#اختصاصی | #تحلیل_خبر
▪️تثبیت شیوارگی زنان به کمک صنعت پورن
♦️ به گزارش خبرگزاری phys.com، پس از حادثهی ۱۱ سپتامبر و گسترش موج اسلامهراسی در آمریکا شاخهای جدید از پورنوگرافی ایجاد شد که در آن بازیگران زن پورن با روسری که به عنوان نماد اسلامی و پوشش شرقی به حساب میآید ظاهر میشوند. پژوهشگرانی چون «مارتین بولانژر» و «جولیان پیداک» که از محققین علم ارتباطات هستند به بررسی این شاخه جدید پورنوگرافی پرداختند. از جمله نتایج پژوهش انجام شدهی ایشان، آن بود که زنان در فیلمهای پورن با روسری و حجاب به یک شکل و به طور یکسان بازنمایی میشوند، تا جایی که به بیننده چنین القا میکنند که تفاوتی میان زنان وجود ندارد. پژوهشگران این بازنمایی را ناشی از «تثبیت انگاره شیواره بودن زنان» میدانند.
🖇 لینک خبر
🔹 در فرهنگ اسلامی حجاب زن عامل به رسمیت شناختهشدن شخصیت او در جامعه به عنوان یک انسان محترم است، انسانی که فاعلیت دارد و به ابژگی مدنظر غرب نه میگوید. لذا «حجاب» برای ایدئولوژی غربی با تاریخ مشخصی که در سلطهگری نسبت به زن روا داشته است قابل پذیرش نیست. بر این اساس با ابزار پورن استارها، برای تخریب مفهوم عفاف و عزتمندی زن در «حجاب» میآید.
🔸 بگذارید صراحتاً بگوییم که بخش قابل توجهی از عزتمندی زن در جهان، تحت تخریب زنان پورناستار است. این زنان با خودفروشی روح و تن خودشان برای کسب منافع مادی و معنوی مثل توجه، احساس ارزشمندی و دوست داشته شدن، درحال لکهدار نمودن هویت و اصالت انسانی زنان هستند. باید گفت تلقی برخی از زن به عنوان ابزار تلذذ مردان، مادامی ادامه پیدا میکند که زنان همچنان از ایفای نقشهای دون شأن انسانی، خصوصاً همکاری با کمپانیهای پورناستاری اجتناب نکنند و به دور باطل جنسیزدگی جامعه پایان ندهد.
🔹 نکتهی دیگر اینکه: تا زمانی که به مفهومسازی اصیل و در تطابق با اسلام، از نمادهای اسلامی همچون «حجاب» در جوامع اسلامی پرداخته نشود، این عناصر توسط جهانبینی مسموم اومانیسم بلعیده میشود!
اگر زنان جهان به طور حقیقی طالب این باشند که به عنوان جنس دوم تلقی نشوند باید این حقیقت را درک نمایند که این انگاره از بطن جهانبینی الحادی متولد شده است، لذا باید برای مقابله با آن به جهانبینی الهی متوسل شوند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
17.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان
📌پرونده #تاریخاجتماعیزنان
🔹 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #وحیدشالچی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻آیا فهم ما از جایگاه زن بر اساس مطالعات و پژوهشها شکل گرفته یا بدون هرگونه تحقیق، نظم پدرسالار را مفروض قرار دادهایم؟
🔻 چه اشکالاتی در دو نگاه رایج نسبت به زنان وجود دارد؟
🔻 آیا گفتمان شرقشناسانه توانایی ترسیم جایگاه زن در خانوادهی ایرانی را داراست؟
🎦 #برنامهمستوره؛ تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظمجنسیتی
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#گزارش | #مصاحبه
▪️تشریح لایحه ارتقاء امنیت زنان توسط رئیس فراکسیون زنان مجلس
♦️ پیگیری قانونی حمایت از زنان در برابر سوءرفتارها پس از فراز و نشیب فراوان بالاخره در هفته گذشته به نتیجه رسید. «فاطمه قاسمپور»، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، طی یک گفتگو با روزنامه ایران به شرح و بسط این لایحه پرداخته است:
🔹 برای بررسی و اصلاح نسخه دولت چند پرسش جدی و مهم داشتیم که باید به آنها پاسخ میدادیم؛ به عنوان نمونه اینکه کدام جنس از سوءرفتارها فوریت قانونگذاری دارد؟ بله، در مورد برخی مسائل مانند ازدواج اجباری اجماع وجود دارد؛ هیچ عقل سلیمی و دین و شرع این اجازه را نمیدهد. یا در خصوص تأمین امنیت زنان در فضای اشتغال همه اتفاقنظر دارند ولی در مورد برخی موارد جای ابهام وجود داشت.
🔸 چالش بعدی، مداخله در حوزه خانواده است که چگونه این مداخله صورت بگیرد که بتواند از لحاظ فرهنگی، دینی و اجتماعی مؤثر واقع شود.
🔹 بحث زیستبومها هم اهمیت دارد؛ آیا در استان خوزستان میتوان همان گونه عمل کرد که در استان تهران عمل میشود؟ یا حتی مواجهه با این مسأله در مناطق مختلف خود یک شهر هم یکسان است؟
🔸 در لایحه بجز پیشگیری، حمایت و مداخله، حل مسأله برایمان مهم بود؛
🖇 متن کامل گفتگو
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🛑 کرسی نظریه پردازی علمی
«فلسفه تفاوتهای طبیعی زن و مرد از دیدگاه شهید مطهری»
🟢 با حضور:
🔺 دکتر حسین بستان
🔺 دکتر محمدحسین طالبی
🔺 دکتر زهرا شریف
▪️ دبیر علمی: آقای محمدباقر خراسانی
📆 زمان: چهارشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
⏱ ساعت: ۱۶:۳۰
📍مکان: قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲، مجمع عالی حکمت اسلامی
📡 پخش زنده به صورت مجازی:
🌐 https://hekmateislami.com/?p=14228
@hekmateislami
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #تحلیل_خبر
♦️ ابتکار عتبه مقدسه حسینیه در مراسم جشن تکلیف که چادرگذاری بر سر دختران تازه مکلف توسط نمایندهی آیت الله سیستانی انجام گرفت، میتواند گام تربیتی مهمی در رابطه با شروع آشنایی دختران با مقولهی حجاب باشد.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #تحلیل_خبر
▪️حرکتی نو در جشن تکلیف دختران
♦️ «به گزارش آستان قدس حسینی، در ایام میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(ع)، جشن تکلیف دختران تازه مکلف شده برگزار گردید. در این جشن ابتکاری تازه اتفاق افتاد و آن، مراسم چادرگذاری بر سر نوگلان تازهمکلف شده توسط نماینده آیت الله سیستانی در کربلا بود.»
🔹 برگزاری جشن تکلیف برای دختران تازه مکلف شده، گامی اولیه و ابتدایی در راستای ترسیم جایگاه والا و مهم زن در اسلام ناب محمدی میباشد. حرکتی مفرح و زیبا که آغازی برای آموزش احکام مترقی اسلامی به نوگلان تازه مکلف شده است. ابتکار عتبه مقدسه حسینیه در مراسم جشن تکلیف که چادرگذاری بر سر دختران تازه مکلف توسط نمایندهی آیت الله سیستانی انجام گرفت، میتواند گام تربیتی مهمی در رابطه با شروع آشنایی دختران با مقولهی حجاب باشد.
🔸 اگرچه یک گزینهی مطلوب هم آن بود که چادرگذاری توسط پدران دختران انجام بشود؛ همانطور که مادران الگوی زنانگی برای دختران خود هستند، پدران نیز برای آنکه دخترشان در دوران بزرگسالی تبدیل به زنی مستقل، دارای اعتماد به نفس بالا و عزت نفس بالا بشوند نیاز است رابطهی عاطفی پدر_دختری را تقویت کرده و اصطلاحا از آن به عنوان پساندازی قابل توجه در امر تربیت دختر استفاده نمایند.
🔹 نکتهی مهم دیگر آنکه از آنجا که بیشتر روانشناسان و مشاوران خانواده تاکید دارند، برای در امان ماندن دختران از دام شیادان نیاز است پدران، دختر خود را لبریز از محبت نمایند؛ لذا حرکت زیبای چادرگذاری اگر بهوسیلهی پدر دختر در مراسم جشن تکلیف رقم بخورد میتواند تبدیل به خاطرهای شیرین برای دختر گردد به طوری که محبت پدری را از صمیم قلب احساس نموده و وجودش آمادهی پذیرش تعالیم دینی گردد. همچنین در این امر از سوی دختران احساس تعهدی نسبت به پدران شکل میگیرد که هر روز با رؤیت پدر یادآوری میشود و به تثبیت آن کمک میکند.
🔸 باید به خاطر داشت زمانیکه دختران به این اطمینان برسند که مورد محبت قلبی، افتخار و خیرخواهی پدرشان هستند، مسیر تربیت برای والدین هموارتر میگردد. این اطمینان به واسطهی بروز محبت پدر نسبت به دختر خود میتواند حاصل شود. جشن تکلیف، هدایای مرتبط با آن خصوصا هدیهی حجاب به دختر از جانب پدر میتواند جلوهای از بروز محبت پدر به دختر و اطمینان دختر از دوست داشته شدن توسط پدر خود گردد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصدنامه | #کوتاه_نوشت
🔶 زنی که حجاب را تبدیل به یک روز جهانی کرد
🔸 نظمه خان در خاطراتش میگوید: بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، حجابم با واکنشهای زیادی روبرو شد. برای پایان دادن به این تبعیض، تصمیم به راهاندازی یک جنبش جهانی به نام روز جهانی حجاب کردم که در کمال ناباوری با استقبال زیادی مواجه شد. او برای رهایی از انتقادات و فشارهای روحی و تصحیح باورهای غلط از چهرهی زن محجبهی مسلمان، از زنان دیگر خواست تا یک روز از سال را با تجربهی «زندگی با حجاب» سپری کنند. در این پویش چندین زن آمریکایی غیرمسلمان برای درک احساس زن مسلمان، به مدت یکروز از حجاب استفاده کردند که در پایان دیدگاه آنان بهطورکلی در مورد پوشش اسلامی تغییر کرد.
🖇 متن کامل نوشتار در مجله مجازی واو
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #تحلیل_خبر
▪️مرگ تدریجی یک رویا
♦️ به گزارش فرانس۲۴ «زنان مسنّ سوئدی با پوشیدن کلاه قرمز، هر پنجشنبه در مقابل پارلمان تجمع کرده و به تبعیضات وارده از سوی نظام بازنشستگی این کشور به زنان اعتراض میکنند.
آنان با شعار «زنان مسن به پول بیشتری نیاز دارند!» از شکاف جنسیتی ۲۸درصدیِ درآمد میان زنان و مردان خبر میدهند؛ این درحالی است که کشور سوئد به عنوان تجلی رویای برابری فمینیسمها خوانده میشود.
نکتهی دیگر آنکه طبق قوانین کار در سوئد، زنانی که شاغل در مشاغل سخت و تماموقت هستند یا از کودکان مراقبت میکنند، برای دریافت یک مستمری باید مدت زمان بیشتری شاغل بمانند که همین امر سبب افزایش نابرابری ها و شکاف اقتصادی زنان میشود؛ این درحالی است که طبق گزارشهای بین المللی (OECD) بالاترین میزان نیرویکار مسن در جهان را دارد و زنان با میانگین سنی ۶۴.۹ سال، تنها یک سال زودتر از مردان (۶۵.۸) بازنشسته میشوند.»
🖇 لینک خبر
🔹سوئد کشوری است که تجلی رویای برابری فمینیسم سوسیالیسم و آرمانشهر فمینیستم اگزیستانسیالیسم محسوب میشود؛ اما با بررسی کامل گزارشهای ارائه شده از کنش اقتصادی_اجتماعی زنان در سوئد، چنین بدست میآید که زنان تنها در سنوات خدمت عمومی و خدمت در انواع مشاغل حتی مشاغل یدی و سخت با مردان برابرند! ولی در نهایت آنچه به عنوان مزد تمام شده به زنان تعلق میگیرد، نسبت به مردان ۲۸٪ کمتر است!
🔸 جالبتر آنکه مشاغلی که به پرستاری و مراقبت از کودک مرتبط میشود و از نوع مشاغل زنانه محسوب میشود در نظام سوسیالیستی، چنان پست و حقیر شمرده میشوند که برای دریافت همان مستمری کم، زنان میبایست اضافهتر از سن معمول بازنشستگی در آن حرفه خدمت کنند!
🔹 به راستی چرا نظام سوسیالیستی نتوانسته است عدالتی را که به زنان وعده نموده بود محقق کند؟! چرا نسبت به کاهش دغدغههای زنان به دلیل سیستم نابرابر خود، علیرغم آنکه آرمانش برابری است حرکتی مثبت انجام نمیدهد و برخی از مشاغل زنانه را دونمایهتر از دیگر مشاغل به حساب میآورد؟!
🔸 چنین به نظر میرسد که نظام فکری فمینیسم نیاز به بازنگری جدی بر مفاهیمی چون «عدالت» ، «برابری»، «زن» ، «اشتغال» و «شأن انسانی» دارد تا بتواند خطاهای اندیشهگانی خود و به تبع آن ساختارهای اشتباه آرمانشهر متجلی خود «سوئد» را بازسازی نماید. ساختارهایی که درحال حاضر حتی به نفع زن در ابعاد زیست اجتماعی و اقتصادیاش نیستند!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی |#گزارش ▪️ کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد. ♦️ امروز
#اختصاصی | #یادداشت
▪️امنیت و حمایت از زنان در مدار قانون
#بخش_اول
✍🏼| دکتر مهدیه شادمانی
🔹 با ظهور اسلام حق حیات و کرامت به زن بازگشت و به او شخصیت والای انسانی بخشید. در حقیقت اسلام احیاگر حقوق زنان در تاریخ است و به مردان اجازه هیچگونه تعدی و آزار را نسبت به همسر نداده است. براساس آموزههای اسلامی زن مخلوق لطیف خداست که باید با او با ملایمت و نرمی برخورد نمود. در کتاب «تفسیرالکبیر» نوشته شده به دستور پیامبراکرم هیچ مردی اجازه کتک زدن همسر خود را نداشت و اگر مردی دچار چنین خطایی میشد، همسر اجازه قصاص داشت، یعنی میتوانست همسر خود را تنبیه کند.
🔸 رهبر معظم انقلاب نیز با نگاه دینی بارها به عدم ظلم به زنان در خانواده توجه داشتند؛ چنانچه در تاریخ ۱۳۷۶/۷/۳۰ اشاره دارند: «حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جوامع اسلامی و در جامعه ما حتما باید انجام بگیرد، منتها بر مبنای اسلامی و با هدف اسلامی. یک عده نگویند که این چه نهضتی است، این چه حرکتی است، مگر زن در جامعه ما چه کم دارد؟! متاسفانه ممکن است بعضی اینگونه فکر کنند این ظاهربینی است. زن در همه جوامع از جمله در جامعه ما گرفتار ستم و دچار کمبودهایی است که بر او تحمیل میشود.»
🔹 همچنین در بخش دیگری از همین سخنرانی اشاره دارند که: «یک نکته دیگر که باید مورد توجه باشد، دفاع اخلاقی و قانونی از زن به خصوص داخل خانواده است. دفاع قانونی با اصلاح قوانین همانطور که گفته شد و ایجاد قوانین لازم و دفاع اخلاقی با طرح این مسأله و مواجهه با کسانی که این را درست نمیفهمند و زن را در خانه مستخدمِ مورد ستم مرد، بدون تمکّن از خودسازی معنوی تلقی و اینگونه عمل میکنند، باید با این فکر با قوت و شدت مقابله شود، البته به شکل کاملا منطقی و عقلانی.»
🔸 علیرغم نگاه جامع اسلام به تکریم زن و مطالبه رهبر انقلاب و توجه به فراهم آمدن تمهیدات لازم جهت احقاق حقوق زنان، اما شاهد بعضی خلأها در قوانین حوزه زنان هستیم؛ الگوهای رفتاری نادرست، زیرساختهای ذهنی غیرمطلوب، کلیگویی و عدم تصریح در برخی شاخصهای قانونی از جمله دلایلی بوده که عزم جدی دولتمردان دولت دهم و برنامهریزان امر قضا را از دهه ۹۰ به سوی اصلاح قانون و ایجاد امنیت قضایی برای بانوان سوق داده است و در نهایت بعد از ۱۲ سال شاهد تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان هستیم. در این لایحه سعی شده با اتخاذ دیدگاه واقعنگر، ارجحیت نگاه اجتماعی بر رویکرد قضایی، توجه به مبانی فقهی و افزایش ضمانت اجرای قانون موردنظر باشد.
🔹 ازجمله نوآوریهای حقوقی و قضایی این لایحه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▫️جرمانگاری ارسال بدون رضایت پیام، تصویر، نماد یا محتوای مستهجن و مبتذل به زنان: ماده ۳۰
▫️تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان در شرایط و موقعیتهای خاص: ماده ۴۱
▫️تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان کمتوان ذهنی یا جسمی: ماده ۴۰
▫️جرم.انگاری طرح سوالات و تحقیقات غیرمرتبط و غیرموثر مغایر با حریم خصوصی زنان در مراجعه به نهادهای قضایی و غیرقضایی: ماده ۳۹
▫️جرمانگاری درخواست یا پیشنهاد رابطه نامشروع با زن و تشدید مجازات این جرم در محیطهای کاری: ماده ۳۲
▫️مجازات شوهری که همسر خود را ازخانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود: ماده ۳۳
▫️جرمانگاری اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هرکسی ازجمله ولی، قیم و... : ماده ۳۴
▫️مجازات زوجی که علم به ازدواج اجباری زن با خود دارد: ماده ۳۴
🔸 اما علیرغم سالها جلسات کارشناسی، پژوهشهای علمی و نظر نخبگانی، برخی با بیان نقدهای کلی، روح حاکم بر مواد این لایحه را متأثر از ترجمه متون و ضمائم سند ۲۰۳۰ و کنوانسیونهای بینالمللی دانسته و ایرادهایی از قبیل خلأ رویکرد خانوادهمحور، رسوخ مبانی جنسیتگرایی، استفاده افراطی از ابزار کیفری، بهرهگیری از عدالت عرفی نه عقلی، زمینهسازی قانونی برای نفوذ جریانهای فمنیسیتی عنوان کرده و یا این لایحه را تدوینشده در دولت دوازدهم با نگاه غربی و محوریت اومانیسم اسلامی میدانند.
🔹 اما در مورد یکی از شبهاتی که در خصوص آغاز تدوین لایحه ایراد میکنند و آن را منتسبت به دولت اعتدال میدانند، باید آغاز طرح لایحه را منتسب به دولت دهم دانست، اما پس از دولت دهم نیز این لایحه در پنج فصل و ۹۰ ماده از طرف مرکز امور زنان و خانواده دولت یازدهم تکمیل شد، سپس این لایحه به قوه قضائیه ارجاع شد، لایحه پس از چندمدت مسکوت ماندن در زمان آیت الله لاریجانی، در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضائیه، کمیسیونی با حضور کارشناسان معاونت حقوقی قوه قضائیه و نمایندگانی از معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و جمعی از اساتید دانشگاه تشکیل شد و لایحه از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
🖇 ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب ❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
#بازنشر
#اینفوگرافی
#گزارش_محتوای_رویداد
🔹 بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب:
1⃣ بسترهای اجتماعی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📍اشاره:
❇️ #رویداد_ایدهپردازی_حجاب در بهمن و اسفند برگزار گردید. در این رویداد 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداختند. محورهای اصلی در سه حوزه طبقهبندی شد:
🔻 بسترها و زمینههای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب
🔻 الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب
🔻 راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب
❇️ اسناد پشتیبان این اینفوگرافی ها در قالب حدود 600 صفحه است که بايد در جلسات تخصصی به گفتگو از آنها پرداخت.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
#اندیشکده_فکر_فردا
#دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت ▪️امنیت و حمایت از زنان در مدار قانون #بخش_اول ✍🏼| دکتر مهدیه شادمانی 🔹 با ظه
#اختصاصی | #یادداشت
▪️امنیت و حمایت از زنان در مدار قانون
#بخش_دوم
✍🏼| دکتر مهدیه شادمانی
🔹برای اثبات اصلاحات قوه قضائیه بر لایحه نیز باید به نقل قولی از «طیبه سیاوشی»، نماینده اصلاحطلب مردم تهران در مجلس قبل اشاره کرد که به نقل از «خدائیان» معاون حقوقی قوه قضائیه گفته بود: «۴۱ ماده از ۹۲ ماده این لایحه حذف شده است، علت حذف این مواد هم موازی بودن آنها با مواد قانون مجازات اسلامی و آئین دادگستری کیفری از سوی قوه قضائیه اعلام شده».
🔸 همچنین در مجلس یازدهم نیز اصلاحات مثبتی از جمله تقویت رویکرد حل مسأله، کاهش مفاد جرمانگاری لایحه، تقویت رویکرد ترمیمی، جایگزینی هوشمندانه واژه خشونت در لایحه با مفهوم سوءرفتار و مبتنی کردن آن بر مبنای فقهی و قانونی و تبدیل زن حمایتپذیر از کنشگری منفعل در تأمین امنیت زنان به کنشگری فعال و پیشگیری از سوءرفتار، ایجاد تکلیف برای شورای پیشگیری از وقوع جرم جهت ارائه پیشنهادهای اصلاحی و مشارکت در فرایند تدوین پیشنویس قوانین و همچنین رفع خلأ قانونی در مواردی که قتل رخ داده و به دلایلی قصاص رخ نمیدهد، از جمله اصلاحات مثبت مجلس کنونی میباشد.
🔹 برخی مخالفان نیز در خصوص مادهای که در مورد خروج زنان از کشور است و شوهران آنها مانع از خروج شدهاند، نقدهایی داشته و برچسب فمنیستی بودن را به این لایحه زدهاند؛ اما باید ایراد کرد: اولا موارد ضرورت خروج زنان از کشور باید توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری مشخص شود. تعداد زنانی هم که ضرورت خروج از کشور شامل حالشان میشود فراوانی ندارد. درضمن خروج مثلا زنان ورزشکار و یا کسانی که در نشستهای علمی شرکت میکنند، میتواند دستاورد مثبتی برای جمهوری اسلامی محسوب شود. همچنین دادگاه قبل از صدور مجوز دلایل همسر را هم میشنود و اگر غیرموجه باشد اجازه خروج را به زن نمیدهد، یعنی شروط متعددی گذاشته شده تا اگر ضرورت داشت، خانم بتواند از این فرصت برای خودش و کشور استفاده کند و اصلا نگاه فمنیستی وجود نداشته.
🔸 در باب جرمانگاری افراطی نیز باید اذعان داشت در اصلاحات صورتگرفته توسط قوه قضاییه و همچنین مجلس کنونی، قانونگذاری کیفری در مرحله آخر مورد توجه بوده و روشهای غیر کیفری که کمتر جنبهی آمرانه دارند ارجح بوده است.
🔹 به هرحال این لایحه تلاش کرده تا نگاه جامعی به موضوع زنان با اولویت در پیشگیری از جرم و جنبههای حمایتی داشته باشد و بخشی از مشکلات زنان را کاهش دهد اما قطعا نمیتوان ادعا کرد که بدون ضعف و کاستی است.
🔸 بنابراین باید درجهت اشاعه فرهنگ نقدپذیری، تحمل نظر مخالفان و ظرفیتسازی برای کمال و اصلاح اقدام نمود و میتوان با برگزاری نشستهای علمی و مناظره و مدیریت مبتنی بر دیانت و خرد در یک چرخه صحیح نقد منطقی با هدف ارائه راه حلهای تکمیلی برای تقویت لایحه گام برداشت و به سوالات و نقدهای موجود در خصوص لایحه پاسخ داد تا برای همگان تبیین گردد آیا به واقع این لایحه بر محور اومانیسم اسلامی، قرائت انسانمدارانه و مرجعیت عقل بشری تنظیم شده است؟ آیا تدوین کنندگان در مسألهشناسی دچار اشتباه شده اند؟ آیا توجه به اسناد بالادستی ملی از جمله سیاستهای کلی جمعیت، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری و منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در نظام اسلامی از سوی تدوین کنندگان مغفول بوده است؟
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 فیلتر زیبایی، فیلترینگ عزت نفس
♦️ در رقابت به راه افتاده جهت زیباجلوه نمودن، دختران زیادی در کانون توجهات و لایکها قرار نمیگیرند، لذا این شکست به کاهش قابل توجه عزت نفس در دختران میانجامد.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|