💢چگونگی تشخیص خبر درست از نادرست
اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
۱: خبر را #چه_کسی نوشته است؟
در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابلپیگیری باشد بهعنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتماً سرگذشت او را نیز دنبال کنید.
۲: خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولاً آن را به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابلپیگیری باشند، میگوید. درحالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، نشانی اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابلپیگیری یا با استناد به مطالب مشابه غلطانداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابلتشخیص است.
۳: خبر #چه_زمانی منتشر شده است؟
حتماً به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای «خبر فوری» در خبر برمیخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
۴: خبر در #کجا منتشر شده است؟
خبر درست و مهم، حتماً در خبرگزاریها و وبگاههای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود. اگر خبر را برای نخستین بار در شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
۵: از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در #سه خبرگزاری و یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید بهتدریج #سواد_رسانهای خود را افزایش میدهید.
@andisheengelabi
#چیستی_جنگ_روایت_ها در عصر رسانه
محمد صرفی
سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و #جنگ_های_شبکه_ای» منتشر کرد. جان آرکیولا و دیوید رونفلد در این پژوهش ۳۸۰ صفحه ای، جمله ای طلایی دارند که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. آنان می نویسند؛ «در #جنگ های_فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که #بهترین_روایت را دارد.»
اهمیت و عمق این نظر را می توان در نظرات متفکران قرن ها پیش هم جست. حدود ۲۵۰۰ سال پیش فرمانده ای نظامی در چین باستان، تجارب و تفکرات نظامی خود را روی ورق های نازک چوب به رشته تحریر درآورد و کتاب خود را «شیوه های جنگی» یا «روش های به کارگیری نیروها» نام نهاد.
«سان تزو» به شکلی عجیب و افسانه وار، پس از فتوحات بزرگ، به طور خودخواسته ناپدید شد اما کتاب وی، او را به یکی از مشهورترین چهره های تاریخ مبدل کرد. کتاب از چنان قوتی برخوردار بود که فرمانروایان چینی ۱۳ قرن آن را به صورت محرمانه و نسل به نسل حفظ کردند تا آنکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند در قرن هشتم میلادی نسخه ای از آن را به دست آورده و به کشور خود منتقل کنند. ۳۰۰ سال پیش کتاب به فرانسوی ترجمه و وارد اروپا شد و « #هنر_جنگ» نام گرفت.
این کتاب اکنون نه تنها در آکادمی های نظامی بلکه توسط شرکت های تجاری و بازاریابی ها نیز مطالعه و تدریس شده و از آموزه های عمیق آن بهره برداری می شود.
تزو در کتاب خود بر #عملیات_روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»(Winning Without Fighting) مورد توجه محافل دانشگاهی، رسانه ای، نظامی و دولت هاست. دنیای امروز خالی از جنگ و بمب نیست و هر کشوری برای تضمین امنیت و حتی بقای خود نیاز به بمب و موشک دارد اما در سطحی بالاتر از جنگ بمب ها و موشک ها، #جنگ_روایت_ها در جریان است.
ادامه در لینک پایین مطالعه شود:
https://www.magiran.com/article/3799183
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 #سواد_رسانه
💠فیلم "#موربیوس” یکی از مهمترین فیلمهای سال ۲۰۲۰ برای طرفداران ژانر #برقهرمانی محسوب میشود و پس از فیلم “#ونوم” (Venom) دومین فیلمی است که درباره شخصیتهای منفی دنیای مردعنکبوتی یا همان اسپایدرمن ساخته میشود.
🔸️این فیلم به کارگردانی “#دنیل_اسپینوزا” (Daniel Espinosa) ساخته شده و داستان آن درباره دانشمندی به نام “#موربیوس” است که دچار یک بیماری خونریزی نادر میشود و پس از تلاش برای درمان بیماری خود، بهنوعی به یک خون آشام تبدیل میشود. “جرد لتو” نقش این شخصیت را در این فیلم ایفا میکند.
🔹️فیلمهایی مانند “#حیات” (Life)، “کودک ۴۴” (Child ۴۴) و “خانه امن” (Safe House) از جمله فیلمهای موفقی هستند که به کارگردانی “دنیل اسپینوزا” ساخته شدهاند. علاوه بر “جرد لتو”، “آدریا آرجونا”، “مت اسمیت” و “جرد هریس” نیز از دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم مورد انتظار “موربیوس” به ایفای نقش پرداختهاند.
◻فیلم جدید “موربیوس” در تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۰ (۱۰ مرداد ۱۳۹۹) بهطور رسمی اکران خود در ایالت متحد آمریکا و دیگر کشورهای جهان را آغاز خواهد کرد.
@andisheengelabi
🎯 اسکرول بیانتها: زندگی در زمانۀ اینستاگرام
— اینستاگرام یکی از شلوغترین جاهای دنیاست، ولی هیچجا به آن اندازه احساس تنهایی نمیکنید
📍توییتر عصبی و سیاسی و پر از فحاشی است، اینستاگرام زیبا و آرام و رنگارنگ. گاهی بستن توییتر و بازکردن اینستاگرام، مثل این است که از زیر آفتاب سوزان تابستان، ناگهان پا بگذارید به خنکای خوشایند بهار. اگرچه در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقهها فراوانند: فرقۀ بدنسازها با شکمهای شش تکهشان، فرقۀ شیرینیپزها با کیکها و نانهایشان، فرقۀ مدلها، سلبریتیپرستها، کتابدوستها و غیره. و بالای سر همۀ آنها، هوش مصنوعیِ ترسناکی که همهجا تعقیبتان میکند. دینا تورتوریچی دربارۀ زندگی در اینستاگرام نوشته است.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۴ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9700/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تحلیل_اطلاعات
سهم مراکز آموزشی و خرید و فروش و حمل و نقل و مکان های مذهبی و زیارتی در انتقال ویروس کرونا
ببینید که سهم اماکن مذهبی و #زیارتگاه ها و نمازجمعه چقدر اندک است.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چگونه متوجه شویم یک عکس جعلی است.
🔻یک تجربه از #جستجوی_معکوس_تصاویر
@andisheengelabi
📽نگاهی به #خروج حاتمی کیا از منظر سواد رسانهای
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
▫️فیلم خروج آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که طی روزهای نخست اکران اینترنتی مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است، از زوایای مختلف قابل نقد و بررسی است. بررسی جنبههای تخصصی فیلم قطعاً از سوی منتقدان و صاحبنظران این حوزه انجام اما این اثر را از منظر سواد رسانهای نیز میتوان مورد توجه قرار داد.
▫️تصور اینکه در عصر گسترش فناوریهای نوین ارتباطاتی تنها این تحریریه رسانهها هستند که جریان سازی می کنند، تصوری است که حوزه محاسبات را دچار #خطای_راهبردی جدی می کند. امروز نورافکن #شهروند_خبرنگاران می تواند حتی محاسبات رسانههای جریان اصلی را نیز دستخوش تغییر کند.
▫️خروج بهخوبی نشان میدهد جوامع و افراد در سطوح تحلیل مختلف بهرغم وجود مسافت بسیار در میانشان و بهصرف داشتن یک وسیله هوشمند و دسترسی به اینترنت، در وضعیت همزمانی قرار میگیرند. این کمرنگ شدن ابعاد مکانی و زمانی ایده موسوم به دهکده جهانی را تحقق عینی بخشیده و دولتها و مردم در جهانی زندگی میکنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند و در حقیقت زیست در «اکواریوم جهانی» یا « #جهان_شیشهای» محقق شده است. جهانی که یک کشاورز با لایو اینستاگرام می تواند بدون در نظر گرفتن زمان و مکان جریان ساز شود.
▫️ظهور شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت سبب شده در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات به هر کجا که لازم است یا گاها بدون تعیین هدف مشخص، منتقل شود. در این زمانه صرف #نگاه_حذفی به تکنولوژی و رسانهها از یکسو و عدم آگاهی از مهارتهای لازم جهت بهرهگیری از ابزارها و کارکردهای آن توسط شهروندان از سوی دیگر می تواند هزینههای جدی برای حاکمیتها ایجاد کند.
▫️امروز باید این واقعیت که هر تلفن همراه یک رسانه است را بپذیریم و نسبت به آموزش مهارتهای لازم به شهروندان جهت زیست دقیقتر در عصر #انفجار_اطلاعات و انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی اقدام ملی شود. نداشتن سواد رسانهای و اطلاعاتی می تواند مسائل درون سرزمینی را به چالش جدی برای یک کشور در خارج از مرزهای جغرافیای اش تبدیل کرده و منجر به رفتارهایی با چاشنی دوری از عقلانیت و مبتنی بر شتابزدگی شود.
▫️#خروج از مرحله انکار تکنولوژی و توجه به ضرورت فراگیری دانشهای مرتبط با آنکه منجر به تربیت شهروندانی با رفتارهای هوشمندانهتر شود، بایسته مورد تأکید زندگی در جامعه شبکهای است.
@andisheengelabi
دیکشنری کمبریج واژهی #نوموفوبیا بهمعنای «بیگوشیهراسی» یا «هراس ناشی از همراه نداشتن یا شارژ نبودن موبایل» را واژهی سال ۲۰۱۸ معرفی کرده که سرواژهی این عبارت است:
no mobile phone phobia
به گفتهی روانشناسان، یکی از دلایل این اختلال، #ارضا_نشدن احساساتی است که در زندگی واقعی فرصت بروز پیدا نمیکنند و افراد تنها از تخلیهی آنها در فضای مجازی راضی میشوند. بنا به یک آمار تحقیقی، امروزه ۵۸ درصد مردان و ۴۷ درصد زنان به اختلال #نوموفوبیا دچارند.
کارشناسان دیکشنری کمبریج چهار واژهی
نوموفوبیا بهمعنای « #بیگوشیهراسی»
فاصلهی جنسیتی
جلوگیری از بیان ایده و تفکر دیگران
تخریب محیط زیست
را بهعنوان نامزدهای نهایی واژهی سال انتخاب کرده بودند که در نهایت «نوموفوبیا» با رأیگیری بهعنوان کلمهی سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.
@andisheengelabi
🎯 این روزها کمتر از هر زمان دیگری تنهاییم
— تنهایی چطور میتواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد؟
📍چند وقتی است که حسابی از یکدیگر جدا افتادهایم و در تلۀ دیوارها محصور شدهایم. هرقدر هم بگویند که فاصلهگذاری اجتماعی حیاتی است، باز از سختی آن کم نمیکند. بااینحال، چیزهای زیادی در دسترس است که میتواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد و، برخلاف تصور، «تنهایی» یکی از آنهاست. تنهایی فقط وضعیتی نامطلوب که باید سرکوب شود یا از بین برود نیست. تنهایی جنبهای شگفتانگیز و اعجابآور نیز دارد.
🔖 ۱۱۵۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9702/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍مارشال مکلوهان؛ داستان یک #پیشگویی
🔻سالها پیش از اینکه کسی بتواند یک #توییت بنویسد، یا در #فیسبوک پخش زنده داشته باشد، #مارشال_مک_لوهان یک پیشگویی را ارائه کرد.
شاید مشهورترین جمله او را شنیده باشید: «#رسانه، همان پیام است.» اما داستان این پیشگویی را هم تماشا کنید!
همه چیز به #حالا تبدیل شده است.
تاثیر شدید #فرمِ دریافت اطلاعات بر #سبک_زندگی و تجربه بشر از دنیا...
@andisheengelabi
#نقدفیلم
«سریع و خشمگین تقدیم میکند: هابز و شاو» محصول سینمایی سال 2019 غول فیلم سازی، هالیوود در ژانر اکشن و ماجرایی به کارگردانی دیوید لیچ و نویسندگی کریس مورگان است. هابز و شاو، اسپین آف مجموعه فیلمهای سریع و خشن است و بر اساس کاراکترهایی به همین نام ساخته شدهاست.
خلاصه داستان:
فیلم با صحنهای ازمامورMI6 هتی (ونسا کربی) در عملیاتی برای دست یابی به ویروسی که پتانسیل از بین بردن بشریت را دارد، آغاز میشود. در همان ماموریت ابر سرباز،بریکستون (ادریس البا) توسط #سازمان سیاهی ملقب به اتیون که سازنده این ویروس است، برای پس گرفتن این ویروس فرستاده میشود. هتی در تلاش برای #نجات دادن دنیا، ویروس را به بدن خود تزریق می کند و چند ساعت بیشتر وقت ندارد تا به محل امنی رسیده و #ویروس را خارج کند، وگرنه #پایان_جهان زودتر از آنچه انتظارش را دارید به وقوع میپیوندد. در پی این اتفاق ها، سازمان اطلاعاتی آمریکا CIA هابز (دواین جانسون) و شاو (جیسون استاتهام) را به عنوان یک تیم برای پیدا کردن هتی و ویروس میفرستد. اما مشکلات زیادی وجود دارد، ایتونخبرگزاریها را در اختیار خود دارد و با #خبرساختگی در مورد اینکه هتی، هابز و شاو خائنین به بشریت هستند و باید به هر قیمت جلوی آنها گرفته شود، آن ها را مورد اتهام قرار می دهد.
@andisheengelabi
#تحلیل_و_بررسی فیلم سینمایی هابز و شاو
جدای از نقد و بررسی مرسوم فیلم سریع و خشمگین، #هابز_و_شاو و جلوه های ویژه چشم نواز فیلم که تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشت، در این یادداشت به ابعاد دیگر و لایه های کمتر توجه شده آن پرداخته خواهد شد.
همانطور که اکثر بینندگان انتظار فیلمی پر برخورد و تعقیب و گریز را دارند، هابز و شاو برای کمک به خنثی کردن یک #تهدید بزرگ بینالمللی که #ویروس_زیست_مهندسی شده مرگبار که در دست افراد نادرست افتادهاست، فراخوانده میشوند. این ویروس ظاهرا اعضای بدن افراد را آلوده میکند و تمام تلاش بریکستون این است که بتواند این ویروس کشنده را در اختیار بگیرد و آن را تحویل مقاماتسازمان ایتون دهد.
هدف از این برنامه و دست یابی به ویروس ایجاد -رعب و #وحشت در جهان و حکومت ها است تا سازمان ایتون بتواند خود به تنهایی بر جهان حکم رانی کند و از #هرج_و_مرج ها کمال استفاده را ببرد. در فیلم به صورت خیلی گویا بیان می کند که اگر شما بهترین سربازها و حتی ابر سرباز ها را در اختیار داشته باشید آنچه که می تواند شما را قوی سازد چیزی نیست جز #ضعیف_سازی_دیگران و رئیس سازمان ایتون با آنکه تکنولوژی ساخت #ابر_انسان را دارد ولی راهبرد و راهکار خود را در تضعیف حکومت های جهانی و نیازمند کردن آن ها به خود می داند.
با بیان این نوع تحلیل اولین چیزی که متبادر به ذهن است؛ انتشار ویروس در بین مردم، جهت بهره برداری های اقتصادی و اجتماعی است، تا بتواند کشور ها را با یک چالش مواجه سازد و از این برنامه و #ویروس ساخته شده اهداف مهمتر خود مانند نیازمند کردن حکومت ها، #ایجاد_اختلال در برنامه ای سازمانی کشورها مانند سیاست های اقتصادی و اجتماعی را پیش برد.
همچنین در این فیلم بیننده با یک #منجی_گری_آمریکایی_و_انگلیسی مواجه می گردد. در فیلم «هابز و شاو» مخاطب با #سه_شخصیت_منجی از دو کشور #آمریکا و #انگلستان رو به رو است، و فیلم تلاش می کند این را به بیننده منتقل نماید که حتی هتی بهترین مامور MI6 انگلستان زندگی خود را برای نجات جان مردم، به خطر می اندازد تا چهره ای موجه و قابل قبول و حتی حامی مردم جهان از کشورهای استعمارگر و مستکبر انگلستان و آمریکا نشان دهد و تا حدی نیز موفق بر این کار بوده است.
جمع بندی:
در #رسانه_های_فرهنگ_ساز_هالیوودی، جنگ های نظامی و لشگرکشی های انسانی جایگاه خود را به #جنگ_بیولوژیکی و ویروسی در بین ابرقدرت های جهان داده است، و در صدد بیان این است که اگر در سابق حکومت ها به دنبال نیرو های نظامی قوی و قدرتمند بودند، دیگر این دوره و زمانه را باید عصر جنگ های بیولوژیکی دانست، زیرا با کمترین هزینه و بدون هیچ رد پایی، بزرگترین ضربه ها را بر پیکر حکومت های وارد سازند تا بتوانند بیشترین بهره سیاسی و اقتصادی را در جهان مواجه با هرج و مرج ها بگیرند و ملت ها را محتاج خود سازند.
نویسنده: مهدی فولادوند
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اطلاعات ما چه اهمیتی دارند ؟
#گروگان_گیری_اطلاعات چیست؟
فروش اطلاعات چگونه صورت می گیرد؟
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه_ای
#موشن_گرافیک
#اخبار_جعلی در جریان خبر و #فضای_مجازی را چگونه تشخیص دهیم؟
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ردپای_دیجیتال و #شناسایی_شخصیت
🚦مدیر #گوگل داره درباره دسترسیهای گوگل در گوشی ما توضیح میده
🔸تقریبا هرکاری که میکنیم رو متوجه میشن😳
#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
#سواد_رسانه_ای
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👁چقدر به بارگذاری ذهنهایمان نزدیک هستیم؟
#ردیابی_عصبی_چیست؟
#آینده_پژوهی
🗣زبان زیرنویس: فارسی
👣آیندهای را تصور کنید که هیچ کس در آن نمیمیرد، در عوض، ذهن ما در #دنیای_دیجیتال بارگذاری میشود. آن ها ممکن است در یک جسم واقعی، #شبیه_سازی شده با آواتار زندگی کنند و هنوز هم بتوانند به #دنیای_بیولوژیکی فراخوانده شده و حضور یابند. بارگذاری ذهن، جذابیت خیلی زیادی دارد. اما برای اسکن کردن #مغز یک شخص و #بارگذاری_ذهن او چه چیزی لازم است؟ مایکل اس. ای. گرازیانو چالشها را مو شکافی میکند.درس از «مایکل اس. ای. گرازیانو»، به کارگردانی « استودیو لابستر»
#هک_شدن_انسان
#ذهن_شناسی
@andisheengelabi
#کمربند_دل را خوب و محکم ببندیم و خیز بلند و #سرعت_حداکثری را چاشنی حضورمان در ماه مهمانی خداوند نماییم...
حضرت علی علیه السلام :
صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ اللِّسَانِ وَ صِيَامُ اللِّسَانِ خَيْرٌ مِنْ صِيَامِ الْبَطْن
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
امید که در عید سعید فطر، از روزه داران پرروزی و دست پر از سفره #ماه_مهمانی_خدا شمرده شویم.
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما از تو به غیر تو نداریم تمنا...
#یا_ابالفضل...
بی دست کربلا دست مرا بگیر و هادی ما برای زندگی تحت پرچم ولایت باش...
@andisheengelabi
تحلیل و بررسی #پدیده_لایو
📱نگاهی به اینستاگرام و رونق «لایو» در عصر قرنطینه
🔻نگاهی آماری به #اینستاگرام:
هر روزه بیش از ۱۰۰ میلیون عکس در اینستاگرام منتشر میشود. تعداد کاربران اینترنت در ایران ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار نفر است. در این بین، تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام ۲۴ میلیون نفر اعلام شده است. این یعنی ۳۲ درصد ایرانیان کاربران فعال دارای صفحه شخصی در این نرم افزار هستند.
🔻کاری که اینستاگرام می کند
فیلترهای اینستاگرام، اصلی است که واقعیتها را پنهان میکند. عکسهایی که #یکهویی نیستند و برای گرفته شدنشان مدتها زمان صرف شده تا به بهترین شکل ویرایش شوند. از طرفی دست بالای دست بسیار است. بسیاری دیگر هستند که همواره این روش را برای زیباتر دیده شدنشان به کار میگیرند. درنتیجه زنجیرهای از #حسادتها شکل میگیرد. اینجاست که به صرف زمان طولانی برای این کار توجهی نمیکنند و این رقابت پایان ندارد.
اگر برای مدتی فیلترهای اینستاگرام غیرفعال شوند احتمالاً خیلی از خانهها، غذاها، اندامهای بدن و قیافههای پیشین قابل شناخته شدن نیستند. همه ما با یک جستجو ساده در اکسپلورر اینستاگرام دنیای متفاوتی را شاهد هستیم؛ زندگیهایی با بالاترین سطح ایده آل ها و به اصطلاح لاکچری. افرادی که لباسهای شیک و فاخر میپوشند، مرتب و آراستهاند، غذاهای رنگارنگ با ظاهری زیبا میخورند، کمترین نوشیدنی صبحانه شأن قهوه است، مدام دنبال تفریح و سفر هستند و سلفی گرفتن. زندگی رویایی که آرزوی خیلی هاست. اما همه اینها مختص #زندگیهای_اینستاگرامی است.
هر کسی که این گونه زندگیها را میبیند با خود میاندیشد که چقدر از زندگی عقب مانده است. دچار حسادت و به هر وسیله و ابزاری متوسل میشود تا خود را به آن شکل بیاراید و زندگی اش را تغییر دهد در نتیجه از واقعیت دورتر و دورتر میشود. غافل از اینکه همه این تصاویر فقط یک روی سکه را نشان میدهند.
🔻لایوهای جنجالساز کرونایی و ویژگی های لایو
لایو تبدیل به ابزار پرمخاطبی در فضای مجازی ایرانیها شده است. اینستاگرام با به وجود آوردن این ابزار #تعامل_بیواسطه و مستقیم یک بار دیگر از شبکهها و رسانهها و نرمافزارهای مشابه پیش افتاده است و از ۸ شب به بعد بازار لایوهای اینستاگرامی داغ میشود. لایو امکان #کامنتگذاری دارد. کامنتهایی که ممکن است در همان زمان توسط لایودهنده خوانده شود و جواب داده شود و به این ترتیب یک تعامل واقعی دوطرفه اتفاق بیفتد.
این تعامل به دوران کرونا منحصر نخواهد شد و لایو در حال تبدیل به یک ارتباط رسانهای دو طرفه و هیجان برانگیز است. بدون هیچ کنترل و محدودیت رسانهای (تنها یک ساعته بودن زمان) آدمهای روبروی یکدیگر مینشینند و بدون هیچ گونه محدودیت فرمی و محتوایی درباره هر آنچه میخواهند صحبت میکنند. امکانی که در رسانههای رسمی حتی قابلتصور نیز نیست.
رسانههای رسمی دوباره با رقیب سرسختی مواجه شدهاند و دوباره به زحمت زیادی افتادهاند تا مشتریان همیشگی شبهنگام خود را حفظ کنند.
🔹متن کامل را در لینک زیر بخوانید:
👉mehrnews.com/xRHSQ
@andisheengelabi
دنبال کردن #سلبریتیهای_اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی #ناامید میسازد؟
🔻دنیای مدرن مداوماً به ما القا میکند که بقیه دارند خوش میگذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما میدانیم زندگی آدمها به شادی و طراوتِ صفحههای اینستاگرامشان نیست. با اینحال، مگر میشود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم.
وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر میبینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه میکنیم.
آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک مینامد.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/jh91j/
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یکی از شاخص های دستیابی به مهارت «سواد رسانه ای» اخذ «رژیم مصرف رسانه ای» است.
برای این موضوع میتوان چند راهکار عملی پیشنهاد داد.
#موشنگرافی
#سواد_رسانه
#رژیم_مصرف
@andisheengelabi
🖌 #یادداشت_رسانه:
📙عصر کلبه دیجیتال و #رسالت_تمدنی_رسانه
با مختصاتی که شیوع ویروس کرونا رقم زده، در شرایطی قرار گرفته ایم که از سر اجبار و الزام هم که شده، در معرض حداکثری رسانه قرار گرفته ایم و زندگی را در کنار گوشی و تلویزیون و خانواده سپری می نماییم.
کودکان پای درس های #شبکه_پویا، نوجوانان پای #بازی_های_استراتژیک و آنلاین، جوانان هم بعضا پای درس و استرس کنکور و بعضا پای سریال های جنگی و #عاشقانه و اکشن #فیلیمو و آوانما و تلویزیون و تعداد قابل توجهی نیز پای روابط اجتماعی دوستانه عمیق تر از گذشته، روزگار کرونایی را از سر می گذرانند.
تکلیف بزرگترها نیز با دورکاری های دیجیتال و الکترونیکی و البته سریال های رسانه مشخص شده و فصل مشترک همه ما، #زندگی_دیجیتال در سایه کرونا و رعایت بهداشت می باشد.
آنچه که #الوین_تافلر در کتاب موج سوم(۴۰سال پیش) بعنوان تاملات آینده پژوهانه نگاشته و از #کلبه_الکترونیک بعنوان سبک زندگی آینده بشر سخن گفته، با شرایط فعلی و ظهور نسل جدید فناوری های دیجیتال و البته شرایط بهداشتی_زیستی حاکم بر دنیا در حال رقم خوردن است.
#چه_خواهد_شد؟
آنچه که محل تامل جدی است، مدیریت سیستم اقتصادی و آموزشی و سیاسی دنیاست که طرح دولت های الکترونیک و شهر دیجیتال و #شهروندهوشمند در این راستا بطور جدی و فراگیر در حال پیگیری در سطح بین المللی است.
دغدغه جدی در هوشمند و دیجیتالی شدن شهرها و کشورها، فردیت بیش ازحد و #اتمیزه_شدن افراطی زندگی است که به تعبیر فردیناندتونیس، #اراده_های_ارگانیک و گمین شافت ها(اجتماع و روابط میان فردی و احساسات دوسویه) کاهش یافته و #اراده_های_سنجیده و گزل شافت ها(جامعه و روابط منفعت محور و حسابگرانه) افزایش صعودی تری نسبت به امروزمان خواهند یافت.
آنچه که رخ خواهد داد، همان #مرگ_سوژه(انسان_هوشمند) این بار زیرچرخ های شهرهای هوشمندی است که از طریق مناسبات جدید بین المللی خواهد بود.سوژه هایی که بدلیل #تفرد و #سرگرمی و #مصرف_بالای_رسانه_ای، به مرگ ملایم در سطح خلاقیت و ارتباطات و حیات جمعی خواهد رسید.
دیوید رایزمن که سه نوع شخصیت #سنت_راهبر(تابع قواعدسنتی) ، #درون_راهبر(عقل محور و فعال) و #دگرراهبر(تحت تاثیر نیروهای بیرونی) را از هم تفکیک نمود، انسان دوره دگرراهبر را #توده_منفعل و #تاثیرپذیر می داند که وسایل ارتباط جمعی بطور دائم بر روی او اثر می گذارند تا وادارش کنند با جماعت همرنگ شود.
این همرنگی جماعت نتیجه #مارپیچ_سکوتی است که بدلیل نیاز و مصرف حداکثری رسانه و اعتمادحداکثری حاصل از آن و در نتیجه کنش انفعالی(سکوت) شهروندان رخ خواهد داد.
#چه_باید_کرد؟
اگر بخواهیم سراشیبی هوشمند شدن دنیا را #کنترل کنیم و متناسب با فرهنگ خودی، از ابزار و سیستم های دیجیتال بهره حداکثری ببریم بایستی #مرزهای_مجازی خود را در سطح راهبردی پررنگ کنیم و #مغزدیجیتال خود را با #راه_اندازی_شبکه_ملی_اطلاعات تحقق ببخشیم.
در مرحله عملیاتی بایستی به فکر #تقویت_سوژه_ها باشیم و #تفکرانتقادی و خلاق را بعنوان عامل احیای سوژه ها آموزش داده و حمایت نماییم.
#سوادرسانه_ای را بعنوان سپردفاعی عاملیت و #تربیت_انسان_های_درون_راهبر در مقابل ساختارهای نامهربان و ناکارآمد را فعال و فراگیر کرده و #یاغی_گری(انتقادی بودن و مهارت تحلیل گری
)در دنیای مجازی را رشد و تکثیر نماییم.
#خودآگاهی_معنوی جامعه و اندیشه بازگشت به سمت مبداهستی"خدا" و معاداندیشی را در سطح آموزشی و رسانه ای بعنوان یک رسالت جدی، عملیاتی و پیگیری نماییم.
گام های مذکور می توانند بعنوان یک آفند درسطح راهبردی و همچنین پدافندغیرعامل در سطح عملیاتی عمل نموده و زمینه ساز یک جامعه دینی و #تمدن_نوین_اسلامی نیز واقع شوند.
علیرضامحمدلو
@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انیمیشن
#اتمیزه_شدن و #تنهایی_انسان ها چگونه در ساحت استفاده از گوشی ها محقق می شود؟
۱.فیگورهای اینیستاگرامی
۲.افسردگی های پشت صحنه
۳.تنهایی و غربت
۴.خیلی دور با نزدیکان
۵.بی عاطفگی و بیرحمی اندوریدی
۶.سقوط تمدنی
@andisheengelabi