eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
558 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
💠 شخصی داستانی درباره یکی از منبری‌های درجه يک تبريز به نام «ملّا عزیز» برای من نقل کرد. ملّا عزیز در تبـریـز مـنـبـرى درجـه يـک زمان ناصرالدین شاه و پس از او بود. 🔻 راوی این داستان شيخ على اكبر ترک منبرى معروف تهران پسر ملّا عزیز است. 🔹 برنامه ملا عزیز برای منبر ماه محرم این‌طور بود که اشخاص هر سال در فاصلـه بـيـن عـيـد قربان و عيـد غدیر به او مراجعه و برای منبر ماه محرم از او وقت می‌گرفتند و او پس از عید غدیر جواب می‌داد و مشخص می‌کرد که کدام دعوت را می‌پذیرد و کدام را رد می‌کند. 🔸 در یکی از سال‌ها زنی به او مراجعه و درخواست می‌کند که روضه‌ای برایش بخواند. او می‌گوید: من يک تومان که در آن دوران مبلغ زیـادی بـود، می‌گـیـرم. زن می‌گوید: کار من رختشویی است و تمام پس‌انداز مـن در ماه، ۲۴ شـاهی (يک و خمس قرآن) است. ملا عزیز می‌گوید: همان که گفتم. زن می‌رود و يک پارچه مخمل باارزشی را می‌آورد و به ملا عزیز می‌دهد و او هم قبول می‌کند و روضه‌ای می‌خواند. 🔹 افراد به طور معمول از روز عید قربان قبل از طلوع آفتاب برای درخواست منبر نزد او می‌رفتند. ولی در آن سال کسی تا غـروب نمی‌آید. فردا و پس فردا و روزهای دیگر کسی مراجعه نمی‌کند تا اینکه ایام محرم می‌رسد. 🔸 در اول محرم نـوكـر مـلا عـزيـز كه معمولاً با هم منبر می‌رفتند، برای رفتن به منبر به منزل ایشان می‌آید. ولی او نمی‌خواست نوکرش بداند که کسی او را دعوت نکرده است. بعد از آنکه قدری با هم با اسب حرکت می‌کنند، به نوکرش می‌گوید: من حالم مساعد نیست. تو برگرد، من بعداً می‌آیم. وقتی نوکر برمی‌گردد، ملا عزیز به اطراف تبریز می‌رود و موقع شب به یکی از روستاها می‌رسد و سراغ کدخدا می‌رود و به او می‌گوید: به نظرم رسید که نباید فقط در تبریز انجام وظیفه کنم و خوب است به اطراف هم بیایم لذا اینجا آمدم. آن‌ها خوشحال شدند که ملا عزیز برای تبلیغ به روستای آن‌ها آمده و مجلسی برای ایشان ترتیب می‌دهند. 🔹 آخر شب ملا عزیز را به منزل یکی از متمکنین آن روستا که معمولاً میزبانی مبلغین را به عهده می‌گرفته راهنمایی می‌کنند؛ ملا عزیز به منزل آن شخص می‌رود و تا آخر دهه مجلس پرشوری برگزار می‌کند. شب عاشورا چوپان‌هایی که گله را بیرون می‌بردند، به مناسبت شـب عاشـورا کارشان را تعطیل می‌کنند و سگ یکی از گله‌ها را که متعلق به صاحب همین خانه بوده، تحویل صاحب‌خانه می‌دهند. 🔸 ملا عزیز در نیمه آن شب بیدار می‌شود و برای قضای حاجت بیرون می‌رود. سگ که ملا عزیز برایش غریب بوده، شروع به پارس کردن می‌کند و به طرف او می‌آید. ملا عزیز از ترس عقب عقب می‌رود و در تاریکی ناگهان در گودالی سقوط می‌کند. از صدای پارس سگ عروس صاحب‌خانه بیدار می‌شود و می‌بیند ملا عزیز در گودال افتاده. دستش را دراز می‌کند تا او را بیرون بیاورد ولی خودش در گودال می‌افتد. شوهر این زن هم بیدار می‌شود و ملا عزیز را بیرون می‌آورد، اما آن زن از ترس صدایش درنمی‌آید. 🔹 ملا عزیز همان موقع به سرعت به منزل کدخدا می‌رود و جریان را برایش تعریف می‌کند. کدخدا به او می‌گوید: هر چه زودتر از روستا خارج شو، چون صاحب آن خانه چهار پسر دارد که هیچ کس حریف آن‌ها نمی‌شود و همین که متوجه قضیه شوند، خطر کشته شدن برای تو دارد. ملا عزیز فوراً حرکت می‌کند و قبل از طلوع آفتاب خودش را به تبریز می‌رساند و چون پی برده بود که منشأ این گرفتاری‌ها چیست، فوراً آن زن را که درخواست روضه کرده بود، نزد خودش فرا می‌خواند، و جریان را برایش نقل و پارچه و پولی را که گرفته بود، رد می‌کند. آن زن هم قدری گریه می‌کند و خطاب به حضرت سید الشهدا (علیه السلام) می‌گوید که: تو که نتوانستی پیراهن مرا در دست نامحرم ببینی، چگونه توانستی اهل بیت خود و دختران پیامبر را در دست نامحرمان اسیر ببینی؟ 🔸 وقتی آن زن می‌رود، دوباره افراد یکی پس از دیگری برای دعوت به روضه و منبر به او مراجعه می‌کنند و کار ملا عزیز دوباره رونق می‌گیرد. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۵۴ 🆔 @balagh_ir
🔸️توجه ویژه امام زمان (عج) به حضرت زینب (س) عضو انجمن علمی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مقام حضرت زینب (س) تا جایی رسیده که در بین مصیبت‌های کربلا، امام زمان (عج) بر مصیبت عمه جان خویش می‌گریند، گفت: مرحوم ملأ سلطان علی تبریزی از علمای اهل تهجد و عبادت در عالم رؤیا خدمت حضرت ولی عصر می‌رسد و عرض می‌کند اینکه فرمودید: «لأَندُبَنَّکَ صَباحا و مَساءً و لأَبکِینَّ عَلَیکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»، هر صبح و شب برای مصیبت امام حسین (ع) گریه می‌کنم و اگر اشک چشمم تمام شود خون گریه می‌کنم، درست است؟ حضرت فرمودند: آری صحیح است. وی ادامه داد: وی سوال کرد که آن کدام مصیبت امام حسین (ع) است که به جای اشک، خون گریه می‌کردید؟ آیا مصیبت حضرت علی اکبر است؟ حضرت فرمودند: اگر علی اکبر هم بود، در این مصیبت خون می‌گریست. عرض کرد: آیا مصیبت حضرت ابوالفضل عباس (ع) است؟ حضرت فرمودند: اگر ابوالفضل (ع) هم بود، در این مصیبت خون می‌گریست! عرض کرد: آیا مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است؟ حضرت فرمودند: اگر حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم بودند، در این مصیبت خون می‌گریست. عرض کرد: پس کدام مصیبت است؟ حضرت فرمودند: مصیبت اسارت حضرت زینب (س).
‼️وظیفه مأموم هنگام ایراد خطبه نماز جمعه 🔷س ۵۷۷۹: اگر مأمومان در هنگام ایراد خطبه نماز جمعه به خواندن نوافل یا ادعیه و یا صحبت کردن مشغول شوند، اشکالی دارد؟ ✅ج: بنابراحتیاط باید نمازگزاران به خطبه های امام گوش دهند و ساکت باشند و از حرف زدن بپرهیزند.  📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
1.mp3
2.55M
🎞 حجاب سه اثر دارد: ۱- باعث آرامش فرد میشود 🙏 ۲- قوام خانواده👨‍👩‍👧‍👦 ۳- جامعه سالم میمونه🌸 🎤 حجت الاسلام والمسلمین رفیعی 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
هدایت شده از محجوبه
✅👌پاداش خواندن سوره توحید در همه یا یکی از جمعه های ماه رجب رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می گردد. 📚وسائل ‏الشيعة، ج10، ص484 به نقل از اقبال الاعمال/اقبال الاعمال، ص135 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkame_banovan👈 💕 @ahkame_banovan👈
هدایت شده از پیام کاشان
📌نماینده ولی فقیه در کاشان؛ این آخرین نماز جمعه من نیست آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه نمازجمعه امروز را آخرین نماز جمعه و وداع خود با نماز جمعه کاشان ندانست و گفت: قرار این جایگاه را تحویل یک روحانی فعال و پویا بدهد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پیام کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه که در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزارشد نماز جمعه امروز را آخرین نماز جمعه و وداع خود با نماز جمعه کاشان ندانست. وی با اشاره به اینکه قرار است این جایگاه را تحویل فرد دیگری بدهد، گفت: جایگاه نماز جمعه و نمایندگی ولی فقیه نیازبه یک روحانی پویا و فعال دارد که اگر چنین شخصی برای این جایگاه معرفی شود براساس شرایط حاکم بر زندگی فردی خود، از این جایگاه خدا حافظی خواهم کرد. آیت الله سلیمانی در ادامه با اشاره به تأکید رهبرمعظم انقلاب مبنی ضرورت بیان خدمات نظام، بیان چندین باره خدمات نظام را لازم دانست و گفت: انجام جهاد تبیین و تبیین درست و جذاب و .... ادامه خبراینجا 👇 http://www.payamekashan.ir/?sysid=1&newsid=26261 ما را در کانال پایگاه خبری پیام کاشان دنبال کنید؛👇 @knpir تلگرام https://gap.im/knpir گپ http://eitaa.com/knp_ir ایتا instagram.com/kashanpayam اینستاگرام 🚫امانت داری و اخلاق مداری؛ استفاده از این خبر با ذکر منبع خبر بلامانع است.
💠 با پنج گروه دوستی نکنید. 💠 🌺 امام صادق عليه السلام از پدرشان نقل ميفرمايند: پدرم علي بن الحسين عليه السلام به من فرمود: پنج نفر را در نظر داشته باش و با آنها همراه و هم صحبت و رفيق راه مشو. من گفتم پدرجان آنها چه كساني هستند؟ فرمود: 1⃣ بپرهيز از همراهي و رفاقت با دروغگو؛ زيرا او به منزله ی سرابی است كه دور را به تو نزديك و نزديك را به تو دور سازد. 2⃣ و بپرهيز از رفاقت با فاسق؛ زيرا او تو را به لقمه ای بفروشد و يا كمتر از آن. 3⃣ و بپرهيز از رفاقت با بخيل؛ زيرا او دست ازكمك به تو به وسيله مالش بردارد آنگاه كه تو بي نهايت بدان نيازمندی. 4⃣ و بپرهيز از رفاقت با احمق؛ زيرا او ميخواهد بتو سود برساند ولي به واسطه ی حماقتش به تو زيان ميرساند.   5⃣ و بپرهيز از رفاقت با قاطع رحم؛ زيرا من يافتم او را كه در سه جاي قرآن به او لعن شده است: « سوره محمد آيه 23 و سوره رعد آيه 24 و سوره بقره آيه 27 » 📚 اصول كافي ، ج4، ص86.
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
◾️ شخصیت و فضائل حضرت احمد بن موسی (ع) ✍️ بمناسبت ۱۷ رجب سالروز شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیهما السلام) یادداشت حضرت آیت الله العظمی با عنوان «شخصیت و فضائل حضرت احمد بن موسی شاه چراغ (علیهما السلام) از منظر معظم له» که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی منتشر گردیده بود، بازخوانی می‌شود؛ 💢 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/9239 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از سیمای فرزانگان
1️⃣شخصی از آیت الله پرسید: برای ازدیاد روزی به چه دعایی ملتزم باشیم. فرمودند: کسی که می‌خواهد روزیش فراوان شود بعد از نماز صبح ذکر((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک وبفضلک عمن سواک)) را زیادتکرار کند و قبل و بعد آن هم بفرستد. 2️⃣یکی از شاگردان آیت الله نقل میکردند: :روزی خدمت مرحوم آیت الله مرعشی رسیدم ایشان فرمود :چرا اینقدر گرفته و ؟ عرض کردم آقا مقروضم، از فشار شب ها خوابم نمی برد و برخی اوقات نیز قضا می شود فرمودند: این ذکر را بعد از هر نماز یک بار بگو: ((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک)) عرض کردم :برای این قرضی که دارم کافی است؟ فرمودند :بعد از نماز 110 مرتبه بگو، چون به سفارش ایشان عمل کردم،چندی نگذشت که تمام این قرضهایم برطرف شد. 3️⃣آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت :عموزاده ام آیت الله سید عبدالکریم کشمیری فرمود: نداشتم، به حرم مطهر حضرت معصومه رفتم و از آن حضرت یخچال خواستم، به منزل که برگشتم دیدم درب منزل گاری ایستاده و یخچال آورده است. گفتم: از کجا آورده ای؟ گفت مامور نیستم بگویم. آقا سید ابوالحسن علی رضوی کشمیری گفت:از ایشان ذکری برای خواستم. فرمود :روزی 110 بار بگو :((اللهم اغننی بحلالک عن حرامک و بفضلک عمن سواک)) . https://eitaa.com/joinchat/1401815208C367448a533
۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا. کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447) مسائل خرید و فروش بسیار مورد نیاز است لذا امشب به نکته ای کوتاه در این زمینه اشاره می شود و خدمت شما خوبان تقدیم می شود: یکی از‏ سوالاتی ‏که پرسیده می‌شود این است‌که آیا گرفتن دیرکرد یا جریمه‌ی تاخیر در داد و ستدها جایز است؟ (1) در جواب عرض کنم: یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن «صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند» (که اگر معامله با چک باشد در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می‌کنند)، مثلا ماشینی را شش ماهه می‌فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می‌کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی پرداخت کند. این مورد رباست و شرعا حرام است. اما نوع دیگر این است که فروشنده، موقع خرید و فروش مثلاً، اعلام کند بدهکار باید بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می‌کند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای صحیح است. (2) خداوند متعال توفیق انصاف با مردم و کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.) (2) (موافق: آیات عظام مکارم، فاضل. مخالف: حضرت امام، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، بهجت.) (امام خامنه‌ای: دریافت جریمه‏ دیر‏کرد‏ برای‏ معوقات‏ بانکی‏ و‏ همچنین‏ دریافت‏ دیرکرد‏ جرایم‏ تخلفات‏ ساختمانی‏ توسط‏ شهرداری‏ها‏ از‏ متقاضیان‏ چه حکمی دارد؟ اگر‏ بر‏ اساس‏ قوانین‏ مصوب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و‏ مورد‏ تأیید‏ شورای‏ محترم‏ نگهبان، انجام‏ گیرد، اشکال‏ ندارد. آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س:1186
💎 سه راهکار برای ثمربخشی کار نیک 🌷 امام صادق علیه‌السلام: 🌸 در نظر من معروف جز با سه خصلت به صلاح نمی‌گرايد: كوچك شمردنش، و پوشيده داشتش، و شتابان انجام دادنش؛ زيرا؛ 🔸چون كوچكش شمارى در نظر طرف احسان، بزرگش كرده‌اى، 🔹و چون پوشيده‌اش دارى، به كمالش رسانده‌اى 🔸و چون در انجامش شتاب كنى گوارايش ساخته‌اى و اگر جز اين باشد آن را تباه و بى‌مقدار كرده‌اى. 🌹 رَأَيْتُ اَلْمَعْرُوفَ لاَ يَصْلُحُ إِلاَّ بِثَلاَثِ خِصَالٍ تَصْغِيرِهِ وَ سَتْرِهِ وَ تَعْجِيلِهِ فَإِنَّكَ إِذَا صَغَّرْتَهُ عَظَّمْتَهُ عِنْدَ مَنْ تَصْنَعُهُ إِلَيْهِ وَ إِذَا سَتَرْتَهُ تَمَّمْتَهُ وَ إِذَا عَجَّلْتَهُ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ مَحَقْتَهُ وَ نَكَّدْتَهُ. 📚 من لا یحضره الفقیه، ترجمه بلاغی و غفاری، ج ۲، ص ۳۶۱. ca0c5
 برای پرداخت کفّاره معیار قیمت شهرى است که در آن زندگى می‌کنیم یا معیار شهری است که کفاره در آن پرداخت می‌شود؟ ملاک قیمت شهرى است که کفّاره در آن پرداخت می‌شود و مقدار آن 750 گرم است ولى قیمت آن را می‌توانید به شخص مستحق بدهید به‌شرط این‌که اطمینان داشته باشید مصرف نان می‌کند
"وظیفه زن و فرزند در پرداخت کفاره زن و فرزندی که درآمدی ندارند کفاره‌ی روزه‌هایی که نگرفته‌اند بر عهده‌ی کیست؟ پرداخت کفاره، بر عهده خودشان است؛ هر زمان توانستند می پردازند و اگر توانایی نداشتند استغفار نمایند و کفاره ساقط می شود. دسته‌ها: احکام کفاره روزه مسئول پرداخت کفاره‌ی زن باردار و شیرده کفاره زنی که به‌واسطه شیر دادن یا باردار بودن نتوانسته روزه بگیرد، بر عهده کیست؟ درصورتی‌که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش می‌باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است. دسته‌ها: احکام کفاره روزه عدم وجوب کفاره تأخیر برای زنان باردار و شیرده آیا زنان باردار و شیرده که عذر آن‌ها به خاطر ضرر داشتن روزه برای بچه تا سال بعد ادامه دارد، باید علاوه بر قضا و کفاره روزه‌های بارداری و شیردهی، کفاره تأخیر نیز بپردازند؟ در فرض سؤال، باید قضا کنند و یک کفاره بپردازند و کفاره تأخیر ندارد
💠 بزرگترین حسرت خورندگان در روز قیامت 🌷 امام علی علیه السلام «سُئِلَ أمیرُالْمُؤْمِنینَ مَنْ أعْظَمُ النّاسُ حَسْرَةً قالَ مَنْ رَأی مالَهُ فی میزانِ غَیرِهِ وَأدْخَلَهُ اللهُ بِهِ النّارَ وَأدْخَلَ وارِثَهُ بِهِ الْجَنَّةَ؛ 🌸 از امیرمؤمنان(ع) سؤال کردند چه کسی روز قیامت حسرتش از همه بیشتر است؟ فرمود: «کسی که در آن روز اموال خود را در میزان اعمال دیگران ببیند که خدا او را به واسطه [عدم انفاق] آن مال، وارد دوزخ کند و وارث او را به سبب [انفاق] آن مال وارد بهشت سازد». 📗 بحارالانوار، ج 70، ص 142،   باب حب المال و جمع الدينار و الدرهم 💠 فرازی از رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ۳۳- حق مال و دارایی 🌷 اما حق مال و ثروتت آن است که جز از راه حلال به دست نیاوری و جز در راه حلال خرج نکنی. و مبادا بی‏ جا و بی‏ مورد در راههای نادرست به کار ببری و چون مال از آن خداست نباید جز در راه خدا و در آن جایی که وسیله تقرب به خدا باشد به کار ببندی. 🌸 و به کسانی که شاید از تو تشکر هم نکنند با وجود نیاز خودت ایثار کن. سزاوار آن است که میراث دار دیگران نباشی چراکه اگر آنان، آن مال را در راه نافرمانی خدا به کار ببرند، تو هم در آن معصیت شریکی، و اگر بهتر از تو در راه طاعت خدا به مصرف برسانند، غنیمت را برده اند؛ ولی بار گناه و افسوس و پشیمانی با عقوبت و کیفر نصیب تو گردد. و هیچ نیرو و قدرتی جز قدرت خداوند متعال نیست. 🌹 وَ أَمَّا حَقُّ الْمَالِ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ لَا تُنْفِقَهُ إِلَّا فِي حِلِّهِ وَ لَا تُحَرِّفَهُ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَ لَا تَصْرِفَهُ عَنْ حَقَائِقِهِ وَ لَا تَجْعَلَهُ إِذَا كَانَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ وَ سَبَباً إِلَى اللَّهِ وَ لَا تُؤْثِرَ بِهِ عَلَى نَفْسِكَ مَنْ لَعَلَّهُ لَا يَحْمَدُكَ وَ بِالْحَرِيِّ أَنْ لَا يُحْسِنَ خِلَافَتَكَ فِي‏ تَرِكَتِكَ وَ لَا يَعْمَلَ فِيهِ بِطَاعَةِ رَبِّكَ فَتَكُونَ مُعِيناً لَهُ عَلَى ذَلِكَ أَوْ بِمَا أَحْدَثَ فِي مَالِكَ أَحْسَنَ نَظَراً لِنَفْسِهِ فَيَعْمَلُ بِطَاعَةِ رَبِّهِ فَيَذْهَبُ بِالْغَنِيمَةِ وَ تَبُوءُ بِالْإِثْمِ وَ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ مَعَ التَّبِعَةِ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ 📗 خصال صدوق، رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
🔺امیرالمؤمنین علی عليه السلام: صِحّةُ الجَسَدِ مِن قِلَّةِ الحَسدِ سلامت جسم، از كمى حسادت است. 📚نهج البلاغه، حکمت 256
🌐📝🌐📝🌐 💢 🛑 پرسش : آیا تقلید واجب است؟ آیا انجام اعمال دینی بدون تقلید، باطل است؟ ✍️ پاسخ : انسان مکلّف، برای آگاهی و انجام احکام و دستورات دینی، سه راه دارد: 1️⃣مجتهد باشد؛ یعنى بتواند احکام الهى را از روى ادله(قرآن، حدیث، اجماع و عقل) به دست آورد و به نظر خود عمل ‌کند. 2️⃣به احتیاط، عمل کند؛ یعنى در اعمالش به گونه‌ای رفتار نماید که یقین کند تکلیفش را انجام داده است؛ مثلًا اگر بعضى از مجتهدین کارى را حرام و بعضى مباح می‌دانند، آن‌را ترک کند، و یا اگر بعضى آن‌را مستحبّ و بعضى واجب مى‌دانند آن‌را حتماً انجام دهد. البته این‌راه، مشکل است و احتیاج به اطّلاعات نسبتاً وسیعى از مسائل فقهى دارد. 3️⃣از یک مجتهد تقلید کند، همان‌گونه که مردم در تمام امورى که تخصّص ندارند به متخصصان آن فن مراجعه نموده و به دستور آنها عمل می‌‌نمایند. 🔹بنابر این، مکلفى که مجتهد یا محتاط نیست، واجب است راه سوم را برگزیدند و برای عمل به وظیفه‌ی شرعی خود طبق نظر یکی از مراجع تقلید عمل نماید. در غیر این صورت، چنانچه اعمالش را بدون تقلید انجام دهد، اعمال او باطل است؛ یعنى نمى‌تواند به آنها اکتفا کند. 🔸البته، اگر مکلّف مدتى اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد [و یا از فردی تقلید نماید که شایستگی تقلید را نداشت]، سپس از مجتهدى تقلید نماید، در صورتى که اعمال گذشته‌‌اش مطابق نظر آن مجتهد باشد، اعمالش صحیح است و الّا باطل خواهد بود. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... . از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131) یکی از مسائلی که ذهن برخی را به خود مشغول کرده است روش صحیح انتخاب مرجع تقلید است؛ اینکه بین مراجع کدام عالم تر و شایسته تر برای تقلید است؛ که به صورت خلاصه به دو روش انتخاب مرجع اعلم اشاره می شود: 1. اینکه دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند، اعلم بودن (شایستگی برای تقلید) کسی را تصدیق کنند. 2. (مسیر دوم که شاید بیشترین کاربرد را بین روش ها در انتخاب مرجع تقلید داشته باشد حصول اطمینان به اعلمیت مرجعی بین مراجع تقلید است) اینکه عده ای از اهل علم و طلاب علوم دینی، فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و شخص مکلف از گفته آنها اطمینان حاصل کند. حتی به نظر مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر از این راه ها برای انسان حتی گمان یا احتمال هم حاصل شود باز هم باید از همان کسی که گمان یا احتمال به اعلمیتش پیدا کرده است تقلید شود. (1) تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. (رساله مراجع، مساله 3 و 4 ؛ توضیح المسائل جامع، مساله12
🌺 اميرالمؤمنين علی عليه السّلام: 🌷شَرُّ النَّاسِ مَن كَانَ مُتَتَبِّعًا لِعُيُوبِ النَّاسِ عُمْيًا لِمَعَايِبِهِ؛ بدترين مردم كسی است كه عيوب مردم را دنبال كند و عيوب خود رانبیند ❓منفورترین افراد در نزد پیامبر(ص) چه کسانی هستند؟ ✍عیب‌جویی آن است كه انسان در پى كشف و افشاء عيب ديگران برآید نقاط ضعف مردم را به دست آورده بزرگ كند و به رخ آنان بكشد. اسلام، براى آبروى افراد ارزش بسيار قائل شده و كسانى را كه عیب‌جو هستند و سبب هتك آبروى ديگران می شوند، به‌شدت مورد مذمت قرار داده است. «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» (هُمَزَه/ 1). 🌺 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: 🌷 منفورترین شما نزد من، سخن‌چینان و تفرقه‌افکنان میان دوستان و کسانى‌اند که به عیب‌جویى افراد پاک و بى‌گناه مى‌پردازند. ( تاریخ بغداد: ج5، ص264) و نیز می فرمایند: 🌺 در مدینه مردمانى بودند که عیب‌هایى داشتند، اما زبان از عیب‌جویى مردم فرو بستند. پس خداوند زبان مردم را از عیب‌جویى آنان فرو بست. در نتیجه، آن عدّه مُردند و مردم از عیب‌هاى آنان آگاه نشدند. در همین شهر مردمانى هم بودند که عیبى نداشتند، امّا درباره عیب‌هاى مردم سخن مى‌گفتند. پس خداوند در آنان عیب‌هایى آشکار ساخت که تا وقتى مُردند به آن عیب‌ها معروف بودند. (بحارالأنوار: ج75، ص213)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرداخت برنج به‌عنوان کفاره  آیا برنج به‌تنهایی به‌عنوان کفاره کفایت می‌کند؟ برنج به‌تنهایی کافی است.  دسته‌ها: احکام مد طعام کفایت ماکارونی به‌عنوان طعام  آیا در کفاره می‌توان به‌جای نان، ماکارونی داد؟ با توجه به اینکه غذای یک نفر را می‌توان با آن تأمین کرد مانعی ندارد.  دسته‌ها: احکام مد طعام پرداخت گوشت به‌عنوان کفاره  آیا در مدّ طعام که به‌عنوان کفّاره روزه پرداخته می‌شود، گوشت هم کفایت می‌کند؟ در فرض سؤال به تنهائى بنابر احتیاط واجب کفایت نمی‌کند.  دسته‌ها: احکام مد طعام وظیفه شخص در صورت ناتوانی در پرداخت کفاره غیر عمد  چنانچه فردی توانایی پرداخت کفاره‌ی غیر عمد را نداشته باشد، وظیفه‌ی او چیست؟ هر زمآن‌که توانست به‌صورت تدریجی یا یکجا بپردازد و چنانچه به این صورت نیز ممکن نیست به هر مقداری که توان دارد عمل کند و اگر نتواند استغفار كند.
هدایت شده از 🏴 قرآن ناطق 🏴
🌿 صلوات حضرت امام موسی کاظم عَلیهِ‌ السَّلام: 🥀 اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ ، حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة ؛ اللّٰهمّ صَلّ عَلیهِ وَ عَلی آبائِهِ وَ أبنائِهِ الطّیّبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومینَ وَ رَحمَةُ اللّهِ و بَرَکاتُه. 🥀🥀🥀🥀🥀 🏴قرآن ناطق🏴 https://eitaa.com/joinchat/2308636738C3c2137cbd3
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش : چرا پیامبر ابتدا در شبه جزیره عربستان به پیامبری مبعوث شد و دعوت به دین اسلام از آنجا آغاز شد؟ چرا در ایران یا اروپا مبعوث نشد و دین اسلام از آنجا آغاز نشد؟ ✍️پاسخ: در ابتدا باید گفت اگر پیامبر(ص) در هر جای دیگری از دنیا نیز ظهور می‌کرد، همین پرسش مطرح بود! اما شاید بتوان دلایلی را برای این امر محتمل دانست. 1️⃣ از آنجا که هدف اصلی پیامبر اسلام تثبیت و گسترش دین اسلام و در نهایت تشکیل یک حکومت اسلامی بود، چنین به نظر می‌رسید که این امر در منطقه‌ای که دور از سیطره قدرت‌های مطرح جهان آن روز باشد، امری میسرتر است. 🔸ضرورت تشکیل یک حکومت اسلامی به مانند آن نمونه کوچکی که در شهر مدینه توسط خود پیامبر اکرم(ص) به وجود آمد و همچنین برقراری عدالت اجتماعی و اجرای دستوارت الهی در سطح اجتماعی، در درون امپراتوری‌های بزرگی چون پارس، روم و چین، امری مشکل و پرهزینه بود. 🔹چنانچه بتوان گفت که سرزمین حجاز یک موقعیت تمدنی منحصر به فرد داشت، چون که در مرکز دایره‌ای قرار داشت که از هر سو تمدن‌های گذشتۀ بشری آن را احاطه کرده بودند. در جنوب آن تمدن یمن، در شمال تمدن روم و فنیقیه، در شرق و شمال شرقی تمدن ایران و آشور و در غرب تمدن مصر باستان وجود داشتند. طبیعی است که چنین موقعیتی بستر خوبی برای رشد و گسترش اسلام گردد و خداوند حکیم پیامبر اسلام را در مرکز این دایره مبعوث کند، تا راه هدایت بشری سهل گردد. 🔸و از طرفی حمایت‌های قبیله‌ای و بحث شرافت انساب در بین مردمان آنجا، راه را برای پیامبر اکرم باز می‌نمود و در برخی برهه‌ها نیز راه گشا بود. 2️⃣ از سوی دیگر عمق شرک، بت پرستی و روحیه لجاجت در مردمان آن سرزمین به قدری بود که اگر دین به زبان دیگر فرود می‌آمد، پذیرا نمی‌شدند. زیرا از سنت‌های الهی چنین است که خداوند می‌فرماید: 🔅 «ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش نفرستادیم تا [حقایق را] برای آنها آشکار سازد». 🔹از این رو اگر دین در سرزمینی دیگر فرود می‌آمد، و به زبانی غیر از عربی بر آنها نازل می‌شد، باز هم اشکال می‌کردند که چرا عربی نیست: «و اگر [این کتاب را] قرآنی غیر عربی گردانیده بودیم، قطعاً می‌گفتند: «چرا آیه‌های آن روشن بیان نشده؟ کتابی غیر عربی و [مخاطبِ آن] عرب زبان؟». و از پذیرش ایمان سر باز می‌زدند: «و اگر آن را بر برخی از غیر عرب‌زبانان نازل می‌کردیم، و [پیامبر] آن را بر ایشان می‌خواند به آن ایمان نمی‌آوردند» 🔸البته نبود چنین روحیه‌ای در بین دیگر اقوام به شکل فضیلت شمرده شده است؛ امام صادق(ع) فرموده‌اند: «اگر این قرآن را بر عجم نازل می‌گشت، عرب بدان ایمان نمی‌آورد و حال آنکه آن را بر عرب نازل شد و عجم بدان ایمان آورد و این فضیلت عجم است» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از ⁦🇮🇷خبر طلاب
سرفصل بیانات امام خامنه ای (حفظه‌الله تعالی) اشاره به جاهلیت در دوران قبل بعثت و مبارزات پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم 1⃣دین از سیاست، جدا نیست 2⃣مصادیق جاهلیت 3⃣اساس زندگی در تمدن غربی، حرص و طمع است. پایه ارزش‌ها، پول است علم در خدمت کشتار مردم است غارت کشورهای ضعیف هرج و مرج جنسی پشتوانه‌های منطقی و فکر برای این رذائل، درست می‌کنند 4⃣باید درس های بعثت را مرور کنیم ۱.تقویت ایمان ۲.برنامه خردمندانه و حکیمانه که متکی باشد بر شناخت وسیع مختصات جاهلیت 🔸گرچه خیلی فاصله داریم با اهداف‌مون اما باز هم ایران اسلامی، است برای دنیا مثلا هتک حرمت عکس شهید سلیمانی رحمةالله‌علیه و واکنش مردم آن‌جا 5⃣نمونه واضح و کامل جاهلیت مدرن، آمریکا است. رژیمی است که اخلاقیات ناپسند در آن، ترویج می‌شود. تبعیض روز به روز بیشتر می‌شود 🚨رژیم ایلات متحده آمریکا، بحران ساز و بحران زیست است اساسا یک رژیم مافیایی است سیاسی، اقتصادی، اسلحه سازی و... وضع امروز اوکراین هم مربوط به همین سیاست آمریکا است. آمریکا، اوکراین رو به این نقطه کشاند کودتای مخملی حضور سناتورهای آمریکا در اوکراین و... ✅البته ما با جنگ، مخالفیم هر جای دنیا، اتفاق بیافتد ۸ سال، یمن را بمب باران کردند اما... ما خواستار توقف جنگ هستیم ⚠️ریشه بحران در اوکراین، آمریکا است. 6⃣عبرت های قضیه اوکراین: ۱.پشتیبانی قدرت های غربی از کشورهای دست نشونده آن‌ها، یک سراب است امروز اوکراین دیروز افغانستان ۲.مردم، مهم‌ترین پشتوانه دولت ها هستند. ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۰ 🇮🇷 http://eitaa.com/joinchat/1026359310Cd87a388a56
هدایت شده از منشورات
💠 رسول اسلام یا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ♦️اصلاح يک تعبیر نادرست آیت الله شبیری زنجانی مد ظله العالی: آقای حاج آقـا رضـا صـدر می‌فرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.» (۱) 🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣ مرحوم علامه حاج سید محمد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی مرتبت صلی‌الله علیه و آله و سلم تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» می‌شود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أن محمداً رسول الله». ▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد. ▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا می‌دانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کرده‌ایم. ▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. ▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت صلى الله عليه و آله و سلم را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف كشف الغمة محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده می‌شود. ▫️سال‌ها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵) 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵