عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به تصویر
♦️ امامهایم یا امکلثوم؟
✍🏼|خانم مریم اردویی
🔹زیاد در رابطه با کنشگری زنانه گفتهاند و شنیدهایم. اما کمتر در رابطه با کم و کیف این کنشگری در یک جامعهی ولایی سخن به میان آمده است. به عنوان مثال وقتی در یک جامعهای که از قضا دشمن زیاد دارد و جنایتی توسط همان دشمن رقم میخورد، یک زن فعال و کنشگر اجتماعی چگونه باید موضعگیری کند تا تیر درست به هدف بنشیند و دشمن توان بهرهبرداری از آن موضع را نداشته باشد؛ به ویژه زمانیکه سخنان و مواضع آن کنشگر در عرصهی سیاسی و اجتماعی برد زیادی دارد و دشمن روی آن حساب باز میکند. مطلبی را میخواندم که نقبی به دل تاریخ زده و مرثیهخوانی دو بانوی شیعه را روایت میکرد. وقتی شمشیر صیقلخورده با جهل و تحجر مرادی فرق عدالت را شکافت و شهادت مولی حاصل شد، تاریخ به تماشای مرثیهخوانی اهل و عیال علی علیهالسلام نشست. امامه همسر امیرالمومنین علی علیهالسلام یکی از زنان مرثیهخوان شهادت مولی است. تاریخ مینویسد: « اين بانو ميچرخد و او را ميجويد وقتى نوميد ميشود بانك به شيون بر ميآورد: كان الناس اذا فقدوا عليا نعام جال فى بلد سنينا انگار كه مردم وقتى على را از دست دادهاند شتر مرغانى هستند كه به گمراهى مىگردند.»
🔸این شعر اگرچه روایت سوز دل امامه است، اما با نظر به جایگاه و نسبتی که او با خلیفه و امام مسلمین دارد، میتواند منتقلکنندهی یک پیام سیاسی نه تنها به مردم که به دشمنان باشد. وقتی حرف از سرگردانی امت بعد از علی علیهالسلام میزند، کلامش دو پهلو و قابل تفسیر است. میتواند ناامیدی را به جان شیعیان و یاران علی علیهالسلام تزریق کند. اگر عمیقتر نگاه کنیم حتی میتواند مخابرهکنندهی این پیام به جامعه باشد که بعد از علی امام و خلیفهی برحقی نیست، در حالیکه امام مجتبی علیهالسلام امام بعد از او است. تا اینجا را نگه دارید و بیایید وصف حال امکلثوم دختر مولا و ابیاتش در پاسخ به امامه را بخوانیم: « ام كلثوم اشك ميريزد و امامه را در اين ماتم و شيون پاسخ ميگويد: از شماتت لب فرو بند اى معاويه پسر حرب، زيرا وارث خلافت در كنار ماست. ما بر اساس رضاى دل عهد اتفاق بستهايم كه خلافت را به پسر پيامبر واگذاريم. هرگز زمام امور خود را جز به دست او به دست كس ندهیم. با شمشيرهاى تيز و سواران نامى نيروى دشمن را پاسخ گوئيم.» هر دو بانو عزیزی را از دست دادهاند. هردو از خاندان اهل بیت علیهمالسلام هستند و عزادار. موقعیتشان حساس و موضعگیریهایشان در رصد دشمن است. آنچه امامه میگوید اگرچه در قاالب عزاداری است اما دقیق که میشویم گویی دارد پیام ضعف صادر میکند و ناامیدی؛ چراکه قولش سدید نیست.
🔹آن سو اما امکلثوم در مواجهه با غم و مصیبتی که جهان اسلام متحمل شده است، در اوج عاطفه و با کمال درایت و عقلانیت هم مرثیه میخواند و هم رجز. از ادامهی راه امامت و سیاست میگوید. اگرچه دلش با غم پدر لرزیده اما ذرهای از خباثت دشمن نترسیده و شجاعانه در برابر شجرهی خبیثه موضع میگیرد. حالا بیایید همین صحنه را به امروز و دیروزمان بیاوریم. دیروزی که مردممان را در سالگرد سردارمان در خاک کرمان به خون غلتاندند و امروزی که رژیم خبیث اسرائیل ذلیلانه همچون اسلافش فرماندههامان را با ناجوانمردی در خاک سوریه به مسلخ شهادت برده است. موضع ما به کدام یک شبیهتر است؟ به امامه یا به امکلثوم؟
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
هدایت شده از جهان بانو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای مادرانی که دیگر فرزندی ندارند😔
⁉️شما میتونید به بودن در اینجا فکر کنید
🇪🇸🇮🇪🇧🇪🏴🇵🇭👉🇵🇸🖤
#روزقدس
#طوفان_الاحرار
جهـــــــــ🌐ـــــــــــان بانــو
📲https://eitaa.com/joinchat/1999044732Cc43266076c
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌صحبتهای رهبر معظم در مورد حجاب در ۱۵ فروردین با مسیولین نظام
🖇اینجا بخوانید
📌تدابیر برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای زنان
🖇اینجا بخوانید
📌توجه به خانواده محوری در برنامههای شهرداری تهران / مریم اردبیلی
🖇اینجا بخوانید
📌بورژواهای اینستاگرامی
🖇اینجا بخوانید
📌پرستو سازی در قالب پدیدهای به نام میس یونیورس / هانیه سادات محمدی
🖇اینجا بخوانید
📌چطور «خانواده» بر مشارکت اجتماعی زنان تخصیص میزند؟ / ناهید سلیمی
🖇اینجا بخوانید
📌باید در امر به معروف و نهی از منکر جایگزین مناسب ارائه بدهیم / حجتالاسلام ناصر رفیعی
🖇اینجا بخوانید
📌رضا داوودنژاد؛ قربانی بدنسالاری یا نفرت از بدن؟ / زهرا علیاکبری
🖇اینجا بخوانید
📌آینده بی حجابی، حجاب و استحکام خانواده باید تبیین شود/ فرزاد جهان بین
🖇اینجا بخوانید
📌خانهداری شغل اصیل بانوان
🖇اینجا بخوانید
📌چرا شمار زنان شاغل و جویای کار در اروپا بیش از آمریکای شمالی است؟
🖇اینجا بخوانید
📌داستان غمانگیز کودکان گرسنه و آواره غزه که تنها ماندهاند / جین کراولی
🖇اینجا بخوانید
📌چالش تحمیلی حجاب باید با عاملیت زنان حل شود / مریم فتحی
🖇اینجا بخوانید
📌این زن هنرمند سواد نداشت اما با جهان حرف زد / پارمیس طهماسب زاده
🖇اینجا بخوانید
📌بلاگرها چطور عید را به کامتان تلخ میکنند؟! / رامین مرادی
🖇اینجا بخوانید
📌آلفاییهای، غرق در دنیای دیجیتال
🖇اینجا بخوانید
📌بعد از جنگ غزه دیگر نسخه فمنیسم را هم بپیچید / عالیه سادات
🖇اینجا بخوانید
📌آزادی خیانت و زنای محصنه در سکوت کلیسای کاتولیک
🖇اینجا بخوانید
📌ابن ملجم و شرط قطام/ مطهره وافی
🖇اینجا بخوانید
📌غفلت در تولید آثار مبتذل/ مهدیه شادمانی
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌ازدواج و تاخیر در ازدواج از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی
🖇اینجا بخوانید
📌دختری از جنس جهاد، جهادگری فراتر از زمان / ناصر ترابی
🖇اینجا بخوانید
📌سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع / زهرا عسگری
🖇اینجا بخوانید
📌چارهای جز فهم اراده زنان در پیشبرد امور کشور نداریم / فاطمه سادات هوشمند
🖇اینجا بخوانید
📌رسالت مردانه برای مقابله با هنجارشکنی / شیخ مهدی عسکرآبادی
🖇اینجا بخوانید
📌بازار رحم اجارهای، آیا تلاشها برای حمایت از حقوق زنان در کنفرانس جهانی رم به نتیجه میرسد؟
🖇اینجا بخوانید
📌ازدواج صوری زنان ایرانی با اتباع خارجی! / بهرنگ قربانی
🖇اینجا بخوانید
📌علیه «حجاب» و «عفاف» زن ایرانی / رقیه فاضل
🖇اینجا بخوانید
📌حجاب قدرت زن است یا استقلال مالی ؟ / عالیه سادات
🖇اینجا بخوانید
📌 چرا بحثهای تکراری دست از سر زندگیمان برنمیدارد؟ / فرزانه رمضانی
🖇اینجا بخوانید
📌ثبات نرخ زاد و ولد در آمریکا و نگرانی از الگوهای ناکارآمد باروری
🖇اینجا بخوانید
📌صدای زنانه جنگ در سوریه / سمیه عالمی
🖇اینجا بخوانید
📌ارتباط داروهای هورمونی ضد بارداری با تومورهای مغزی / نومی رولاند
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به ویدئو
🗞 غمنامه؛رژیم معلول ساز!
📌«خبرگزاری العالم، به مناسبت روز کودک فلسطینی با کودکی فلسطینی از اهالی کرانه باختری به نام «کریم شراب» و خانواده اش مصاحبه کرد. کریم شراب یکی از هزار کودک فلسطینی است که با دخالت مستقیم صهیونیستها معلول و برای همیشه ویلچر نشین شد. »
🔹مادران به تبع ذات مادرانهشان و علقهی دو طرفهای که میان آنها و کودکانشان وجود دارد نزدیک ترین رابطه عاطفی را با فرزند خود دارند. این ارتباط عاطفی غیرقابل وصف و اصیل از زمان بارداری تا بزرگسالی فرزند در مادران جاری است به قدری که سختی های جسمانی وآسیبهای متحمل شده را مادر به جان میخرد تا فرزند خود را رشد دهد. حال هزار مادر فلسطینی در طول رشد کودکانشان شاهد آن بودند که کودک به جرم بازیهای کودکانه در کوچه و خیابان مورد هدف گلوله تک تیرانداز صهیونیست واقع شده و پس از نجات از مرگ به معلولیت دچار میشود. بحرانی که این مادران برای تفهیم به کودک شان بابت از دست دادن همیشگی عضوی که دیگر ندارند و گذار کودک از این سوگ از دست دادن عضو و محدودیتهای احتمالی ناشی از نبودن آن عضو، رنج روحی بسیاری را متحمل میشوند.
🔹آنان برای مراقبت بیشتر از کودک دچار معلولیت شدهشان و معصومیت مضاعفی که به دلیل آسیب دیدگی، کودک متحمل میشود یکهتازانه تنظیم کننده تعاملات خانواده، اقوام، دوستان و آشنایان، کاردرمانیهای و حتی پزشکها و پرستاران میشوند و روح آزرده این مادران پرستاری جز لطف الهی ندارند. هزینهها و ابزارهای مراقبت از کودکان دارای معلولیت و نقص عضو، در فلسطین به دلیل محاصره اقتصادی اعمال شده رژیم صهیونیستی زیست کودکان دارای معلولیت و خانواده هایشان خصوصا مادران آنها را سخت تر کرده است. این درحالی است که سازمان بهداشت جهانی واکنشی نسبت به آسیبهای بهداشتی وارده به کودکان و زنان غزه به دلیل سیاست های ضد بشری رژیم صهیونیستی نشان نمیدهد. نیازهای کودکان معلول همراه با افزایش سنی شأن نیز تغییر میکند و حتی کمک رسانی مادر و پدر به آنها نیز سخت تر میشود.
🔸مثلا با افزایش سن و وزن کودکان دارای معلولیت های نخاعی جابهجا نمودن آنها، بلند کردنشان برای بالا و پایین رفتن از پله برای پدر و مادر سخت میشود و ای بسا آسیبهایی نیز به ستون فقرات نیز وارد میشود. خلاصهی کلام آنکه گاه معلولیت از جانب رژیم غاصب صهیونیستی تحمیل میشود و این تحمیل شدگی با رنجهای مضاعفی به نسبت معلولیت های برخواسته از سوانح ، حوادث و پدیده مادرزادی بر خانواده های فلسطینی وارد میشود. سطور پیش رو گوشهای از غمهای وارده از ظلمهای اسرائیل بر ملت فلسطین است. کریم شراب و خانوادهی او نمونهای از روایت هزاران کودک معلول شده و خانواده هایشان فلسطینی توسط اسرائیل هستند. همانگونه که در مصاحبه خبرنگار العالم نیز مشهود است او هنوز از دورهی سوگ قطع نخاعش خارج نشده به قدری که برای مصاحبه مادربزرگش و خبرنگار تقلای زیادی کردند. هزاران کودک به ماننده کریم شراب چنین ظلمی را در فلسطین اشغالی متحمل میشوند و معلوم نیست با بقای رژیم اشغالگر قدس چند کودک دیگر نیز متحمل نقص عضو گردند!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹« دربند »
ساخت ایران
تولید 1391
(در مورد دختر دانشجویی است که برای ادامه تحصیل در تهران با دختر ناشناسی هم خانه میشود. او در محیط جدیدی قرار گرفته و شرایط خاص این خانه و آدمهایش پای او را به ماجراهایی پیچیده میکشد و این دختر را با چالش های جدیدی مواجه می کند...).
🔹دوشیزه (Damsel)
ساخت آمریکا
تولید 2024
( داستان این فیلم در مورد دختری است از یک قلمرو فقیر و سرمازده. این دختر که شاهزاده قلمرو است توسط پسر شاهزاده ای از قلمرو اژدها خواستگاری میشود و مراسم ازدواج با شکوهی برای آنها برگزار میشود اما این ازدواج برای دختر داستان پر از ماجراهای پر مخاطره و ترسناک است. )
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹 یادداشتهایی درباره شهید صدر
نویسنده: صفورا سادات امینجواهری
🖇 مطالعه
🔹 زنان توانمند و فعال امروز ایران؛ غایب از جشنوارهها
نویسنده: زهرا اردکانی فرد
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 بانوان شیعه: جایگاه و نقش فرهنگی و سیاسی بانوان شیعه از عصر امام صادق (ع) تا پایان غیبت صغری
نویسنده : سعیده رحیمی
ناشر کتاب جمکران
کتاب حاضر یک منبع مهم و جامع برای مطالعه نقش تاریخی زنان شیعه در گسترش و حفظ مذهب تشیع است. یافته های کتاب نشان می دهد زنان شیعه با اقداماتی چون آموزش آداب اسلامی به کنیزان، نقل روایات تربیتی، حضور در کنار امامان در لحظات حساس، مهاجرت به مناطق شیعه نشین و نقل احادیث شیعی، نقش مهمی در گسترش و تحکیم مذهب تشیع ایفا کردهاند.همچنین زنان شیعه با مبارزه با حکومتهای مخالف و دفاع از شیعیان در اقلیت، نقش سیاسی مهمی نیز در طول تاریخ داشتهاند.
🔹تصویر زن در هنر قاجار
نویسنده: مونیعه شخب ابوضیا و نور سوبرزخان
مترجم : علیرضا بهارلو
انتشارات : دانیار
این کتاب با استفاده از تصاویر به جای مانده از عهد قاجار در تلاش برای فهم جایگاه زنان در سپهر اجتماعی ایران عهد قاجار بوده است
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹کلیپ | استاندارد دوگانه طرفداران «زنزندگیآزادی»
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر | #نشست
♨️ نشست دهم:
جریان شناسی زنان مبارز با رژیم پهلوی
◽️با حضور سرکار خانم طیبه میرزا اسکندری
فعالیتهای سیاسی برای زنان و مردان نیازمند ایجاد دو شرط ضروری برای افراد است. نظام پادشاهی پهلوی هیچکدام از این شرایط را فراهم نکرد و عملا کنش سیاسی زنان بسیار سخت و نزدیک به محال گردید.
📅 برگزارشده در: شنبه ۱۹ اسفندماه
📻 فایل کامل صوتی
📺 فایل کامل تصویری
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#نفحات_یار | #تاملات
🔻مراجعه به تصویر
♦️ زن محکوم شرایط نیست
✍🏻| خانم مریم اردویی
🔸این روزها هر وقت صحبت از وضعیت حجاب میشود غالب تحلیلگران پیکان نقدشان را به سمت علل اجتماعی گرفته و فقط از عوامل محیطی میگویند. به عبارتی کمتر کسی به عاملیت و ارادهورزی زن در مسألهی کشف حجاب یا حتی انتخاب نوع پوشش اشاره میکند. برخی تحلیلها به گونهای است که گویی هیچ نقشی برای عاملیت زن در این میان قائل نیستند و او را محکوم شرایط میدانند. انگارهی بیارادگی زن در انتخاب مسیر و سبک زندگیاش تا جایی در اذهان نهادینه شده که یک خطیب دلسوز و صاحب نام را که طبیبوار دغدغهی هدایت گناهکاران را دارد، به چنان وادی میکشاند که مسوولیت زنی که به هر دلیل مبتلا به گناهان منافی عفت شده را کان لم یکن قلمداد کرده و تمام بار گناهان او را بر دوش جامعه و مسوولان میاندازد و از او در قبال عملی که مرتکب شده سلب مسوولیت میکند. همه از نقص قانون، مردسالار بودن ساختارهای مدرن، جادوی رسانه و ...سخن به میان میآورند و ارادهی زن را محکوم تمام آنها میدانند و اینچنین است که زن مظلوم و جامعه ظالم میشود.
🔹البته راقم این سطور به دنبال نفی کامل این تحلیلها نیست که خود نیز بارها منتقد چنین ساختارها و عوامل زمینهساز سبک زندگی غیراسلامی بوده است. اما آنچه نگارنده را به نوشتن این متن واداشته است پررنگ شدن جبرانگاریهای ساختاری است که مختار بودن زن را به عنوان یک انسان نادیده میگیرد. در حالی که انتخاب نوع پوشش و حتی کشف حجاب در نهایت با ارادهی زن رقم میخورد. اگر بخواهم دقیقتر بحث را پیش ببرم باید بگویم عوامل متعدد از جمله ساختارها جزو علل معده برای انتخاب فرد محسوب میشوند اما در نهایت این ارادهی فردی زن است که به عنوان علت تامه دست به انتخاب میزند.
🔸اما رهبر انقلاب بر خلاف باورهای موجود در دیدار اخیرشان با مسوولان نظام در کنار گوشزد کردن مسوولیت تمام قوا و نهادها فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند. خود بانوان ما بیش از همه در این زمینه مسئولیّت دارند؛ و رعایت کنند جنبهی حجاب اسلامی را.» در واقع این نگاه که سهمی را برای ارادهورزی زنان لحاظ کرده و از مسوولیت بیشتر آنان در این رابطه سخن به میان آورده است کاملا منطبق بر منطق قرآن است که میفرماید: ««وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى..هیچ کس بار دیگری را برنخواهد داشت و اگر کسی بخواهد مسئولیت کارش را به شانهی دیگری بیندازد ولو آن دیگری از نزدیکانش باشد این اتفاق نخواهد افتاد.»
🔹استاد صفایی حائری نیز در کتاب «حرکت» تحلیل درست و دقیقی در رابطه با نسبت بین اراده انسان و شرایط جامعه بیان میکنند: « انسان کلیتی است که جبرهای گوناگون در او جریان دارند کلیتی است که جبر اجتماعی، جبر تاریخ جبر وراثت، جبر محیط و تربیت در او مؤثرند، نه حاکم. اینها زیر مجموعهاند، نه اینکه آدمی جزئی از کلیت جامعهاش باشد. با این توجه هنگامی که این جبرها با هم ترکیب شوند زمینهی انتخاب و اختیار و حکومت او را فراهم میکنند و انسانی که از این ترکیب برخوردار است هیچ وقت محکوم نیست که مسئول است؛ مسئول تمام جرمهایی که در سطحی گسترده در جامعهاش جریان دارد.
🔸پس شرایط زمینهساز انتخاب آدمی است نه حاکم بر انتخاب او. انسان محصور و محکوم شرایط نیست، بلکه متأثر از شرایط است. ما مسأله را محدود به شرایط میکنیم و خودمان را تبرئه میکنیم و میگوییم ما کنار میکروبها بودیم در حالی که میکروبها و موقعیتها و شرایط هیچ کدام ملاک نیست اینکه ما چه موضعی در برابر آنها داشتهایم مطرح است. مهم موضعگیری ما در برابر موقعیتهاست و این چیزی است که کاملا در اختیار ماست.» بنابراین منطق تحلیلهایی که بدون در نظر گرفتن عاملیت زن از او سلب مسوولیت کرده و ارادهی او را محکوم شرایط میدانند بر خلاف منطق قرآن و نظر رهبر انقلاب است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصرزنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌هماندیشی مجازی با فعالین صادرات و واردات جهت رفع مشکلات زنان تولید کننده / انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
📌حقوق زنان و استانداردهای دوگانه غرب / مرتضی غرقی
🖇اینجا بخوانید
📌تله جمعیتی در کمین ایران است / طیب امینی و حجتالاسلام احد احدی
🖇اینجا بخوانید
📌ماجرای طرح مالیات بر مهریه چیست؟
🖇اینجا بخوانید
📌گزارش شبکه اروپایی ضد فقر: مادران مجرد بیشتر در معرض خطر فقر و محرومیت اجتماعی قرار دارند
🖇اینجا بخوانید
📌چرا هدف قانون جوانی جمعیت در افزایش زایمان طبیعی هنوز محقق نشده است؟
🖇اینجا بخوانید
📌مهریه؛ هدیه مرد به زن یا ابزاری برای ممانعت از طلاق؟ / مریم رحیمی سجاسی
🖇اینجا بخوانید
📌آیا نوع زیست مجردی میتواند انگارهای از الگوی سوم باشد؟ / الف دال
🖇اینجا بخوانید
📌چرا بدحجابی؟
🖇اینجا بخوانید
📌تکریم مهر بانوی رمضان؛ فرصت مغتنم انس و الفت خانواده
🖇اینجا بخوانید
📌برای «مادری کردن» حتماً نباید مادر بود
🖇اینجا بخوانید
📌اجرای طرح عفاف و حجاب از «شنبه»؛ برخورد قانونی با ناقضان در دستور کار / فرماندهی کل انتظامی کشور
🖇اینجا بخوانید
📌افزایش خشونت علیه زنان استرالیایی با تماشای محتوای پورنوگرافی
🖇اینجا بخوانید
📌مراحل آمادگی روانی برای ازدواج و بریدن «بند ناف روانی» از خانواده / زهرا السادات پورسیدآقای
🖇اینجا بخوانید
📌خودداری نظامیان زن از حضور در واحدهای ارتش رژیم صهیونیستی
🖇اینجا بخوانید
📌بهای ندای آزادی، اسارت است
🖇اینجا بخوانید
📌پایان سیاهِ ازدواج سفید / علیرضا سپهوند
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔺 مراجعه به تصویر
🗞 «مهمان ایرانی رسید»
📌 «درحالی که خبرگزاری یورونیوز از اندوه و سینهی پر غم مادران غزه بر سر قبور فرزندان شهیدشان در ایام عید فطر و شاد نبودن غزه در عید فطر، مشروح خبری را منتشر کرد؛ مهمان ایرانی رسید و تمام معادلات جهانی را تغییر داد و شادی را به غزه و قلوب آزاده های دنیا هدیه داد.»
🔹درحالی که ۱۹۰ روز از حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه میگذرد و دامنهی حملات این رژیم به کشورهای دیگر منطقه از جمله سوریه و لبنان نیز کشیده شد و چند روز گذشته نیز این رژیم با حمله مستقیم به کنسولگری کشورمان در سوریه و شهادت مستشاران نظامی مان انجامید؛ بامداد امروز شاهد پاسخ پهپادی_موشکی کشورمان به سرزمینهای اشغالی بودیم.
🔸در این میان اما زنان بسیاری شادی خود را از این اقدام ایران ابراز کردند. زنانی که صرفا در جغرافیای ایران زیست نمیکنند و گستره کرهی زمین را در بر گرفتهاند. زنانی که به طرقی زخم خورده رژیم جنایتکار اسرائیل بودند. از شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد دانشمند هستهای کشور که توسط عوامل موساد همسرش را در مقابل دیدگان خود و دختر خردسالش به شهادت رساندند تا زنان غزه که موشکها و محاصرههای مختلف نظامی رژیم صهیونیستی و مخروبه کردن بیمارستان شفا و شهادت بسیاری از کودکان عید فطر را هم برایشان غمبار کرد همه از موشکها و پهپاد های ایرانی شاد هستند.
🔹این شادی واگیردار بود و به زنان ملیتهای دیگر از جمله انگلیس و آمریکا که آرمان آزادی فلسطین را در دل دارند رسیده است. از زمانی که خالد بیدون استاد دانشگاه دیترویت، خبر پاسخ موشکی_ پهپادی ایران به اسرائیل را منتشر کرد کامنت های پستش پر از شادی زنان آزادهی دنیا با ملیتهای مختلف شده است. زنانی که با غم غزه چشمهایشان بارید و فریاد آزادی خواهی شأن بر سر سیاستمداران کشورشان آوار شد و پنبه های رسوخ کرده در گوشهای مردمان جهان را بیرون کشید تا صدای نصرت خواهی مردم غزه را بشنوند؛ با کامنت های God bless Iran (خداوند ایران را حفظ کند) از ایران حمایت کردند.
🔸 زنانی که قلب و روح شان، انسانیت و شرافتشان، جسم و خانوادهشان متاثر از خوی وحشیگری اسرائیل و حامیانش شده، یک دل و متحد از پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران شاد شدند و افق پیروزی فلسطین و دنیای پسا اسرائیل را نزدیکتر از پیش دیدند. این امید را منتشر با زبانهای ملیشان و در میان مردمشان بازنشر میدهند.
🔹به عقیده نویسنده این سطور زنان آزاده حامی فلسطین در سراسر دنیا مشقی نو از حمایت از حقوق زنان را ارائه دادند. رسمی که به فمینیستهای ساکت مانده مقابل جنایات اسرائیل علیه بشریت و خاصتا زنان را از مطالبات حقهی زنان و دشمنان حقیقی زنان آگاه کرد و از نمایش های مکرر جریانات فمینیسم پیرامون حقوق زنان و جای خالی دادن آنها در بزنگاههای تاریخی که به نفع سیاستهای سرمایه داران جهانی و به ضرر بشریت و خاصتا زنان بود، پرده برداری کرد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌لزوم برخورد قانونی با هنجارشکنان و ناقضان مقررات ورود زنان به ورزشگاه / انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
📌حجاباستایلها علیه چادر محجبهها / علیرضا آلداوود
🖇اینجا بخوانید
📌بنای تمدن غرب دین ستیزی محض است / عالیه سادات
🖇اینجا بخوانید
📌زوال فمینیسم در آمریکا / زینب اصغریان
🖇اینجا بخوانید
📌آیا زن باید برای کار خانه حقوق بگیرد؟ / عاطفه غریبی
🖇اینجا بخوانید
📌لزوم ایجاد سرپناه برای قربانیان خشونتهای خانوادگی / نرگس معدنیپور
🖇اینجا بخوانید
📌سالارهای کوچک؛ دغدغههای بزرگ / مهری رحمانی
🖇اینجا بخوانید
📌کینه مهندسی شده علیه زنان ایرانی
🖇اینجا بخوانید
📌حجاب؛ضامن پیشرفت اجتماعی زنان
🖇اینجا بخوانید
📌 «خدا» و «اخلاق» غایب در زندگیهای ما هستند
🖇اینجا بخوانید
📌کارمندان بیحجاب منفصل از خدمت میشوند
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به تصویر
♦️«نالهی عشق است و آتش میزند»
✍🏼 | خانم صغری عاشوری
🔹در دوران هشت سال دفاع مقدس که جنگ مستقیم رژیم بعث و حامیان جهانی او از جمله آمریکا با کشورمان ایران بود، جنگ روایتها با رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب پیش میرفت؛ از رادیو عراق تا تلویزیون مخصوص منافقین و روزنامههای خارج از کشور همگی تلاش داشتند تا از جمهوری اسلامی و ملت ایران چهرهای ضعیف، در آستانه فروپاشی و در نهایت بازنده نمایان سازند. در این رویارویی اما ظرفیتهای رسانهای داخل کشور اگرچه در سطوح دیداری، شنیداری و مکتوب با ظرفیتهای دشمنان برابری نمیکرد و بسیار کمتر بود اما بازوان دیگری در این نبرد روایتها وارد شدند و توانستند توازن قدرتِ نسبتا خوبی را ایجاد کنند.
🔸 این بازوان برخواسته از دل مردم و هنر بودند. به عبارت دیگر هنرمندان مبتکری که آثارشان بازوان کمکی رسانههای ما در هشت سال دفاع مقدس بودند و افکار عمومی مردم را در جهت حق و حقیقت و آرمان انقلاب پیش میبردند، تلفیقی آشکار از مردم و هنر بودند. هنرمندانی چون آهنگران، شهید مرتضی آوینی، کویتی پور، محمد گلریز، حمید سبزواری، احمدعلی راغب، هوشنگ کامکار و گروههای سرودی چون گروه سرود «آباده» که شعرخوانی معروف «مادر برام قصه بگو» آن هنوز هم برای ملتمان خاطرهانگیز است، بازوان قدرتمندی در بازگو کردن روایت اصیل از جهاد، شهادت، دفاع از ملت، غیرت دینی و ملی بودند.
🔹اکنون با گذشت حدود ۳۵ سال از اتمام دفاع هشتساله و با توجه به شرایط ناامنی که دشمنان کشورمان، در رأس آنها اسرائیل و آمریکا قرار دارند، نیاز است که بنابر فرمایش رهبری معظم «جهاد تبیین» را به طور جدی پیگیری نماییم تا قدرت رسانهای دشمن نتواند ما را با شگردهای رسانهای خود متهم به جنگافروزی و تجاوزگری نماید.
🔸در این راستا نیاز است تا به مانند هشت سال دفاع مقدس، هنرمندانی از جنس مردم، آرمانها و دغدغههای آنان، باتوجه به ظرفیتهای عظیم هنری موجود در حال حاضر ورود کرده و با هنرمندی تمام به تبیین دفاع از کشور در مواجهه با دشمن خصوصا دشمن اسرائیلی بپردازد. لازم است تا هنرمندان با مسئولیت پذیری بالا، اعوان و انصار رسانهای دشمن را که در صدد کاشت تخم نفاق، ترس و بیاعتمادی مردم به مسئولان در جامعه هستند را در رسیدن به اهدافشان ناکام گذارند.
🔹این امر مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با ورود مخلصانه هنرمندان اعم از شعرا، آهنگسازان، ترانه سراها، نقاشان، طنزپردازان، تدوینگران، اهالی تئاتر و سینما، اهالی پویانمایی و گروههای سرود.
🔸هنر ابزاری است که اگر نیت مخلصانه و در جهت نصرت دین خدا و مردم توسط هنرمند به تولید برسد، چنان نوش داروی موثر بر جان و روح مردم مینشیند که آنان را از هزاران ترس، بی اعتمادی و نفرت نسبت به ملت خود مصون میدارد. از آنجایی که هنر با قلب انسانها و وجدان های سلیم سر و کار دارد و از آنجا که زن به واسطهی استعداد خدادادی درونی اش قابلیت پروراندن احساسات نهفته در قلوب و جهتدهی به آنها را دارد میتوان گفت زنان با استفاده از ابزار هنر میتوانند اثرگذاری بیشتر و ماندگارتری در جهاد تبیین ایفا کنند. با بررسی ظرفیتهای مختلف هنری کشور میتوانیم مشاهده کنیم که زنان بسیاری به این ظرفیت ها ورود کردهاند. زنانی که عالمانه، فعالانه و مسئولانه هنر خود را در جهت تربیت انسانها به کار میبرند. نیاز است این ظرفیتها در این برهه برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران این حرم امن ایمانی بسیج شود.
🔹باید دقت داشت این نوش داروی هنر جهادتبیین به موقع به دست مردم برسد لذا نیاز است تا هنرمندان در تولید آثار هنری در راستای جهاد تبیین دفاع مقدسی که در جریان است تعجیل نمایند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#پیشنهاد_سردبیر
♦️فیلم سینمایی:
🔹«زنبور کارگر»
ساخت ایران
تولید ۱۳۹۸
(داستان در مورد مردی به نام بیوک است که همسر خود را به دلیل خطای پزشکی از دست میدهد. او طی درگیری با پزشک خاطی به قتل میرسد و سالها بعد دخترش برای انتقام از قاتل ماجراهایی خلق میکند.)
🔷«شیدا Shayda»
ساخت استرالیا
تولید ۲۰۲۳
(داستان در مورد زنی ایرانی است که در حین مهاجرت تحصیلی با همسر خود در استرالیا به مشکل خورده و در پروسه طلاق قرار میگیرد.)
‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت).
♦️یادداشت:
🔹مقاله حیطه حضور حاکمان در عرصه خصوصی خانواده (3 شماره)
نویسنده: فریبا علاسوند
🖇 مطالعه
🔹 زوال فمینیسم در آمریکا
نویسنده: زینب اصغریان
🖇 مطالعه
♦️کتاب:
🔹 کتاب دیگری در اندرونی
نویسنده: مرضیه بهرامی برومند
ناشر: انتشارات تیسا
( کتاب به واکاوی مسئلهی فضای جنسیتی در خانههای دورهی قاجار میپردازد که معماری سنتی خانهها در آن دوران یک فضای امن و البته منفعل برای زن ایجاد کرده بود. که اینجا نویسنده مسئلهی خانهداری و... را بهنحوی انفعال میداند. ایده نویسنده با تکیه بر دادههای "فوکو" درباب گفتمان اظهار میکند که "زن سنتی" در انحصار مردسالاری بوده و "زن مدرن" نیز در زندان گفتمان "بدن سیاسی" میباشد که مدرنیته با "نگاه خیره" کنترلش میکند.)
🔹کتاب عقده سیندرلا
نویسنده: کولت داولینگ
مترجم: سلامت رنجبر
انتشارات: روشنگران و مطالعات زنان
(این کتاب داستان آسیبها و ضربههایی است که از کودکی و بر اساس تماشای کارتونهای مختلف به ما منتقلشده است. باورهای اشتباهی که در روح ما حکشده. باورهایی مثلاینکه دختران برای خوشبخت شدن به یک مرد نیاز دارند، یا اینکه روزی میرسد که فرشتهای ما را از قعر دردها و رنجهایمان نجات میدهد و به ما تصویری زیبا از زندگی نشان میدهد.)
♦️ پیشنهاد ویژه هفته:
🔹 کلیپ | این چادر هویت آنان است همانگونه که لباس یک سیاستمدار هویت اش است!
🖇 مطالعه
🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشتهایی پیرامون نقد فیلمهای معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری به آن دسترسی داشته باشند، میتوانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پیشنهاد_سردبیر ♦️فیلم سینمایی: ▪️"شبی که ماه کامل شد" ساخت ایران تولید ۱۳۹۷ (داستان این فیلم در مو
48.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #نقد_فیلم
📽 معرفی و نقد فیلم «شبی که ماه کامل شد»
♦️ روایتی از زندگی عبدالحمید ریگی با همسرش فائزه که از زمان آشنایی تا زمان قتل فائزه به دست عبدالحمید میپردازد. روایتی از اصطکاک های فرهنگی دو خانواده و تفاوت نقش زن در آن خانوادهها.
🔸کارگردان: نرگس آبیار
🔸سال ساخت: ۱۳۹۷
🔸نقدنویس: صغری عاشوری
🔸نریتور: شهناز خواجهوند
🔸تدوینگر: ندا خلیلیفر
📎شماره قبلی نقد فیلم
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
🔺 مراجعه به ویدئو
♦️مبارزه با نمادهای مبارزه
✍🏼 | خانم مریم اردویی
🔹بعد از اجرایی شدن طرح عفاف و حجاب که همزمان با عملیات وعده صادق رقم خورد، کلیپی از صحنهی اهدای گل یک بانو به نیروهای انتظامی به ضمیمهی گفتگویی از این بانو با مجریان این طرح در شبکههای مجازی وایرال شد: « از دیشب که ایران اسرائیل رو زده، خیلی خوشحالم. میشه منم مثل شما بشم؟ بهم بگید باید چکار بکنم؟» «باهاش صحبت کردیم که اگه دوست داشته باشی میتونی چادر سر کنی.» برخی در واکنش به این پیشنهاد موضعی قابل تأمل داشتند. مثلا شخصی نوشته بود: «یعنی هرکی قراره شبیه شما باشه باید چادر سر کنه؟» به نظر میرسد چادر در اذهان برخی جایگاه مبارزاتی و هویتی خود را از دست داده است. به زعم نگارنده پیشنهاد چادر در این موقعیت نه تنها پیشنهاد نابجایی نیست، بلکه از قضا در جایی که صحبت از تقابل با استکبار در میان است باید چادر را به عنوان لباس رزم پیشنهاد داد. کسی که بخواهد در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار گیرد باید خودش را به مهمترین نماد این مبارزه مسلح کند. پوششی که قدمت مبارزه با آن به دههها قبل باز میگردد. اگرچه تاریخ شروع علنی این مبارزه به کشف حجاب رضاخانی بازمیگردد اما کمتر کسی از دشمنیهای پنهان و آشکار پهلوی دوم با چادر و مبارزات نرم او برای حذف آن سخن گفته است.
🔸آذر ماه سال 55 بود که در شورای فرهنگی امور اجتماعی نخستوزیری طرحی برای حذف چادر از پوشش زنان ارائه میشود. گزینههای روی میز این طرح راهکارهایی درازمدت و کوتاه مدت به منظور مبارزه با چادر است. تأکید بر استفاده از ظرفیت رسانههای گروهی و نفوذ کلام روحانیون شناختهشده در جهت تفکیک مفهوم حجاب از چادر از جمله راهکارهای بلندمدت است. یکی از بندهای این سند به چگونگی استفاده از ظرفیت تلویزیون اختصاص مییابد: «بهرهگیری از سهم تلویزیون در بزرگداشت پوشاک محلی و نشاندادن جنبههای دست و پاگیر چادر» برای اهداف کوتاهمدت نیز گامهایی اجرایی طراحی میشود که شامل یازده بند تحریمی-تنبیهی و دو بند تشویقی برای حذف چادر از پوشش زنان است. اشرف پهلوی که ریاست سازمان زنان ایران به عنوان یک سازمان فمنیستی را در زمان پهلوی دوم بر عهده دارد در مصاحبهای با مجله زن روز در سال 55 میگوید: «یکی از مظاهر تهماندههای ارتجاع فکری ادامه چادر به سرکردن است...به سازمان زنان دستور دادهام که بررسی کنند و ببینند این حرکتِ بخصوص از کجا سرچشمه گرفته است؛ زیرا من چیزی به نام «چادر» را در جامعهی ایران قبول ندارم و لغت «چادر» را اصلا رد میکنم.»
🔹رهبر انقلاب بارها در بیانات خود به اهمیت جایگاه چادر به عنوان نماد هویت ملی اشاره میکنند: « توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینههای مربوط به پوشش زن از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد؛ اگر متأثر از آن شد خراب خواهد شد. مثلاً بیاییم با خودمان فکر کنیم که حجاب داشته باشیم اما چادر نباشد؛ این فکر غلطی است. نه این که من بخواهم بگویم چادر نوع منحصر است؛ نه من میگویم چادر بهترین نوع حجاب است؛ یک نشانهی ملی ماست.» حتی نسبت به نقشهی گام به گام دشمن در جهت حذف چادر هشدار میدهند: «شما خیال کردهاید که اگر ما چادر را کنار گذاشتیم، فرضا آن مقنعهی کذایی و آن لباسهای «و لیضربن بخمرهن على جيوبهن» و همانهایی را که در قرآن هست درست کردیم دست از سر ما بر میدارند؟ نه آنها به این چیزها قانع نیستند؛ آنها میخواهند همان فرهنگ منحوس خودشان عینا اینجا عمل بشود.»
🔸البته دشمنی با نمادهای هویتی مسلمانان تنها به چادر منحصر نمیشود. چفیه نیز که نماد مقاومت و هویت فلسطینیان است از این گزند مصون نمانده و مورد دستبرد طراحان لباس اسرائیلی قرار گرفته تا از معنای مبارزاتی تهی شود. یک طراح اسرائیلی در سال 2015 در قالب برگزاری فشنشویی در تلاویو از لباسهایی با طرح چفیه رونمایی میکند که نه نوع طراحی لباسها نسبتی با هویت زن مسلمان فلسطینی دارد و نه استفادهکنندگان آنها نسبتی با اسلام و مقاومت. شرکت لوئی ویتون نیز طرح چفیه را برای صنعت مد مورد استفاده قرار میدهد. گاردین در سال 2019 طی مقالهای مینویسد: «چفیه نماد مبارزاتی فلسطین قربانی مد میشود.»
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌درج نام مادران در کارتهای ملی فرزندان به کجا رسید؟ / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌کاهش ۲ درصد نرخ بیکاری بانوان / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌50 درصد قانون جوانی جمعیت اجرا نشده است / فاطمه محمدبیگی
🖇 اینجا بخوانید
📌چرا بانوان اجازه ورود به قبرستان بقیع را ندارند / مهدی درگاهی
🖇 اینجا بخوانید
📌غفلت از مخاطبسازی در عرصه پوشش و حجاب / منصور تیره گر
🖇 اینجا بخوانید
📌آیا سیگار کشیدن جزیی از ادا و اطوار بازیگران معروف است؟ / مجید ابهری
🖇 اینجا بخوانید
📌وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
🖇 اینجا بخوانید
📌تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی - ایرانی»
🖇 اینجا بخوانید
📌بیخبری مردم از حمایتهای دولت برای فرزندآوری / محسن عسگری
🖇 اینجا بخوانید
📌عوارض و اثرات جبران ناپذیر افراط در استفاده از رژلب / شیما حلاج
🖇 اینجا بخوانید
📌شعرها و لالایی زنانه صرفا شکوه نیست / محمدحسن دامن زن
🖇 اینجا بخوانید
📌 تابآوری زنانه، قدرت مادرانه / عفت حیدری
🖇 اینجا بخوانید
📌جنگ علیه زنان در غزه
🖇 اینجا بخوانید
📌فیک بیوتی / مصطفی آب روشن
🖇 اینجا بخوانید
📌حجاب در خدمت سلامت روان جامعه / فاطمه مشهدی مقدم
🖇 اینجا بخوانید
📌 در آلمان تغییر هویت و تغییر جنسیت آسان شد
🖇 اینجا بخوانید
📌چرا زوجین برای فرزند دوم دچار تردیدهای جدی میشوند؟ / حمیدرضا حاجی هاشمی
🖇 اینجا بخوانید
📌از عملیات وعده صادق تا طرح حجاب (صیانت از عملیات وعده صادق در افکار عمومی)
🖇 اینجا بخوانید
📌مشارکت ۴۰ بانوی کاشانی در راه اندازی نخستین مزرعه خورشیدی کشور / مریم دهقان
🖇 اینجا بخوانید
📌آرامش زن و مرد در زندگی مشترک منوط به بلوغ زوجین است / فرگل صحاف
🖇 اینجا بخوانید
📌بانوان مسلح، سلاح را زمين نگذاريد / مریم اردویی
🖇 اینجا بخوانید
📌الگوی زن فمینیست در کتابفروشی قم
🖇 اینجا بخوانید
📌 حضور اولین داور زن تکواندوی ایران در المپیک
🖇 اینجا بخوانید
📌چرا اجرای قانون حجاب فرهنگسازی برای جامعه است اما اجرای قانون بیحجابی رضاخان دیکتاتوری بود / عالیه سادات
🖇 اینجا بخوانید
📌جایگاه پدر در اسلام
🖇 اینجا بخوانید
📌سوءاستفاده از فرزند برای بازگرداندن زن به زندگی
🖇 اینجا بخوانید
📌توانمندسازی زنان روستایی، نقش مهمی در توسعه جوامع روستایی دارد / اعظم ملائی
🖇 اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 جشن فارغالتحصیلی یا دیسکو دانشجویی؟!
📌 « اخیرا در فضای مجازی کلیپهای کوتاهی در رابطه با جشن فارغالتحصیلی دانشجویان دانشگاه های مختلف در استانهای مختلف کشور منتشر شده است که رفتارهای نامتعارف دانشجویان در آن سبب واکنشهای منفی مردم و در نهایت تکذیبیه روسای آن دانشگاهها شده است.»
🔸ساحت دانشگاه و دانشجو همیشه و در هر کشوری ساحت محترم و دارای شأن و منزلت بالایی است. در کشور ما نیز به دلیل اهمیت بسیار علم و علم آموزی، مراکز آموزشی خصوصا آموزش عالی و دانشجویان آن ساحت مقدسی دارند. از جهتی دیگر ماهیت جشن فارغالتحصیلی در راستای جهتدهی به هویت و مسئولیت پذیری دانشجویان نسبت به جامعه و ملتشان است و رویهی نوظهور جشن فارغالتحصیلی که کلیپهایش به دیسکو بیشتر شباهت دارند از ماهیت جشن فارغالتحصیلی نیز به دور میباشند.
🔹مشکل بروز چنین کلیپها و جشنهای کذایی چیست؟! شاید اولین و از قضا سادهترین نوع پاسخ به این سوال را به خود دانشجویان و گرایشهای شأن بتوان نسبت داد اما زاویه ی دیگر و از قضا مهمتری نیز در بروز چنین جشنهای فارغ التحصیلی و در نهایت خروجی کلیپهای آن در فضای مجازی نشات گرفته از شانه خالی کردن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در کشور در راستای برگزاری جشن فارغالتحصیلی دانشجویان میباشد.
🔸چرا بودجههای فرهنگی کلان دانشگاهها به برگزاری جشنهای فارغالتحصیلی دانشجویان اختصاص پیدا نمیکند و بسیاری از دانشگاهها خود را بدون مسئولیت در قبال برگزاری جشن فارغالتحصیلی معرفی کرده و در نهایت برای دانشجویان امکان برگزاری جشن فارغالتحصیلی خودگردان در مکانی از دانشگاه با هزینههای شخصی خود دانشجویان فراهم میآورد؟!
🔹چه برنامهی فرهنگی مهمتر از جهت دادن به هویت دانشجویان و یادآوری مسئولیتی که بر دوش آنان در قبال جامعه وجود دارد؟ چرا نباید از فرصت عالی در راستای هدایت خروجیهای دانشگاه برای خدمت به دانشگاه استفاده کرد؟!
🔸این سوالات و این سطور در جهت تامل و تفکر مسئولان آموزش عالی و دانشگاهی خاصتا مسئولان فرهنگی دانشگاه ها است. رسانهای عصر زنان در یادداشت بعد به ارائه پیشنهاد در راستای خاتمه یافتن جشنهایی که بیشتر به دیسکو در دانشگاه شباهت دارند تا جشن فارغالتحصیلی خواهد پرداخت.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصدنامه
♦️آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛
📌کار اصلی زحمات بردوش همسران و فرزندان نیروهای مسلح است که سختیها را تحمل میکنند / رهبر انقلاب
🖇 اینجا بخوانید
📌برگزاری نهمین جلسه کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) با ریاست کشورمان
🖇 اینجا بخوانید
📌بیمه زنان خانهدار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی میشود / انسیه خزعلی
🖇 اینجا بخوانید
📌انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن / محمدکاظم موحدی
🖇 اینجا بخوانید
📌سقوط آزاد نرخ باروری متوقف شد / حسین فرشیدی
🖇 اینجا بخوانید
📌تنشهای کارشناسی برای تنش در طرح "نور" نیروی انتظامی / معصومه فاطمی
🖇 اینجا بخوانید
📌استعاره، زبان مبارزه در فلسطین؛
🖇 اینجا بخوانید
📌بررسی کنشگری زنان در مجلسشورایاسلامی
🖇 اینجا بخوانید
📌زنان یکی از بزرگترین اهداف صنعت دخانیات هستند / فاطمه کبیری
🖇 اینجا بخوانید
📌ماجرای حجاب، فراتر از پوشش است! / مهدیه نقش زن
🖇 اینجا بخوانید
📌هشدار به مادران باردار درباره سزارینهای تقویمی
🖇 اینجا بخوانید
📌در باب حجاب کنیز / عالیه سادات
🖇 اینجا بخوانید
📌ناقص صحیح، ناقص معیوب! / محسن قنبریان
🖇 اینجا بخوانید
📌اکثریت زنان متاهلِ شاغل دو شغله هستند / زهرا نژادبهرام
🖇 اینجا بخوانید
📌طراحی سنسور تشخیص زودهنگام سرطان سینه توسط محقق کشورمان / جلیل پرچکانی چوزکی
🖇 اینجا بخوانید
📌معنویت محور ارزشگذاری اندیشههای انسان است / گلچهره حقانی
🖇 اینجا بخوانید
📌حقهای به نام بدن اشتباهی / مریم اردویی
🖇 اینجا بخوانید
📌عربستان ۴ سلبریتی را بهدلیل بیحجابی نقرهداغ کرد
🖇 اینجا بخوانید
📌سبک زندگی مه لقا خانم؛مادر محیط زیست ایران! / عطیه اکبری
🖇 اینجا بخوانید
📌تاریخسازی دختران قایقرانی ایران
🖇 اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|