eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
824 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁 🍁 🍁 ⁉️پرسش: من نسبت به یکی از اقوام که با رفتار و زبانش خیلی من را آزار داده،‌ احساس ناراحتی و رنجش دارم، در عین حال برایش دعا می کنم. در روایات یکی از شرایط عدم استجابت دعا را کینه بیان کرده اند. آیا این حسی که من دارم کینه است؟ لطفا من را راهنمایی کنید. ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62671 🆔 @skquranir 🍁 🍁 🍁
🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥 ⁉️پرسش: زن ابولهب بر اساس آیه آخر سوره طنابی از لیف خرما به دور گردن دارد سوالم این است که چگونه این لیف خرما نمی سوزد؟ چرا مثلا نگفته زنجیری آهنین دور گردنش خواهد بود؟ ✍️ پاسخ: 🍂 در مورد معنای «مسد» بیشتر لغویین طناب بافته شده از شاخه های نخل را ذکر کرده اند اما برخی دیگر از لغویین، طناب بافته شده از هر چیزی را مسد دانسته اند. اما از جهت معنای آیه، چند فرض وجود دارد: ✅ یکی اینکه بیان آیه را کنایی بدانیم و اینکه مفهوم آیه، كنايه ای از تحقير همسر ابولهب است‏؛ ✅ یا اینکه آیه را به همان لغوی و تحت اللفظی معنا کنیم؛ یعنی واقعا در دوزخ طنابی از خرما بر گردن همسر ابولهب وجود دارد که هم تحقیر اخروی اوست و هم اینکه همان طناب از جهت سنگینی و خشونت و عذاب، متناسب با اوضاع دوزخ می باشد. 🔥 این طناب اگر هم از شاخه خرما باشد، جنسی متناسب با آن احوال و اوضاع را دارد. اگر مردم گنه کار هیزم دوزخند و با هر بار سوختن ظاهرشان، پوستی جدید بر آنان می روید، چه ایرادی دارد که شاخه خرمایی هم آویز گردن این دوزخیان باشد و همراه آنان بسوزد و دوباره ساخته شود! 👈 نکته پایانی اینکه، علامه طباطبایی ذیل آیات مورد بحث می نویسد: «ظاهرا منظور آيه هم اين است که: همسر ابو لهب به زودى در روز قيامت به همان شکلی در خواهد آمد كه در دنيا به خود گرفته بود؛ یعنی همانطور که در دنيا شاخه‏ ها و بوته های خار را با طناب مى‏ پيچيد و حمل مى‏ كرد و شبانه آنها را در مسیر رسول خدا (ص) مى‏ ريخت تا به اين وسيله آن جناب را آزار دهد، در آخرت و در آتش دوزخ هم به همين شکل در خواهد آمد و طناب به گردن و هيزم به پشت، ظاهر شده و در آتش عذاب مى‏ گردد»! (1) 📚 پی نوشت: 1. الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 385 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥
🥗🍃🥗 ⁉️پرسش: همه ما دارای عیوب و گناهان پیدا و پنهانی هستیم. اما برخی از گناهان با اینکه ترک و توبه صورت گرفته اما همچنان به انسان یادآوری می شوند. آیا این یادآوری نشانه این است که در قیامت نیز عده ای از آن آگاه می شوند و رسوا می شویم؟ یا اینکه وسیله ای برای انجام ذکر و توبه است تا به خداوند نزدیک تر شویم؟ ✍️پاسخ: 🥗 یادآوری گناه و فراموش نکردن آن می تواند آثار مثبتی همچون تجدید توبه، جلوگیری از عجب و غرور، درس گرفتن از گذشته و ... داشته باشد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در بیانی می فرمایند: ☀️«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً جَعَلَ ذُنُوبَهُ‏ بَيْنَ‏ عَيْنَيْهِ‏ مُمَثَّلَةً وَ الْإِثْمَ عَلَيْهِ ثَقِيلًا وَبِيلًا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً أَنْسَاهُ ذُنُوبَهُ؛ هرگاه خداوند تبارک و تعالى خوبى بنده اى را بخواهد، گناهان او را در برابر چشمانش مجسّم مى کند و بار گناه را بر دوش او سنگین مى سازد و هرگاه شر برای او مقرر شده باشد، گناهانش را از یادش مى برد.»(1) 🕊بنابراین یادآوری گناهان اگر بر اثر وسواس فکری نباشد و موجب ناامیدی از رحمت خداوند هم نشود نه تنها به معنای این نیست که در قیامت انسان رسوا میشود بلکه در جهت دور ماندن هر چه بیشتر او از گناه و حفظ روسفیدی در قیامت است. 📚پی نوشت: 1. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج‏74، ص77. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62233 🆔 @skquranir 🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗🍃🥗
🌿🌿 🌿🌿 🌿🌿 ⁉️پرسش: دو نمونه از پیام های مهم سوره مسد را شرح دهید؟ ✍️پاسخ: ✅1- پیوند خویشاوندی سبب نجات اخروی نمی شود: پیوند خویشاوندی سبب نجات اخروی نمی شود. اگر کسی عموی پیغمبر هم باشد (مانند ابولهب) اما در مقابل او بیایستد، این پیوند نسبی در فردای قیامت کمترین سودی به حالش نخواهد داشت و به دردناک ترین شکل ممکن عذاب خواهد شد: ✅ 2- مال و ثروت و قدرت، کسی را از عذاب الهی نجات نمی دهد: عمل برخی دنیاطلبان و تشنگان قدرت و زر و زور و ثروت، به گونه ای است که گویی می پندارند: حرص در جمع مال و ساختن خانه های آنچنانی و غوطه خوردن در زرق و برق دنیا، می تواند آرامش ابدی را برایشان به ارمغان آورده و آنها را از چنگال مرگ رهایی بخشد! غافل از اینکه چنگال تیز و پنهان و ناگهانی مرگ، برج و بارو نمی شناسد و کاخ و کوخ، برایش یکسان است. 👈 زندگی و رفتار نقل شده از ابولهب و سرسختی و لجاجت فوق العاده ای که در مقابل پیامبر داشت، نشان می داد که چقدر فریب این زرق و برق دنیا را خورده که بدون کمترین اعتنا و اعتقادی به حساب و کتاب سرایی جاوید و وجود پروردگاری بزرگ، سرسختانه تیشه به ریشه نونهال اسلام می زد و از هیچ کاری برای نابود کردن دعوت پیامبر رحمت فروگذاری نمی نمود. گویی گمان می کرد با ثروت زیاد و قدرت پوشالی اش می تواند نهال نوپای اسلام را از همان ابتدا ریشه کن نموده و در مقابل محمد (ص) و خدای بزرگ او بایستد! اما نه تنها چنین نشد، که مایه عبرت دیگران گشت و با خواری و نگون بختی از بین رفت: http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔥🔴🔥 🔥🔴🔥 🔥🔴🔥 ⁉️پرسش: آيا ابولهب مفهوم عموى پيغمبر را دارد يا صاحب آتش و مفهوم لغوى خودش را؟ سمبوليك است يا واقعيتى را با خود دارد؟ ✍️پاسخ: 🍂ابولهب یک شخص واقعی و عموی پیامبر است نه یک فرد موهوم و فرضی و سمبولیک! اين سوره در حقيقت پاسخى است به سخنان زشت "ابو لهب" عموى پيامبر اكرم (ص) و فرزند عبد المطلب كه از دشمنان سرسخت اسلام بود و به هنگام شنيدن دعوت آشكار و عمومى پيامبر اكرم (ص) و انذار او نسبت به عذاب الهى گفت: «تبّاً لك! أما جمعتنا الا لهذا؟» زيان و مرگ بر تو باد! آيا تو فقط براى همين سخن ما را جمع كردى؟! (1) 🔥قرآن مجيد در پاسخ اين مرد بد زبان و دشمنی های بی وقفه او با پیامبر، گفتار او را به خودش رد كرد و فرمود: «بريده باد هر دو دست ابو لهب» يا «مرگ و خسران بر او باد» (تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ). 🔹روایت های متعددی درباره دشمنی های ابولهب با پیامبر اکرم (ص) وارد شده است. 🔥استاد مکارم در تفسیر نمونه ذیل آیه کریمه می نویسد: نام او «عبد العزى» (بنده بت عزى) و كنيه او «ابو لهب» بوده و انتخاب اين كنيه براى او شايد از اين جهت بوده كه صورتى سرخ و برافروخته داشت، چون لهب در لغت به معنى شعله آتش است. (2) 💠علامه طباطبایی در المیزان ذیل آیات مورد بحث می نویسد: دلیل اینکه قرآن اسم او [که بنابر برخی نقلها، عبد مناف یا عبد العزی بوده] را نياورده و به ذکر کنیه اش[یعنی ابولهب] اکتفا کرده این بوده كه خواسته است او را به آتش[ِجهنم] نسبت دهد؛ زیرا «أبولهب»، اشعارى به انتساب به آتش دارد؛ همچنانکه وقتى مى ‏گويند فلانى «ابو الخير» است، معنايش اين است كه: با خير رابطه‏ اى دارد، و وقتی می گویند: فلانی «ابو الفضل» است، معنايش اين است كه: با فضل و کرم رابطه‏ اى دارد. 🔥و از آنجا که در آيات بعد مى‏ فرمايد: «سَيَصْلى‏ ناراً ذاتَ لَهَبٍ ، به زودى در آتشى زبانه‏ دار مى‏ سوزد»، از این آیه فهميده مى ‏شود كه معناى «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ» اين است كه: بریده باد دو دست مردى جهنمى، كه هميشه ملازم با لهیب و شعله های آتش دوزخ است! (3) 📚پی نوشت ها: 1- تفسير نمونه، ج‏27، ص413 2- همان، ص417 3- الميزان في تفسير القرآن، ج‏20، ص: 384 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24371&page=9 🆔 @skquranir 🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥🔴🔥
🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊 ⁉️پرسش: چه تفاوتی میان عرفان عملی و اخلاق عملی وجود دارد؟ و این دو چه مشترکاتی و چه مفترقاتی با هم دارند؟ اهداف عرفان عملی چه اموری می باشند؟ ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید: 👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61929&page=2 🆔 @skquranir 🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊🌱🕊
🍃🌾🍃 🍃🌾🍃 🍃🌾🍃 ⁉️پرسش: غیبت چیست؟ آیا درد دل کردن و تعریف کردنِ ناراحتی هایی که از دیگران داریم، غیبت محسوب می شود؟ ✍️پاسخ: 🗣غيبت در اصطلاح به معنای بیان کردنِ عیوب دیگران است،‌ در حالیکه اگر متوجه شوند، موجب ناراحتی باشد. 👂درد دل کردن هم معمولا بیان کردنِ رفتارهایی است که دیگری انجام داده و از نظر شما کار بدی بوده و ناراحت شده اید. پس قاعدتا نمی تواند بیانِ محاسنِ کسی باشد؛ و بیان عیب هم که غیبت است، در نتیجه درد دل معمولا غیبت محسوب شده و گناه است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62088 🆔 @skquranir 🍃🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🍃
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫 ⁉️پرسش: کرامت چیست و چگونه به دست می آید؟ ✍️پاسخ: 💫کرامت در اصطلاح به معنای توانایی انجامِ‌ کارهای خارق العاده است که خداوند به برخی از بندگان خاصش عطا می کند. رسیدن به چنین جایگاهی به این سادگی نیست و افرادی که دارای چنین توانایی هایی شده اند، سالها عبادت خالصانه و بندگیِ توأم با صبر، توکل و رضا را در کارنامه ی خود دارند. هرچند این بزرگواران هرگز برای رسیدن به چنین چیزی به بندگی نپرداخته و خداوند را در ازای این مقام عبادت نکرده اند؛ که اگر چنین بود، رسیدن به این جایگاه را دچار اختلال می کرد. 🌴این افراد قبل از هر چیزی تمام تعلقات دنیوی و میل به قدرت و شهرت را در خود از بین برده و تمام وقت در راه اصلاح نفس خودشان تلاش کرده اند. پس راه رسیدن به چنین جایگاهی، بندگیِ مطلق و بی قید و شرط است. چنانکه خداوند در حدیث قدسی فرمود: «عبدی أطعنی أجعلک مثلی، أنا حیّ لا اموت اجعلک حیّا لا تموت، أنا غنیّ لا أفتقر أجعلک غنیّا لا تفتقر، أنا مهما أشاء یکون أجعلک مهما تشاء یکون»؛ بنده ی من! مرا اطاعت کن تا تو را مثل خود سازم. من زنده ای هستم که نمى میرم؛ تو را هم زنده ای قرار دهم که نمیری. من دارایی هستم که فقیر نمى شوم؛ تو هم چنان سازم که فقیر نگردی. من هر چه را اراده کنم مى شود؛ تو را هم چنان قرار دهم که هر چه بشود» (۱) 📚پی نوشت: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ دانشنامه قرآن و حديث؛ مترجم آژیر، حمید رضا؛ انتشارات دارالحدیث؛ قم ۱۳۹۱؛ ج ۹؛ ص ۲۰۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62047 🆔 @skquranir 💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴 ⁉️پرسش: واژه«ویل» که در آیات مختلفی از جمله آیه اول سوره مبارکه همزه آمده، به چه معناست؟ ✍️پاسخ: 🥀«ويل» در لغت به مواردى اطلاق شده كه فرد يا افرادى به هلاكت بيفتند، و معنى عذاب و بدبختى را می رساند و به گفته بعضى، مفهومى شديدتر از عذاب دارد. 🍂واژه ‏هاى ويل و ويس و ويح در لغت عرب در مواردى به كار مى ‏رود كه شخصى به حال ديگرى تاسف مى‏ خورد، منتها "ويل" در موارد كارهاى زشت و قبيح گفته مى ‏شود و "ويس" در مقام تحقير و "ويح" در مقام ترحم. 👈جمعى گفته ‏اند: ويل، چاه يا دره‏ اى است در دوزخ (البته منظورشان اين نيست كه ویل در لغت به اين معنى آمده بلكه در حقيقت یکی از مصادیق ویل را با استناد به برخی روایات، مکانی در دوزخ معرفی نموده اند). 🔴اين تعبير در قرآن مجيد در موارد زيادى از جمله در باره كفار(ابراهيم/2)، مشركین(فصلت/6)، تحریف کنندگان کتابهای آسمانی(بقره/79)، افراد بسیار دروغگو و بسیار گنهکار(جاثيه/7)، تكذيب ‏كنندگان(مرسلات/15)، گنهكاران، كم ‏فروشان(مطففين/1)، نمازگزاران بی خبر(ماعون/4)، عیبجویان مسخره گر (همزه/1) به كار رفته است ولى بيشترين مورد استعمال آن در قرآن مجيد درباره «تكذيب كنندگان» است، از جمله در سوره مرسلات اين جمله ده بار تكرار شده است: 🌑«وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»: واى بر تكذيب‏كنندگان در آن روز http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴🌑🔴
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳 ⁉️پرسش: گاهی اوقات مادر خانواده در رفتار و گفتارش در برابر نامحرم رعایت کافی ندارد؟ پسر چگونه غیرت خود را نشان دهد؟ آیا داد و بیداد کردن و یا توسل به زور مجاز است؟ ✍️پاسخ: 🍂ابتدا باید دانست که غیرت با همه فضیلتی که دارد ممکن است از حد و اندازه خارج شود و به صورت نابجا اعمال گردد. در روایات اسلامی مرز غیرت بجا از نابجا مشخص شده است. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «لَا غَيْرَةَ فِي الْحَلَال؛ در حلال غیرت جا ندارد.»(1) 🗣برای صحبت با نامحرم نیز ممکن است ضرورت عرفی و عقلائی وجود داشته باشد. مگر اینکه در لحن گفتار و محتوا، عفت کلام رعایت نشود و از حد ضرورت خارج شود. در شرایطی که لازم است غیرت به خرج داده شود این نکات را باید در نظر گرفت:👇 ✅احترام مادر در هر حال باید حفظ شود. امام باقر(علیه السلام) فرموده اند: «ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِأَحَدٍ فِيهِنَّ رُخْصَةً أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ الْوَفَاءُ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ؛ سه چيز است كه خداوند اجازه کوتاهی درباره آنها نداده است: رد امانت به نيكوكار و بد كردار،‌ وفا به پيمان نسبت به نيكوكار و بدكردار و خوش رفتاري با پدر و مادر، نيكوكار باشند يا بد كردار.»(2) ✅غیرت نسبت به یک فرد ریشه در محبت نسبت به او دارد. بنابراین غیرت جلوه محبت است و به همین خاطر اگر به درستی ابراز شود، توجه و استقبال طرف مقابل را نیز جلب خواهد کرد. بدون اینکه نیازی به اجبار و توسل به زور داشته باشد. گاهی یک نگاه تامل برانگیز، اظهار ناراحتی در چهره و یا گفتگوی صمیمانه در این باره میتواند مادر را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد و او را نسبت به خطای خود در فکر فرو برد. ✅در ارتباط با لغزش های رفتاری و گفتاری یک خانم، همسر او بیشترین نقش را در پیشگیری و درمان دارد. چراکه تامین نیازهای عاطفی در پیشگیری و غیرت ورزی در درمانگری این لغزش ها بسیار اهمیت دارد و هر دو از وظایف اصلی همسر است. بنابراین ریشه یابی مشکلات و کاستی های روابط زن و مرد نیز میتواند به حل این مشکل کمک کند. 📚پی نوشت ها: 1.کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج‏5، ص538. 2.همان، ج‏2، ص162. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62035 🆔 @skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳
🔹💠🔹 🔹💠🔹 🔹💠🔹 ⁉️پرسش: در آیه دوم سوره مبارکه همزه «جمع کننده مال» سرزنش شده: وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ الَّذي جَمَعَ مالاً وَ عَدَّدَهُ (همزه/1و2) واى بر هر عيبجوى مسخره‏ كننده‏اى همان كس كه مال فراوانى جمع‏ آورى و شماره كرده آیا هر کسی که مالی را جمع می کند، مورد خطاب و سرزنش این آیات قرار می گیرد؟ ✍️پاسخ: قطعا نه، زیرا از یک سو مال و ثروت در اسلام نه تنها منفور و بد نیست که از نعمات الهی معرفی شده: 🥗امام علی (ع) در بخشی از سفارشات خود به امام حسن (ع) می فرماید: «وَ إِنَّ مِنَ النِّعَمِ سَعَةَ الْمَال» (1) ؛ و از جمله نعمتهای خداوند، مال بسیار است. 🌷و در روایات به کسب روزی حلال تشویق شده؛ در کتاب شريف وسائل ‌الشيعة (2) باب و فصلی آمده تحت عنوان «استحباب تجارت»؛ در اين باب روايات زيادي آمده است كه انسان را به تلاش همه جانبه، توليد و تجارت دعوت می‌ كند؛ 💫مانند این روایت امام صادق (عليه السلام): «تِسعَةُ اَعشارِ الرّزق في التّجارة» (3)؛ نه دهم روزي در تجارت است. 🌾و نیز این حديث که امام صادق (عليه السلام) فرمود: «التجارةُ تَزيدُ في العقل» (4)؛ تجارت عقل و تجربه را زياد می ‌كند. 🌸قرآن کریم مردمانی را می ستاید که تجارت و داد و ستد و تلاش آنها برای کسب روزی حلال، مانع یاد پروردگارشان نمی شود؛ کسانی که در عین تلاش دنیوی، از نشاط معنوی و تلاش اخروی هم برخوردارند: رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ (نور/37) مردانى كه نه تجارت و نه معامله ‏اى آنان را از ياد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زكات غافل نمى‏كند آنها از روزى مى ‏ترسند كه در آن، دلها و چشمها زير و رو مى ‏شود 💎💰از سوی دیگر، خطاب آیات سوره مبارکه همزه، ناظر به زراندوزان از خدا بی خبری است که پول و ثروت را به اصطلاح، حلّال همه مشکلات دانسته، به چشم بتی به آن نگریسته و می پندارند که این ثروت اندوخته، آنها را جاودانه ساخته و از همه مشکلات حتی مرگ رهایی می بخشد؛ به این معنا در ادامه آیه اشاره شده است: يَحْسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخْلَدَهُ (همزه/3) اين انسان زراندوز و مال‏ پرست، گمان مى‏ كند اموالش سبب جاودانگى او است. ☀️جالب اينكه "أخلد" در اينجا به صورت فعل ماضى آمده، يعنى او می پندارد که اموالش او را به صورت يك موجود جاودانه در آورده است! نه مرگ مى‏ تواند به سراغ او آيد و نه بيماری ها و حوادث جهان مشكلى براى او ايجاد مى‏ كند! چرا كه مشكل‏ گشای حقیقی را مال و ثروت می داند! ⚰️اما چه پندار باطل و خيال خامى؟ آیا او نمی داند اموال بی شمار قارون (كه كليد گنجهايش را چندين مرد زورمند به زحمت بر مى‏ داشتند) به هنگام حمله عذاب الهى نتوانست مرگ او را لحظه ای به تاخير اندازند و خداوند او و گنجهايش را در يك لحظه و با يك زمين لرزه مختصر در زمين فرو برد: فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الْأَرْضَ (قصص/81). آیا او نمی داند که بیشتر از این اموال در دست فراعنه مصر بود: «كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ وَ نَعْمَةٍ كانُوا فِيها فاكِهِينَ» چه بسيار باغها و چشمه‏ ها از خود به جاى گذاشتند و زراعت ها و قصرهاى جالب و گرانقيمت و نعمتهاى فراوان ديگر كه در آن متنعم بودند(دخان/25 تا 27) ولى همه اينها به آسانى و در اندک زمانی (پس از عذاب و نابودی آنان) به ديگران رسيد: كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها قَوْماً آخَرِينَ (دخان/28) آیا چنین کسی نمی داند در قيامت كه پرده ‏ها كنار مى ‏رود، چنان مال اندوزان غافلی به اشتباه بزرگشان پى مى ‏برند و فريادشان بلند مى ‏شود که «ما أَغْنى‏ عَنِّي مالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ»: مال و ثروتم هرگز مرا بى نياز نكرد، قدرتم نيز از دست رفت (حاقه/28 و 29) 👂🗣آری، اگر می دانست و باور داشت، هرگز به غفلت جاودانگی نمی خرامید و به غرور مالی اش دلشاد نمی گشت و از دیگران عیب جویی و غیبت نمی کرد. 📚پی نوشت ها: 1- بحار الأنوار/ج‏ 74/ص404. 2- وسائل ‌الشيعة/ج17/ص9. 3- همان/ص10. 4- همان/ص12. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24873&page=8 🆔 @skquranir 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠 💠🔹💠