌کردند. برای طلبه‌ای که پول نداشت کتاب می‌خریدند تا در علومی که در جامعه نشر پیدا می‌کرد شریک شوند. حضرت آقا می‌گوید الآن این‌طور نیست. چقدر سفره‌های نذری در طول سال پهن می‌شود و غذا داده می‌شود. آیا نذر کتاب هم صورت می‌گیرد؟ موضوع نذر کتاب را امام جمعه شهر کوچک پشت تریبون مطرح کرد. هر هفته خیر پیدا می‌شد. اگر چهل درصد ناشر تخفیف می‌داد. بیست درصد هم هر خیر تخفیف می‌داد و قیمت کتاب به ده درصد پشت جلد کتاب می‌رسید. کتاب برای فروش کم می‌آوردیم. این طرح را گسترش دادند. نذر فروش کتاب به مدرسه‌ها رسید. خیرهایی که در طول سال مدرسه می‌سازند، متأسفانه فقط در ساخت بنای مدرسه شرکت می‌کنند. از این‌که زیر این سقف‌های شیک، محکم و بزرگ چه دانش‌آموزانی تربیت می‌شوند غافل شده‌ایم. اصل قضیه را فراموش کردیم و به فرع قضیه چسبیدیم. زیاد می‌شنویم که خیر مدرسه‌ساز ده میلیارد برای ساخت مدرسه داده است؛ اما نمی‌شنویم که کسی بگوید برای تربیت یک انسان ده میلیارد می‌دهم. گروه‌های سرود شوق‌وذوق و نشاط وارد مدرسه‌ها می‌کرد. صد تا گروه سرود و تئاتر راه‌اندازی کنیم. 🖊 ادامه دارد... @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش پنجم 🖊...اما به جهت ارزش کار مصاحبه اگر خوب باشد، تدوین تدوین خوبی خواهد بود- من گونه های مصاحبه را می گویم که این سه شکل برایش مفروض است: یکی اینکه مصاحبه گر و تدوین گر یک شخصیت مشترک دارند. حُسن این روش این است که هر سوالی را که در مقام تدوین در ذهنیت تدوین گر است، قبلا در مقام مصاحبه برای خودش رفع کرده و پرسیده است؛ حالا در بخش پوشه سازی خواهم گفت. در آنجا کار تدوین گر خیلی راحت است. از این جهت روش صحیح روشی است که مدون خودش پرسش گر و مصاحبه کننده باشد. روش دوم روشی است که کسی مصاحبه می کند و مطالب را به شما می دهد. این روش دردسرهای خودش را دارد. شما با انبوهی از سوالات مواجه می شوید. غیر از آن مختصات مشترک همه مصاحبه ها که تکراری اند درهم اند، متناقض اند و نگاه های جزئی در آنها کم است. اما خود شما هم یک سری سوالاتی دارید که اگر خودتان مصاحبه می کردید الاآن آن سوالات را نداشتید. پس دوستانی که در این حوزه در جایگاه مدیریتی هستند اگر برای خاطره شفاهی نسخه ای می پیچند حتما این نسخه را تجویز بکنند که در مقام نگارش خود تدوین گر در متن مصاحبه باشد. من، خود، با دو گونه مواجه بوده ام، کاری را بهم داده اند نوشته ام و کاری هم بوده که خودم رفته ام مصاحبه کرده ام، خیلی تفاوت پیدا می کند. روش دیگری هم هست که بحث خودنوشت است و اصلا مصاحبه ای در کار نیست مثل کتاب پایی که جایی ماند؛ در واقع راوی و نویسنده یکی است. ادامه دارد...منبع:پلاک هشت، شماره ۴ @asemane3
✍پیشنهاد کتاب 📖 راهنمای کاربردی مصاحبه در تاریخ شفاهی 🖊مولف: جواد معصومی، محدثه طهماسبی‌فر 📚ناشر: هورین 🕯معرفی کوتاه: چرا این موضوع: اگر نمیتوانید پاسخ روشن و معنا داری به این سئوال دهید حداقل این رو پاسخ دهید که مصاحبه نکردن دراین موضوعی که دنبالش هستیم چه خسارت معنوی و فرهنگی ای دارد، پاسخ به این سئوال موتور متحرکه و معنای تلاش شماست معنایی که از ابتدا تا انتهای کار با شما خواهد بود و انگیزه ای است برای تحمل سختی های پیش رو اگر به هر دلیلی نتوانستید پاسخ این پرسش بنیادین رو پیدا کنید بی خیال این مصاحبه شوید چه کاری است؟ بگذارید یک نفر دیگر که میداند چرا میخواهد در این موضوع مصاحبه کند مصاحبه رو دست بگیرد. @asemane3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔗کارگاه روایت نویسی استاد رحیم مخدومی فراز نخست بخش سیزدهم 📖... این طرح را در مدارس برگزار کردیم و اسمش را کوک (کتاب و کتاب‌خوانی) گذاشتیم. از ناشران خوب خواستیم تا با بالاترین تخفیف به ما کتاب بدهند خیر پیدا کردیم و این تخفیف را به شصت درصد رسانیدم. با کمک ناظران خوب، کتاب‌ها را هم بر اساس دوره اول ابتدایی، دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه و... شناسایی و متناسب با هر دوره فهرستی آماده کردیم. بسته‌هایی درست کردیم و از مدارس خواستیم بچه‌ها را درگیر کار کنند و خودشان فقط نظارت نمایند. بچه‌ها خودشان نمایشگاه برگزار کنند و کتاب بفروشند. بعد از خرید کتاب دانش آموزان می‌توانند سر صف سه دقیقه وقت برای معرفی کتاب داشته باشند. چون شوق کتاب خیلی سخت است و با شوق استندآپ و کلیپ و سرود و ... فرق دارد. این‌طور می‌توانیم شور و شوق کتابی بین بچه‌ها ایجاد کنیم. بچه‌ها می‌توانند این معرفی را به‌صورت استندآپ، سخنرانی، نمایش و... اجرا کنند و داور هم بقیه دانش آموزان هستند. از هر مدرسه بهترین مروج کتاب با مدارس دیگر رقابت می‌کند. امیدوارانه این طرح در حال اجراست. هرکسی این فرصت برایش فراهم است طرح کوک و عطر محله را اجرا کند. چون هم‌زمان جمعیت زیادی درگیر می‌شوند. اگر بتوانیم بچه‌ها را از فضای مجازی دور کنیم و آن‌ها را کتاب‌خوان کنیم بسیاری از اتفاقاتی که نگرانشان هستیم رخ نمی‌دهند.بچه‌ها را اردو ببریم. بچه‌ها را کتاب‌خوان کنیم. 🖊 ادامه دارد... @asemane3
✨شیوه های تدوین در خاطرات شفاهی استاد حمید حسام بخش ششم 🖊... کار این چنینی به نظرم استثنا است، چون راوی در زمان و شرایط بهنگام برای خود یادداشت های شخصی داشته و توانسته کار را از آب دربیاورد وگرنه کسی نمی تواند کار خوبی را اگر فردی ازش مصاحبه نکند و او را به چالش نکشد دربیاورد. روش چهارم روشی است که من تجربه به آن رسیده ام و بسیار مهم است. درست است که شما یک راوی محوری دارید، اما این راوی سی و چند سال از وقوع ماجرا فاصله گرفته است، یک نوع بازیابی ذهنی و ریکاوری باید اتفاق بیافتد. باز به تعبیر استاد کمری، این راوی امروز اگر راوی سی سال پیش بود، حتی نوع دیالوگش فرق می کرد و ادبیاتش متفاوت بود. سوال، من تدوین گر باید با راوی امروز سرو کله بزنم یا این را قوس بدهم و ببرم به سال کربلای 5 به سال 65؟ به چه روشی؟ برای راوی چه نسخه ای داشته باشیم؟ ما داریم با راوی کار می کنیم، هارد (حافظه) او یک مقدار تضعیف شده و پاک شده و دارد به صورت کلی حرف می زند. من فرمانده لشکر می شناسم که تمام مسایل خرد و ریز عملیات را نوبه به نوبه بعد از عملیات تشریح کرده اما از سال اول ککه فاصله گرفته در سال سی ام گزارش آن عملیات در حد یک سطر بیشتر نمی گوید؛ حالا شما دارید خاطرات این فرمانده را می گیرید، یک کلیتی می گوید که هیچ چیزی دست خواننده نمی دهد، اما آن گنج را به تعبیر حضرت آقا می خواهید استخراج کنید. ما با راوی کار داریم، یعنی نگوییم راوی یک حرفی زده و ما هم نوشته ایم. 🖊ادامه دارد... منبع:پلاک هشت، شماره_۴ @asemane3