#رصد_نامه
📌آنچه در محافل خبری و اندیشه ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت:
🔻طعم شیرین نظم| جعفر علیان نژادی
🖇اینجا بخوانید
🔻هجوم به خانه وحی| مدرسه تاریخ اندیشی قصص
🖇اینجا بخوانید
🔻اعتراف بازیگر دیزنی به نقش شیطان پرستان در هالیوود| چاینا مک کلین
🖇اینجا بخوانید
🔻هدف مشترک| فاطمه بنی اسد
🖇اینجا بخوانید
🔻نور عقل| آیت الله جوادی آملی
🖇اینجا بخوانید
🔻تبیین نقش زنان در ایجاد آرامش و ثبات اجتماعی کشور| صغری عاشوری
🖇اینجا بخوانید
🔻نقش رسانههای مسیحیت صهیونیست در اغتشاشات مهسا امینی| جنگ شناختی
🖇اینجا بخوانید
🔻کتاب "دروغ زن، زندگی، آزادی" وارد بازار نشر میشود| حمیدرضا تاجی
🖇اینجا بخوانید
🔻زن در نگاه فیلسوفان غربی| دکتر حسن رحیمپور ازغدی
🖇اینجا بخوانید
🔻بدون قرار قبلی ؛ تقابل دو تمدن از منظر زنانه| زهرا راد
🖇اینجا بخوانید
🔻مسئله حجاب| آیت الله طالقانی(ره)
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#یادداشت | #اختصاصی
♦️ از مرد مطلوب مقتدر تا مرد ضعیف روشنفکرنما؛
چند خطی به بهانه نشر کلیپ غیرعادی
✍🏼 | خانم دکتر حوریه بزرگی
🔸چند هفتهای است که کلیپی با عنوان «غیرعادی» در حال دست به دست شدن و انتشار است. موضوع این کلیپ نقد آزادی پوشش و نقض این انگاره است که «آزادی در پوشش، یعنی عدالت اجتماعی و پیگیری حق برابری زن ومرد در جامعه.» تولید محتوا در این حوزه با زبانی عامهپسند و داستانگونه از جمله تولیدات به شدت مورد نیاز است و از این جهت سازندگان این اثر به سبب جرئتمندی شان برای نشان دادن زشتی و قبیح بودن چشم چرانی و آثار آن در بلند مدت قابل تقدیر هستند. در زمانهای که رسانههای مستکبر غربی و باورمندان و پیروانِ اندیشهای و عملی آنان با همه قوا و با انواع شیوههای اقناعی، در حال عادیسازیِ «غیرعادیهایِ ضدفطری» هستند، هر پیام و اثری که به شکستن ساختارهای مدرن و به ظاهر زیبای آنها و فاش کردن صورت قبیح زیر ماسک روشنفکرانهشان بیانجامد، ارزشمند است. این شروع را به فال نیک میگیریم و ضمن تبریک به سازندگان آن، نکتهای را جهت ارتقا کارهای بعدی مطرح میکنم.
🔹 نظام اندیشهای اسلام، واجد پتانسیلهای منحصر به فردی برای ارتباطات عادلانه همراه با حس رضایت و آرامش بین زن و مرد در فضای خانواده و جامعه است. یکی از ظرفیتهای مهم در این حوزه نقش مرد مقتدر و مسئولیت پذیری است که به استناد آیات و روایات مسئولیت اصلی تربیت دینی همسر و فرزندان را بر عهده دارد. به میزانی که این نقش تربیتی به نام برابری کمرنگ شود، فشار روانی بر زن و فرزندان افزایش یافته و تعادل نظام ارتباطی از بین میرود. این درست نقطهای است که با شعار برابری زن و مرد مورد حمله قرار گرفت و نتیجهی آن شد، مردانی ضعیف و وابسته و زنانی آشفته و همواره در حال چالش و جنگ با خود و دیگران. آرشِ قصه غیرعادی، اگر مردی مقتدر بود و تربیت خانوادگی و اجتماعی او را از نقش واقعیاش دور نکرده بود، در هنگامهی مواجهه با نگار و حرفهایش به جای آنکه خیلی زود تسلیم شود، به راههای حفظ خانوادهاش فکر میکرد و با نگار از دنیای مردانه و عادت نکردن چشمها میگفت. اما آرش به راحتی تسلیم میشود و در نهایت هم مقصر اصلی ماجرا و انحراف او و فرزندانش میشود نگاری که ساده لوحانه فریب خورده است و آرش حق دارد طلبکارنه از او انتقاد کند و بگوید: «چرا تعجب میکنی خانم جون، یالا بکش کِل برا بچه هامون... تو گفتی این چیزا باید عادی شه» در روایت هیچ اشارهای و یا بهتر بگوییم هیچ نقشی برای مرد خانواده و مسئولیتش در هدایت امور تعریف نمیشود و در گامی فراتر آرش علت قصور ـ شما بخوانید ضعفِ ـ خود را نیز به زن ارجاع میدهد.
🔸آرش و نگارِ قصهی غیرعادی، البته در خانوادههای ایرانی با شدت و ضعف متفاوت وجود دارند، اما آنچه مدنظر این یادداشت است، لزوم توجه به داشتن یک سیاست و گفتمان مشخص، همه جانبه، دقیق، علمی و پیشرو در مسئله زنان و خانواده و سپس تلاش برای عینی کردن آن در عرصه هنری است. پیشنهاد مشخص ما «تبیین هنری اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه» در مسئله پوشش و نظام روابط و کنش انسانی است. به نظر میرسد گفتمان غالب جمهوری اسلامی در سالهای پس از انقلاب با تمرکز بر برجسته کردن نقشهای زنانه از پرداختن به نقشهای مردانه فاصله گرفته است. این در حالیست که زن زمانی میتواند به ایفای درست نقش خود بپردازد که مردان پیرامونیاش و فضای کلی جامعه او را به مردواره شدن و یا بدل شدن به شیء جنسی فرانخواند. انقلاب اسلامی مردم ایران به مدد نفس مسیحایی امام (ره) در سالهای نخست انقلاب اسلامی، الگویی بدیل از اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه تجربه و به جهانیان عرضه کرد. این الگو در سالهای پس از جنگ با ورود گفتمانهای توسعه به مقتضای زمانه نتوانست خود را تکمیل و گسترش دهد و دچار افراطها و تفریطهایی شد، شناخت فراز و فرودها و خلاء ها و شفاف کردن صفحات مبهم پازل میتواند راهگشای ساخت آثاری قویتر و اثرگذار تر باشد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 افزایش ابتلا به دو سرطان در زنان با مصرف لوازم آرایشی
📌" به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از هلث لاین، محققان مواد شیمیایی موجود در پلاستیک و محصولات مراقبت شخصی مانند مواد پلی فلوروآلکیل (PFAS) را بررسی کردند. این مواد شیمیایی به راحتی تجزیه نمیشوند و میتوانند برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند. یک مطالعه جدید نشان داده است که افراد مبتلا به سرطان به میزان قابل توجهی سطوح بالاتری از مواد شیمیایی در بدن خود دارند. این روند در میان زنان، به ویژه آنهایی که به ملانوم مبتلا شده بودند، بیشتر مشهود بود. بر این اساس احتمال ابتلا زنان به سرطان رحم و تخمدان افزایش مییابد."
🔸مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در برنامههای بسیاری از زنان است اما برخی از زنان به صورت کاملا فراط گونه اقدام به استفاده از لوازم آرایشی میکنند. امروزه با افزایش آرایشگرها با عناوین مختلفی در فضای حقیقی و مجازی، آموزشهای رایگان آرایشگری ما شاهد افزایش صعودی استفاده از لوازم آرایشی در میان زنان و دختران هستیم. برخی از این رفتارهای افراط گونه علاوه بر آنکه بر سلامت جسمی زنان به ماننده خبر مذکور آسیب میرسانند و آنان را در معرض بیماریهای سخت قرار میدهند، قاتل سلامت روان و عزت نفس زنان هستند. پژوهشهای مختلفی در حیطهی هویت زن و لوازم آرایشی او انجام شدهاند که از جملهی آن پژوهش خانم لیلا بنگران در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان "آرایش و زنانگی" انجام شده است، پس از مصاحبه عمیق با ۱۷ زن اعم از خانهدار و شاغل با درجه تحصیلی و اجتماعی مختلف دریافته شد که علت استفاده زنان از لوازم آرایش برای آن است که زنان، زنانگی خود را بروز بدهند.
🔹از این نتیجه حاصل میتوان چنین دریافت نمود که زنانگی برای زنان تعبیر به صورت ظاهری طنازانه صرف شده است به گونهای که تمام هویت و شخصیت زن در آن خلاصه میشود. لذا زنان برای بروز زنانگی خود به آرایش روی میآورند. این مسئله بیانگر آن است که مفهومسازی و تصویرسازی از زن و زنانگی با نقایص جدی مواجه است و میبایست اصلاح شوند.
🖇مطالعه
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 آلمان به خیل آشفتگی جنسیتی پیوست
📌" به گزارش خبرگزاری فرانس ۲۴، دولت آلمان بنابر اعلام خانم لیزا پاوس، وزیر خانواده آلمان، تصمیم دارد که طرحهایی را در جهت آسان شدن تغییر جنسیت مردم قرار دهد بدون ارائه اطلاعات و آزمایشات و تنها با اعلام یک درخواست ساده به ثبت احوال! در این طرح حتی والدین میتوانند برای کودکان زیر ۱۴سال نیز درخواست تغییر جنسیت بدهند. البته افراد در صورت تغییر جنسیت قانونی تا یکسال حق تغییر آن را مجددا ندارد! جالب آنکه اینبار فمینیستها نیز در مخالفت با این طرح صفآرایی نمودهاند. "
🔸در قوانینی که به اصطلاح در راستای آسانتر شدن تغییر جنسیت برای زندگی بهتر انسانها در آلمان در دست اقدام است، منطقی که در پس پردهی این سهل الوصول شدن قانونی تغییر جنسیت نهفته است آزادی و حق انتخاب انسان است اما سوال این است که:
"چرا این آزادی انتخاب شهروندانشان را تا یکسال پس از تغییر جنسیت محدود مینمایند و اجازه تغییر مجدد جنسیت را به آنان در این یکسال نمیدهند؟!"
🔹شاید برخی علت را در سلامتی افراد بیان کنند اما این علت نیز قابل پذیرش نیست. اگر سلامت افراد برای دولت آلمان محل اهمیت بود، بدون ادلهی محکم و متقن پزشکی و صرف درخواست دل به خواهی افراد، حکم به تغییر جنسیت انسانها داده نمیشد. حتی آلیس شوارتزر، فمینیست به نام آلمانی نیز پرده از بخشی از واقعیتهای تغییر جنسیت بر میدارد. یکی از این واقعیتها میل مردان آزارگر به سوء استفاده جنسی و آزارگری زنان میباشد که به نام ترنس و زن به باشگاهها، استخرهای و اماکن مخصوص زنان وارد میشوند و به این ترتیب سوء استفاده میکنند.
🔸یا مورد دیگر میل افراد به تغییر جنسیت را "ترند شدن" این امر عنوان میکند. افرادی که بدون پشتوانه فکری اقدام به تغییر جنسیت میکنند و در نهایت، در مدت زمان کوتاهی پشیمان میشوند که بازگشت یا بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود و یا اصلا میسر نخواهد بود!
بیمسئولیتی دولت آلمان و خصوصا وزارت خانواده این کشور در قبال نامانوسیت هویتی که برای زنان و مردان این کشور رواج داده است آیا مورد مذمت و بازخواست دنیا و نهادهای بینالمللی قرار میگیرد؟
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار میکند: ♨️ جریان سلسله نشستهای تخصصی عصر زنا
1402.06.27نشست عصر زنان.mp3
21.43M
#صوت_نشست
♨️ جریان
سلسلهنشستهای تخصصی عصر زنان
♨️ موضوع:
امنیت اجتماعی زنان با تاکید بر جامعه ایران
♨️ نشست پنجم
▫️خانم مهدیه منافی
🗓 برگزار شده در: دوشنبه ، ۲۷ شهریورماه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی
🗞 توجیه ناامنی در پوشش تامین امنیت!
📌 " به گزارش bbc، پلیس انگلیس، برای امنیت دختران و زنان انگلیسی نقشهای آنلاین طراحی کرده است که در آن مکانهایی که زنان احساس ناامنی میکنند در شهرستانها مشخص میشوند. به اذعان پلیس انگلیس این کار در راستای امنیت زنان انجام میشود."
🔸سوالی که در پس ذهن میتواند پدیدار شود این است که اگر محلهای در این نقشه یه عنوان مکانی خطرناک برای زنان مشخص گردد و در آن منطقه منازل مسکونی، ادارات و یا محل کار تعدادی از زنان باشد، این زنان که ناگزیر به آمد و شد در این مناطق هستند باید چه کنند؟ آیا مخیر هستند که محل سکونت و یا محل کار خود را تغییر دهند؟!
🔹اساسا اگر در مناطق به اصطلاح خطرناک برای زنان که در نقشههای انلاین مذکور در خبر مدارس و یا دانشگاههایی وجود داشته باشند تکلیف دختران و زنان این مدارس و دانشگاهها چیست؟! ناگزیر مجبورند که ترک تحصیل به طور دائم یا موقت تا یافتن مدرسه یا دانشگاه جدیدی برای ادامه تحصیل خود بیابند و یا آنکه با هزاران سناریوی از احتمال حمله و آزار برای تعدی و تعرض در ذهن، قربانی شدن را به انتظار بنشینند! نقشه آنلاین مکانهای ناامن برای زنان و دختران شکست بزرگ سیاستهای غرب و جنبشهای فمینیستی را آشکارا فریاد میزند و به دنیا اعلام میکند که حداقلهای امنیت شهروندی برای زنان در کشور انگلیس، مدعیالعموم آزادی زنان، وکیل مدافع غائلهی "زن، زندگی، آزادی" در ایران نتوانست برای شهروندان خود فراهم سازد!
🔸این ناامنی نه تنها جسمانی که ذهنی نیز است. این ناتوانی نظام سیاسی انگلیس حتی بار تامین امنیت اجتماعی زنان که وظیفهی مسلم حکومتهاست را بر گردهی زنان انگلیسی نهاده و به راحتی نظام حاکم انگلیس از این بار شانه خالی نموده است. ارائهی این نقشه آنلاین چه بسا دست زن انگلیسی را نیز از شکایتهای احتمالی و مطالبه حق امنیت شهروندی خود خالی خواهد نمود با این توجیه که؛ مکانای ناامن برای تردد زنان در نقشهها معلوم است و خود زنان باید از تردد در این مکانها بپرهیزند و یا قابلیتهای دفاع شخصی را برای محافظت از خود دارا شوند!
تراژدی هرروز تلختر میشود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
📌آنچه در محافل خبری و اندیشهورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛
🔻زنان انقلاب، زنان تمدن ساز| فهیمه نصرتی
🖇اینجا بخوانید
🔻مادر مومنان| آیت الله جوادی آملی
🖇اینجا بخوانید
🔻امروز ما در جنگ به ظاهر نرم اما سخت و ترکیبی قرار گرفتهایم| دکتر انسیه خزعلی
🖇اینجا بخوانید
🔻جایگاه خانواده در تحول و شکلگیری هویت فرزندان| فاطمه دهقانپور و زینب آخوند
🖇اینجا بخوانید
🔻پروژهی "استعمار دین" و "مقررات زدایی از مرزهای دینی و ملی" در میدان بازاریده جام جهانی کشتی ۲۰۲۳| زهرا توللی
🖇اینجا بخوانید
🔻عیدالزهرا، خرافهای در جهت تضعیف غدیر ثانی (آغاز ولایت صاحبالزمان)| دکتر مهدیه شادمانی
🖇اینجا بخوانید
🔻اینقدر بعثیها را کتک زدیم تا دلشان برای مردهای ایرانی سوخت| فاطمه ناهیدی
🖇اینجا بخوانید
🔻آوای فرشتگان| رادیو رزان
🖇اینجا بخوانید
🔻مصوبه عفاف و حجاب، مختصات و پیامدها| دکتر ابوالفضل اقبالی
🖇اینجا بخوانید
🔻کلید زدن جنبش جهانی "تعهد به خانواده" در مجمع عمومی سازمان ملل به ابتکار رئیس جمهورمان| حمید کثیری
🖇اینجا بخوانید
🔻بازبینی حجاب از نگاه سیاحان اروپایی| فاطمه میری طایفهفرد
🖇اینجا بخوانید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|