eitaa logo
عصر زنان
3.3هزار دنبال‌کننده
448 عکس
139 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔶 سلبریتی در جامعه ✍🏼 | دکتر حسین میرزائی مردم‌شناس/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی 🔸 در جهانِ رسانه‌ای‌شده، سلبریتی، به عنوان یک ویژگی معّرف، در همه جا حضور دارد و همه عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و صد البته فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است. دلیل این تاثیرگذاری این است که سلبریتی به منبعی ارزشمند در کشمکش‌های قدرت اجتماعی بدل گشته است. می‌توان این‌گونه استدلال کرد که جایگاه سلبریتی، به صاحبان آن، قدرتی گفتمانی یا صدایی می‌بخشد که قابل چشم‌پوشی نیست و فرض بر این است که سلبریتی به عنوان نمادی از موفقیت، در حال کنش‌ورزی است. چه خوشمان بیاید و چه نه، فرهنگ سلبریتی ما را احاطه کرده و حتی به ما هجوم آورده و با این هجوم، اندیشه، باور و رفتار ما را شکل می‌دهد. 🔹 البته این طور نیست که همه انسان‌ها فرهنگِ سلبریتی را مهم قلمداد کنند اما هنوز هم، نگاه ما همواره به گفتمان و عملکرد سلبریتی‌ها در جامعه دوخته شده است تا نقطه ارجاع دائمی مردم برای پندارها و رفتارهای اجتماعی‌شان باشند. 🔸 با وجود طبیعت متناقض سلبریتی‌ها، که هم عادی و هم غیرعادی‌اند، آنها همچنان از معمولی‌بودن دور هستند. در نتیجه تغییر از آدمی معمولی به یک سلبریتی می‌تواند به عنوان یک مناسک رسانه‌ای در نظر گرفته شود که هم این فاصله را تأیید می‌کند و هم به این نگاه که رسانه درگاه اصلی برای ورود به مرکز جامعه است، مشروعیت می‌بخشد. 🔹 پیدایش رسانه و صنعت سینما پدیده جدیدی به نام سلبریتی را به جامعه عرضه داشت؛ یعنی افرادی که درون نظام رسانه‌ای شکل گرفته، رشد یافته‌ و به واسطه رسانه به چهره‌ای مشهور بدل شده‌اند. سپس نهادهای رسانه‌ای از شهرت آن‌ها در جهت منافع خود همچون بازاریابی و تبلیغات بهره بردند. پس در این عصر به اصطلاح «مدرنیته متأخر» سلبریتی‌ها مهم‌تر از آن چیزی می‌شوند که می‌توان تصور کرد. 🔸علوم اجتماعی تا مدت‌ها، به موضوع سلبریتی‌ها توجهی نمی‌کرد اما در وضعیت کنونی سلبریتی‌ها در همه جای زندگی روزمره انسان‌ها به‌ویژه از طریق فضای مجازی حضور دارند و تاثیر بسزائی بر تمام لایه‌های زندگی زنان، جوانان و اقشار گوناگون می‌گذارند. بنابراین سلبریتی‌ها به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه، باعث تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصاد و سیاست می‌شوند و حتی می‌توانند شکاف بین نسلی ایجاد کنند. گسترش فضای مجازی موجب شده تا سلبریتی‌ها و هوادارانشان، با گذر از فضای سانسور، بدون واسطه با هم پیوند داشته باشند و در نتیجه، فعالیت برخی از آن‌ها در موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی پررنگ‌ باشد. 🔹 البته حضور سلبریتی‌ها در زندگی روزمره مردم ممکن است غالبا در سطح واقعیت مجازی محدود باشد اما با تعامل و استمرار حضور روز افزون، در تمام سطوح زندگی مردم به صورت واقعی ورود پیدا می‌کنند. پس سلبریتی‌ها معمولا در دستکاری افکار عمومی اثربخشی دارند و به همین دلیل، از آنها در تبلیغات تجاری در فرهنگ کالایی، استفاده می‌شود. سلبریتی‌ها به تنهایی می‌توانند بر روح جامعه اثر بگذارند و در مواقعی نیز مردم را آنگونه که می‌خواهند هدایت می‌کنند. با بسط فضای مجازی، برخی از سلبریتی‌ها کوشیدند تا در جریان‌های اجتماعی حضور داشته باشند و گاه این روند، بُعد سیاسی-اجتماعی به خود گرفته است. 🔸 مشارکت سلبریتی‌ها در کمک‌های خیرخواهانه جهانی، مساله ساده کمک به فقرا در بیرون از مرزها نیست؛ بلکه رابطه‌ای بسیار پیچیده و تودرتو از توازن قدرت است که اغلب کارکردهای تناقض‌گونه‌ای با اهداف بشردوستانه، توسعه‌ای و حمایتی دارد. در واقع، سلبریتی‌ها مانند دیگر گروه‌های به اصطلاح «نخبه» در امور بین‌المللی کنش‌ورزی دارند. 🔹 در ایران نیز سلبریتی‌ها با نیروی شدیدی به جریانات اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند. گروهی از آنان، با دانشی نسبی، در حوزه‌ای وارد می‌شوند و با فعالیت زیاد تا رسیدن به نتیجه مدنظر تلاش می‌کنند. این طیف سلبریتی‌ها که محبوب هم می‌شوند، محدود هستند اما تعداد آنها رو به افزایش است. برخی از آنها فعالیت‌های وسیعی در حمایت از اقشار ضعیف اجتماعی و آسیب‌دیدگان انجام می‌دهند و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مردم را برای کمک رسانی بسیج می‌کنند. 🔺 ادامه دارد... 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📣 اطلاعیه‌ 🔮مجمع محیا برگزار می کند: در آستانه میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر نشست «ریحانه» 🧕 بررسی و نقد لایحه ارتقاء امنیت اجتماعی زنان 👤سخنران: خانم دکتر مهدیه شادمانی 📅زمان: دوشنبه1402/3/1 ⏰ساعت:18 📲مکان: پخش زنده از کانال مجمع محیا به آدرس👇 @Majmae_Mahya 🦋جهت مشاهده لایو، حتما ایتا را بروزرسانی فرمائید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔶 سلبریتی در جامعه ✍🏼 | دکتر حسین میرزائی مردم‌شناس/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی 🔸 در حوزه سیاسی، انتقاد از عملکرد سیاستمداران توسط سلبریتی‌ها در همه کشورهای جهان وجود دارد و سلبریتی‌ها در همه نوع فعالیت اعم از سیاسی، اجتماعی، بشردوستانه و... حضور دارند. البته در جهان کمتر سلبریتی دیده می‌شود که بخواهد درباره همه موضوعاتی که در جهان پیرامون او رخ می‌دهد بدون تخصص و آگاهی اظهارنظر کند و نظرش را به جامعه هوادارانش القاء کند مخصوصا در حوزه سیاسی؛ این امر می‌تواند تبعات قانونی و حقوقی سنگین برای او در پی داشته باشد. 🔹 از آن‌جا که فهم مشکلات اجتماعی نیاز به آگاهی و دانش تخصصی ندارد، سلبریتی‌ها در مرحله تشخیص مانند بقیه افراد جامعه‌اند ولی با دو انگیزه «تمایل به دیده‌شدن» و بعضا «احساس مسئولیت» این مشکلات را برجسته می‌سازند. آن‌ها در مورد فهم مشکل، ریشه‌یابی و یافتن راه‌حل نقشی ندارند زیرا نه آگاهی و تخصص لازم را در موضوعات اجتماعی و سیاسی دارند و نه می‌توانند نگاه کل‌نگرانه به مسائل داشته باشند. 🔸حرف، متن، رفتار و اظهارنظرهای سلبریتی‌ها در هر موضوعی، پیامدهایی شگرف بر جامعه دارد زیرا همین شهره بودن، آنها را به گروه‌های مرجعی تبدیل کرده که هوادارانشان از آنها اثرپذیری قوی دارند. نگاهی به صفحات سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی، نمایان‌گر این است که عامه مردم حتی در کوچک‌ترین بازنمودهای زندگی خود از آنها تقلید می‌کنند. این امر یکی از بزرگترین آسیب‌های جامعه محسوب می‌شود. 🔹 نیروی اثر سلبریتی‌ها به این دلیل است که زیاد دیده می‌شوند و همین زیاد دیده شدن موجب می‌شود نقدهایی را از اوضاع اجتماعی-سیاسی انجام دهند بی‌آنکه راه‌حلی عقلایی برای آن یا حتی تحلیلی منطقی بر اوضاع اجتماعی-سیاسی داشته باشند. 🔸 فهیم‌نمایی و در انظار بودن همیشگی از یک فرد در جامعه سلبريتي مي‌‌سازد. بنابراین، افزایش سواد رسانه‌‌اي مخاطب در مواجهه با سلبریتی‌ها، افزایش دانش تشخيص جايگاه، عرصه فعاليت و ميزان اعتماد به آن‌ها در جامعه بسيار حائز اهميت است. سلبريتي‌‌ها مانند شمشير دو لبه‌‌اي هستند که در عين حال که ‌‌مي‌‌توانند با گزینش راه درست برای تقويت جامعه مدني، سرمايه و اعتماد اجتماعي حرکت کنند، در مقابل مي‌‌توانند با اظهارنظرهاي احساسي، نادرست، فاقد عقلانيت و انتقال بدون ملاحظه آن به افکار عمومي، از نهادهای مسئول اعتبارزدايي کنند و با دخالت مستقيم در بحران‌‌ها، به دلیل عدم شناخت صحیح، ظرفيت‌‌ها را از بین ببرند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌 دختران آینده ساز| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 📌 عظمت مقام کریمه اهل بیت| آیت الله جوادی آملی 🖇 اینجا بخوانید 📌 حلّال سیاسی؛ نه حَلال سیاسی| محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 📌 برخورد با بی‌حجاب در زمان امیرالمومنین چگونه بود؟!| عبدالحسین خسرو پناه 🖇 اینجا بخوانید 📌 با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به یمت فلسفه غربی هستیم؟| استاد حمید پارسانیا 🖇 اینجا بخوانید 📌 زن غربی| مهدیه منافی 🖇 اینجا بخوانید 📌 روایت‌های مادری| سیده نرگس حسینی 🖇 اینجا بخوانید 📌 دختر؛ هدیه حضرت معصومه(س)| جعفر علیان نژادی 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan|
| 🗞 تشت رسوایی عنکبوت مقدس بر زمین خورد! 📌 «به گزارش خبرگزاری‌های مختلف از جمله radiofreeEurop فیلم سینمایی "عنکبوت مقدس" که در تاریخ ۱۱مه سال جاری (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در روسیه اکران شد و روی پرده‌های سینمای این کشور رفت، در کمتر از یک هفته و در تاریخ ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) توقیف شد و از پرده‌های سینمای این کشور پایین کشیده شد!» 🔹 در تکمیل گزارش خبری ارائه شده از سوی وزارت فرهنگ روسیه علت این اتفاق مغایرت این فیلم سینمایی با قوانین فرهنگی روسیه عنوان شده است. درحالی که علی عباسی و رسانه‌های همسو با تهیه کنندهگان فیلم عنکبوت مقدس علت این توقیف را خوش‌رقصی روسیه برای جمهوری اسلامی ایران می‌خوانند و آن را سیاسی می‌دانند، نکته‌ای مهم قابل یادآوری است... 🔸 علی عباسی در مصاحبه‌ای با deadline.com در رابطه با فیلم سینمایی پرحاشیه‌اش گفته بود که در ابتدای فیلمبرداری این فیلم که در ترکیه قرار بود انجام پذیرد، کشور ترکیه از انجام فیلم‌برداری ممانعت کرد، لذا عوامل فیلم سینمایی عنکبوت مقدس مجبور شدند به کشور دیگری برای ضبط سکانس‌های‌شان نقل مکان کنند! 🔹 با بررسی رسانه‌های روسی مثل dp.ru چنین مشخص شد که در نامه‌ی وزارت فرهنگ روسیه چنین عنوان شده است که فیلم سینمایی عنکبوت مقدس با دستورالعمل فرهنگی_سینمایی روسیه مغایرت دارد. (لازم به ذکر است که مدتها قبل خبرگزاری‌های روس از وجود دستورالعمل‌های سخت گیرانه در رابطه با فیلم‌هایی با مضامین فیلم‌های جنسی خارج از چارچوب سنتی ازدواج و یا در چارچوب LGBTQ ها خبر داده و چندین فیلم سینمایی به دلیل عدم انطباق با این دستورالعمل توقیف شده بودند) باوجود آنکه فیلم‌سازان روس و سرمایه‌گذاران خارجی همیشه برای ساخت فیلم چالش‌های زیادی با دستورالعمل های نهادینه شده در سینمای روسیه دچار هستند. 🔸 نکته‌ی اصلی اما در فیلم سینمایی عنکبوت مقدس که با تلاش رسانه‌های همسو با علی عباسی کارگردان این فیلم مورد غفلت واقع شد، بی‌تعهدی آشکار در عناصر و سکانس‌های جاری فیلم است. سیاه‌نمایی جامعه ایران، تاریک و افراطی نشان دادن دین اسلام و مذهب تشیع، توهین به امام رضا(ع) در پوستر و نامگذاری فیلم، سانسور واضح و اساسی جایگاه متمدنانه‌ی زن در جمهوری اسلامی ایران، زیرسوال بردن عفت و پاکدامنی زنان ایرانی با بولد نمودن روسپی‌گری عده‌ی اندکی از زنان و... از جمله مواردی هستند که مستندی بر بی‌تعهدی عوامل فیلم عنکبوت مقدس و بی‌مایگی این اثر هستند. 🔹 آنچه قابل ملاحظه است جریان سیاسی‌کارانه و از قضا جهانی است که به پشتوانه‌ی آن علی عباسی توانست کاندیداتوری نخل طلای فیلم بی‌مایه‌خود را در جشنواره کن بگیرد و حتی در روسیه نیز علی‌رغم سختگیری‌های موجود در دستورالعمل‌های سینمایی‌شان بتواند فیلم خود را به اکران ببرد، اگرچه که بلاخره با توقیف آن در کمتر از یک هفته مواجه شد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 مراقبت از خود در سایه آزادی! 📌 «به گزارش خبرگزاری گاردین، با گرم شدن هوا زنان آمریکایی برای داشتن امنیت در استفاده از مترو از تی‌شرت‌هایی به عنوان لباس موقت، روی پوشش خود استفاده می‌کنند تا از نگاه‌های خیره جلوگیری کنند. آنان چنین اظهار نموده اند:«ای‌کاش آنچه را که می‌خواهم بپوشم بی‌خطر بود.»» 🔹 اظهارات زنان آمریکایی در گزارش گاردین، در راستای ناامنی در معابر عمومی و استفاده از حمل و نقل عمومی بوده است به قدری که برای تامین امنیت خود و در راستای خودمراقبتی اقدام به پوشیدن تی‌شرت‌های گشاد بر روی لباس‌های خود می‌کنند، بی آنکه قانونی مبنی بر پوشیدگی باشد. این عمل به مثابه مکانیسمی خودجوش در راستای حفظ امنیت و مراقبت از خود به وقوع پیوسته است. 🔸 این نکته مهمی است که زنان برای حفظ امنیت خود اقداماتی خودجوش به عمل می‌آورند. در اخلاق غربی کنترل چشم به منظور رعایت تقوای الهی جایگاهی ندارد لذا گویه‌هایی چون «تو نبین»، «تو نگاه نکن»، «دوست دارم اینگونه بپوشم» از جانب زنان غربی، استدلال محکمی برای حفظ امنیت زنان نیست! بر این اساس زنان غربی خود اقدام به حفظ امنیت خود به واسطه لباس‌های غیرچسبان می‌کنند. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۵ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه‌ی زن و خانواده گذشت؛ 🍃 به دلسوزی پدر و مادر و نصایح آنها توجه کنید| مقام معظم رهبری 🖇 اینجا بخوانید 🍃 اتصال حضرت معصومه(س) به امام رضا(ع)| آیت الله میرباقری 🖇 اینجا بخوانید 🍃 مبنای تنوع فرهنگی حکمت و فضیلت است| دکتر خسروپناه 🖇 اینجا بخوانید 🍃 چند اصل راهنما برای برنامه‌ریزی حوزه دختران| محسن قنبریان 🖇 اینجا بخوانید 🍃 چرا دخترها دوست‌ داشتنی هستند؟| دکتر سیدیاسر طاهر رحیمی 🖇 اینجا بخوانید 🍃 دست خالی موافقان لایحه حجاب در برابر ایرادات لایحه| جنس اول 🖇 اینجا بخوانید 🍃 لایحه عفاف و حجاب در میانه‌ی بی‌تصوری از مفهوم دولت| مریم منصوری 🖇 اینجا بخوانید 🍃 مجری ناظر می‌خواهیم یا مقتدر| جعفر علیان‌نژادی 🖇 اینجا بخوانید 🍃 شهیده شهناز حاجی شاه را می‌شناسید؟| دفتر روایت زن انقلاب اسلامی 🖇 اینجا بخوانید 🍃 مسیح علینژاد، سانسورچی| دانیال بصیر 🖇 اینجا بخوانید 🍃 روز صدرا| علی مهدیان 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔸🔸 «رسانه نخبگانی بانوان» برگزار می‌کند نشست مجازی بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔻 نقش و سهم قانون در طرح کلی عفاف و حجاب آقای دکتر مهدی تکلو 🔻 مقایسه لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب پیشنهادی قوه قضاییه با سایر قوانین عفاف و حجاب سرکار خانم دکتر معصومه ظهیری؛ 🔸زمان: جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت 21 الی 22 🔸لینک ورود به نشست مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rnb1402/rnb 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📢 انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری پایگاه تحلیلی-تخصصی عصر زنان و مدرسه فکرت برگزار می‌کند: 💢سلسله گعده‌های کارگاهی تولید محتوای رسانه‌ای با موضوع: ◾️مساله زنان در رسانه با حضور: ▫️سرکار خانم شفیعی _ پژوهشگر حوزه زن و خانواده ⏱ زمان: دوشنبه، 8 خردادماه 1402، ساعت 13:30 📍مکان: قم، خیابان بسیج، موسسه شناخت، استدیو فکرت 🔘برای حضور در گعده‌ها به آیدی @Mostafagoodarzi پیام دهید. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
| 🗞 «دوران جدید» طرح چین برای ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری 📌 «به گزارش گلوبال تایمز، انجمن برنامه‌ریزی خانواده چین، در راستای افزایش جمعیت و افزایش آمار باروری در چین پروژه‌های تشویقی برای زنان در راستای "ازدواج" و "فرزنداوری" راه اندازی خواهدکرد. از جمله پروژه‌های در دست اقدام چین در این راستا، تشویق والدین برای سهیم شدن در مسئولیت‌های فرزندپروری، محدود کردن هزینه‌های بالای عروسی، محدود نمودن آداب و رسوم منسوخ شده‌ای که ازدواج را سخت می‌کند، اعطای مشوق‌های مالیاتی، یارانه مسکن، آموزش رایگان، اعطای یارانه برای فرزند سوم و... از جمله موارد پروژه موسوم به "دوران جدید" در چین است.» 🔹 کاهش رشد جمعیت که در قالب‌های کاهش ازدواج و کاهش موالید غالبا خود را نشان می‌دهد، از معضلات قابل توجهی است که بیشتر کشورهای دنیا با آن مواجه هستند. چین نیز یکی از این کشورها است. طرح‌هایی که تحت عنوان، طرح‌های تشویقی در چین برای ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری بنا نهاده شده‌اند اگرچه به شرط اجرا بسیار خوب هستند اما کافی نخواهند بود. 🔸 در راستای تشکیل خانواده می‌بایست علاوه بر متمرکز شدن بر روی زنان، به مردان نیز توجه نمود. این طرح‌ها علاوه بر آنکه در راستای تامین جنبه‌های مادی مورد نیاز برای تشکیل خانواده اجرا می‌شوند، نباید به گونه‌ای باشند که جنبه‌های معنوی ضروری در تشکیل خانواده مورد غفلت قرار بگیرند! مهارت‌های زندگی و تعاملات صحیح زنان و مردان با یکدیگر چه در قالب‌ نقش‌های شهروندی و چه در قالب نقش‌های زناشویی باید در سنین نوجوانی و جوانی به دختران و پسران آموزش داده شوند. 🔹 نوع تعاملاتی که با زن باردار، زن میانسال، مادری که فرزند کوچک دارد همه و همه باید به طور اکرام و احترام‌گونه باشند تا زنی که خود را وقف فرزندآوری و تربیت فرزند خود می‌کند در طی دوران رشد فرزند خود احساس حقارت و یا اشتباه بودن تصمیم خود را تجربه نکند. از طرف دیگر مقام پدر به قدری باید مورد اکرام واحترام قرار بگیرد تا مردی در طول سرپرستی خانواده و فرزند خود احساس نکند که سختی‌های مسئولیتش درک نمی‌شود و از تحمل بار حفاظت و مراقبت از خانواده شانه خالی نکند. 🔸 در بیشتر طرح‌های فرزندآوری مسئله تربیت و اصلاح پیش زمینه‌های فکری در فرزندآوری اغلب مورد غفلت واقع می‌شوند، عاملی که به نظر می‌رسد اگر در کنار طرح‌های مالی مورد توجه قرار بگیرد، در بازه‌ی زمانی کوتاه بتواند بازدهی خوب و قابل قبولی را برای جامعه و تشکیل خانواده به ارمغان بیاورد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🗓زمان: یکشنبه ۷ خرداد ماه 🕓ساعت ۱۶ الی ۱۸ 📍مکان: ولنجک، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ساختمان شماره‌۲، طبقه۶، سالن جلسات نهاد رهبری جهت حضور نام و نام خانوادگی خود را به شناسه زیر ارسال کنید 🆔 @neshast_zanan 🇮🇷 @BSBMU_IR 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ سلسله درس «فلسفه حجاب» جلسه ۶ 🎙 ارائه: آیت‌الله یزدان‌پناه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🎥 | 💠 نمایش کاریکاتوری از زن 📽 اکران، تحلیل و بررسی فیلم سینمایی ابلق با حضور: ▫️معصومه قمقامی _ تحلیلگر سینما ◾️الهه سادات شفیعی _ پژوهشگر حوزه زنان ▫️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس ⏱ زمان: دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۳۰ 📍مکان: قم، خیابان بسیج، موسسه شناخت، استودیو فکرت 🔗پخش زنده برنامه از کانال انجمن سواد رسانه طلاب 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
36.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: مواجهه حاکمیت با سلبریتیسم ♨️ نشست چهارم ▫️دکتر احسان شاه‌قاسمی 📅 برگزارشده در: ۲۵ اردیبهشت‌ماه 📻 فایل کامل صوتی 📺 فایل کامل تصویری 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب 🔻 با ارائه: 🔹 آقای دکتر مهدی تکلو 🔹 خانم دکتر معصومه ظهیری 📆 برگزار شده در: ۵ خرداد ۱۴۰۲ 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 استانداردهای نازیبا ویژه ۸۰ سالگی! 📌 «به گزارش خبرگزاری گاردین زنان پا به سن گذاشته‌ی غربی از تحت فشار قرار گرفتن توسط رسانه‌ها در اصرار بر بازتاب چهره‌ی زنانه بی چروک زنان مدل ۸۰‌ساله، منطبق بر استانداردهای زیبایی رایج انتقاد کردند. در این گزارش زنان مسن از میل خود به تجلیل و مورد احترام قرار گرفتن به دلیل افزایش خرد خود گفتند و چهره‌های ساختگی ارائه شده از زنان مسن بی چین و چروک را مضحک خواندند.» 🔹 نوع فاعلیت زنان غربی را می‌توان در این گزارش خبری مشخصا و به وضوح درک نمود. فاعلیت زنانه از آنجا نشأت می‌گیرد که زن کنشگری‌اش را بر اساس درک و شناخت موقعیت حقیقی خود در دنیا، هدف و معنای حقیقی زندگی‌اش استنباط کرده و به اجرا در می‌آورد. فاعلیت اساسا با ادراک و قوای اندیشه‌گانی انسان رابطه مستقیم دارد و آدمی را به سوی کنش موثر و آگاهانه هدایت می‌کند، کنشی که فارغ از ملعبه‌ی دست دیگران شدن است. 🔸 زنان غربی مصاحبه‌شونده در گزارش گاردین تصویری که از خود به عنوان زن در غرب ترسیم نمودند از این جهت غیر فاعلانه و در یک کلام منفعلانه است که هیچ جایگاهی برای خرد، تجربه زیسته، اندیشه و افکار آنان حتی در دوران میان‌سالی و پیری توسط سیستم اندیشه‌گانی_سیاست‌گذاری و فرهنگی غربی قائل نمی‌شوند. کماکان تصاویر ارائه شده از آنان با وجود کهولت سن بر اساس معیارهای زیبایی‌ رایج در دنیاست، همانند آن‌چه که برای دختران جوان وجود دارد و میزان ارزشمندی‌شان را مشخص می‌کند. زنان میان‌سال و مسن غربی نیز به ابژگی خوانده می‌شوند، همانند دوران نوجوانی و جوانی‌شان. اعلام انزجار زن غربی مسن از این نگاه منفعلانه و نظام‌مند در غرب نشان از آن می‌دهد که نگاه ابژه‌وارانه غرب به زن در آینده‌ای نه چندان دور به واسطه زنان به شکست مفتضحانه‌ای دچار خواهد شد. 🔹 فطرت زنانه، خصوصا با دیدن تجربیات زیان‌بار زنان در طی تاریخ مدرن و پسا مدرن از ابژگی زن و زیان‌های متعدد آن برای زنان از جمله محرومیت از فاعلیت زنانه، دیگر در برابر اسارت تحمیل شده مردسالاری مدرن تسلیم نخواهد شد. این گزارش و اعتراض زنان مسن غربی نشانه‌ی آگاه شدن زنان غربی از ظلم مردسالاری مدرنی است که تحت لوای مد، زیبایی و مصرف‌گرایی، به زنان تحمیل شده است‌. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🗞 به خانه بر می‌گردیم 📌 «بنابر گزارش ارائه شده از ABC نیوز، زنان مشاغل را ترک می‌کنند تا به سوی راهی برای کسب رفاه، پروردن خلاقیت و آزادی در زندگی خود باشند. براساس نظرسنجی صورت گرفته از ۵۰۰ زن استرالیایی، زنان در سال ۲۰۲۲، ۱۶درصد (بیشتر از مجموع سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰) مشاغل خود را ترک کردند. علت این امر را در عدم انعطاف پذیری مشاغل خود عنوان می‌نمودند.» 🔹 پدیده‌ی بازگشت به خانه و ترک مشاغل دفتری و اداری در بسیاری از کشورهای دنیا به طور گسترده و قابل توجهی در حال بروز است. در سال‌های مختلف یکی از رویکردهای توسعه کشورها به کارگیری از تمام قوای نیروی انسانی خصوصا نیروی کار جوان بوده است که در این خیل "زنان" نیز می‌گنجیدند! علیرغم تلاش‌های فراوان جنبش‌های زنانه در ایجاد برابری میان زن و مرد در داشتن مشاغل یکسان اما در طی چندسال اخیر خصوصا در بحبوحه‌ی پاندمی کرونا زنان زیادی از مشاغل خود به اختیار خود، انصراف دادند. 🔸 در بسیاری از پژوهش‌های انجام شده، مشخص شد که امروزه زنان تمایل زیادی به داشتن مشاغل کارآفرینانه دارند. این تمایل در بیشتر زنان دنیا از جمله ایران دیده می‌شود و به قدری جدی می‌باشد که برخی از این زنان مشاغل اداری و کارمندی خود را ترک کرده و به گود کارآفرینی وارد می‌شوند. 🔹 از علل اصلی ایجاد این گرایش در زنان "نبود اتاق شیشه‌ای نظارت سختگیرانه و عذاب آور بر زنان در کارآفرینی"، "انعطاف زمان کاری در کارآفرینی"، "امکان مشارکت همسر و خانواده در کارآفرینی"و... است. آنچه قابل توجه است گرایش زنان به سبک‌های شغلی است که بیشترین شباهت و هماهنگی را با روحیات زنانه و نقش‌های آنان دارد. 🔸 حال سوال این است؛ در مجادلات برابری‌خواهانه‌ چه میزان به روحیات، نقش‌ها و نیازهای زنانه در راستای بنا نهادن مبانی نظری و سیاستگذاری شغلی زنان توجه شده است؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | 💠 نمایش کاریکاتوری از زن ◾️کارشناسان و منتقدین حاضر در نشست نقد و بررسی فیلم"ابلق" بر این نکته تأکید کردند که خودتحقیری سینمای ایران در ترسیم وضعیت زنان، تأسف بار است و باید این روند اصلاح شود. با حضور: ▫️معصومه قمقامی _ تحلیلگر سینما ◾️الهه شفیعی _ پژوهشگر حوزه زنان ▫️سید محمدمهدی موسوی _ مجری و کارشناس 🖇 لینک خبر 🖇 خبرگزاری بسیج استان قم 🖇 خبرگزاری حوزه 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|