eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
820 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷نیاز به در همه مراحل👆 🔹آیت الله محمد مهدی 🏴 🏴@skquranir
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: مقام و حالات شهدا متفاوت است. گاهی گریان و گاهی خندانند از شفاعت کنندگان یا شوندگانشان.اما در قرآن خبر از خنده های مستانه ایشان آمده! آیا در برزخ هم همینطور است یا اینکه مخصوص بهشت برین است. ✍️پاسخ: از ظاهر آیه شریفه:«فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ »؛به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏ شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏ اند شادى مى كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى ‏شوند.(1) 😄چنین استنباط می شود که شرح احوال شهدا که در این آیه کریمه توصیف شده است مربوط به برزخ باشد زیرا آنان منتظر الحاق برادران مومن خویش به خود هستند و این امر در دنیا و برزخ رخ می دهد نه در قیامت، فعل «لَمْ يَلْحَقُوا» بخوبی این زمان را می رساند که این اتفاق در برزخ رخ میدهد زیرا قیامت زمانی برپا می شود که همه مرده اند. همچنین آیه شریفه:«وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ»؛و پشاپيش آنان برزخى است تا روزى كه برانگيخته خواهند شد.(2)بیانگر این مساله است که پس از مرگ،انسانها وارد عالم برزخ می شوند تا قبل از قیامت. 💠با انضمام این آیه به آیه کریمه 170 آل عمران، مشخص می شود که انتظار شهدا برای الحاق برادران مومن خود به ایشان و نیز حالی که از آنان در آیه 170 آل عمران از خنده و شادی و شادکامی توصیف شده است، مربوط به عالم برزخ است. نکته قابل توجه دیگر اینکه با توجه به این روایت که در خصوص وضعیت افراد در عالم برزخ از امام سجاد (علیه السلام) وارد شده است:«ان القبر اما روضة من رياض الجنة، او حفرة من حفر النار!» قبر باغى است از باغهاى بهشت يا گودالى از گودالهاى جهنم.(3)اینکه حال شهدا با سرور و شادی و لبخند در برزخ توصیف شده است، حاکی از ادامه همین وضعیت در قیامت برای آنان است ان شاء الله. 📚پی نوشت ها: 1.آل عمران/170. 2.مومنون/100. 3.مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم،ج14، ص 318 به نقل از نور الثقلين، ج 2، ص 553. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60748 🏴 🏴@skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷
💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔 ⁉️پرسش: آیا حضرت سید الشهداء هنگام مواجهه با دشمن، نمی‌توانستند با تصرّف تکوینی، دشمن خود را نابود کنند؟ اگر می‌توانستند، چرا از آن قدرت خود استفاده نکردند و با فریاد «هل من ناصر ینصرنی» و امثال آن، از مردم یاری می‌خواستند؟ و اگر نمی‌توانستند، روایاتی که دلالت بر قدرت تکوینی ائمه(ع) می کند، چه توجیهی دارد؟ ✍️پاسخ: اباعبدالله الحسين(عليه السلام) د رواقعه عاشورا نه تنها از ولايت تكويني خود استفاده نكردند، بلكه از ياري و كمك ملائكه و جنينان هم استفاده نكرده اند، اينكه چرا آن حضرت از اين عوامل استفاده نكردند، مي توان گفت: ✅اوّلاً هر چند امامان(عليهم السلام) از امدادهاي الهي برخوردار بوده اند، اما جز به ضرورت از آن استفاده نمي كردند و بنابراين بوده كه به صورت عادي و طبيعي، امور را حل و فصل نمايند. ✅ثانياً در جريان واقعة كربلا با وجود اعلام آمادگي فرشتگان و جنيان، حضرت به خاطر مصالحي آن را نپذيرفتند. امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: "چهار هزار فرشته به زمين آمدند تا همراه با امام حسين(عليه السلام) جهاد كنند اما حضرت به آنها اجازه جنگ نداد".[1] 👈دليل عدم پذيرش حضرت از امدادهاي غيبي، گشودن باب امتحان بين مردم و اتمام حجت و درس شهادت و ايثار به شيعيان و بيمه كردن اسلام براي هميشه بوده. اگر صحنع عاشورا به وقوع نمي پيوست، چهره افرادي چون شمر و يزيد و عمر سعد پديدار نمي گرديد، از طرفي جوهره شخصيتي افرادي چون: حبيب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه بر ملا نمي شد. تقدير الهي بر اين تعلق گرفته بود كه آيين محمدي(صلي الله عليه و آله) با خون حسين و يارانش جاودانه گردد و باقي بماند: "حسين مني و أنا مِن حسين" ناظر به اين معني است و امام حسين(عليه السلام) راضي به قضا و قدر الهي و تسليم امر پروردگار است و همان را در جريان كربلا به فعليت در آورد. ✅ثالثاً حضرت مي توانست با اذن پروردگار و با يك اشاره و با استفاده از ولايت تكويني،‌ به آساني بر دشمن پيروز گردد، اما تقدير چيز ديگر بود. 💫امام صادق(عليه السلام) فرمود:‌"وقتي امام حسين(عليه السلام) از مدينه بيرون رفت، بسياري از ملائكه با وسائل جنگي خدمت حضرت آمدند و سلام كردند و گفتند: اي حجت خدا بر جميع خلايق، بعد از جدّ و پدر و برادر خود. حق تعالي توسط ما جدّ تو را در موارد بسيار ياري كرد. اكنون ما را به ياري تو فرستاده است. حضرت فرمود:‌ وعده گاه ما و شما موضعي است كه حق تعالي براي شهادت و دفن من مقرر فرموده و آن كربلا است". 🔹در ادامه در روايت آمده است: "جنيان به خدمت حضرت رسيدند و گفتند: اي سيد و بزرگ ما، ما شيعيان و ياروان توييم. آن چه خواهي بفرما تا اطاعت كنيم و اگر بفرمايي،‌جميع دشمنان تو را در همين ساعت هلاك كنيم،‌ بي آن كه متحمل رنج شوي. حضرت با اشاره به آيه اي از قرآن كه مسئلة مرگ و حتمي بودن آن را مطرح كرده فرمود: اگر توقف نمايم و بيرون نروم، خداوند اين خلق را به چه چيز امتحان خواهد كرد؟ جنيان گفتند: اي حبيب خدا، اگر نه آن بود كه اطاعت امر تو واجب و مخالفت تو حرام است، ‌جميع دشمنانت را پيش از آن كه به تو برسند مي كشتيم. 🌴حضرت فرمود: به خدا سوگند،‌قدرت ما بر ايشان از قدرت شما بيشتر است،‌ ولي مي خواهيم حجت خدا را بر خلق تمام كنيم.[2] 💠بنابراين روايت مشخص مي شود كه آن حضرت قدرت اعمال ولايت تكويني را داشته اند، اما بنابر مصلحتي(اتمام حجت بر مردم) آن را اعمال نكرده اند. ☀️امام حسين(عليه السلام) در پاسخ به پيشنهاد عبدالله بن جعفر در انصراف از هجرت به عراق فرمود: در رؤيا پيامبر خدا را ديده ام و به من فرمان داده همين كار را انجام دهم. شايسته همين است كه بروم.[3] 📚پي نوشتها: [1]بحارالانوار، ج 45، ص 220. [2]همان، ج 44، ص 331؛ منتهي الامال، ص 300. [3]ابومخنف، وقعه الطف، ص 156. http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-4498.html 🏴 🏴@skquranir 💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔☀️💔
🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳 ⁉️پرسش: چرا در قرآن فقط از شرق و غرب، سخن گفته شده، نه شمال و جنوب؟ ✍️پاسخ اجمالی: تعبیر آوردن از مشرق و مغرب (بدون شمال و جنوب) می تواند با توجه به نکاتی باشد: ـ مشرق و مغرب، ملموس و محسوس هستند. ـ مشرق و مغرب، معیاری برای شناخت جهات دیگر است. ـ تعبیر از مشرق و مغرب، کنایه از وسعت و گستردگی است؛ در فارسی هم برای کنایه از وسعت و گستردگی، می گوییم از شرق تا غرب عالَم. ـ تعبیر از مشرق و مغرب، تعبیری کنایی است برای اشاره به تمام عالم و هستی. ـ طلوع و غروب خورشید و ستارگان، اهمیت ویژه ای دارد و بیش از هر چیز، آشکار است و قابل حس و فهم است. ـ ایجاد شب و روز، از طلوع و غروب (مشرق و مغرب) است و نشانه و آیتی آشکار است که هر روز تکرار می شود و ملموس و محسوس است. ـ یک سرزمین وسیع، طلوع و غروب های متعدد (مشرق و مغرب های متعدد) دارد. ـ طلوع و غروب های متعدد، می تواند از شگفتی های علمی قرآن و اشاره به کروی بودن زمین باشد. بیان اجمالی مفسران: 🌎مشرق و مغرب، معیار شناخت جهات دیگر 💫کنایه از وسعت و گستردگی 🍃کنایه از تمام هستی ☀️اشاره ای ملموس و محسوس برای درک قدرت الهی 🌍افق های متعدد و کروی بودن زمین پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60728 🏴 🏴@skquranir 🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳🌎🌳
💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔 ⁉️پرسش: دلیل اختصاص یافتن سوره فجر به امام حسین (علیه السلام) را بفرمایید. ✍️پاسخ: نهضت حسينی و خون شهدای كربلا، فجری بود كه ديوار ظلمت ظلم را شكافت و روزنه‌ای به روز بيداری و فجر رستگاری گشود. حسين‌بن علی(علیه السلام) با عاشورای خويش، فجری از ايمان و عقيده و حريت را در ظلمت ظلم و در سياهی ستم پديد آورد، آری… فجر امامت و ايمان، در «غَسَقِ سلطنت آل‌اميه»! 🕊رمز اين نامگذاری را نيز، امام صادق(علیه السلام) چنين فرموده‌است:‌ «حسين(علیه السلام)، صاحب نفس مطمئنه و راضيه و مرضيه است. ياران او نيز از دودمان رسالت، در روز رستاخيز از خداوند راضی‌اند. خدا نيز از آنان راضی است.» ☀️در توجيه و تحليل تطبيق سوره مذكور بر امام(علیه السلام ) گفته شده است: "ائمه معصومين (عليهم السلام) از اين جهت اين سوره را سوره حسين (علیه السلام) ناميده اند كه قيام و شهادت آن حضرت در تاريكي طغيان مانند طلوع فجر، منشأ حيات و حركت گرديد. خون پاك او و يارانش به زمين ريخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان "ارجعي" و با خشنودي به سوي پروردگار شتافت تا از اين الهام و جوشش، نور حق در ميان تاريكي‌ها بدرخشد و راه حيات با عزت باز شود و پايه هاي ظلم و طغيان بي پايه گردد و طاغيان را دچار خشم و نفرين كند. پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید👇 http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-61305.html 🏴 🏴@skquranir 💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔💫💔
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ⁉️پرسش: عزم چیست که پنج پیامبر ع اولواالعزم شدند!؟ ✍️ پاسخ: 🌴 «اولو» به معنای صاحبان و «عزم» در لغت به معنای ارادۀ محکم و استوار می‌باشد، راغب درمفردات می‌گوید: عزم به معنای تصمیم گرفتن بر انجام کاری است(1) به همین خاطر به پیامبران اولوالعزم، صاحبان عزم گفته اند. 🌲 برخی عزم را به معنای صبر دانسته‌اند و پیامبران اولو العزم را به پیامبران دارای صبر و تحمل در مقابل سختی‌ها و مشکلات تبلیغ احکام الهی تفسیر نموده‌اند، چرا که در آیۀ اولو العزم از میان صفات، صفت صبر به عنوان یک صفت برجسته برای پیامبران اولو العزم مطرح شده است.(2) 🤝 بعضی از مفسرین با استناد به برخی از آیات و روایات، عزم در کلمه اولو العزم را به معنای عهد دانسته و این معنا را از بعضی آیات قرآن همچون آیه ۷ سوره احزاب برداشت کرده‌اند؛ در این آیه آمده است «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنكَ وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا» در این آیه به مسئلۀ گرفتن عهد و میثاق از انبیا بزرگی چون نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، و محمد علیهم السلام اشاره شده است. برخی از مفسرین معتقدند که منظور از میثاق در این آیه میثاقی خاص پیامبران است که به مساله نبوت آنها ارتباط مستقیم دارد و دلیل ذکر نام این ۵ پیامبر شأن و مقام رفیع آن‌ها به واسطه اولو العزم و صاحب شریعت‌ بودن‌شان می‌باشد.(3) 💠 بنابراین که عزم به معنای عهد و میثاق باشد منظور از اولو العزم پیامبرانی هستند که خداوند از آنها بر عبودیت و اطاعت تامه خویش یا بر ولایت پیامبر خاتم و اهل بیت ایشان پیمان گرفته است.(4) 📖 برخی از مفسرین هم با توجه به برخی از آیات و روایات انبیای اولو العزم را به انبیا دارای کتاب و شریعت تفسیر کرده‌اند. (5) 📚پی نوشت ها: 1. لسان العرب،ابن منظور، بيروت ، دارصادر، داربيروت، ج‌1، ص‌187، 2. تفسیر عاملی، عاملی، ابراهیم، تهران، انتشارات صدوق، ۱۳۶۰ش، ج۷، ص۵۳۳ . 3. تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۷۴ش، ج ۱۷، ص ۲۱۱ 4. تفسیر الصافی، فیض کاشانی، ملامحسن، انتشارات صدر، تهران، ۱۴۱۵ق، ج۳، ص۳۴۲ . 5.المیزان، طباطبایی، محمدحسین، بیروت، مؤسسة الاعلمی، ۱۳۹۳ق، ج۲، ص۲۱۳ . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60727 🏴 🏴@skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔 ⁉️پرسش: در زیارت ناحیه مقدسه آمده «سلام بر آن بدن‌ های برهنه و عریانی كه در بیابان‌ ها (ی كربلاء) گُرگ ‌های تجاوزگر به آن دندان می ‌آلودند، و درندگان خونخوار بر گِردِ آن می ‌گشتند» سوالم این است که منظور از گرگ ها و درندگان، قاتلین آن حضرت هستند یا واقعا بعد از این که اجساد مطهر را در بیابان رها کردند، گرگ ها و درندگان، به این بدن ها آسیب زده اند؟ ✍️پاسخ: در فرازی از زیارت ناحیه مقدسه، چنین آمده است: «... السَّلَامُ عَلَى الْأَجْسَامِ الْعَارِيَةِ فِي الْفَلَوَاتِ، تَنْهَشُهَا الذِّئَابُ‏ الْعَادِيَاتُ‏، وَ تَخْتَلِفُ إِلَيْهَا السِّبَاعُ الضَّارِيَات‏...» سلام بر آن پیکرهای عریان مانده در صحراها؛ گرگ های تجاوزگر به آن دندان می آلودند و درندگان خونخوار بر گِرد آن می گشتند.(1) 🍁در توضیح این فراز از دعا باید گفت تعبیر به «الذِّئَابُ‏» (گرگ ها) و «السِّبَاع» (درندگان)، تعبیری کنایی است و کنایه است از سپاه دشمن که خصلت هایی هم چون گرگ ها و درندگان داشته اند؛ لذا به معنای حقیقی آن نیست تا گفته شود بدن های مطهر شهدای کربلا توسط حیوانات درنده، مورد هجمه قرار گرفته اند. ☀️توجه به این نکته لازم است که با نقل سه روز ماندن بدن های مطهر شهدای کربلا بر روی زمین، باز هم این گونه نبوده که آن بیابان، بطور کلی خالی از آدم شده و حیوانات درنده فرصت حمله داشته باشند. 🌴سپاه دشمن، بیش از 30 هزار نفر بوده اند و عملا ممکن نیست که یکمرتبه، آن بیابان را ترک کرده باشند؛ کما این که زمان حرکت اسرای کربلا نیز همان روز عاشورا نبوده بلکه با یک روز تاخیر و در روز یازدهم محرم بوده است. 🐺افزون بر این، در نقل های تاریخی نیامده است که حیوانات بیابان به بدن های شهدای کربلا تعرض کرده باشند. 🦁نکته دیگر این که در روایتی از امام هادی (علیه السلام) در ماجرای مجلس متوکل عباسی و زنی که ادعا می کرد او زینب، دختر حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و برای اثبات دروغ بودن ادعایش، قرار شد وارد قفس شیرها شود... و امام (علیه السلام) خودشان وارد قفس شده و شیرها در برابر ایشان متواضع و خاضع شدند؛ سپس امام بیرون آمدند...؛ امام چنین فرمودند: «... لُحُومُ‏ بَنِي‏ فَاطِمَةَ مُحَرَّمَةٌ عَلَى السِّبَاع‏ ...» ⛔️گوشت فرزندان فاطمه (سلام الله علیها) بر درندگان، حرام است.(2) 👈بنابر این؛ ⚔️با توجه به مطالب فوق، باید گفت این تعبیر زیارت ناحیه، کنایه است از خوی درندگی سپاه دشمن و این که خصلت های روحی آنان مانند گرگ های وحشی و حیوانات درنده بوده است. 💔این تعبیر، مظلومیت اهلبیت و یاران امام حسین (علیه السلام) و نیز عمق جنایت و ظلم دشمن را بیشتر نشان می دهد. 📚پی نوشت ها: 1. ابن مشهدى، المزار الكبير، محقق/مصحح: قيومى اصفهانى، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏ ـ قم‏، 1419ق‏، چاپ اول‏، ص 500. 2. شيخ حر عاملى، إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات‏، ناشر: اعلمى‏ ـ بيروت‏، 1425ق‏، چاپ اول‏، ج ‏4، ص 436، ح 43؛ مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق/مصحح: جمعى از محققان‏، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏ ـ بيروت‏، 1403ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏50، ص 150. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62675 🏴 🏴@skquranir 💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔🌾💔
☀️🕊☀️ ☀️🕊☀️ ☀️🕊☀️ ⁉️سوال: مراد از کلمه «روح» در آیه 29 سوره مبارکه حجر و آیه 85 سوره مبارکه اسراء چیست؟ ✍️پاسخ: در کتاب« تفسیر قرآن مهر» ذیل آیه « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلا»(1) درباره معانی روح می خوانیم: واژه‏ ى «رُوح» در قرآن در معانى مختلفى استعمال شده است: 🍃الف) روح مقدسى (روح القدس) كه پيامبران را در انجام رسالت يارى مى‏ رساند؛(2) 🍃ب) نيرويى معنوى كه مؤمنان را تقويت مى‏كند كه ممكن است همان روح القدس باشد؛(3) 🍃ج) فرشته‏ ى مخصوص وحى؛(4) 🍃د) فرشته ‏اى مخصوص يا مخلوقى برتر از فرشتگان.(5) 🍃ه) قرآن يا وحى؛(6) 🍃و) روحى الهى كه در انسان دميده شده، يعنى روح آدمى.(7) 🕊ممكن است مقصود از روح در آیه 85 سوره اسراء هر كدام از اين معانى شش‏گانه باشد و در احاديث اهل بيت (عليهم السلام) نيز به برخى از اين معانى اشاره شده است، اما برخى مفسران برآن‏ اند كه مقصود مشركان پرسش از روح آدمى بوده است‏ و مقصود از اين احاديث بيان مراتب روح آدمى است كه مرتبه‏ ى والاى آن در پيامبران و امامان است.(8) ☀️ذیل آیه « فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ‏ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ»(9) مراد از روح این گونه بیان شده است که مقصود از تعبير «روحى»، نوعى اضافه‏ ى تشريفى است؛ يعنى خدا روح و جسم ندارد كه بگويد «روح من»، پس اين تعبير، مثل «بيت اللَّه» (خانه‏ ى خدا) است كه دليل بر عظمت كعبه است و اين جا نيز دليل بر عظمت روحى است كه در كالبد انسان دميده شده است؛ روحى كه استعدادهاى فوق العاده دارد و مى ‏تواند تجليگاهِ انوار الهى باشد.(10) جهت ملاحظه برخی کتب تالیف شده در موضوع روح و نفس و نیز پی نوشت ها به سایت مراجعه نمایید: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60587 🏴 🏴@skquranir ☀️🕊☀️ ☀️🕊☀️ ☀️🕊☀️
💔📜💔📜💔📜💔📜💔📜💔💔📜💔📜💔📜💔📜💔 ⁉️پرسش: منظور از ناحیه مقدسه چیست؟ ✍️پاسخ: ناحيه مقدّسه، اصطلاحى است كه اماميه، از نيمه اوّل‏ قرن سوم هجرى و به خاطر شرايط سخت سياسى اجتماعى، در نقل مطلب از امامان: هادى و عسكرى (عليهما السلام) و مهدى (عليه السلام) يا گفتگو درباره ايشان، آن را به جاى نام امام، به كار مى‏برده‏اند و عمدتا در عصر غيبت صغرا و براى امام زمان (عليه السلام) به كار مى‏رفته است.[1] (http://www.askquran.ir/#_ftn1) زیارت معروف به «زیارت ناحیه مقدسه» در كتاب «المزار الكبير» نگاشته « ابن مشهدی» وجود دارد و آنچه نقل می شود از این کتاب است. 👈در کتاب دانشنامه امام حسین (علیه السلام) درباره این زیارت و اعتبار آن این چنین آمده است: از آن جا كه در آن(در زیارت ناحیه مقدسه) به مصائب سيد الشهدا و ياران آن بزرگوار، اشاره شده، مورد استناد و استفاده اهل منبر و ذاكران مصائب اهل بيت (عليهم السلام) قرار دارند. از اين رو، آگاهى از ميزان اعتبار آنها، از اهميت ويژه‏اى برخوردار است. 💠اين زيارت، سند متّصل به ناحيه مقدّسه ندارد و روايت آن، اصطلاحا «مُرسَل» است و قابل ارزيابى سندى نيست؛ هر چند مورد وثوق بودن مشايخ ابن مشهدى، موجب اعتبار نِسبى روايات كتاب اوست، ليكن اين اعتبار، به گونه‏اى نيست كه بتوان با اطمينان، زيارت‏نامه ياد شده را به طور مستقيم، به امام زمان (عليه السلام) نسبت داد و لذا به كسانى كه «زيارت ناحيه مقدّسه» را بازگو مى‏نمايند، توصيه مى‏شود كه آن را مستقيما به امام زمان (عليه السلام) نسبت ندهند؛ بلكه آن را به نقل از كتاب المزار الكبير، از ناحيه مقدّسه، گزارش نمايند[2] (http://www.askquran.ir/#_ftn2) 📚پی نوشت ها: [1] (http://www.askquran.ir/#_ftnref1) . محمدى رى‏شهرى، محمد،(1388ش) دانشنامه امام حسين «عليه السلام» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، 14جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 2، ج12 ص: 271، پاورقی. [2] (http://www.askquran.ir/#_ftnref2) همان ،ص 272-273. http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-58432.html 🏴 🏴@skquranir 💔📜💔📜💔📜💔📜💔📜💔💔📜💔📜💔📜💔📜💔
🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 ⁉️پرسش: نظر قران در خصوص دوستی و همنشینی چیست؟ و برای جذب دوست خوب چه شرایطی باید در نظر گرفته شود؟ ✍️پاسخ: دوستی، مصاحبت و همنشینی در خصوص مخلوق و آفریده ای که موجودی اجتماعی است، جدای از غیر قابل اجتناب بودن، دارای فاکتور تاثیرگذاری و تاثیر پذیری نیز هست؛ مضاف بر اینکه حیطه تاثیر گذاری و تاثیر پذیری در این خصوص، بسیار وسیع است و از معتقدات گرفته تا روابط اخلاقی و اجتماعی و ظواهر، همه را در بر می گیرد. لذا در قرآن کریم از دوستی با عده ای نهی شده است و در مقابل به دوستی با عده ای دیگر توصیه شده است. ⛔️موارد نهی از دوستی و مصاحبت: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از غير خودتان [دوست و] همراز مگيريد [آنان] از هيچ نابكارى در حق شما كوتاهى نمى ‏ورزند آرزو دارند كه در رنج بيفتيد دشمنى از لحن و سخنشان آشكار است و آنچه سينه‏ هايشان نهان مى دارد بزرگتر است در حقيقت ما نشانه‏ ها[ى دشمنى آنان] را براى شما بيان كرديم اگر تعقل كنيد.(1) «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد يهود و نصارى را دوستان [خود] مگيريد [كه] بعضى از آنان دوستان بعضى ديگرند و هر كس از شما آنها را به دوستى گيرد از آنان خواهد بود آرى خدا گروه ستمگران را راه نمى ‏نمايد.(2) «[منافقان]همان گونه كه خودشان كافر شده‏ اند آرزو دارند [كه شما نيز] كافر شويد تا با هم برابر باشيد پس زنهار از ميان ايشان براى خود دوستانى اختيار مكنيد تا آنكه در راه خدا هجرت كنند...(3) «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ايمان ترجيح دهند [آنان را] به دوستى مگيريد و هر كس از ميان شما آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمكارانند.(4) « اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد به جاى مؤمنان كافران را به دوستى خود مگيريد آيا مى‏ خواهيد عليه خود حجتى روشن براى خدا قرار دهيد.(5) « اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد كسانى را كه دين شما را به ريشخند و بازى گرفته‏ اند [چه] از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [چه از] كافران دوستان [خود] مگيريد و اگر ايمان داريد از خدا پروا داريد.(6) «اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگيريد [به طورى] كه با آنها اظهار دوستى كنيد و حال آنكه قطعا به آن حقيقت كه براى شما آمده كافرند [و] پيامبر [خدا] و شما را [از مكه] بيرون مى كنند كه ]چرا] به خدا پروردگارتان ايمان آورده‏ ايد اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنودى من بيرون آمده‏ ايد [شما] پنهانى با آنان رابطه دوستى برقرار مى ‏كنيد در حالى كه من به آنچه پنهان داشتيد و آنچه آشكار نموديد داناترم و هر كس از شما چنين كند قطعا از راه درست منحرف گرديده است.(7) «اى واى كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم.او [بود كه] مرا به گمراهى كشانيد پس از آنكه قرآن به من رسيده بود و شيطان همواره فروگذارنده انسان است.(8) ✅موارد توصیه شده برای دوستی و مصاحبت: «در آن روز ياران جز پرهيزگاران بعضي‏شان دشمن بعضى ديگرند. (9) «كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند به زودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار مى‏ دهد.(10) همچنین لازمه "تولی" که از فروع دین است، دوستی با دوستان خداست، دوستی با کسانی که خداوند آنها را دوست دارد و در قرآن کریم در قالب اعلام کلی و عمومی «ان الله یحب...» بیان شده است، لذا دوستی با این افراد ممدوح و پسندیده است. آیاتی نظیر: «خداوند پرهيزگاران را دوست دارد. (11) «خداوند توكل ‏كنندگان را دوست مى دارد. (12) «خداوند توبه‏ كاران و پاكيزگان را دوست مى دارد. (13) 👈بنابراین دوست خوب کسی است که واجد موارد توصیه شده و فاقد موارد نهی شده باشد. طبیعتا برای جذب چنین فردی برای دوستی اونیز باید شاهد رعایت موارد مثبت و پرهیز از موارد منفی فوق در ما باشد تا تمایل به ایجاد ارتباط و دوستی با ما را متقابلا داشته باشد. 📚پی نوشت ها: 1. آل عمران/118-2. مائده/51-3. نساء/89-4. توبه/23-5. نساء/144-6. مائده/57-7. ممتحنه/1-8. فرقان/28-29-9. زخرف/67-10. مریم/96-11. آل عمران/76-12. آل عمران/ 159-13. بقره/222 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60733 🏴 🏴@skquranir 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃 🍃🌻🍃
💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔 ⁉️پرسش: ایا در غارت خیمه های سید الشهدا،(علیه السلام) حتی روسری های زنان اهل بیت(علیهم السلام) هم به غارت رفت؟ یعنی نعوذ بالله حریم رسول خدا(صلی الله علیه وآله) بدون حجاب در شهرها گردانده شدند؟ ✍️پاسخ: پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) دشمن به خیام اهل بیت (علیهم السلام) حمله کردند. و لباسهای آنها را به یغما بردند. اما این به معنای مکشوفه شدن سر نبود بلکه حجاب متشکل از چند پارچه از جمله چادر، مقنعه، نقاب و ... بود دشمن حجاب اول را برداشت و صورت های آنان مکشوفه شد. 💔در «لهوف» نوشته «سید بن طاووس» نحوه انتقال اسرا را چنین نقل می نماید: 💠«سپس اهل و عیالی را که از امام حسین(علیه السلام) باقی مانده بودند حرکت داد. زنان را بر شتران بی جهاز سوار کرد. زنان در میان دشمنان با صورت های باز بودند، در صورتی که آنان امانت های بهترین پیامبران بودند»(1) در «امالی» نوشته «شیخ صدوق» نیز کیفیت ورود خاندان رسالت به دمشق چنین توصیف گردیده: 😔«چون بشام رسیدیم روز روشن زنان و اسیران را صورت های باز وارد کردند»(2) آنچه که از رفتار و سخنان حضرت زینب(علیهاالسلام) و دیگر زنان اهل بیت(علیهم السلام) بر می آید آن است که در این جریان تنها چادر رویین و یا نقاب از صورت زنان برداشته شده نه این‌که سرهای زنان برهنه شده باشد ازاین‌رو می بینیم حضرت زینب(علیهاالسلام) و دیگر زنان اهل بیت(علیهم السلام) در سخنان خود از بیرون بودن موی سر خود شکایتی نکرده اند بلکه از این‌که صورت هایشان پوشیده نبوده و مانند دیگر زنان در سراپرده قرار نداشتند اظهار نارضایتی شدید می نمودند. به عنوان نمونه حضرت زینب(سلام الله علیها) خطاب به یزید می فرماید: ⚔️«ای پسر کسانی که جدّمان (پیامبر(صلی الله علیه وآله) در فتح مکّه) اسیرشان کرد و سپس آنها را آزاد نمود، آیا از عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی و دختران رسول خدا(صلی الله علیه وآله) را به صورت اسیر به این سو و آن سو بکشانی، پوشش و حاجب آنان را بدرّی و روی آنان را بگشایی تا دشمنان آنان را از شهری به شهری ببرند و بومی و غریب چشم به آنها دوزند و نزدیک و دور، شریف و پست، چهره آنها را بنگرند»(3) 👈بنابراین با توجه به مجموع آنچه گفته شد معلوم می شود زنان و دختران مانند حضرت زینب(سلام الله علیها) پس از واقعه عاشورا حجاب و پوشش داشته اند و نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود و این‌که می بینیم در برخی از نقل ها آمده که زنان، سرهایشان پوشیده نبود به معنی بیرون بودن موهای آنها نبوده بلکه این سخن به خاطر نداشتن چادر رویین از سوی زنان اهل بیت(علیهم السلام) اظهار گردیده است. 📚پی نوشت‌ها: 1. سيد ابن طاوس‏، اللهوف على قتلى الطفوف‏، جهان‏، تهران‏، 1348 ش‏، چاپ اوّل‏، ص143 2. شیخ صدوق، امالی، کتابچی، تهران، 1376ش، چاپ ششم، ص166 3. شیخ طبرسى، احمد بن علی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، ‏مرتضی، مشهد، 1403ق، چاپ اول، ج2، ص308. http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-62652.html 🏴 🏴@skquranir 💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔🍁💔
نرم افزار «مصباح الهدی» توسط گروه پاسخگویی فضای مجازی تولید شد. نرم افزار مصباح الهدی، شامل 180 سوال پربسامد پیرامون ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین علیه‌السلام می باشد که در گروه پاسخگویی فضای مجازی این مرکز به صورت خلاصه و کوتاه به آنها پاسخ داده شده است. در زمانه ای که انسان ها فرصت کمتری برای مطالعه دارند، اختصار پاسخ ها در عین مستند بودن آنها، ظرفیت مناسبی برای مطالعه و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است. https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
نرم افزار مصباح الهدی با استفاده از محتوای کانال های سامانه پاسخگو تولید شد. نرم افزار مصباح الهدی، شامل 180 سوال پربسامد پیرامون ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین علیه‌السلام می باشد که در گروه پاسخگویی فضای مجازی این مرکز به صورت خلاصه و کوتاه به آنها پاسخ داده شده است. در زمانه ای که انسان ها فرصت کمتری برای مطالعه دارند، اختصار پاسخ ها در عین مستند بودن آنها، ظرفیت مناسبی برای مطالعه و اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است. 📲 دانلود از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: آیا خداوند از گناه کسی که به رحمت خداوند امیدوار است درمی‌گذرد؟ موید قرآنی هم برای این مطلب داریم؟ ✍️ پاسخ: خداوند مهربان مي‌‌فرمايد:« بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد ، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است»(1) 💠 آيه یاد شده راه بازگشت را توأم با اميدواري به روي همه گناه كاران مي‌گشايد، و با لحني آكنده از نهايت لطف و محبت، آغوش رحمتش را به روي همگان باز كرده، و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.(2) 🍁جوانی گریان خدمت آقا رسول الله( صلی الله علیه وآله ) رسید حضرت فرمود :« چرا گریانی؟، جوان عرض کرد چرا گریان نباشم در حالی که گناهی بزرگ مرتکب شده ام و خداوند آن را نمی آمرزد و من در آتش خواهم سوخت، حضرت فرمود: به خداوند مشرک شده ای؟! گناه تو هر چقدر بزرگ باشد خداوند متعال می آمرزد آن گاه جوان عرض کرد گناه من از کوه، زمین، آسمان و ستارگان هم بزرکتر است حضرت فرمود: گناه تو بزرگتر است یا خداوند؟ جوان عرض کرد خداوند متعال. حضرت فرمودند: گناه تو هر چقدر بزرگ باشد خداوند بزرگ و مهربان آن را می آمرزد.» (3) 🔹 خداوند نا امیدی از رحمت و بخشش خودش را از گناهان کبیره شمرده است و به صراحت در قرآن به آن اشاره کرده است« وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ روحِ اللَّهِ الا القومُ الکافِروُن؛ (4)و نومید مباشید از رحمت خدا؛ چه تنها کافران از رحمت خداوند، ناامیدند.حتی خداوند در سوره فرقان آیه 70 می فرماید: «کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار نیکو کند، خداوند، بدی های آنان را به نیکی ها مبدّل می کند». در روایات نیز به ما دستور داده شده که به رحمت خداوند در هر حالی امیدوار باشیم.(5) ⚖️ البته آدمی بایستی بتواند در امیدواری به پروردگار خویش تعادل را حفظ نماید؛ نه آن گونه از عذاب خدا بترسد که امید به نجات و رستگاری را از دست بدهد و نه آن قدر در امیدواری زیاده روی کند که حتی از گناه و سرکشی نیز احساس ایمنی نماید. امام صادق (علیه السلام)می فرماید: «پدرم دائماً مي فرمود: هيچ «بنده ي مؤمني» نيست مگر آن که در قلبش دو نور نهفته است، نور خوف(از عدالت و غضب خدا) و نور اميد(به رحمت و فضل خدا)، که اگر هر يک را وزن کني وزنش از ديگري افزون نباشد.»(6) 💫 بنا براین، انسان نه آن قدر از خداوند و قهر او بترسد که از رحمتش ناامید شود و نه آن قدر به رحمت و مهربانی خدا مغرور شود که دست از اطاعت بکشد و به راحتی خطا کند. و این معرفت و منطقی است که خداوند از یک انسان موحد توقع دارد. 📚 پی نوشت ها: 1. زمر / 53 . 2.ر.ک: تفسير نمونه، ج 19، ص 498. 3.مستدرک الوسائل، ج 14، ص 364 . 4.یوسف/ 87 . 5.بحار الأنوار، ج 6، ص 24 . 6.کلینی، شیخ یعقوب، کافی، بیروت، دارالاعلام ، ج2ف ص 367 . http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60293&page=2 🏴 🏴@skquranir 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹
💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔 ⁉️پرسش: در پاسخ به این سوال که چرا اسب ها روز عاشورا بر بدن مبارک سیدالشهدا(علیه السلام) رفتند، اما در زمان متوکل عباسی هر چقدر گاوها را زدند که روی قبر بروند، نرفتند پاسخی که داده شده این است که «روز عاشورا حضرت سيد الشهداء (عليه السلام) خواسته بودند كه هر چه دارند را براى خدا بدهند، اما در جريان متوكل، اينها مى خواستند آثار حضرت را از بين ببرند». این پاسخ را چطور ارزیابی می کنید؟ ✍️پاسخ: بله این پاسخ، پاسخ درستی است، اما البته اینکه چرا خواست آن حضرت متفاوت بوده است نیاز به تفصیل بیشتری دارد. ببینید ائمه(علیهم السلام) بر تمام عالَم ولایت تکوینی دارند و می توانند به اذن الهی در تمام هستی تصرف کنند، اما این تصرف منوط و مشروط به مصلحت است. 💫اصل این است که همه چیز طبیعی پیش برود، به همین خاطر تصرفات تکوینی ائمه(علیهم السلام) جز در موارد نادر مانند معجزات یا برخی مواضعی که اصل اسلام در خطر باشد واقع نمی شود. ⚔️در ماجرای شهادت امام حسین(علیه السلام) چنین ضرورتی در میان نبوده است، و اسب دواندن بر پیکر ایشان مانند اصل شهادتشان موجب بروز و نمود بیشتر مظلومیت ایشان میشود، بنابراین تصرف امام(علیه السلام) لازم نبوده است. اما در ماجرای متوکل، هدف نابودی اصل این حرکت بوده است که در صورت موفقیت تمام تلاش های امام حسین(علیه السلام) و رشادت ها و اصل حرکت و اهداف قیام ایشان نابود میشد بنابراین دخالت حضرت در این ماجرا لازم بوده است. 🕋نمونه بارز دیگر ماجرای حمله ابرهه به کعبه است که ما می بینیم خداوند کعبه را از حوادث طبیعی حفظ نمی کند چون موجب نابودی اصل مناسک حج و قداست مکه نخواهد شد، اما در ماجرای ابرهه که هدف نابودی و ریشه کن کردن اصل مناسک حج است خداوند با ابابیل معجزه میکند و مانع نابودی آن میشود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62653 🏴 🏴@skquranir 💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔🐎💔
نرم افزار مصباح الهدی پاسخ به 180 پرسش پر تکرار در خصوص حادثه عظیم عاشورا از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 📲 دانلود از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀 ⁉️پرسش: آیاتی که خدا توبه را نمی پذیرد به همراه علت آن بیان بفرمایید؟ ✍️پاسخ: در سوره نساء می فرماید: 🍂پذیرش توبه از سوی خدا، تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام می دهند و سپس به زودی توبه می کنند، خداوند توبه چنین اشخاصی را می پذیرد و خدا دانا و حکیم است. و برای کسانی که کارهای بد را انجام می دهند، و هنگامی که مرگ یکی از آنها فرا برسد می گوید الان توبه کردم، توبه نیست و نه برای کسانی که در حال کفر از دنیا می روند، اینها کسانی هستند که عذاب دردناکی برای آنها فراهم کرده ایم.(1) 💫در آیه اول می فرماید خداوند افرادی که با عناد و دشمنی با حق، به کفر و گناه خود ادامه می دهند و با همان حال بمیرند توبه شان قبول نمی شود. 🔹در آیه بعد اشاره به کسانی که توبه آنها پذیرفته نمی شود نموده، می فرماید: کسانی که در آستانه مرگ قرار می گیرند و می گویند اکنون از گناه خود توبه کردیم توبه آنان پذیرفته نخواهد شد. دلیل آن هم روشن است زیرا در حال احتضار و در آستانه مرگ، پرده ها از برابر چشم انسان کنار می رود، و دید دیگری برای او پیدا می شود، و قسمتی از حقایق مربوط به جهان دیگر و نتیجه اعمالی را که در این زندگی انجام داده با چشم خود می بیند و مسایل جنبه حسی پیدا می کند واضح است که در این صورت هر گناهکاری از اعمال بد خود پشیمان می گردد، و همانند کسی که شعله آتشی را نزدیک خود ببیند از آن فرار می کند. 💠دسته دوم: از کسانی که توبه آنها پذیرفته نمی شود آنها هستند که در حال کفر از جهان می روند، در آیه فوق درباره آنها چنین می فرماید: آنها که در حال کفر می میرند توبه برای آنان نیست. (و لا الذین یموتون و هم کفار). ☀️این حقیقت در آیات متعدد دیگری از قرآن مجید نیز بازگو شده است. پاسخ کامل و مشروح را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58535 🏴 🏴@skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀
💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔 ⁉️پرسش: آیا روز شهادت امام حسین (علیه السلام) زیر هر سنگی خون تازه یافت میشد؟ ✍️پاسخ: ‼️يکي از رويدادهاي بسيار شگفت و شايان توجه پس از شهادت امام حسين (عليه السلام) مشاهده خون در نقاط مختلف است .تنوع روايات حاکي از اين حادثه ،و اعتبار سندي برخي از اين روايات ،موجب حصول اطيمنان به وقوع اين رويداد مي شود. روايات ياد شده را مي توان به چند دسته تقسيم کرد : 😔بعضي از آنها از يافت شدن خون در زير سنگ ها و کلوخ ها در نقاط مختلف حکايت دارند. بعضي ديگر ،وقوع اين رويداد را در ناحيه "شام" و در "بيت المقدس" گزارش کرده اند. بعضي ديگر به خونين شدن خاک به امانت سپرده شده کربلا توسط پيامبر (صلي الله عليه و آله) به "ام سلمه" اشاره دارد. متن گزارشها و نیز پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/archive/index.php/t-60929.html 🏴 🏴@skquranir 💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔🔴💔
نرم افزار مصباح الهدی پاسخ به 180 پرسش پر تکرار در خصوص حادثه عظیم عاشورا از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 📲 دانلود از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃 ⁉️پرسش: معنای قانت در قرآن و چگونگی رسیدن به آن چگونه است؟ ✍️پاسخ: 🕊«قانت »از «قنت» به معناي اطاعت و پیروی است، و نیز به معناي دعا کردن در حالت ايستاده به ويژه دعاي بعد از نماز وتر آمده است. معناي اصلي آن، اطاعت است؛ اما به هرگونه درستي و راستي در دين «قنوت» گفته شده است، چنان‌که به قيام طولاني در نماز و نيز به سکوت در نماز و توجه خاص قنوت گفته اند.(1) راغب اصفهانی می گوید قانت در لغت به معنای دوام اطاعت همراه با فروتنی است. بر اين اساس مي‌توان گفت معناي قنوت همان دوام اطاعت خاضعانه است..(2) 🌳مؤلف الميزان در موارد مختلفي قنوت را به اطاعت خاضعانه تفسير کرده، مي‌نويسد: قنوت استمرار بر اطاعت خاضعانه است و معناي «وَ قُومُوا لِلّهِ قَانِتِينَ» اين است که به انجام اطاعت خاضعانه الهي بپردازيد؛ درحالي‌که فقط براي خدا باشد.(3) واژه قنوت با تمام مشتقاتش در قرآن کریم 13 مرتبه در 12 آیه ذکر شده است که در این جا با ترجمه فارسی ذکر می شود. مانند سوره ها و آیات : زمر، 9؛ آل عمران، 43؛بقره، 238؛احزاب، 31؛روم، 26؛بقره، 116؛نساء، 34 و.... 💫صفت قانت در مورد حضرت ابراهیم هم به همین معنا بکار برده شده است که چون اطاعت خاضعانه فقط برای خداداشتند و این قنوت استمرار هم داشت . 📚پی نوشت ها: 1.ابن فارس، ابی الحسن احمد ،معجم مقاییس اللغة، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،قم ، 1404.ق،ج 5، ص 31. 2. حسين راغب اصفهاني؛ مفردات الفاظ القرآن، نشر نوید اسلام، 1392 .ش ،ص 684. 3.سيدمحمدحسين طباطبايي؛ الميزان، دارالاعلام للمطبوعات، بیروت، ج 2، ص 246 و ج 19، ص 346 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=60017 🏴 🏴@skquranir 🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃🤲🍃