عصرتبیین عصررسانه
#انتخابات 💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم» با حضور: 🔹دکتر محمد حسنی 🔹حجتالاسلام دکتر وکی
🔻نکاتی که در این نشست ارائه دادم را در چند پاراگراف برای مخاطبین و دوستان محترمی که پیگیر محتوای ما بودند می نویسم که ان شاالله مفید واقع گردد:
1️⃣ پدیده #سلبریتی ریشه در هستی شناسی غرب دارد که لایه های معنا را از ساحت متافیزیکی به اصالت فیزیک تنزل بخشیده و در لایه معرفت شناختی نیز از افول امرقدسی و سپس تغییر محوریت از عقل گرایی به سمت تجربه زدگی و برجسته شدن امور حسی و بصری و بدن مندی به بار نشسته است.
2️⃣ سلبریتی، محصول و رهاورد جهان مدرن است و در امتداد #صنعت_فرهنگ به تعبیر آدورنو و پدیده سرگرمی و اوقات فراغت به عنوان یک فناوری نو جهت کاربست و توسعه تجربه گرایی و ایده مدرنیزاسیون به وجود آمد.
3️⃣ از جمله عقبه های فکری مفهوم سلبریتی به جامعه نمایشی و اصالت صحنه اروین گافمن و #عصر_تصویر و گشتل(چارچوب ذهنی) هایدگر می توان اشاره کرد و همچنین تئوری حادواقعیت ژان بودریار و سبقت گرفتن نمودها و نشانه ها و تصویرها از بودها و واقعیت ها و مدلول ها از جمله نظریه های پشتیبان برای موضوع سلبریتی است.
4️⃣ تبدیل وضعیت ارتباطات از هژمونی و یکه تازی رسانه های جمعی به سمت رسانه های اجتماعی و پیدایش جامعه شبکه ای و جهان چندمرجعیتی و در نتیجه برجسته شدن سکوهای متکثر و متنوع و #انسان_رسانهها نیز از پشتوانه های تحلیلی این موضوع می تواند باشد.
5️⃣ تقسیم سه گانه شهرت با ارجاع به کتاب خدایان بدکردار؛ ۱. #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. ۲. #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. ۳. #شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود با این ویژگی که میان شهرت و دستاورد، وزن و تناسبی مساوی وجود ندارد.
6️⃣ سلبریتی در نسبت با غرب، یک پدیده و فناوری هارمونیک و همسو با بنیادها و هنجارها و نهادهاست که در راستای یک ریل گذاری و سیاست مشخصی گام بر میدارد. مثل کیلیان امباپه (فوتبالیست مشهور فرانسوی) در اغتشاشات فرانسه که همسو با حاکمیت، مردم را دعوت به آرامش می کرد. اما در نسبت با جمهوری اسلامی به یک سیاست و ریل گذاری درستی نرسیده و #سرمایه_اجتماعی و مردم را تحت تاثیر دوقطبی مصنوعی، مبتلا به واگرایی از حاکمیت و سیستم مینماید.
7️⃣ سلبریتی با امر سیاسی بیگانه است و زیست فرهنگی و هنری دارد و تبدیل به یک طبقه اجتماعی با سبک زندگی متمایز شده که نه مردم است نه حاکمیت و از هردو بی اطلاع و غریبه است. نتیجه اینکه؛ آگاهی و شناخت کافی برای اتصال بالا و پایین جامعه و راهبری امر سیاسی را ندارد.
8️⃣ نسخه بدیل و تز جمهوری اسلامی در قبال جامعه مدرن و سلبریتیسم، تعبیر #حرکت_عمومی با محوریت #لایههای_میانی است که رهبرانقلاب مطرح کردند و ساخت اجتماعی و جمهوریت را به عنوان مهمترین اصل سیاسی در گرو فعال سازی اراده های عمومی از دل فناوری اجتماعی "آتش به اختیار" منضبط و سریع و ملموس میدانند.
9️⃣ "انبوه تنها" به تعبیر رایزمن و توده های سرگرم منفعل و بی تفاوت نسبت به سیاست نیز نتیجه جامعه ای است که راهبری اراده های عمومی را به دست شاخص های ضعیف و کم مایه همچون سلبریتی ها سپرده باشد که ضعف عقلانیت و انتخاب های سطحی و جو زده را منجر خواهد شد.
🔟 در مقام نسخه "چه باید کرد؟" امروز هم اینکه ۱.بایستی در ساحت ساختاری به ساز و کار شکل گیری لایه های میانی متعهد و متخصص و ۲.در لایه افکارعمومی به #توانبخشی_معرفتی و تولید آگاهی و ۳.در نسبت با مشاهیر و سلبریتی ها نیز به تبیین و گفتگو در لایه ای و به چهره سازی حساب شده(نه سرگردان و بی مقصد و بی مبنا) در لایه ای دیگر و مدیریت سکوها در لایه سوم همت گماشت.
#انتخابات
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
🔎گزارشی کوتاه از فرایند تبلیغی_تبیینی در ایام انتخابات؛
🔻چهار دسته مخاطب، مساله کانونی و ضدروایتها
▫️برای درک امر سیاسی بایستی در حوزه عمومی قدم زد و #زیر_پوست_شهر گام نهاد و بدون تعارف به گفتگو با ردههای سنی مختلف نشست. سیاست وقتی بازنده میشود که مردم را از دور نگریسته و افکارعمومی را با تمام تنوع، تکثر و در عین حال، اشتراکات کلیدی و حساسش به رسمیت نشناسد. مردم وقتی از سیاست بیگانه شده و احساس بیتفاوتی پیدا میکنند که لایه های حکمرانی تبدیل به #طبقه_ویژه شده و از دل رویدادها متولد میشوند و نامساله ها را راهبری میکنند.
▫️گذاری در #حوزه_عمومی با نیت پاسخ به شبهات و جلب مشارکت حداکثری داشتیم و در چند دبیرستان دخترانه و چندین محفل پسرانه و پاتوق های مردمی و مساجد و هیآت و برخی دانشگاهها و ادارات و کافههای حاشیه شهر و همایش والدین مدارس و نظام پزشکی و...حاضر شدیم و در نسبت با #ضدروایت رسانههای معاند، به چند مفهوم کانونی رسیدیم.
1️⃣ دغدغه آینده و امید به رویاها
🔸رده سنی زیر ۲۰ سال و رای اولی ها بیشتر و واقعیتر از همه در نسبت با انتخابات و حوزه سیاست، دغدغه #آینده داشتند که بالاخره چه کنیم و چه خواهد شد؟. در واقع هویت این نسل با مساله آینده گره خورده بود.
🔻ضدروایت رسانه های معاند در نسبت با این نسل، ناظر بر مساله #امید است و تزریق ناامیدی در جامعه هم این رده سنی را بیشتر متاثر میکند که از دل گفتگو با نسل نوجوان زیر ۲۰ سال(تینیجرها) و دم کنکوری روشن میشد.
2️⃣ دغدغه اعتماد و کاربست استعدادها
🔸رده سنی زیر ۳۰ سال هم جوانان مستعد و انرژیک و صاحب ایده ای بودند و عموما دغدغه کار و اشتغال و ازدواج و عرض اندام اجتماعی برای آنها بیشترین اهمیت را داشت.
🔻ضدروایت های جریان معاند نیز با پمپاژ موج منفی و بزرگنمایی ضعف ها و کوچکنمایی و سانسور قوت های جامعه، اعتمادسوزی کرده و که در گفتگو با جوانان زیر ۳۰ سال، مساله #اعتماد و توجه به استعدادها بیشتر به چشم می آمد.
3️⃣ دغدغه رضایت از زندگی و وضع موجود
🔸رده سنی زیر ۴۰ سال که ازدواج کرده یا در شرف ازدواج بودند و یک ثبات نسبی را در شغل و شرایط زندگی تجربه میکردند، دغدغه #رضایت_از_زندگی و کسب و کار خوب را داشتند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی با مطالعه رسانه های معاند هم نشان میداد که کلیدواژه رضایت از زندگی مورد هدف قرار گرفته و سیاهنمایی وضعیت موجود، نقطه کانونی در پروپاگاندای رسانهای است.
4️⃣ دغدغه کارآمدی و توان رفاهی بیشتر
🔸رده سنی زیر پنجاه سال هم که نگاه های پخته تر و جدی تر به سیاست داشتند، مساله رفاه و سلامتی و رسیدگی بیشتر و پیشرفت زندگی را در سایه بازدهی اقتصادی و #کارآمدی سیاسی دنبال میکردند.
🔻ضدروایت ناظر بر این رده سنی نیز حکایت از این داشت که کلیدواژه ناکارآمدی نظام، دستور روز رسانههای معاند بوده و "نمی شود" و "نمی توانیم" و "مرغ همسایه غاز است" و... از عبارات و مفاهیم رایج سکوهای ضد ایرانی است.
🔹این قبیل گفتگوهای متنوع با ردههای سنی مختلف موید این نکته بود که #جنگ_شناختی پیرامون ۱.ترور واژههای کلیدی، ۲.تحریف، سانسور یا بایکوت تاریخ، ۳.روایت وارونه از وضع موجود ۴.خوانش سیاه از آینده، رقم می خورد.
🔹ناامیدی، بیاعتمادی، نارضایتی، ناکارآمدی ذیل مساله ۱.هویت، ۲.معیشت، ۳.معرفت و ۴.سیاست در سطح افکارعمومی به صورت پرتکرار پمپاژ میشود. ذهنیت اجتماعی دچار فروپاشی شده و تشخیص راست و دروغ سخت میشود.
🔗نتیجه اینکه؛ حوصله و مهارت گفتگو، زبان نرم و رسا، صمیمیت و مهربانی، گوش شنوا و حواس شش دانگ/ دست پر از حیث محتوای تاریخی و جریان شناسی، وضعیت شناسی داخلی و ارزیابی بینالمللی و #توان_تصویرسازی واقع گرا و امیدآفرین از آینده و تفکیک مساله از نامساله و اصلی و فرعی کردن مباحث/ ابزارهای ضروری برای نتیجه بخشی و تولید #اقناع در فرایندهای تبلیغی و تبیینی به نظر میرسد.
#انتخابات، #تبیین
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
نشست سلبریتی در انتخابات.mp3
31.49M
#انتخابات |#صوت
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
22.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#انتخابات |#تیزر
💢 نشست «تاثیر سلبریتیها در انتخاب مردم»
با حضور:
🔹دکتر محمد حسنی
🔹حجتالاسلام دکتر وکیلی
🔹حجتالاسلام محمدلو
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
🆔@savad_rasaneh
🔎انتخابات ایران و خط خبری رسانههای معاند
1⃣ سه ماه گذشته: مردم معترض هستند، نظام را قبول ندارند و آمارها نشان میدهد که در انتخابات شرکت نخواهند کرد.(#آمار_سازی)
2⃣ یکماه پیش: به دلیل ظلم و دیکتاتوری و... در #انتخابات شرکت نکنید و صدای اعتراض خود را به حکومت برسانید.(#ذهنیت_سازی)
3⃣ روزهای اخیر: بوی دستکاری آرا و مهندسی انتخابات به مشام میرسد و...(#شایعه_سازی)
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎دلالتهای دهگانه انتخابات اخیر در سپهرسیاسی کشور
🔻خروجی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، یک تجربه سیاسی بزرگ در تنگنای شناختی_تبیینی نظام بود و دلالت های متکثری در پی داشت که برخی از لایههای معناییاش را از نظر میگذرانیم؛
1️⃣ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت میکردند، خاموش یا کم رمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانشهای متفاوت از کارآمدی و انقلابیگری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت.
2️⃣ در شلوغی و آنارشی لیست ها و ناشناس بودن خیلی از افراد، ترکیبی از اسامی لیست ها به مجلس راه یافتند و #هژمونی_تک_لیستی فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود.
3️⃣ #سوابق و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهره ها از #وعدهها و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کنندهتر بود و گذشته نقد(بد یا خوب) بر آینده نسیه غلبه داشت و رای موافق یا مخالف را مشخص میکرد.
4️⃣ سیاست هم تاحدودی به یک ثبات و اهمیت و #اصالت رسید و از سایه اقتصاد و... خارج شد. در واقع کم رمقی واقعی یا ذهنی و روایی اقتصاد جامعه، سیاست را از رونق نینداخت هرچند زخم هایی برداشته بود ولی تبدیل شدن سیاست به یک متغیر مستقل هم یک رشد اجتماعی غیرقابل اغماض است.
5️⃣ جرقه #حلقههای_میانی در سیاست زده شد و اندیشکده های مردم نهاد و موسسات خودجوش از پیج ها و سلبریتی ها و سکوهای مجازی در #راهبری_افکارعمومی و غربال و راستی آزمایی لیست ها در شهرها و استان های تعیین کننده سبقت گرفت.
6️⃣ همانگونه که از عصر رسانههای جمعی و رسمی(ذهنیتساز) به دوره #رسانههای_اجتماعی و غیررسمی(عینیت پرداز) گذر کرده ایم، عرصه سیاست هم به حوزه عمومی نزدیکتر شد و شناخت ها و تشخیص ها و اعتمادهای گزینشی متکثر مردمنهاد، از عنصر تبلیغات و کلیشه پیشکسوتی و رانت و عقبه تعیین کننده، پیشی گرفت.
7️⃣ هرچند که پسمانده #جنگ_روایتها و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیشبینی های مسموم بیگانه غلبه یافت(هر متن و پیام و کنش سیاسی را از حیث کم و کیف، علی القاعده در زمینه و نسبت با شرایطش باید تحلیل نمود).
8️⃣ چهره های #جوان و تازهای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک #پوست_اندازی_سیاسی در سطح کارگزاران می تواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگرایی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت.
9️⃣ در برخی حوزه ها و استان ها، #ریختار_سیاسی از حالت جریانی و حزبی به مدل گفتمانی و ادبیات دانشی_انضمامی تغییر وضعیت داد و یک طلیعه نخبگانی در سپهر سیاسی کشور فارغ از ارزشگذاری آن گفتمان می تواند تلقی شود.
🔟 نهایتا اینکه "حرکت عمومی" به عنوان ایده "حکمرانی مردمپایه"در اندیشه رهبرانقلاب، فناوری "حلقه های میانی" را به عنوان نسخه بدیل جامعه شبکهای و آلترناتیو جامعه مدنی با ماموریت "توان بخشی معرفتی"،گفتگوی خلاق و زیست جدی و بدون پارازیت در حوزه عمومی برای جلب مشارکت ساری و سیال سیاسی و اجتماعی نیاز دارد.
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب
🆔 @asre_tabyin
🔎 رسانههای معاند و کلیدواژه "زن"؛ از رویداد اجتماعی تا تجزیه سیاسی
1⃣ رویداد سازی: حادثه ای را در کمین نشسته و با زنجیره رسانهای برجسته میکنند.
2⃣ روایت سازی: بعد از شکار لحظه ها، با قلم و قصه و روایت، سطح درگیری افکارعمومی را بالاتر میبرند.
3⃣ هشتگ سازی: روایت ها باید داغ شوند و با تکنیک هشتگ، توجهات را جلب کرده و رونق یابند و ادبیاتِ باور پیدا کنند.
4⃣ نماد سازی: از جلب توجه بایستی به کسب حمایت رسید و این فاز عملیات هم نیاز به اسطوره و نماد محسوس دارد.
5⃣ سکو سازی: نماد سازی، توان حمایت پذیری و تعمیم مساله را بالا برده و صنعت شهرت و سلبریتی های جامعه را درگیر میکند.
6⃣ تراژدی سازی: از یک حادثه ساده با فرایندی که طی شد،یک قصه تلخ و دراماتیک در حافظه جمعی ثبت میشود و انرژی و نشاط اجتماعی را بایکوت/تحریم میکند.
7⃣ تئوری سازی: جریان روشنفکری این ماجرا را با عنوان جراحت جمعی و ترومای اجتماعی تئوریزه میکند و تبدیل به تاریخ سیاسی میشود.
8⃣ نفرت سازی: تکرار انگارههای برساخته، تحریم شادی،تعمیم سکوها و توجیه روشنفکری،بتدریج مساله را از صورت ذهنی به ساحت عینی کشانده و خشم بخشی از مردم از بخشی دیگر یا سیستم را صورت میبخشد.
9⃣ گسل سازی: نتیجه مشخص چنین ویروسی، ایجاد دوقطبی یا چندپارگی در جامعه با عنوان قهر،گسل و شکاف اجتماعی است.
🔟 تجزیه سازی: تیر خلاص این ماجرا هم بعد از تولید خوشههای خشم اجتماعی، تحت عناوین سیاسی مثل رفراندوم،تحریم انتخابات و ایجاد ناامنی/آنارشی با ورود جریانهای خارجی جهت تجزیه سیاسی با عنوان صلح اجتماعی رقم میخورد.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔎جنگ شناختی علیه حوزه و روحانیت
🔻به بهانه اتفاقات و حواشی اخیر علیه حوزه و روحانیت در حادثه #درمانگاه_قرآن_و_عترت و ماجرای مربوط به حجت الاسلام و المسلمین #صدیقی، یادداشت هایی که در حوادث مشابه سالهای اخیر با همین موضوع نگاشتهام را با لینک مربوطه خدمت مخاطبین عزیز ارائه میکنم؛
1⃣ آنفولانزای نیویورکی در کمین حوزه و روحانیت
2⃣ جنگ شناختی و ترور سکوهای مرجع سهگانه
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🔹انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی خوی برگزار می کند؛
✨نشست علمی تخصصی
با موضوع:
💻عصر رسانه و جامعه شبکه ای
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضامحمدلو
🔻حضور از طریق لینک
Meet.quran.ac.ir/khoy
🗓زمان: روز سه شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
⏱ساعت: ۱۷ الی ۱۸
🔸@uniQuranikhoy
🆔@asre_tabyin
🔎 دوره تربیت مربی؛ سبک زندگی مومنانه در جهان پسامدرن
📝 مدرس: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا محمدلو(دعوتی از قم)
▪️سرفصل های آموزشی شامل:
✅جهان اجتماعی و ابتلا به عصر سکولار
✅عصر اطلاعات و شتابزدگی جریان مدرن
✅سبک زندگی و دینداری در آشوب پسامدرن
⏰ زمان: ۱۸ ، ۱۹، ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
✅همراه با اعطای گواهی
🔗متقاضیان جهت ثبت نام مشخصات و شماره تماس خود را به آیدی زیر ارسال کنند:
@valizadeh1119
#سواد_رسانه
#سبک_زندگی_مومنانه
#تبلیغات_اسلامی_خوی
@tablighateslamikhoy
🆔@asre_tabyin
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
#دوره_بهاره | #سواد_رسانه
🔻انجمن سواد رسانه طلاب برگزار میکند:
🔘دوره آموزشی تربیت مربی
⭕️حضوری و مجازی
💢همراه با اعطای گواهی معتبر
⏱ زمان: یک شنبههای بهار1403
📍مکان: قم، شهرک پردیسان، خ شهیدان تقوی، خ آقامحمدی، آقامحمدی یک، تقاطع خ ایمان، ساختمان زعفرانیه
♦️مهلت ثبت نام: تا 25 فروردین ماه 1403
💳 هزینه ثبت نام: 300 هزار تومان، برای طلاب و دانشجویان با ۵۰٪ تخفیف ارائه میشود.
🕰زمان شروع دوره: 26 فروردین ماه 1403
🛑برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی
@Savade_rasane
یا با شماره تماس
09059496064
تماس حاصل بفرمایید.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
❇️ نشست علمی ❇️
📌موضوع: رسانه و دینداری
🎤سخنران: حجت الاسلام والمسلمین استاد علیرضا محمدلو
🕗زمان: ۱۶ فروردین ساعت ۲۱
🪑مکان: مسجد ملا احمد
#حوزهعلمیهامامخمینیره_خوی
#آذربایجانغربی
🆔@asre_tabyin