eitaa logo
استاد عشایری منفرد
853 دنبال‌کننده
112 عکس
128 ویدیو
8 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈مهمترین فرصت های انسان در دنیا چیست؟⁉️ کلام مبارک مولا امیرالمومنین(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه پیرامون دنیا و مهمترین فرصت های آن در زندگی انسان. 🎙 : 1403.03.13 ☑️کانال رسمی شبکه جهانی ولایت👇 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗«نقد و بررسی کتاب واکاوی فقهی تشبه به کفار (با تاکید بر پوشش‌های نمادین فرهنگ بیگانه)» 🎙ارائه :حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مهدی زاده (محقق و نویسنده اثر) 👤ناقدین: 🎙دکتر حسین شرف الدین (استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر ربانی (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🗓 زمان: چهارشنبه 23 خرداد ساعت 10 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"جزءنگری یا کل‌نگری در موضوع‌شناسی فقه هنر" از دیدگاه فقه‌اندیشان معاصر آقای حسن اجرایی، طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی فلسفه دین، در یادداشتی باعنوان «جزء یا کل؟ مسأله این است»، که به بررسی موضوع‌شناسی فقه هنر اختصاص یافته، دیدگاه استاد عشایری را در کنار دو دیدگاه دیگر بررسی کرده است. وی در این یادداشت آورده است: «✍️یکی از معنادارترین چرخش‌ها و تطورهای فقهی در شناخت موضوعات مرتبط با هنر در تاریخ فقه را می‌بایست گذر از نگاه جزءنگر به هنر و پذیرش هنر به‌مثابه کلیتی یکپارچه و منسجم دانست که البته چنین نگاهی، همچنان در ابتدای راه خود است و تنها از سوی معدودی از فقیهان به زبان آمده و یا به وادی انتشار عمومی کشیده شده است. 🔸در همین زمینه، محمد عشایری منفرد، در مقاله «تحلیل جایگاه عرف در موضوع‌شناسی و مصداق‌شناسی فقه هنر» که در شماره چهارم مجله الهیات هنر منتشر شده با بررسی فقه هنر به‌عنوان فقه مضاف، آن را در چارچوبی متفاوت از فقه مرسوم، قرار داده و کوشیده است جایگاهی ارزشمند برای عرف در استنباط احکام فقه هنر در نظر بگیرد. 🔸از سوی دیگر، محمدجواد فاضل لنکرانی نیز میان فقه فردی و فقه اجتماعی تفکیک قائل شده و فقه هنر را تابعی از فقه اجتماعی خوانده و این سؤال را مطرح کرده که ملاک‌ها در فقه فردی همان ملاک‌های موجود در فقه اجتماعی است یا خیر؟ 🔸سرانجام در مقاله‌ای به قلم سید مصطفی محقق داماد با عنوان «ذاتی و عرضی در احکام هنر: بحثی روش‌شناختی» که در شماره هفتم مجله الهیات هنر به چاپ رسیده، گفته شده که در مسائل مهم هنری نمی‌توان به خبر واحد عمل کرد و در این موارد باید تابع حساسیت‌های عرف بود؛ گرچه درعین‌حال تأکید شده است که چنین رویکردی به‌معنای عرفی کردن فقه نیست.» 🔗لینک متن کامل یادداشت 👇 https://isoa.ir//?p=13584 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
. با استاد محمد عشایری منفرد در 🔍برنامه ماجرا از شبکه چهار سیما با عنوانِ👇 💠 نقش مردم در پیشرانی راهبردهای حکومت دینی 📆 دوشنبه ۴ تیر ساعت ۲۲:۳۰ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا شبکه چهار سیما 💠 نقش مردم در پیشرانی راهبردهای حکومت دینی • باحضور: محمد عشایری منفرد 📆 دوشنبه ۴ تیر ساعت ۲۲:۳۰ شبکه ۴ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ارزشمندترین فرمان خداوند (احسن ما اُنزل الیکم) که در آیه 55 سوره زمر یاد شده، چیست؟ ❓منظور از «جنب الله» در آیه 56 سوره زمر ( أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَى‏ عَلَى‏ مَا فَرَّطتُ فِى جَنبِ اللَّه) چیست؟ این دو آیه چه ربطی به خطابه غدیر دارند؟ ❓راز مهمی که در جمله‌ی «وَ کَیْفَ تَعْمَهُونَ، وَ بَیْنَکُمْ عِتْرَةُ نَبِیِّکُمْ! وَهُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّینِ، وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ! فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآنِ» (خطبه 87 نهج البلاغة) ابن ابی‌الحدید از آن سخن گفت اما آن را باز نکرد، چه بود؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادی از احیاگر غدیر، آیت‌الله میرزامحمدعلی اردوبادی ره؛ همکار گمنام علامه امینی میرزامحمدعلی اردوبادی (متولد 1312ق و متوفای 1380 ) از نوابغ امامیه در قرن اخیر است. چنان‌که گفته شده، قوه اجتهاد او به تأیید بزرگانی مانند شیخ عبدالکریم حائری و ابوالمجد محمدرضا اصفهانی رحمهما الله رسیده و مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی از شاگردان بلندآوازه‌ی او است. وی شاعر خوش‌قریحه‌ای بود که اشعار عربی او، شاعران عرب‌زبان را شگفت‌زده می‌کرد. از او شش‌هزار بیت شعر در مناقب اهل بیت و نیز در نصایح و مواعظ به یادگار مانده است. محدث قمی ره او را با عنوانِ «الأديب البارع الشاعر المتبحر الخبير» یاد کرده است. ⏺چنان‌که مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی نیز اشاره کرده یکی از خصوصیات او کمک به محققان و نویسندگانی بود که به هر شکل ممکن به یاری او نیاز داشتند. او این همکاری علمی را از دوست دیرینش شیخ عبدالحسین امینی در هنگام نگارش دائرة المعارف ارزشمند الغدیر نیز دریغ نکرد چندانکه گفته شده بخشهای ادبیِ کتاب الغدیر و مباحث مربوط به اشعار بدون همکاری او به سامان نمی‌رسید و اصلا بخشهایی از کتاب الغدیر به قلم مرحوم اردوبادی نسبت داده شده است. 🔽او از شاگردان و مصاحبان علامه محمدجواد بلاغی بود. از منظر صاحب این قلم، مرحوم بلاغی مبتکرِ یک مکتب ادبی بی‌نظیر و مشحون از نقدو نوآوری ادبی بود که از حلقه درسی او مفسران بادقتی چون علامه طباطبایی (صاحب المیزان ) و ملاعبدالاعلی سبزواری (صاحب مواهب الرحمن) و نیز محقق خویی (هرچند پروژه‌ی تفسیری ایشان در همان جلد مقدماتی متوقف شد) سربر آوردند. مرحوم اردوبادی نیز یکی از ادیب‌ـ‌مفسرانِ سربرآورده از حلقه درسی علامه بلاغی و پرورش یافتگان مکتب ادبی او است. 📖ابعاد ادبی شخصیت مرحوم اردوبادی در کنار فضائل دیگر ایشان، موجب می‌شود از میان آثارشان سه اثر زیر، اهمیت ویژه‌ای یابد: 1. الشهاب المبین فى اعجاز القرآن 2. تفسیر جزء اول قرآن کریم 3. تفسیر سوره اخلاص. کاش این آثار اردوبادی ره احیاء و منتشر شود بویژه آن‌که کتاب "تفسیر جزء اول قرآن" را در اواخر عمر و در ایام پختگی بیشتر، تحریر فرموده است. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣📣📣 فراخوان مقاله برای مجله علمی پژوهشی (دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی) 📌📢📢 به استناد مصوبه ۵۸۵ مورخه 1387/6/24 شورای عالی حوزه‌های علمیه این دوفصلنامه دارای رتبه علمی - پژوهشی با موضوع «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» میباشد. ⭕️ مدیر مسئول: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔴 سردبیر: جناب آقای دکتر احمد حاجی ده آبادی 🔷 ارسال مقالات از طریق: دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی https://www.sijl.ir 🔶 تلفکس نشریه: 02532905765 🔶تلفن تماس و ایتا 09359839228 http://eitaa.com/sijlir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «سَلَکَتْ بِهِمُ الدُّنْیَا طَرِیقَ الْعَمَی وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدی: دنیا آنان را به مسیر نابینایی کشاند و چشمهایشان را از دیدن مناره‌های هدایت بازداشت» (نامه 31) 🔰و نیز در جای دیگری فرمود: «بِنَا یُسْتَعْطَی الْهُدَی وَ یُسْتَجْلَی الْعَمَی: فقط به وسیله ما میتوان [از خداوند] طلب هدایت کرد و فقط به وسیله ما میتوان نابیناییها را درمان کرد» (خطبه 144) ↪️حالا زهیر بن قین یکی از همین کسانی است که عمری با نابینایی مسیر را پیمود تا در کربلا به حسین به علی علیه السلام رسید و ....! 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
😥رویای امام رضا ع و یک مجلس روضه در یک خانه آسمانی سهل بن ذُبیان یک روز اول صبح به محضر علیه‌السلام رسید. حضرت رضا به او فرمود: دیشب خواب دیدم نردبانی با صد پله برایم نصب شده است. از آن بالا رفتم و وقتی به بالای نردبان رسیدم داخل یک قبه سبزرنگی شدم که درونش از بیرونش پیدا بود. جدم پیامبر با چند نفر در آنجا نشسته بودند. یکی هم روبرویشان ایستاده بود و برایشان شعر می‌خواند. پیامبر تا مرا دید فرمود: خوش‌ آمدی فرزندم علی بن موسی الرضا! به پدرت علی ع سلام کن. به جدم علی ع سلام کردم. سپس فرمود: به مادرت فاطمه هم سلام کن. سلام کردم. بعد فرمود: به پدرانت حسن و حسین نیز سلام کن. به آنان نیز سلام کردم. در آخر فرمود: به شاعر ما سید اسماعیل که در دار دنیا مداح ما بود، نیز سلام کن. به او نیز سلام کردم و نشستم. پیامبر رو کرد به سید حمیری و فرمود: دوباره همان شعرهایی را که می‌خواندی، ادامه بده. سید اشعارش را ادامه داد و پیامبر گریست! بعد در بیتهای بعدی فاطمه زهرا و دیگر حضار نیز با او گریستند. در پایان فرمود: ای علی بن موسی، این قصیده را حفظ کن و به شیعیان ما نیز دستور بده که آن را حفظ کنند و به آنها بگو هر کس آن را حفظ کند و بر قرائت آن مداومت کند، من ضامن هستم که به بهشت درآید. (بحار ج 47 ص 328). 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔶مدرسه ادبیات و زبان شناسی 🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🔶حجج اسلام و اساتید محترم: 🎙احمد پاکتچی 🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی 🔻شنبه ۶ مرداد 🎙محمد عشایری منفرد 🔸مطالعات تطبیقی دانش های زبانی با سایر دانش ها 🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸مرداد 🎙محمدباقرسعیدی روشن 🔸معناشناسی قرآن 🔻سه شنبه و چهارشنبه۹و۱۰مرداد 🎙مهدی رضایی 🔸هندسه دانش های زبانی 🔻شنبه ۱۳ مرداد 🎙علیرضاقائمی نیا 🔸نشانه شناسی قرآن 🔻یک‌شنبه و دوشنبه ۱۴و۱۵مرداد 🎙حامداکبرپور 🔸زبان شناسی و جنگ شناختی 🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷مرداد 🔘ثبت نام: تا ۲۵تیرماه 🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد 🌐لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰جزئیات دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی (مدرسه فقه و اصول) 🎙حضرت آیت‌‍الله سبحانی 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🎙آیت‌الله جعفر سیدان 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🔶آیات، اساتید معظم و حجج اسلام والمسلمین: 🎙صادق آملی لاریجانی 🔸علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی 🔻شنبه تاچهارشنبه ۶ تا ۱۰مرداد 🎙مهدی مروارید 🔸جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد 🔻شنبه ۶ مرداد 🎙مجتبی الهی خراسانی 🔸ماهیت موضوع شناسی 🔻شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد 🎙عبدالحمیدواسطی 🔸الگوریتم موضوع شناسی 🔻شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد 🎙ابوالقاسم علیدوست 🔸ضرورت های موضوع شناسی 🔻یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد 🎙مهدی شب زنده دار 🔸سهم فقیه در موضوع شناسی 🔻شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد 🎙محمد عشایری منفرد 🔸موضوع شناسی در فقه هنر 🔻چهارشنبه ۱۰ مرداد 🎙احمدمبلغی 🔸تطورات تاریخی موضوع شناسی 🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد 🎙حمید درایتی 🔸 نقش مبادی کلام در موضوع شناسی 🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد 🎙محمد جواد ارسطا 🔸موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی 🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد ⏳ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه 🗓 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد 🔗لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله 🔰سنت روضه‌خوانی خانگی در سیره ائمه نگاهی به روضه‌خوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم. در توصیه‌های امام باقر علیه‌السلام به کسی که نمی‌توانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانه‌اش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آن‌گاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه‌اش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانه‌اش مراسم به پا کند و با خانواده‌اش در گریه هم‌صدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت می‌کنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثواب‌ها را به دست می‌آورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176) کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه می‌دهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیه‌السلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه‌ هم به گوش می‌رسید(الغدیر 2/238). در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیه‌السلام در خانه خودش روضه خانگی برپا می‌کرد. زنان خانه هم پشت پرده‌ای می‌نشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون می‌کردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمه‌وار خواند. حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز می‌خوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده می‌شود. (وسائل الشیعة 10/465) ابی‌عُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق می‌رفت و برای ایشان روضه می‌خواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه‌ جای خانه بلند شد! (همان ص 466). امام صادق علیه‌السلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیده‌ام درباره حسین علیه‌السلام شعرهای خوبی می‌گویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضه‌ات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
💢حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به مداحان ✍️استاد محمد عشایری منفرد حجاب زنان اهل بیت (علیهم‌السلام) سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر (ص) واجب شده بود اما در خانه اهل بیت (ع) نیز رعایت می‌شد. در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است، بلکه آن‌چه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند... 👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72309 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔 https://eitaa.com/ashayerimonfared
53.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 1⃣آیا زنان عاشورا در هنگام غارت خیمه‌ها و دشواری‌های پس از عاشورا حجابشان را کنار نهادند؟ 2⃣ "ایام نزول آیات حجاب در مدینه" تقارن بسیار زیبایی دارد با "ایام عمل به این حکم شرعی در کربلا". 3⃣فلسفه حجاب چیست؟ لینک برنامه کامل در آپارات👇 https://www.aparat.com/v/r59d0i1 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 زنان عاشورایی بانوان پس از شهادت شهدای با اینکه در بدترین شرایط ممکن قرار داشتند گاه با همه احساسات و عواطف زنانه شاهد جراحت و شهادت عزیزانشان بودند و گاه به عنوان اسیر جنگی در چنگ دشمن گرفتار بودند. با این همه باز هم بر اساس آنچه در برخی نقلها روایت شده، حجاب خود را حفظ می‌کردند. ✏️نقلهای زیادی وجود دارد که حساسیت زنان عاشورایی بر حجاب را گزارش کرده است. یکی از نقل‌هایی که بر حجاب زنان عاشورا دست نهاده، روایتی است که خطابه دختر حضرت علی علیهما السلام را نقل کرده است. در این نقل که سید بن طاووس آن را گزارش کرده، آمده است ام کلثوم دختر علی علیه السلام که صدای گریه‌اش بلند شده بود از ورای پوشیه‌اش (کِلَّة) خطبه‌ای ایراد کرد. (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا رَافِعَةً صَوْتَهَا بِالْبُكَاءِ فَقَالَتْ: …) (الملهوف: ص 198) ⏺در اولین لحظات پس از شهادت شهیدان، غارت خیمه‌ها شروع شد اما وقتی به خیمه‌ها رسید زنان و دختران تنها چیزی که از او خواستند این بود که اموال به غارت رفته را از غارتگران بگیرد و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند(سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن) (ارشاد مفید ج 2 ص 113) ⏺وقتی کاروان به شام رسید، ام کلثوم به مأمور انتقال اسیران گفت ما را از دری وارد شام بکنید که تماشاگر کمتری داشته باشد و از آنان درخواست کرد سرهای شهدا را از بین شتران اسرا دور کنند تا نگاه‌هایی که در تماشای سرهای شهدا هستند به زنانی که سوار شتران هستند، دوخته نشود. (الملهوف ص 210) ⏺یکی از ابعاد مهم سِتر زنان، پوشیده ماندن صدای آنان از گوش نامحرمان است. در برخی نقلها آمده است که علیه السلام وقتی صدای گریه بلند اهل حرم را شنیدند و حضرت علیهما السلام را فرستادند تا آنان را به آرامش دعوت کنند (وقعة الطف ص 206) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared