eitaa logo
استاد عشایری منفرد
1.1هزار دنبال‌کننده
131 عکس
137 ویدیو
8 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
36.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت هشتم ❓ توصیه حضرتعالی برای استفاده بیشتر از کتب سطح عالی چیست؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت نهم ❓برای مطالعه بحث قواعد فقهی چه پیشنهادی دارید؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله 🟣رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي‏. خطبه 192 از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه قاصعه به دست می‌آید که ارتکاب منکر، کار سفیهان و نهی از منکر، کار حلیمان (عاقلان بردبار) بوده است. حلم (عقل و بردباری) معنایی دارد که «رفق و مدارا» نیز از لوازمش می‌باشد. 🔰ابن اخوه، فقیه بزرگ شافعی در کتاب معالم القربة فی احکام الحسبة، این حکایت را آورده است که مردی بر مأمون وارد شده و او را با قولی غلیظ امر به معروف و نهی از منکر کرد. مأمون در پاسخ او گفت: خداوند کسی را که برتر از تو بود به ارشاد کسی که بدتر از من بود گماشت اما شرط کرد که با او با قولی لیّن سخن کند تا شاید بر او اثر نهد (فَقُولٰا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشىٰ)! ✅ درباره رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر، در مرفوعه ابن ابی‌عمیر، آمده است که آمر به معروف و ناهی از منکر در امر کردنش باید اهل رفق باشد (إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ تَارِكٌ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ، عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُر عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى، رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى). 🗞در منابع عامه نیز آمده است که پیامبر امر به معروف و نهی از منکر را فقط برای کسی پسندیده می‌دانست که در امر و نهی کردن اهل رفق و مدارا باشد، حکیم باشد و آگاه به حرام و حلال باشد (لا يأمر بالمعروف و لا ينهى عن المنكر إلّا رفيق فيما يأمر به، رفيق فيما ينهى عنه، حكيم فيما يأمر به، حكيم فيما ينهى عنه، فقيه فيما يأمر به، فقيه فيما ينهى عنه.‌) 📗 روایت معتبر دیگری نیز درباره رفق و مدارا در مقام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که بزرگان آن را بر «امر به مندوبات» حمل کرده اند (وسائل ج 16 ص 159) 📎فقیهان بزرگوار امامیه هرچند رفق و مدارا را در همه‌ی امور مستحب می‌دانند (مهذب الأحكام سبزواري، ج‌4، ص: 97 و وسائل الشيعة، ج‌15، ص: 269‌ و ...) و درباره برخی امور مانند رفتار با اسیران و اجیران و کارگران نیز مؤکدا استحباب رفق را بررسی فرموده‌اند (مستدرک الوسائل ج 11 ص 78 و وسائل ج 19 ص 62) اما حکم شرعی رفق در مقام امر به معروف و نهی از منکر را از منظر فقهی بررسی نفرموده‌اند. محمد عشایری منفرد. 1402/08/04 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈آیا حکومت وظیفه داره مردم رو تربیت کنه؟🧐⁉️ پاسخ مولای متقیان علی (علیه السلام) به این سوال و راهکار جالب ایشان برای رسیدن به این منظور، با توضیحات استاد عشایری منفرد 🎙استاد : 1402.07.23 ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
bayanamir8.7.mp3
12.59M
🔊 ✍🏼در این برنامه استاد عشایری به ادامه بحث پیرامون اوصاف (ص) از منظر (ع) در می پردازند : 1402.08.07 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
40.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت دهم ❓آیا هر درس در دوره سطح نیاز به مباحثه دارد؟ کیفیت آن چگونه باشد؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
33.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍🏼در این برنامه استاد عشایری به ادامه بحث پیرامون اوصاف (ص) از منظر (ع) در می پردازند : 1402.08.07 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈آیا تربیت اخلاقی مردم ربطی به حکومت داره؟🧐⁉️ (شماره 1) در بسیاری از جوامع تربیت اخلاقی و حفاظت از ارزش های اخلاقی توسط حاکمیت را نفی و با آن مخالفت می کنند. اما اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در این مورد چه نظری دارد؟⁉️👌 🎙استاد : 1402.08.07 ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(قسمت 2) 👈درس اخلاق کوتاه و بی نهایت زیبای امیرالمومنین(ع)👌😌 درس اخلاق فوق العاده زیبا و تاثیرگذار و کوتاه مولای متقیان علی(علیه السلام) دردوران حکومت ایشان که باید عبرتی برای همه ی مسئولین ،حاکمان و همه ی مردم باشد👌 🎙استاد : 1402.08.07 ✅ 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت یازدهم ❓نوشتن هر درس و تقریر آن چه تاثیر و اهمیتی دارد؟ آیا اصلا دروس مذکور نیاز به تقریر دارند؟ چه میزان و چگونه این کار انجام شود؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آشنایی با جایگاه و اهمیت مسیر اجتهاد 🔹 قسمت دوازدهم ❓مدارس سطح عالی فقه و اصول طبق روشی معمول کلاس های راهنما برای دروس خود برگزار می کنند؛ چه خلأ هایی در برنامه درسی حوزه دیده شده که این کلاس ها برگزار می شود؟ هدف از آن ها چیست؟ به نظر حضرتعالی چه برنامه هایی در این کلاس ها بهتر است انجام شود؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله 🟣 عدل علوی و رعایت احترام رعایای از پیش تحقیر شده أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ اِحْتِقَاراً وَ جَفْوَةً...: آگاه باش که سران و رؤسای سرزمین تو از خشونت، سنگدلی، رفتار تحقیرآمیز و ستمکارانه تو شکایت کرده‌اند .... 1️⃣ایرانیان در عصر خلیفه دوم، به شدت تحقیر شده بودند. آنان با کلماتی مانند «مجوس»، «عجم» و ... که در فرهنگ عربها معنای تحقیرآمیزی داشت، یاد می‌شدند! اجازه ازدواج با دختران عرب را نداشتند و ...! در روزگار عثمان به این تحقیرهای فرهنگی و اجتماعی، ظلم اقتصادی مأموران مالیاتی عثمان نیز اضافه شد! (ابن ابی‌الحدید 20/245). ✅امیرالمؤمنین علیه السلام وقتی به قدرت رسید، افزون بر دستوالعمل‌های عامّی که به مأموران جمع‌آوری مالیات داد (مانند نامه 26) در نامه‌ای ویژه به فرماندار فارس نوشت: «اسْتَعْمِلِ الْعَدْلَ وَ احْذَرِ الْعَسْفَ وَ الْحَيْفَ فَإِنَّ الْعَسْفَ يَعُودُ بِالْجَلَاءِ وَ الْحَيْفَ يَدْعُو إِلَى السَّيْف: عدالت را به كار بند و از ستم و بيداد حذر كن زيرا ستم رعيت را آواره مى كند و بيدادگرى، به شمشير می‌کشاندشان». 2️⃣وقتی خورشید عدالت علوی تابیدن گرفت، حتی کافران ذمی که امیدی که به اجرای عدالت یافته‌ بودند، از والی خود به امیرالمؤمنین علیه السلام شکایت کردند. امیرالمؤمنین به شکایت آنان رسیدگی فرمودند و نامه‌ی توبیخ‌آمیزی به آن والی خاطی نوشتند. در آن نامه، به جای آن‌که کافران ذمی شکایت کننده را با کلمات تحقیرآمیزی چون «اعاجم» یا ... (که در زمان خلفا رایج بود) یاد کند، از آنان با کلمه‌ی محترمانه‌ی «دهاقین اهل بلدک» یاد کردند تا به بدنه مدیریتی حاکمیت بفهمانند که رعایای حکومت علی را، حتی اگر اهل ذمه باشند، نباید با تعابیر گزنده‌ یاد کرد! محمد عشایری منفرد 1402/08/20 حوزه علمیه قم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared https://eitaa.com/banahjolbalaghe
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند: 0️⃣1️⃣دهمین کرسی علمی_ترویجی 🖍 عنوان: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری» 🔵 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی) ♦️ ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: سه شنبه 23 آبان ماه 1402 ساعت 9 صبح 🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر. 🌐 لینک جلسه: B2n.ir/a73513 ⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)برگزار می کند: 🌀 نشست علمی: نسبت سنجی بین قانون اهم و مهم و نظریه ماکیاولیزم 🎙با حضور: ⏰ زمان: پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴٠۱ ساعت ۱۲ 🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی(ع)، بست شیخ حر عاملی(ره)، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)، سالن جلسات 💠 مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰 مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد برگزار می کند: 🌀سلسله نشست های تخصصی 🔹نشست اول: سنخ شناسی مسائل نوپدید در ساحت روش شناسی فقه های مضاف 🎙با حضور: ⏰ زمان: پنجشنبه 25 آبان 1402 ساعت 9:30 الی 11:30 🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت، بین کوچه۹و ۹/۱، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🌷 السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ 🌷 السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ 🌷 السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ 🌷 السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ 🌺🌺🌺 سالروز میلاد مظهر صبر و شکیبایی و تجسم عینی علم و عفاف حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)بر ساحت مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تمامی مسلمین جهان مبارکباد 🌺🌺🌺 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
صدا+۰۰۹_out.mp3
41.78M
صوت نشست سنخ شناسی مسائل نوپدید در ساحت روش شناسی فقه های مضاف ۲۵ آبان ۱۴۰۲/ مشهد مقدس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله وقتی مفسران متقدم فریقین، به صورت هماهنگ، یک کلمه‌ی ساده‌نما را مثل هم تفسیر نمی‌کنند....! در بخش دوم از سوره مبارک تکویر، قرآن با سوگندهای قابل توجهی، می‌‌خواهد بیان کند که نه پیامبر مجنون است و نه قرآن کلام شیطانی‌ است. پس از این، قرآن را ابتدا ذکری برای همه عالم معرفی می‌کند اما بلافاصله از این سخن عدول می‌کند و می‌فرماید: نه برای همه بلکه برای کسانی که اهل استقامت باشند و در نهایت می‌فرماید که شما نمی‌توانید اهل استقامت باشید مگر این‌که خدا بخواهد (إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيمَ وَ مَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ) (تکویر: 27 و 28 و 29). گویا خداوند با این دو جمله‌ی اخیر از همان اولین روزهای بعثت، می‌خواهد تعریض آشکاری بزند به کسانی که به دنبال قرآن می‌آیند اما اهل استقامت نیستند. برای روشن شدن این‌که این تعریض، متوجه چه کسانی بوده باید ابتدا معنای کلمه‌ی «یستقیم» در جمله‌ی «لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيم» روشن می‌شد. مفسران اهل سنت به سبب این که دل در گرو صحابه دارند، علاقه‌ای نداشتند مشخص کنند این آیه به کدام گروه از صحابه تعریض زده است. برای همین هم کلمه «یستقیم» را به اجمال به معنای «تبعیت» برگردانده و از آن گذشته‌اند. غافل از این‌که اگر معنای «تستقیم» صِرف تبعیت بود، این نکته از همان جمله‌ی «ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ» فهمیده می‌شد و نیازی به ذکر جداگانه در آیه‌‌ی «لِمَن شَاءَ مِنكُمْ أَن يَسْتَقِيم» نبود. در مقابل، مفسران امامیه برای باز کردن این تعریض، دو نوع کنش تفسیری ارائه کرده‌اند: از سویی در تبیین معنای کلمه‌ی «تستقیم»، به جای این‌که «تستقیم» را مانند مفسران اهل سنت به «تبعیت» برگردانند، به "استقامت در تبعیت" برگردانده‌اند (ن ک: التبیان، مجمع البیان، تفسیر مقاتل و ...) تا معلوم شود که تبعیت از قرآن، لازم بوده ولی کافی نبوده است. از سوی دیگر، به تفاسیر روایی روی نهاده و روایاتی را از ائمه اهل البیت نقل کرده‌اند که در آن روایات، منظور از «تستقیم»، "استقامت و پایداری در مسیر اطاعت علی علیه السلام و امامان بعد از او" قلمداد شده است (ن ک: تفسير القمي، ج‏2، ص: 408). دو نکته: 1) ای کاش به این دو کنش تفسیری نوع سومی از کنش تفسیری نیز ضمیمه می‌شد؛ یعنی ابتدا کلمه‌ی «تستقیم» با دقتهای لغوی و بلاغی تحلیل می‌شد. آن‌گاه همه لوازم معنای نحوی بدل بودنِ «لمن شاء...» برای «للعالمین» استخراج می‌شد و در نهایت، تحلیل بلاغی مؤثری از بیان کنایی تعریض ارائه می‌شد. در این صورت عیان می‌شد که حتی بدون تعبد به روایات امامیه نیز می‌توان همان معنایی را که روایات امامیه در صدد بیان آن هستند، از متن آیه استظهار کرد. 2) به طور کلی هرگاه در تفسیر کلمه‌ی ساده‌نمایی مانند «تستقیم»، مفسران متقدم امامیه به صورت یک‌دست و هماهنگ از مفسران متقدم اهل تسنن جدا ‌شوند، ممکن است نکته‌ی دیریاب و دقیقی مد نظرشان بوده، که باید با تأملات دقیق تفسیری آن را عیان کرد. این، میتواند یک ایده پژوهشی باشد. ✍️ محمد عشایری منفرد 1402/09/10 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared