eitaa logo
گنجینه معارف واحکام
163 دنبال‌کننده
2هزار عکس
559 ویدیو
35 فایل
امام جماعت مسجد امیر المؤمنین علیه السلام را وند کاشان بیان نکاتی جهت پرورش روح ونهاد باطنی انسانها
مشاهده در ایتا
دانلود
پرویز عسکری ده ابادی: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: اى على 600 هزار گوسفند  مى‎خواهى یا 600 هزار دینار یا 600 هزار جمله؟ عرض کرد: اى رسول خدا! ششصد هزار جمله. پیامبر(ص) فرمود: [آن ] 600 هزار جمله را در شش جمله جمع (خلاصه) مى‎کنم. 1ـ هرگاه دیدی مردم به فضایل و مستحبات می‎پردازند، تو به کامل کردن واجبات بپرداز؛ یا علیُّ إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ. 2ـ هرگاه دیدی مردم سرگرم دنیایند، تو سرگرم آخرت شو؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلُونَ بِعَمَلِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بعَمَلِ الآخِرَةِ. 3ـ و هرگاه دیدی مردم به عیب‎های دیگران می‎پردازند، تو به عییب‎های خودت بپرداز؛ و إذا رأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بِعُیوبِ الناسِ فاشتَغِلْ أنتَ بِعُیوبِ نفسِکَ. 4ـ و هرگاه دیدی مردم به آراستن دنیا می‎پردازند، تو به زینت دادن آخرت بپرداز؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتَغِلونَ بتَزیینِ الدنیا فاشتَغِلْ أنتَ بتَزیینِ الآخِرَةِ. 5ـ و هرگاه دیدی مردمی به زیادی عمل می‎پردازند، تو به خالص کردن عمل بپرداز؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَشتغِلونَ بکَثرَةِ العَمَلِ فاشتَغِلْ أنتَ بصَفوَةِ العَمَلِ. 6ـ و هرگاه دیدی مردم به خلق متوسل می‎شوند، تو به خالق متوسل شو؛ و إذا رَأیتَ الناسَ یَتوسَّلُونَ بالخَلقِ فَتَوَسَّلْ أنتَ بالخالِقِ. (میزان الحکمه ج3ص2403)
هدایت شده از اشعار ناب آیینی
ای هلال من به بالای سنان قرآن بخوان قاری قرآن و قرآن را زبان! قرآن بخوان با صدای خود مسخر کن تمام کوفه را کوفه را هم کربلا کن؛ همچنان قرآن بخوان گرچه بشکسته جبینت بر سر نی، سجده کن گرچه گشته از دهانت خون روان، قرآن بخوان تا مگر آوای قرآن تو آرامم کند بر فراز نیزه ای آرام جان قرآن بخوان تا که اسلام تو را اهل زمین باور کنند ای امام کلّ اهل آسمان قرآن بخوان زادۀ مرجانه دارد قصد آزار تو را تا نرفتی زیر چوب خیزران قرآن بخوان صوت قرآن سر تو سربلندم می‌کند تا نگشته قامت زینب کمان قرآن بخوان یاد قرآن پدر کن؛ روی دست جدمان وارث حیدر! تو هم نوک سنان قرآن بخوان آنچه دیدم مادرم زهرا برایم گفته بود این مصیبت را نمی‌کردم گمان؛ قرآن بخوان هرکه هرچه دارد، از این خاندان دارد حسین تا به «میثم» هم دهی سوز نهان قرآن بخوان شاعر: استاد 🔹 🔹 http://eitaa.com/joinchat/1035468802Cef07e8d2e7
هدایت شده از اشعار ناب آیینی
بنی اسد متحیّر، ستاده‌اید همه چرا به بحر تفکر فتاده‌اید همه برای دفن شهیدان کربلا، زن و مرد ز خانه سر به بیابان نهاده‌اید همه کسی نبود که رو سوی این دیار نهد خـدا تمـام شما را جـزای خیر دهد بنی اسد نگرید این خجسته تنها را ستارگان زمین، ماه انجمن‌ها را نصیبتان شده قدر و سعادتی امروز شما به خاک سپارید این بدن‌ها را به هـر بدن که رسیدید احترام کنید به زخم‌ نیزه و شمشیرها سلام کنید بنی اسد تن انصار رو به‌ روی شماست که دفن پیکرشان، جمله آرزوی شماست کمک کنید در این سرزمین پیمبر را نگاه مادر ما فاطمه به سوی شماست اگـر شمـا، نشناسید این بدن‌ها را معرّفی کنم، این پاره پاره تن‌ها را بنی اسد همه رو سوی قتلگاه کنید به پیکری که بوَد غرق خون نگاه کنید به مصحفی که شده آیه‌آیه گریه کنید ز آه خود، رخ خورشید را سیاه کنید تنی کـه ریخته از هم چگونه بردارید کمک کنید، که یک قطعه بوریا آرید بنی اسد تن پاک برادرم اینجاست که عضوعضو وجودش ز هم جداست جداست هر آنکه دید ورا گفت این رسول خداست کمک کنید که این جان سیدالشهداست دل حسین نـه تنها گسسته از داغش پس از پدر کمر من شکسته از داغش بنی اسد نگهم بر دو شاخۀ یاس است بر آن نشانه لب‌های سیّدالناس است به احترام بگیرید هر دو را سردست ادب‌کنیدکه این دست‌های عباس است نه دست مانده به جسم مطهرش نه سری خــدا بـه مـادرش ام البنین کند نظری بنی اسد گل صدپاره‌ای، در این چمن است شهید بی زرهی، پاره‌پاره پیرهن است ادب کنید که این ماه سیزده ساله پسرعموی عزیزم، سلالۀ حسن است به تیر و نیزه تن پاره‌پاره‌اش سپر است ز حلقه‌های زره، زخم‌هاش بیشتر است بنی اسد بدنی پشت خیمه مدفون است دل رباب و دل فاطمه بر او خون است مزار اوست همان روی سینۀ پدرش ز خون او گل روی حسین گلگون است هنوز هست به سوی حسین دیدۀ او سـلام «میثم» بــر حنجـر بریـدۀ او شاعر: استاد 🔹 🔹 http://eitaa.com/joinchat/1035468802Cef07e8d2e7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پنج نصیحت طلایی از پیامبر گرامی اسلام به ابوایوب انصاری... 🔹استاد کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
هدایت شده از اخبار 🇮🇷 20:20
🔴پست اینستاگرامی همسر لوکادیا درباره حجاب! 🔹 یورگن لوکادیا، ستاره هلندی جدید پرسپولیس در هنگام ورود به ایران همسر و فرزندان خود را هم به تهران آورد که این موضوع مورد توجه قرار گرفت. همسر این ستاره هلندی پس از مشاهده حضور هواداران پرسپولیس در صفحه اینستاگرامش، پستی منتشر کرد و نوشت: 🔹از همه دنبال‌کنندگان جدید ایرانی‌ام بابت کلمات گرم و محبت‌آمیزشان تشکر می‌کنم. من به شما و فرهنگ‌تان احترام می‌گذارم و تا زمانی که اینجا حضور دارم با افتخار حجابم را رعایت می‌کنم. بیایید باهم مهربان باشیم. ✅کانال اخبار 20:30👇 http://eitaa.com/joinchat/1684144128C592f3e217d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان هایی از پیاده روی اربعین ۶ داستان عجیبی از زنده شدن شخصی فاسق در پیاده روی اربعین (دوکیلو شکر) 🎙حاج حسن خلج https://eitaa.com/oshaghalhosein_313
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 33 روز تا اربعین آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیاده‌روی میلیونی اربعین برای بزرگداشت شهیدانی که 14قرن پیش برای مبارزه با ظلم و ستم برخاسته‌اند بزرگ‌ ترین نمایش فداکاری در راه عزت و آزادگی و شرف است . 🆔 @makarem_ir
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اقیانوس حکمت» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/٠۵/٢۵ ✍️ مناسبت روز: هجدهمین روز از ماه محرم‌الحرام، برابر با سالروز رحلت عالم فرزانه و مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبايی (ره)، یکی از علمای مدفون در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) است؛ لذا سخن امروز را با سلام و صلوات به روح پرفتوح این عالمِ ربانی آغاز می‌نمائیم؛ سید محمدحسین طباطبایی (ره) مشهور به «علامه طباطبایی»، مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام‌شناس شیعه است که شاگردان بزرگی همچون حضرات آیات: شهید مطهری، شهید بهشتی، مصباح یزدی، حسن‌زاده آملی و امام موسی صدر (ره) و حضرات آیات عظام جوادی آملی، نوری همدانی و مکارم‌ شیرازی (دامت‌برکاتهم) را تربیت نموده‌، و علما و فضلای حوزه علمیه قم سال‌ها از محضر این عالم بزرگ استفاده نموده‌اند؛ تا جایی که رهبر فرزانه انقلاب در سالگرد ارتحال علامه طباطبایی (ره) فرمودند: «این چشمه‌ی جوشان و فیاض دانش و عرفان و تقوای اسلامی، در راه تعلیم و تربیت شاگردانی که هر یک در عالم اسلام دانشمندی برجسته‌اند، توفیقی کم نظیر داشته‌ است... » یکی دیگر از برکات عظیم علامه (ره)، آثار ارزشمند ایشان است که یکی از مهمترین آن‌ها، تفسیر بیست جلدی «الميزان» می‌باشد که ثمره‌ی هفده سال مجاهدت و تلاش مستمر علمی آن مفسر بزرگ قرآن کریم است؛ چنانچه حضرت آیت‌الله‌العظمی خویی (ره) در این رابطه فرمودند: «علامه طباطبایی خود را در این راه "تَضحیِه" كرد» یعنی «قربانی قرآن» نمود؛ از دیگر خصوصیات الگو و به یاد ماندنی علامه طباطبایی (ره)، سیره‌ی اخلاقی آن عالمِ عامل است؛ چنانچه آیت‌الله ابراهیم امینی (ره) در یادنامه علامه، ص۱۲۸ چنین آورده: «علامه طباطبایی، انسانی وارسته، مهذب، خوش اخلاق، مهربان، عفیف، متواضع، مخلص، بی هوا و هوس، صبور، بردبار، شیرین و خوش مجلس بود؛ من در حدود سی سال با استاد حشر و نشر داشتم... به یاد ندارم که در طول این مدت حتی یک بار عصبانی شده باشد و بر سر کسی داد بزند...خیلی زود با افراد انس می‌گرفت و صمیمی می‌شد؛ حتی با کوچکترین فرد طلاب چنان انس می‌گرفت که گویا از دوستان صمیمی اوست... و گاهی که به عنوان استاد مورد خطاب قرار می‌گرفت، می‌فرمود: «این تعبیر را دوست ندارم! ما اینجا گرد آمده‌ایم تا با تعاون و هم‌فکری، حقایق و معارف اسلامی را دریابیم...» علامه شهید مرتضی مطهری (ره) نیز در رابطه با مقام استاد خود می‌گوید: «این مردِ بسیار بسیار بزرگ و ارزنده، مردی است که صد سال دیگر باید بنشینند و آثار او را تجزیه و تحلیل کنند تا به ارزش او پی ببرند؛ این مرد، واقعاً یکی از خدمتگزاران بسیار بسیار بزرگ اسلام است؛ او مجسمه‌ی تقوا و معنویت است...» (مجموعه‌آثار استاد مطهری، ج۲۵، ص۴۲۸) از دیگر نکات درس‌آموز در زندگی پربرکت علامه طباطبایی (ره)، مردمی بودن و وقت‌گذاری موسع این عالم بزرگوار برای پاسخگويی به پرسش‌های مردم و مخصوصاً جوانان است؛ که جهت استفاده و بهره‌برداری لازم، به یک پرسش و پاسخ‌ اشاره می‌نمائیم: ❓جوانی هستم ٢٢ ساله که در محيط و شرايطی زندگی می‌كنم كه هوای نَفْس و آمال، بر من تسلط فراوان دارند و مرا اسير خود ساخته‌اند و سبب باز ماندن من از حركت به سوی خدا شده‌اند؛ بفرماييد به چه اعمالی دست بزنم تا بر نَفْسِ خود مسلط شوم و اين طِلسمِ شوم را، كه همگان گرفتار آنند، بشكنم و سعادت بر من حاکم شود؟ ✅ علامه (ره) در جواب وی نوشتند: «سلام عليكم، برای موفق شدن و رسيدن به منظوری كه در نامه مرقوم داشته‌ايد، لازم است همتی برآورده و توبه‌ای نموده، به مراقبه و محاسبه (اعمال) بپردازيد؛ به اين نحو كه هر روز در هنگام صبح که از خواب بيدار می‌شويد، قصد جدی كنيد كه در هر عملی كه پيش می‌آید، رضای خدا را مراعات نمائید، آن وقت در سر هر كاری كه می‌خواهيد انجام دهيد، نفع آخرت را منظور خواهيد داشت؛ به طوری كه اگر نفع اُخروی ندارد، اصلاً انجام ندهید؛ و وقت خواب، چهار، پنج دقيقه در كارهای كه در روز انجام داده‌ايد، فكر كرده و يكی يکی از نظر بگذرانيد؛ (پس) هر كدام، مطابق رضای خداوند انجام يافته، شكر كنيد و در هر كدام تخلف شده، استغفار نمائید؛ اين رويه سخت است و در ذائقه نَفْس، تلخ! ولی كليد نجات و رستگاری است و هر شب پيش از خواب اگر توانستيد، سُوَرِ مُسَبَّحات (سوره‌های حديد، حشر، صف، جمعه و تغابن) را بخوانيد و پس از ٢٠ روز، حالات خود را برای بنده بنويسيد، انشاءالله موفق خواهيد بود.» (هفته‌نامه همشهری جوان، شماره ٢٣٧) ✍️ و بالاخره سخن امروز را با کلام رهبر فرزانه انقلاب به پایان می‌بریم، که فرمودند: «علامه طباطبايی مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود». 📚 برگرفته از اقیانوس حکمت (زندگینامه علامه سید محمدحسین طباطبائی) https://eitaa.com/ROOZBARG
‼️ سلام دادن به امام حسین در نماز 🔷 س ۶۱۵۹: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟ ✅ ج: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمی‌داده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد. 🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از احکام دین 📚
💢 وضو و غسل با وجود ناخن بلند 💠 سوال: آیا بلند بودن ناخن مانع رسیدن آب به زیر ناخن و در نتیجه باعث باطل شدن وضو می شود؟ ✍🏻 پاسخ: صرف بلند بودن ناخن، مانعی برای وضو محسوب نمی شود و موجب بطلان آن نیست؛ اما اگر زیر آن مقدار از ناخن که از حدّ معمول بلندتر است، مانعی باشد بايد برطرف شود. 🔺 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅ اثرات لقمه حرام در زندگی ! ✍حضرت رسول خدا (ص)فرمایند: نماز کسی که لقمه‌اش حرام است تا چهل روز قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی گردد و هر مقدار از بدنش که با حرام پرورش یافته سزاوار آتش و سوختن است. حضرت امام صادق علیه السلام : هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. حضرت امام هادى علیه السلام: به راستى كه حرام، افزايش نمى ‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه ‏اى به سوى آتش خواهد بود. حرام خواری و قساوت قلب ارتباطی تنگاتنگ با هم دارند که اگر کسی حرام خورد قلبش سخت شده و در برابر حق، نرمش نخواهد داشت! این همان سخنی است که امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا به سپاه کوفه فرمود: چون شکمهای شما از حرام پر شده،کلام حق در شما اثر ندارد... 📚 الكافي (ط-الاسلامیه) ج۵ ، ص۱۲۵ کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
ki . مرحوم سید عباس حسینی جوهری (ذاکر) . کجا رفتند اصحاب کبارم که من اینسان غریب و خوار و زارم . کجایی ای علی اکبر جوانم کجائی قاسم ای آرام جانم . کجائی ای علمدار سپاهم معین و یاور و پشت و پناهم . ز جا خیزید ای رعنا جوانان ببینید از جفا در این بیابان . عیال من غریب و بی پناهند گرفتار اسیر این سپاهند . شما آسوده از هر رنج و محنت مکان کرده همه در باغ جنّت . ولی من باغم و محنت قرینم در این صحرا غریب و بی معینم . نه باک از نیزه و شمشیر دارم نه خوفی از سنان و نیزه دارم . از ان ترسم که من گر کشته گردم ز تیغ کین بخون آغشته گردم . گذارد شمر پا در خیمه هایم زند سیلی بروی طفل هایم . ای این غم ذاکر من همچو باران ز دیده اشک میریزد بدامان . .
       جوانان بنی هاشم بیایید            علی را بر در خیمه رسانید      علی جانم علی جانم علی جان     خدا داند که من طاقت ندارم     علی را بر در خیمه رسانم      علی جانم علی جانم علی جان        نباشد مادرش لیلا بیاید          تماشای قد اکبر نماید       علی جانم علی جانم علی جان       بگویید عمه اش زینب بیاید        علی را بر در خیمه رساند        علی جانم علی جانم علی جان       مدینه مادرش چشم انتظار است      به خیمه عمه اش دل بی قرار است      علی جانم علی جانم علی جان      کجا رفتند و آن رعنا جوانان      کجا رفتند و آن پاکیزه جانان      علی جانم علی جانم علی جان     همه بار سفر بستند و رفتند       همه چشم از جهان بستند و رفتند      علی جانم علی جانم علی جان                         
‏عکس از pasgarideh
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «سیاهِ رو سپید» روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۵/٢٧ ✍️ مناسبت روز: امروز بیستمین روز از ماه محرم‌الحرام است که علامه مجلسی (ره) روایتی را از امام باقر (ع) نقل کرده که در چنین روزی، جمعى از بنى‌اسد بدن شریف «جون» غلام جناب ابوذر غفارى (ره) را در کربلا پیدا کرده و دفن نمودند، در حالی که پس از ده روز از زمان شهادت، بوى مُشک از جنازه او به مشام می‌رسید! [بحار الأنوار، ج۴۵، ص۲۳] «جون» فردی سیاه‌پوست اهل نوبَه (منطقه‌ای در آفریقا) و غلام فضل بن عباس بن عبدالمطلب بود که امیرالمومنین (ع) او را خریداری و به ابوذر غفاری (ره) بخشیدند؛ او بعد از رحلت جناب ابوذر (ره) در ربذه، به مدینه بازگشت و در خدمت امیرالمؤمنین (ع)، و بعد از ایشان به خدمت امام حسن (ع)، و سپس به خدمت امام حسین (ع) رسید و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد؛ ظاهراً او در تعمیر و آماده‌سازی اسلحه مهارت داشته، چنانچه در نقلی از امام سجاد(ع) در شب عاشورا آمده است که جون در خیمه امام حسین(ع) مشغول آماده‌سازی شمشیر آن حضرت بود؛ (تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۰) سید ابن طاووس (ره) چنین آورده که امام حسین (ع) در روز عاشورا، «جون» که در حدود ٩٠ سالگی بود را از رفتن به میدان بازداشتند و به او فرمودند: من به تو اجازه می‌دهم (که از این سرزمین بروی و جان خود را حفظ کنی) تو همراه ما برای عافیت آمدی، پس در گرفتاری ما، خود را مبتلا مساز؛ ولی جون در جواب گفت: «ای فرزند رسول خدا، آیا سزاوار است که من در زمان خوشی، نان‌خور شما باشم، ولی در سختی‌ها شما را تنها بگذارم؟ به خدا سوگند، که (در این دنیا) بویم بد، نژادم پست، و رنگم سیاه است؛ پس بر من منت گذارید و مرا به بهشت رسانید تا بدنم خوش‌بو، نژادم شریف و رویم سفید گردد! به خدا سوگند، هرگز از شما جدا نمی‌شوم تا اینکه خون من با خون شما درآمیزد» و سپس به میدان رفت و جنگ نمایانی نمود؛ (لهوف، ص ١٠٨؛ و اعیان الشیعه، ج۱، ص۶۰۵) خوارزمی در مقتل الحسین (ع) این رجز را در میدان نبرد برای «جون» ذکر کرده که با صدای بلند رو به لشگر عمربن سعد ملعون گفت: «ای بدکاران، چگونه می‌بینند ضربات این سیاه را با شمشیری که در راه فرزندان پیامبر خدا کشیده شده است؛ آری، من با دست و زبان از آنان حمایت می‌کنم و با این کار، امید دارم که در روز ورود به صحنهٔ محشر به بهشت وارد شوم؛ زمانی که شفاعت کننده‌ای همانند احمد (ص)، در پیشگاه خدا نیست» (مقتل‌الحسین خوارزمی، ج۲، ص۲۳) او سپس به جمع لشگریان دشمن زد و به روایتی ٢۵ نفر و به روایت دیگر ٧٠ نفر از آنان را به درک واصل کرد تا این‌که زخم‌هاى فراوانى بر او وارد شد و ضربتی به سر او خورد و از روی اسب به زمین افتاد و نام خود را در میان هفتاد و دو سردار شهید حسینی ثبت نمود؛ (مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص۱۰۳) در این وقت، امام حسین (ع) خود را به جون رساندند و سرش را به دامن گرفته و بلندبلند گریستند و سپس دست مبارک را بر سر و صورت جون کشیده و فرمودند: «اللّهُمِّ بَیِّض وَجْهَهُ وَ طَیِّب ریحَهُ وَاحْشُرْهُ مَعَ مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد علیهم‌السلام: بارالها رویش را سفید و بویش را خوش فرما و با خاندان محمد و آل محمد علیهم‌السلام محشورش فرما». (اعیان‌الشیعه، ج۱، ص۶۰۵؛ مورخین آورده‌اند که بنی‌اسد پیکر معطر و نورانی «جون» را در کنار دیگر شهدای کربلا، پایین پای امام حسین(ع) به خاک سپردند که امروزه زیارتگاه ده‌ها میلیون‌ زائر حسینی در کربلای معلا است و مقام بلند وی تا بدان جاست که امام زمان (عج) در «زیارت ناحیه مقدّسه» بر او سلام می‌دهند و در «زیارت الشهداء» نیز چنین آمده: «اَلسَّلَامُ عَلَی جَوْنٍ مَوْلَی أَبِی‌ذَرٍّ الْغِفَارِی». ✍️ روی سپید و نورانی، و بوی عطر حسینی، و رضوان همراه با محمد و آل محمد (ص) گوارای وجودش، و شفاعتش شامل همه‌ی شیعیان و محبین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باد. رو سیاهی که می‌رسد اینجا عاقبت روسپید خواهد شد سیب می‌بوید و کنار حسین در نهایت شهید خواهد شد انس با همنشین اثر دارد باید از شیشه عطر بردارد آن گِلی که کنار گل باشد مست بوی عبیر خواهد شد هر که چشمش به چشم او افتاد دل به عشقِ ولایت او داد صبح خیمه، سیاه گر بوده ظهر میدان، سفید خواهد شد... https://eitaa.com/ROOZBARG
هدایت شده از احکام دینی
🌴امام سجاد(علیه السلام)فرمودند: ✅گناهانی که موجب رد شدن دعا می شوند عبارتند از: 💠نيت بد 💠پليدي باطن 💠دورويي با برادران ديني 💠باور نداشتن اجابت دعا 💠تاخير‌درنمازهاواجب تاوقتش‌بگذرد 💠ترک كار خير و صدقه 💠گفتن كلمات زشت و ناسزا 📚معاني الأخبار،ص۲۷۱ کانال احکام دینی 💠@ahkaamdini313
هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️السلام علیک یا صاحب الزمان عج 🏴ای داغدار اصلی این روضه ها بیا ▫️صاحب عزای ماتم کرب و بلا بیا ▪️تنها امید خلق جهان یابن فاطمه ▫️ای منتهای آرزوی اولیاء بیا ▪️بالا گرفته ایم برایت دو دست را ▫️ای مرد مستجاب قنوت و دعا بیا ▪️فهمیده ایم با همه دنیا غریبه ای ▫️دیگر به جان مادرت ای آشنا بیا ▪️از هیچکس به جز تو نداریم انتظار ▫️بر دستهای توست فقط چشم ما بیا ▪️هفته به هفته می گذرد با خیال تو ▫️پس لا اقل به حرمت خون خدا بیا ▪️بیش از هزار سال تو خون گریه کرده ای ▫️ای خون جگر ز قامت زینب بیا ▪️عرض ارادت کم ما را قبول کن ▫️امسال هم محرم ما را قبول کن 🙏 اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِیکَ الْفَرَج🙏 🆔 http://Eitaa.com/ahadith اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
*بررسی علل وعوامل بی نشاطی در نماز* *مکرّر مردم، خصوصاً جوانان می پرسند که چرا در نماز حال پیدا نمی کنیم؟ و چرا در نماز آن لذّتی را که باید ببریم، نمی بریم؟* کسالت و نشاط از صفات روح است که بنا به شرایط زمان و مکانی که انسان در آن وجود دارد عارض انسان می شود. انسان باید تلاش کند که زمینه های نشاط را برای خود به وجود بیاورد، به ویژه هنگام عبادت که زمان ارتباط با خداوند است. اسلام برای به وجود آوردن نشاط روحی و جسمی دستوراتی دارد که به کار بستن آنها مفید خواهد بود. امام سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی پاسخ این پرسش را در ضمن چند جمله بیان نموده است. امام سجاد در مناجاتش باخداوند باین نکات پرداخته و به خداوند میفرماید: *اَللَّهُمَّ اِنِّی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ تَهَیَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ نَاجَیْتُ أَلْقَیْتَ عَلَیَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّیْتُ وَ سَلَبْتَنِی مُنَاجَاتَکَ إِذَا أَنَا نَاجَیْتُ مَا لِی کُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلُحَتْ سَرِیرَتِی وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِینَ مَجْلِسِی عَرَضَتْ لِی بَلِیَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِی وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَ خِدْمَتِکَ؛*[3] *خدایا! براستی من هرگاه با خودم گفتم که مهیا و آماده شوم برای یک نماز با حال و برای نماز در پیشگاه تو و مناجات با تو ایستادم؛ چرت (و بی حالی) بر من عارض شد، آن هم در حال نماز، و از من (و دلم) حال مناجات با خودت (و راز و نیاز) را گرفتی؛ در حالی که من با تو مناجات می کردم،* *چه شده است هر وقت می گویم باطنم اصلاح شده و همنشینی من با توبه کاران نزدیک شده است، گرفتاری برایم رخ می دهد که قدمهایم می لرزد و حال نماز و نزدیکی به توبه کاران از من گرفته می شود و بین من و خدمت تو و حضور قلب و همنشینی با پاکان حائل ایجاد می شود. براستی راز این بی حالی ها وبی توفیقی ها در چیست؟* آنگاه حضرت با استفاده از علوم الهی خود به بیان عوامل این بی حالی و بی نشاطی در نماز می پردازد ومیفرماید: 1. *«سَیِّدِی! لَعَلَّکَ عَنْ بَابِکَ طَرَدْتَنِی وَ عَنْ خِدْمَتِکَ نَحَّیْتَنِی* آقای من! شاید مرا از درگاهت رانده ای و از خدمت (و بودن در محضرت) دورم کرده ای.» 2. *«اَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُسْتَخِفّاً بِحَقِّکَ فَأَقْصَیْتَنِی*؛ یا شاید دیدی من حق [طاعت و بندگی] تو را سبک شمردم؛ پس [مرا از خود و ارتباط با خود در نماز و مناجات] دور نموده ای.» 3. *«أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی مُعْرِضاً عَنْکَ فَقَلَیْتَنِی؛* یا شاید دیدی مرا که از تو رو گردان بودم [و اعراض از خدا زندگی تلخی را به دنبال دارد؛[4] چرا که تو مرا بَد داشتی و از من روگردان شدی» 4. *أَوْ لَعَلَّکَ وَجَدْتَنِی فِی مَقَامِ الْکَاذِبِینَ فَرَفَضْتَنِی؛* یا شاید مرا در مقام دروغگویان یافتی پس مرا از خود دور نمودی.» 5. *أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی غَیْرَ شَاکِرٍ لِنَعْمَائِکَ فَحَرَمْتَنِی؛* یا شاید دیدی که [این همه] نعمتهای تو را شکر نگفتم [و در مسیر درست به کار نبردم]، پس مرا محروم ساختی.» شاعرمیگوید: شکر نعمت، نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند 6. *أَوْ لَعَلَّکَ فَقَدْتَنِی مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِی*؛ یا شاید مرا در مجالس علما نیافتی؛ پس خوارم داشتی[5] [و حال مناجات و نمازم را از من گرفتی].» 7. *أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی فِی الْغَافِلِینَ فَمِنْ رَحْمَتِکَ آیَسْتَنِی*؛ یا شاید دیدی بین غافلان به سر می برم؛ پس مرا از رحمت او مأیوس کردی تا با همان غافلان همنشین باشم 8. *أَوْ لَعَلَّکَ رَأَیْتَنِی آلَفُ مَجَالِسَ الْبَطَّالِینَ فَبَیْنِی وَ بَیْنَهُمْ خَلَّیْتَنِی*؛ یا شاید دیدی که با اهل باطل و بیهودگان مأنوس و دمسازم؛ پس مرا به آنها واگذاشتی [و گفتی برو با همانها خوش باش! تو را با نماز و مناجات و راز و نیاز چه کار؟].» 9. *أَوْ لَعَلَّکَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِی فَبَاعَدْتَنِی*؛ یا شاید آن قدر گناه کردم که دوست نداری صدای [مناجات و راز نیاز و] دعای مرا بشنوی؛ پس [با گرفتن حال] مرا [از خود] دور نمودی.» 10. *أَوْ لَعَلَّکَ بِجُرْمِی وَ جَرِیرَتِی کَافَیْتَنِی؛* یا شاید به خاطر جرم و گناهم کیفرم دادی [و اثر گناهم این بود که حال نماز و مناجات را از من بگیری؛ همچون غیبت و عمل نکردن به علم که حال نماز و ... را از انسان می گیرد].» 11. *أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی*؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم مرا مجازات کردی و حال نماز و دعا را از من گرفتی.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 اینجا مزار جلوه ی حق ، پور کاظم است جاری میان بقعه ی او فیض دائم است او جلوه ای ز نور ولای علی بود او عبد خانه زاد خداوند عالِم است عطر وزیده از حرم جان فزای او یادآور شمیم دل آرای خاتِم است حس و هوای روضه رضوان به جان ما از سمت آن ضریح و شفاخانه حاکم است هر سائلی که بر سر کویش دعا کند از کیمیای غمزه ی جانانه حاتِم است سلطان شود ز همت سلطان ولیّ دلی کز معرفت به جانب میخانه عازم است خوش آن که از خلوص و صفای درون خود بر این حرم گدا و ثنا خوان و خادم است «فطرت » به نا امیدی از این روضه دل مکن اینجا گدا همیشه سرافراز و غانم است 🌿 مجتبی رجبی راوندی ( فطرت)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔯بند دوازدهم از سوگواره محتشم کاشانی اى چرخ غافلى كه چه بیداد كرده‏اى‏ وز كین چه‏ها درین ستم آباد كرده‏اى‏ پر طعنت این بس است كه با عترت رسول‏ بیداد كرده خصم و تو امداد كرده‏اى‏ اى زاده زیاد نكرده است هیچ گه نمرود این عمل كه تو شداد كرده‏اى‏ كام یزید داده‏اى از كشتن حسین بنگر كه را به قتل كه دلشاد كرده‏اى بهر خسى كه بار درخت شقا و تست در باغ دین چه با گل و شمشاد كرده‏اى‏ با دشمنان دین نتوان كرد آنچه تو با مصطفى و حیدر و اولاد كرده‏اى‏ حلقى كه سوره لعل لب خود نبى بر آن آزرده‏اش به خنجر بیداد كرده‏اى‏ *ترسم تو را دمى كه به محشر برآورند* *از آتش تو دود به محشر درآورند*
بیانیه جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم.pdf
215.2K
بیانیه جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم ⛔️ توجه لطفا ⛔️ دو روز قبل اقای محسنی اژه ای در دیدار قضات کشور سخنانی را در طعن به معاویه مطرح کرده اند که این مساله موجی از اعتراضات را در اهل سنت کشور به راه انداخته و موجب صدور دهها بیانیه تا کنون شده و حتی در میان انبوه اعتراضات اهل سنت، هم به راه افتاده! احتمالا امروز موج اعتراضات اهل سنت به تریبونهای نماز جمعه خواهد کشید و این غائله را داغ تر خواهد کرد. با توجه به لزوم واکنش حوزه علمیه قم و دفاع از اقای اژه ای در برابر هجمه مخالفین، نیاز به پاسخی علمی ضروری بود که جمعی از فضلای حوزه علمیه قم زحمتش را کشیدند. 🏴🌷🏴🌹🏴🌷🏴 @menbarisfahan
🟣...عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ عَلِّمْنِي عَمَلاً يُحِبُّنِي اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ يُحِبُّنِي اَلْمَخْلُوقُونَ وَ يُثْرِي اَللَّهُ مَالِي وَ يُصِحُّ بَدَنِي وَ يُطِيلُ عُمُرِي وَ يَحْشُرُنِي مَعَكَ قَالَ هَذِهِ سِتُّ خِصَالٍ تَحْتَاجُ إِلَى سِتِّ خِصَالٍ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُحِبَّكَ اَللَّهُ فَخَفْهُ وَ اِتَّقِهِ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُحِبَّكَ اَلْمَخْلُوقُونَ فَأَحْسِنْ إِلَيْهِمْ وَ اُرْفُضْ مَا فِي أَيْدِيهِمْ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُثْرِيَ اَللَّهُ مَالَكَ فَزَكِّهِ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُصِحَّ اَللَّهُ بَدَنَكَ فَأَكْثِرْ مِنَ اَلصَّدَقَةِ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يُطِيلَ اَللَّهُ عُمُرَكَ فَصِلْ ذَوِي أَرْحَامِكَ وَ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ يَحْشُرَكَ اَللَّهُ مَعِي فَأَطِلِ اَلسُّجُودَ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ اَلْوَاحِدِ اَلْقَهَّارِ . 📚بحار ج ۸۲، ص ۱۶۴ امیرالمؤمنین علی علیه السلام : مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : مرا كارى بياموز كه به سبب آن، خداوند و بندگانش مرا دوست بدارند و خدا ثروتم را زياد كند و تندرستم بدارد و عمرم را دراز گرداند و با تو محشورم فرمايد . پيامبر فرمود : اين شش چيز كه بر شمردى، نياز به شش چيز دارد : اگر خواهى خداوند تو را دوست بدارد، از او بترس و تقواى او پيش گير ؛ اگر خواهى كه مردمان دوستت بدارند، به آنان نيكى كن و چشم طمع از دست آنان بر گير ؛ اگر خواهى خداوند دارايى تو را زياد گرداند، مالت را پاك كن ؛ اگر خواهى كه خداوند تو را تندرست بدارد، زياد صدقه بده؛ و اگر خواهى كه خداوند عمرت را دراز گرداند صله ارحام كن ؛ و اگر خواهى كه تو را با من محشور فرمايد، در پيشگاه خداىِ واحدِ قهّار سجده هاى طولانى كن . 🔥 از جهنمیان می پرسند علت جهنمی شدن شما چی بوده ؟🔰🔰🔰🔰 مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾ 🔥پاسخ جهنمیان👈قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾ وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾ وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ ﴿۴۵﴾مدثر 🔰🔰🔰🔰 👈 جهنمیان می گویند بخاطر آن👆اعمالمان در نتیجه به این اعتقادرسیدیم👈وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۴۶﴾مدثر در نتیجه👈 جهنمی شدیم👈وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۴۶﴾مدثر ⛔️ دور شدن از امیرالمؤمنین علی علیه السلام عاقبتش جهنم است 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔴 از اهل 🔥جهنم میپرسند چه علتی باعث شد به 🔥آتش و🔥 جهنم وارد شدید👈مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (﴿۴۲﴾(سوره مدثر) پاسخ می‌دهند 👈دوری از ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🔰🔰🔰🔰🔰 ...عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى كُلُّ نَفْسٍ بِمٰا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ إِلاّٰ أَصْحٰابَ اَلْيَمِينِ - قَالَ نَحْنُ وَ شِيعَتُنَا وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ثُمَّ شِيعَتُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فِي جَنّٰاتٍ يَتَسٰاءَلُونَ عَنِ اَلْمُجْرِمِينَ مٰا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قٰالُوا لَمْ نَكُ مِنَ اَلْمُصَلِّينَ يَعْنِي لَمْ يَكُونُوا مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ اَلْمِسْكِينَ وَ كُنّٰا نَخُوضُ مَعَ اَلْخٰائِضِينَ فَذَاكَ يَوْمُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ يَوْمُ اَلدِّينِ وَ كُنّٰا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ اَلدِّينِ حَتّٰى أَتٰانَا اَلْيَقِينُ أَيَّامُ اَلْقَائِمِ فَمٰا تَنْفَعُهُمْ شَفٰاعَةُ اَلشّٰافِعِينَ فَمَا يَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ مَخْلُوقٍ وَ لَنْ يَشْفَعَ لَهُمْ رَسُولُ اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ . 📚 بحارج ۵۱، ص ۶۱ ✏جلسه سی و سوم درس تفسیر دعای مکارم الاخلاق آیت الله حسین گنجی اشتهاردی 🗓 شنبه ۲۲ محرم _۱۴۴۴ قمری ۲۹ مرداد _۱۴۰۱ شمسی مدرسه آیت الله بروجردی_قم مقدسه https://eitaa.com/Ayatollah_ganji
موضوع : سلام‎علیکم.‎بسم‎الله‎الرحمن‎الرحیم‎خداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفای‎به عهد  می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا  و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34) چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم: در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مى‌کنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668) اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671) اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669) خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد وال محمد
هدایت شده از احکام دین 📚
💢 کفاره شکستن نذر 💠 سوال: 🔷 کفاره شکستن نذر چیست؟ ✍🏻 پاسخ: ◀️ آيات عظام خامنه‏اى، وحید خراسانی و سیستانی: ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر نتواند 3روز روزه پی در پی بگیرد. ◀️ آیت الله مکارم شیرازی: اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد یعنی60 فقیر یک مد طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد. احتیاط واجب آن است که 31روز پی در پی باشد. 🔺 توضیح المسائل مراجع 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din