eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
821 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥 ⁉️پرسش: آیه پایانی سوره همزه بیان حالت دوزخ است یا دوزخیان؟ در صورت دوم، مفهوم آیه چگونه خواهد بود؟ إِنَّها عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ (همزه/8و9) اين آتش بر آنها فروبسته شده در ستونهاى كشيده و طولانى ✍️پاسخ: این دو احتمال معنایی، مربوط به ترکیب نحوی آیه می شود. همانگونه که در إعراب القرآن و بيانه (1) هم اشاره شده، درباره آیات مورد اشاره، دو ترکیب نحوی احتمال دارد: ✅1- «في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» صفت باشد برای «مُؤْصَدَةٌ» که در این صورت معنا چنین می شود: آن آتش بر آنان سربسته است [كه هيچ راه گريزى از آن ندارند] [آتشى‏] در ستون‏ هايى بلند و كشيده (ترجمه استاد انصاریان) آتشى كه بر آنها از هر سو سخت احاطه كرده و راه گريزى ندارند. و مانند ستونهاى بلند زبانه كشيده است. (ترجمه استاد الهی قمشه ای) تقریبا در تمام ترجمه ها، آیه با این ترکیب معنا شده است. ✅2- «في‏ عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ» خبر باشد برای «هم» محذوف که در این صورت معنا چنین می شود: اين آتش سوزان بر آنها به صورت دربسته است آنها در ستونهاى كشيده و طولانى قرار خواهند داشت. (ترجمه ای که در متن تفسیر نمونه (2) آمده). 🔥در اینجا هم معنای آیه این شد که دوزخیان، در میان ستونهایی بلند گرفتارند و در آتش می سوزند؛ یعنی علاوه بر اینکه در آتش می سوزند، گویی زندانی هم هستند و میله های این زندان به قدری بلند و طولانی است که همیشه ناامید از فرار و گریز از آنند. ظاهر نوشته استاد مکارم شیرازی در متن تفسير نمونه (3) اینست که ایشان ترکیب دوم را بهتر دانسته اند: 🔒«جمعى از مفسران اين تعبير را اشاره به ميخهاى عظيم آهنين دانسته ‏اند كه درهاى جهنم محكم با آنها بسته مى ‏شود، به گونه ‏اى كه راه خروج مطلقا از آن وجود ندارد، و بنا بر اين تاكيدى است بر آيه قبل كه مى ‏گويد درهاى جهنم را بر آنها مى ‏بندند و از هر طرف محصورند ... از ميان اين تفاسير مناسبتر همان تفسير اول است.» نکته: 🖋1- هر دو معنا از نظر نتیجه تقریبا یکسانند. 🖋2- در هر دو ترکیب «مُمَدَّدَةٍ» صفت «عمد» است. (عمد جمع عمود به معنى ستون يا هر شى‏ء طولانى مانند قطعات چوب و آهن است، و ممددة به معنى كشيده و طويل است. 📚پی نوشت ها: 1- إعراب القرآن و بيانه، ج‏10 ، ص580 2- تفسیر نمونه، ج27 ، ص317 3- همان. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=9 🌸@skquranir 🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥🌑🔥
🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃 💞و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ💞 ☀️ فطر[نماز عید قربان] در کلام مرحوم استاد ☘️نبايد از مضامين عرشي قنوت نماز عيد فطر[نماز عید قربان] غفلت كنيم كه حقيقتا اسراري در آن است آنجا كه ميفرمايد "خدايا مرا داخل كن در تمام خيرهايي كه محمد وآل او (صلی الله علیه و آله) را در آن داخل كردي "، آيا اين ممكن است؟! يكي از خيرهايي كه آنها در آن داخل شدند ، امامت است؛ 🔴آيا براي ما هم ممكن است امام شويم؟! ‼️يكي از آن خيرها ، عصمت است؛ آيا ما هم ميتوانيم معصوم باشيم؟!‼️ 👈پاسخ اين است كه ما تمام خيرهاي آن ذوات مقدسه را تام و تمام نميتوانيم داشته باشيم، اما در حد ظرفيت خودمان از همان سنخ خيرات را ميتوانيم داشته باشيم، مثلا ماهم در حد خودمان از گناه دوري كنيم و يا به اندازه ي ظرفيت خودمان، هدايتگري داشته باشيم. 🍃پس مقصود اين است كه خدا از سنخ آن خيرات به اندازه ي ظرفيت خودمان به ما مرحمت فرمايد. 🌸@skquranir 🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃
🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸 ⁉️پرسش: 🤲در دعاهای قرآن آمده که خدایا مرا مسلمان بمیران! چرا خداوند از بندگانش نخواسته که مومن بمیرند!؟و چنین درخواستی داشته باشند؟ درحالی که در روایات داریم که بهترین دعا را برای خود و مسلمانان کنید. ✍️پاسخ: در آيه 101 سوره مباركه يوسف(ع) آمده است: 🌸«پروردگارا تو به من دولت دادى و از تعبير خوابها به من آموختى اى پديدآورنده آسمانها و زمين تنها تو در دنيا و آخرت مولاى منى مرا مسلمان بميران و مرا به شايستگان ملحق فرما» همچنين در آيه 132 بقره سفارش حضرت ابراهيم (ع)و حضرت يعقوب(ع)را بيان مي نمايد: 🥗«و ابراهيم و يعقوب پسران خود را به همان [آيين] سفارش كردند [و هر دو در وصيتشان چنين گفتند] اى پسران من خداوند براى شما اين دين را برگزيد پس البته نبايد جز مسلمان بميريد» 👈مرحوم علامه طباطبايي در توضيح درخواست اسلامي كه حضرت يوسف (ع) از خداوند مسالت نمود، آورده است: " اين اسلامي كه يوسف درخواست كرد بالاترين درجات اسلام، و عالي‏ترين مراتب آنست، و آن عبارتست از تسليم محض بودن براي خداي سبحان به اينكه بنده براي خود و براي آثار وجودي خود هيچ استقلالي نبيند و در نتيجه هيچ چيز - چه خودش و چه صفات و اعمالش - او را از پروردگارش مشغول نسازد، و اين معنا وقتي به خدا نسبت داده شود( و عرض شود كه خدايا تو مرا مسلم قرار ده) معنايش اين است كه خداوند بنده ‏اش را خالص براي خود قرار دهد. از آنچه گذشت معلوم شد كه معناي درخواست( مرا مسلم بميران) اين است كه خدايا اخلاص و اسلام مرا مادامي كه زنده‏ ام برايم باقي بدار. "(1) و اين خود درخواست بالاترين درجات ايمان است. 📚پی نوشت: (1)- الميزان ، ج 11، ص342 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41712 🌸@skquranir 🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸🌱🌸
🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 🌿🌳🌿 ⁉️پرسش: هر کار خیری باید برای رضای خداوند انجام شود. اما گاهی فرد مسیر خود را پیدا کرده است ولی شیطان او را رها نمی کند. آیا برای اذیت کردن شیطان و تلافی و لجبازی با او میتواند بر انجام کار خیر اصرار ورزد؟ ✍️پاسخ: 🌱در آیات و روایات همانطوری که بر کسب رضایت خداوند متعال و خشنود سازی اولیاء الله تاکید شده است از خشمگین کردن افراد و گروه هایی مانند شیطان و کفار نیز سخن به میان آمده است. « و هيچ گامى كه موجب خشم كافران می شود برنمی دارند، و ضربه‏ اى از دشمن نمی خورند، مگر اينكه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته می ‏شود.»(1) 👈«روزی مولای متّقیان امیرالمؤمنین(علیه السلام) از محلّی عبور می نمود، ناگهان متوجّه شد که شخصی مشغول فحش دادن و ناسزاگوئی، به قنبر غلام آن حضرت است؛ و قنبر می خواست تلافی کند و پاسخ آن مرد بی ادب و تحریک شده شیطان و هوای نفس را بدهد. ناگهان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بر قنبر بانگ زد که: ای قنبر! آرام باش و سکوت خود را حفظ کن و دشمن خود را به حال خود رها ساز تا خوار و زبون گردد. 💫سپس افزود: ساکت باش و با سکوت خود، خدای مهربان را خوشنود گردان و شیطان را خشمناک ساز و دشمن خویش را به کیفر خود واگذارش نما. توجّه داشته باش که هیچ مؤمنی نتواند خداوند متعال را، جز با صبر و بردباری خشنود سازد. و همچنین هیچ حرکت و عملی همچون خاموشی و سکوت، شیطان را خشمگین و زبون نمی گرداند. و بدان که بهترین کیفر برای احمق، سکوت در مقابل یاوه ها و گفتار بی خردانه او است.»(2) ✅اما باید این نکته را توجه داشت که خشمگین سازی شیطان و یا کفار یک انگیزه تبعی و نتیجه فرعی است که بر اعمال خیر مترتب میشود و نباید به عنوان نیت اصلی از عمل و در کنار کسب رضایت الهی و یا به جای رضایت الهی بنشیند. به نظر می آید در این صورت نیت در انجام عمل خیر، حالت خصومت شخصی پیدا میکند و کسب رضایت الهی کمرنگ و یا حتی ممکن است به فراموشی سپرده شود. ⛔️البته ناامید کردن شیطان توصیه میشود. در این باره این کلیپ از استاد بهرام پور شنیدنی است: https://www.aparat.com/v/VGnZ1/%D9%8...B7%D8%A7%D9%86 📚پی نوشت ها: 1.توبه، 120. 2.مفید، محمد بن محمد، الأمالی، کنگره شیخ مفید(ره)، قم، ص118. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61311 🌸@skquranir 🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿🌿🌳🌿
🌷🕊🌷 🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: با توجه به آیه سی و هفتم از سوره ی مؤمنون، ابتدا لفظ نموت آورده و بعد لفظ نحیا! یعنی اول میمیریم و بعد زنده میشویم! درحالی که این سخن از منکران معاد هست! تفسیر این آیه چگونه است؟ منظور از نموت و نحیا چیست؟ ✍️پاسخ: «إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثينَ»؛ مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، چيزى در كار نيست پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد.(1) 🕊این آیه کریمه، گفته برخی منکران معاد را نقل می کند که مدعی بودند تمام زندگی همین است که برخی به دنیا می آیند و برخی از دنیا می روند و این چرخه همین طور ادامه دارد، و معاد و بازگشتی به نام «قیامت»، در کار نیست. 🎂پس در این آیه، منظور از «نموت»، به دنیا آمدن و زندگی کردن بخشی از ما انسان هاست، و منظور از «نحیی»، از دنیا رفتن و وفات یافتن بخشی از ماست. به سخن دیگر، آن ها می گفتند: مسلّماً غير از اين زندگى دنياى ما، دنیای دیگر و زندگی دیگری در كار نيست بلکه پيوسته گروهى از ما مى‏ ميريم، و نسل ديگرى جاى ما را مى‏ گيرد و بدین ترتیب، ما هرگز برانگيخته نخواهيم شد!. 👈این معنا را علامه طباطبایی و استاد مکارم، برای این آیه کریمه برگزیده، و بیان کرده اند.(2) پی نوشت ها: (1) مؤمنون/ 37. (2) الميزان، ج‏15، ص 32؛ تفسير نمونه، ج‏14، ص 238 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=41422 🌸@skquranir 🌷🕊🌷 🌷🕊🌷
🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲 ⁉️پرسش: منشا سلب توفیق چیست؟ ✍️پاسخ: امام صادق(علیه السلام) میفرماید: 🌳« احسان و نيكى چون نام خود [نيكو] است، و هيچ چيز جز اجر و پاداش احسان برتر از احسان نيست، و احسان و نيكى هديه‏اى است الهى به بنده. اين طور نيست كه هر كس بخواهد به عمل نیکی انجام دهد بتواند، و نه هر كس كه مايل به احسان شد توان آن يابد و قادر شود، و نه هر که قادر بر آن شد اذن و توفیق آن را پیدا کند. پس چون خداوند بر بنده‏اى منّت نهد، ميل به احسان و توان و توفيق بدان را برايش فراهم سازد، در اين موقع است كه سعادت به دست آید.»(1) 👈با توجه به این روایت توفیق بر عمل خیر نیازمند سه عامل است. علاقه و رغبت به انجام آن، توانایی بر انجام آن، اذن الهی. ✅بنابراین هر چیزی که باعث شود یکی از این سه عامل از دست برود و یا تضعیف شود جزء موانع توفیق بر شمرده میشود. قرآن کریم از عده ای از مسلمانان سخن می گوید که تردید قلبی آنها باعث شد برای رفتن به جهاد بهانه جویی کنند و خداوند نیز این توفیق را از آنان سلب کند. 📖« تنها كسانى از تو (برای ترک جهاد) اجازه می گيرند كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان با شكّ و ترديد آميخته است آنها در ترديد خود سرگردانند. اگر آنها (راست می گفتند، و) اراده داشتند كه (به سوى ميدان جهاد) خارج شوند، مقدمات آن فراهم می ساختند! ولى خدا از حركت آنها كراهت داشت از اين رو (توفيقش را از آنان سلب كرد و) آنها را (از جهاد) باز داشت و به آنان گفته شد: «با «قاعدين» [كودكان و پيران و بيماران‏] بنشينيد!»(2) 🤝میان اعمال انسان روابط مستقیمی وجود دارد. اعمال نیک باعث هم افزایی یکدیگر میشود و توفیق اعمال صالح بیشتری را فراهم میکند. گناه نیز سبب سلب توفیق میشود. خداوند متعال می فرماید: 📖«امّا آن كس كه (در راه خدا) انفاق كند و پرهيزگارى پيش گيرد، و جزاى نيك (الهى) را تصديق كند، ما او را در مسير آسانى قرار می دهيم! امّا كسى كه بخل ورزد و (از اين راه) بی نيازى طلبد، و پاداش نيك (الهى) را انكار كند، به زودى او را در مسير دشوارى قرار می دهيم.»(3) 💐علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیات آورده است: «منظور ازآسانی اين است كه توفيق اعمال صالحه را به او بدهد و منظور از سختی ندادن توفيق اعمال صالح است.»(4) ✅👈در کلام سید الساجدین(علیه السلام) یازده دلیل برای بی توفیقی ذکر شده است: اى خدا من چندان كه به عزم و جزم با خود گفتم و خويش را مهيا و آماده طاعتت ساختم و در پيشگاه تو به نماز ايستادم آن هنگام مرا به خواب انداختی و حال راز و نياز از من باز گرفتى! اى خدا چه شد كه هر چه با خود عهد كرده و گفتم كه از اين پس سريرتم نيكو خواهد شد و به مجامع اهل توبه و مقام توابين نزديك می شوم، بليه و حادثه ‏اى پيش آمد كه به عهد ثابت قدم نماندم و آن بليه ميان من و خدمتت حايل گرديد. 🤲اى سيد من ۱- شايد تو از درگاه لطفت مرا رانده ‏اى و از خدمت بندگيت دورم ساخته ‏اى ۲- يا شايد ديدى من حق بندگيت را خفيف شمردم بدين جهت از درت مرا دور كردى ۳- يا آنكه ديدى من از تو روى گردانم بدين سبب بر من غضب فرمودى ۴- يا آنكه در مقام دروغگويانم يافتى لذا از نظر عنايتت دور افكندى ۵- يا شايد ديدى كه من شكر گزارى از نعمت هايت نمی كنم مرا محروم ساختى ۶- يا شايد مرا در مجالس اهل علم نيافتى به خوارى و خذلانم انداختى ۷- يا شايد مرا در ميان اهل غفلت يافتى بدين جرم از رحمتت نوميدم كردى ۸- يا شايد ديدى در مجالس اهل باطل الفت گرفته ‏ام مرا ميان آنها وا گذاشتى ۹- يا شايد دوست نداشتى دعايم را بشنوى از درگاهت دورم كردى ۱۰- يا شايد به جرم و گناهم مكافات كردى ۱۱- يا شايد به بی شرمی با حضرتت مجازاتم نمودى.»(5) 📚پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏4، ص26. 2. توبه، 44-46. 3. لیل، 5-10. 4. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم، ج20، ص303. 5.طوسی، محمد بن الحسن(460 ق)، مصباح المتهجد و سلاحالمتعبد، بیروت، موسسه فقه الشیعة، ج‏2، ص588. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61808 🌸@skquranir 🤲🌸🥗🌸🤲 🤲🌸🥗🌸🤲
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: با توجه به اینکه شیاطین در عصیان خدا هستند، چگونه وسیلۀ خدا هستند برای تحریک کافران: أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿مريم:۸۳﴾ ✍️پاسخ: بله شياطين در عصيان خدا هستند اما اولا در جريان تمرد ابليس خداوند خودش اين اذن را به ابليس داد: گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده(حجر/36) فرمود تو از مهلت‏ يافتگانى(حجر/37) تا روز [و] وقت معلوم(حجر/38) در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى از گمراهان كه تو را پيروى كنند(حجر/42) لذا دو مساله وجود دارد اول اينكه اين اذن از جريان تمرد ابليس به او داده شد كه در راه گمراهي بني آدم عزمش را جزم نمايد و دوم بيان اينكه هر كس از ابليس پيروي كند جايگاهش جهنم است ؛ پس اين دو قانون بيان شده است و ابليس و انسان از آن آگاهي دارند و تحت اين قانون تعريف شده الهي قرار دارند .ازاين اذن الهي در آيه به" ارسال " تعبير شده است . و ثانيا در جريان همان گفتگوي خداوند با ابليس پس از تمرد او از سجده بر آدم ، مي فرمايد كه تسلط ابليس تنها بر كساني است كه او را به ولايت و دوستي و سر پرستي مي گيرند: تسلط او فقط بر كسانى است كه وى را به سرپرستى برمى ‏گيرند و بر كسانى كه آنها به او [=خدا] شرك مى‏ ورزند(نحل/100) و نيز در آيه 27 سوره مباركه اعراف مي فرمايد: إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لاَيُؤْمِنُونَ در حقيقت اين دو آيه برنامه، قانون ونوع رابطه ي شياطين و كافران و كساني كه ايمان نمي آورند را بيان مي نمايد و به تعبير مرحوم علامه :" همين شيطانها هم سر خود نيستند، بلكه هر چه مى ‏كنند به اذن خدا مى ‏كنند، و اين اذن همان است كه در آيه از آن به ارسال تعبير شده"(1) به تعبير ديگر ابليس حكم" كلب معلم = سگ تعليم ديده "را دارد. مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند:" اگر در آيه شريفه ارسال شيطانها را به خدا نسبت داده، از آنجايى كه از باب مجازات است هيچ عيبى ندارد، چون مشركين به حق كفر ورزيدند، و خدا هم از در مجازات شيطانها را فرستاد تا كفر و گمراهيشان را زيادتر كنند" (2) استاد جوادي آملي نيز اين جريان را وابسته به عملكرد فرد مي داند و مي فرمايند:" خود آنها آمدند شيطان را به عنوان سرپرست پذيرفتند و ما هر چه نهي از منكر كرديم نپذيرفتند راه توبه را باز كرديم برنگشتند از آن به بعد بين اينها و بين شياطين ما مانع را برداشتيم همين حد آن هم اين كار اضلال كيفري است.... اينها خدا و رهبران الهي را عمداً رها كردند تحت ولايت شيطان در آمدند شيطان را به عنوان والي پذيرفتند دليل ذكر مي‌ كند مي‌ گويد ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ﴾ چون اينها ﴿اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا﴾ اين را قبول نكردند ما براي اينها اوليا فرستاديم گفتيم ﴿إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ﴾ قبول نكردند خودشان شياطين را به عنوان اوليا اتّخاذ كردند ما هم به تعبير مرحوم شيخ طوسي بين اينها و بين اين كلب معلّم ،مانع را برداشتيم همين, ﴿إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ اللّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُهْتَدُونَ﴾"( 3) پی نوشت ها: (1)- الميزان، ذيل آيه 83 سوره مباركه مريم (2)- همان (3)- ر.ك: بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء، تفسير سوره مباركه مريم، جلسه 56 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=48182 🌸@skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: اینکه میگویند خودتان را بشناسید یعنی چه و چگونه باید اینکار را انجام داد. من چگونه میتوانم خودم را بشناسم لطفا به زبان ساده توضیح دهید. ✍️پاسخ: 🌼خودشناسی یا معرفت نفس، یکی از اصول اولیه در اخلاق و به معنای آگاهی یافتن بر صفات، استعدادها و ملکات مثبت و منفی خود است. امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «نالَ الفَوزَ الأكبَرَ مَن ظَفِرَ بِمَعرِفَةِ النَّفسِ؛ كسى كه موفق به خود شناسى شود، به بزرگترين پيروزى دست يافته است.» (۱) اصل و پایه خودشناسی اخلاقی این است که انسان بفهمد که از کجا آمده،‌ الان در چه وضعیتی است و چه وظایفی دارد، و در نهایت به کجا خواهد رفت و سرانجامش چه خواهد شد. آگاهی انسان از وضعیت ابتدایی و خلقتش او را واقع بین و دیدگاه او را معقول کرده و وی را از غرور و تکبّر و خود بزرگ بینی باز می دارد. از نظر قرآن یکی از عوامل کفر، شرک و انحراف، بی اطّلاعی از سرآغاز خلقت و قدرت خداوند در آفرینش موجودات است.(۲) اگر انسان به ضعف و حقارت خود آگاهی پیدا کرد، وابستگی خود را به موجودی توانا و قدرتی لایزال بهتر درک کرده و راهی به سوی خداشناسی در پیش او گشوده می شود. به این جهت است که خودشناسی را مقدمه ای بر خداشناسی می دانند. زمانی که انسان به این باور رسیده و رابطه خودش را با پروردگار متوجه شود،‌ می تواند وضعیت کنونی و وظایفش را بهتر درک کرده و در انجامش بیشترین سعی و تلاش را داشته باشد. و اینکار که خودسازی نامیده می شود، تنها راهی ست که انسان را به کمال و سعادت نهایی خواهد رساند. 🌾مرحوم فیض کاشانی (ره) در جهت خودشناسی و برای پی بردن به عیوب خویش چهار راه ذکر می کند:‌ ✅اوّل این که انسان به سراغ استادی برود که آگاه به عیوب نفس و خفایا و آفات اخلاقی باشد. ✅دوم: دوست راستگویی را پیدا نموده و او را مراقب خویش کند تا احوال و افعال او را مورد بررسی دقیق قرار دهد. ✅سوم: انسان عیوب خویش را از زبان دشمنانش بشنود، چرا که دشمنان با دقّت مراقب عیوب و لغزش های انسان هستند. ✅چهارم: انسان با مردم معاشرت نموده و صفات نکوهیده ای را که می بیند، در مورد خودش نیز بررسی کند و ببیند که آیا این صفات نکوهیده در او هست؟ (۳) 📚پی نوشت ها: ۱. میزان الحکمه، ج ۷؛ ص ۱۶۲ ۲. سوره انفطار، ۶ و ۷ ۳.محجه البیضاء؛ ج ۵؛ ص ۱۱۲ - ۱۱۴ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61490 🌸@skquranir 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃 🍃🌳🍃
🌳رسول اکرم(صلی الله علیه و آله): ☀️«با دوستی علی است که مؤمن از منافق شناخته می‌شود» 📚ابن‌حنبل، فضائل امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب، ۱۴۳۳ق، ص۱۷۲. 🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المومنین و الائمة المعصومین(علیهم السلام)🥗 🌸عید بزرگ غدیر مبارک باد🌸 🌸 🌸@skquranir
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: لطفا تمام آیاتی که در روز عید غدیر نازل شد را بفرمایید. ✍️پاسخ: ✅ آیه اول؛ اولین آیه همان وظیفه ابلاغ رسالت است: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ‏ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏»؛ اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملًا (به مردم) برسان! و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده ‏اى! خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، نگاه مى ‏دارد؛ و خداوند، جمعيّت كافران (لجوج) را هدايت نمى ‏كند.(1) ✅ آیه دوم؛ آیه اکمال دین است که پس از اعلام عمومی ولایت و جانشینی حضرت علی (علیه السلام)، این آیه نازل شد: «...الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ‏ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا...»؛ امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند؛ بنا بر اين، از آنها نترسيد! و از (مخالفت) من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم‏.(2) نکته: این آیه بنا به حکمت ها و مطالحی و به دستور الهی و توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در بین آیه 3 سوره مبارکه «مائده» قرار داده شده است. ✅ آیه سوم؛ از آیات نازل شده مرتبط با واقعه غدیر، آیات ابتدایی سوره مبارکه «معارج» است: «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏ * لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ‏»؛ تقاضاكننده ‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد. اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمى ‏تواند آن را دفع كند.(3) شأن نزول: در روایتی از امام صادق (علیه السلام) از اجداد بزرگوارشان چنین آمده: چون پیامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) على (عليه السلام) را در روز غدير خم منصوب به خلافت كرد و فرمود: "هر كه من مولاى اويم پس على مولاى اوست" و اين در عالم پراكنده و به گوش همه رسيد؛ "نعمان بن حرث فهرى" وارد بر رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) گرديد و گفت ما را امر نمودى كه شهادت بر توحيد و يكتايى خدا داده و بگویيم لا اله الّا اللَّه و اين كه تو پيامبرى، ما هم اطاعت كرديم؛ پس ما را فرمان جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادی، ما پذيرفتيم؛ آن گاه راضى نشدى تا اين جوان (اشاره به حضرت علی علیه السلام) را تعيين به خلافت و وصايت خود نمودى و گفتى: من كنت مولاه فعلّى مولاه؛ پس اين كار از ناحيه تو است يا از طرف خداست؟ پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمودند: قسم به خدايى كه جز او خدايى نيست، اين كار از طرف خدا و امر اوست. ☄️ پس "نعمان بن حرث" پشت بر پیامبر كرده و این آیه را می خواند: "بار خدايا اگر اين كار حق و از طرف تو است پس ببار بر ما سنگى از آسمان"(4)، پس خداوند سنگى بر سر او زد و او را كشت و آیه «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏...» را نازل فرمود.(5) 📚پی نوشت ها: 1. مائده: 5/ 67. 2. مائده: 5/ 3. 3. معارج: 70/ 1و2. 4. انفال: 8/ 32. 5. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، انتشارات: ناصر خسرو ـ تهران، ج ‏10، ص 530؛ حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج ‏5، ص 411. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61715&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸