🔰 #سبک_مدیریت
💢 مشکل اصلی مملکت ما ؛ نه پول است؛ نه تحریم؛ نه دانش؛ نه تکنولوژی؛ نه...
البته قائل نیستیم که کمبودی نداریم و این موارد تأثیری ندارند ؛ اما یقین داریم
ریشه مشکلات و سهم بالای عدم پیشرفت چیزی غیر از این موارد است؛
مشکل اصلی کشور ما #سوءمدیریت و سپردن امور و کارها به افراد #نالایق است.
🔰 در کشور ما دو نوع مدیریت در مقابل دیدگان مردم وجود دارد و مردم به راحتی میتوانند این دو نوع مدیریت را با هم مقایسه کنند:
1⃣ #مدیریت_جهادی و انقلابی تحت فرماندهی #ولایت_فقیه؛ حضرت امام خامنهای(حفظه الله تعالی) که در طول سالهای گذشته نه تنها در حوزههای مختلفِ تولیدات تسلیحاتی و صنعتی نظیر تانک، خودرو، موشک، ماهواره، نانو، هستهای و...گل درخشیده و در #تراز_اول_جهانی قرار دارند ؛ بلکه در بیرون آوردن دولت از باتلاقهای سوءمدیریت نظیر حضور پررنگ در کمک رسانی به زلزله زدگان و سیلزدگان، ساخت راهها، ساخت نیروگاهها، ساخت پلها، تونلها، انجام اقدامات جهادی در روستاها و مناطق محروم، ساخت مدرنترین هواپیماهای بدون سرنشین در جهان، ساخت بزرگترین پالایشگاه جهان و صدها کار دیگر، همه و همه حضوری بینظیر داشته و همواره جبران کننده ضعفهای بیشمار دولتها بودهاند.
حتی پشتوانه.و دستِ پر دولت کنونی ؛ در مذاکرات ؛ قدرت هسته ای بود که معظم له در این سالها با مدیریت خود ؛چنین قدرتی را بوجود آورده بودند ؛ تا کشورهای دیگر دولت کنونی را به حضور بپذیرند و با آنها مذاکره کنند؛ والا اگر این قدرت هسته ای وجود نداشت مثل اینروزها؛ حتی وزیر امور خارجه ایران برایشان پشیزی ارزش نداشت و او را تحریم نمیکردند.
2⃣ #مدیریت_غیر_انقلابی، #لیبرال ؛ #غربگرا و #اشرافی که:
🔸اختلاس میکنند
🔸بالاترین هنرشان تولید خودروهایی بیکیفیت با صدها عیب است
🔸رانتخواری میکنند
🔸 نجومی میگیرند
🔸اقتصاد را نابود میکنند
🔸حتی حاظر نیستند فرزندانشان در کشوری که مدیریتش بر عهده آنهاست زندگی کنند و فرزندانشان را به خارج میفرستند
🔸هیچ اعتقادی به جوانان کشور ندارند
🔸اعتقادی به خدا و سنتهای اللهی ندارند و تمام اعتقادشان به غرب و کدخدا است
🔸 ایمان مردم را مخدوش کردند
🔸اعتقادات مردم را ضایع کردند
🔸 مردم را مأیوس و ناامید کردند
🔸اعتماد مردم را از بین بردند
🔰در تمام این سالهای بعد از انقلاب هر ضربه ای که به کشور وارد شده است و علت اصلی عقب ماندگی های کشور در هر نقطه ای وجود یک مدیر لیبرالِ ناکارآمد و نالایق بوده است که هیچ اعتقادی به کار جهادی بر اساس مبانی ودینی ندارد و جالب اینکه این قشر مسئول در تمام این سالها چهره اپوزوسیونی به خود میگیرند و تمام مشکلات را به گردن نظام و انقلاب و مبانی فکری و عملی اسلام و انقلاب می اندازند.
👈تنها راه برون رفت نظام جمهوری اسلامی از مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی ؛ پاکسازی نظام از وجود چنین افراد و چنین تفکراتی میباشد.
@sh_enayatnejad
#تفسیر_قرآن_کریم
🍃 و لا تَهِنُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛
(آل عمران /۱٣٩)
🍃و سست نشوید! و غمگین نگردید! و شما برترید اگر ایمان داشته باشید
#تفسیر_آیه
💠اين آيه به عنوان تسليت براى مسلمين به خاطر جراحت و كشتارى كه در غزوه احد به آنان وارد شده بود، نازل گرديد و خداوند اراده فرمود: كفار را مرعوب سازد؛ لذا به مسلمين فرمان داد كه مشركين را دنبال كنند و ضمن تشويق و تحريض، آنها را از سستى ورزيدن و حزن و اندوه نهى فرمود و به آنها وعده داد كه در صورتى كه به ایمان به خدا تمسك بجويند ؛ سرانجام پيروزى با آنان خواهد بود، زيرا مشركين قصد داشتند به مدينه برگردند و مسلمين را غارت نمايند. وقتى كه فهميدند كه مسلمين به خود آمده و قصد تعقيب آنها را دارند ترسيدند.
#پیام_آیه
💠مادامی که ما ایمان و تقوا و عمل صالح را برای خودمان حفظ میکنیم؛ تمام قدرت خدا، تمام نوامیس طبیعت و تمام امکانات یک گروه برگزیده در اختیار ماست. در میدان سازندگی، در میدان توطئهی تبلیغاتی، در میدان مبارزه و تهاجم فرهنگی، در میدان خُلقیّات مردم، در میدان بازِ یک حرکت نظامی و در هر میدان دیگر اگر دشمن با همهی حجم و قدرت و تنّوع و ابزار تبلیغاتی و با همان ساز و برگ نظامی وارد شود ؛ در مقابل جوانان مؤمن؛ هیچ غلطی نخواهد توانست بکند.
@sh_enayatnejad
🍃 #شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرحِ حکمت ٣۱)
💠در اینکه سؤال کننده از امام (ع) درباره حقیقت ایمان چه کسى بوده اختلاف است؛ بعضى آن را یکى از بهترین یاران آن حضرت یعنى «عمار یاسر» و بعضى آن را یکى از دشمنان سرسخت آن حضرت یعنى «ابن کواء» مىدانند که احتمال اول به ذهن بسیار نزدیکتر است
ولى در هر حال در بعضى از روایات آمده که امام (ع) از دادن پاسخ شخصى به او امتناع ورزید و چون سؤال و جواب را بسیار مهم مىدانست فرمود:
برو فردا بیا تا در جمع اصحاب و یاران به تو پاسخ گویم، تا اگر تو فراموش کنى دیگرى آن را حفظ کند، زیرا اینگونه سخنان همچون مرکبى فرارى است که یکى آن را نمىتواند بگیرد و دیگرى آن را مىگیرد.
💠امام (ع)در آغاز، براى ایمان چهار ستون قائل مىشود و در پاسخ سؤال پیش گفته مىفرماید:
«ایمان بر چهار پایه استوار است: بر صبر و یقین و عدالت و جهاد»
💠از آنجا که هدف امام (ع) در این پاسخ به سؤال، شرح و بیان ایمان از نظر اعتقاد قلبى و آثار لسانى و جنبه هاى عملى به طور کامل است براى هر یک از این پایه هاى چهارگانه، چهار شاخه بیان فرموده که در عمق حقیقت ایمان پیش رفته است.
🍃پایه اوّلِ ایمان: ((صبر))
💠مىفرماید: «صبر از میان آنها، بر چهار شعبه استوار است؛ اشتیاق، ترس، زهد وانتظار»؛
🍃(وَالصَّبْرُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَىالشَّوْقِ، وَالشَّفَقِ، وَالزُّهْدِ، وَالتَّرَقُّبِ)
ادامه دارد.....
@sh_enayatnejad
#شرح_صحیفه_سجادیه
(ادامه شرح دعای ۴۱)
💠از قرآن کریم و کلمات اولیای خدا استفاده میشود که انتقال تحت هر شرایطی سنگین است. گاهی از آن تعبیر به قمرات و گاهی سکرات شده است. قمرات بیشتر برای کفار است، اما سکرات عام است و همه را در بر میگیرد. این وضعیت انتقال، هول و اهوالی دارد و در سیرهی اولیای خدا میبینیم که برای آن وضعیت دعا میکردهاند.
💠در احوالات حضرت رسول (ص) آمده که حضرت چند بار میفرمودند: «اَللَّهُمَّ اَعِنّی عَلی غَمَراتِ المَوتِ وَ سَکَراتِ الْمَوْتِ؛ خدايا مرا بر تحمل سختيها و رنجهاى مرگ كمك كن».
💠امام کاظم (ع) هم میفرمودند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ و الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ؛ بار خدايا! راحتى در هنگام مردن، و بخشش در هنگام حسابرسى را از تو درخواست مىكنم.
💠قرآن کریم نیز به ما فرمان میدهد مرگ خود را اینگونه انتخاب کنیم که در وقت مردن، مسلم باشیم
🍃يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ؛
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، از خدا آنگونه كه حق پرواكردن از او است، پروا كنيد و زينهار جز مسلمان نميريد»
💠اینکه گفتهاند مسلم بمیرید، یعنی طبق همان زیستی که خدای متعال برای شما تصویر کرده، زندگی کنید و بمیرید و به تعبیری دیندار باشید و دیندار بمیرید. این حالت مراتبی دارد. بزرگان ما به من و شما یادآوری میکنند که باید حال، قال و شخصیت شما به مقام تسلیم محض در برابر حضرت حق رسیده باشد.
🔹ادامه دارد....
@sh_enayatnejad
🔰 مساله #حجاب و خلاء نگاه #اجتماعی و #هویتی
💢 خیلی #ساده_انگارانه است که مساله #حجاب را به مساله ای فردی و صرفا به عنوان مانعی برای محرک های #جنسی در جامعه تقلیل دهیم.
وجه #هویتی و #نشانه_شناسانه حجاب در اغلب تحلیل هایی که نسبت به این موضوع وجود دارد ؛ نایده گرفته می شود.
💢 امروز اگر شما بخواهید تصویری را نمایش دهید که مفهوم #مسلمانی را به بیننده خود منتقل کند، هیچ تصویری آشکارگی یک زن محجبه را برای انتقال این مفهوم به بیننده ندارد.
یعنی #حجاب جنبه #نمادین و #نشانه_شناسانه پیدا می کند. به خاطر همین اهمیت هویتی است که حجاب در طول تاریخ استعمار کشورهای اسلامی یکی از خطوط مقدم #جنگ_فرهنگی استعمارگران ؛ و کشف حجاب به عنوان نشانه ای از #انکار_خویشتن و بی دفاعی در برابر سیستم مهاجم بوده است.
💢 #فرانتز_فانون در کتاب #جامعه_شناسی_یک_انقلاب ؛که تحلیل انقلاب الجزایر است،در مورد سیاست استعمارگران فرانسوی تعبیر «رویای رام کردن جامعه الجزایری توسط زنان #بی_حجاب» را به کار می برد و به شکل مفصل توضیح می دهد که چطور فرانسوی ها از طریق #سیستم_آموزشی و روش های دیگر سعی در از بین بردن این ویژگی در زنان الجزایری داشتند و بالعکس زنان الجزایری از حجاب به عنوان نیرویی برای مقابله با #استعمارگر استفاده می کردند.
💢 فانون در کتابش می گوید «پس از دیدن هر زن کشفِ حجاب کرده امیدهای حمله ور شدن اشغالگران ده برابر می گردید . هر زن کشف حجاب کرده نشانه یک #سیستم_دفاعی_سست و متلاشی در جامعه الجزایر بود .
هر چادری که برداشته می شد به این معنا بود که الجزایر آغاز به انکار وجود خویشتن کرده است و خود را به مکتب ارباب تسلیم نموده است.
یعنی مساله حجاب در تاریخ انقلاب #الجزایر کاملا جنبه #هویتی و #نشانه_شناسی دارد.
💢 متاسفانه مشاهده می کنیم در میان طیفی از افراد مذهبی و انقلابی و بعضا #روحانی ؛ نیز نوعی از #سکولاریزم_فرهنگی شکل گرفته است که با تقلیل حجاب به مساله ای خرد و فردی ذیل ساختن دوگانه هایی بین #مشکلات یا #مفاسد_اقتصادی با آن، به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند.
💢البته تا آن جایی که مساله این عزیزان فقط در روش برخورد باشد ما نیز در برخی موارد با آن ها همراه هستیم ولی غالبا به همین جا ختم نمی شود و از اساس منکر اهمیت مساله #حجاب و حیا و عفت و جنبه های #هویتی و #اجتماعی آن می شوند.
💢آن روحانی ای که فرموده اند در طول تاریخ ؛ بی حجابی و #بی_حیایی هیچ وقت به اسلام ضربه نزده است، اگر تاریخ را مطالعه می کردند متوجه می شدند که در #اندلس و #الجزایر اتفاقا حجاب و حیا و عفت خط مقدم مبارزه با #جامعه_اسلامی بوده است یا حداقل در این مساله تأمل می کردند که چرا در سه کشور #ایران، #افغانستان و #ترکیه پس از حاکم شدن عناصر استعمار نو یعنی رضاخان، اتاتورک و امان الله خان اولین پروژه مشترک #هویت_زدایی از جامعه از طریق #کشف_حجاب بوده است.
💢نگاه این طیف اغلب ناشی از نادیده انگاشتن جنبه های #هویتی و #اجتماعی حجاب و تقلیل سطحی نگرانه آن به عنوان مساله ای فردی و ابزاری برای جلوگیری از #تحریک_جنسی در جامعه است.
💢 طیفی هم وجود دارد که نگاهشان ناشی از سیاست زدگی و تعریف امر فرهنگی ذیل سیاست است و چون فکر می کنند، شکست هایشان در عرصه سیاسی ناشی از مسائلی مانند الزامی بودن رعایت حجاب و به طور کلی عدم پذیرش ولنگاری در حوزه فرهنگ است، به عقب نشینی از امر حیا و عفت به عنوان ابزار کسب قدرت می نگرند.
این ها متوجه نیستند که برای استعمار، #حجاب و روسری صرفا به عنوان سنگر اول و یک نماد در جنگ فرهنگی مطرح است که فتح سایر #سنگرها را تسهیل می کند.
💢 اگر در فرانسه #دختر_مسلمان را از حضور در مدارس منع می کنند یا برای مساله ای خرد مثل ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سواحل در پارلمان قانونگذاری می کنند، این مساله ناشی از این است که فرانسوی ها بر خلاف #روشنفکری_عامیانه ی حاکم بر این طیف از مذهبی ها به اهمیت #نشانه_شناسانه و #هویتی حجاب و این که می تواند هویت #سکولار جامعه فرانسه را به چالش بکشد، پی برده اند.
@sh_enayatnejad
🔰علت کندی پیشرفت اسلام...
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
💠حکومت اسلامى مىخواهد انسان با انتخاب خودش راه بیفتد و بر پا بایستد.
اگر مىخواست آدمها را به پا بدارد خیلى کارش آسان بود.
💠تمام عقب ماندن و کندى پیشرفت اسلام، از همین آزادیى است که مىدهد و از همین زمینهاى است که براى انتخاب انسان مىسازد. اسلام اگر مىخواست خلق را بغلطاند خیلى زودتر به مقصد مىرسید.
💠على مىتوانست با یکصدم پولى که معاویه مىداد، معاویه را با ریش و سبیلش خفه کند و از میدان به در برد.
اینها نمىخواهند حکومت کنند؛ مىخواهند خلق با انتخاب خویش آنها را برگزینند. و این است که عقب مىمانند، در حالى که دیگران جلودار شدهاند.
📕 کتاب بررسی، ص۵۸
🆔 @ashora_karbala
#مقام_معظم_رهبری
🔰خوب خواندن کتاب، و کتاب خوب خواندن
💠 #کتاب_خوانی چیزی است که برای یک ملت، #فریضه و لازم است.
معارفی که درکتابها هست، مردم ما از آنهابی نیاز نیستند؛ باید این کتابها را بخوانند.
💠 من اگر هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه اش این باشد که مردم #کتاب_خوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم!
اگرطوری بشود قضیه را حل کرد، حرفی نیست.
💠بله، ما باید عرضمان رابه مردم بکنیم و بنده هم عرض می کنم؛ منتها چیزهایی هست که باگفتن تنها تمام نمی شود.
💠معلومات خاصیتش این است که یک بار که چیزی را گفتیم، طرف می فهمد؛ دیگر لازم نیست آن را دوباره، سه باره، ده باره بگوییم، می شود تکرار ممل لیکن اخلاقیات وخلقیات و عادات و رفتارها این طوری نیستند.
💠 وقتی کسی عادت ناپسندی دارد، کافی نیست که بگوییم آقا! این عادت ناپسند است، یا این کار را انجام نده، یا این کار را انجام بده. یک بارتذکر بدهیم و بگوییم ما گفتیم، دیگر تکلیفمان تمام شد؛ نه، این طوری نیست. این گفتن و باز گفتن و باز گفتن و به زبانهای گوناگون گفتن و از همه طرف گفتن و او را با فکر محاصره کردن می خواهد، تا یک عادت از میان برود، یا به وجود بیاید.
💠انس با کتاب، چیزبسیار با ارزشی است و من خواهش می کنم که همه و همه با کتاب انس پیدا کنند.
@sh_enayatnejad
4_5825747224306386020.pdf
5.51M
📚پیشنهاد #دانلود_کتاب
✍ امپراطوری وحشت
🔹 جلد 46 از کتابهای نیمه پنهان
🔸 دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان
📝 توضیحات: این کتاب تلاشی است در جهت روشنگری تاریخی، پیرامون عملکرد جنایتکارانی که امروز با وقاحت مدعی میشوند: «چیزی به نام شکنجه در ساواک وجود نداشته و آنچه بوده مربوط به خودزنی زندانیان سیاسی بوده است»!! در این کتاب خواننده با نحوه شکلگیری ساواک آشنا میشود، سپس در جریان کارنامه سیاه رؤسای ساواک قرار میگیرد و ضمن بررسی موضوعاتی همچون ساواک و بهائیت، ساواک و گروههای مارکسیستی و التقاطی به سرانجام عناصر دژخیم و همکاران ساواک میپردازد.
@sh_enayatnejad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سبک_زندگی_اسلامی
💢 محدود کردن اسلام به توصیههای اخلاقی و معنویت، به معنای #ذبح_اسلام است.
💢 #شهید_مطهری: اسلامی که در همه شئون زندگی حضور نداشته باشد، دیگر اسلام نیست.
@sh_enayatnejad
💠امام صادق عليهالسلام:
🔹إذا رَأَيتُمُ العالِمَ مُحِبّا لِدُنياهُ فَاتَّهِموهُ عَلى دينِكُم؛ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيءٍ يَحوطُ ما أحَبَّ. وقالَ (ص): أوحَى اللّهُ إلى داودَ عليهالسلام: لاتَجعَل بَيني وبَينَكَ عالِما مَفتونا بِالدُّنيا؛ فَيَصُدَّكَ عَن طَريقِ مَحَبَّتي؛ فَإِنَّ اُولئِكَ قُطّاعُ طَريقِ عِبادِيَ المُريدينَ. إنَّ أدنى ما أنَا صانِعٌ بِهِم أن أنزَعَ حَلاوَةَ مُناجاتي عَن قُلوبِهِم.
🔸هرگاه عالمى را دوستدار دنيايش ديديد، در دين خود، به او اعتماد مكنيد؛ زيرا هر كه دوستدار چيزى باشد، فقط آنچه را كه دوست دارد، را حفظ مىكند.
نيز [حضرت] فرمود:
خداوند به داوود عليهالسلام وحى كرد كه ميان من و خودت، عالِمى دلباخته دنيا قرار مده، كه تو را از طريق محبّتم باز مىدارد. در حقيقت، اينانْ راهزنان راه بندگانِ خواستارم هستند. كمترين كيفرى كه به آنان میدهم، آن است كه شيرينىِ مناجات با خودم را از دلهايشان برمىدارم.
📚 الكافی، ج۱، ص۴۶
@sh_enayatnejad
🍃🌺عجب سروی،
عجب ماهی،
عجب یاقوت و مرجانی
🍃🌺 عجب جسمی،
عجب عقلی،
عجب عشقی،
عجب جانی
🍃🌺 عجب لطف بهاری تو،
عجب میر شکاری تو
🍃🌺 در آن غمزه چه داری تو؟
به زیر لب چه میخوانی؟
عجب حلوای قندی تو،
امیر بیگزندی تو
🍃🌺 عجب ماه بلندی تو،
که گردون را بگردانی
🍃🌺 عجبتر از عجایبها،
خبیر از جمله غایبها
امان اندر نواییها،
به تدبیر و دوا دانی
🍃🌺 ز حد بیرون به شیرینی،
چو عقل کل بهره بینی
ز بیخشمی و بیکینی،
به غفران خدا مانی
@sh_enayatnejad
#تفسیر_قرآن_کریم
🍃 ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ
(بلد/آیه۱٧)
🍃این كارها كند تا كه از آن كسانى باشد كه ایمان آوردند و سفارش كردند دیگران را به صبر، و سفارش كردند به شفقت به مردم
💠درست نقطه ی مقابل آن خلقیات فاسد؛ بهشت اخلاقی ای است که اسلام برای انسانها تصویر کرده است.
اسلام خواسته است انسانها نسبت به هم مهربان، به سرنوشت هم. به مصالح هم شدیداً علاقه مند و دلبند و دلبسته، از رنجها و اشتباهات یکدیگر متأثّر و متأسّف باشند، یکدیگر را دعا کنند، با یکدیگر با مرحمت رفتار کنند؛ «و تواصوا بالمرحمة»
💠شکیبایی در برابر ایمان به منزله سر برای بدن است، و بزرگتر از آن سفارش کردن دیگران به صبر و شکیبایی است که قله تسلیم به حق و خرسندی از پذیرفتن ناراحتیها در راه رسیدن به آن است، و بزرگتر از صبر بخشندگی و مهربانی است، گاه میشود که در ضمن دعوت کردن مردمان به نیکی از آنان آزار میبینی و بر آن شکیبا میمانی، ولی دلت آکنده از خشم و کینه نسبت به ایشان است، در صورتی که مؤمن واقعی آن کس است که همگان را بخشش و مهربانی او شامل میشود، حتی اگر دشمنان او باشند، و بزرگتر از همه اینها سفارش کردن دیگران به رحمت و مرحمت است و رواج دادن فرهنگ صبر و رحمت در اجتماع.
🌐 @ashora_karbala
🍃فَمَنِ اشْتَاقَ إِلَى الْجَنَّهِ سَلَا عَنِ الشَّهَوَاتِ؛ وَمَنْ أَشْفَقَ مِنَ النَّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّمَاتِ؛ وَمَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْیَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِیبَاتِ؛ وَمَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ سَارَعَ إِلَى الْخَیْرَاتِ
🍃آنکس که مشتاق بهشت باشد، شهوات و تمایلات سرکش را به فراموشى مىسپارد و آنکس که از آتش جهنم بیمناک شد از گناهان دورى مىگزیند و کسى که زاهد و بىاعتنا به دنیا باشد مصیبتها را ناچیز مىشمرد و آنکس که انتظار مرگ را مىکشد براى انجام اعمال نیک سرعت مىگیرد
💠در واقع صبر؛ گاه در مقابل شهوت و در مسیر اطاعت خداست و گاه در مقام پرهیز از گناهان و گاه در مقابل مصائب و رنجهاى دنیوى است و گاه در مقابل پایان عمر و مرگ
💠براى اینکه انسان بتواند مواضع خود را در مقابل این امور چهارگانه روشن سازد باید متکى به عقاید صحیح گردد؛ عشق به بهشت او را از غلطیدن در شهوات سرکش دنیا حفظ مىکند و این همان صبر بر طاعت است و ایمان به عذاب الهى و خوف از دوزخ او را از گناهان باز مىدارد، چرا که گویى آتش دوزخ را با چشم خود مىبیند
💠از آنجا که بىتابى در برابر مصائب به دلیل دلبستگىهاى دنیوى است؛ آنکس که زاهد باشد و از این دلبستگىها وا رَهَد؛ مصیبت در برابر او کوچک مىشود و صبر در برابر آن آسان مىگردد
💠حضرت علاوه بر سه شاخه معروف صبر شاخه چهارمى بیان فرموده و آن صبرى است که از انتظار مرگ ناشى مىشود. کسى که در هر لحظه احتمال مىدهد پرونده حیاتش بسته شود با سرعت به سوى کارهاى خیر مىدود تا در فرصت باقىمانده کفه عمل صالح خود را سنگین سازد و این نیاز به صبر و استقامت فراوان دارد
🌐 @ashora_karbala