فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ بازتولید خودشیانگاری در جایی که نباید!
▪️ "جیمی ال گلدنبرگ" و "تامی آن رابرتز" در مقاله خود با نام " ماه گرفتگی، توصیف وجودی از شیانگاری زنان" چنین میگویند: " گاهی شیانگاری زنان به شیوههای ظاهرا مهربانانهتر و بنا به تلقی برخی خیرخواهانهتر رخ میدهند و از این وجه به قدری فراگیر میشوند که حتی در زندگی روزمره زنان نیز دیده میشوند! نگاهی به رسانهها که هرروز ما را بمباران میکنند موید این مسئله است."
📑 ادامه یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی ♦️ بازتولید خودشیانگاری در جایی که نباید! ▪️ "جیمی ال گلدنبرگ" و "تامی آن راب
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ بازتولید خودشیانگاری در جایی که نباید!
📌 «در چند روز اخیر خبر همخوانی آهنگ مبتذلی توسط خانم معلم مازندرانی با شاگردانش در کلاس درس و متعاقبا عذرخواهی خانم معلم بابت این همخوانی و انتشار آن پخش شد.»
▪️این روزها خانم معلمها و آقا معلمها گوی سبقت را از یکدیگر در به اشتراک گذاشتن همخوانیهای عجیب و غریب ربودهاند، این اتفاق اما میان زنان معلم هم در تعداد و هم در کیفیت سناریوهای اجرایی در همخوانی متفاوتتر و قابل تاملتر نیز میشود. از سبک و سیاق آرایشها و سَبکهای رفتاری اعم از بوسههای پسربچهها بر گونهی معلمها و رقص پسربچهها برای کم شدن دلتنگی و ناراحتی معلمها!
▫️"جیمی ال گلدنبرگ" و "تامی آن رابرتز" در مقاله خود با نام " ماه گرفتگی، توصیف وجودی از شیانگاری زنان" چنین میگویند: " گاهی شیانگاری زنان به شیوههای ظاهرا مهربانانهتر و بنا به تلقی برخی خیرخواهانهتر رخ میدهند و از این وجه به قدری فراگیر میشوند که حتی در زندگی روزمره زنان نیز دیده میشوند! نگاهی به رسانهها که هرروز ما را بمباران میکنند موید این مسئله است." آنچه سبب افزایش نگرانیها در مسئلهی کلیپهای عجیب و غریب معلمها از کلاس درس میشود، بازتولید روزافزون خودشیانگاری در زنان و ایجاد رقابت میان زنان معلم در جهت ربودن گوی چیزی که این روزها جذابیت در تدریس نامیده میشود است، طبق پژوهشهای انجام شده در آمریکا و اروپا بازتولید خودشیانگاری در زنان به منزله بازتولید کاهش عزت نفس، اعتماد به نفس در زنان و همچنین افزایش خودکشی در زنان میگردد، لذا میطلبد تا نسبت به افزایش آگاهی زنان معلم از مقولهی خودشیانگاری و مضرات آن، به ایجاد سبک صحیح و سالم توام بانشاط برای آموزش میان معلمها و دانش آموزان ایجاد نمود و یقینا این از وظایف مهم وزارت آموزش و پرورش است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
✅ پژوهشکده زن و خانواده برگزار می کند:
نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان"
🔹ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر فریبا علاسوند"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
2️⃣ دکتر محمدتقی کرمی "عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)"
🔸دبیر علمی نشست: دکتر سمیه حاجیاسماعیلی"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
📅 چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، پلاک 5، پژوهشکده زن و خانواده
📲 حضوری و مجازی
💻 لينك ورود به نشست 👇🏽
http://live.wfrc.ac.ir
https://eitaa.com/wfrcacir
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ تفسیر مردانه از قدرت زنانه
📌 «خبرهای داغ آمریکا این روزها حول بحث انتخابات ریاستجمهوری آتی و قریب الوقوعِ این کشور میچرخد و در این بین میتوان گفت به نوعی نامزدی "نیکی هیلی" سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل در صدر اخبار این کشور قرار دارد. اما القابی که خبرگزاریهای آمریکایی به نیکی هیلی میدهند قابل توجه هستند از جمله لقب " قلدر"، "badass" به معنای سرسخت و تاثیرگذار، بداخلاق و مصمم. اما نکتهی جالب این است که این عناوین بر اساس علاقمندی خانم سفیر به این القاب است و او این القاب را بازنمایی از لیاقت و شایستگیاش میداند.»
▪️آنچه این روزها در میان زنان جز دغدغههایشان در جهت اثبات خود برای کفایت در دست گرفتن منصبهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیشان میباشد در حول مولفهی (قدرتمندی) میگنجد. اما نکته اینجاست که قدرتمندی چگونه معنا یافته است؟ عبارات قلدر، بداخلاق که نشانگر یک زن قدرتمند و مناسب ریاست جمهوری یک کشور خواه ایالات متحده یا هرکشوری، چگونه متر و معیار سنجش قدرت و لیاقت زنان برای کسب مناصب سیاسی شده اند؟ آیا فمینیسم که معتقد به برساخت اجتماعی بودن امر جنسیت در جامعه است نظری در رابطه با قلدری و بدعنقی تحت عنوان قدرت زنانه ندارد؟
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
📌« "باجرانگ مونی داس" که به جرم تحریک هندوها علیه مسلمانان هندوستان و دستور به قتل و تجاوز به زنان مسلمان، در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ به دلیل شکایت سازمانهای حقوق بشری علیه او دستگیر شد و پس از طی اندک زمانی با عذرخواهی و به قید وثیقه آزاد شد. اگرچه او پس از دادگاههایش در مصاحبه با رسانهها اذعان به عدم عذاب وجدان و ناراحتی خود بابت تحریک هندوها در هتک حرمت زنان مسلمان نموده بود. حال او مجدد با انتشار تصویری به تحریک هندوها به قتل عام و تجاوز زنان مسلمان هندی مجددا پرداخته است.»
📥 ادامه یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#خبرنامه | #اختصاصی 📌« "باجرانگ مونی داس" که به جرم تحریک هندوها علیه مسلمانان هندوستان و دستور به
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ گمشده زنان مسلمان؛ امنیت و آرامش
📌« "باجرانگ مونی داس" که به جرم تحریک هندوها علیه مسلمانان هندوستان و دستور به قتل و تجاوز به زنان مسلمان، در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲ به دلیل شکایت سازمانهای حقوق بشری علیه او دستگیر شد و پس از طی اندک زمانی با عذرخواهی و به قید وثیقه آزاد شد. اگرچه او پس از دادگاههایش در مصاحبه با رسانهها اذعان به عدم عذاب وجدان و ناراحتی خود بابت تحریک هندوها در هتک حرمت زنان مسلمان نموده بود. حال او مجدد با انتشار تصویری به تحریک هندوها به قتل عام و تجاوز زنان مسلمان هندی مجددا پرداخته است.»
▪️در تاریخچهی هندوستان برخوردهای افراطی با زنان قابل ملاحظه هستند، خصوصا هنگامی که به دقت تاریخ هند مورد تفحص قرار میگیرد مشاهده میشود که آیین هایی همچون بودا و هندو از جمله آیینهایی هستند که ظلم به زن در سبک و سیاقهای عبادیشان بود از جمله؛ زنده به گور کردن زنی که شوهرش را از دست داده، یا قائل بودن به عدم پوشش لباسهای رنگی و آراستگی ظاهری برای زنی که دوران سوگ همسرش را گذرانده است و حال دستور به قتل و تجاوز به زنان مسلمان توسط یکی از رهبران افراطی هندو!
▫️نقش مجامع بین المللی در مواجهه با چنین آئین ها و برخوردهایی علیه زنان خصوصا زنان مسلمان سکوت و انفعال در سطح بین المللی بوده است این درحالی است که همین مجامع در طی جوسازی های ضدانقلاب و ترویج ادعاهای دروغین طی چندین ماه گذشته در ایران داعیهدار حقوق بشر و حقوق زنان بودند! نکتهی دیگر آنکه مجامع و نهادهای بین المللی جهان اسلام چرا عکس العمل مناسب، به موقع و محکمی در برابر جان و نوامیس مسلمان هندی که بازدارنده از تهدیدهای احتمالی علیه زنان مسلمان هندی باشد، نشان نمیدهند؟! چرا دولت هند را موظف به حفظ جان، مال و ناموس مسلمین هند نمیکنند؟! آیا مجمع تقریب مذاهب اسلامی، سازمان همکاری اسلامی OIC، آیسسکو در رابطه با بیانیهی گروههای افراطی هندو موضعگیری سیاسی صریح و بیپردهای داشتند و در جهت حفظ امنیت زنان مسلمان هندی و جهان اسلام برنامهای علمی و عملی طراحی نمودند؟!
▫️این سوالات مطالبهای جهانی است که زنان مسلمان دنیای اسلام در مواجهه با ظلم و تبعیضهای چندبرابری سازمانها و نهادهای بینالمللی، دول سیاسی مختلف از فعالان و نهادهای بینالمللی جهان اسلام دارند.
باید از سازمان بین المللی حقوق بشر پرسید که آیا زنان مسلمان حق ندارند در هرگوشه از جهان در امنیت و آرامش زندگی کنند؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
✅ پژوهشکده زن و خانواده برگزار می کند: نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان" 🔹ارائه دهندگان: 1️⃣ د
نشست علمی جمهوری اسلامی و روایت زنان علاسوند و کرمی 14011203.mp3
23.33M
#صوت_نشست
♦️ نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان"
🔹ارائه دهندگان:
1️⃣ دکتر فریبا علاسوند "عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
2️⃣ دکتر محمدتقی کرمی "عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)"
🔸دبیر علمی نشست: دکتر سمیه حاجیاسماعیلی"عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده"
📅 برگزار شده در: چهارشنبه سوم اسفند 1401
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️ هوش مصنوعی در خدمت شیوارگی زنان
📌 «هوش مصنوعی علیرغم آنکه با پیشرفتهای خیرهکنندهاش توجه محافل علمی و عمومی را به خود جلب کرده است و در راستای سهل و آسانتر نمودن زیست بشر پیشرفت میکند اما خبرهای عجیبی از پیشرفتهای این حوزه به گوش میرسد. یکی از این اخبار عجیب تولید تصاویر و رباتهایی به شکل زنانه براساس لذتجویی های مردان و طبق استانداردهای جنسی میباشد. این تصاویر ذیل انجمن Discord و با هدف آموزش هوش مصنوعی تولید شده اند به قصد تولید بهتر پورنوگرافی پیش رفتند!»
▪️آنچه در تحولات جدید عصر حاضر با توجه به هوش مصنوعی شاهدش میباشیم، تمرکز بر مسئلهی جنسیزدگی در انسانها و تقویت بر شیوارگی زنان در تعاملات بشری است به گونهای که شدت شیوارگی در آنان را از طریق تصویرسازی از زنان در اذهان مردان به واسطهی پورنوگرافی افزایش میدهد و این امر اعتراضات فراوان فمینیستها را نیز درپی داشته است.
▫️ "نس کوپر" یک متخصص جنسی و درمانگر بالینی در این رابطه ابراز نگرانی نموده و علت این نگرانی را تمرکز دستگاههای دیجیتال بر جنسیت و شهوت سبب از بین رفتن استقلال انسانها به دلیل تاثیر تصویرسازی ایدهآلی از روابط جنسی به واسطه تصاویر ارائه شده از رباتهایی با جنسیت زنانه میشوند. به عبارت بهتر نگرانی این روزها در غرب جدالی است که در آن زنان درپی بازپسگیری هویت زنانه خود از مردان، الگوریتمها و رباتهای ساخته شده توسط آنان مشغولش میباشند. گویا هرچه در غرب تکنولوژی بیشتر رشد میکند جنس زن محدودتر و منزوی تر میگردد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🔻 #نشست_تخصصی 📌 «تأملی بر بیانات رهبری در جمع بانوان» •پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان با همکاری موسس
20.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #اختصاصی
♦️ #نشست || تأملی بر بیانات رهبری در جمع بانوان
📅 برگزار شده در: ۲۴ دیماه ۱۴۰۱
🔺 بخش چهارم|| زن مسلمان در بیان رهبری
🎙 خانم مهدیه منافی
✔️ حدود و ثغور و مرز تقابلی بین زن مسلمان و زن غربی در بیان مقام معظم رهبری کاملا هویداست.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
حسین مهدی زاده_01.mp3
44.72M
#بازنشر | #صوت
♦️ چرا #آزادی در جمهوری اسلامی دچار چالش است؟!
🎙 حسین مهدیزاده
✔️ گزیده:
بررسی 4 علت اصلی:
۱. آزادیهای بین نسلی؛ عدم موفقیت نسل انقلابی در تولید و انتقال آزادی به نسلهای بعدی
نسل اول با ادراک خاص و جمعیت خاص تلاش دارد که فضا را کنترل کند. همچنان نمیخواهند باور کنند که ریشه اصلی #آزادی_اجتماعی احساس مشارکت است نه احساس بهرهوری و آزادی مصرف.
۲. اداره جامعه به صورت فرقهای که متاثر از شرایط تاریخی ما بوده
تصویر ما از جامعه پردازی شبیه به جغرافیای یک فرقه است و ما در دهههای بعدی به سمت خلوص مذهبی رفتیم در حالی که جامعه برای این خلوص آمادگی نداشته
۳. تکیه بر صناعت به جای ساخت طبیعت / یعنی به جای خودتنظیمگری در جامعه به سمت اعمال حاکمیت از طریق قانون پیش رفتهایم!
برای ساخت وجه طبیعی در مسائل حکمرانی پشت قانون قائم شدیم!
۴. چالش شبکهای شدن
از روندهای جهانی که در حال شکلگیری است برون رفت از زندگی سازمانی به زندگی شبکهای است.
کسی که طعم آزادی جامعه شبکه ای را چشیده باشد و تجربه کرده باشد، احساس آزادی بالاتر دارد و با شما مفاهمه ندارد.
@Taammolat74
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر
♦️ مسألهی حجاب؛ پازلی که قطعاتش گم شده است.
✍🏼|مهدیه منافی
▪️شاید همهی ما به این سؤال فکر کردهایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژهای رخ دهد؟ برنامهریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟
و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمیآید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابهی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریستهایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه از بروز و ظهور تربیت، جهانبینی و شالودهی معرفتی یک زن است. به بیان سادهتر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینهای آن حل نشود، نمیتوان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت.
▪️این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانهای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار میداند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطهی نگاه مذکر میداند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفههایی است که خروجی این دستگاه فکری، میشود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب میکند. پوششی که میتواند ظاهر کنندهی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کنندهی آن.
▪️همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیاتبخشی و ادامهی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانهی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست.
▪️حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظمبخشی به نظام اجتماعی، نمیتوان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت.
از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که میتواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوهنمایی پیدا میکند. همینگونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین میشد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریمزدایی جزء ویژگیهای آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است.
▪️همهی اینها حلقههای مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئلهی حجاب نفهمیدهایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستیترین راهکارها روی آوردهایم. اگر میخواهیم مسئلهی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همهجانبهنگر، علتها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشههایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری« که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بیحجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی میافتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا میمانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده میبیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو میداند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور میکند.
@mahdiehmanafi
@strategistladies
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|