eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
412 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎خط خبری رسانه های معاند در موضوع انتخابات ۱. تردیدآفرینی و القای مهندسی تحت عنوان انتخابات از پیش تعیین شده با توسل به ترکیب کاندیداها و مثل همیشه تخریب شورای نگهبان و انتساب نامزدها به رهبرانقلاب/ ۲. تخریب شخصیت رییس جمهور شهید و عملیات روانی علیه و تصویر انقلابی انتخابات بعنوان دستاورد آیت الله رییسی با توسل به دروغ های دهه شصت و.../ ۳. فرافکنی و ایجاد جهت تمرکززدایی از امر سیاسی در بستر افکارعمومی و القای بی توجهی مردم به انتخابات با توسل به انباشت خرده خبرها پیرامون موضوعات فرعی و نااولویت ها و برجسته سازی برخی بازی‌ها(همستر) و حواشی سرگرمی و ورزشی(فساد در فوتبال) و.../ ۴. تصویرسازی منفی از تمامی نامزدها و کاندیداهای انتخاباتی با توسل به گفتمانی و تحریف و تقطیع و برچسب زنی و انتقال حس دلسردی از تکثر و تنوع نامزدها در امر انتخابات/ ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎فرد موفق مناظره و سه ویژگی در زبان انتقال پیام 1⃣عقلانیت: میزان توانش کاندیداها در پاسخ به سوالات از حیث نخبگانی بسیار حائز اهمیت است و بازخورد مناسبی را از حیث گفتمانی در بر خواهد داشت و بخشی ار آراء شناور را جابجا خواهد کرد و یک سر و گردن از بقیه بالاتر و وزین تر جلوه خواهد کرد.() 2⃣اخلاقیات: قطعا یکی از مولفه های تعیین کننده در جلب آرا یا حداقل دفع آراء منفی و جلب بخشی از توجهات در بزنگاه ها و دوگانه‌های مردد، کنش و ادبیات اخلاقی است که حس مثبت هوادران و کارت سبز انتخابات را در پی خواهد داشت.() 3⃣اجتماعیات: چه بسا تعیین کننده ترین مولفه برای جلب نظر مخاطب، میزان ارتباط و تاثیری است که در کلام و کنش کاندیدای انتخابات به مردم و جامعه منتقل خواهد شد. زبان و کنش نامزدها بایستی در توان فهم دقیق مساله و قدرت سوییچ کردن بر دغدغه های اجتماعی و ترجمه عمومی برنامه ها و راهبردها، معدل و میانگین بهتری را در رقابت دارا باشد.() 🔻بطور خلاصه زبان مناظره بایستی ۱. عالمانه ولی شفاف ۲.چارچوب دار ولی هشتگ خور ۳. تیز و چابک ولی کنترل شده باشد که هم از پوپولیسم و پروپاگاندا فاصله بگیرد و هم میزان ارتباطش با مخاطب را تنظیم و تسهیل کند و هم صراحت در حل مساله و چگونگی عبور از چالش ها را به جامعه منتقل کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎مینی روایتی از راند نخست مناظره ریاست جمهوری 1⃣ آقای سعی در شفاف سازی چهره اصلاح‌طلبانه و اعتدالی پزشکیان دارد و بیشتر کنش هایش سلبی است. سعی در دفاع از دولت شهید رییسی دارد ولی معطوف به عملیات روانی رو و روشن و بدون روتوش و تکنیک خاص پیش می رود. تن صدا و ظاهری کافی برای مناظره تن به تن را ندارد ولی تلاش وافری در چهره زدایی و شکستن تعارف مناظره انجام می‌دهد تا ناظر بر همدیگر صحبت شده و مناظره را از جهان های موازی خارج کند. 2⃣ آقای روی اعداد و ارقام تسلط بیشتری دارد و از قانون برنامه هفتم که مجلسش نوشته دفاع جدی می کند و در حاشیه هم سعی دارد که کلیدواژه های پزشکیان را مصادره و مال خود کند تا هشتگ انسجام ملی و ارتباط با خارج را از کف او برباید و قصد تنازع نداشته و از صحبت ها وام می‌گیرد و در طرف تنش نمی ایستد. 3⃣ آقای در طرف انتقادی وضع موجود ایستاده و یک شبه احمدی نژاد از بابت نقد ۴۴ ساله و یک اصلاح طلب دوم خردادی در کلیدواژه جذب سرمایه گذاری با توسل به دیپلماسی و ارتباطات خارجی جلوه می‌کند. با برخی عبارت روایی و قرآنی هم بهره هایی در بالانس کردن چهره انتقادی و نه ساختارشکن سعی می کند که به انجام برساند. در انتها البته آرامش اولیه را از دست داد و کنایه های سنگینی هم به برخی نامزدهای منتقد وارد آورد. 4⃣ آقای بر محورهای برنامه بیشتر می‌پردازد و نقدهای لایت و کم فروغی بر گفتمان های رقیب هم وارد می‌کند ولی در ساخت دو دیدگاه رقیب، خیلی هم پررنگ عمل نمی کند که گویا سعی بر پررنگ سازی محتوایی و نگاه ایجابی و عقلانیت ناظر بر سوالات و ارائه تصویر کارشناسی از خودش دارد. 5⃣ آقای اما در طرف نقد پزشکیان و پورمحمدی ایستاده و بشدت در پی شفاف سازی خط رقیب اصلاح طلب و اعتدالی دارد و البته همچون قاضی زاده در دفاع از سیاست ها و نقاط قوت شهید رییسی و همچنین دفاع از عملکرد خود در شهرداری تهران در ضمن نقد کلیدواژه تحریم و خط برجامی عمل می کند. 6⃣آقای برآیندی نگاه می کند و از نتایج سخن می گوید تا فرایندها و با عبارت های قوی سعی در صلح کل بودن با خط شکستن تحریم ها و طعنه به به اصطلاح برخی تندروی ها(به زعم ایشان)، یک مینی هاشمی مرحوم بنظر برسد. در واقع خود را فراساختار می بیند و جای یک پدربزرگ سیاسی را در کشور با شعار وفاق ملی و عبور از به اصطلاح ناامیدی و یاس مردمی( با عبارت پردازی) خالی می‌بیند. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎روایت پزشکیان؛ از پوپولیسم ظریف تا لمپنیسم فاضلی 🔻در نوشته قبلی به سه اصل توان عقلی، وزن اخلاقی و مهارت ارتباطی در موفقیت انتخاباتی نامزدها اشاره کرده بودیم و با توجه به میزگردهای کارشناسی و اتفاقات دو سه روز گذشته و خصوصا دیروز و امروز، اصل چهارمی را تحت عنوان آرایش تیمی و بایستی به میزان موفقیت کاندیداها اضافه کنیم. 🔻آقای پزشکیان در مناظره و گفتگوهای کارشناسی نشان داد که سعه صدر قابل توجهی دارد ولی در تولید گفتمان مشخص و پتانسیل گفتاری و رفتاری پایینش در جریان سازی‌ نشان داد که گویا تصادفی و از بد حادثه، قرعه نامزدی به نامش خورده و در میدان انتخابات، میاندار جریانی خاص شده است. 🔻جریان پشتیبان ایشان که به گفته ، تقابل تندرو_میانه‌رو(به زعم اعتدالیون و اصلاحاتیون) را در انتخابات به انتظار نشسته بودند از ترکیب موجود احراز صلاحیت‌ها شوکه شده و به فکر فعال‌سازی ظرفیت های آنطرف و گسل های طرف مقابل همت گماشتند. 🔻اما اشکال کار کجا بود؟ جریان اصلاحات با لوگوی اعتدال، از حیث‌ پایگاه اجتماعی در پایین ترین سطح ممکن به سر می‌برد و نیاز به و اصلاح تصویر احساس می‌شد. از طرفی نیز جریان معاند خارج نشین، خط خبری و محورهای عملیات روانی اش را بر بایکوت انتخابات و کاهش مشارکت پیش می‌بُرد و می‌بَرد و خبری از شتابدهنده برون سیستمی و اپوزیسیونی هم نیست. 🔻آمار و ارقام هم صرفا از حیث تولید محتوا و جلب توجه در برخی پلتفرم ها به نفع این جریان بود ولی از حیث مشارکت و سبد رای، مجموعا کمتر از نصف جریان انقلابی را در سمت خود مشاهده می‌کرد. حربه تولید گسل و رقابت پردازی قالیباف_جلیلی هم لو رفته بود و سبد مسعود پزشکیان به شوک مثبت و شگفتانه نیاز داشت که ورود ظریف و بکار گرفتن عبارت های قرآنی بعنوان مشاور بین الملل آقای پزشکیان چه بسا در همین راستا تعریف می‌شد. 🔻 هم بعنوان بازوی رسانه ای ماجرا با کلیپ مملو از پروپاگاندای لوس و رگبار واژه ها و تکنیک "انداختن توپ به زمین حریف" و "فرار رو به جلو" و "کی‌بود کی‌بود من نبودم معروف"، در حمایت از پزشکیان، فاز جدیدی با لوگوی تکراری اعتدالی(کلید) و شوآف "برای_ایران" به ماجرای انتخابات اضافه کرد. 🔻اما امروز/دیروز در بال فرهنگی_اجتماعی با حضور و بهشتی، سهم و پازل اصلاحاتی پزشکیان‌ هم رو شد و تقریبا گفتمان جعلی وفاق ملی و ارتباط با دنیا را تکمیل کرد. اما آنچه که رخ داد یک حادثه غیرمترقبه بود و چهره رادیکال این جریان را با پرتاب خشونت آمیز میکروفون توسط فاضلی در واکنش به سوال/پاسخ کارشناس برنامه به رخ ده ها میلیون بیننده کشید. 🔻جسارتا این و توهین به صحنه و مخاطب و مجری و کارشناس حتی در استادیوم های ورزشی هم محکوم به جریمه بود و عجیب اینکه توسط حامیان این جریان مثل آب خوردن روایت وارونه گردید و مثل یک قهرمان توصیف شد(سبقت روایت از واقعیت).‌ برخی نیز که اساسا اعتقادی به اخلاق نداشتند این رفتار زشت را به حرکت خشن زین الدین در فینال جام جهانی ۲۰۰۶، شبیه سازی کردند و نماد و اسطوره جعلی در ژانر سیاسی/کمدی ساختند. گویا که عرصه جدی و عقلانی سیاست را با فضای هیجانی و احساسی فوتبال و تفریح اشتباه گرفته‌اند و به جای ، رفتار هیستریک خارج از قاعده(حتی در زمین فوتبال) تجویز می‌کنند. 🔻خلاصه این که در روزهای آتی شگفتانه ها و نوآوری های جدیدی از پشت صحنه جریان آقای پزشکیان شاهد خواهیم بود که به شناخت بیشتر این جریان در تاریخ سیاسی کشور خواهد انجامید. در بودنشان همین بس که در شرایط عادی و جهت جلب افکارعمومی و تن ندادن به میدان کارشناسی، به قرآن و قانون و رهبری و سیاست های کلان کشور تمسک می جویند ولی آن روی ماجرا به کل قوانین و برنامه های کشور معترض بوده و صحنه و اجرای زنده را هم با خشونت و بی‌ادبی تمام به آتش می‌کشند. 🔻سوگمندانه باید گفت: شما که تاریخ را سه سال نشده با حربه صدای بلند و تمسک به پاره حقیقت گویی و تقدس‌مآبی تحریف می کنید، حداقل به اندیشه (تئوری جامعه نمایشی/پشت صحنه و جلوی صحنه) تمسک کرده و را مدیریت کنید و جامعه را آبروداری کرده و به التهاب نکشید. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎رفتارشناسی زیگزاگی پزشکیان در انتخابات 🔻اساسا مباحث شناختی را در کلان می توان بررسی و جانمایی کرد. ۱. اطلاعات(Information): این دست از شناخت ها حاوی عدد و رقم و کدها و داده هاست که جهت آنالیز و ارزیابی یا معدل گیری از میزان بهره وری شخصی یا نهادی و بعضا جوسازی و مورد استفاده قرار می‌گیرد./ و آمار چه می‌گوید؟ ۲. ذهنیت ها(common sense): این نوع از شناخت، معلومات همه فهم و عامیانه بوده و ارتکازات و مشهورات و مقبولات فرهنگی و اعتقادی را شامل می‌شود که به طرق مختلف(استدلالی و آموزشی، تربیتی و فرهنگی یا تاریخی و جامعه شناختی) در ذهن افراد نشسته و مستقر شده است. این نوع از معلومات در راستای و جریان سازی مورد استفاده قرار می گیرد./ چگونه/به چه می اندیشند؟ ۳. معرفت ها(knowledge): این نوع از معلومات جنبه معرفت شناسانه و بنیادین دارند و برای و فضای نخبگانی و گفتمان سازی دانشی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد./ چه داریم؟ 🔻حیرت گفتمانی و دست خالی از برنامه و کارنامه 🔸جریان اصلاحات با نمایندگی آقای پزشکیان برای اتخاذ فیگور انتخاباتی دچار یک سرگردانی و آنارشیسم گفتمانی بود(کنش در چارچوب نظام یا برعکس یا...). نه از حیث معلومات نوع اول یعنی اطلاعات و عدد و رقم یا به تعبیری ، حرفی برای گفتن داشت و نه گفتمان اصلاحات و اعتدال، توان ریزی را برای الان و آینده مردم ایران در چنته می‌دید. در شرایط فقدان کارنامه(اطلاعات) و برنامه(دانش و گفتمان) و با توجه به جامعه شناسی انتخابات‌های اخیر و عدم اقبال مردم به جریان اعتدال و اصلاحات، تصمیم بر این گرفت که نوع دوم مباحث شناختی را دست گرفته و فقط با مقبولات مردم و ارتکازات جامعه سخن بگوید./توجه به فرهنگ و ذائقه عمومی جامعه 🔻روکش پوپولیستی(عوام فریبی) بر آنارشیسم گفتمانی(فقدان برنامه) 🔸موضع انتقادی و دست گذاشتن روی زخم های برساخته در دو سه سال گذشته و تاکید و تکرار کلیدواژه مردم توام با القای حرکت در ریل قوانین و ارجاع به بدنه کارشناسی(صراحت و افتخار به نادانایی در مباحث) و احترام به رهبری معظم و همچنین و روایات در پاسخ به سوالات، یک بسته عوام فریبانه و پوپولیستی ساخت که بدون حتی یک خط برنامه مدون و یا کارنامه مشخص در حل مساله های جامعه بتواند چهار مناظره چهارساعته(و پنجمی هم در پیش) و چندین برنامه کارشناسی را با اتکا به رویکرد نوع دومی پیش ببرد. 🔸در واقع‌ یک را در پیش گرفت و هم از اصولگرا بودنش و اعتقاد به حق و عدالت و ولایت گفت و هم چهره مذهبی اش را به رخ کشید و هم موضع انتقادی کلان و اصلاح طلبانه اش را در میتینگ ها و فضای میدانی دنبال کرد. 🔻بازی در زمین رای رقیب! 🔸وارد مشاجره و مناظره تن به تن نشد و رقبای اصلی اش را تحریک نکرد و از کنار رقبای فرعی هم با سکوت و بایکوت عبور کرد. در واقع با این سبک و سیاق هم سعی کرد که سبد رای اصلاحطلبانه اش را پر کند(توسل به میتینگ ها و جلسات کارشناسی) و هم با سبد رای طرف مقابلش بازی کرده(فیگور مذهبی_مردمی) و بخشی از آراء سرگردان و نه چندان محکم را جابجا کند.(علی رغم اینکه شخصیت کاریزما و جذاب آنچنانی با عبارات ویژه هم ندارد) 🔻استراتژی و چه باید کرد؟ 🔸با این اوصاف بنظر می رسد که کاندیداهای انقلابی بهمدیگر در روی صحنه علاوه بر پشت صحنه(ضمن نقادی جدی و گفتمانی پزشکیان از حیث بی برنامگی و تیم ائتلافی اعتدالی رفوزه) ضروری بنظر می رسد تا از به وجود آمده، بهره برداری منفی صورت نگیرد. 🔸این آرایش موجود و نوع نظرسنجی ها از میزان رای های منفی کاندیداها حاکی است که کاندیدای دوم جبهه انقلاب در صورت انصراف یکی به نفع دیگری، استحکام و مغناطیس کافی در را نشان نمی‌دهد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
🔎ضرورت رای استراتژیک و ائتلاف جریان انقلاب 🔻برخی اوقات که در بازی های ورزشی، تیم رقیب را دست کم گرفتیم و نتیجه را به شکل ناباورانه از کف دادیم، تعبیر کارشناسی این بوده که "با دست خودمان کار را سخت کردیم". اما چرا در جریان انتخابات و در حالی که عقبه ما شهادت آیت الله رییسی بود و عقبه رقیب، تیم و جریان ورشکسته جناب روحانی، در شرایطی اضطراب آور نسبت به نتیجه به سر می بریم و مساله و وحدت بعنوان رمز پیروزی و انقدر سخت می شود؟ 1⃣ توان تولید اجماع/اقناع: وقتی هنوز صحنه را نمی بینیم و هستیم و با فرمول های فضایی ریاضی شکاف ها را تشدید و تفسیر می کنیم یعنی توان تولید اجماع را از دست می‌دهیم و خیال رقیب را بخاطر خودزنی ها و تکثر آگاهانه ولی دچار اختلالمان راحت می‌کنیم. 2⃣ توان توزیع ماموریت/تیم: وقتی توان و انرژی تیم ما صرف از درون جبهه می شود و بدون توجه به صحنه متفاوت ملی، جریان اختلافات مجلس را تعمیم و تکرار می کنیم یعنی به بلوغ تقسیم ماموریت در جبهه انقلاب نرسیده ایم و همچنان عرصه قدرت را بدون یکدیگر تدبیر و تصویر می‌کنیم. 3⃣ توان جلب مشارکت/مردم: وقتی بدون توجه به ۳۰ درصد مرددین جامعه در اصل رای دادن و بیش از ۲۵ درصد در انتخاب کاندیدای نهایی، معطوف به دوقطبی سازی رادیکال درون جبهه خودی قلم می زنیم و قدم برمیداریم یعنی توان جلب مشارکت هم نداریم.(وقتی بعد از ، درصد بالایی از مرددین و رای شناور را شاهد هستیم یعنی تبیین کافی و دقیق و نقطه زن صورت نگرفته و نوع تبلیغات کاندیداها تا به امروز ثمربخشی لازم را در پی نداشته است). 🔻؟ 1⃣ژنرال های جبهه و بدون توجه به ، صحنه را بازبینی کنند و بازتاملی در توفیقات خلق اجماع و آسیب های تکثر داشته باشند و سردرگمی و تکثر گزینه ها را مدیریت کنند. 2⃣ستادها و محترم نیز در خلق فضای "این یا آن فرقی نمی کند" همت گمارند و دیگری خود را جریان اصلاحات و اعتدال به نمایندگی فرد مشخص/پزشکیان قرار دهند و علیه همدیگر عبارت پردازی و نکرده و میتینگ ها و کارناوال های میدانی شان را در راستای وحدت گفتمانی جهت بدهند. 3⃣ جریان انقلاب نیز تلاش خود را در جبهه قرار داده و به جای دوقطبی کاذب و شکست آفرین جلیلی_قالیباف، دوگانه ظفربخش یا نزدیک به پیروزی و صواب رییسی_روحانی را با فکت های روشن و ریکاوری خاطرات دهه نود بازنمایی کنند. 🔻هرچند که امید چندانی به عقلانیت و اتحاد مشاورین و نزدیکان هیجان زده و عصبانی دوطرف تا به امروز مشاهده نشده اما امیدواریم که بدنه اجتماعی و فعال و مومن جریان انقلاب بتواند این سردرگمی را به یک نقطه روشن و امیدآفرین در و اپوزیسیون‌های دهه هفتاد ختم نماید. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔘 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش اول: "معیار رسانه مثبت و ضرورت القای امید" ❓آیا می‌شود عاشورا را در قاب رسانه دید؟ 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗لینک با کیفت در آپارات (ع) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔎پنج عامل و ده نکته درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ 🔻بنظرم، پنج ساحت تعیین کننده در اخیر وجود داشت که نتیجه متفاوتی را رقم زد؛ ۱. سیاست ورزی بدون راهبر و میاندار فصل الخطاب ۲. سیاست ورزی بریده از فرهنگ و جامعه پردازی ۳. سیاست ورزی فاقد شبکه موثر مردمی ۴. سیاست ورزی بدون رسانه‌ روایت ساز ۵. سیاست ورزی در خلاء راهبرد انتخاباتی ترکیبی و مبتنی بر پیش‌بینی وضعیت های متکثر 🔻ذیل همین پنج ساحت، نکاتی تکمیلی را پیرامون نتیجه رخ داده تقدیم می‌کنم که بنوعی شرح و بسط محورهای مطرح شده هم می تواند تلقی شود؛ 1⃣ وقتی سیاست ورزی تکنیکال و شب امتحانی از تدریجی و استراتژیک سبقت می‌گیرد نتیجه این می شود که یک فرد غریبه از مقام اجرا با انتخاب مردم ولو با رای ضعیف و شکننده با حربه عملیات روانی و فعال سازی گسل های متنوع سیاسی_اجتماعی به کرسی می‌نشیند. 2⃣ در تفسیر و تکمیل بند اول اینکه وقتی بجای جامعه شناسی فرهنگ از جامعه شناسی سیاست جهت فهم بی‌تفاوتی یا کیفیت طعم دار و غافلگیرکننده بخشی از آراء انتخابات بهره می‌گیریم و تعصبات قومی با چاشنی حزبی را بدون در نظر گرفتن ذهن و ترور شده(بیشتر در اخبار رسانه های معاند یا مخالف و گاها در برخی از سریال های و بعضا در فیلم و سریال های خارجی و داخلی در طول زمان)، علت العلل ماجرا معرفی می‌کنیم یعنی در شناخت صحنه و زمینه دچار اختلال محاسباتی هستیم. 3⃣ در تکمیل بند قبلی وقتی خط اتصال فراگیر به و ارتباط چهره به چهره و از نزدیک با مردم را به نقطه مبهم سیاست و لحظه معلق انتخابات تقلیل می‌دهیم و به زبان ساده، مردم را دیر تحویل می‌گیریم، نتیجه عکس یا حداقلی هم درو می‌کنیم. 4⃣ وقتی حریف قومیتی، مذهبی و جنسیتی را جهت افزایش سبد رایش فعال می کند و ما نیز گسل درون گفتمانی را جهت کاهش آراء خود به او هدیه می‌دهیم، نتیجه ای جز پیچیده شدن ماجرا و در نهایت شکست در صحنه انتخابات منطقی نخواهد بود. 5⃣ وقتی در مقابل توان مالی و قدرت رسانه ‌ای رقیب، آلترناتیو و شبکه مردم سازی را دیر و خیلی دیر و بسیار پراکنده و بدون محتوای قوی و موثر و نقطه زن، استارت می‌زنیم طبیعتا در جذب آراء خاموش و مردد و سرگردان جا می‌مانیم. 6⃣ وقتی آنها روی ضعیف ترین گزینه شان به سرعت اجماع می‌کنند و ما روی بهترین گزینه هایمان هم تحلیل و اجماع راهبردی تا آخرین لحظه نداریم، فرصت عملیات جهت جلب و جذب لایه های دور جامعه و را از دست می‌دهیم و براحتی و با اختلاف اندکی قافله را میبازیم. 7⃣ آنگاه که با و بازی در زمین "آشناها" مشغول تخریب همدیگر می‌شویم و با خیال راحت و غفلت از میدان، پاس گل های کلیدی ایسم دار و لج درآور و رادیکال علیه خودی همراه با فرصت تنفس و دورخیز به رقیب می‌دهیم، نتیجه ای جز تردید و دلسردی و رای منفی به کاندیداهای خودی و ایجاد محیط امن با سپر اخلاق به کاندیدای مقابل اتفاق نمی‌افتد. 8⃣ وقتی رقیب با نمادپردازی و مصادره تم دیانت از شما پا به رقابت می‌گذارد و دست در سبد آراء شما می‌کند، گفتمان سازی و اتخاذ رفتار و منش اخلاقی خنثی بدون ایجاد و تاکتیک تبیین واقعیت رقیب و حواشی فکری و تیمی او یک روش ضعیف و کم بهره از جلب نظرات مردد و مخاطب سرگردان خواهد بود. 9⃣ مهمترین نکته اینکه ایرانی در طول این سه دهه ترور گردید و علیه جامعه بکار گرفته شد. سه مقوله بنیادی ، و که دربرگیری حداکثری در فهم و پذیرش عمومی داشتند و به تعبیر منطقی، قیاساتها معها بودند را در طول جنگ شناختی، ترور یا تفسیر وارونه نموده؛ از اولی به تعبیر کردند، دومی را به نام ابتذال و از ما ستاندند و سومی را با تعبیر مچ گیری و و شخصیت ستیزی از اثر انداختند. 🔟 وقتی اتاق های فکر ما به جای تدبیر و منطقه ای جهت مردم سازی در طول سالها و تغییر ریختار سیاسی و بافتار اجتماعی استان ها به نفع جبهه انقلاب، در فکر محاسبات و احتمالات ریاضی پیچیده و مکانیکی شب انتخاباتی بودند که کدام کاندیدا به نفع دیگری و در کدام مرحله باید کنار برود، نتیجه‌ای جز این عاید ما نخواهد شد. 🔻نتیجه اینکه در مانیفست جریان انقلاب که متکی به برای تدبیر عرصه های قدرت تعریف نمی‌شود، بایستی امر اجتماعی بر امر سیاسی مقدم شده و ذهنیت‌های رسوب یافته و شبهات ته نشین شده را در طول زمان مرتفع نمود تا اسیر قطبیدگی های فرهنگی_سیاسی و اجتماعی نشویم. 🔻۱.گفتمان سازی، ۲.شبکه سازی و ۳.شخصیت سازی برای جریان سازی و جامعه سازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای جبهه انقلاب می تواند توصیف شود تا از تکرار تشتت و شکست جلوگیری نماید. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔘 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش دوم: "رفع افسردگی جامعه به واسطه رسانه" ❓امام حسین (ع) چگونه افسردگی و غم حاکم بر واقعه عاشورا را کنترل می‌کرد؟ 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗مشاهده فایل باکیفیت در آپارات (ع) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔘 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش سوم: "برجسته سازی پیام در واقعه عاشورا" ❓"امام حسین(ع) چگونه در صحنه عاشورا ضریب پیام و اهمیت مسائل را مدیریت کرد؟" 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗نسخه باکیفت ویدئو در آپارات (ع) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔻 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔸بخش چهارم: "شیوه اعتباربخشی در رسانه با توجه به متن واقعه عاشورا" ▫️امام حسین (ع) اعتبار و سلامت نهضت را چگونه حفظ کرد؟ 🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗مشاهد نسخه باکیفیت (ع) انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش پنجم: "تولید قدرت نرم در رسانه عاشورا" 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗مشاهده نسخه با کیفیت (ع) انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش ششم: "انگاره سازی و مهندسی پیام در عاشورا" 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗مشاهده نسخه باکیفیت (ع) انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش هفتم: " شرطی سازی جامعه جهت مدیریت افکارعمومی در واقعه کربلا " 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗مشاهده نسخه با کیفیت (ع) انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از رحا مدیا
حکمرانی مردم‌پایه و ۴ شرط تحقق دولت اسلامی بررسی مؤلفه‌های دولت اسلامی جهت مبتلانشدن به مسأله‌های مدرن یک امر ضروری است تا الگوی متفاوتی از شهریاری را به منصه ظهور رسانیم. 1️⃣ عدالت به شرط مردم جذاب‌ترین گزینه در دولت‌سازی و جلب آراء فعال و نیمه‌فعال و خاموش و معترض در حکومت اسلامی، موضوع عدالت اجتماعی است. 2️⃣ معرفت بدون کدگذاری آنچه دولت‌سازی در ادبیات دینی را ممکن می‌نماید، معرفت‌افزایی است که مردم را نسبت به کم‌کاری و پرکاری دولت هوشیار کرده تا در مدار مطالبه یا حمایت، بدون مداخله پروپاگاندا عمل کند. 3️⃣ مودّت و عبور از گسل‌ها 4️⃣ معنویت در صحنه ✍️حجت الاسلام علیرضا محمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه برای خواندن متن کامل یادداشت اینجا را کلیک کنید 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش هشتم: "نقش موثر شایعات، فیک نیوزها و القاء ترس در واقعه عاشورا" 🎙حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗نسخه باکیفیت در آپارات (ع) انجمن سواد رسانه طلاب؛ 📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢"بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش نهم: "عاشورا و مارپیچ سکوت رسانه ها" 🎙️حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗نسخه با کیفیت (ع) 🆔@asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 "بازخوانی پیام های عاشورا از قاب رسانه" 🔻بخش دهم: "تولید ادبیات عاشورایی ورسالت رسانه" 🎙️حجت الاسلام دکتر علیرضا محمدلو 🔗نسخه با کیفیت (ع) 📮انجمن سواد رسانه طلاب؛ 🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
چهار ویژگی راهبردی قیام عاشورا قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» جهت درک تفاوت نگاه موقعیتی_اجتماعی با نگاه جریانی_گفتمانی، ضروری است که وجوه تمایز حرکت امام را بازخوانی نماییم و چگونگی فرصت سازی در دل بحران ها را در این قیام تاریخی، رصد و رهگیری نماییم. اما آنچه که اطلاعات آشکار عاشورا بدون توسل به نگاه های عرفانی و فلسفی بازگو می نماید، اصلی قهرمان، ایدئولوژی، تشکیلات، رسانه در نافذ بودن و حرکت تاریخی امام حسین(ع) مشهود و قابل رویت است. ابَرقهرمانی برای مکتب سازی هرجنبشی برای داینامیک بودن و اثربخشی عمیق، نیاز به یک قهرمان و لیدر و آقای خاص دارد. شخصیتی که بینش و منش او شاخص کل جریان بوده و به تنهایی توان و افق گشایی و ظرفیت الگوشدن را دارا باشد. در یک کلام به تعبیر شهیدمطهری(ره)، امام حسین (ع) یک قهرمان و بلکه ابرقهرمان بود و شاهد ماجرا اینکه یارانش بدون تردید و عاشقانه برای مسیر و مرامش، جان می دادند و دیگران نیز به پاس عظمتش، کلاه از سر برمی داشتند. ایدئولوژی برای گفتمان سازی هر جریانی برای پایایی و عمق بخشی و گفتمان سازی، نیازمند به عقبه فکری و تاریخی و می باشد. امام حسین(ع) و حرکت عاشورایی ایشان بشدت عمیق و اقناعی و استدلالی بود و خطبه منای ایشان برای توجیه هشتصدتن از نخبگان جامعه، گواه بر قیام حسینی است. تشکیلات برای شبکه سازی قهرمان بدون ایدئولوژی پایدار نمی ماند و بدون کادرسازی، در لابه لای سیاست و سانسورهای رسانه ای، گفتمانش خفه خواهد شد. پس جهت جریان_سازی و سپس گفتمان_سازی، نیاز به یک شبکه_سازی قوی و حساب شده می باشد. امام حسین علیه السلام جهت اینکه حرکت انقلابی شان در گوش جامعه معاصرش طنین انداز شده و گفتمان ایشان در کربلا دفن نشود، نمود. تربیت نیرو از خانواده خود تا افرادی که طی ده بیست سال مبارزه مخفی فرهنگی_سیاسی، سر از کوفه و بصره و بغداد درآوردند و برخی به عنوان سفیر و برخی نیز به عنوان منتقم قیام، دست به کنشگری در سطح کلان اجتماعی نمودند. رسانه ای برای جریان سازی در مرحله نهایی که برگ برنده تاریخی حرکت امام حسین(ع) شمرده میشود، آشنایی نخبگانی چون امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و...با مخاطب شناسی و جریان رسانه ای بود. امتدادتاریخی عاشورا، نتیجه درک درست اصحاب امام با ، فرهنگ، سیاست و توان روایت سازی در کوران مصیبت و سختی و تنهایی با غلبه بر روایت و جریان ظلم حاکم بود. حلقه رسانه ای واقعه عاشورا، شهرهای استراتژیکی چون کوفه و شام و مدینه را طی یک مجاهدت رسانه ای هوشمندانه هرچندمظلومانه، تحت تاثیر و ظلم ستیزی امام و یارانش در نوردیدند. واقعه عاشورا علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» 🔸چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟ 🔻پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند. اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود. 🔻مدل های شش گانه حمایت اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم. 1⃣ حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد. را به نفع ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند. 2⃣ حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود. 3⃣ حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، را در پیش گرفتند. 4⃣ حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند. 5⃣ حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند. 6⃣ حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به امام زمان خویش نائل شدند. واقعه عاشورا ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔎چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل! 🔸در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد. 1⃣رسانه‌خوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسه‌زنی و هستند و فقط می‌خوانند و متعجب می‌شوند و فوروارد می‌کنند. 2⃣رسانه‌دان ها: این صنف هم می‌خوانند و هم تحلیل می‌کنند. دروازه‌بانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است. 3⃣رسانه‌بان ها: این افراد هم می‌خوانند، هم تحلیل و دروازه‌بانی خبر انجام می‌دهند و هم در پی جریان سازی و هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم می‌کنند. 🔹برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم. 🔸در همین رابطه گفتنی است اگرچه بیش از 60 جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف که در سال 1940 نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید. 🔹در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود. 🔸این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار می‌رود. با اینکه در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی_نظری، بصورت افقی و شبکه‌ای درآمده و انسجام‌ اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان می‌توان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد. ✍علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @asre_tabyin
🔎حجت الاسلام علیرضا محمدلو در گفتگو با خبرگزاری ایکنا مطرح کرد: 🔻پنج لایه تلاقی فضای مجازی و موضوع مهدویت 🔸می‌توانیم دو نوع نگاه نسبت به و داشته باشیم، اگر مهدویت را صرفاً یک باور بدانیم، نوعی از الزامات، نتایج و دلالت‌هایی خواهد داشت و اگر آن را سوای اینکه یک باور است، و استراتژی بدانیم، نتایج و آثار متفاوت‌تری خواهد داشت. 🔸این نگاه در نسبت با فضای مجازی نیز همینطور است. اگر فضای مجازی را صرفاً یک فناوری و ابزار بدانیم یا  اینکه آن را یک با عقبه تئوریک بدانیم که هم شامل مبانی متفاوت و هم الگوریتم است، نتایج و پیامد‌های گوناگونی خواهد داشت. 🔸در واقع اگر تکنولوژی را صرفاً یک ابزار ندانسته و به جهان‌بینی، هستی‌شناسی و و عمیق‌تر قائل باشیم، می‌توانیم چنین دیدگاهی نسبت به فضای مجازی و مهدویت داشته باشیم. 🔸با توجه به این توضیح در می‌توانیم محل تلاقی فضای مجازی و مهدویت را به بحث بگذاریم... 1⃣ لایه هستی شناختی: همراه واقعیت یا عبور از واقعیت(حاد واقعیت) 2⃣ لایه معرفت شناختی: اطلاعات محور یا معرفت محور 3⃣لایه انسان شناختی: مصرف زده یا مسئولیت پذیر 4⃣ لایه جامعه شناختی: غرق در تفرد یا جمع گرا 5⃣ لایه روانشناختی: مطالبه گر یا بی تفاوت ادامه مصاحبه 👈 https://iqna.ir/00Hm1r 🆔 @asre_tabyin