🔸 حضرت زهرا سلام الله علیها
مَنْ اصْعَدَ إلیَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.
هر کس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.
📚| بحارالانوار، ج۶۷، ص۲۴۹، ح۲۵
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️کمیسیون مقام زن با هدف گسترش ایدهی برابری جنسیتی با رویکردی کاملا فمنیسیتی (به معنای امریکایی خاص خودش) در فضای بینالمللی ایجاد شد. به همین دلیل این کمیسیون از ابتدا رویکردش سیاسی و ایدئولوژیک بود و ذیل اراده و سایهی سیاستهای کشورهای غربی پیش میرفت. لذا وقتی موضوعات اجتماعی و فرهنگی ذیل اراده سیاست تعریف شوند، معلوم است که مسائل زنان به «بهانه» تقلیل مییابد تا دستاویزی برای پیگیری اهداف سیاسی قدرتهای غربی در کشورهای دیگر باشد.
▪️اینکه ما از این اخراج چنین پیامی را به جامعه خودمان منتقل کنیم که «ما در مواجهه با مساله زن خوب عمل نکردیم لذا جامعه جهانی ما را پس زد!» بسیار منفعلانه و ناشی از رویکردی ظلمپذیر است. اخراج ایران از کمیسیون مقام زن اتفاقا نشانه عملکرد درست ماست.
📥 | متن کامل یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت ▪️کمیسیون مقام زن با هدف گسترش ایدهی برابری جنسیتی با رویکردی کاملا فمنیسیتی (
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ اخراج ایران از کمیسیون مقام زن؛
• تصمیم سیاسی یا محصول ضعف عملکرد ایران؟
✍🏼| دکتر ابوالفضل اقبالی
▪️اگر به تاریخچه و سازوکار تشکیل نهادهای بینالمللی از جمله سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم بنگریم خواهیم یافت که اساسا این نهادهای بینالمللی توسط قدرتهای سیاسی-اقتصادی دنیا خلق شدهاند تا استانداردهای مدنظر خودشان را بر مناسبات داخلی کشورها و جوامع دیگر اعمال کنند. یعنی یک نوع اهرم نظارتیِ معتبر و موجه برای پیگیری اهداف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قدرتهایی از جمله آمریکا. لذا امروزه برای بسیاری از مردم جهان از جمله ایرانیان روشن است که نهادهایی چون سازمان ملل متحد، یونسکو، کمیسیون حقوق بشر، کمیسیون مقام زن و... نهادهای بیطرفی نیستند، بلکه نهادهایی ایدئولوژیک و دارای موضعاند، نهادهایی که فلسفه تاسیس آنها، اعمال قدرت نرم برای تحت فشار قرار دادن برخی کشورها در بزنگاههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده است.
▫️کمیسیون مقام زن هم همین است، این کمیسیون با هدف گسترش ایدهی برابری جنسیتی با رویکردی کاملا فمنیسیتی (به معنای امریکایی خاص خودش) در فضای بینالمللی ایجاد شد. به همین دلیل این کمیسیون از ابتدا رویکردش سیاسی و ایدئولوژیک بود و ذیل اراده و سایهی سیاستهای کشورهای غربی پیش میرفت. لذا وقتی موضوعات اجتماعی و فرهنگی ذیل اراده سیاست تعریف شوند، معلوم است که مسائل زنان به «بهانه» تقلیل مییابد تا دستاویزی برای پیگیری اهداف سیاسی قدرتهای غربی در کشورهای دیگر باشد. در ماجراهای اخیر ایران نیز که ماهیتی کاملا سیاسی داشت، اقدام کمیسیون مقام زن کاملا قابل پیشبینی بود. طبق معمول مسائل زنان و حقوق بشری در ایران «بهانه» اعمال مداخله در مناسبات داخلی کشور از سوی آمریکا است. لذا وجود نابرابری، تبعیض وخشونت علیه زن و قوانین حجاب و گشت ارشاد و... ظاهر ماجرای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن را توضیح میدهد. در حالی که باطن قضیه همان بحث ایجاد فشار جامعه جهانی به ایران به بهانه مرگ مهسا امینی است.
▪️یعنی همان اقدامات سیاسی رُک و پوست کندهای که امریکا به واسطه تحریمها و جنگافروزیهای ظالمانه خود علیه ایران و کشورهای منطقه اعمال میکند، توسط نهادهای بینالمللی به صورت نرمتر اعمال میکند. یعنی در شورای امنیت قطعنامه علیه ایران صادر میکند، در کمیسیون مقام زن بیانیه برای تبعیض و خشونت علیه زن در جمهوری اسلامی میدهد و درخواست اخراج دارد، اینها دولبه یک قیچی هستند که برای بریدن شاخ و برگ و ریشه نهال در حال رشد جمهوری اسلامی ایجاد شده است.
▫️حال اینکه ما از این اخراج چنین پیامی را به جامعه خودمان منتقل کنیم که «ما در مواجهه با مساله زن خوب عمل نکردیم لذا جامعه جهانی ما را پس زد!» بسیار منفعلانه و ناشی از رویکردی ظلمپذیر است. اخراج ایران از کمیسیون مقام زن اتفاقا نشانه عملکرد درست ماست. وقتی میبینیم که قدرتهای جهانی مخالف جمهوری اسلامی در ماجرای اخیر تمام تلاششان را کردند، از پورناستار و سلبریتیهای بینالمللی تا پیگیری تحریم فوتبال در جام جهانی و... برای اینکه غائله اخیر منجر به براندازی نظام شود، پس معلوم است که باید اخراج ایران از کمیسیون مقام زن را هم در همین پازل دید. البته ما منکر ضعفها و کژکارکردی حکمرانی خود در مساله زن نیستیم. ولی اینکه ما به واسطه این اخراجِ کاملا سیاسی و از پیشتصمیمگیری شده به مردم بگوییم ما هم درست عمل نکردیم، رویکرد بد و منفعلانهای است.
▪️اینکه چه باید کرد؟ همان رویکردهای رهبری که فرمودند ما در مسأله زن از غرب طلبکاریم یا پرسشگریم را باید در دستور کار قرار دهیم، یعنی این را باید پرقدرتتر ادامه دهیم، کسانی که میتوانند در فضای بینالمللی تریبون ما باشند و صدای ما را پژواک بدهند، از تبعیضها و خشونتها و ناکارامدی های غرب به ویژه امریکا در مساله زن بگویند و بنویسند و این گفتمان بینالمللی ایجاد شود که اتفاقا امروزه کسانی به زنان ظلم میکنند که خودشان مدعی دفاع از حقوق زن و ... شدند.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 | @asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ «ارحمه صدیقه پژوهشگر مطالعات استراتژیک پاکستان در حاشیه مجمع گفتگوی تهران و در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: قبل از سفر به ایران، یکی از دوستان پدر و مادرم ما را به شک انداخته بود که ایران وضعیت مناسبی ندارد. ولی باعث تعجب است که جو خیلی آرامی در تهران حاکم است. تهران مثل همیشه در زمستان واقعا زیباست.»
▪️چه تصویری از جمهوری اسلامی از اواخر شهریور تا کنون ساختهاند که دختر همسایه را از دیدن آرامش و امنیت تهران متعجب نمود؟!
▪️پاکستان کشوری است که سطح امنیت قابل قبولی ندارد و شاهد این موضوع انفجارهای گاه و بیگاه میانهی بازار و مسجد و ازدحام مردم پاکستان است، نمونه اش انفجار روز گذشته در اسلام آباد که علیرغم تدابیر امنیتی اتخاذ شده روی داد می باشد؛ اما جالب این جاست که رسانهها اخبار این انفجارها را منعکس نمیکنند، آنقدر که شاید بیشتر مردم دنیا و حتی خود پاکستانی ها، پاکستان را آنقدرها هم ناامن ندانند اما ایران را بسیار ناامن بدانند.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
▪️ قالَت فاطِمَةُ عليهاالسلام لِرَجُلٍ لَمّا سَئَلَها وَ هِىَ عَلى قَبرِ عَمِّها حَمزَة عليه السلام : اَما وَاللّه ِ لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اَهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبِيِّهِ لَمَااخْتَلَفَ فِى اللّهِ تَعالى اثْنانِ.
▪️حضرت زهرا عليهاالسلام بر سر مزار حمزه عليه السلام در پاسخ شخصى مى فرمايد: به خدا سوگند اگر حق را به اهلش واگذار مى نمودند و از عترت پيامبر پيروى مى كردند، حتى دو نفر درباره خدا اختلاف نمى نمودند (و اسلام همه عالم را فرا مى گرفت.)
📚 | کفایةالاثر، ۱۹۹
🌐 |@asrezanan_ir|
#بازنشر | #یادداشت
♦️فاطمه سلاماللهعلیها سیاسیترین زن تاریخ اسلام است.
✍🏼|سارا سادات پاد
• پس از رحلت پدر گرامیش که حاکمِ عادلِ جهان اسلام بود، در مقام یک ناظر و دیدبان میدان و گنشگرِ در متن، تمام جسم و روح خود را سپر قرار داد تا حاکمیت از مسیری که در غدیر بر آن وفاق بود، منحرف نگردد. همه امت درآن روز گرم و سوزان با اجتماع حول پدرش بیعت کرده بودند که برای حکمرانی شایسته، با ولایت علی متحد باشند تا جلوی انحراف گرفته شود. بزرگترین مظهر اجتماع آیندهپژوهانه در جغرافیای جهان اسلام شکل گرفت و پیامبر خدا رسالتش را تمام و کمال انجام داد.
• حالا و بعد از پیامبر، این سرمایه عظیم در مقابل چشمان حضرت زهرا، توسط الیگارشی قدرت و ثروت در حال فروپاشی و دوقطبی شدن بود.
روح آزاده این آقازاده، نجیبزاده، بانوی سیاسیِ لطیف و ریحانه، از انحراف از معیارهای حکومت اسلامی آزرده بود.
• حضرت برای مصون ماندن اصل شایستهسالاری و برای بیداری و توجه دادن بزرگان و نخبگان جامعه، به درب منازل آنها مراجعه میکرد و آنها را از مخاطرات مطلع میکرد.
حضور پر صدا و پرتاثیر فاطمه سلام الله علیها در اجتماع به منظور مقابله با کژی، خواب آرام را از ناشایستگان گرفت به گونهای که دیگر تحمل شنیدن صدای حق فاطمه را نداشتند.
• در مسیر پر خطر کنشگری اجتماعی و سیاسی، کودکان خود را نیز همراه خود می برد ولی این حضور، بهانه فراموشی نقش مادری فاطمه هم نشد و کودکانش درس حقطلبی وحقخواهی و حقگویی را در کارگاه عملی مادر آموختند.
رفتارهای خشونت آمیز علیه مادر و مجروح شدن تن نازنین مادر را می دیدند و این فاطمه بود که به کودکانش آموخت برای حقطلبی و شایستهسالاری جان، بهایی هم تراز است.
اینگونه و به قیمت همه دارایی خود یعنی جان خویش، حضور خود را در برشی از تاریخ برای اجرای عدالت و حکومت صالحان وشایستگان تصویر کرد.
• ندبههای فاطمه، کنار قبر پیامبر نه فقط از دلتنگی دخترانه، بلکه برای میراث فرهنگی بزرگِ پدری مهربان و سخاوتمند بود که آن را برای همه بشریت به ودیعه گذاشته بود و فاطمه نگران همه بشریت در قرنهای آتی بود. کسانی که در سایه یک کژروی خودخواهانه در بخشی از تاریخ، از چشیدن طعم دلپذیر حکومت علوی محروم میشدند و احتمالا ناخواسته و پیوسته در مقابل ناشایستسالاری منفعل میشدند.
• فاطمه تنها همکارعلی نبود که در فرهنگسازی سیاسی، مشارکت و نقش مستقیم داشت. او خود به تمامه یک محمد و علی بود که در جنسیت فاطمه بود و خدا میخواست با حضور سیاسی و اجتماعی فاطمه، روش صحیح و مترقی نقشها را نهادینه کند.
فرزندش امام مهدی میگوید الگوی من مادرم فاطمه است... زنی که الگوی مردان و الگوی امام معصوم است.
آری هرجا بانویی پا به میدان سیاست میگذارد عدالت جوانه میزند و نازیباییهای سیاست اموی تراشیده میشود.
شاعر طنازانه گفته:_ گاهی جای مردان سیاست، درخت باید کاشت _
آیا درخت همان زن است که روح و ریحان جامعه است...
فاطمه تناورترین درخت سیاست است.
• تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید و فاطمه بگوید و خطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود.
🔰 ادامه دارد...
#دختر قوی سیاسی
#بانوی قوام دهنده
@sara_sadat_pad
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر | #کلیپ
🎥 سیاست مصرف متظاهرانه
🎙 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_قنبریان
🕰 دوشنبه،۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱
@ashabolhossein_ir
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
▪️مِن خُطبَتِها عليهاالسلام:
... فَبِعَـيْنِ اللّه ِ ما تَفْـعَـلُونَ، وَسَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا اَىَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ ، وَاَنَا ابْنَةُ نَذيرٍ لَكُمْ بَيْنَ يَدَىْ عَذابٍ شَديدٍ، فَاعْمَلُوا اِنّا عامِلُونَ، وَانْتَظِرُوا اِنّا مُنْتَظِرُونَ...
▪️حضرت زهرا عليهاالسلام در بخش ديگرى از خطبه فرمود:
... آنچه مى كنيد زير نظر خداست و ستمگران به زودى خواهند دانست كه به سوى چه سرانجامى باز مى گردند! و من دختر كسى هستم كه شما را از عذاب دردناك و سخت بيم مى داد، پس هر چه خواهيد بكنيد ما نيز كار خود پيش مى گيريم و منتظر باشيد و ما نيز در انتظار به سر مى بريم.
📚 | پایان خطبه بزرگ، احتجاج، ج۱، ص۱۴۱
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#بازنشر | #یادداشت ♦️فاطمه سلاماللهعلیها سیاسیترین زن تاریخ اسلام است. ✍🏼|سارا سادات پاد • پس
🔰 ادامه...
#بازنشر | #یادداشت
✍🏼| سارا سادات پاد
• تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید و فاطمه بگوید و خطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود. فدک اقتصادی علی علیه السلام و خطابه های سیاسی فاطمه سلام الله علیها تمدن ساز شد.
• واما جامعه با کژکارکردی در طبقه متنفذین، قدرت تحلیل و اثرگذاری را از دست داده بود.
پیامبر با تشکیل حکومت اسلامی، اجتماعی بودن اسلام را ترسیم کرده بودند و با نفی سکولاریسم، دین را از امر فردی به متن مناسبات اجتماعی و سیاسی وارد کرده بودند.
• حکومت اسلامی، حکومتِ قانون و عدالت و برابری بود و برای ظهور این عناصر گفتمانی #اعمال اصل شایستهسالاری، دارای موضوعیت و اصالت و ضرورت بود.
لذا در تحلیل بانوی سیاسی جهان اسلام، اتفاقات پس از رحلت پیامبر، انحراف ازمسیر اصلی و خالی شدن حکومت اسلامی از محتوا و ذات و فلسفه وجودی آن بود.
بنابراین تمامی بودِ خود را در کوچه های مدینه نِمود کرد.
• ظرفیت های وجودی خود را به عنوان تنها آقازاده رسول خدا، در کف میدان گسترانید تا هم در سمت و جهت حق قرار گرفته و یاریگر راه درست باشد و هم همراهی و همدلی اجتماعی را برای #حرکت هوشمندانه خود داشته باشد.
حرکتی از جنس #مادرانگی برای امت پدر...
• حضرت با تحلیلهای دقیق درحضور زنان اهل مدینه که بر بستر وی حاضر میشدند، مسببین واقعی تفرقه جامعه اسلامی و ظالمین را معرفی میکردند که نشان از درک دقیق بانوی سیاسی در بیداری افکار عمومی و نقش آنها برای تحولات مهم داشت.
• بی شک زنان دارای بالاترین شاخصِ اثرگذاری رسانه ای در بیداری افکارهستند و حضرت با درایت خود، مؤلفه های مهم و ماندگار در کنشگری مؤثر و حقطلبانه را برای همه مصلحان در تاریخ ثبت کردند.
• هوشمندی بانوی سیاسی جهان اسلام نسبت به اثرگذاری گروههای پر نفوذ و مرجع، باعث شد علی علیهالسلام در قطب و پازل دفاع از اسلام و مراقبت از عدم فروپاشی جامعه، خطاب به یگانه و دردانه رسول خدا بفرمایند اگر ترس از آسیب ندیدن دین پدرت نبود همه آنها را با این شمشیر از بین می بردم.
• حلم بی نظیر علی در کوران حوادث، در حکمرانی و کنشگری اجتماعی، همان تدبیر و حکمت است.
اما با این حال و علیرغم سکوت توام باحکمت علی، بانوی سیاسی و حقطلب و عدالتخواه تلاش خود را متوقف نکرد و با تبیین حقایق و تحلیل دقیق، توانست جلوی استحاله فرهنگی و محتوایی نظام نوپای اسلامی را بگیرد.
• حرکت اصلاحی و حقطلبانه حضرت زهرا سلام الله علیها در تاریخ تشیع بی پایان ماند و علیرغم حذف این آقازاده واقعی، همچنان به عنوان الگو برای تمام زنان ومردان آزاده باقی ماند.
• علی علیهالسلام بیش از ۲۰سال دور از حکومت بود لیکن در همین دوره نیز دارای استراتژی و مؤثر در بلوغ سیاسی و فرهنگی جامعه آن روز بود.
در اوج استغنا و با تولید و غنی کردن بُعد اقتصادی جامعه و کمک به داد و ستدهای اقتصادی، هرگونه شائبه جذابیت داشتن حکمرانی را در ذهن و فکر حتی نافهمترین افراد جامعه، منتفی کرد...
... علی علیه السلام مسیر آمده را بی فاطمه محقق نمی دانست.
#آقازاده_شهیده
#کنشگری_زنانه_مؤمنانه
#جنسیتِ_مؤثر_بر_تغییرات
#زنِ_سیاسیاجتماعی_نفی_سکولاریسم
#دانش_حکمرانی_زنانه
@sara_sadat_pad
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر | #کلیپ
🎥 فاطمهزهرا سلام الله علیها منحصر در خطبه فدک نیست، او پیش ازآن ترور شد...
🎙 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_قنبریان
🕰 دوشنبه،۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱
[@ashabolhossein_ir]
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ زنان شاغل، مادری، چالش مرخصی؛
▪️دکتر فاطمه محمد بیگی نمایندهی قزوین در مجلس شورای اسلامی، نطقی در مخالفت با پیشنهاد دکتر محمدرضا صباغیان در مورد سهمیهی پزشکان و پیراپزشکان مناطق محروم داشت که موضوع اصلی این نطق بی توجهی به حق قانونی زنان شاغل (اعم از پزشک و غیر پزشک) است که نقش مادری دارند و قانون در راستای حمایت از مادران ۶ ماه مرخصی شیردهی به مادران شاغل داده است.
▪️اما با این حال گاهی زنان شاغل برای استفاده از این حق قانونی شان مجبور به شکایت به دیوان عدالت اداری میشوند، یا برخی زمزمه ها از کاهش مرخصی شیردهی زنان شاغل به گوش میرسد.
▪️نکتهی مهمی که خانم دکتر محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده گفتند عدم به رسمیت شناختن نقش "مادری" برای زنان شاغل در سیستم اداری کشور است. به نظر میرسد یکی از ملزومات اساسی برای تحقق الگوی سوم زن به رسمیت شناختن نقش مادری در زنان شاغل کشور توسط ساختارهای شغلی است و این درحالی است که همواره تاکید رهبری بر لزوم تسهیل شرایط فعالیتهای علمی و اجتماعی مادران و مبنا قرار دادن خانواده در ساختارهای مختلف بوده است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
❁﷽❁
قال رَسُولُ اللَّهِ(صلّیاللّهعلیهوآله):
«اَلا أنَ فاطِمةَ بـابُها بابِـی وَ بَیتُها بَیتی،فَـمَن هَتَکـها فَقَـد هَتَک حِجـابَ اللّه.»
همانا درب خـانه فاطمه سلام الله علیـها، درب خانه من و خانه او خانه من است، هر کـس حرمت آن را پـاس ندارد، حجـاب خدا را دریـده است.
📚 | بحارالانوار،ج۲۲،ص۴۷۷
🌐 |@asrezanan_ir|
#گفتگو
#اختصاصی
♦️ دکتر محمدعلی روزبهانی در گفتگو با تحریریه عصر زنان، در خصوص «نقش هیئتها و روضههای خانگی در هویتبخشی به زن مسلمان» اظهار داشتند:
▪️روضههای خانگی یکی از ارکان اقامه عزا هستند که نقش اول برگزاری این مجالس بر عهده بانوان است. مجالس خانگی در یک رابطه خویشاوندی برگزار میشوند که در طی آن تعلیم و تربیت اعضا و نسل یک خاندان همواره در یک نسبتی با اهل بیت و حب ایشان قرار دارد.
▪️از سویی مجالس خانگی که با پرچمداری بانوان برگزار میشود به فرد، خانواده و جامعه هویت میدهد و آنها را از تخدیر، فرسایش و فرسودگی نجات میدهد.
📥 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#اختصاصی
✍🏼| دکتر روزبهانی
یکی از ارکان اقامه عزا مجالس روضه خانگی است، مجالس روضه خانگی ویژگی هایی دارد که آنها را منحصر بفرد میکند.
نخست اینکه نقش اول برگزاری این مجالس را بانوان برعهده دارند و تقسیم نقش ها معمولا تا حد بسیاری بین خانمها توزیع میشود؛ مدیریت مراسم از نیت و نذری که برگزارکننده دارد تا سازماندهی پذیرایی و مهمان و دعوت کردن سخنران که بعضا از خود خانمهاست، بسته به کوچک و بزرگ بودن مراسم در یک خانواده یا در یک خاندان و روابط خویشاوندی، صورت میگیرد.
این رابطه خویشاوندی، شناسنامه دار بودن و مراسم هیات سبب میشود که خانواده و یا خاندان همواره در یک نسبتی با اهل بیت و حب ایشان و در یک نسبتی از تعلیم و تربیت، فرزندان و نسل ما ذیل سایه آموزههای اهل بیت علیهم السلام قرار بگیرد.
از سویی برگزاری یک مجلس خانگی به منزله احیا و زندهداشت یک خانه، یک بنا و یک خانواده محسوب میشود؛ یعنی اگر بگویم یک سلسلهی تشکیکی از معنا داریم که به خانواده و فرد و جامعه هویت میدهد، و اگر هویت را به مفهوم معنابخشی درنظر بگیریم، اگر بگوییم هویت به این معناست که به ما تباری میبخشد و ما را از یک زندگی اَتُمیزه، تنها، منفرد و کالاگونه نجات میدهد و از تخدیر، فرسایش و افسردگیِ انسان جلوگیری میکند، شاید مهمترین نقش برای این کارکرد را هیات ها و روضههای خانگی برعهده دارند که درواقع جلودار و پرچمدار این ماجرا بانوان هستند.
به نحوی دیگر میتوان گفت احیای کلمه اهل بیت و احیای عزاداری و اعیادی که به مناسبت شهادتها و ولادتها برگزار میشود، ریشه و بنیانگذارش عنصری نیست به جز خانواده. این ماجرا از خانواده به مسجد محله، تکیهها و حسینیهها کشیده میشود و از آنجا به مساجدِ جامع، حرمها، امامزادههای جامعی که مرکزیت فرهنگی شهر هستند و به هیاتهایی که به صورت سراسری تمام یک شهر را در خود جمع میکنند، کشیده میشود.
یعنی ما اگر بخواهیم بنیاد و ریشه فراگیری حب اهل بیت و فراگیری عزا را پیدا کنیم، جایی نیست به جز مجالس خانگی.
مجالس خانگی است که از اقامه عزا در یک خانواده شروع میشود کمااینکه در ایام کرونا با اینکه بسیاری از محافل عمومی آسیب دید و ما از بسیاری جماعت های مومنانه محروم شدیم، اما برخلاف آن روضههای خانگی رونق دوچندانی پیدا کرد. یعنی ریشه، سرچشمه و آنجایی که معنا قرار است بجوشد، همچنان جوشان ماند بحمدالله و با رفتن کرونا یا ضعیف شدن آن مجدد از همین سرچشمه بقیه شاخهها و میوه ها و... بالیدن گرفت.
پس یک عنصر بسیار حیاتی در جامعه و فرهنگ ما وجود دارد و آن اقامه روضههای خانگی است. این اقامه را معمولا بانوان برعهده دارند، چون در آیین و فرهنگ ما مدیریت خانه و فضای خانه به عهده بانویی است که در آن خانه منزلت دارد. همسر و فرزندان به نحو دیگری سامان پیدا میکنند و با اقامه عزا آن خانه احیا میشود.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|