eitaa logo
عصر زنان
3.2هزار دنبال‌کننده
452 عکس
143 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ «اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشوند، ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد.» (صحیفه امام خمینی، ج۶، ص۳۰۰) ▪️امام خمینی(ره) زنان را که تا پیش از آن در بهترین حالت ملعبه‌ی دست مردان هوسباز بودند و غیر از انگشت شماری، اوج حضورشان در فیلم فارسی‌ها و کاباره‌ها به تبلور می‌رسید به عنوان بستری برای رشد و تمدن‌سازی جامعه معرفی می‌کند. ▪️نهضت امام خمینی(ره) از رهگذر همین تفکر نقش‌های فردی و اجتماعی بسیاری را با محوریت بانوان به تجلی می‌رساند که نمود آن در جامعه‌ی امروز کنشگری زنان در ساحت‌های مختلف اجتماعی، علمی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی و هنری قابل مشاهده است. ◼️ عرض تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمة‌الله علیه ◼️ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 محتواهای بدن‌مند رسانه‌های اجتماعی، عامل سرخوردگی زنان 📌 «به گزارش خبرگزاری ای‌بی‌سی پژوهشی در مورد نارضایتی زنان از بدن خود و توجه به رسانه‌های اجتماعی انجام شد. در این پژوهش مشخص شد زمانی که زنان در معرض محتواهایی غیر از بدن اید‌ه‌آل همچون اشیا و مناظر قرار بگیرند، نارضایتی‌شان از بدن خود کاهش می‌یابد! دکتر فوردالی در این خصوص می‌گوید: تصاویر خنثی به زنان جوان مجال کمتری برای قیاس ظاهر و بدن خود با دیگران را می‌دهد.» 🔹 تأثیرگذاری تصاویر بر ذهن مخاطب به صورت فعل و یا افعالی بروز و ظهور می‌یابد. زمانی که رسانه‌ها به طور متعدد اندام زنانه را متناسب با استانداردهای زیبایی باربی‌گونه منتشر می‌کنند و تحسین‌ مخاطبین را برای این سبک اندامی برمی‌انگیزند، ناخودگاه تمامی زنانی را که در معرض این بمباران‌های تصویری ایده‌آل‌گرایانه قرار گرفته‌اند، وا می‌دارند که با استفاده از خودارزیابی به دنبال تطبیق خود با ایده‌آل‌های مطلوب ارائه شده باشند. ایده‌آل‌هایی که بسیاری از اوقات با گریم و یا حقه‌های سینمایی به زیبایی مسحور کننده و تحسین برانگیز رسیده‌اند و در زندگی حقیقی‌شان اصلا آن زیبایی فیک را ندارند! لذا بسیاری از زنانی که این ایده‌آل‌های اندامی را ندارند و یا به آن دست پیدا نمی‌کنند در افسردگی، اضطراب و ناراحتی خود را غرق کرده و بدین ترتیب به عزت نفس‌شان آسیب جدی وارد می‌کنند. 🔸 می‌توان از این پدیده به عنوان جنگ روانی پسامدرنیته علیه زنان نام برد زیرا آسیب‌های وارده به آرامش فکری و جسمی زنان را خدشه دار نموده است و آنان را از مقام انسانی در مسیر کمال به شی‌واره‌ای در جهت دیده شدن تبدیل کرده است‌! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه‌ی زنان و خانواده گذشت؛ 📌 امام(ره) نقش زنان را فهمید| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 خیرالنساء صدخروی، بانوی جهادگر | مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 آزادی تا آنجایی که به اخلاق و رشد جامعه آسیب نزند مجاز است | حجت‌الاسلام خسروپناه 🖇 اینجا بخوانید 📌 امام خمینی و فلسفه حکومت اسلامی | احمد حسین شریفی 🖇 اینجا بخوانید 📌 خدمات متقابل زنان و انقلاب | روح‌الله شمسی کوشکی 🖇 اینجا بخوانید 📌 ارادت عجیب سیمین دانشور به امام خمینی| جهان بانو 🖇 اینجا بخوانید 📌 پیژامه و ابتذال | دکتر علیرضا زادبر 🖇 اینجا بخوانید 📌 خلاء جدی کشور در زمینه مشاور خانواده | دکتر انسیه خزعلی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 آمریکا، حجاب، رضایتمندی! 📌 «بر اساس پژوهش انجام شده از "دوشانکا جورویچ، ماریا تیوساولوویچ و هاریسا شابانوویچ" که در پایگاه داده کتابخانه ملی پزشکی آمریکا منتشر شده است، زنان محجبه مسلمان به نسبت زنان مسلمان بی حجاب و زنان ارتدوکس بی حجاب، بالاترین میزان رضایتمندی را از بدن خود دارند. همچنین زنان محجبه مسلمان به نسبت دو گروه دیگر خود را تحت فشار شدید در جهت رسیدن به مد‌های زیبایی قرار نمی‌دهند.» 🔹 در مقاله‌ی ذکر شده که تاریخ انتشار آن به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد و از قضا پژوهش در کشور غیر مسلمان و سکولار و نئولیبرالی به نام صربستان انجام شده و در آمریکا منتشر گردید لذا هیچ گونه شائبه‌ای مبنی بر جهت‌گیری در پژوهش وجود ندارد. 🔸 برای جامعه‌ی زنان مسلمان محجبه چنین نتیجه‌ای دور از انتظار نبود؛ زیرا کارکرد حجاب برای زن به گونه‌ای می‌باشد که برجستگی‌ها و چگونگی اندام‌های زنانه را تحت ستر عفیفانه‌ای قرار می‌دهد. بر این اساس امکان ارزیابی توامان با جزییات از سوی دیگری و یا خود شخص بوجود نمی‌آید. این درحالی‌است که وقتی زنان در حالتی غیر محجبه و نزدیک به برهنگی در انظار عمومی ظاهر می‌شوند، به طور سیستماتیک در حالت خودشئ‌انگاری قرار می‌گیرند. در این حالت زنان به ارزیابی خود می‌پردازند که چقدر به ایده‌آل‌های زیبایی و مد نزدیک شده‌اند، اندام‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرد یا خیر و در یک کلام ارزشمندی خود را به میزان انطباق بدن‌خود با زنان مدل زیبایی گره می‌زنند. 🔹 می‌توان متصور شد که زنان گرفتار در دام خودشی‌انگاری حتی اگر به ایده‌ال های زیبایی و مد دست یابند، عزت نفسی شکننده و ناپایدار دارند و در صورت از دست رفتن زیبایی‌شان، به سرعت عزت نفس‌شان خواهد شکست. لذا سلامت روحی و روانی ناپایداری خواهند داشت. این درحالی است که در زنان محجبه مسلمان، حجاب بند خودشی‌انگاری و شکنندگی عزت نفس را از زنان گشوده است و به آنان هویتی مستقل و محترم داده است؛ هویتی که به مثابه قطعه‌ی پازلی فرض نشده است که برای به‌دست آوردن ارزش و تحسین می‌بایست خود را در قالب صفحه‌ی پازل دربیاورد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» برگزار می‌کند سلسله‌ نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔻 نقد و بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب سرکار خانم فخری ملک‌محمد؛ قاضی بازنشسته، وکیل پایه یک دادگستری، نویسنده و پژوهشگر 🔻 نوع نگرش به هویت زن در چهار دهه‌ی انقلاب اسلامی و تاثیر آن در مسئله حجاب سرکار خانم توران ولی‌مراد؛ دانش‌آموخته جامعه‌شناسی، مدیر شبکه ایران زنان 🔻دبیر نشست: سرکار خانم الهه‌سادات شفیعی پژوهشگر حوزه زنان 🔸🔸 زمان: پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰ 🔸🔸 لینک ورود به نشست مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rnb1402/rnb ▪️ رسانه نخبگانی بانوان 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 برای حسرت یک زندگی معمولی! 📌 «به گزارش دیلی میل بسیاری از زنان شاغل در ادارات، این رویا را داشتند که در ۶۶ سالگی وقتی به سن بازنشستگی می‌رسند به تفریح و زندگی کردن بپردازند. اما با وجود پس‌اندازهای خوبی که دارند، در زمان بازنشستگی خود تنها مدت اندکی می‌توانند به تفریح بپردازند و پس از آن به دلیل تمام شدن پس اندازشان مجدد به کار بازگشتند.» 🔹 آنچه در این گزارش بیش از همه‌ی مطالب ارائه شده جلوه می‌نماید عبارت «زندگی کردن» است. این گزارش تماما در حال تفسیر زندگی تأسف‌بار زن غربی است اما همین واژه نقطه‌ی عطف تفسیر می‌شود؛ «زندگی کردن»! 🔸 این واژه به چه دوره‌ای از زندگی زن غربی اطلاق می‌شود؟!‌ دوران بازنشستگی!! روشن است که فشار تحمیلی بر زنان ناشی از کارهای سختی که با زنانگی در تعارض است و هزینه‌های سنگین زندگی بر دوش آنها سبب شده تا آنان بخش زیادی از عمر خود را در مشقت و سختی کارکردن بگذرانند و آن را ذیل دوره‌ی «زندگی کردن» ندانند. چرا بار سنگین هزینه‌ها باید بر دوش زنان سوار شود؟! آیا سبک زندگی‌ای که تفکر غرب برای زنان رقم زده است علیرغم تمام اسناد و نهادهای تاسیس شده ذیل تحقق برابری جنسیتی، عدالت را برای زنان به ارمغان آورد؟! 🔹از راهبردهای بسیاری از نحله‌های فمینیستی برای خروج زن از انقیاد نظام مردسالارانه، خروج از جنس دوم بودن، دستیابی به عدالت جنسیتی که به برابری میان زن و مرد خوانده می‌شد، ورود زنان به اجتماع و مشاغل مختلف بود. البته لازم به ذکر است که ورود به اجتماع را در گرو داشتن شغل و کسب و کار می‌دانستند. این اتفاق رخ داد اما آنقدر برای زن غربی سخت و گران تمام شده است که در بازه‌ی زمانی از عمر خود که شاغل است احساس زندگی کردن ندارد! آیا مردان غربی نیز اینگونه‌اند؟! 🔸دو فرض برای این سوال محتمل است. فرض اول آن‌که بله، مردان غربی نیز مثل زنان غربی بازه‌ی زمانی اشتغال خود را بسیار پرفشار می‌دانند به گونه‌ای که معتقدند در آن زندگی نمی‌کنند و زندگی کردن را به پس از بازنشستگی موکول می‌کنند. فرض دوم آن است که مردان احساس زندگی نکردن را به‌نحوی که زنان در دوران اشتغال خود دارند ندارند و همه چیز برایشان قابل پذیرش است. 🔹در هر دو فرض؛ به زنان ظلم شده است. در فرض دوم ظلم آشکار است اما در فرض اول علی‌رغم وجود برابری زن و مرد در حس «زندگی نکردن» در دوران اشتغال به دلیل فشارهای مضاعف کاری و مخارج زندگی، به نام برابری‌خواهی، عدالت جنسیتی و خروج از انقیاد زن را به سبک زندگی غلطی همگام با مرد وارد نموده‌است که خود نوعی انقیاد و بی عدالتی است. چه انقیادی بالاتر از آنکه انسان مجبور باشد برای گذران زندگی خود به طور آبرومندانه به فشارهای کاری تن دهد که زندگی کردن را نفهمد؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ✅ دومین درسگفتار تخصصی مدرسه فکرت و عصر زنان ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی دوره مقدماتی-کلیات در شش جلسه بصورت حضوری و مجازی(اسکای‌روم) ⏰شنبه‌ها ساعت ۱۷_۱۹ ۲۰و۲۷ خرداد- ۳و۱۰و۱۷و۲۴ تیر شرکت در این دوره رایگان است. جهت ثبت نام به آی‌دی زیر پیام بدهید: @madrese_fekrat @danial_basir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
♦️ هم‌اکنون در حال برگزاری...
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌 ویژگی‌ عقل در جهان مدرن | استاد پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 التزام اجتماعی به "ارزشها" و " بازی با اعصاب مسلمین!"| احمدحسین شریفی 🖇 اینجا بخوانید 📌 یک خاطره از سالگرد ارتحال امام در دانشگاه منچستر | دکتر فرشته روح‌افزا 🖇 اینجا بخوانید 📌 امیدهای متداول با امیدهای ایمانی فرق دارند | علی مهدیان 🖇 اینجا بخوانید 📌 سنخ شناسی نیروهای اغتشاش | مهدی جمشیدی 🖇 اینجا بخوانید 📌 یک تبریک به شهید آرمان علی‌وردی و خانواده| استاد سیدمیرهاشم حسینی 🖇 اینجا بخوانید 📌 "چایلد گرومینگ" و اغفال سایبری کودکان، چالشی در دنیای والدگری | اسماء حسین‌زاده 🖇 اینجا بخوانید 📌 از فمینیستهای کره شمالی چه می‌دانید؟ | محمدسلیمی 🖇 اینجا بخوانید 📌 پلیس کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی در قانون حجاب را گزارش میکند | سردار رادان 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🎥 | 💠فریادهای پراکنده یک فیلمساز عصبانی 📽 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «مجبوریم» با حضور: ▫️معصومه قمقامی _ تحلیلگر سینما ▫️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس ⏱ زمان: دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ 📍مکان: قم، خیابان بسیج، موسسه شناخت، استودیو فکرت ♦️ جهت شرکت بصورت حضوری یا مجازی، به آیدی زیر پیام دهید: @charkhtabyan 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
بررسی لایحه عفاف و حجاب ۳.mp3
50.26M
🔸🔸 سلسله نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب(۳) 🎙 با ارائه: ▫️سرکار خانم فخری ملک‌محمد ▫️سرکار خانم توران ولی‌مراد 📆 برگزار شده در: ۱۸خرداد ۱۴۰۲ رسانه نخبگانی بانوان @rnb1402 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
27.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♦️ شما در جامعه‌ی غرب به‌وضوح می‌بینید که "سکس"، تازگی خاصی برای زن و مرد ندارد و به‌ندرت پیدا می‌شود که قبل از ازدواج طعم آن‌را نچشیده باشند. 📽 نقد تخصصی فیلم «فروشنده» 🔸 کارگردان: اصغر فرهادی 🔸 سال ساخت: ۱۳۹۴ 🔸 نقدنویس: امیرحسن اوصالی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 زن، زندگی، آزادی: در استرالیا 📌 «به گزارش خبرگزاری phys بر اساس آمارهای ملی ارائه شده، زنان بومی در استرالیا ۸ برابر بیشتر از زنان غیر بومی در معرض خطر قتل هستند. ارقام گردآوری شده توسط موسسه جرم شناسی استرالیا نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از این جرایم از سوی شریک جنسی این زنان اتفاق میافتد.۷۲.۲٪ زنان بومی توسط همسر قانونی‌شان، ۱۵.۹٪ توسط دوست پسر خود و ۵.۹٪ توسط شریک سابق‌شان به قتل رسیدند. متخلفین هم بومی و هم غیر بومی بودند و متاسفانه پلیس علیرغم درخواست کمک این زنان آسیب‌دیده کمکی به آنان در مواجهه با خشونت نکرد.» 🔹 اگرچه تحلیلی که خبرگزاری مذکور در راستای تفسیر چرایی بالا بودن آمار قتل زنان بومی استرالیایی عنوان نموده است به سوی پررنگ نمودن قضیه‌ی "نژاد پرستی" در غرب و خاصتا در استرالیا بوده است؛ اما به نظر می‌رسد که این تفسیر جامع نمی‌باشد. 🔸وجود تنوع نژادی در میان قاتلان زنان بومی نشان دهنده‌ی وجود پدیده‌ی عمیق‌تری است. زمانی که ارزشمندی انسانها دون از ارزش انسانی فهم شود، زمانی که انسانها کارآیی روابط‌شان اهمیت پیدا کند به طوری که ارزش رابطه در منفعتی که از وجود آن به آدم‌های آن رابطه تزریق می‌شود و در یک کلام مادی‌گرایی بشود منش انسان‌ها اینجاست که احساس، مسئولیت پذیری، احترام به انسانها خصوصا زنان فاقد اهمیت و توجه می‌شوند. این نوع نگاه به صورت فردی بسیار خطرناک است اما وقتی به طور اجتماعی همچون غباری بر اخلاق جامعه بنشیند، فجایعی چون آمار قتل ۸ برابری زنان بومی را سبب می‌شود. جامعه‌ی مادی‌گرا جامعه‌ای مصرف‌زده، با افرادی خودخواه و منفعت‌طلب برای شخص خود می‌باشد. طبقات پایین‌تر آسیب پذیرتر می‌شوند چون منفعت مادی‌شان یا بسیار کم خواهد بود و یا منفعتی ندارند لذا از جامعه کم باید بشوند. با قتل این اتفاق رخ می‌دهد و بی عملی در نسبت با دفاع از زنان آسیب دیده استرالیایی پلیس در راستای خواست مادی‌گرایانه جامعه می‌باشد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ✅ دومین درسگفتار تخصصی مدرسه فکرت و با همکاری پایگاه عصر زنان ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی ▪️این درس‌گفتار درصدد است با تکیه بر دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، به توصیف و تبیین الگوی نظری هویت زن بپردازد. الگویی بومی و مبتنی بر مبانی دینی که می‌تواند مانند نظریه‌های تجربی ابزاری برای رصد و فهم و تبیین و حل مسئله در حوزه مباحث مرتبط با زن و جنسیت باشد. این مباحث قدمی است در مسیر فعلیت بخشی به علم دینی و علوم انسانی اسلامی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
8(1).MP3
17.31M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۸ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 رمز حس خوشبختی در ازدواج 📌 «به گزارش خبرگزاری phys در فرهنگ آمریکایی زندگی مجردی را فرصتی برای آزمایش جنسی، روابط جنسی و روابط عاشقانه می‌دانند با این توجیه که این عمل سبب انتخاب صحیح همسر و زندگی بادوام می‌شود. اما تحقیقات نشان داده است افرادی که قبل از ازدواج با افرادی به عنوان دوست و شریک جنسی بودند احتمال شکست در ازدواج‌شان زیاد است. این درحالی است که متاهلینی که قبل از ازدواج رابطه‌ای با کسی نداشتند، احساس خوشبختی و موفقیت در ازدواج‌شان را دارند.» 🔹 پروتکل‌های رفتاری افراد در تعاملات‌شان اگرچه توسط رسانه‌ها و بوق‌چی‌های جریانات معاند و متغافل تحت عنوان «سنت‌های غلط جامعه» خوانده می‌شوند اما پژوهش‌های انجام شده حقیقت امر را نشان می‌دهند. حقیقتی که می‌گوید شهوت‌رانی‌ها و تعدد شرکای جنسی و عاطفی نتیجه‌ای جز کاهش احتمال موفقیت در ازدواج ندارد. این پدیده اتفاق عجیبی نیست، مادامی که فرد در نسبت با خود و طرف مقابل خود (شریک عاطفی و جنسی) تعهدی ندارد و صرف امتحان کردن و شناسایی کردن زوج مناسبش، اقدام به سوء استفاده عاطفی و جنسی طرف مقابل خود می‌کند. این امر مسئولیت پذیری که افراد جامعه باید به یکدیگر داشته باشند را از بین می‌برد، انسانی که قبل از ازدواج خود را مسئول بار نیاورده است پس از ازدواج نیز مسئول نخواهد بود! 🔸 نکته‌ی دیگر آنکه انسان (خواه انسان مرد باشد یا خواه زن) زمانی که خودخواهانه دیگران را در حد اشیا پایین می‌کشد با توجیه تست و آزمایش مهارت‌هایش در مباحث ازدواج و انتخاب همسر؛ طبیعی است این انسانی که صرفا ارزش شی‌گونه دارد روزی دلش را بزند. آن روز نوبت کنار رفتن آن زن و روی کار آمدن انسان دیگری است و این چرخه باطل ادامه خواهد داشت! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ گزاره‌های دینی، حجاب و جنگ روایت‌ها ✍🏼| امیرحسن اوصالی 🔸 یکی از مسائل خرد مذهبی که رفته‌رفته به‌یک کلانِ سیاسی-فرهنگی تبدیل شده، مسئله‌ی حجاب در جامعه‌ی کنونی ایران است. یقینا برکسی پوشیده نیست که با طلوع اسلام در عصر جاهلیت و زنده به‌گوری دختران، این پیامبر رحمت (ص) بود که پیام الهی جایگاه دختر را به رسمیت شناخت و خود با بوسه‌زدن به‌دستان دخترش حضرت‌زهرا (س) او را امّ‌ابیها خواند و در ادامه با به ارمغان آوردن عفاف و حجاب، رنگ مشروعیت به فعالیت و جایگاه اجتماعی زنان بخشید و آن را در فضای امنی تبیین نمود. 🔹اما با مطالعه‌ی تاریخ و سیر و تطور مسائل دینی و غیردینی مشاهده می‌کنیم که ادیان ابراهیمی در طول حیات‌ اجتماعی خود دچار تحریفات لفظی و معنایی شده‌اند و دین اسلام نیز از این مسئله مستثنی نبوده است. وقتی دشمن نتوانست قرآن را دچار تحریف لفظی بکند، سراغ تحریف معنا رفته و تفسیرهای من درآوردی ار مفاهیم و گزاره‌هایی دینی ارائه داد. برای مثال ارزش روز عاشورا که از آن به‌عنوان "یوم‌الاحیاء" یاد می‌شود جایگاه رفیعی در کلام معصومین (ع) داشته است که «حسین می‌شود از نبی و نبی می‌شود از حسین» اما کار اینجا تمام نمی‌شود؛ 🔸عاشورا از همان بدو وقوع حادثه دچار تحریفات لفظی و معنایی می‌شود. دشمن با روایت‌های ناصواب امام را خارجی و قیام او را خروج علیه حاکم قلمداد می‌‌کند و این‌طرف محبان حضرت او را امام و حاکم به‌حق کلام و حکومت الهی می‌دانند. این خاصیت باطل است که با دگرگونی روایت‌ها توسط رسانه‌های کف‌میدانیِ به‌خدمت گرفته شده، همیشه مسیر حق را گل‌آلود می‌کند و برای جبهه‌ی حق هرینه می‌تراشد. 🔹مسئله‌ی عاشورا در عصر حاضر نیز توسط تشیع انگلیسی و دعوا درست‌کن به حاشیه رفته و برای تشیع هزینه‌ساز شده است ولی ما در رسانه‌ی عاشورا موفق عمل کرده‌ایم که هنوز بعد از هزار و اندی سال این روز عظیم به فراموشی سپرده نشده و هرسال پر شورتر از سال‌های قبل مراسمات و مجالسات‌ش برگزار می‌شود. 🔸ما همانقدر در رسانه‌ی عاشورا قوی بودیم که در رسانه‌ی رمضان ضعیف. جامعه‌ای که بیش از ۸۰درصد مردم آن دین‌دار و اهل روزه هستند از گفتن روزه‌داری خود خجالت می‌کشند! این است قدرت روایت دشمن که با فریاد آزادی و عیسی به‌‌دین خود و موسی به‌دین خود فضای شهر دینی را برای حزب‌اللهی‌ها تنگ می‌کند. 🔹وقتی می‌بینیم که مقام معظم رهبری سخن از افطاری ساده و عمومی می‌گویند بدین معناست که روزه‌داری را به‌یک روایت جذاب و زیبای دینی تبدیل کرده و با رسانه‌ی قوی در راستای جهاد تبیین تبلیغش کرده و به‌جامعه تزریق بکنید که یقینا شخص روزه‌خوار نیز افطاری رایگان را دوست می‌دارد. 🔸و همچنین ما همانقدر در رسانه‌ی رمضان ضعیف بوده‌ایم که در رسانه‌ی حجاب! متأسفانه هنوز بعد از گذشت ۴۳سال از انقلاب اسلامی اگر شخصی از ما کتابی درباب مسئله‌ی حجاب بخواهد، ما "مسئله حجاب" شهید مطهری ره را معرفی خواهیم کرد! آیا این برای حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان عیب تلقی نمی‌شود که هنوز نتوانسته‌اند مصرف‌گرایی را کنار گذاشته و در مسئله‌ی حجاب به‌تولید تفکر جدید متناسب با عصر حاضر برسند؟! 🔹متأسفانه از چگونگی نجاست آب چاه و فروش روغن متنجس در حوزه بحث می‌شود اما جای مسئله‌ی حجاب همیشه خالی بوده است. البته نه اینکه محتوایی شکل نگرفته است نه، مقالات و آثاری چاپ شده‌اند اما در روند روایت‌سازی صواب توسط رسانه در جامعه بسیار ضعیف بوده‌اند. متأسفانه هنوز وقتی می‌خواهیم برای دختر جوانی استدلال درباب حجاب بیاوریم سریعا تن او را به‌یک شکلات خوشمزه تشبیه می‌کنیم که رهگذر شکلاتی خواهد خورد که جلدش از تنش کنده شده باشد! 🔸رسانه‌های غربی با دگرگونی روایت‌ها اولویت و ضرورت حجاب را تنزل داده و با تبلیغ این‌که خدا انسان را با ۲-۳ تار مو به جهنم حواله نمی‌دهد جامعه‌ی دینی را به‌یک سهل‌انگاری دچار کرده است و در مقابل ما نیز هنوز درگیر مثالها و تشبیه‌های شکلاتی و میوه‌ای مانده‌ایم. وقتی مسئله به‌یک روایت تبدیل نشود و این روایت‌ها در کرسی‌های مناظره و گفت‌وگو به چالش کشیده نشوند، یقینا ما شاهد دعواهای دیگری بر سر مسئله‌ی حجاب خواهیم بود. وقتی حدود و ثغور این مسئله مشخص نشده است، با کدام معیار گشت‌ارشاد یکی را می‌گیرد و از کنار دیگری رد می‌شود؟ معیار چیست؟ میزان کدام است؟ مراکز دینی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ارگانها چگونه این چالش را حل‌وفصل خواهند کرد؟ ♦️ ادامه یادداشت 👇 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|