"جزءنگری یا کلنگری در موضوعشناسی فقه هنر" از دیدگاه فقهاندیشان معاصر
آقای حسن اجرایی، طلبه حوزه علمیه قم و دانشجوی فلسفه دین، در یادداشتی باعنوان «جزء یا کل؟ مسأله این است»، که به بررسی موضوعشناسی فقه هنر اختصاص یافته، دیدگاه استاد عشایری را در کنار دو دیدگاه دیگر بررسی کرده است. وی در این یادداشت آورده است:
«✍️یکی از معنادارترین چرخشها و تطورهای فقهی در شناخت موضوعات مرتبط با هنر در تاریخ فقه را میبایست گذر از نگاه جزءنگر به هنر و پذیرش هنر بهمثابه کلیتی یکپارچه و منسجم دانست که البته چنین نگاهی، همچنان در ابتدای راه خود است و تنها از سوی معدودی از فقیهان به زبان آمده و یا به وادی انتشار عمومی کشیده شده است.
🔸در همین زمینه، محمد عشایری منفرد، در مقاله «تحلیل جایگاه عرف در موضوعشناسی و مصداقشناسی فقه هنر» که در شماره چهارم مجله الهیات هنر منتشر شده با بررسی فقه هنر بهعنوان فقه مضاف، آن را در چارچوبی متفاوت از فقه مرسوم، قرار داده و کوشیده است جایگاهی ارزشمند برای عرف در استنباط احکام فقه هنر در نظر بگیرد.
🔸از سوی دیگر، محمدجواد فاضل لنکرانی نیز میان فقه فردی و فقه اجتماعی تفکیک قائل شده و فقه هنر را تابعی از فقه اجتماعی خوانده و این سؤال را مطرح کرده که ملاکها در فقه فردی همان ملاکهای موجود در فقه اجتماعی است یا خیر؟
🔸سرانجام در مقالهای به قلم سید مصطفی محقق داماد با عنوان «ذاتی و عرضی در احکام هنر: بحثی روششناختی» که در شماره هفتم مجله الهیات هنر به چاپ رسیده، گفته شده که در مسائل مهم هنری نمیتوان به خبر واحد عمل کرد و در این موارد باید تابع حساسیتهای عرف بود؛ گرچه درعینحال تأکید شده است که چنین رویکردی بهمعنای عرفی کردن فقه نیست.»
🔗لینک متن کامل یادداشت 👇
https://isoa.ir//?p=13584
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
.
با استاد محمد عشایری منفرد
در
🔍برنامه ماجرا از شبکه چهار سیما
با عنوانِ👇
💠 نقش مردم در پیشرانی راهبردهای حکومت دینی
📆 دوشنبه ۴ تیر ساعت ۲۲:۳۰
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا شبکه چهار سیما
💠 نقش مردم در پیشرانی راهبردهای حکومت دینی
• باحضور: محمد عشایری منفرد
📆 دوشنبه ۴ تیر ساعت ۲۲:۳۰
شبکه ۴
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ارزشمندترین فرمان خداوند (احسن ما اُنزل الیکم) که در آیه 55 سوره زمر یاد شده، چیست؟
❓منظور از «جنب الله» در آیه 56 سوره زمر ( أَن تَقُولَ نَفْسٌ یَا حَسْرَتَى عَلَى مَا فَرَّطتُ فِى جَنبِ اللَّه) چیست؟ این دو آیه چه ربطی به خطابه غدیر دارند؟
❓راز مهمی که در جملهی «وَ کَیْفَ تَعْمَهُونَ، وَ بَیْنَکُمْ عِتْرَةُ نَبِیِّکُمْ! وَهُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّینِ، وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ! فَأَنْزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنَازِلِ الْقُرْآنِ» (خطبه 87 نهج البلاغة) ابن ابیالحدید از آن سخن گفت اما آن را باز نکرد، چه بود؟
#استاد_عشایری_منفرد
#نهج_البلاغه
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
یادی از احیاگر غدیر، آیتالله میرزامحمدعلی اردوبادی ره؛ همکار گمنام علامه امینی
میرزامحمدعلی اردوبادی (متولد 1312ق و متوفای 1380 ) از نوابغ امامیه در قرن اخیر است. چنانکه گفته شده، قوه اجتهاد او به تأیید بزرگانی مانند شیخ عبدالکریم حائری و ابوالمجد محمدرضا اصفهانی رحمهما الله رسیده و مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی از شاگردان بلندآوازهی او است.
وی شاعر خوشقریحهای بود که اشعار عربی او، شاعران عربزبان را شگفتزده میکرد. از او ششهزار بیت شعر در مناقب اهل بیت و نیز در نصایح و مواعظ به یادگار مانده است. محدث قمی ره او را با عنوانِ «الأديب البارع الشاعر المتبحر الخبير» یاد کرده است.
⏺چنانکه مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی نیز اشاره کرده یکی از خصوصیات او کمک به محققان و نویسندگانی بود که به هر شکل ممکن به یاری او نیاز داشتند. او این همکاری علمی را از دوست دیرینش شیخ عبدالحسین امینی در هنگام نگارش دائرة المعارف ارزشمند الغدیر نیز دریغ نکرد چندانکه گفته شده بخشهای ادبیِ کتاب الغدیر و مباحث مربوط به اشعار بدون همکاری او به سامان نمیرسید و اصلا بخشهایی از کتاب الغدیر به قلم مرحوم اردوبادی نسبت داده شده است.
🔽او از شاگردان و مصاحبان علامه محمدجواد بلاغی بود. از منظر صاحب این قلم، مرحوم بلاغی مبتکرِ یک مکتب ادبی بینظیر و مشحون از نقدو نوآوری ادبی بود که از حلقه درسی او مفسران بادقتی چون علامه طباطبایی (صاحب المیزان ) و ملاعبدالاعلی سبزواری (صاحب مواهب الرحمن) و نیز محقق خویی (هرچند پروژهی تفسیری ایشان در همان جلد مقدماتی متوقف شد) سربر آوردند. مرحوم اردوبادی نیز یکی از ادیبـمفسرانِ سربرآورده از حلقه درسی علامه بلاغی و پرورش یافتگان مکتب ادبی او است.
📖ابعاد ادبی شخصیت مرحوم اردوبادی در کنار فضائل دیگر ایشان، موجب میشود از میان آثارشان سه اثر زیر، اهمیت ویژهای یابد:
1. الشهاب المبین فى اعجاز القرآن
2. تفسیر جزء اول قرآن کریم
3. تفسیر سوره اخلاص.
کاش این آثار اردوبادی ره احیاء و منتشر شود بویژه آنکه کتاب "تفسیر جزء اول قرآن" را در اواخر عمر و در ایام پختگی بیشتر، تحریر فرموده است.
#استاد_عشایری_منفرد
#غدیر
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
📣📣📣 فراخوان مقاله برای مجله علمی پژوهشی (دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی)
📌📢📢 به استناد مصوبه ۵۸۵ مورخه 1387/6/24 شورای عالی حوزههای علمیه این دوفصلنامه دارای رتبه علمی - پژوهشی با موضوع «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» میباشد.
⭕️ مدیر مسئول: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔴 سردبیر: جناب آقای دکتر احمد حاجی ده آبادی
🔷 ارسال مقالات از طریق:
دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآن، فقه و حقوق اسلامی
https://www.sijl.ir
🔶 تلفکس نشریه: 02532905765
🔶تلفن تماس و ایتا 09359839228
http://eitaa.com/sijlir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
«سَلَکَتْ بِهِمُ الدُّنْیَا طَرِیقَ الْعَمَی وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدی: دنیا آنان را به مسیر نابینایی کشاند و چشمهایشان را از دیدن منارههای هدایت بازداشت» (نامه 31)
🔰و نیز در جای دیگری فرمود: «بِنَا یُسْتَعْطَی الْهُدَی وَ یُسْتَجْلَی الْعَمَی: فقط به وسیله ما میتوان [از خداوند] طلب هدایت کرد و فقط به وسیله ما میتوان نابیناییها را درمان کرد» (خطبه 144)
↪️حالا زهیر بن قین یکی از همین کسانی است که عمری با نابینایی مسیر را پیمود تا در کربلا به حسین به علی علیه السلام رسید و ....!
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
😥رویای امام رضا ع و یک مجلس روضه در یک خانه آسمانی
سهل بن ذُبیان یک روز اول صبح به محضر #امام_رضا علیهالسلام رسید.
حضرت رضا به او فرمود: دیشب خواب دیدم نردبانی با صد پله برایم نصب شده است. از آن بالا رفتم و وقتی به بالای نردبان رسیدم داخل یک قبه سبزرنگی شدم که درونش از بیرونش پیدا بود.
جدم پیامبر با چند نفر در آنجا نشسته بودند. یکی هم روبرویشان ایستاده بود و برایشان شعر میخواند. پیامبر تا مرا دید فرمود: خوش آمدی فرزندم علی بن موسی الرضا! به پدرت علی ع سلام کن. به جدم علی ع سلام کردم. سپس فرمود: به مادرت فاطمه هم سلام کن. سلام کردم. بعد فرمود: به پدرانت حسن و حسین نیز سلام کن. به آنان نیز سلام کردم. در آخر فرمود: به شاعر ما سید اسماعیل #حمیری که در دار دنیا مداح ما بود، نیز سلام کن. به او نیز سلام کردم و نشستم.
پیامبر رو کرد به سید حمیری و فرمود: دوباره همان شعرهایی را که میخواندی، ادامه بده.
سید اشعارش را ادامه داد و پیامبر گریست! بعد در بیتهای بعدی فاطمه زهرا و دیگر حضار نیز با او گریستند.
در پایان فرمود: ای علی بن موسی، این قصیده را حفظ کن و به شیعیان ما نیز دستور بده که آن را حفظ کنند و به آنها بگو هر کس آن را حفظ کند و بر قرائت آن مداومت کند، من ضامن هستم که به بهشت درآید. (بحار ج 47 ص 328).
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
#دارالعلم
#ادبیات_وزبان_شناسی
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
🔶مدرسه ادبیات و زبان شناسی
🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🔶حجج اسلام و اساتید محترم:
🎙احمد پاکتچی
🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی
🔻شنبه ۶ مرداد
🎙محمد عشایری منفرد
🔸مطالعات تطبیقی دانش های زبانی با سایر دانش ها
🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸مرداد
🎙محمدباقرسعیدی روشن
🔸معناشناسی قرآن
🔻سه شنبه و چهارشنبه۹و۱۰مرداد
🎙مهدی رضایی
🔸هندسه دانش های زبانی
🔻شنبه ۱۳ مرداد
🎙علیرضاقائمی نیا
🔸نشانه شناسی قرآن
🔻یکشنبه و دوشنبه ۱۴و۱۵مرداد
🎙حامداکبرپور
🔸زبان شناسی و جنگ شناختی
🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷مرداد
🔘ثبت نام: تا ۲۵تیرماه
🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد
🌐لینک ثبت نام:
https://portal.hozehkh.com/registers
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
🔰جزئیات دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی (مدرسه فقه و اصول)
🎙حضرت آیتالله سبحانی
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🎙آیتالله جعفر سیدان
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🔶آیات، اساتید معظم و حجج اسلام والمسلمین:
🎙صادق آملی لاریجانی
🔸علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی
🔻شنبه تاچهارشنبه ۶ تا ۱۰مرداد
🎙مهدی مروارید
🔸جایگاه موضوع شناسی در اجتهاد
🔻شنبه ۶ مرداد
🎙مجتبی الهی خراسانی
🔸ماهیت موضوع شناسی
🔻شنبه و یک شنبه ۶ و ۷ مرداد
🎙عبدالحمیدواسطی
🔸الگوریتم موضوع شناسی
🔻شنبه و سه شنبه ۶ و ۹ مرداد
🎙ابوالقاسم علیدوست
🔸ضرورت های موضوع شناسی
🔻یک شنبه تا چهارشنبه ۷تا ۱۷ مرداد
🎙مهدی شب زنده دار
🔸سهم فقیه در موضوع شناسی
🔻شنبه تا دوشنبه ۱۳ تا ۱۵ مرداد
🎙محمد عشایری منفرد
🔸موضوع شناسی در فقه هنر
🔻چهارشنبه ۱۰ مرداد
🎙احمدمبلغی
🔸تطورات تاریخی موضوع شناسی
🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🎙حمید درایتی
🔸 نقش مبادی کلام در موضوع شناسی
🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
🎙محمد جواد ارسطا
🔸موضوع شناسی در فقه سیاسی و حکمرانی
🔻سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ مرداد
⏳ثبت نام: تا ۲۵ تیرماه
🗓 زمان برگزاری: ۶ الی ۱۸ مرداد
🔗لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله
🔰سنت روضهخوانی خانگی در سیره ائمه
نگاهی به روضهخوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم.
در توصیههای امام باقر علیهالسلام به کسی که نمیتوانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانهاش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آنگاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانهاش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانهاش مراسم به پا کند و با خانوادهاش در گریه همصدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت میکنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثوابها را به دست میآورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176)
کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه میدهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیهالسلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه هم به گوش میرسید(الغدیر 2/238).
در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیهالسلام در خانه خودش روضه خانگی برپا میکرد. زنان خانه هم پشت پردهای مینشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون میکردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمهوار خواند.
حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز میخوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده میشود. (وسائل الشیعة 10/465)
ابیعُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق میرفت و برای ایشان روضه میخواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای #سفیان_عبدی در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه جای خانه بلند شد! (همان ص 466).
امام صادق علیهالسلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیدهام درباره حسین علیهالسلام شعرهای خوبی میگویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضهات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464)
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
💢حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به مداحان
✍️استاد محمد عشایری منفرد
حجاب زنان اهل بیت (علیهمالسلام) سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز میپوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده مینشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمیدید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر (ص) واجب شده بود اما در خانه اهل بیت (ع) نیز رعایت میشد.
در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است، بلکه آنچه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند...
👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72309
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔 https://eitaa.com/ashayerimonfared
53.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
1⃣آیا زنان عاشورا در هنگام غارت خیمهها و دشواریهای پس از عاشورا حجابشان را کنار نهادند؟
2⃣ "ایام نزول آیات حجاب در مدینه" تقارن بسیار زیبایی دارد با "ایام عمل به این حکم شرعی در کربلا".
3⃣فلسفه حجاب چیست؟
لینک برنامه کامل در آپارات👇
https://www.aparat.com/v/r59d0i1
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 #حجاب زنان عاشورایی
بانوان #عاشورا پس از شهادت شهدای #کربلا با اینکه در بدترین شرایط ممکن قرار داشتند گاه با همه احساسات و عواطف زنانه شاهد جراحت و شهادت عزیزانشان بودند و گاه به عنوان اسیر جنگی در چنگ دشمن گرفتار بودند. با این همه باز هم بر اساس آنچه در برخی نقلها روایت شده، حجاب خود را حفظ میکردند.
✏️نقلهای زیادی وجود دارد که حساسیت زنان عاشورایی بر حجاب را گزارش کرده است. یکی از نقلهایی که بر حجاب زنان عاشورا دست نهاده، روایتی است که خطابه #ام_کلثوم دختر حضرت علی علیهما السلام را نقل کرده است. در این نقل که سید بن طاووس آن را گزارش کرده، آمده است ام کلثوم دختر علی علیه السلام که صدای گریهاش بلند شده بود از ورای پوشیهاش (کِلَّة) خطبهای ایراد کرد. (خَطَبَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ بِنْتُ عَلِيٍّ ع فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ مِنْ وَرَاءِ كِلَّتِهَا رَافِعَةً صَوْتَهَا بِالْبُكَاءِ فَقَالَتْ: …) (الملهوف: ص 198)
⏺در اولین لحظات پس از شهادت شهیدان، غارت خیمهها شروع شد اما وقتی #عمر_سعد به خیمهها رسید زنان و دختران تنها چیزی که از او خواستند این بود که اموال به غارت رفته را از غارتگران بگیرد و به آنان بازگرداند تا با آن خودشان را بپوشانند(سَأَلَتْهُ النِّسْوَةُ لِيَسْتَرْجِعَ مَا أُخِذَ مِنْهُنَّ لِيَتَسَتَّرْن) (ارشاد مفید ج 2 ص 113)
⏺وقتی کاروان به شام رسید، ام کلثوم به مأمور انتقال اسیران گفت ما را از دری وارد شام بکنید که تماشاگر کمتری داشته باشد و از آنان درخواست کرد سرهای شهدا را از بین شتران اسرا دور کنند تا نگاههایی که در تماشای سرهای شهدا هستند به زنانی که سوار شتران هستند، دوخته نشود. (الملهوف ص 210)
⏺یکی از ابعاد مهم سِتر زنان، پوشیده ماندن صدای آنان از گوش نامحرمان است. در برخی نقلها آمده است که #امام_حسین علیه السلام وقتی صدای گریه بلند اهل حرم را شنیدند #حضرت_عباس و حضرت #علی_اکبر علیهما السلام را فرستادند تا آنان را به آرامش دعوت کنند (وقعة الطف ص 206)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️چر امام حسین علیه السلام در کربلا چاه آبی حفر نکرد؟
این پرسش، پرسشی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی با آن مواجه میشوند. واقعیت این است که دستور بستن آب در روز هشتم محرم، تصمیم میدانی فرماندهان جنگ (شمر و عمر سعد و ...) نبود بلکه فرمان شخص عبیدالله بود که گمان میکرد امام حسین علیه السلام زیر فشار تشنگی بیعت خواهد کرد!!
در برخی منابع آمده است که حضرت ابیعبدالله علیه السلام، در روز هشتم در پشت خیمهگاه چاه کمعمقی حفر کردند و آبی مانند آب چشمه هم به دست آمد و همراهان امام آب نوشیدند اما بعد از آن، دو اتفاق افتاد:
1) نخست اینکه ، چشمه آب در زمین فرو رفت و ناپدید شد(حفر فنبعت له عين ماء عذب فشربوا ثم غارت العين و لم ير لها أثر) (مقتل مقرم ص 209).
2) دوم آنکه خبر به فرماندهان سپاه مقابل رسید و به تدریج خبر تا قرارگاه عبیدالله در کوفه نیز رسید و عبیدالله ملعون بیدرنگ در نامهای به عمرسعد نوشت: «شنیدهام حسین چاه حفر میکند و برای یارانش آب به دست میآورد. به محضی که نامهام به دستت رسید، با همه توانت او را از حفر چاه باز بدار و بر او تنگ بگیر و اجازه نده حتی قطرهای آب بنوشند!..» چنین بود که عمر سعد جلوی حفر چاه را گرفت. (مقتل خوارزمی، ج 1 ص 346)
پ ن:
📚 مقتل خوارزمی: بلغ ذلك إلى عبيد اللّه فكتب إلى عمر بن سعد: بلغني أن الحسين يحفر الآبار، و يصيب الماء، فيشرب هو و أصحابه، فانظر إذا ورد عليك كتابي هذا فامنعهم من حفر الآبار ما استطعت، و ضيّق عليهم و لا تدعهم أن يذوقوا من الماء قطرة...، و السلام.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️صله دادن به ذاکران و مداحان در سیره اهل بیت علیهم السلام
در عصر اهل بیت علیهم السلام انتشار فضائل و مناقب ایشان از طریق رسانه بسیار فراگیر و پرنفوذی به نام شعر انجام میگرفت. مداح در حقیقت همان شاعر بود که شعرش را با احساس و رقتبرانگیز میخواند. (ن ک: وسائل ج 10 ص 465) اهل بیت به این مداحان/شاعران صله میدادند.
اتفاقا این مداحان/شاعران معمولا دیدگاههای اعتقادی و سیاسی و اعتراضی داشتنند و چون انتشار مناقب اهل بیت ع را بخشی از رسالت و وظیفه سیاسی -اجتماعی خود میدانستند، بدین جهت از قبول این صلهها خودداری میکردند اما باز هم اهل بیت در اعطای صله پافشاری میکردند. این نمونه ها را ببینید:
🔹#فرزدق، قصیدهی میمیهی معروف خود را فی البداهه و در موسم حج (بزرگترین و متنوّعترین گردهمایی مسلمانان) در برابر توهین کوچکی که به امام سجاد علیه السلام روا شده بود، خواند و به خاطر سرودن آن میمیه به زندان افتاد. حتّی محبوس بودن فرزدق نیز مانع از اعطای صله نشد #امام_سجاد علیه السلام دوازده هزار سکه به او صله دادند و فرمودند اگر داشتم، بیش از این میدادم! فرزدق ـ اما ـ پول را برگرداند. امام باز هم پول را برایش فرستادند و فرمودند: ما اهل بیت وقتی چیزی را دادیم دیگر پس نمیگیریم».
🔹خواهر امام سجاد، فاطمه بنت الحسین، علیهم السلام سیهزار دینار همراه با یک مرکب در یک مجلس به #کمیت صله داد! کمیت با اینکه معمولا صلهها را پس میداد ولی این بار هر چه خواست آن را پس بدهد ایشان قبول نکردند. (الغدیر ج 2 ص 234)
🔸#امام_رضا علیه السلام وقتی مدیحه ابونواس را شنیدند از غلامشان پرسیدند چقدر پول نزد تو هست؟ گفت: سیصد دینار. حضرت فرمودند همه را به ابونواس بده. غلام هم پول را به #ابونواس داد سپس از مرکبشان پیاده شدند و فرمودند: ممکن است این [سیصد دینار] را کم بپندارد این مرکب را هم به او بده! (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 143).
✍️رسم جالب دیگری که وجود داشت این بود که اهل بیت علیهم السلام وقتی میخواستند به یک مداح/شاعر صله بدهند، گاهی خودشان مستقلا میدادند گاه به همه اعضای خاندانشان دستور میدادند که در صله دادن سهیم شوند.
🔸#امام_باقر علیه السلام از همه اهل بیتشان پول جمع کردند تا مبلغ صدهزار درهم فراهم و به کمیت اعطا کنند اما کمیت فقط پیراهنی برای تبرک از حضرت قبول کرد و پول را برگرداند (الغدیر ج 2 ص 223)
🔹#عبدالله_بن_حسن با شنیدن شعری که کمیت سروده بود، سند یک مزرعه را که چهارهزار دینار میارزید به کمیت داد اما او نپذیرفت. عبدالله آنقدر اصرار کرد که ناچار شد بپذیرد ولی باز هم پس از چند روز برگشت و با لطیفة الحیل خاصی سند را پس داد. عبدالله در بین بنیهاشم گشت و از زنان و مردان پول و زیورآلات جمع کرد و به کمیت داد ولی بازهم نپذیرفت (الغدیر ج 2 ص 222)
🔹 بار دیگری هم حضرت باقر علیه السلام چهارصد هزار درهم را از خودش و خاندانش جمع کرد تا به کمیت اعطا کند اما باز هم کمیت نپذیرفت. (همان)
🔸#امام_رضا علیه السلام وقتی در طوس قصیدهی تائیه زیبا و سوزناک #دعبل را شنیدند، دههزار درهم از سکهای که به اسم خودشان ضرب شده بود به دعبل دادند سپس اهل بیتشان را نیز امر کردند که به دعبل صله بدهند. خادم، صله خانواده را نیز جمع کردو به دعبل داد. (الغدیر ج 2 ص 411)
📝ظاهراً سهیم کردن خاندان، در صله دادن به شاعران جنبه تربیتی داشته است وگرنه اهل بیت حتی اگر هم خودشان پول نداشتند باز هم برای صله دادن به مداحان راههای دیگری غیر از مراجعه به خاندان وجود داشت.
🔹با این حال ذکر این نکته نیز مهم است که مداحان و مرثیهسرایان اهل بیت رفتارهای متفاوتی داشتند برخی مانند کمیت بودند. اهل صله گرفتن نبودند. به سختی میشد به آنها صله داد. برخی دیگر هم صله را راحتتر قبول میکردند ولی همه آنها این صفات را داشتند که؛
اولا برای صله گرفتن مداحی نمیکردند.
ثانیا هیچ گاه از قبل برای مداحی نرخی را معیّن نمیکردند و به مقام معنوی و ثواب اخروی مداح اهل بیت بودن دلخوشتر بودند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared