eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅پنج فیلتر رسانه های جمعی از دید نوام چامسکی.. 🧿پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی چیست؟ 🧿مطبوعات یا آزادی اندیشه چیست؟ 🧿تولیدرضایت چگونه و با چه هدفی صورت می گیرد؟ @andisheengelabi
🔎 رسانه هویت خودآگاهی آنچه که امروزه در مواجهه با رسانه ها و در مصرف الکترونیکی و دیجیتالی مردم اهمیت دارد سطح خودشناسی و میزان دوری و نزدیکی انسان ها در نسبت با خودآگاهی است. آیا رسانه ها خودآگاهی ما را تقویت می کنند یا ما را از خویشتن خود دور می سازند؟ خودآگاهی یعنی نزدیک شدن به شناخت ضعف ها و قوت ها و آشنایی عمیق با آرزوها و احساسات، عشق ها و نفرت ها و توانمندی ها و نارسایی ها و دریک کلام، پاسخ درست به و سوال "من کیستم؟" می باشد. جامعه در ادبیات برخی جامعه شناسان، ملجا و معرف هویت افراد می باشد. "چارلز هربرت کولی"، تعبیر را برای تعریف شخصیت و خودآگاهی انسان به کار می برد و انسان را در قیاس با نظر و نگاه دیگران تعریف می کند. "اروین گافمن"، کنش های افراد را نقش ها یا انتظاراتی می بیند که دیگران از ما در شرایطی معین دارند و "ما بازیگرانی هستیم که پشت صحنه ای متفاوت از جلوی صحنه تعاملاتمان داریم". تورستن وبلن از مصرف نمایشی برای کسب شهرت سخن می گوید و گئورک زیمل نیز عامل فرار از گمنامی در کلانشهرها را مصرف زدگی معرفی می نماید که هردو به کسب شهرت و رسیدن به هویت توجه دارند و عامل خودآگاهی را در چیزهایی خارج از درون انسان جست و جو می کنند. در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و رسانه زدگیِ مفرط که لایک گرفتن از محیط و زندگی به شرط توجه دیگران و عقلانیت درقفس وابستگی ها، سکه رایج بوده و به تعبیر "بودریار"، حادواقعیت حاکم بلامنازعی گشته و نشانه ها و جعلیات غلبه یافته و "فِیک بودن، جای واقعیت را پر کرده" و به تعبیر دقیق تر، رخ داده است، قربانی اصلی چنین اتمسفری، مساله هویت و خودآگاهی بوده که حاصل فرهنگ مصرف زده، نمایشی و جعلی می باشد. پدیده های چون ایفلوئنسرها و شاخ های فضای مجازی، در پارادایم خودآیینه سان و جعلی و مصرف زده و شهرت طلب، قابل فهم بوده که اگر ۱. به تقویت فردیت افراد توجه نکنیم و به واقعیت درونی غنی و ریشه دار با کسب مهارت های زندگی اهتمام نورزیم ۲. اگر به خلوت های معنوی و پررنگ، کم اهمیت باشیم ۳. اگر خاطرات شخصی و خانوادگی کمرنگ و هیجانی داشته باشیم ۴. اگر مطالعه و تفکرانتقادی به عادت ثانوی ما در روند زندگی روزمره مان تبدیل نشود، مرگ سوژه و بحران هویت و تعلیق فرهنگ و افول تمدنی را همچون غرب، تجربه خواهیم نمود. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر فرهنگ و رسانه @andisheengelabi
کتاب «کرونا در آیینه سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» منتشر شد در این کتاب که به قلم معصومه نصیری و توسط انتشارات پشتیبان به چاپ رسیده است، آمده است: رسانه به معنای همه‌جانبه آن دیگر تنها اطلاع‌رسان و آگهی بخش نیست. در این بستر زمانی، رسانه آموزش می‌دهد، اقتصاد قرنطینه‌ای را هدایت می‌کند، امید می‌آفریند، با گمراهی مقابله کرده و عزم عمومی برای مواجهه با تحولات را ایجاد می‌کند. رسانه امروز بسان قطعه‌ای استراتژیک از پازل تحولات جهانی می‌تواند سامان دهنده یا برهم زننده نظم و امنیت باشند. می‌تواند یاری گری مخاطب باشد یا ضدمخاطب رفتار کند. اما هر آنچه هست رسانه با همه کارکردها امروز توانسته جهان را از مرحله بحران به سمت فراگیری عمومی نحوه مقابله با بحران و به شکل فراسرزمینی کند. این کتاب تقدیم شده است به ساحت نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روح ملکوتی شهید گرانقدر سپهبد شهید قاسم سلیمانی «کرونا در آیینه‌ی سواد رسانه‌ای و علوم شناختی» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.ir/book/76735 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 (اعتیاد به اینترنت) 🔴چه کسانی بیشتر به اینترنت دارند؟؟ 🔵به طور میانگین کودکان و نوجوانان در هفته چند ساعت از اینترنت استفاده میکنند؟؟ ⚫اولین راه درمان اعتیاد به اینترنت چیست؟؟ @andisheengelabi
تبدیل نقطه قوت یک کشور به نقطه هراس و پاشنه آشیل با تاکتیک در عملیات روانی رسانه ای یعنی.... "ایران_انفجار" و "ایران_آتش_سوزی" راه انداخته اند و مدام با توسل به و و فریب رسانه ای، می کنند. کشور را هدف گرفته اند تا نقطه اتکای دیپلماتیک و ثبات اجتماعی و...را به معامله بکشانند. @andisheengelabi
کرونا و تمدن بشری6.pdf
2.31M
➕/🔻کرونا و تمدن بشری 🔻 مجموعه ای منتخب از نوشتارها در فضای مجاز یست که از اغاز شیوع این ویروس تا پایان اردیبهشت ۹۹ با رویکرد تمدنی توسط صاحب نظران حوزه های تخصصی نگاشته شده است. ⭐️⭐️⭐️ مرجع‌آموزش‌آزاد‌علوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 چه کار کنیم در جامعه رونق بگیره؟ تاثیر بر حجاب... متغیر اصلی حجاب و .... مدل ارتباطی پدر و مادر در ، چگونه مانع تبرج دختران در جامعه می شود؟ 🆔@asre_tabyin
هدایت شده از ️گنج نهفته
🌹توصیه به زنان: از خانه قدم به دنیای بیرون بگذارید در حالی که زنانگی تان پشت در جامانده است، تا انسانی در جمع حضور یافته باشد و اندیشه و گفتار و رفتار او مورد توجه و احترام قرار بگیرد؛ نه جلوه‌های زیبای جسم و زنانگی‌اش @gangenahofte
هدایت شده از ️گنج نهفته
✅زنان آگاه، الگوی زن مسلمان را نشان دهند زنان، زنان باسواد، زنان آگاه، زنان بامعرفت، در همه این میدانها بایستی پیشروی کنند؛ الگوی زن را نشان بدهند؛ بگویند زن مسلمان زنی است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگی خود را، ظرافتها و رقّتها و لطافتهای خود را حفظ میکند؛ هم از حق خود دفاع میکند؛ هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرّب به خدا پیشروی میکند و شخصیتهای برجسته‌ای را نشان میدهد و هم در میدان سیاسی حضور دارد. این میشود الگویی برای زنان. ۱۳۷۹/۰۶/۳۰ @gangenahofte
هدایت شده از ️گنج نهفته
✅احساس آسایش ناشی از حجاب را بیان کنید دید اسلامی در زمینه‌ی مسائل حجاب، بسیار دید خوب و روشنی است. می‌گویید: «ما با این حجاب، احساس آسایش می‌کنیم و این لباسِ مشارکت ماست»! بله؛ کاملاً تعبیر درست و خوبی است. این، دیدگاهِ کاملاً صحیحی است. این را هرچه بیشتر بیان کنید و بگویید، بهتر است. ۱۳۷۷/۰۷/۱۸ @gangenahofte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالا که تا دندان مسلح با ۲۰۰ملوان و تجهیزات موشکی و... در سواحل کالیفرنیا و بندر سن دیگو، دچار انفجار و حریق شده ، خبرگزاری BBC، با تکنیک و سانسورعمدی، حتی یک خط خبری ساده هم به این مساله اختصاص نمیدهد. سایر خبرگزاری های غربی و عربی نیز با تکنیک های و و ، سعی در تقلیل حادثه و فرافکنی دارند. علیرضامحمدلو @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستندات و اعترافات تکان دهنده ۳ سارق مسلحِ محکوم به اعدام ◻️مستندات و اعترافات تکان دهنده ۳ محکوم به اعدام که اخیرا توسط ها و بخاطر حضور در اغتشاشات و فتنه بنزینی ۹۸ با هشتک اعدام نکنید مورد حمایت قرار گرفتند. @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صفر تا صد ماجرای حکم اعدام سه و هشتگ سازی ضدانقلاب و bbc و #۳میلیون_توییت_فیک ربات ساخته ی کمپ منافقین در آمریکا و کانادا و استرالیا و سعودی و حمایت کور برخی سلبریتی ها... 🔻در 90 ثانیه کل داستان را متوجه میشوید... @andisheengelabi
◀️سلبریتی‌ها چه فرقی با آدم‌های مشهور دارند؟ 💢سلبریتی‌ها گرچه در شیپور آشنایی می‌دمند، اما فاصله‌ای کهکشانی با مخاطبشان دارند... *⃣بعضی‌ها را همه می‌شناسند، اما نمی‌شود به آن‌ها گفت «سلبریتی». سلبریتی‌شدن چیزی بیشتر از شهرت لازم دارد. برخلاف آن‌ آدم‌های سرشناسی که شاید از زندگی‌شان چندان سر درنیاوریم، سلبریتی‌ها به‌طرز عجیبی به ما شباهت دارند. مثل ما شوخی می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند، و غذا می‌خورند. اما این شباهت ذره‌ای از فاصلۀ کهکشانی آن‌ها با ما کم نمی‌کند. مهم‌ترین اتفاقات زندگی ما به گوش کسی نمی‌رسد، درحالی‌که خبرهای پیش‌پاافتادۀ آن‌ها دنیا را پر می‌کند. این نزدیکانِ بسیار دور واقعاً چه فرقی با دیگران دارند؟ ادامه دراینجا بخوانید👇 http://m.tarjomaan.com/neveshtar/9537/ @andisheengelabi
امام جواد علیه السلام فرمودند: اعتماد به خداوند متعال؛ بهای هر چیز گرانی است ؛ و نردبان رسیدن به هر بلندایی 📚منبع :منتخب میزان الحکمه ج۲ص۱۰۸۹ ◾️شهادت علیه السلام تسلیت @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️نظارت‌ها کجاست؟ ⚠️گسترش استفاده از واژگان شنیع اروتیک و ادبیات رختخوابی در برنامه روحوضی و بی در و پیکر ام شو ⛔️این تاک شو زرد و مهوع از بدو شروع با تیزر مازوخیستی که منتشر کرد معلوم بود به کجا خواهد رسید و تا امروز هم تنها با حرکت در مسیر ابتذال و خالتوربازی‌های رایج این روزهای فضای مجازی، خودش را زنده نگه داشته... 🚫این سوال از حسین انتظامی و اعضای شورای صدور پروانه سازمان سینمایی مطرح است که چطور در پی و جذب بیننده به هر قیمتی، حاضر به عدول از خطوط قرمز اخلاقی و پختن نان مبتذل خود در تنور بی نظارتی VOD ها شدند؟ @irwipe @andisheengelabi
❇️❇️❇️❇️ 📚برشی از کتاب 🔸شلوغی و درهمی مدارهای کوتاه اینترنت، هم افکار آگاهانه و هم ناآگاهانه ذهن ما را از تفکر عمیق یا خلاق باز میدارد. 🔸مغز ما به واحدهای پردازشگر ساده ای تبدیل می شود که صرفا اطلاعات را به بخش ناخودآگاه هدایت می کند و فورا عقب می نشیند. ✅✅✅ 🌐🌐🌐 عصر جدید عصر رسانه @andisheengelabi
- رَبّ‌ما‌دیوارِبیتش‌زین‌سبب‌تخریب‌کرد؛ تابفھماندکھ‌اوخانه‌خرابِ‌حیدر‌؏است(: عیدولایت مبارک...
ناخودآگاه تسخیرشده، کنشگری مدیریت شده رسانه امروز ما را مطلع می خواهد ولی محقق نمی خواهد، ما را کنجکاو میخواهد ولی عمیق نمیخواهد، به احساسات ما احترام می گذارد ولی به شعور و عقلانیت ما بها نمی دهد. خود را دلسوز ما می داند ولی ما را اسیر خود می خواند. آری در عصرجدید و دنیای رسانه شاید همین باشد که اگر رسانه را لحظه ای دست کم بگیریم و درحدسرگرمی با آن برخورد کنیم و مواجهه هوشمندانه نداشته باشیم، راه مفرّ و دررویی را از قبول عوارض و نتایج آن، پیش پای خود نخواهیم داشت و بدلیل ناخودآگاه تسخیر شده، کنشگری مدیریت شده در عرصه فردی و اجتماعی را شاهد خواهیم بود. با این اوصاف مجبوریم که از وضع موجود با تمام کم و کاستی هایش لذت ببریم و اگر نبریم بازنده نامیده می شویم و در تنازع بقا نیز از حذف شدگان دنیای رسانه از ما اسم برده خواهد شد. اگر چندگام جلوتر و چندگام عقب تر از ماجرای رسانه ها را ندانیم و نخوانیم، همراه رسانه خواهیم بود و روایت خواهیم شد و بدون اینکه هژمونی حاکم و آن را متوجه شویم همدل و همصدای رسانه نیز خواهیم شد. برای همین منظور بایستی سه محور مبانی، مسائل و نتایج رسانه ای را ضروری پنداشته و در خاطر داشته باشیم. ضروری است که مبانی(چندگام عقب تر) و نتایج(چندگام جلوتر) هرفعالیت و محتوای رسانه ای را کنیم تا بتوانیم از مسائل و موقعیت موجود، تحلیل و ارزیابی درستی داشته باشیم. و چیستی ها و چگونگی ها سوالاتی سخت ولی بنیادین برای فهم و مصرف رسانه ای و البته تولید و فعالیت رسانه ای است که اگر در قبال چنین سوالاتی، دچار تنبلی فکری یا باشیم و حوصله یا قدرت پردازش داده ها را سانسور نماییم، قطعا در مدت کوتاهی، عوارض خبرخوانی غیرحرفه ای، از زودباوری در مواجهه با شایعات گرفته تا افسردگی و استرس درقبال خبرهای منفی و ناامیدی و بی رغبتی و سردرگمی بدلیل مواجهه با اخبارمتناقض و... را تجربه خواهیم کرد. علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و فرهنگ @andisheengelabi
ماسک،گرما،فاصله،ضدعفونی،وقت کم روضه هایت،ناز دارد،هرچه باشد می خرم 🏴 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گریه مخدر یا گریه انسان‌ساز؟ ➖ مجموعه قسمت اول ◀️ در مکتب انقلاب اسلامی اگر عزاداری، جهت­گیری سیاسی نداشته و فقط به گریه و کسب ثواب محدود بمانند، بیش از پیش، از هدف و انگیزه قیام سیدالشهدا فاصله خواهند گرفت. 🎙: 💬 این مجالس روضه و عزای سیدالشهدا و این تبلیغات بر ضد ظلم، تبلیغ بر ضد طاغوت است. بیان ظلمی که به مظلوم شده تا آخر باید باشد. @andisheengelabi
کربلا، نتیجه بحران معنویت و بینش اجتماعی قال امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» جامعه شناسی سال ۶۱ قمری در بیان حضرت نشان از فاجعه ای است که در پی دنیامداری و ارتجاع معنوی مردم بوجود آمده است. دوقطبی دین و دنیا و مصادره دین به کام دنیا، همان منطق لذت گرا و هدونیستی است که حاصل جهان بینی تقلیل یافته و ایدئولوژی تحریف شده آن جامعه می باشد. بینش مردم تحت تاثیر قلم بدستان و صاحبان کرسی و کالج و ارباب تریبون و رسانه دچار تحدید و تحریف گشته و به مرور منطق دنیا بر فلسفه دین سایه افکنده و تقدس زدایی از مذهب و سکولاریسم سیاسی_اجتماعی رقم خورده است. "الناس عبیدالدنیا" حاصل تفکری است که نظام سلطه برای پایداری سلطنت و بقای هژمونی اش پایه ریزی کرده و به مرور در یک چرخه فرهنگی_رسانه_ای، در بدنه اجتماعی تزریق نموده است. طبیعتا مثلث تهدید و تطمیع و تبلیغ برای به انزوا کشاندن و ساکت نمودن اهل فکر و نخبگان جامعه بخشی از پروژه عرفی شدن دین و تغییر ذایقه عمومی مردم می باشد. بالاخره مهندسی اجتماعی با تغییر ذایقه عوام با چاشنی سکوت خواص به مرور محقق می شود و به ثمر می نشیند. رونق چرخه معنویت در جامعه از دنیامدار شدن و حاکمیت منطق لذت در میان عموم مردم جلوگیری می کند و درثانی، شجاعت و جسارت را در وجود نخبگان جامعه جهت ایفای نقش روشنگری و افشای فساد و ظلم زنده نگه می دارد. ۱ از واقعه عاشورا علیرضامحمدلو @andisheengelabi
کربلا نتیجه تحریف روایت ها و مهندسی عادت ها قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» چگونه می شود که دین لقلقه زبان می شود و به نوعی از مقام اعتقادمقدس به یک عادت صرف تنزل پیدا می کند؟ چگونه می شود که در لحظه بلا و در بزنگاه ها که جامعه نیاز به منجی و ایفای نقش مردمی دارد تا تفاوت ها رقم خورده و بنوعی ورق برگردد، خیل کثیری از مردم آن‌زمان تماشاگر می شوند و حتی متوجه انحراف و فاجعه هم نشده و آنچنان متاثر نمی شوند؟ جامعه شناسی سال۶۱ برای شناخت لحظه های حساس و نقاط عطف تاریخی بسیار مهم است والا چه کسی است نداند که وفاداری و بصیرت مردم الان ما کجا و کوفیان دوران حضرات معصومین(ع) کجا؟ مساله اینجاست که ممکن است شبیه سازی در یک سطح متفاوت تری رقم بخورد. ممکن است کاملا موقعیتی و نقطه ای از ماکت جامعه سال۶۱ ق بهره برداری شود. در این راستا مساله راهبردی این است که بدانیم دشمنان ما برای تحریم انقلاب چگونه از خط تحریف بهره برده اند و می برند و خواهند برد..خیلی موقعیتی و نقطه ای انتخاب های ما را مهندسی می کنند و خیلی مدیریت شده روایت های جدید و خوانش های متفاوت از مبانی و مسائل و شاخص ها و شخصیت های انقلاب ارائه می کنند و به نوعی برای تحریف اسلام و انقلاب را رقم می زنند. علاوه بر مهندسی انتخاب ها و تولید روایت متفاوت از مبانی و شاخص ها، نتیجه بذر تحریف را بایستی در جاده صاف کنی کنش های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی رصد نمود. آنچه که اهمیت دارد فهم روایت درست بجای از جریان عاشورا در منابر و مداحی هاست. سه عنصر ۱.منطق ۲.حماسه ۳.عاطفه بایستی باهم فهم شوند و قرائت مسیحی یا انتحاری از امام حسین(ع) نقد و محکوم شود. اگر فهم درست و روایت صحیح و جامع از کربلا و حرکت عاشورایی امام حسین صورت بگیرد، جریان تحریف در لحظه های خاص نمی تواند با گروگان گرفتن اقتصاد و معیشت جامعه و با تکیه بر خوانش متفاوت از مبانی ایدئولوژیک، در عرصه های فرهنگی و دیپلماتیک، خلاف انتظار و اعتقاد جامعه و با تئوری شوک و بهت عمل کند. الغرض که باید گفت: دینداران زمانی کم می شوند که عادت های فرسوده و کلیشه ای تحریف شده.، برخلاف گفتمان مقدس بر ذهنیت هایشان حاکم شده و کنشگری آن ها را دچار تاخیر یا انحراف بنماید. عادت های ذهنی نیز حاصل روایت ها و انگاره سازی هایی که صاحبان تریبون و ارباب سیاست و رسانه رقم می زنند و به تدریج با شبیه سازی موقعیتی_تاریخی، رفتارهای منفعلانه در عوام یا کنشگری بی خاصیت و کم اثر در سطح خواص اتفاق می افتد. ۲ از واقعه عاشورا علیرضامحمدلو @andisheengelabi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «رفیق قدیمی»؛ با حال و هوای روضه‌های خانگی و شعری از میلاد عرفان‌پور @Farsna