سلبریتی های ایرانی و مدیریت روایتها.mp3
9.24M
#صوت
🔺 سلبریتی ایرانی و مدیریت روایتها
🎤️ دکتر #حوریه_بزرگی
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
🔹روایت نسبت جدی دارد با کسی که روایت میکند.
🔹 غالبا دو رویکرد وجود دارد: رویکرد انقلابی که امنیتی، سیاسی و ایدیولوژیک است، رویکرد رقیب که فرهنگی، مردمی و عاطفی است.
🔹 سلبریتی رویکرد فرهنگی و مردمی را انتخاب میکند هرچند توسط رویکرد انقلابی تامین میشود.
🔸 راهکار: ایجاد اکوسیستم فرهنگ سلبریتی
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺این نه «زن» است
نه «زندگی» است
نه «آزادی»
این نتیجهی توهمات و شایعات بیسند است
این نتیجهی جنبش بیمبنا و بیپایه است
این نتیجه سواریدادنِ هشتگی به رجویستها و تروریستهاست
هشتگ بزنید و ببینید نتیجهی توهماتِ دور از واقعیت تان را
#شاهچراغ
✍️ #فاطمه_داداشی
@fatemedadashi_arani
#ید_واحده
💢 هر چند سخن رهبری واضح و مبیّن است ولی توجه بیشتر به چند نکته در سخنان ایشان خالی از لطف نیست.
▪️حمله به شاهچراغ تلنگری بود برای هر آنکه تا دیروز چشمهایش را بسته بود و گوشهایش را گرفته بود، تا اکنون ببیند و بشنود که به بهانهی حجاب یا هر چیز دیگر، همداستان شدن با افرادی که به پشتوانهی دشمنان دیرینهی ایران و اسلام حرکت میکنند، چه تبعاتی به همراه دارد.
▪️اما دیگر خود را به بیراهه و نافهمی زدن راه به جایی نمیبرد. آنکس که واقعا دلسوز ایران و ایرانی باشد با دست خودش هموطنانش را به منجلابی که دشمنان برایشان تدارک دیدهاند نمیکشاند، مگر اینکه یا خائن به هموطنانش باشد و یا غافل و جاهل.
❗️اگر خائن باشد که وظیفهی قوای سهگانه است که با بررسی و اقدام قاطع دست خیانتکارشان را کوتاه کنند و اگر غافل یا جاهل هستند وظیفهی تکتک افراد ناظر به صحنه و آگاه و نهادهای تبلیغی و فرهنگیست که تلاش کنند ایشان را از خواب غفلت بیدار کنند تا صف خود را از افراد خائن و معاندین جدا کنند.
✅ قطعا در این صورت عاقبت امر ختم به خیر خواهد شد، چرا که #ید_الله_مع_الجماعه و این همان #ید_واحده است.
✍🏼 | گروه رسانهای عصر زنان
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #بازنشر | #کلیپ
✍🏼|محمدامین حسام
✔️ یکم
این تجمع دیروز ایرانیان ساکن در لندن است.
فرد هیجانزده، حس لیدری بهش دست داده و برای تهییج حاضرین داد میزند: برای ناموسمون باید فلان کار را بکنیم!
به لحظه نکشیده، فحش میخورد که چرا از کلمه #ناموس استفاده میکند.
✔️ دوم
از منظر #فمینیست ها، از دل کلماتی مثل #غیرت ، ناموس، #حمایت و...؛ آزادی که مدنظر فمینیستها هست در نمیآید و احساس تسخیرشدگی میکنند.
ازقضا این همان چیزی است که سرمایهداری میخواهد.
یک نیروی ارزان و مطیعی برای تولید و کالای پرمشتری برای فروش به نام #زن !
اما نه زنی که برای خودش قید و بندی متصور است؛ زنی که از محوریت خانواده خارج شده و دنبال کنشگری بدون هیچ شرطی است.
و کلیدواژه رسیدن به این افق یک چیز است و آن هم #آزادی!
✔️ سوم
بزرگترین چالش معترضین کنونی این است که می دانند چه نمیخواهند، اما نمیدانند چه میخواهند! اعتراضشان نه تئورایز شده است و نه رهبری دارد. علینژاد و اسماعیلیون و پهلوی و رجوی به رقابت پنهانی باهم افتادهاند و به اسم نافرمانی مدنی یک الگوی دور از منطق و متوحش ارائه میدهند و نتیجهاش شده است تودهای عربدهکش مجازی و حقیقی که همانطور که در فیلمهای اینچنینی میبینید حتی قادر به تحلیل مطلب یا برقراری دیالوگ با مخالفین فکریشان نیستند!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🔺 هخامنش و زنان
🔹 «ویل دورانت» در ص۵۵۲، جلد اول «تاریخ تمدن» چنین میگوید:
✓ در زمان داریوش، زنانِ طبقات بالای اجتماع، جز در تخت روان روپوشدار، از خانه بیرون نمیآمدند... در نقشهایی که از ایران باستان برجای مانده است هیچ صورت زنی دیده نمیشود.
🔹 «استرابون» نیز در صص۱۲۳ و ۱۲۴ کتاب «تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» بخش پوشاک اقوام آریایی آورده است:
✓ ایرانیان اگر بخشی از بدنشان برهنه باشد آن را بیشرمی میدانند و همیشه بلند (طوری که ساق پا پوشیده باشد) لباس میپوشند.
⁉️ حال اگر روزی را به پاس کوروش پادشاه هخامنشی، بزرگ میداریم از چه جهت است؟!
✓ آنهایی که به آریایی بودن خود میبالند، باید گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک را سرمشق گفتار و پندار و کردار خویش قرار دهند و ببینند چقدر با آنچه به آن میبالند فاصله دارند یا به آن نزدیکند!
✓ و اگر به دنبال جایگاه زنان در ایران باستان هستند و به متمدن بودن ایرانیان صدها سال پیش از میلاد مسیح و اسلام افتخار میکنند، باید آن را در گفتار پژوهشگران و اندیشمندانی چون ویل دورانت و استرابون جستجو کنند تا بدانند بدننمایی و جلوهگری جنسی در ایران باستان هم نشانهی بیشرمی و بیتمدنی بوده است.
#هفتم_آبان
#کوروش_کبیر
#عصر_زنان
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
نمونهی دیگری از سنگنگارههای تخت جمشید مربوط به پوشش زنان در دوران هخامنشیان
@asrezanan_ir
فایل صوتی خانم حاجی اسماعیلی_1.mp3
8.92M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
رویههای حاکمیت در مواجهه با پدیدههای فرهنگی
🎙 #دکتر_حاجی_اسماعیلی
⏳ ۱۴ دقیقه
📌گزیده:
✓ یکی از آرمانهای حکومت اسلامی، اجرای احکام وقوانین اسلامی است و بی شک باید در اجرای آنها مداخله داشته باشد، بحث بر سر نحوه اجرای احکام است.
✓ توجه و تمرکز بر بی حجابی باید به عنوان معلول باشد، نه علت معلولهای دیگر.
✓ حاکمیت باید به دنبال احیای مرجعیت های گذشته من جمله خانواده باشد.
✓ نسل نوجوان امروز نگاه بالا به پایین و دستوری نسبت به فرهنگ را نمی پذیرد.
✓ این نسل توانایی تحول آفرینی دارد و طرد کردن آنها می تواند منجر به خودویرانگری شود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺 اعتراضات؛ از توهم تا واقعیت| قسمت اول
✍️ #فاطمه_داداشی
🔸من جزو اولین کسانی بودم که در دفاع از مهساامینی، رویه غلط گشت ارشاد را محکوم و به آن اعتراض کردم.
اعتراضم هنوز سر جایش است. اعتراضم به خیلی عملکردهای دیگر مثل فیلترینگ و عدم شنیدهشدن حرف مردم درباره عدالت و معیشت و... هنوز سر جایش است و این چندوقت با مسئولینی که دیدار داشتم اعتراضم را به آنها رساندم.
🔸اما معتقدم فوت مهسا بهانهای برای عقدهگشایی علیه ج.ا بود. آنچه از همان روزهای ابتدایی اعتراضات دیدیم اعتراض نه به گشت ارشاد بود نه به قانون حجاب. بلکه اصل حاکمیت را نشانه رفته بود.
پس این تحلیل که: اگر بابت گشت ارشاد عذرخواهی میکردند کار به اینجا نمی کشید، تحلیل غلطی است. (هرچند باید بخاطر این رویه غلط عذرخواهی میکردند)
و نیز این تحلیل که: اگر راه اعتراض قانونی وجود داشت به اینجاها ختم نمیشد؛ این هم تحلیل غلطی است.(هرچند باید راه اعتراض قانونی هم باز بشود)
چرا غلط است؟
🔸فرض کنید اعتراض قانونی به گشت ارشاد انجام میشد و عذرخواهی هم صورت میگرفت؛ این شایعاتی که بعد از چهل روز هنوز هم هیچ فکتی بر صحت آن ارائه نشده اما هنوز هم مصرانه بر آن تاکید میکنند(مثل ضربه به مهسا یا شایعات بعد از آن مثل کشتن نیکا و..)، آیا با اعتراض قانونی مخالفان گشت ارشاد و عذرخواهی مسئولین حل میشد؟ آیا منوتو و اینترنشنال و بیبیسی و جُهال داخلیشان کوتاه میآمدند و ذهن مردم را با شایعات بیپایه بمباران نمیکردند و مردم را با همین شایعات علیه حاکمیت نمیشوراندند؟
📌ادامه مطلب در پست بعد:
@fatemedadashi_arani
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺اعتراضات؛ از توهم تا واقعیت| قسمت دوم
✍️#فاطمه_داداشی
🔸این تحلیلهای ساده ناشی از نشناختن قدرت رسانه و شایعه است. قدرتی که حتی سپاه علی ابن ابیطالب را هم از هم میپاشد.
🔸ما همچنان به وضعیت معترضیم. اما بعد از روزهای اول، ماهیت اعتراضها در میدان متفاوت شد. کف خیابان خشونتهای کلامی و فیزیکی اصالت پیدا کرد و لیدرهای این سبک اعتراضات در شبکههای اجتماعی این خشونت را تایید و تشویق میکردند. لیدرهایی که هیچکدام ساکن ایران نیستند.
این چندان دور از انتظار هم نبود و همان ابتدا گفتیم مسیر اعتراض کف خیابان نیست.
🔸حالا وقتی میگوییم اعتراضات هشتگی و کف خیابانی زمینه ساز خشونتها و تر.ورها هستند، منظور همین اعتراضات است.
این معترضان یا دشمناند(موافق براندازی به هر قیمتیاند) یا جَوزده و بیمبنا که نمیدانند چه میخواهند: «اعتراض برای اعتراض»؛
و دسته سوم بخشی از همان معترضان حقیقی که فکر میکنند با همراه شدن با اعتراضات هشتگی و کف خیابانی ولو با تدارک آشوبطلبان به خواستههای بهحقشان میرسند؛ اما ناخواسته آتش این آشوبها و تر.ور را شعلهورتر میکنند.
.
🔸بخواهیم یا نخواهیم، مستقل دانستن آشوب از اعتراضات کف خیابانی «در ایران» یک توهم فانتزی است.
ایران را سوییس دیدن و سوئیس خواستن یک توهم فانتزی است. فرقههای متعدد رادیکال اساسا اجازه نمیدهند در ایران اعتراضاتِ مبنادار و حقیقی، در «کف خیابان» به نتیجه برسد.
نمونههایش را در ۸۸ و ۹۶ و ۹۸ و ۰۱ دیدیم.
این دست اعتراضات، راه اصلاح و اعتراضات حقیقی را نیز تنگ و مسدود میکند.
📌ادامه مطلب در پست بعد:
@fatemedadashi_arani
هدایت شده از جَذَوات | فاطمه داداشی
🔺اعتراضات؛ از توهم تا واقعیت| قسمت سوم
✍️#فاطمه_داداشی
🔸اعتراض فقط فریاد زدن و با این و آن همراه شدن که نیست. اعتراض، چشم و گوش باز میخواهد و دیدن واقعیات میدان.
واقعیت میدان اینها است دوستان.
🔸آزادی و احترام به همه سلایق بعد از براندازی، یک توهم فانتزی است. باید خیلی سعی میکردیم تا بگوییم که ایران بعد از براندازی، ترکیه نخواهد شد. اما معترضان کف خیابان این را به خوبی نشان دادند که با هرکسی که نمادی از مخالفانشان دارند چگونه مواجهه میکنند.
حتی «ایرانِ» فردای براندازی نیز دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.
واقعیت میدان به شما خواهد گفت فردای براندازی نه ایران میماند و نه تمدن ایرانی.
🔸حالا با لحاظ این واقعیات، باید بنشینیم و برای راه حل اصلاح، غیر کف خیابان فکری بکنیم.
بله میدانم سخت است. میدانم مسئولین در برابر اصلاح مقاومت دارند. میدانم یک عده فقط ماله کشیدن بر اشتباهات را میپسندند.
اما تنها راه همین است و الباقی «توهم».
این تنهاراه نیاز به تفصیل دارد. نیاز به نظریهپردازی دارد. نیاز به گفتگو دارد، نیاز به آزمون و خطا دارد. ساده نیست. هزینه دارد.
«اصلاح» خودش یک «مسأله» است و این مسأله پاسخ تکخطی و تکوجهی ندارد.
🔸نهایت اینکه اگر مدعی هستیم با جماعت معترض هفتههای اخیر همراه نیستیم(به همان دلایلی که عرض کردم)، ولو با جمهوری اسلامی هم همراه نباشیم، سکوت کردن در مقابل این اعتراضات معنایی جز همراهی با آشوبها و تر.ورها نخواهد داشت.
📌برای دوستانتان ارسال کنید:
@fatemedadashi_arani
#علی_کریمی تنها هزینهای که بابت این استوری داده، هزینه اینترنت و نهایتا شنیدن حرفهای مخالف در دایرکت پیجش باشد.
اما صحبت از #امنیت به واقع حق کسانی است که بابت آن هزینههای سنگینتری پرداخت کردهاند و در ازای این هزینه بجای تشکر و قدردانی تهمت و زخم زبان شنیدند، البته نه فقط در دایرکت پیجشان که در زندگی روزمرهشان...
در تصویر، واکنش #همسر شهید بلباسی به استوری علی کریمی را میخوانید.
#شهید_بلباسی، از شهدای مدافع حرم است که در خانطومان سوریه به شهادت رسید.
علی کریمی در برابر زنی که همسرش را در #خارج بابت دین و امنیت و ناموس این وطن از دست داده، نباید حرفی برای گفتن داشته باشد!
✍🏼| #فاطمه_صادقی
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
دکتر قوامی ( فایل صوتی )_1.mp3
5.76M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
بدلوارههای اربعین
🎙#دکتر_قوامی
⏳ ۹ دقیقه
📌گزیده:
✓ مساله اجتماعی دو ویژگی و رکن دارد:
• افکار عمومی را شوکه میکند
• باعث برانگیخته شدن اراده جمعی میشود.
✓ اکنون مساله حجاب و پوشش و آزادی زنان این دو رکن را دارد و یک مساله اجتماعی است و حتی به بحران تبدیل شده است.
✓ ما در پرداختن مساله هم، در حاشیهایم و به مسائل اصیل خودمان نپرداختهایم.
✓ در پرداخت مسائل اصیل اجتماعی، نه تنها انسداد عملی داریم، بلکه نظریه آن را هم نداریم.
✅ پیشنهاد:
• نیاز به تظاهرات داریم؛
• باید تظاهرات را تئوریپردازی کنیم؛
• #اربعین تجربه هزارساله تظاهرات انسان شیعی است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی| #یادداشت
💢 کمی عقبتر برویم
▪️زن که بود
▪️که هست
▪️و قرار است چه کسی باشد؟!
🔺 زن در تفکر #شرقی زنی بوده گوشهنشین که مامن او پستوی خانه بوده و با کنش اجتماعی بیگانه!
🔺 زن در تفکر #غربی زنیاست که بیرون از خانه است، در جامعه است و هویتش را از کف جامعه میگیرد ولی با خانه بیگانه شده!
🌱 اما اکنون، تفکر #نه_شرقی_نه_غربی، زنی را به جهان معرفی کرده که نه تنها در جامعه حضور دارد بلکه در متن و مرکز قرار دارد و از طرفی خانه را از محور اولویتهایش خارج نکرده.
🔸 هم عفیف و پاک است هم در جامعه است و هم هویتش اصالت دارد و برساختهی مدرنیت نشده.
❗️ریشه دشمنیها با ایران اسلامی همین است که زنی را به جهان معرفی کرده که نه مثل زن شرقی در حاشیه و پستو عزلت است و نه مثل زن غربی تنها به مثابه نیروی کار در اختیار جامعه است.
بلکه زنی است که هم #کنشگر است و هم برای رسیدن به جایگاه کنشگری نیازی به نمایش بدن و جاذبههای جنسیاش نمیبیند.
زن در این تفکر کالایی برای نظام سرمایهداری نیست.
🌱 اوست که هویت میبخشد؛ هم به خانه و هم به جامعه.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فایل صوتی خانم دکتر منصوری_1.mp3
7.99M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
حجاب و بدنمندی
🎙 #دکتر_منصوری
⏳ ۱۳ دقیقه
📌 گزیده:
✓ در الهیات پروتستانی، نه تنها بدن مکان و موضع گناه است بلکه اساسا علت اصلی گناه شناخته می شود.
✓ اکنون بدن نقطه ثقل مقاوت درمقابل سوبژگی است. مصرفگرایی لذتمحور در فضای جدید عَلَم شده و بحث هستیِ بدنی شده بازتولید میشود.
✓ بدن با تصویر، نمایش و با تجربه دارد تمرین میشود. بدن با تصویر پیوند میخورد.
✓ حجاب به عنوان امری علیه این نقطه مقاوت (بدن)، محل نزاع خواهد بود.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر| #یادداشت
♦️ ذهن خشونتزده در میدان اغتشاش
✍🏼 | سحر دانشور
🔻 چرا فحاشی زنان، خشونت علیه خودشان است؟
⁉️ «امروزه نظارت شکل حمله به آزادی ندارد. برعکس آزادی و کنترل هر دو یکی هستند» [۱]
ظاهر ماجرا این است که بیتوجهی به قواعد و آداب اجتماعی در به کار بردن واژهها و زبان به «فحاشی» گشودن در میدان اغتشاش اخیر در ایران، فعلی آزادانه و رهاییبخش است؛ چرا که فحشهای جمعی در اعتراض به ساخت اجتماعی، سیاست و فرهنگ جامعه مطرح میشوند. از آنجا که این فعل در کنار طرح شعارهای آزادیخواهانه برای جامعه زنان صورت گرفته، میتوان پرسید فحاشی جمعی در چنین موقعیتی آزادیخواهانه است یا در لایههای خود خشونت نسبت به زن و کنترل او را به رخ میکشد؟
🔸 خشونت در طول تاریخ اَشکال متفاوتی به خود گرفته و همواره در پی کنترل پیرامون خود بوده است. امروزه شاهد خشونتهای نرم و به تعبیر بیونگ چول هان «نامرئی» نیز هستیم. فحاشی یکی از اشکال نرم خشونت کلامی در جهان معاصر است. کنترل پیرامون و تسلط بر آن به میانجی خشونت موضوع ساده ای نیست اما پیچیدگی میل به تسلط بر پیرامون، در فحاشیهای جنسی اخیر آنجا رخ می نماید که زنان حاضر در صحنه همراه با مردان زبان به کلماتی گشودند که عرف جامعه آنها را فحاشی قبیح مردانه میداند. فحاشی جنسی در لایههای درونی و بیرونی خود با اتخاذ نگاه سلسلهمراتبی به زن، همواره او را در موقعیت فرودست قرار داده و با تحقیر و تخفیف، او را بی اعتبار و کم ارزش کرده و میکند.
🔹 همآوایی زنان با فحشهایی از این دست، آنها را با زبان تخفیف دهنده هرزهگو همدست کرده و در همراهی بیسابقه موقعیتشان را به فرودستی که نه تنها جایگاه خود را پذیرفته بلکه برای تقویت جایگاه فرودست و تحت سلطه خود تلاش میکند، تبدیل کرده است.
🔸 در این نقطه نفس رهایی و هرزهگویی آزادانه به مثابه یکی از مهمترین ابزارهای کنترل به مهمترین و نرمترین شکل خشونت بدل میشود تا در وهله اول بر خود زنان (چه زنان همدست با میدان خشونت و چه زنان غیر همدست) و در ادامه بر محیط پیرامون مسلط شود. در حقیقت زبان هرزهگو برای مونولوگی یکسویه و پیچیده مبتنی بر روانی خشن متولد شده و از آنجا که فهمش مبتنی بر سلسله مراتب و روابط فرادست و فرودست است هرگز توانی برای گفت و گو و شنیدن ندارد.
🔹 عنصر اساسی در رابطه سلسله مراتبیِ هرزهگویی قدرت و اقتدار نیست بلکه بدویتی سرکوبگر است که فهمی ابتدایی از رابطه و شبکه ارتباطی، دارد در این زبان نقشی اساسی ایفا می کند. از این رو تسلطی این چنین از پیچیده ترین اشکال تسلط بر زن و خشونت علیه او در میدانی است که ادعای آزادی زن را بر پیشانی دارد.
[۱]چول هان، بیونگ، توپولوژی خشونت، مترجم آراز بارسقیان، تهران، نشر یکشنبه
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🔺 سخنان آیت الله جوادی آملی در مورد شعار «زن، زندگی، آزادی»
✓ آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس علوم القرآن خود بیان کرد:
شعار «زن، زندگی، آزادی» را ما هم قبول داریم؛ اما دو چیز است که اساس کار بوده و از یادها رفته است: اول اینکه تمام این هویّت مرا چه کسی به من داده است؟ دوم آیا من می میرم و می پوسم یا از پوست به در می آیم؟، الآن مشکل جدّی بشر کنونی، جریان مرگ است و این غائله اخیر هم همین طور است. بله، «زن» هست، «زندگی» هست، «آزادی» هست، مرد هم همین طور است، همه اینها سرجایش محفوظ؛ اما بالاخره این اصل هم وجود دارد که آیا انسان می پوسد یا از پوست به در می آید؟ بشر امروز غافلِ غافل است./مهر
mehrnews.com/xYPdL
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
حجت الاسلام اسلامی تنها فایل صوتی_1.mp3
6.45M
#بازنشر | #صوت
♦️موضوع:
انسان معطوف به تصویر و حجاب
🎙 #حجت_الاسلام_اسلامی_تنها
⏳ ۱۰ دقیقه
📌 گزیده:
✓ با دو انسان روبروییم:
• انسان مدرن: انسان معطوف به تصویر که میل به تکشف و بی حجابی دارد.
• انسان دینی: انسان معطوف به کلمه، تکلم یعنی تحجر
✓ انسان امروزه نه تنها میخواهد همه چیز را ببیند بلکه میخواهد همه چیز را نشان دهد.
✓ روند تصویری شدن انسان عبارة اخری اخلاق ارتباطی پروتستانی است.
✓ انسان معطوف یه تصویر، از جهت ناظر بودن: تماشاگر است، ادراکش مبتنی بر تصویر است، در نظر او هیچ چیزی وجود ندارد جز صوَر، یا بالصوَر یا مع الصوَر
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
📌 تحلیل و بررسی دو مساله با دو رویکرد:
۱. جایگاه اصالت بدنمندی در اعتراضات و اغتشاشات اخیر کجاست؟ و اساسا اصالت بدن و روح چه جایگاهی دارند؟
۲. تمدن و تابآوری چه رابطهای با یکدیگر دارند؟ بدن و روح در این تابآوری چه نقشی ایفا میکنند؟
🔻 با حضور:
دکتر آرش حیدری دکتری جامعه شناسی فرهنگ از دانشگاه علامه طباطبایی
دکتر احمد اولیایی دکتری مطالعات فرهنگ و ارتباطات
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی #عصرزنان
🌐|@asrezanan_ir|
4_5958567533157027354.mp3
8.07M
#بازنشر | #صوت
♦️ موضوع:
برگ برنده ما
🎙 آیت الله #یزدان_پناه
⏳ ۶ دقیقه
📌 گزیده:
🔹حجاب، یکی از لبههای جنگ تمدنی با غرب است.
🔸 حجاب، پایه و آغاز است که اگر آن را برداریم ساختارها و مفاهیم اجتماعی گستردهای را از بین بردهایم.
🔹 باید نشان دهیم که برداشتن حجاب چه عواقب سویی را به دنبال دارد و جامعه را تا به کجا میکشاند.
🔸 حجاب برگ برنده ما در قبال دنیای غرب است ولی متاسفانه تبدیل به برگ بازندهاش کردهایم، یعنی تحلیل و تبیین از آن نداریم. در حالی که حجاب تعارض تمدنی ما با دنیای غرب است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🎥 ۸ فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن
🔸حتما بارها و بارها فیلمها و ملودرامهایی درباره زنان را مشاهده کردهاید اما در معدود آثاری زنان به عنوان قهرمان با قدرت در فیلمها حضور دارند. شخصیتی که در برابر مشکلات، سر خم نمیکند. بلکه سعی میکند بحران و مشکلات را سامان دهد.
🔹 ناخودآگاهِ جمعیِ ما از حافظه مشترک جهانی و تصاویری تشکیل شده که به اصطلاح «کهنالگو» نامیده میشوند. «ویلیام ایندیک» در فصلی از کتاب «روانشناسی برای فیلمنامهنویسان» طیفهای گوناگونِ ظهور و بروز شخصیت در نمایش را واکاوی کرده است. او معتقد است کهنالگوها «مفاهیمی بنیادی» و «تصاویر اولیه» و صورتهای مهم ناخودآگاهند که همه انسانها قادرند با آنها ارتباط برقرار کنند. برای مثال، کهنالگوی مادر در فیلمها و داستانها، به نامها و شکلهای گوناگونی وجود دارد اما مفهومی بنیادی در پسِ ذهن همه این بازنماییها یکسان است که میتوان آن را «کهنالگوی مادر» نامید.
🔸 البته نمیشود گفت شخصیت قهرمان زن همه این فیلمها براساس یک کهنالگو وجود دارد. گاهی شخصیت زن براساس کهنالگوی «الهه بهمثابه مادر»، گاهی براساس کهنالگوی «شیرزن» و گاهی نیز براساس اسطوره دِمِتر (مادر پرورشدهنده) است.
🔹اما قهرمان زن در فرهنگ ایرانی ما مولفههای خاص ایرانی اسلامی خودش را دارد که باید هنگام تولید اثر هنری درباره او، به آن مولفهها توجه کرد. مثلا زن ایرانی در متن هر صحنه اجتماعی که باشد، وقار و حجب و حیا را فراموش نمیکند.
🔸در این فرسته به فیلمهایی توجه کردهایم که در آنها، زنان نقش پررنگی ایفا کردهاند. زنانی که در عمده این فیلمها نقش مادرانه را ایفا میکنند و فداکارند و هرکدام به نوعی و تا حدی به آن الگوی زن قهرمان ایرانی نزدیک میشوند.
شما چه فیلمهای دیگری با محوریت زنان میشناسید؟
📚 | منبع:
@baftar_resane
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی #عصر_زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🎥 فیلمها:
♦️ هناس / حسین دارابی
روایتی واقعی از تلاشهای عاشقانه همسر یک دانشمند هستهای است برای به آرامش رساندن زندگی در تلاطم خاص شغل همسرش
♦️ ویلاییها / منیر قیدی
ما در این فیلم با «روح جمعی زنانه» روبرو هستیم حتی سکوت آنها هم در برابر مشکلات و خطرها قهری و از سر ضعف و باخبر نبودن آنها نیست؛ بلکه انتخاب صبر است مانند وقتی که همه منتظر خبری از همسرانشان بودند.
♦️ دسته دختران / منیر قیدی
منیر قیدی که در ویلایی ها به زنان پشت خط مقدم پرداخته بود، این بار زنانی را به تصویر کشیده است که رو در رو با دشمن و در وسط جنگند.
♦️ اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند / نرگس آبیار
لیلا (گلاره عباسی) از طرفی باردار است و از طرفی نباید در جامعه حضور داشته باشد و کارها را سامان دهد و همین نقطه ای است که چالش هایی را به همراه دارد.
♦️ شیار ۱۴۳ / نرگس آبیار
قهرمان زن این فیلم مادر شهیدی است که منتظر بازگشت پسرش است. «شهید دادن» یک هنر اوست و «در انتظار پیکر فرزندش سوختن و ساختن» هنر دیگرش
♦️ دهلیز / بهروز شعیبی
شیوا (هانیه توسلی) زنی است که در غیاب همسرش (رضا عطاران) که به دلیل نزاعی باعث قتل غیرعمد شده است، باید به تنهایی زندگی را جمع و جور کند و نگذارد ازهم بپاشد.
♦️دلبری / سیدجلال دهقانی اشکذری
قهرمان این فیلم همسر جانباز قطع نخاعی است قهرمانی در دل زندگی که فداکارانه جوانیاش را به پای قهرمان جنگ گذاشته است.
♦️روزهای زندگی / پرویز شیخطادی
قهرمان زن در این فیلم، پرستاری است که یک تنه در میان مردان میدان جنگ حضور دارد و در تلاش برای نجات جان مردان محروح ایرانی است.
📚 | منبع:
@baftar_resane
≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈•≈
📍عصر زنان را با همین نشانی در اینستاگرام، روبیکا تلگرام و ایتا دنبال کنید...
@asrezanan_ir