eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
481 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 🔘 ➖➖➖➖➖➖➖ ⚫️ نیت روزه های قضای سال های گذشته ⚫️ ⚪️ سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ⚪️ امام خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه‌ قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی‌ اگر وقت قضای آخرين ماه تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. [1] ⚪️ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. [2] ⚪️ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. [3] ⚪️ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. [4] ⚪️ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب می‌شود. [5] ➖➖➖➖➖➖➖ ✔️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275. ➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ خواندن نماز مستحبی در حال حرکت چگونه است؟ ⬆️⬆️ #اربعین #پیاده_روی ▶️ @ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 ✴️ برای ازدواج فرزند ✴️ ➖➖➖👇👇👇 ❓ سؤال: زمینی را که از به صورت بودم جهت ازدواج فروخته و خانه ای خریدم، آیا باید می کردم و در صورت ناتوانی از پرداخت تکلیف چیست؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 ✴️ امام خامنه ای: اگر آن را ازدرآمد بين سال، از تعاونى به قصد سکونت خريده و در آن ساکن شده باشيد و سپس آن بفروشيد خمس ندارد. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از گذشت سال خمسی بر خانه، آن را به نبخشیده و تحویل نداده باشید خمس دارد. اگر در پرداخت خمس در زحمت هستید آن را به گرفته و به تدریج بپردازید. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: اگر زمین نباشد، در سال اول فقط به مقدار مانده از موجودی سال کسر کنید و خمس بقیه را بدهید ولی اگر پرداخت خمس به نحو نقد موجب شود که در سختی زیاد قرار بگیرید می توانید مبلغ و مدت بازپرداخت آن را معین كنید تا با یا از راه همین ایمیل آن را به ذمه گرفته و سپس به تدریج و بدون سهل انگاری پرداخت نمائید [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر تهیه مخارج مورد نیاز و در شانتان متوقف بر پس انداز یا سرمایه گذاری باشد و تهیه آن از راه دیگر (مثل قرض کردن بدون هتک حیثیت) در موعد خود ممکن نبوده، خمس ندارد. [4] ✴️ آیت الله فاضل: اگر زمین را به عنوان برای امر ازدواج پسر تان یا برای خرید خانه مسکونی مورد نیاز، به صورت اقساط خریداری کرده اید و برای خرید خانه یا ازدواج پسرتان ناچار به پس انداز تدریجی بوده اید و زمین را فروخته و خانه مسکونی مورد نیازتان را خریداری کرده اید به پول زمینی که فروخته اید خمس تعلق نمی‌گیرد. [5] —------------— ✔️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641368. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170094. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 465816. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28600. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500136. ➖➖➖➖➖➖ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 🔶 ➖➖➖➖➖➖ ✴️ قصد ده روز در سفر و خروج از شهر 🔶 سؤال: کسی که قصد داشته ده روز در جایی بماند و می دانست که در طی این ده روز از شهر بیرون می رود ولی نمی دانست که به اندازه می باشد و اکنون فهمیده که به اندازه مسافت شرعی بوده است، تکلیف نماز او در این ده روز چیست؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇 ✴️ امام خامنه ای: در فرض سؤال قصد ده روز منعقد نشده و نماز ها باید قصر ( دو رکعتی) بخواند. [1] ✴️ آیت الله مکارم: قصد اقامت ده روز، در دو محل: 1- فاصله دو محل، 3 الي 4 کيلومتر باشد: نماز و روزه در هر دو محل، تمام است. 2- فاصله دومحل، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است: الف) اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است، حتي اگر از ابتدا، اين گونه قصد کند. ب) اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود: چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته، نماز شکسته است و روزه نيز نمي تواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد، نماز و روزه تمام است. 3- فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است: قصد ده روز به هم مي خورد. ضمنا توجه داشته باشید: در اين موارد، اگر مسافر نماز را تمام بخواند نمازش باطل است: 1- عمدا و با دانستن حکم نماز مسافر. 2- فراموش کند نماز مسافر شکسته است. 3- حکم نماز مسافر را بداند ولي از ابتدا توجه ندارد که در حال سفر است. در دو صورت نمازش بصورت تمام، صحيح است: 1- اصلا نداند و نشنيده که نماز مسافر، شکسته است. 2- در ادامه مسافرت فراموش کند مسافر است. البته اگر در وقت، يادش بيايد بايد شکسته بخواند. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: شکسته است. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر پس از بازگشت، قصد اقامت ده روز در آنجا را ندارد باید نمازهای بعدی را شکسته بخواند اما نمازهای قبلی که پس از وقت متوجه شده برخلاف وظیفه خوانده، قضا ندارد. [4] ✴️ آیت الله وحید: شکسته است. [5] ✴️ آیت الله فاضل: اگر مسافر از اول قصد داشته باشد که در بین ده روز، از محل اقامتش جایی برود اما نمی دانسته که به اندازه مسافت شرعی بوده و مسافرت رفته و نمازهایش را هم تمام خوانده باشد و الآن فهمیده که مسافرت از محل اقامت به مقدار مسافت شرعی بوده، نمازهایی را که در این مدت تمام خوانده باید به صورت شکسته قضا نماید. مسافرى كه مى داند بايد نماز را شكسته بخواند اگر به گمان اينكه سفر او كمتر از هشت فرسخ است تمام بخواند وقتى بفهمد سفرش هشت فرسخ بوده نمازى را كه تمام خوانده بايد دوباره شكسته بخواند و اگر وقت هم گذشته قضاى آن را به صورت شكسته بخواند. [6] ➖➖➖➖➖➖ ✔️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e8f0b0b074d8b22a7aab892a512e89e8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506160118. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 531516. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33493. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 23297. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501893. ➖➖➖➖➖➖ ✴️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 #غسل_مستحبی_برای_حائص ◾️🌷 @ask_ahkam
◾️🌷 ➖_➖_➖_➖ ◾️ دادن اجناس تاریخ گذشته سالم به نیازمندان ◾️ ▪️ سؤال: بنده مواد غذایی هستم، گاهی بعضی اجناس تاریخ مصرف گذشته باید آوری و شود ولی مطمئنیم که هستند، آیا می توان آن ها را به داد یا برای خودمان برداریم؟ ⚫️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: ملاک در این گونه موارد، قوانین و مقررات مربوطه است. [1] ✅ آیت الله مکارم: در صورتی که استفاده از آنها موجب ضرر و زیان مشتری باشد فروش آنها جایز نیست و باید مطابق قوانین و مقررات مربوطه عمل کرد اما لازم به ذکر است چنانچه شخصی که مسئول نگهداری و به مصرف رساندن آن بوده اما در انجام وظایفش کوتاهی نموده، باید مطابق قوانین و مقررات وارده را به روز نماید. [2] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: این کار جایز نیست. [4] ✅ آیت الله فاضل: در این مورد لازم است طبق عمل کنید مگر اینکه مسوولینی که در این زمینه اختیار تام دارند به شما بدهند آنها را به شکلی که برای کسی نباشد مصرف کنید. [4] ➖_➖_➖_➖ ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1d6473a60839ed4ff9a5e5eb8d5d0aef. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9505040026. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 32005. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501445. ➖_➖_➖_➖_➖ ◾️🌷 رسانه تخصصى فقه واحكام ◾️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ❓آیا وام بانکی خمس دارد؟ ◾️🌷 @ask_ahkam
◾️🌷◾️🌷◾️🌷 ◾️🌷 پرداخت سهم سادات خمس زن به شوهر سیدش ◾️ ◾️‌ __________________ ❓ آیا زن در صورت داشتن می تواند نصف سهم سادات خمسش را به خود بدهد؟ ◾️🌷 پاسخ 👇 🌷 امام خامنه ای: در صورتی که شوهرش باشد اشکالی ندارد. [1] 🌷 آیت الله مکارم: چنانچه شوهر، باشد، با کسب اجازه از مجتهد مانعی ندارد. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: اگر فقیر باشد اشکال ندارد. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر عرفاً شوهرش نانخور او محسوب می شود نمی تواند. [4] 🌷 آیت الله وحید: اگر شوهرش سیدِ فقیرِ است اشکالی ندارد. [5] 🌷 آیت الله فاضل: اگر خانم غیر سیده اجازه داشته باشد که نصف سهم سادات خود را به سید فقیر بدهد، در صورتی که شوهرش سید و فقیر باشد می تواند سادات خود را طبق اجازه ای که دارد به شوهر فقیرش بدهد. [6] _________________ ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0f3ac5563a6d87535abcdc7af6fa909a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506250128. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 482569. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30194. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 19560. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500605. _______________________ ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ◾️🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ ◾️ ========== ✳️ صحت تیمم در صورت ضرر داشتن آب برای محل مسح ❓ سؤال: اگر آب برای محل ضرر داشته باشد آیا باید ای انجام داد یا تیمم نمود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: در صورتی که آب ضرر داشته باشد باید تیمم کند. [1] ✅ آیت الله مکارم: هرگاه آب برای محلّ مسح ضرر داشته باشد چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با آب وضو مسح كند و بنابر احتياط واجب، تيمّم هم بنمايد و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد بايد وضوى بدون مسح بگيرد و بنابر احتياط واجب تيمّم هم بكند. [2] ✅ آیت الله سیستانی: اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای آن ضرر دارد، باید تیمم کند [3] ✅ آیت الله فاضل: اگر آب روی جایی که مسح باید کشیده شود ضرر داشته باشد مانند آنکه يا يا در جلوى يا است اگر روی آن بسته است روی همان باند و چیزی که بسته شده مسح بکشد و اگر روى آن باز است، چنانچه نتواند آن را مسح كند بايد پارچه پاكى روى آن بگذارد و روى پارچه را با ترى آب وضو كه در دست مانده مسح كند، و اگر گذاشتن پارچه ممكن نباشد، مسح لازم نيست ولى بايد بعد از وضو تيمم هم بكند. [4] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5f3c77e84502405bc592f95e5fa287b2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504070164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 504186. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501126. =========== ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
✅ حکم پرداخت سهم سادات خمس به پسر سید 💠 💠 〰〰〰〰〰〰〰 ➖ سؤال: آیا در صورت داشتن می تواند سهم سادات خمسش را به پسر سید خود بدهد؟ ✔️ پاسخ: ⬇️ ✅ امام خامنه ای: جایز نیست. [1] ✅ آیت الله مکارم: پدر، مادر، فرزندان ( در صورت نياز و عدم توانائي بر تهيه نفقه) و زوجه، واجب النفقه انسان هستند، و خمس را نمي توان به داد. ولي در صورتي که واقعا نيازمند باشند که در صورت اجازه از مجتهد اشکالی ندارد. [2] ✅ آیت الله سیستانی: جایز نیست مگر اینکه لازمی داشته باشد که بر پدر واجب نیست. [3] ✅ آیت الله شبیری زنجانی: در رفع نیازهایی که تامین آن بر پدر لازم نیست جایز است و در غیر آن لازم نیست. [4] ✅ آیت الله وحید: خیر. [5] ✅ آیت الله فاضل: پسر واجب النفقه است و پدر نمی‌تواند سهم سادات خود را به پسرش هرچند سید و فقیر باشد، بدهد. [6] 〰〰〰〰〰〰〰 ✔️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0f3ac5563a6d87535abcdc7af6fa909a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506250128. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 482569. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30194. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 19560. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500604. 〰〰〰〰〰〰〰 🌐 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓ آیا به درآمد #دانشجویی که تحت #تکفل #خانواده است ، خمس تعلق می گیرد ؟ #خمس ➖➖➖➖➖➖ ☑️ رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔 @ask_ahkam
◀️ انجام نماز و روزه قضای وصیت شده پدر و دریافت اجرت ❓ آیا می توانیم پس از ، نماز و روزه های قضای وصیت شده او را با اخذ اجرت به جا آوریم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◾️🌷 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1] ◾️🌷 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار در مورد نمازهایی که به انجام آن وصیت کرده است، اشکالی ندارد اما توجه داشته باشید که بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. [2] ◾️🌷 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] ◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قرائتتان صحیح باشد، مانعی ندارد مگر اینکه قرینه ای بر اراده غیر شما در میان باشد. [4] ◾️🌷 آیت الله وحید: وَصیِّ میّت باید شخصی را که موردِ إطمینان است و تمامِ أحکامِ نماز و تمامِ أحکامِ عباداتِ استیجاری را درست بَلَد است و بدان به صورتِ صحیح عمل می کند برایِ موردِ وصیّتِ میّت أجیر نماید و فرقی نمی کند آن شخص، دخترِ میّت باشد یا دیگری. [5] ◾️🌷 آیت الله فاضل: روزه های پدر را می‌توانید بگیرید، لیکن قضای نماز پدر مرحوم را در صورتی می‌توانید بخوانید که نماز شما صحیح باشد و بتوانید مخارج حروف کلمات را رعایت کنید و شرایط صحت نماز را بدانید و رعایت کنید، در غیر این صورت نمی توانید قضای نماز میت را بخوانید. [6] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502390. ➖🔻➖🔻➖🔻➖ ◾️🌷 رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ شک در گفتن صیغه نذر برای یکی از دو نذر و ادای آنها 💢 💢 ➖🔻➖🔻➖🔻➖ ❓ سؤال: چند سال قبل‌، دو مورد نذر داشتم که برای یکی از آن ها صیغه نذر خوانده بودم، اگر ندانم برای کدامیک صیغه نذر جاری کرده بودم، تکلیف ادای نذرها چیست؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ♦️ امام خامنه ای: باید هر دو را عمل کنید، مگر این که آن دو عمل اقل و اکثر باشند، که در این صورت انجام اقل کافی است. [1] ♦️ آیت الله مکارم: چنانچه فراموش کرده برای کدامیک از نذرها صیغه نذر خوانده و مي تواند احتياط کند، به هر دو نذر عمل نمايد؛ اما اگر احتیاط ممکن نیست و نمي تواند به هر دو مورد عمل نمايد، مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: بايد هر دو را انجام بدهيد. [3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر مورد نذر مردّد بين اقل و اكثر باشد، انجام حداقل کافی است در غیر این صورت باید هر دو را انجام دهید مگر مقداری که منجر به حرج گردد. [4] ♦️ آیت الله وحید: باید به هر دو عمل نمایید. [5] ♦️ آیت الله فاضل: اگر مورد را می دانید و نمی دانید برای کدام یکی از دو تا نذر خود نذر را گفته اید، احتیاط آن است که به هر دو نذر خود عمل کنید. [6] ➖🔺➖🔺➖🔺➖ ◀️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 9GnSWpAIhP0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507150087. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 540119. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34237. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24171. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502142 ➖🔻➖🔻➖🔻➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🙋آیا زن میتواند بدون اجازه شوهر نذر کند؟ #عهد #قسم #نذر ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 @ask_ahkam
❌ افطار روزه قضا زودتر از اذان مغرب به دلیل اشتباه نرم افزار تلفن ⛔️ ⛔️ ❌❌❌❌❌ ❓ سؤال: کسی که روزه قضای گرفته ولی به خاطر نرم افزار گوشی یک ربع زودتر از افطار کرده است، چه ای دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ♦️ امام خامنه ای: روزه است و باید مجددا آن را بگیرید ولی چون افطار نبوده است کفاره ندارد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: اگر بعد از روزه را افطار کرده اید، روزه صحیح است. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب قضا کنید. [3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: باطل است. [4] ♦️ آیت الله وحید: روزه باطل است. [5] ♦️ آیت الله فاضل: اگر به خاطر اشتباه زودتر از اذان مغرب روزه را افطار کرده اید باطل است باید یک روز دیگر بجای آن روز، روزه قضا ماه رمضان را بگیرید. [6] 🔺➖🔺➖🔺➖🔺 ♦️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7RnCN5OaXQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610240079. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 695146. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49355. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613282. 🔺➖🔺➖🔺➖🔺 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 «نمازهای خوانده شده با چادر نازک» 🔶 🔻 🔺 🔶🔻🔶🔻🔶🔻🔶 ❓سؤال: من در جایی که نداشت با چادر نازک در حالی که از زیر آن نمایان بود، نماز خوانده ام و الان فهمیده ام که نباید این کار را انجام می دادم؛ تکلیف نمازهای چیست؟ ➖➖➖➖➖ 🔶🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔶 امام خامنه ای: اگر با اعتقاد به بوده است نمازهای گذشته تان هستند. [1] 🔶 آیت الله مکارم: چنانچه حجاب زير چادر، کامل باشد (پوشيده بودن بدن به جز گردي صورت و دست ها تا مچ) و لباس و نباشد نماز با چادر نازک صحيح است وگرنه اشکال دارد و بنابر احتیاط باید آنها رااعاده نماید. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: نمازهای سابق نیازی به تکرار ندارد. [3] 🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ۰_بدن در نماز با آن چادر محقق نشده، باید نمازهایی که به این صورت اید را کنید. [4] 🔶 آیت الله وحید: اگر در یادگیری مسأله کوتاهی کرده اید نمازی که به این کیفیّت خوانده اید است و باید قضاء نمایید. [5] 🔶 آیت الله فاضل: اگر چادر نازک و نما باشد و زیر چادر لباس آستین کوتاه بپوشید و از زیر چادر پیدا باشد نماز باطل است، لیکن اگر مسئله را نمی دانستید، نمازهایی که تاحالا به این صورت خوانده اید صحیح است، از حالا به بعد با پوشش کامل نماز بخوانید. [6] —------------— 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502388. 🔶🔻🔶🔻🔶🔻 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔵 انجام غسل حیض بعد از اذان صبح و اطمینان از پاکی و تکلیف روزه 🔷 🔷 🔻🔻🔻🔻🔻 ❓ سؤال: از اذان صبح از شدم ولی 10:30 حاصل کرده و غسل کردم و روزه را هم باطل نکردم آیا روزه ام صحیح بوده است؟ 🔷🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر قبل از اذان صبح يقين به پاک شدن نداشتيد و بعد از اذان صبح پاک شديد، روزه آن روز صحيح نيست. [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه قبل از اذان پاک بوده اید باید غسل نموده یا اگر وقت نباشد نمایید و اگر آن را انجام نداده باشید روزه صحیح نیست. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر قطع داشته باشید به عدم وجوب تیمم در تنگی وقت، روزه صحیح است. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد موقع اذان از خون حیض پاک بوده یا خیر، تکلیفی ندارید ولی اگر آن موقع شک داشته ولی بعدا مطمئن شده که پاک شده روزه اش صحیح است. [4] 🔴 آیت الله وحید: و دارد. [5] 🔴 آیت الله فاضل: اگر قبل از اذان کاملا اطمینان به پاک شدن خود پیدا کرده و تا آن زمان کاری که روزه را باطل می کند انجام نداشته باشد، باید روزه کند و آن روز صحیح است. [6] 🔺🔺🔺🔺🔺 🔷 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 551044. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد استفتاء: 9403290384. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 344956. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 16650. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، کد استفتاء: 7264. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل، کد استفتاء: 9401084 . 🔷🔺🔷🔺🔷🔺🔷 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ اشتباه در تشخيص امام جماعت واقتدا به نیت شخص خاص ❎ #اشتباه_درتشخیص_امام_جماعت ❎ #اقتدا_به_نیت_شخص_خاص ✅ @ask_ahkam
◽️ از در ⁉️ خانمی به دلیل شدید ، یکبار ایشان را به خاطر تأثیر بهتر، کمی بیشتر از میزان معمول می دهد که بعدا احتمالا به خاطر تاثیر دارو، ایشان افتاده و لگنشان می شکند و در بیمارستان قبل از انجام عمل جراحی بخاطر ترس از می نمایند؛ آیا این خانم در مرگ مادرشوهر مقصر بوده و باید دیه بپردزاد؟ ⬇️〰〰〰〰〰 پاسخ 〰〰〰〰⬇️ 🔴 امام خامنه ای: در فرض سؤال در قبال فوت ایشان ندارد. [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه اطمینان ندارند که در دیدن ایشان مقصر بوده اند به خود اعتنا نکنند و چیزی بر عهده ایشان نخواهد بود. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: به وی منتسب نیست. [3] 🔴 آیت الله فاضل: اگر مادر شوهر بعد از رفتن از خانه این خانم به منزل پسر دیگرش به زمین میخورد و پایش می شکند و سپس به تشخیص دکتر ها به دلیل ترس از جراحی پاهایش؛ می کند و می میرد، دینی به گردن خانم ندارد و ندارد و هیچ عمل عبادی خاصی بر خانم واجب نیست. البته اگر بتواند خوب است برای آن مرحومه کند و برایش بخواند و ثوابش را برای او هدیه کند، به خودش نیز داده می‌شود. [4] 〰〰〰〰〰〰 ⬇️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hi26gMapXC8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9511130176. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38172. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503310. ~~~~~~~~~~~ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💢 آن ❓ آیا انتقال قبر بدون نبش آن، جایز است؟ ✅ پاسخ ➖➖➖➖⬇️ ♦️ امام خامنه ای: در فرض سؤال اشکالی ندارد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: در صورتى که و از نظر لازم نیاید مى توان آن را به محل دیگرى منتقل نمود، ولى بهتر آن است که محل آن را تغییر ندهند. [2] ♦️ آیت الله سیستانی: اگر موجب نبش نشود اشکال ندارد. [3] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: انتقال قبر اگر موجب نبش قبر و هتک نباشد حرام نیست. [4] ♦️ آیت الله فاضل: انتقال قبر اگر بدون نبش قبر ممکن باشد و بر خلاف میت هم نباشد اشکال ندارد. [5] ➖➖⬇️ پی نوشت ⬇️➖➖ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: cf5f4df2915d7d8cc9f83ab0026ba07e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506190091. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 532507. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33589. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501929. ~~~~~~~~~~~ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ #پوشاندن_موی_سر_زن_ازنامحرم ✅ پاسخ: ☝️☝️ 🆔 @ask_ahkam
🔷 ❓ سؤال: آیا کسی که دارد - مثلا است - می تواند بدل از غسل جمعه، تیمم نماید؟ 🔷 پاسخ ➖➖➖➖👇 ✳️ امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: هرگاه آب دارد ولى اگر غسل کند بيمارى او به طول انجامد، يا شدّت كند، يا معالجه آن سخت شود، در تمام اين موارد بايد بجای غسل، تيمّم كند ولى اگر مثلًا آب براى او ندارد بايد با آب گرم غسل كند و لازم نيست يقين به ضرر داشته باشد همين اندازه كه ضرر داشته باشد، كافى است كه تیمم بدل از غسل بجا آورد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: جایز است. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: بله، تیمم صحیح است. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر غسل کردن به دلیل بیماری برایش ضرر دارد، می‌تواند، روز جمعه بدل از غسل جمعه تیمم کند و خداوند ثواب غسل جمعه را با تیمم برایش عنایت می‌کند. [5] 🔷 پی نوشت: ➖➖➖⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hGQ5VBC3clY. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606270103. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 659201. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45671. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611660. ============ ✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
💰💰 ✅ نماز شب است، رکعت آن که به صورت دو رکعتی خوانده می شود، که نماز شب نام دارد و دو رکعت آن نماز است که مانند نماز صبح خوانده می شود، و یک رکعت هم نماز نام دارد که در آن و برای و طلب از خداوند منّان به ترتیبی که در کتاب های ادعیه ذکر شده، است. ✳️ بهتر است: در نماز شفع ركعت اول پس از حمد سوره ناس و در ركعت دوم پس از حمد سوره فلق را بخوانید و همچنین در نماز وتر پس از حمد سوره توحید را سه مرتبه و پس از آن سوره ناس و فلق خوانده شود. 🔷 در قنوت می توان به جای نام بردن ، به ذکر "اللهم اغفر للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات، الأحیاء منهم و الأموات بجاه محمد و آله" نیز اکتفا نمود. ◀️➖➖➖ منبع ⬇️ ✅ آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.irhttps://eitaa.com/ask_ahkam
❓ آیا ناخن مصنوعی را باید قبل از غسل میت جدا کرد، یا غسل جبیره انجام می شود؟ 🔷 پاسخ ➖➖➖⬆️ #ناخن_مصنوعی #غسل_میت ▶️ @ask_ahkam