eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
821 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🥗🌱🥗🌱🥗 🥗🌱🥗🌱🥗 ⁉️پرسش: بسيارى از مصائب به وسيله ظلم ظالمان و اراده جباران رخ مى ‏دهد و گاه حاصل کم کاری و ندانم كارى و اشتباه خود آدمیست! آيا اينها هم به اذن خدای تعالاست؟ ✍️پاسخ: از مجموع آياتى كه در باره مصائب در قرآن مجيد آمده است بر مى‏ آيد كه مصائب دو گونه است: ✅1) مصائبى كه با طبيعت زندگى انسان سرشته شده و اراده بشر كمترين تأثيرى در آن ندارد، مانند مرگ و مير و قسمتى از حوادث دردناك طبيعى: قطعاً همه شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه ‏ها، آزمايش مى‏ كنيم و بشارت ده به استقامت‏ كنندگان(بقره/155) ✅2) مصائبى كه انسان به نحوى در پیدایش آن نقشى داشته است؛ مانند: آيا هنگامى كه مصيبتى (در ميدان جنك احد) به شما رسيد، در حالى كه دو برابر آن را (در ميدان جنگ بدر بر دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتيد: «اين مصيبت از كجاست؟!» بگو: «از ناحيه خود شماست (كه در ميدان جنگ احد، با دستور پيامبر مخالفت كرديد)! خداوند بر هر چيزى قادر است. (و چنانچه روش خود را اصلاح كنيد، در آينده شما را پيروز مى‏ كند.)»(آل عمران/165) 🍂هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده ‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى ‏كند!(شوری/30) ☀️قرآن در باره دسته اول مى ‏گويد: همه آنها به اذن خدا رخ مى‏ دهد و درباره قسم دوم مى‏ گويد: به خاطر اعمال خودتان، دامانتان را مى ‏گيرد. 👈بنا بر اين كسى نمى‏ تواند به اين بهانه كه تمام مصائب از سوى خداست، در مقابل ظلم و ظالم سكوت کند و به مبارزه بر نخيزد و نيز نمى‏ تواند به اين بهانه، دست از مبارزه با بيماريها و آفات، و مبارزه با فقر و جهل بردارد. 💠البته ناگفته پیداست که در مصائب نوع دوم (که خود انسان نیز در آن نقش داشته است)، تاثير اسباب هم از ناحيه خداوند و به اذن و فرمان اوست. (با استفاده از: تفسير نمونه، ج‏24، ص: 197تا99) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=28667 🌸 🌸@skquranir 🥗🌱🥗🌱🥗 🥗🌱🥗🌱🥗
🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 ⁉️پرسش: معیار تشخیص اسراف چیست؟ چگونه تشخیص بدهم که اهل اسراف هستم یا نه؟ گاهی هنگام خرید کردن دچار عذاب وجدان می شوم و فکر می کنم که دارم اسراف می کنم و این مرا آزار می دهد لطفا راهنمایی بفرمایید. ✍️پاسخ: 🌿معنای اسراف زیاده روی در مصرف و یا چیزی را در غیر از محل خود استفاده کردن است. معیار اسراف هم نیاز است. در امور مادی نیاز و همچنین شأن افراد ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. شاید وسیله ای که واقعا برای شما مورد نیاز بوده و آن را تهیه کرده اید،‌ برای دوستتان مصداق اسراف باشد، چون به آن احتیاجی نداشته، یا با چیزی کمتر از آن هم می توانسته نیازش را مرتفع کند. ☀️امام صادق (علیه السلام) فرمودند: « اگر آن اندازه كه كفايتت مى كند تو را بى نياز سازد، كمترين چيز دنيا بى نيازت مى سازد و اگر آنچه تو را بس است بى نيازت نسازد، همه دنيا هم تو را بى نياز نمى گرداند.» (۱) 📚پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مترجم شیخی، حمیدرضا، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، قم ۱۳۸۹، ج ۹؛ ص ۵۸۶ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61844 🌸 🌸@skquranir 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿 🌿🌾🌿
🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸 ⁉️پرسش: منابع تفسير قرآن كدامند؟ ✍️پاسخ: 💠مهم ترين منابع: ✅1- خود قرآن كريم است كه مبيِّن، شاهد و مفسِّر خويش است. ضرورت تفسير قرآن به قرآن و تأثير عميق آن در دستيابی به معارف قرآنی مُبَرْهَن است و فصلی از اين پيشگفتار را به خود اختصاص داده است. ✅2- سنّت معصومين (عليهم‌السلام) است كه طبق حديث متواتر ثقليْن، عترت طاهرين (عليهم‌السلام) همتای قرآن بوده، تمسّك به يكی از آن دو بدون ديگری مساوی با ترك هر دو است و اعتصام به هر كدام بايد همراه با تمسك به ديگری باشد. ضرورت جمع بين قرآن و حديث در تفسير قرآن كريم در فصول بعد تبيين خواهد شد. ✅3- عقل برهانی است كه از گزند مغالطه وَهْم و از آسيبِ تخيّل مصون باشد. مراد از عقل برهانی همان است كه با علوم متعارفه خويش، اصل وجود خدا و ضرورتِ وحدت، حيات، ابديّت، ازليّت، قدرت، علم، اراده، سمع، بصر، حكمت، عدل و ساير صفات عليای او را ثابت كرده و در اين تثبيت، استوار است؛ گرچه برخی از اسمای مزبور را دليل نقلی، هم اثبات می كند. 💡پس اگر عقل برهانی مطلبی را اثبات يا نفی كرد، حتماً در تفسير قرآن بايد آن مطلب ثابت شده، مصون بماند و با ظاهر هيچ آيه‌ای نفی نگردد و مطلبِ نفی شده، منتفی باشد و با ظاهر هيچ آيه‌ای ثابت نشود؛ چنانكه اگر آيه‌ای دارای چند احتمال بود و جز يك مُحْتَملِ معيّن همه آنها عقلا منتفی بود، بايد به كمك عقل برهانی آيه مورد بحث را فقط بر همان مُحْتَمل حمل كرد و يا اگر آيه‌اي دارای چند مُحْتَمل بود كه يكی از آنها برابر عقل برهانی، ممتنع بود، حتماً بايد آن مُحْتَملِ ممتنع را نفی كرد و آيه را بر يكي از مُحْتَمل های ممكنْ بدون ترجيح (در صورت فقدان رجحان) حمل كرد. 👈تذكّر: گرچه ره‌ آورد علم را نمی توان بر قرآن تحميل كرد، ليكن براهين قطعی علمی يا شواهد طمأنينه‌ بخش تجربی، تاريخی، هنری و مانند آن را می توان حامل معارف و معانی قرآن قرار داد، به طوری كه در حد شاهد، قرينه و زمينه براي درك خصوص مطالب مربوط به بخش هاي تجربی، تاريخی و مانند آن باشد، نه خارج از آن.(1) ✅4- دیگر منابع تفسیر که فقط اشاره می کنیم عبارتند از: 1. تفاسير گذشتگان. 2. مراجعه به لغت و ادبيات عرب. 3. مراجعه به كتاب ها. 4. شأن نزول آيات. 5. مراجعه به علوم جديد و كشفيات آنها. و...(2) 📚پی نوشت ها: (1) تسنيم، آیت الله جوادی آملی، ج 1، ص 63. (2) درامدى بر تفسير علمى قرآن، محمد على رضايى اصفهانى، ص 89 - 74. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=27148 🌸 🌸@skquranir 🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸
🌱🌷🌱 🌱🌷🌱 ⁉️پرسش: گاهی خداوند با یک عذرخواهی، توبه را میبخشد. گاهی تنها عذرخواهی، قبول توبه نیست و‌ باید جبران شود. لطفا در این دو مورد، بیشتر توضیح دهید و مثال بزنید. ✍️پاسخ: 🌳یکی از مفاهیم اساسی در ارتباط با توبه مفهوم تکفیر است. تکفیر به معنای پوشاندن و جبران گناه است. جبران گناه و نحوه آن متناسب با گناه متفاوت میشود. برخی از گناهان کفاره خاصی برای آن مقرر شده است که حالت جریمه به خود میگیرد و حکم بازدارنده برای انجام و تکرار آن گناه را دارد. مثلا کفاره روزه خواری عمدی در ماه مبارک رمضان سیر کردن 60 فقیر و یا گرفتن 60 روزه است. 💫نیاز به تکفیر و جبران در دسته دیگری از گناهان خاصیت آن گناه و مقتضای ماهیت آن است. مثلا کسی که نمازهای واجب خود را تاکنون نخوانده است باید توبه کند و طبیعی است که شرط پذیرش توبه از او قضای نمازها است. یا کسی که به دیگری آسیبی مالی و یا آبرویی زده است باید علاوه بر توبه در حق او جبران کند. 💐اما گناهانی که کفاره خاصی برای آن تعیین نشده است و جزء دسته دوم هم نیست (مثل دروغ، روابط نامشروع ....) تکفیر آنها با انجام اعمال صالح است. 📖در این باره آیات و روایات زیادی وجود دارد. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61238&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌱🌷🌱 🌱🌷🌱
☀️امام كاظـم (عليه السلام): 🌸دانش مردم را در چهار چيز يافتم: اوّل: آنكه پروردگارت را بشناسى، دوم: آنكه بدانى با تو و براى تو چه كرده است، سوم: آنكه بدانى از تو چه خواسته است، چهارم: آنكه بدانى چه چيز تو را از دينت بيرون مى كند. 📚كشف الغمّه، ج 3 ص 45. 🌸 🌸@skquranir
💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 ⁉️پرسش: قرآن کریم چگونه و در چه آیاتی بر عدل تشریعی دلالت دارد؟ ✍️پاسخ: ⚖️معنای عدل تشریعی، آن است که خداوند دستورات و تکالیفی که بر انسانها قرار داده است را بر اساس عدل و عادلانه تشریع فرموده و در وضع و تشریع احکام و تکالیف، بر کسی ظلمی روا نمی شود. ☀️در قرآن کریم، اقامه و رعایت قسط و عدل، در راستای تعالیم و دستورات دین، یکی از اهداف ادیان الهی معرفی شده است: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط». ✅«ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با آنها كتاب (آسمانى) و ميزان (شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند».(1) 🔹این که انسان بیش از طاقت و توانش، تکلیف نمی شود، یکی از همین اصول بنیادی رعایت عدل در تشریع احکام و تکالیف است که قرآن به دفعات آن را بیان فرموده، از جمله: «خداوند هيچ كس را، جز به اندازه تواناييش، تكليف نمى ‏كند».(2) «خداوند هيچ كس را جز به مقدار توانايى كه به او داده تكليف نمى ‏كند».(3) 🔹نبود حرج و سنگینی و سختی هم از دیگر اصولی است که در زمینه تشریع احکام و تکالیف دینی، مورد توجه قرار گرفته: «و در دين (اسلام) كار سنگين و سختى بر شما قرار ندارد».(4) در انجام تکالیف دینی، به توان و وضعیت افراد توجه شده و افراد ناتوان و مریض و ... از برخی تکالیف معاف شده و یا به آن ها تخفیف داده شده است. در این جا به مواردی از این عدالت تشریعی، با توجه به آیات قرآن کریم، اشاره می شود: 🔹عده ای از جنگ و جهاد، معاف هستند «بر نابينا و لنگ و بيمار گناهى نيست (اگر در ميدان جهاد شركت نكنند)».(5) «بر ضعيفان و بيماران و آنها كه وسيله ‏اى براى انفاق (در راه جهاد) ندارند، ايرادى نيست (كه در ميدان جنگ شركت نجويند)».(6) 🔹به مریض و مسافر، تخفیف داده می شود «پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن كس كه بيمار يا در سفر است، روزهاى ديگرى را به جاى آن، روزه بگيرد خداوند، راحتى شما را مى‏ خواهد، نه زحمت شما را».(7) تیمم، تخفیف در غسل و وضو «و [هنگامی که] آب (براى غسل يا وضو) نيابيد، با خاك پاكى تيمم كنيد! و از آن، بر صورت [پيشانى‏] و دستها بكشيد! خداوند نمى ‏خواهد مشكلى براى شما ايجاد كند». (8) اضطرار، ممنوعیت ها را بر می دارد «امّا آنها كه در حال گرسنگى، دستشان به غذاى ديگرى نرسد، و متمايل به گناه نباشند، (مانعى ندارد كه از گوشتهاى ممنوع بخورند) خداوند، آمرزنده و مهربان است».‏ (9) اصل ورود به اسلام، چشم پوشی بر گذشته است «بر كسانى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده ‏اند، گناهى در آنچه خورده ‏اند نيست (و نسبت به نوشيدن شراب، قبل از نزول حكم تحريم، مجازات نمى‏شوند)». (10) 👈نکته: همان طور که می دانید همه احکام به صورت بیان جزئیات و فروعات، در قرآن نیامده است بلکه بسیاری از آن ها توسط معصومین (علیهم السلام) و در روایات بیان شده است، لذا به این عدالت تشریعی در روایات، هم به صورت بیان اصول و هم به طور مصداقی و موردی، بیشتر پرداخته و تبیین شده است، ولی چون قرآن مد نظر شما بود، به روایات پرداخته نشد. 📚پی نوشت ها: (1). حدید، 25./(2). بقره، 286./(3). طلاق، 7./(4). حج، 78./(5). فتح، 17./(6). توبه، 91./(7). بقره، 185./(8). مائده، 6./(9). مائده، 3./(10). مائده، 93. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=38762 🌸 🌸@skquranir 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠
🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗 ⁉️پرسش: آیا فکر کردن به گناه هم گناه محسوب میشود؟ ✍️پاسخ: 💫انسان در برابر کارهایی که از روی اختیار انجام میدهد مسئول است و در برابر آنها بازخواست میشود. افکار معمولا به صورت ناخواسته به ذهن می آیند و به همین خاطر گناه محسوب نمیشوند. پيامبر اکرم(ص) فرمود: « از امت من هر چه که در ذهنشان خطور مى‏‌کند، عفو شده است، تا وقتى که آن را به زبان جارى نکرده و عملى انجام نداده باشند».(1) 🔗 اما از این جهت که افکار منفی زمینه برای تبدیل شدن به گفتار و رفتار را دارند باید از آنها پیشگیری کرد. حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايند: « كسي كه زياد به گناهان فكر كند به سوي گناه كشانده مي شود.»(2) 🔥از این رو، حضرت مسیح به پیروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد، زنا نكنید؛ اما من به شما سفارش مى كنم، فكر زنا را هم نكنید؛ زیرا كسى كه به زنا بیندیشد، مانند كسى است كه در اتاق زیبا و رنگ آمیزى شده‏اى، آتش روشن كند. در این صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد؛ لكن دست كم دود، آن را سیاه و خراب مى كند». (3) 🕊صفحه ذهن آدمي، صحنه آمد و شد دائمي افكار و خيالاتي است كه كمابيش در انتخاب راه زندگي و پيمودن مسير آن موثر است. گرچه حضور فكر، وهم و يا خيال در ذهن، ابتدا امري غير اختياري مي نمايد، ولي با بررسي منشاء آنها، به اين حقيقت پي خواهيم برد كه آنچه ذهن انسان را مشغول مي كند قابل پيش بيني، پيشگيري يا زمينه سازي است. از اين رو بايد با شناخت انواع فكر و زمينه هاي حضور آنها در ذهن در صدد جلوگيري از ورود آنچه مضر به حال ماست برآييم و افكار مفيد و پسنديده كه موجب سعادت دنيوي و اخروي ما مي شود را جايگزين نماييم. ✅کنترل چشم و گوش، انتخاب دوستان شایسته، پر کردن اوقات فراغت با کار و ورزش، اذکار مخصوصا ذکر شریف لا حول و لا قوة الا بالله و تلاوت قرآن از راهکارهای سالم سازی ذهن است. 📚پی نوشت ها: 1. بحارالانوار، علامه مجلسي، ج‏ 66، ص 42، بيروت، مؤسسة الوفاء، 1404 ق. 2. آمدي، شرح غررالحكم، جمال الدين خوانساري، محمد، انتشارات دانشگاه تهران، ج 5، ص 321. 3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ناشر موسسه الوفاء، ج 14، ص331، باب34، بیروت 1404ه ق. 🌸 🌸@skquranir 🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗
🌱🌻🌱 ⁉️پرسش: این درست است که برخی از گناهان شصت سال انسان را به عقب می اندازد؟ ✍️پاسخ: این جمله روایت نیست بلکه به مضامین برخی از روایات نزدیک است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) میفرماید: 🌱🌻🌱 «عدالت يك ساعت بهتر است از هفتاد سال كه روزهاى آن را روزه و شب‏ها را عبادت كرده باشد و ظلم يك ساعت بدتر است از گناه شصت سال.»(1) شصت سال عمر طبیعی یک انسان است. بنابراین اگر مومن با گناهی که مستوجب عذاب باشد از دنیا برود و قبل از آن فرصت توبه پیدا نکرده باشد گویی این گناه شصت سال زندگی او را تباه کرده است.🌱🌻🌱 از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «مرد يا زن شصت سال خدا را عبادت می كنند و هنگام مرگ در وصيت بحق رفتار نمی كنند و جهنم بر آنها واجب می شود.»(2) پی نوشت ها: 🌱🌻🌱 1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج‏72، ص352. 2. پاينده، ابو القاسم(1363ق)، نهج الفصاحة، دنیای دانش، تهران، حدیث 626. 🌸 🌸@skquranir 🌱🌻🌱
☀️فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ 🥗روز مباهله مبارک باد 🌸 🌸@skquranir
💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 ⁉️پرسش: تفسیر سوره آل عمران آیه 61 از کتب اهل سنت بیان کنید ✍️ پاسخ: 💠«مسلم» در کتاب حدیثی صحیح خود (که دومین کتاب معتبر و صحیح اهل سنت می باشد)، در باب مناقب امام علی (علیه السلام) حدیث مباهله را روایت نموده است.(2) وی از سعد بن ابی الوقاص روایت می کند: 🍂معاويه (لعنه الله) به سعدبن ابی وقاص امر کرد که چه چيزی مانع شده است که تو ابوتراب علی (عليه‏ السلام) را دشنام نمی ‏دهی؟ سعد در جواب معاويه سه چيز را ذکر می‏ کند که اگر یکی از آنها را می داشت برای وی از شتران سرخ مو بهتر می بود. 1) حدیث منزلت در حق او. 2) او خدا و رسولش را دوست می دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند. (حدیث رایت). 3) هنگامی که آیه مباهله نازل گردید، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را فرا خواند و فرمود: پروردگارا این افراد اهل من می باشند.(3) 💫بسیاری از مفسرین و بزرگان اهل سنت؛ همچون: ابن جریر طبری؛(4) ابن المنذر؛(5) سمعانی؛(6) بغوی؛(7) ابن الجوزی؛(8) فخر رازی؛(9) ابن ابی حاتم رازی؛(10) سیوطی؛(11) شوکانی؛(12) و... به این امر تصریح و یا اشاره نموده اند؛ هرچند که در این میان برخی نیز با اجتهاد در مقابل نص خواسته اند در تطبیق انحصاری این آیه ی شریفه بر خمسه ی طیبه تشکیک وارد سازند؟!(13) سيوطى (م:911هـ)، در تفسير الدر المنثور نقل می کند: ابن ابى شِيبه، سعيد بن منصور، عبد بن حميد، ابن جرير و ابونعيم نقل كرده ‏اند كه شَعْبى مى ‏گويد: اعتقاد مسيحيان نجران درباره ی حضرت عيسى‏ (عليه السلام)‏، از گفته ديگر مسيحيان مبالغه‏ آميزتر بود. آنان همواره با پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) درباره او مجادله مى ‏كردند و از اين رو خداوند اين آيات را در سوره آل عمران نازل فرمود: «إِنَّ مَثَلَ عيسى‏ عِنْدَ اللَّهِ ... فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ». پس از اين رسول خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) آن‏ها را به مباهله و ملاعنه فرا خواند. آنان بر اين كار فرداى آن روز را وعده كردند. بامداد فردا پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله)‏ به همراه على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام)‏ به سوى وعده ‏گاه رهسپار شدند. ... 🔹سيوطى در ادامه مى‏ نويسد: مسلم، تِرمذى، ابن منذر، حاكم نيشابورى و بيهقى- در السنن الكبرى‏- نقل كرده ‏اند كه سعد بن ابى وَقّاص مى ‏گويد: هنگامى كه آيه: «قُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ» نازل شد، پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام‏) را فرا خواند و فرمود: بارالها! اينان خاندان من هستند. 🌿وى در ادامه مى‏ نويسد: در اين باره حاكم نيشابورى حديثى نقل كرده و آنرا صحيح دانسته است. ابونعيم اصفهانى در دلائل النبوه‏ هم‏چنين ابن مردويه نقل كرده ‏اند كه جابر مى ‏گويد: عاقب و سيد از بزرگان مسيحى نزد پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) آمدند ... رسول خدا (صلى اللَّه عليه وآله‏) بامدادان در حالى كه دست على، فاطمه، حسن و حسين‏ (عليهم السلام‏) را گرفته بود به وعدگاه روانه شد. آن گاه كسى را در پى عاقب و سيد فرستاد؛ ولى آن‏ها از حضور در اين محفل خوددارى كرده و در مقابل ايشان تسليم شدند. پيامبر خدا (صلى اللَّه عليه وآله)‏ فرمود: سوگند به كسى كه مرا به حقّ به پيامبرى مبعوث كرد! اگر اين كار را انجام مى ‏دادند، اين سرزمين بر آن دو آتش مى‏ باريد. 💠جابر در ادامه مى‏ گويد: اين آيه درباره اهل بيت‏ (عليهم السلام‏) نازل شد كه: «تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ ...». جابر مى‏ گويد: منظور از«أَنْفُسَنا وَأَنْفُسَكُمْ»، رسول خدا ‏ و على‏ (عليهما السلام)‏، منظور از«أَبْناءَنا»، حسن و حسين‏ (عليهما السلام)‏ و منظور از «نِساءَنا»، فاطمه‏ (عليها السلام‏) هستند.(14) 📚پاسخ کامل و منابع را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=52922 🌸 🌸@skquranir 🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥🕊🔥
🥗🕊🥗🕊 ⁉️پرسش: آیا گناهی داریم که پس از انجام آن هیچ وقت توفیق توبه پیدا نکنیم؟ ✍️پاسخ: 🥗🕊🥗🕊 🕊هيچ گناهي وجود ندارد که حتي با توبه هم بخشيده نشود و خداوند بر اساس مهرباني و بخشندگي اش، در قرآن وعده داده که تمام گناهان را مي بخشد. خداوند در يکي از آيات فرموده است: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم‏ وَ أَنيبُوا إِلى‏ رَبِّكُم‏؛ اي بندگان خدا که بر خود اسراف و ستم کرده‌ايد، از رحمت خداوند نا اميد نشويد که خدا همه گناهان را مي‌آمرزد و او بسيار بخشنده و مهربان است و به درگاه پروردگارتان انابه کنيد».(1)🥗🕊🥗🕊 🌼خداوند در آيه ديگر قرآن فرموده که همه گناهان را مي بخشد، مگر شرک را؛ يعني شرک به خودش را نمي بخشد؛ ولي مفسران گفته اند: مراد اين است اگر با شرک از دنيا برود، بخشيده نمي شود؛ ولي اگر توبه کند، گناه شرک هم بخشيده مي شود. خدا فرموده: «إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاء؛ خداوند (هرگز) شرك را نمی بخشد و پايين‏تر از آن را براى هر كس بخواهد (و شايستگى داشته باشد) می ‏بخشد».(2)🥗🕊🥗🕊 آيه فوق صريحاً اعلام مى‏كند كه همه گناهان ممكن است مورد عفو و بخشش واقع شوند؛ ولى "شرك" به هيچ وجه بخشوده نمى‏شود؛ مگر اين كه از آن دست بردارند و توبه كنند و موحد شوند. (3) پس همه گناهان، با توبه واقعي بخشيده مي شوند و توبه براي همه گناهان وجود دارد و مؤثر است.🥗🕊🥗🕊 پی نوشت ها: 1. زمر (39)، آيه‌ 53 و 54. 2. نساء (4)، آيه 48. 3. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏3، ص 409، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ اول، 1374 ش. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61585 🌸 🌸@skquranir 🥗🕊🥗🕊
🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿 ⁉️پرسش: اگر قرآن کاملترین کتاب است پس باید در جهت تکامل ما برنامه ای تدوین شده آماده داشته باشد و معجزه آن هم عدم کهنگی در تمام ادوار است. برای یک مسلمان چه برنامه ای متناسب با شغل ارائه شده!؟ هدف تربیت انسان چه بوده و چه موقع میدانیم در این راه موفق بوده ایم!؟ ✍️پاسخ: قرآن کریم برای زندگی بشر در تمامی ادوار تاریخ، خطوط کلی و اصلی زندگی فردی و اجتماعی را مشخص کرده و انسان نیز با التزام به این قوانین و فرامین قرآن کریم و در واقع تعبد و عبودیت نسبت به فرامین الهی، هم به سعادت دنیا می رسد و هم آخرت. 🛠شغل و فعالیت اقتصادی نیز مشمول یکی از فعالیتهای اجتماعی است و همانگونه که عرض شد، خطوط کلی نقشه عبودیت بشر در این زمینه در قرآن کریم بیان شده است مانند: «... ⚖️فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ...؛ پس پيمانه و ترازو را تمام نهيد و اموال مردم را كم مدهيد»(3) 💰«وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ؛ واى بر كم‏فروشان»(4) واز طریق روایات معصومین(علیهم السلام) نیز سایر خطوط فرعی تر و نیز شرح همین خطوط کلی در زمینه های مختلف من جمله تجارت، شغل و فعالیت اقتصادی بیان شده است. هدف از تربیت انسان رسیدن به قرب الهی است و این تقرب، جز از راه تزکیه نفس حاصل نمی شود، تزکیه ای که در تمامی شئونات زندگی، من جمله شغل و فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و ... نیز ساری و جاری است: 🕊«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد»(5) ☀️« قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد»(6) 📚پی نوشت ها: 1. انبیاء/25 2. شعراء/144 3. اعراف/85 4. مطففین/1 5. اعلی/14 6. شمس/9 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62328&page=2 🌸 🌸@skquranir 🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿🌻🌿
🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: برای اینکه در مباحث اخلاقی بتوانیم بر دیگران تاثیر گذار باشیم چه اصولی را باید رعایت نماییم؟ ✍️پاسخ: 🌼تربیت اخلاقی به معنای رشد و پرورش فضائل اخلاقی در دیگران و دور کردن آنها از رذائل اخلاقی است. برخی از اقسام تربیت اخلاقی مانند تربیت اخلاقی فرزند بر پدر و مادر واجب و برخی دیگر از اقسام آن مانند تربیت عمومی و همگانی در اخلاق مستحب است. در تربیت اخلاقی مکاتب و رویکردهای متعددی وجود دارد که مبتنی بر مبانی گوناگون به نظام سازی در این باره روی آورده اند. رویکرد دینی مبتنی بر تعالیم اسلامی نیز دارای اصول و روش هایی است که به مهم ترین آنها عبارتند از: 🍃اصل تدریج 🍃اصل رفق و مدارا 🍃اصل شریعت محوری 🍃در هم تنیدگی تربیت دینی و تربیت اخلاقی پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61062 🌸 🌸@skquranir 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: خداوند متعال در قرآن می فرماید برای خردمندان نشانه هایی است و کسی جز خردمندان، پند نمی گیرد. لطفا خردمند را از دیدگاه قرآن و‌ سنت معرفی کنید. ✍️پاسخ: قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🌸 تذکر پذیر: تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔹 وفا به عهد الهی: آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) 🌸 برقراری پیوندهای الهی: و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔹ترس از خدا: و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) 🌸ترس از بدی حساب: و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔹 صبر برای خدا: و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🌸برپا داشتن نماز: و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔹انفاق علنی و سرّی: و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🌸نیکوکاری: و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔹یاد خدا در هر حال: همان ها كه خدا را در حال ايستاده و نشسته، و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🌸تفکر در آسمان و زمین: و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18) 🔹قرآن کریم در آیات 19 تا 24 سوره «رعد»، برخی از صفات و ویژگی های «اولوا الالباب» و صاحبان خرد، چنین بیان می کند: 🌸تذکر پذیر: تنها صاحبان انديشه متذكّر مى ‏شوند.(8) 🔹وفا به عهد الهی: آن ها كه به عهد الهى وفا مى‏ كنند، و پيمان را نمى ‏شكنند.(9) 🌸برقراری پیوندهای الهی: و آن ها كه پيوندهايى را كه خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار می دارند.(10) 🔹 ترس از خدا: و از پروردگارشان مى ‏ترسند.(11) 🌸ترس از بدی حساب: و از بدى حساب (روز قيامت) بيم دارند.(12) 🔹 صبر برای خدا: و آن ها كه به خاطر ذات (پاك) پروردگارشان شكيبايى مى ‏كنند.(13) 🌸 برپا داشتن نماز: و نماز را برپا مى ‏دارند.(14) 🔹انفاق علنی و سرّی: و از آنچه به آن ها روزى داده ‏ايم، در پنهان و آشكار، انفاق مى ‏كنند.(15) 🌸نیکوکاری: و با حسنات، سيئات را از ميان مى‏ برند.(16) 🔹 یاد خدا در هر حال: و آن گاه كه بر پهلو خوابيده ‏اند، ياد مى ‏كنند.(17) 🌸تفکر در آسمان و زمین: و در اسرار آفرينش آسمان ها و زمين مى ‏انديشند؛ (و مى ‏گويند) بار الها! اينها را بيهوده نيافريده ‏اى.(18) پاسخ کامل را در سایت ملاحظه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61595 🌸 🌸@skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 ⁉️پرسش: آیا والدینی که ترک نماز کرده اند، شامل دعای اولاد نمازخوان هم میشوند!؟ در احادیثی خواندم که دعای هیچ پیامبر و شفیعی در حقشان، مستجاب نمیشود. ✍️پاسخ: ☀️در ضمن روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است که یکی از عواقبی که دچار کاهل الصلاة میشود این است که بهره ای از دعای صالحین نمی برد. معنای این روایت این است که دعای عمومی صالحین برای مومنین و مومنات شامل حال او نمی شود. این روایت منافاتی با این ندارد که دعای خاص فرزندان برای پدر و مادرشان به آنها نرسد. حتی اگر والدین تارک الصلاة باشند. مگر اینکه ترک نماز آنها منجر به کفرشان شود که بحث جداگانه ای است. پاسخ کامل به همراه متن روایت را ئدر سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61279 🌸 🌸@skquranir 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿 🌿🌴🌿
🌾🌴🌾 ⁉️پرسش: لطفا نمونه هایی که درباره انتقام و انتقام گیری که در قرآن و زندگی اهل بیت(علیهم السلام) رخ داده است تا حق مظلوم گرفته شود را بفرمایید. ✍️پاسخ مفصل و جالب را که به این زیر موضوعات در بحث انتقام پرداخته است را در سایت مطالعه کنید:👇 ✅اقسام انتقام 1. انتقام پسندیده و لازم 2. انتقام مُجاز شرایط انتقام مجاز 3. انتقام مذموم و ناروا: ✅عفو به جای انتقام http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62253 🆔@skquranir 🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾🌾🌴🌾
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: غرور در مباحث اخلاقی یکی از آفاتی است که از آن سخن به میان آمده است، در مورد خطرات این رذیله اخلاقی، توضیحاتی را خواستار هستم. ✍️پاسخ: در اصطلاح عبارت است از «اعتماد و تكيه كردن نفس به آنچه كه مطابق هوي و هوس باشد و طبع انسان به خاطر شبهه‌ افكني و فريب شيطان به آن گرايش يابد. پس هر كس بر اساس شبهه فاسدي معتقد شود كه در دنيا يا آخرت به خير و سعادت رسيده مغرور است»(2) 🍂غرور يكي از مرض هاي قلبي است كه انسان را از درون تهي مي‌كند و اعمال و رفتار انسان را نابود مي‌كند و در حقيقت به جاي اين كه پروردگار بي‌همتا را پرستش كند از نفس، مال، مقام و علمش بتي ساخته و آنها را عبادت مي‌كند. مذمّت از این خوى زشت در احادیث اسلامى نیز بازتاب گسترده اى دارد. 🍁فرد مغرور در ذهن خود یک الگو و قالب کاملی برای کلیه رفتار و گفتار خویش و نمونه عالی و بی نقصی برای اقناع حس برتری جویی خود می سازد، و سعی می کند که تمام فعالیت ها و احساساتش را طبق آن قالب ساختگی و بدلی در آورد؛ به قدری صفات و مزایای خود را بلند می پندارد، که به هیچ وجه باورش نمی شود، که در وجودش نقصی وجود داشته باشد. لذا تحمل شنیدن کوچک ترین انتقادی را نسبت به خود ندارد. نقش دو عامل مهم در پیدایش غرور 🍃الف: ثروت 🍃ب: غرور علمی پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61418&page=2 🆔@skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂
🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊 ⁉️پرسش: نام چند فرشته در قرآن آمده است!؟ ✍️پاسخ: اسامی فرشتگانی که در قرآن آمده است عبارتند از: 🍃 جبرئیل (روح الامین) (مأمور نزول وحی) لفظ جبرئیل سه بار در قرآن آمده است. در سوره بقره، آیه 97 ـ 98، و سوره تحريم، آیه 4. 🍃ماروت (آموزگار سحر برای دفع فتنه سحر) یك بار در قرآن آمده است. (در سوره بقره، آیه 102) 🍃هاروت (آموزگار سحر برای رفع فتنه سحر) یك بار در قرآن آمده است. (در سوره بقره،‌ آیه 102) 🍃 میكال: یك بار در قرآن آمده است. (در سوره‌ بقره، آیه 98) 🍃مالك (نگهبان جهنم): یك بار در قرآن آمده است. (در سوره زخرف، آیه 77) 🍃 ملك الموت (مأمور قبض روح): یك بار در قرآن آمده است. (در سوره سجده، آیه 11) 🍃عتید و رقیب: (مأموران ثبت اعمال خوب و بد): كه هر كدام یك بار در قرآن آمده اند. (در سوره ق، آیه 18) 🍃میکائیل (سوره بقره، آیه 98 ) 🍃سکینه ( آرام دهنده قلوب مومنین) (سوره فتح آيه 4) 🍃« رعد » (فرشته موکل ابر)(سوره رعد آیه 13.) 🍃«برق» (فرشته موکل برق آسمانی) (سوره روم آیه 24.) 🍃 سجل (سوره انبياء آیه 104) 🍃 قعيد( فرشته نويسنده گناهان مي‌باشد) (سوره ق آیه 17).(1) 📚پی نوشت ها: 1.برای آگاهی بیشتر ر.ک: سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الاتقان فی علوم القرآن،‏بیروت - لبنان، 1421.ق، ج۴، ص۷۸-۸۰. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61443 🆔@skquranir 🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊🥗🕊
🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳 ⁉️پرسش: اگر در طول سالهای تکلیف از کسی سخن چینی کرده و افکار افراد را نسبت به هم خراب کرده باشم، راه جبران و توبه چیست؟ اگر الان دسترسی به این افراد نداشته باشم یا بعضی از آنها را فراموش کرده باشم چطور؟ ✍️پاسخ: 🗣سخن چینی یکی از گناهانی ست که علاوه بر حق الله، انسان را مشمول حق الناس کرده و فقط با توبه نمی توان از عقوبت آن رهایی یافت. در مورد حق الناس های معنوی یا اخلاقی که شما مالی را از کسی تلف نکرده، بلکه عرض و آبروی کسی را از بین برده اید، باید عملتان را جبران کنید. بدین صورت که اگر می توانید عزت و آبروی او را برگردانید. اگر قابل بازگشت نبوده و نمی توان آن را جبران کرد، در صورتی که طرف مقابل از عمل شما اطلاع دارد، باید از او حلالیت بگیرید. از ایشان بخواهید که شما را ببخشد و حتی اگر در ازای بخشیدن، چیزی را مطالبه کرد (در حد معقول)، حتما از تقدیمش دریغ نکنید که در این دنیا دست شما برای انجام این کارها باز است ولی در آخرت مجبورید اعمال نیکتان را با اعمال ناشایست او معاوضه کنید و این بسیار بد معامله ای ست. 🍁اما اگر راهی برای بازگردان آبروی او وجود ندارد (مثل اینکه فراموش کرده اید، یا به او دسترسی ندارید و امثال اینها) و ایشان از کار شما هم مطلع نشده، لازم نیست که به گناهتان اعتراف کنید؛ بلکه در ازای حقی که به گردن شما دارد، اعمال نیک انجام داده و ثوابش را به او هدیه کنید؛ برایش دعا کرده و طلب خیر و مغفرت کنید؛ در کارهای صالح و خداپسندانه ای که انجام می دهید ایشان را هم شریک کنید. با این کار کم کم حقی که ایشان به گردن شما دارد جبران شده و از گناه پاک می شوید. 🤲پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: «كفّاره غيبت، اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده اى، آمرزش بطلبى.» (۱) 🤲همچنین امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «اگر غیبت کسی را کردی و او با خبر شد باید از او طلب حلیت کنی؛ ولی اگر مطلع نشد، برایش طلب مغفرت کن» (۲) 👈توجه داشته باشید که با شریک کردن دیگران در اعمالتان، چیزی از ثواب شما کم نشده و خداوند به همان میزان به ایشان هم عطا خواهد کرد. 📚پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۴۴ ۲. نوری، حسین بن محمد تقی؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ انتشارات موسسه آل البیت لاحیاء التراث؛ بیروت؛ ۱۴۰۸؛ ج ۹؛ ص ۱۱۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61025 🆔@skquranir 🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳🌿🌳
🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 ⁉️پرسش: در آیات مختلفی با واژگان متفاوت، سخن از خلقت آسمان ها و زمین است؛ در برخی فعل «خلق»، برخی تعبیر «بدیع» و در برخی از واژه «فطر» استفاده شده و در ترجمه ها نیز همگی به معنای خلقت و آفریدن ترجمه شده اند. آیا تفاوتی بین این واژه ها هست؟ ✍️پاسخ اجمالی: فی الجمله می توان گفت این الفاظ، در معنای آفرینش و ایجاد، مشترک هستند؛ ولی در نگاه دقیق تر می توان در هر کدام، ویژگی ای را در نظر گرفت؛ مثلا: ⚖️وقتی واژه «خلق» به کار می رود، بیشتر عنایت روی تقدیر و اندازه گیری دقیق و حکیمانه است. 💡وقتی واژه «بدع» به کار می رود، بیشتر عنایت روی نوآوری و ایجاد و انشاء بدون سابقه و مشابه قبلی است. ☀️وقتی واژه «فطر» به کار می رود، بیشتر عنایت روی تبدیل عدم به وجود و به عبارتی از عدم به وجود آوردن است، یعنی نبود را بود کردن. و یا این که «فطر» ناظر به پس از خلقت و آفرینش و ناظر به حالات و کیفیاتی است که خداوند بر اساس مقام ربوبیت و ولایت، ایجاد نموده است. پاسخ تفصیلی را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61185 🏴 🏴@skquranir 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃 🍃🥗🍃
💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔 🏴💔 ⁉️پرسش: آیا کسانی که امام حسین(علیه السلام) را ترک کرده و او را تنها گذاشتند مشمول شفاعت امام حسین(علیه السلام) می شوند یا نه؟ ✍️پاسخ اجمالی: ⚔️می توان گفت؛ کسانی که عامداً و عالماً از یاری امام حسین(علیه السلام) امتناع کرده و او را ترک گفته اند و به شکلی باعث قتل او شده اند هرگز مورد شفاعت امام حسین (علیه السلام) قرار نمی گیرند مگر این که واقعا توبه کرده باشند و با توبه حقیقی جان داده باشند. (اگر توفیق توبه واقعی یافته باشند که غالبا همچین توفیقی نمی یابند). پاسخ تفصیلی و کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61841 🏴 🏴@skquranir 💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔🏴💔 💔 🏴💔
🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻 🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻 ⁉️پرسش: لطفا درباره موسیقی از نگاه آیات و روایات توضیحاتی را ارائه نمایید. ✍️پاسخ اجمالی: برخی از آیات با توجه به تفسیری که پیامبر اکرم و اهل­بیت(علیهم السلام) از آنها نموده اند بر غنا تطبیق می کند. در این باره به چند آیه اشاره می کنیم: 🎷1- امام صادق (علیه السلام) درباره ی آیات «و کسانی که شهادت به باطل نمی دهند(و در مجالس باطل شرکت نمی کنند)(فرقان/72)و «از سخن باطل بپرهیزید»(حج/30)، می فرمایند: «منظور مجالس لهو و لعب و غناست.»(10) 🎸2- امام صادق(علیه السلام) درباره ی آیه ی «و آنها که از لغو و بیهودگی رویگردانند»(مومنون/3)، فرمود: «منظور از «لغو» در این آیه، غنا و ملاهی می باشد.»(12) 🎺3- امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) درباره ی آیه ی «بعضی از مردم سخنان بیهوده را می خرند تا مردم را از روی نادانی از راه خدا گمراه سازند و آیات الهی را به استهزا گیرند، برای آنان عذابی خوارکننده است»(لقمان/6)،فرمودند: «منظور از سخنان بیهوده، غنا­ست.»(14) 👈نکته: هر چند اکثر این روایات، آیات مذکور را بر غنا تطبیق نموده­اند ولی دربعضی روایات، بر موسیقی نیز تطبیق شده است(15)و فقها نیز برخی از این آیات را بر موسیقی تطبیق نموده اند.(16) 🔹ب) مهمترین دلیل بر حرمت غنا، روایاتی است که ازپیامبراکرم و اهل­بیت(علیهم السلام) به دست ما رسیده و به طور صریح و روشن دلالت بر حرمت غنا دارند. برای نمونه به برخی از روایات اشاره می کنیم: 🔥امام باقر (علیه السلام) می فرمایند: «غنا از چیزهایی است که خداوند آتش جهنم را سزایش قرار داده»(17)و امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «از غنا دوری کنید(18).» 💠ج) در مورد حرمت موسیقی نیز روایاتی از پیامبراکرم و ائمه معصومین(علیهم السلام) به دست ما رسیده که برخی از آنها را نقل می کنیم: 🥁امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «آلات ساز و آواز، از عمل شیطان است پس هر چه در زمین از این نوع وجود دارد از ناحیه ی شیطان است.»(19)پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نیز می­فرمایند: «شما را از مزمار و کوبات (آلات موسیقی) نهی می کنم.»(20) 🎤د) از آنجائی که واژه ی غنا به معنای «کشیدن صدا» بلکه به معنای هر گونه صدا و آواز است(21)و به تعبیر شیخ انصاری ره «کاملا روشن و بدیهی است که هیچ یک از این مفاهیم حرام نیستند »(22)، به همین جهت، همه ی فقها «لهوی بودن» را قید غنای حرام می دانند؛ یعنی، غنای لهوی حرام است.(23) (واژه ی «لهو» را به فراموشی یاد خداوند و فرو غلطیدن در ابتذال معنا نموده اند(24) و گفته اند غنا و آوازی حرام است که مناسب مجالس لهو و لعب و فساد و خوش گذرانی باشد.)(25) 🎼بعضی از فقها علاوه بر«لهوی بودن» قید «مطرب» را نیز بر آن افزوده اند(26). «طرب» به حالت سبک عقلی گفته می شود که در اثر شنیدن آواز یا آهنگ در نفس آدمی پدید می آید و او را از حد اعتدال خارج می کند و در مورد موسیقی(آهنگی که از آلات پدید آید) نیز اکثر فقها نوعی را که «لهوی» باشد حرام می دانند و بعضی استماع موسیقی مطرب را حرام می دانند.(27) پاسخ کامل به همراه منابع را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62350 🏴 🏴@skquranir 🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻 🌻🎵🎶🌻🎵🎶🌻
💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔 ⁉️پرسش: آيا اين گفته صحيح است كه امام حسين(عليه السلام) به دعوت شهربانو به سمت ايران در حركت بودند كه در كربلا به شهادت رسيدند؟ ✍️پاسخ اجمالی: 🌼اين مطلب از جمله مطالبي است كه هيچ سند و مدركي هرچند ضعيف ندارد،بلكه بررسي موضوعاتي همچون نام مادر امام سجاد(عليه السلام) و نيز زمان وفات شهربانو دروغ بودن آن را روشن خواهد كرد. پاسخ کامل و البته جالب این پرسش را در سایت مطالعه کنید: http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-60929.html 🏴 🏴@skquranir 💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔🌑💔
🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁 ⁉️پرسش: فرق «بغی» و «زنا» در آیات قرآن چیست؟ ✍️پاسخ: 💠معنای کلمه «زنا» در زبان عربی و استعمال قرآنی آن کاملا روشن است. اما کلمه «بغی» صرفا به معنای «زنا» نیست بلکه معنای اصلی آن آنگونه که از استعمالات دیگر این واژه به دست می آید به معنای «طلب» است اما استعمالات دیگری هم دارد مانند کاربرد آن در «زنا» و «ظلم» و «تجاوز» و « حاجت». 🔹علامه مصطفوی در کتاب «التحقیق فی کلمات القرآن الکریم» ذیل واژه «بغی» می نویسد: گوهر معنایی واژه «بغی» طلب و اراده موکد است. این معنی در موارد استعمال متفاوت است. در سه مورد به معنای «تعدی و تجاوز ارادی یا عملی» است: ✅1. هنگامی که با حرف « علی» به کار رود دلالت بر «تعدی و تجاوز ارادی یا عملی» می کند مانند: «بَغَتْ‏ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى»‏ (1) «خَصْمانِ‏ بَغى‏ بَعْضُنا عَلى‏ بَعْض»(2) ✅2. هنگامی که در مورد «منع و تحریم» به کار رود مانند: «وَ لا تُكْرِهُوا فَتَياتِكُمْ عَلَى‏ الْبِغاءِ»(3) «إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ»‏(4) «وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ»‏(5) ✅3. هنگامی که قرینه لفظیه یا مقامیه در کار باشد مانند: «فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ‏ وَ لا عادٍ»(6) «فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَ جُنُودُهُ‏ بَغْياً وَ عَدْواً» (7) 🔴در این سه مورد «تعدی و تجاوز» از قرائن استفاده می شود هر چند معنای « طلب شدید و اراده موکد» در همه آنها محفوظ است به عنوان گوهر معنای واژه «بغی». و اگر قرینه ای در کار نباشد مراد همان طلب شدید است. مانند: «ذلِكَ ما كُنَّا نَبْغِ»‏(8) «قالُوا يا أَبانا ما نَبْغِي»‏(9) «أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ»‏(10) ⚔️در هر صورت روشن است که واژه « بغی» در اصل به معنای زنا یا ظلم یا تعدی یا حاجت و غیر آنها نیست بلکه گوهر معنای آن «طلب شدید» است و این معنا با توجه به قرائنی که در کلام ذکر می شود برای مفاهیمی چون زنا و ظلم و تعدی و حاجت و مانند آن استعمال می شود. لذا هنگامی که برای «زنان» به طور مطلق و بدون ذکر متعلق استعمال شود مقصود «زنا» خواهد بود و هنگامی که متعلق آن با حرف «علی» استعمال شود مقصود «ضرر زدن و تعدی قولی یا عملی یا فکری» خواهد بود.(11) 👈حاصل اینکه: هر چند واژه های قرآنی ممکن است به صورت مترادف استعمال شوند و مقصود از هر دو واژه یک معنا باشد اما این به معنای داشتن معنای واحد در اصل و ریشه آنها نیست. بلکه هر واژه ای یک «گوهر معنایی» دارد که همواره محفوظ است اما با قرائنی می تواند در معانی دیگری هم به تناسب مورد و ارتباط با ریشه اصلی خود استعمال شود. 📚پی نوشت ها: 1. حجرات /9.-2 . ص/ 22.-3 . نور/33.-4 . اعراف/33.-5 . نحل/90.-6 . بقره/173.-7 . یونس/90.-8 . کهف/ 64.-9. یوسف/ 65-10 . آل عمران/83.-11 . مصطفوی ، حسن، التحقيق في كلمات القرآن الكريم ، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1368ش، چاپ اول، تهران، ج‏1، ص309 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60890 🏴 🏴@skquranir 🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁🥀🍁
💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔 ⁉️پرسش: چرا امام حسين(عليه السلام) در خود مدينه قيام نكردند و صدها كيلومتر دورتر از شهر خود قيام كردند؟ ✍️پاسخ: 💠آن حضرت پس از مرگ معاویه بن ابی سفیان و درخواست بیعت از سوی یزید بن معاویه،چون شرایط قیام در مدینه فراهم نبود،به مکه رفتند و مدت چند ماه در مکه ماندند و پس از اینکه چندین هزار نفر از کوفیان برای آن حضرت نامه نوشته و ایشان را به کوفه دعوت کردند،ایشان به دلایلی که ذکر خواهيم کرد،ناگهان از مکه خارج شده و به سوی کوفه حرکت کردند،اما در بین راه اتفاقاتی رخ داد که آن حضرت مجبور شدند،از مسیر اصلی منحرف شده و در سرزمین کربلا توقف کنند و در همانجا به شهادت برسند. اما اینکه چرا آن حضرت ناگهان از مکه خارج شدند،به طور خلاصه مي‏توانيم علل اين تصميم ناگهاني را چنين ذكر كنيم: ✅يك. احتمال خطر جاني‏ از برخي عبارات امام حسين(عليه السلام) - كه در مقابل ديدگاه شخصيت‏هاي مختلفي كه با بيرون رفتن آن حضرت از مكّه و حركت به سوي كوفه مخالف بودند، ابراز شده - چنين بر مي‏آيد كه امام(عليه السلام) ماندن بيشتر در مكّه را مساوي با بروز خطر جاني براي خود مي‏دانست؛ چنان‏كه در جواب ابن عباس مي‏فرمايد: «كشته شدن در مكاني ديگر براي من دوست داشتني‏تر از كشته شدن در مكّه است».(1) در پاسخ عبداللَّه بن زبير نيز فرمود: «به خداوند سوگند! اگر يك وجب خارج از مكّه كشته شوم، براي من دوست داشتني‏تر است تا آنكه به اندازه يك وجب در داخل مكّه كشته شوم. به خداوند سوگند! اگر من به لانه‏اي از لانه جانوران پناه برم، مرا از آن بيرون خواهند كشيد تا آنچه را از من مي‏خواهند، به دست آورند».(2) امام حسين(عليه السلام) در برخورد با برادر خود محمد حنفيه، به صراحت سخن از قصد ترور يزيد در محدوده حرم امن الهي نسبت به جان خود سخن به ميان آورد.(3). بالاخره در بعضي از متون به صراحت سخن از اين مطلب به ميان آمده كه يزيد، عده‏اي را همراه با سلاح‏هاي فراوان براي ترور امام حسين(عليه السلام) در مكّه فرستاده بود.(4). ✅دو. شكسته نشدن حرمت حَرَم‏ در ادامه برخي از عبارات پيش گفته، تذكّر اين نكته از سوي امام حسين(عليه السلام) وجود داشت كه نمي‏خواهد حرمت حرم امن الهي، با ريخته شدن خون او در آن شكسته شود؛ گرچه در اين ميان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنايتكاران اموي باشد. آن حضرت اين مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبير و به گونه تعريض‏آميز نسبت به او - كه بعدها در مكّه موضع گرفته و لشكريان يزيد حرمت حرم را خواهند شكست - به صراحت بيان مي‏دارد. ايشان در جواب ابن زبير مي‏فرمايد: « پدرم (علي(عليه السلام)) براي من نقل كرد كه در مكّه قوچي است كه به وسيله آن حرمت شهر شكسته مي‏شود و من دوست ندارم كه مصداق آن قوچ باشم»(5) 👈 یزیدی که برای نابودی عبدالله بن زبیر،کعبه را با منجنیق به آتش کشید،در آن زمان هم بدون توجه به حرمت کعبه،امام حسین(عليه السلام) را هم در حرم امن الهی به قتل می رساند،چنانکه چنین قصدی هم داشت،اما آن حضرت برای حفظ حرمت مکه،از آن سرزمین خارج شدند. پي نوشت ها: (1). ابن كثير، البداية و النهاية، ج 8، ص 159. (2). وقعة الطف، ص 152. (3). سيد بن طاووس، لهوف، ص 82. (4). همان. (5). ابن اثير، الكامل في التاريخ، ج 2، ص 546. http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-4498.html 🏴 🏴@skquranir 💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔⚔️💔