eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
151 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌 ویژگی‌ عقل در جهان مدرن | استاد پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 التزام اجتماعی به "ارزشها" و " بازی با اعصاب مسلمین!"| احمدحسین شریفی 🖇 اینجا بخوانید 📌 یک خاطره از سالگرد ارتحال امام در دانشگاه منچستر | دکتر فرشته روح‌افزا 🖇 اینجا بخوانید 📌 امیدهای متداول با امیدهای ایمانی فرق دارند | علی مهدیان 🖇 اینجا بخوانید 📌 سنخ شناسی نیروهای اغتشاش | مهدی جمشیدی 🖇 اینجا بخوانید 📌 یک تبریک به شهید آرمان علی‌وردی و خانواده| استاد سیدمیرهاشم حسینی 🖇 اینجا بخوانید 📌 "چایلد گرومینگ" و اغفال سایبری کودکان، چالشی در دنیای والدگری | اسماء حسین‌زاده 🖇 اینجا بخوانید 📌 از فمینیستهای کره شمالی چه می‌دانید؟ | محمدسلیمی 🖇 اینجا بخوانید 📌 پلیس کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی در قانون حجاب را گزارش میکند | سردار رادان 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🎥 | 💠فریادهای پراکنده یک فیلمساز عصبانی 📽 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی «مجبوریم» با حضور: ▫️معصومه قمقامی _ تحلیلگر سینما ▫️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس ⏱ زمان: دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ 📍مکان: قم، خیابان بسیج، موسسه شناخت، استودیو فکرت ♦️ جهت شرکت بصورت حضوری یا مجازی، به آیدی زیر پیام دهید: @charkhtabyan 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» برگزار می‌کند سلسله‌ نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و ح
بررسی لایحه عفاف و حجاب ۳.mp3
50.26M
🔸🔸 سلسله نشست‌های مجازی پیرامون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب(۳) 🎙 با ارائه: ▫️سرکار خانم فخری ملک‌محمد ▫️سرکار خانم توران ولی‌مراد 📆 برگزار شده در: ۱۸خرداد ۱۴۰۲ رسانه نخبگانی بانوان @rnb1402 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
27.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| ♦️ شما در جامعه‌ی غرب به‌وضوح می‌بینید که "سکس"، تازگی خاصی برای زن و مرد ندارد و به‌ندرت پیدا می‌شود که قبل از ازدواج طعم آن‌را نچشیده باشند. 📽 نقد تخصصی فیلم «فروشنده» 🔸 کارگردان: اصغر فرهادی 🔸 سال ساخت: ۱۳۹۴ 🔸 نقدنویس: امیرحسن اوصالی 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 زن، زندگی، آزادی: در استرالیا 📌 «به گزارش خبرگزاری phys بر اساس آمارهای ملی ارائه شده، زنان بومی در استرالیا ۸ برابر بیشتر از زنان غیر بومی در معرض خطر قتل هستند. ارقام گردآوری شده توسط موسسه جرم شناسی استرالیا نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از این جرایم از سوی شریک جنسی این زنان اتفاق میافتد.۷۲.۲٪ زنان بومی توسط همسر قانونی‌شان، ۱۵.۹٪ توسط دوست پسر خود و ۵.۹٪ توسط شریک سابق‌شان به قتل رسیدند. متخلفین هم بومی و هم غیر بومی بودند و متاسفانه پلیس علیرغم درخواست کمک این زنان آسیب‌دیده کمکی به آنان در مواجهه با خشونت نکرد.» 🔹 اگرچه تحلیلی که خبرگزاری مذکور در راستای تفسیر چرایی بالا بودن آمار قتل زنان بومی استرالیایی عنوان نموده است به سوی پررنگ نمودن قضیه‌ی "نژاد پرستی" در غرب و خاصتا در استرالیا بوده است؛ اما به نظر می‌رسد که این تفسیر جامع نمی‌باشد. 🔸وجود تنوع نژادی در میان قاتلان زنان بومی نشان دهنده‌ی وجود پدیده‌ی عمیق‌تری است. زمانی که ارزشمندی انسانها دون از ارزش انسانی فهم شود، زمانی که انسانها کارآیی روابط‌شان اهمیت پیدا کند به طوری که ارزش رابطه در منفعتی که از وجود آن به آدم‌های آن رابطه تزریق می‌شود و در یک کلام مادی‌گرایی بشود منش انسان‌ها اینجاست که احساس، مسئولیت پذیری، احترام به انسانها خصوصا زنان فاقد اهمیت و توجه می‌شوند. این نوع نگاه به صورت فردی بسیار خطرناک است اما وقتی به طور اجتماعی همچون غباری بر اخلاق جامعه بنشیند، فجایعی چون آمار قتل ۸ برابری زنان بومی را سبب می‌شود. جامعه‌ی مادی‌گرا جامعه‌ای مصرف‌زده، با افرادی خودخواه و منفعت‌طلب برای شخص خود می‌باشد. طبقات پایین‌تر آسیب پذیرتر می‌شوند چون منفعت مادی‌شان یا بسیار کم خواهد بود و یا منفعتی ندارند لذا از جامعه کم باید بشوند. با قتل این اتفاق رخ می‌دهد و بی عملی در نسبت با دفاع از زنان آسیب دیده استرالیایی پلیس در راستای خواست مادی‌گرایانه جامعه می‌باشد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ✅ دومین درسگفتار تخصصی مدرسه فکرت و با همکاری پایگاه عصر زنان ▪️با موضوع: «الگوی نظری هویت زن از منظر علامه طباطبایی» ▪️توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضاکدخدایی ▪️این درس‌گفتار درصدد است با تکیه بر دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، به توصیف و تبیین الگوی نظری هویت زن بپردازد. الگویی بومی و مبتنی بر مبانی دینی که می‌تواند مانند نظریه‌های تجربی ابزاری برای رصد و فهم و تبیین و حل مسئله در حوزه مباحث مرتبط با زن و جنسیت باشد. این مباحث قدمی است در مسیر فعلیت بخشی به علم دینی و علوم انسانی اسلامی. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۷ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
8(1).MP3
17.31M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۸ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 رمز حس خوشبختی در ازدواج 📌 «به گزارش خبرگزاری phys در فرهنگ آمریکایی زندگی مجردی را فرصتی برای آزمایش جنسی، روابط جنسی و روابط عاشقانه می‌دانند با این توجیه که این عمل سبب انتخاب صحیح همسر و زندگی بادوام می‌شود. اما تحقیقات نشان داده است افرادی که قبل از ازدواج با افرادی به عنوان دوست و شریک جنسی بودند احتمال شکست در ازدواج‌شان زیاد است. این درحالی است که متاهلینی که قبل از ازدواج رابطه‌ای با کسی نداشتند، احساس خوشبختی و موفقیت در ازدواج‌شان را دارند.» 🔹 پروتکل‌های رفتاری افراد در تعاملات‌شان اگرچه توسط رسانه‌ها و بوق‌چی‌های جریانات معاند و متغافل تحت عنوان «سنت‌های غلط جامعه» خوانده می‌شوند اما پژوهش‌های انجام شده حقیقت امر را نشان می‌دهند. حقیقتی که می‌گوید شهوت‌رانی‌ها و تعدد شرکای جنسی و عاطفی نتیجه‌ای جز کاهش احتمال موفقیت در ازدواج ندارد. این پدیده اتفاق عجیبی نیست، مادامی که فرد در نسبت با خود و طرف مقابل خود (شریک عاطفی و جنسی) تعهدی ندارد و صرف امتحان کردن و شناسایی کردن زوج مناسبش، اقدام به سوء استفاده عاطفی و جنسی طرف مقابل خود می‌کند. این امر مسئولیت پذیری که افراد جامعه باید به یکدیگر داشته باشند را از بین می‌برد، انسانی که قبل از ازدواج خود را مسئول بار نیاورده است پس از ازدواج نیز مسئول نخواهد بود! 🔸 نکته‌ی دیگر آنکه انسان (خواه انسان مرد باشد یا خواه زن) زمانی که خودخواهانه دیگران را در حد اشیا پایین می‌کشد با توجیه تست و آزمایش مهارت‌هایش در مباحث ازدواج و انتخاب همسر؛ طبیعی است این انسانی که صرفا ارزش شی‌گونه دارد روزی دلش را بزند. آن روز نوبت کنار رفتن آن زن و روی کار آمدن انسان دیگری است و این چرخه باطل ادامه خواهد داشت! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ♦️ گزاره‌های دینی، حجاب و جنگ روایت‌ها ✍🏼| امیرحسن اوصالی 🔸 یکی از مسائل خرد مذهبی که رفته‌رفته به‌یک کلانِ سیاسی-فرهنگی تبدیل شده، مسئله‌ی حجاب در جامعه‌ی کنونی ایران است. یقینا برکسی پوشیده نیست که با طلوع اسلام در عصر جاهلیت و زنده به‌گوری دختران، این پیامبر رحمت (ص) بود که پیام الهی جایگاه دختر را به رسمیت شناخت و خود با بوسه‌زدن به‌دستان دخترش حضرت‌زهرا (س) او را امّ‌ابیها خواند و در ادامه با به ارمغان آوردن عفاف و حجاب، رنگ مشروعیت به فعالیت و جایگاه اجتماعی زنان بخشید و آن را در فضای امنی تبیین نمود. 🔹اما با مطالعه‌ی تاریخ و سیر و تطور مسائل دینی و غیردینی مشاهده می‌کنیم که ادیان ابراهیمی در طول حیات‌ اجتماعی خود دچار تحریفات لفظی و معنایی شده‌اند و دین اسلام نیز از این مسئله مستثنی نبوده است. وقتی دشمن نتوانست قرآن را دچار تحریف لفظی بکند، سراغ تحریف معنا رفته و تفسیرهای من درآوردی ار مفاهیم و گزاره‌هایی دینی ارائه داد. برای مثال ارزش روز عاشورا که از آن به‌عنوان "یوم‌الاحیاء" یاد می‌شود جایگاه رفیعی در کلام معصومین (ع) داشته است که «حسین می‌شود از نبی و نبی می‌شود از حسین» اما کار اینجا تمام نمی‌شود؛ 🔸عاشورا از همان بدو وقوع حادثه دچار تحریفات لفظی و معنایی می‌شود. دشمن با روایت‌های ناصواب امام را خارجی و قیام او را خروج علیه حاکم قلمداد می‌‌کند و این‌طرف محبان حضرت او را امام و حاکم به‌حق کلام و حکومت الهی می‌دانند. این خاصیت باطل است که با دگرگونی روایت‌ها توسط رسانه‌های کف‌میدانیِ به‌خدمت گرفته شده، همیشه مسیر حق را گل‌آلود می‌کند و برای جبهه‌ی حق هرینه می‌تراشد. 🔹مسئله‌ی عاشورا در عصر حاضر نیز توسط تشیع انگلیسی و دعوا درست‌کن به حاشیه رفته و برای تشیع هزینه‌ساز شده است ولی ما در رسانه‌ی عاشورا موفق عمل کرده‌ایم که هنوز بعد از هزار و اندی سال این روز عظیم به فراموشی سپرده نشده و هرسال پر شورتر از سال‌های قبل مراسمات و مجالسات‌ش برگزار می‌شود. 🔸ما همانقدر در رسانه‌ی عاشورا قوی بودیم که در رسانه‌ی رمضان ضعیف. جامعه‌ای که بیش از ۸۰درصد مردم آن دین‌دار و اهل روزه هستند از گفتن روزه‌داری خود خجالت می‌کشند! این است قدرت روایت دشمن که با فریاد آزادی و عیسی به‌‌دین خود و موسی به‌دین خود فضای شهر دینی را برای حزب‌اللهی‌ها تنگ می‌کند. 🔹وقتی می‌بینیم که مقام معظم رهبری سخن از افطاری ساده و عمومی می‌گویند بدین معناست که روزه‌داری را به‌یک روایت جذاب و زیبای دینی تبدیل کرده و با رسانه‌ی قوی در راستای جهاد تبیین تبلیغش کرده و به‌جامعه تزریق بکنید که یقینا شخص روزه‌خوار نیز افطاری رایگان را دوست می‌دارد. 🔸و همچنین ما همانقدر در رسانه‌ی رمضان ضعیف بوده‌ایم که در رسانه‌ی حجاب! متأسفانه هنوز بعد از گذشت ۴۳سال از انقلاب اسلامی اگر شخصی از ما کتابی درباب مسئله‌ی حجاب بخواهد، ما "مسئله حجاب" شهید مطهری ره را معرفی خواهیم کرد! آیا این برای حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان عیب تلقی نمی‌شود که هنوز نتوانسته‌اند مصرف‌گرایی را کنار گذاشته و در مسئله‌ی حجاب به‌تولید تفکر جدید متناسب با عصر حاضر برسند؟! 🔹متأسفانه از چگونگی نجاست آب چاه و فروش روغن متنجس در حوزه بحث می‌شود اما جای مسئله‌ی حجاب همیشه خالی بوده است. البته نه اینکه محتوایی شکل نگرفته است نه، مقالات و آثاری چاپ شده‌اند اما در روند روایت‌سازی صواب توسط رسانه در جامعه بسیار ضعیف بوده‌اند. متأسفانه هنوز وقتی می‌خواهیم برای دختر جوانی استدلال درباب حجاب بیاوریم سریعا تن او را به‌یک شکلات خوشمزه تشبیه می‌کنیم که رهگذر شکلاتی خواهد خورد که جلدش از تنش کنده شده باشد! 🔸رسانه‌های غربی با دگرگونی روایت‌ها اولویت و ضرورت حجاب را تنزل داده و با تبلیغ این‌که خدا انسان را با ۲-۳ تار مو به جهنم حواله نمی‌دهد جامعه‌ی دینی را به‌یک سهل‌انگاری دچار کرده است و در مقابل ما نیز هنوز درگیر مثالها و تشبیه‌های شکلاتی و میوه‌ای مانده‌ایم. وقتی مسئله به‌یک روایت تبدیل نشود و این روایت‌ها در کرسی‌های مناظره و گفت‌وگو به چالش کشیده نشوند، یقینا ما شاهد دعواهای دیگری بر سر مسئله‌ی حجاب خواهیم بود. وقتی حدود و ثغور این مسئله مشخص نشده است، با کدام معیار گشت‌ارشاد یکی را می‌گیرد و از کنار دیگری رد می‌شود؟ معیار چیست؟ میزان کدام است؟ مراکز دینی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ارگانها چگونه این چالش را حل‌وفصل خواهند کرد؟ ♦️ ادامه یادداشت 👇 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی ♦️ گزاره‌های دینی، حجاب و جنگ روایت‌ها #پرونده_عفاف_حجاب ✍🏼| امیرحسن اوصالی
🔹اگر نگرانی ما از حجاب است، پس چرا به اتاق‌های عملی که زایمان طبیعی زنان در کنار رفت‌ و آمد آقایان نامحرم انجام می‌شود اعتراض نمی‌کنیم؟ آیا حجاب آنجا و جامعه متفاوت است؟ در جامعه‌ای که دهه هشتادی‌هایش الگو و آمال خود را در کنسرت تتلو و پست‌های فلان بلاگر و فلان قمارباز می‌بیند، آیا ساده‌لوحی نیست که با تشبیه شکلات علاقه‌مند به‌حجاب بشوند؟ 🔸ما باخته‌ایم. ما نه در محتوا بلکه در روایت و رسانه‌ی حجاب باخته‌ایم‌. ما در این ۴۳سال نتوانسته‌ایم مسائل را با زبان روز و تبیین مدرن به‌ مخاطب جوان تبیین بکنیم. همانطور که دشمن با فعالیت گسترده امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه هزینه‌ساز کرد، با همان فعالیت اولویت و ضرورت حجاب را نیز دگرگون کرد. تفکر اعتباری و مادی غرب که هیچ اصالتی به انسان و خانواده نیز قائل نیست با این چالش قلب خانواده‌ی ایرانی را هدف گرفته است. 🔹ناگفته نماند که ما از بیگانگان کم می‌نالیم که با مد هرچه کرد این صداوسیما و رسانه‌ی ملی کرد! کدام جوان ایرانی با دیدن سریال‌های تلویزیون و نمایش‌خانگی به مفاهیم دینی علاقه‌مند می‌شود؟ با مشاهده‌ی کدام‌یک غیرت دینی و ملی جوان شکوفا می‌شود؟ این قصه که سر دراز نیز دارد تنها بدین مسئله ختم نمی‌شود که دود این آتش ابتدا چشم نظام فشل آموزشی و سیستم آموزش و پرورش را کور کرده است که چرا اینگونه نسبت به‌تربیت نسل جوان کوتاهی کرده‌اند. 🔸ما در گزاره‌های دینی، علی‌الخصوص حجاب، نیاز به‌یک انقلاب فکری جدید داریم چراکه بازی را ۱۰ بر صفر به رسانه‌ها و دگرگونی روایت‌ها باخته‌ایم. اگر هرچه سریع‌تر کاری نکنیم به جایی خواهیم رسید که بی‌حجابی به یک امر عرفی در جامعه‌ی دینی تبدیل بشود. 🔹باشد که حوزه‌‌های ما، دانشگاه‌های ما و نهادهای ما از خواب خوش برخیزند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 سیاست‌مدار آمریکایی علیه سیاست جنسیتی آمریکا 📌 «به گزارش خبرگزاری CNN، "نیکی هیلی" چنین اظهار کرد که شایع شدن افکار خودکشی در دختران نوجوان به علت وجود پسران بیولوژیک دخترنما(ترنسجندر) در باشگاه‌ها و رختکن‌ها است. او در ادامه افزود که مسئله‌ی امروز زنان آمریکا پسران بیولوژیک دخترنما هستند و به عنوان یک مادر نمی‌داند چگونه به دخترش درمورد ترنسجدرهایی که در رختکن باشگاه‌اش می‌بیند باید توضیح بدهد! او در ادامه اعتراض کرد که چرا باید خواسته‌های گروه اقلیت ترنسجندر بر گروه اکثریت فشار بیاورد؟! ناامیدی و نارضایتی جنسیتی در دختران نوجوان آمریکایی به قدری افزایش یافته است که از هر ۳ دختر ۱ نفر به طور جدی به خودکشی فکر می‌کند و این آمار دو برابر پسران است (آمار متعلق به سال ۲۰۲۱).» 🔹آنچه تحت عنوان عدالت جنسیتی به عنوان پیشانی مطالبات جریانات فمینیستی در غرب برای زنان قرار گرفت در راهبرد "برابری جنسیتی" پیگیری شد. این برابری جنسیتی برای آنچه که انواع جنسیت‌ها از جانب نظریه‌پردازان و سیاستگذاران غربی خوانده شد نیز در نظر گرفته شده است. اما آنچه جای تعجب دارد این است که به نام عدالت، سیاستی به نام تبعیض مثبت برای ترنسجندرها اتفاق می‌افتد. اما این اتفاق نه تنها عدالت نیست بلکه ظلمی تمام عیار است. 🔸نکته‌‌ی مهم آنکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و تب و تاب‌های سیاسی پیرامون آن دارد بالا می‌گیرد. اینطور به نظر می‌رسد که این مواضع نیکی هیلی نه از روی دغدغه فرهنگی بلکه بیشتر یک موضع سیاسی در جهت کسب رأی در انتخابات است، زیرا تقریباً یک سالی می‌شود که موج انقلاب زنانه آمریکایی علیه قوانین و سیاستگذاری‌های ترنسجدری از ورزش زنان آغاز شده و به مطالبه‌ای برای سایر اقشار مختلف زنان آمریکایی شده است. 🔹آنچه مهم است ظلم آشکار به تمام بشریت تحت لوای عدالت جنسیتی غربی است. مشاورین حوزه جنسی در ایران مدتی‌است که علت آنچه موسوم به ترنسجندری بودن افراد است را ناشی در نارضایتی از هویت جنسی و فرار از هویت جنسی خود و راه درمان آن را در اصلاح ذهنیت این افراد می‌دانند. این درحالی است که سیاست‌های غرب و در رأس آن آمریکا در جهت تبدیل شدن این اختلال به یک بحران جهانی برای بشریت است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🎬 حلقه نقد فیلم دکوپاژ با اکران فیلم «مجبوریم» برگزار شد. 📌 «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، با بازی فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر و ساراحاتمی در سال ۱۳۹۷ ساخته شد. 📌 به عقیده کارشناس برنامه سرکارخانم قمقامی، فیلم در عین اینکه آسیب‌های اجتماعی را به نحوی سیاه نمایش می‌دهد اما یک روایت زنانه دارد؛ سه زن از سه نسل متفاوت؛ ▪️ دکتر پندار (فاطمه معتمدآریا) زنی از نسل بالاتر است که شرایط سیاه داخلی را پذیرفته، به تنهایی قصد کمک و بهبود دارد اما چون توان بیشتری برای کمک ندارد به امور مصداقی بسنده می‌کند. سقط‌هایی که بخاطر شرایط بد خانوادگی انجام داده، زنان و دخترانی که عقیم کرده ازجمله گلبهار از این مصادیق هستند. ▪️خانم ندایی (نگار جواهریان) وکیلی با پوشش سیاه و سفید، می‌تواند نمادی باشد از صدای اعتراض زنان حال حاضر به جامعه، اما در نهایت این صدا به جایی نرسیده و پیش از نتیجه خاموش می‌شود. ▪️گلبهار (پردیس احمدیه) دختر کارتون‌خوابی که مورد ظلم مجتبی است اما در عین حال پناه و نجات خود را در او می‌بیند. از طرفی یک پزشک بدون اجازه او را عقیم کرده است. گلبهار به عنوان یک دختر خیابانی یک شخصیت مظلوم، بی‌دست و پا و کسی که عرضه‌ای برای استیفای حقش ندارد بازنمایی شده امام پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد این دسته از دختران به جهت زیست سختی که دارند، دخترانی باعرضه، تلاشگر و خلاف چیزی هستند که اینجا به نمایش درآمده است. 🔖 صوت کامل گعده به زودی منتشر خواهد شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅آنچه در محافل اندیشه ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌 زن حافظ خانواده| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 ولایت یا تولیت؟! | محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 📌 رابطه‌ی حجاب و عفاف | احمدحسین شریفی 🖇 اینجا بخوانید 📌 بی حجابی هویتی، حجاب ابزاری | مهدی تکلو 🖇 اینجا بخوانید 📌 تلازم کار فرهنگی و الزام قانونی در مدیریت مسئله حجاب | صغری عاشوری 🖇 اینجا بخوانید 📌 امید دلیل ایمان، ایمان دلیل امید | جعفر علیان نژاد 🖇 اینجا بخوانید 📌 نگرانی جدی در رابطه با لایحه حجاب | حسین شریعتمداری 🖇 اینجا بخوانید 📌 بازنمایی اغراق آمیز از زن ایرانی | فاطمه امی 🖇 اینجا بخوانید 📌 این روزها دغدغه‌ی ذهنی من | مریم اردویی 🖇 اینجا بخوانید 📌 حضور "سپیده بابایی" نایب قهرمان کشتی آلیش آسیا در منزل شهید طهرانی مقدم 🖇 اینجا بخوانید 📌 سلبریتی‌های مدافع قاتلین| حمید رسایی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🗞 مرگ ازدواج پایدار 📌 بنابر گزارش خبرگزاری phys، نظرسنجی ملی جدیدی از دانشگاه دنور، توسط موسسه مطالعات خانواده منتشر شده است. روانشناسان و اساتید روانشناسی DU؛ "اسکات استنلی" و "گالن رودس" در تشریح یافته‌های این پژوهش چنین اظهار کرده اند که زندگی مشترک قبل از نامزدی (Cohabitation) احتمال داشتن یک زندگی مشترک پایدار را کاهش می‌دهد. طبق این بررسی‌ها که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ برروی ۱۶۰۰ آمریکاییِ ازدواج کرده انجام شد، ۳۴٪ کسانی که قبل از نامزدی زندگی مشترک را آغاز کردند زندگی‌شان پایان یافت در حالی که ۲۳٪ آنانکه زندگی مشترکشان را بعد از نامزدی شروع کردند، زندگی شان پایان یافته بود.» 🔹 در عصر حاضر اشکال مختلفی از ازدواج رواج یافته‌اند که یکی از این‌ها «ازدواج سفید یا همباشی» است. در این مدل ازدواج افراد تعهد و مسئولیت رسمی در نسبت با یکدیگر به عنوان زن و شوهر ندارند؛ لذا طبیعی است که بنای این ازدواج سست باشد. شاید شما نیز گاهی در تبلیغات جواهرفروشی‌های غربی مردی را دیده باشید که جلوی یک زن باردار زانو زده و با تقدیم حلقه ازدواج از او خواستگاری رسمی می‌کند؛ درحالی که جشن تعیین جنسیت کودک را نیز گرفته اند! 🔸 شاید با خود بگویید ازدواج سفید این زن و مرد ختم به ازدواج دائم شد اگرچه که زن باردار است، اما کسی چه می‌داند این زن و مرد با چه نگرانی نسبت به خیانت شریکشان، ازدواج سفید خود را طی کردند و به ازدواج دائم رسیدند خصوصاً با وجود تعدد اخبار خیانت زنان و مردان به شریک عاطفی‌شان؟! 🔹 در کتاب «تغییرات چالش‌ها و آینده خانواده ایرانی» اثر دکتر آزادارمکی گزارش‌هایی از مصاحبه با افرادی که درگیر ازدواج سفید بودند ارائه شده بود. با دقت در مصاحبه‌ها می‌توان یک نکته مشترک را در تمام مصاحبه شوندگان یافت و آن این است: «چون اعتماد نداریم ازدواج سفید میکنیم» 🔸 این افراد ابتدای زندگیِ همباشی خود، اعتماد به صحت انتخاب شریک خود ندارند و یا به دلیل این بی اعتمادی که در نهایت مزمن می‌شود جدا می‌شوند و یا در زندگی شکاکانه‌ی خود می‌سوزند و شریک خود را می‌سوزانند! در اسلام یکی از اهداف مهم ازدواج ،کسب آرامش است آیا در زندگی cohabitation چنین هدفی ایجاد می‌شود؟ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| ♦️ منطق حجاب و مدیریت تمایل ✍🏼 | دکتر یاسر طاهررحیمی 🔸 انسان موجودی چند بعدی است و به لحاظ هویتی دارای لایه های مختلف فکری، روانی و معنوی است. دین اگر برنامه جامع تربیت و رشد انسان است که هست قطعا به این لایه‌های چندگانه نظر دارد. از این منظر اهمیت تربیت عواطف، تمایلات و احساسات بشر (تربیت گرایشات) از تربیت عقلی و فکری او ( تربیت بینشی) کمتر نیست. به عبارت دیگر دین به دنبال این نیست که انسان‌ها فقط چیزهایی را بفهمند و بدانند بلکه می‌خواهد انسان‌ها برخی چیزها را عمیقاً بخواهند. در این میان «عمل» نیز با ایجاد اتصال میان فکر و قلب، هم گرایشات و بینش‌ها را به منصه ظهور خارجی می‌رساند و هم آن دو را در وجود انسان تثبیت و تعمیق می‌کند. ارزش دانسته‌ها و بینش‌ها در هماهنگی با واقعیت و حقیقت است و ارزش تمایلات و خواسته در هماهنگی با فطرت و غایات واقعی زندگی بشر. 🔹 در واقع دین می‌خواهد در یک «فرایند تربیتی» تمامی ساحات وجود انسان را با «حقیقت» و «فطرت» همراه کند و موانعی که موجب «غفلت»، «جهل» یا «ضعف» او در این مسیر است را با انتخاب خود او مرتفع کند. مدیریت و تربیت «بینش‌ها»، «گرایش‌ها» و «رفتارها» کاملا در هم تنیده و به هم پیوسته است و همان طور که تغییر اندیشه‌ها به تغییر رفتار و تمایل منتهی می‌شود، تغییر تمایل و گرایش هم می‌تواند به تغییر اندیشه‌ها و بینش‌ها ختم شود. چه بسیارند اندیشه‌های معوجی که برای توجیه یک تمایل نابجا تولید شده‌اند و « ثم کان عاقبه الذین اساءوا السوای ان کذّبوا بایات الله». 🔸 به طور کلی هر اندیشه یا گرایش یا رفتاری که در انسان متولد و تثبیت می‌شود زمینه شکل‌گیری طیفی از اندیشه‌ها و رفتارها و تمایلات هم‌سنخ خود را نیز ایجاد می‌کند؛ «اِن لَم تکن حلیما فتحلّم». عدم توجه به پیوستگی عمیق این سه ساحت، بسیاری از کارهای فرهنگی ما را تک بعدی و کم ثمر می‌کند. ما در عصر دستکاری تمایلات و بازتولید ذائقه‌ها زندگی می‌کنیم، ما در جنگ تولّی و تبرّی به سر می بریم، دوران ما دوران استعمار احساس و تمایل است، زمانه فتح قلب هاست، عصر تئوریزه کردن «رهایی» است. گویی تنها قاعده زندگی بشر پست‌مدرن این است که قاعده‌ای وجود ندارد. همه چیز سیال، برساخت بشر و سلیقه‌ای است، همه چیز همه چیز! هم اندیشه‌ها هم تمایلات هم رفتارها. واقعیت مهلک نیز همین‌جاست که این رهایی افراطی (لیبرالیسم) در حوزه اندیشه، تمایل و رفتار به جایی رسیده که انسان امروز هویت جنسیتی و حتی جنسی خود را هم در گردباد یک سیالیت موهوم و احمقانه گم کرده و می پندارد می تواند به راحتی سلیقه‌های موقت فانتزی و آرزوهای مجازی خود را بر قواعد طبیعت، غریزه و فطرت که او آنها را موهوم می‌پندارد غلبه دهد و شاد و رها در عالم ماده بچرد! 🔹این فاجعه هویتی و جنسیتی و جنسی شاید بیش از آنکه محصول نسبیت در اندیشه باشد محصول رهایی و هرزگی احساس و تمایل است. اسلام در تنظیم و مدیریت تمایلات و احساسات طبیعی، غریزی و فطری انسان یک منطق روشن و متناسب با آن یک نظام رفتاری منسجم دارد. کارکرد بسیاری از احکام دین را دقیقا می‌توان از همین منظر یعنی مدیریت تمایل در انسان تحلیل کرد. برای تنظیم تمایل باید مرز گذاشت و حجاب به معنای عام آن همان مرزبندی است. شاید بتوان مدعی شد دال مرکزی حجاب به مثابه یک منطق کلی، نه صرفا یک پوشش(جلباب یا...) «مدیریت تمایل و احساس در زن و مرد نسبت به هم و حتی به لحاظ فردی است». روشن است که در یک مدیریت صحیح، هیچ تمایل طبیعی یا غریزی یا فطری نباید نادیده گرفته شده یا حتی ناقص به جوابش برسد اما هنر این است که تمایلات و گرایشات به گونه‌ای تنظیم شوند که نتیجه‌اش حداکثر «رشد» شخصیتی، جنسیتی و معنوی بشر باشد چه در زیست جمعی، چه خانوادگی و چه فردی. ♦️ ادامه یادداشت👇 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی #پرونده_عفاف_حجاب ♦️ منطق حجاب و مدیریت تمایل ✍🏼 | دکتر یاسر طاهررحیمی 🔸 ان
♦️ 🔸 از این منظر حجاب، یک کلان پروژه است یک «رویکرد» است؛ اتخاذ یک «وضعیت» است نه صرفاً یک فعل یا یک پوشش خاص. موضوع پوشش و پوشیدگی مردان و زنان تنها یکی از قطعات پازل بزرگ «منطق حجاب» به مثابه یک رویکرد و وضعیت است. یعنی دین هم آنجا که مرزهای پوشیدگی را برای زن و مرد تعیین می‌کند از حجاب می‌گوید و هم آنجا که به زن توصیه به خودآرایی، خودنمایی و عرضه جنسی در محیط زناشویی خانواده می کند؛ هم آنجا که نسبت به نازک‌گویی و پرهیز از تبرّج در رفتار و پنهان کردن صدای خلخال می‌گوید از حجاب سخن می‌گوید هم آنجا که به مرد و زن دستور غضّ بصر می‌دهد؛ هم آنجا که به دختران توصیه می‌کند خالی از زیور نمانند از حجاب می‌گوید هم آنجا که از لزوم جدا کردن بستر فرزندان و نیز دور بودن ایشان از بستر جنسی والدین می‌گوید؛ هم وقتی سخن از محبت ویژه مردان به زنان و دختران و مراقبت عاطفی از ایشان می‌گوید یا غیرت مرد را می‌ستاید از منطق حجاب سخن گفته است هم آنجا که از استحباب پوشش سر در تنهایی یک خانم در منزل سخن گفته یا به حجاب زن در نماز دستور می‌دهد. همه این ها «مدیریت تمایل و احساس است» که سعی شده در یک نظام رفتاری ارائه شود. 🔹 حجاب با تعریف ما علاوه بر مثال‌هایی که گذشت و بیشتر به حوزه رفتار مربوط بود یک وجه درونی و قلبی هم پیدا می‌کند؛ در اینجاست که به مفاهیمی مانند «حیا» و «عفّت» که آنها هم باز به نوعی مدیریت کشش و کنش نفسانی بر می‌گردند نزدیک می‌شود به نظر می‌رسد در روایات، «عفت» عموما ابزار مدیریت ورودی‌های قلب و نفس است و «حیا» ابزار مدیریت خروجی‌های قلب و نفس. وقتی مراقبت می‌کنیم که زشتی‌ها یا نبایدها وارد حیطه نفس نشوند؛ عفّت به خرج داده ایم و وقتی از بروز یک کشش و تمایل نادرست در رفتار یا پوشش و امثال آن مراقبت می‌کنیم حیا به خرج داده ایم. این دوصفت اخلاقی منحصر در عفت و حیای جنسی نیست و در کلیّتش بین زن و مرد مشترک است اگرچه در مصادیق جنسی حیاورزی و عفت‌مندی ممکن است تفاوت‌هایی بین زن و مرد وجود داشته باشند. 🔸اساساً در منطق حجاب به مثابه یک وضعیت کلی، زن و مرد وظایف کلی مشترک اما متفاوتی دارند و این تفاوت به تمایزات جنسیتی و جنسی آنها باز می‌گردد. مثلا در موضوع پوشش، نقش و مسئولیت زن پررنگ‌تر است چون به لحاظ جنسیتی نشو و نمای زن در زینت و محبت است (یُنشّاء فی الحلیه) و به همین دلیل در مدیریت تمایل، غریزه و احساس معمولا از این ناحیه ضربه پذیرتر است؛ لذا پوشش، برای او فراگیرتر و زودتر مطرح می‌شود تا مدیریت تمایل و احساس در او بهتر و کامل‌تر شکل بگیرد و تمایلات ارزشمند زنانه و جنسیتی او در مسیری سالم به بلوغ برسد و هرز نشود همچنین ابزار حیای جنسی نیز در او قوی تر است تا به این مهم کمک کند. 🔹خلاصه آنکه؛ منطق کلان حجاب به مثابه یک «رویکرد» یا یک «وضعیت» مطلوب، فراتر از پوشش است و مجموعه‌ای از دستورات رفتاری و نیز قلبی را در بر می‌گیرد تا در نهایت یک نظم ویژه را در تمایلات و احساسات زن و مرد در زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی رقم بزند محصول این تمایلات سامان یافته، بلوغ روانی و جنسیتی، طهارت نفس و هماهنگی طبیعت و غریزه با فطرت در این زیست‌های سه‌گانه خواهد بود. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۸ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@
9.MP3
17.65M
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۹ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|