eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
165 ویدیو
15 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin @charkhtabyan ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ♦️ خبر کذبی که زنان را عصبانی کرد! 📌 «تب و تابی که در فضای رسانه‌ای از انتشار تصویب ماده‌ای مربوط به اذن خروج زنان از کشور مشروط بر رضایت سرپرست به نقل از کاظم دلخوش نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی ایجاد شد که در نهایت به فاصله‌ی حدودا یک روزه‌ای تکذیب شد.» ▪️اگرچه طبق توضیحات تکمیلی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی مصوبه‌‌ای متفاوت و در راستای کاهش مسائل عدم اذن خروج زنان از کشور بدون دلیل موجه همسر اتفاق افتاده است و متعاقب آن مشکلات خروج از کشور زنان ورزشکار و نخبه را می‌تواند مرتفع نماید. اما آنچه جای تامل و تذکر دارد بی‌توجهی و غفلت برخی مسئولان در رابطه با حساسیت های جامعه‌ی زنان کشور است، که امکان سوء استفاده رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی به انتشار غیر رسمی اخبار و ایجاد بستری برای تولید و گسترش اخبار جعلی می‌شود. ▫️در شرایطی که تن جامعه هنوز از زخم‌های اغتشاشات ملتهب است، آیا مسئولان به ارتباط تنگاتنگ سلب آرامش خاطر فکری زنان جامعه به واسطه اخبار جعلی با شورش های خیابانی گسترده پی‌ نبرده‌اند؟! آیا مسئولان به وجود فاصله‌ای میان خود و جامعه‌ی زنان به دلیل عدم شناخت ولو شناختی نسبی از این جامعه و در نتیجه اتخاذ راهبردهای غلط عملیاتی_ ارتباطی با جامعه‌ی زنان پی نبرده‌اند؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار می‌کند: |مستوره| گفتگوهای تخصصی با موضوع: تاریخ اجتماعی زنان و پر
🔰 دوگانه‌ی مرکز-پیرامون، راه عبور از روایت‌گری‌های مرسوم مدرسه نگاه در اولین گفتگوی اختصاصی خود در برنامه با دکتر به گفتگو نشسته است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانیم. 🔻تاریخ اجتماعی در مقابل تاریخ‌های مرسوم که تاریخ مردان بزرگ است مطرح می‌شود و به روایت کنش اقشار پیرامونی می‌پردازد که زنان نیز بخشی از این قشر به شمار می‌روند. 🔻روایت‌های تاریخی همواره یک ‌نقطه عزیمت دارند که در حوزه زنان،‌ آن نقطه‌ی عزیمت، رؤیت‌پذیر کردن زنان در تاریخ است. 🔻در باب روایت‌ زن در تاریخ چند رویکرد وجود دارد: ۱. نقد روایت‌های مردانه. این روایات می‌خواهد تاریخ را به‌مثابه‌ی پروژه انحصاری مردان نقد کند ۲. نقد استیلای حوزه عمومی مردانه بر حوزه خصوصی زنانه. ۳. پساساختارگرایی که به دنبال آشنایی زدایی از مناسبت‌های جنسیتی موجود است. 🔻سه پارادایم‌ تفسیری در توضیح نظم جنسیتی مطرح می‌شود: مدرنیستی، مارکسیستی و فمنیستی 🔺نکته‌ی مشترک در نقد سه رویکرد فوق این است که روایت تاریخ در آن‌ها، هم از جهت دیتا و هم از جهت تفسیر، روایت «مردان متمول مرکز نشین» است. ما باید به‌دنبال بازسازی روایت‌های موجود از منظر پیرامونی باشیم؛ لذا دوگانه‌ی مدنظرمان، دوگانه «مرکز- پیرامون» خواهد بود. گزارش تفصیلی این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید. @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🟣 * پدر _ دختری * ✨ پدر مهربان نکاتی فرمودند که مخاطب آن تنها دختران نه ساله‌اش نبودند! از جمله این پیام که «کشور شما، ایران عزیز شما، زن‌های بزرگی داشته در گذشته، و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما زنان برجسته‌ای داریم در همه‌ی بخش‌های علمی و عملی و جهادی و مسئولیت‌پذیری و مدیریتی و غیره، زن‌های برجسته‌ی مهمی داریم، اینها مایه‌ی افتخارند، هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد اینها مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید.» 💢روایت این دیدار دل‌انگیز را اینجا بخوانید. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🟣 * پدر_دختری * ✍🏻|الهه سادات شفیعی ✨ متفاوت بود... حسینیه‌ی امام خمینی(ره)، در دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی تا به حال چنین تجربه‌ی خوشایندی به خود ندیده بود! ✨ آری، مثل همیشه جشن بود، ولی این بار حال و هوا و جنسش لطافت عجیبی داشت که هر ناظری را به وجد می‌آورد. ✨ در شب میلاد امیرالمومنین(ع) دختران نه ساله برای جشن تکلیفشان میهمان فرزندش سید علی بودند؛ بله، دختران در محضر پدر! ✨ آغاز کلام با دختران بود. از ایران گفتند و از امید، از آمادگی برای مسئولیت پذیری و توکل، از اینکه مادران و دختران ایرانی همپای مردان و پسران این سرزمین تمدنی عظیم می‌سازند و در این مسیر از هیچ چیز مضایقه نمی‌کنند. همه‌ی این‌ها و بیش از این را صادقانه سرودند. ✨ حال پدر دیدنی‌تر بود. میتوانستی شور و شوق را در چشمانش دنبال کنی و مهر تایید آن دستی بود که در تشویق دخترکان به شعف آمده بود! ✨ هرچند پدر مهربان نکاتی فرمودند که مخاطب آن تنها دختران نه ساله‌اش نبودند! از جمله این پیام که «کشور شما، ایران عزیز شما، زنهای بزرگی داشته در گذشته، و من به شما بگویم امروز زنهای برجسته‌ی ما از گذشته بسیار بیشتر است. ما زنان برجسته‌ای داریم در همه‌ی بخشهای علمی و عملی و جهادی و مسئولیت‌پذیری و مدیریتی و غیره، زنهای برجسته‌ی مهمی داریم، اینها مایه‌ی افتخارند، هر کشوری زنان برجسته‌ای داشته باشد اینها مایه‌ی افتخارند و در کشور ما زیاد هستند و شما سعی کنید جزو این زنان بشوید.» قطعا این سعی محدود به سن خاصی نمی‌شود و همه‌ی زنان و دختران ایرانی در هر جایی از این کره‌ی خاکی می‌توانند مخاطب این سخن و افتخار آفرین باشند، بسازند و پله‌های تعالی را درنوردند و ظرفیت حقیقی زن مسلمان را برای همگان سرمشق بگیرند. ✨ اما به نظر می‌رسد ناب‌ترین نکته‌ی این دیدار پرشور اینجا بود که فرمودند: «بچه‌های عزیزم، جشن تکلیف یک جشن واقعی است. واقعاً جشن است. واقعاً عید است. چرا؟ چون شما از لحظه‌ای که تکلیف میشوید، با خدای متعال حرف میزنید، خدا با شما حرف میزند. یعنی شما این قابلیت را پیدا کردید که خدای متعال با شما حرف بزند، به شما تکلیف بدهد و شما آن تکلیف را بجا بیاورید. این یک رتبه‌ی با ارزشی است در عالم انسانیت که انسان بشود مخاطب خدا، خدا با انسان حرف بزند.» ✨ راستش را بخواهد تا به حال چنین تعبیر زیبا و عمیقی از جشن تکلیف نشنیده بودم! اینکه انسان، به درجه‌ای می‌رسد که می‌تواند آنقدر اعتماد خدا را جلب کند که او مسئولیت‌های سنگینی بر دوشش قرار بدهد و به تعبیری رویش حساب کند؛ و واقعا چه جشنی بالاتر از کسب این اعتماد و دوستی با خدا؟! ✨ شاید اگر آن‌هایی که تکلیف را برای دختران نه ساله طاقت‌فرسا و فراتر از سن می‌دانند، به این جنبه‌ی ارزشگذاری دقت کنند، تازه درمی‌یابند که اسلام چقدر برای وجود و ماهیت این جنس لطیف ارزش قائل شده است، که او را در این سن لایق چنین مرتبه‌ای دانسته است. هرچند ذهن‌های محدود درنمی‌یابند! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
✅ چهارمین شمارهٔ فصلنامهٔ به صاحب امتیازی انجمن علمی فلسفه دانشگاه فردوسی منتشر شد. 🟡موضوع این شماره: فمینیسم از منظر فلسفه و الهیات 👤 بررسی نگاه فقه و جریان روشن فکری دینی به مسئله زنان (مصاحبه با دکتر زهرا مبلغ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 📌فطرت زنان و عاملیت اخلاقی از دیدگاه کانت 📌جنسیت در اندیشه علامه طباطبایی 📌 زنانگی و هنر در زیبایی شناسی فمینیستی 📌 و ... سایت اختصاصی نشریه در سند http://sanad.um.ac.ir/academia @academia_mag 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ آسیب‌شناسی تضعیف جایگاه مرد در خانواده ✍🏼|حجت الاسلام دکتر محمد زارعی 🔹خانواده منبع تامین نیازهای اساسی انسان و بستر رشد، بالندگی و پرورش انسان است. براساس رویکرد سیستمی حاکم بر اغلب نظریه‌های خانواده درمانگری و همسو با نظریه خانواده درمانگری اسلامی (زارعی، 1401)، خانواده نظام هماهنگی از مجموعه‌ای از اعضا است که در تعامل با یکدیگر هدف خاصی را دنبال می‌کند. در این نظام هماهنگ هر کدام از اعضا نقش خاصی برعهده دارند که بر اساس آن اهداف متعالی خانواده محقق می‌یابد. در این میان نقش مرد به عنوان رکن خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است که ضعف یا فقدان آن آثار جبران ناپذیری را به دنبال دارد. 🔸 بر اساس الگوی نقش و نیاز (زارعی، 1397، زارعی، جانبزرگی و بستان، 1395) برآمده از آموزه‌های دینی و یافته‌های روان‌شناسی، هم زن و هم مرد نیاز به قدرت و نیاز به مهر و دریافت محبت و عشق دارند، اما نیاز به قدرت در مردان بسیار بیشتر و اساسی‌تر از نیاز به مهر است. برعکس نیاز به مهر در زنان به شکل بارزتر و بیشتری بروز می‌کند. از طرف دیگر مرد جذاب برای زنان، مردان مقتدر و توانا است و زن مورد علاقه مردان غالباً زن ملایم و لطیف است. نه زنان مردان زن نما را ترجیح می‌دهند و نه مردان زنان مرد نما را انتخاب می‌کنند. هر چند به رغم اینکه زنان مردان قدرتمند را می‌پسندند، اغلب نمی‌دانند که مردان نیازمندی بیشتری به قدرت دارند و نیز نمی‌دانند منبع شارژ قدرت، زنان هستند. در واقع یک زن می‌تواند به راحتی به یک مرد نیرو بدهد و قدرت او را هدایت کند و نیز یک زن در برابر مردی که می‌تواند به او عشق بورزد به شدت ضعیف است و منبع مهرورزی زنان هم در واقع مردان هستند. 🔹 منطق این تبادل روشن است، کسی که محتاج است نمی‌تواند ببخشد. در واقع بی‌نیاز امکان بخشش واقعی دارد. مردان بیشتر از زنان محتاج قدرتند و زنان بیشتر از مردان محتاج مهرند. اکنون کسی می‌تواند چیزی را ببخشد که نیازمند آن نیست. اگر مردان می‌توانند مهر و عشق به همسران خود بدهند به این علت است که به آن کمتر نیاز دارند و اگر زنان می‌توانند به مردان قدرت بدهند به این علت است که خود نیاز چندانی به آن ندارند. پس در اینجا موضوع مهم همسران این است که اگر زن به مرد قدرت بدهد از او مهر دریافت می‌کند و اگر مرد به زن عشق و مهر بدهد از او قدرت دریافت می‌کند.از این دیدگاه وقتی یک مرد زورگو و قدرت طلب می‌شود که قدرت او را مورد حمله قرار دهند یا محدود کنند یا آن را به رسمیت نشناسند. مردی که قدرت او ارضاء شود (که فقط توسط یک زن امکان پذیر است)، رئوف و مهربان می‌شود و در عین حال مقتدر و زنی که نیاز به مهر او ارضاء شود (که فقط توسط یک مرد امکان پذیر است)، زنی انعطاف‌پذیر، سرزنده و سازگار خواهد شد. 🔸از سوی دیگر پژوهش‌ها نشان دادند، فرزندان هم به نرمی و عطوفت مادرانه و هم به اقتدار و استحکام پدرانه نیاز دارند. براین اساس، هر کدام به شیوه خاص خود احساس امنیت و ایمنی را در میان فرزندان خود می‌پرورانند (وزارت بهداشت آمریکا، 2004). نقش فراهم‌کنندگی و حفاظت‌کنندگی با احساس مرد بودن و مردانگی مرد، گره خورده است (روزنبرگ، ویلکوکس، 2006). پژوهش‌ها به اتفاق نشان می‌دهند که پدرانی که به طور تمام وقت کار می‌کنند اظهار می‌دارند که در زندگی خانوادگی، احساس خوشبختی بیشتری دارند و ارتباط بهتری با فرزندانشان برقرار می‌کنند، در مقایسه با پدرانی که بیکار هستند یا شغل نیمه وقت دارند. مردانی که قدرت آنها تضعیف می‌شود یا همسرشان از قدرت بیشتری برخوردارند، احساس ناکارآمدی می‌کنند. احساس ناکارآمدی می‌تواند به شکل پرخاشگری و عصبانیت بروز پیدا کند. در این شرایط، بدرفتاری با کودکان، می‌تواند شیوه‌ای باشد که مرد به کار می‌گیرد (روزنبرگ دیگران، 2006). نتایج پژوهش‌ها حکایت از آن دارد که غیبت پدر و ضعف وی، یکی از عوامل آسیب‌پذیری کودکان در زمینه‌ رشد فردی، سلامت جسمی و روانی، هوش و استعداد، تعلیم و تربیت، هیجانات، آسیب‌های اجتماعی و غیره به شمار می‌آید (الن دیگران، 2007). 📥 بخش دوم یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️آسیب‌شناسی تضعیف جایگاه مرد در خانواده 🔹این امر در خانواده‌های تک والد و فاقد پدر نمود بیشتری به خود می‌گیرد. «کودکانی که در خانواده‌های تک والد بزرگ شده‌اند در مقایسه با کودکانی که والدین ازدواج کرده‌اند، ممکن است به طور میانگین فقیر‌تر باشند، مشکلات جسمانی و اختلالات روانی بیشتری داشته باشند، بیشتر مرتکب جرم و ناهنجاری‌های رفتاری شوند، ارتباط نسبتا ضعیف‌تری با خانواده و همتایان داشته باشند و سرانجام هنگامی که به بزرگسالی برسند، میزان تحصیلات کمتری داشته باشند و از ازدواج با ثبات کمتر و موقعیت‌های شغلی پایین‌تری برخوردار باشند. اثر این اختلال زناشویی بر رفاه کودک، حتی پس از آنکه پژوهشگران ویژگی‌های خانوادگی مهمی از جمله نژاد، درآمد و موقعیت اجتماعی- اقتصادی را کنترل می‌کنند، همچنان صدق می‌کند» (رودز، 1392: 115). 🔸 ضعف پدر در خانواده می‌تواند آینده اجتماعی یک جامعه را نیز به مخاطره بیاندازد. بر این اساس، آنکونا (1998) اعتقاد دارد، ازدست رفتن نقش پدری در جامعه آمریکا اساس اجتماعی آمریکای معاصر را سست کرده است و قدرت گذشته این کشور را تضعیف نموده است. بر این اساس اهمیت جایگاه مرد در خانواده در منابعی دینی مورد تایید قرار گرفته و قوام و تکیه‌گاه خانواده عنوان شده است (نساء، آیه34). همچنین، بر اساس آیه 6 سوره تحریم، حفظ خانواده و تربیت فرزندان از مسئولیت مردان دانسته شده است: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خود و خانواده خويش را از آتشى كه هيزم آن انسان‌ها و سنگ‌هاست نگه داريد» (تحريم: 6). در روایات متعددی ذیل آیه مذکور، به مسئولیت پدر در تدبیر خانواده و تربیت فرزندان تصریح شده است (کلینی، 1365، ج5: 63؛ حرعاملی، 1409ق، ج16: 148). امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود، مسئولیت اساسی پدر در تربیت فرزند را به واسطه اقتدار و ولایت پدری تبیین می‌فرماید که زمینه تربیت مناسب فرزندان را فراهم ‌آورد: «حق فرزندت بر تو اين است كه بدانى وجود او از تو است و در دنیا هر خیر و شری که دارد منسوب به توست و با دارا بودن قدرت و سلطه پدرى، مسئول تربيت وى و رهنمايى و كمك به او در فرمان‌بردارى پروردگار هستى» (نوری، 1408ق، ج11: 160). 🔹 بنابراین، ضعف جایگاه مرد در خانواده آسیب‌های متعددی به همراه دارد که متزلزل شدن بنیان خانواده از مهمترین آسیب‌ها به شمار می‌رود. ✍🏼|حجت‌الاسلام دکتر محمد زارعی 📥 بخش اول یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی»: 🔰خوانش پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان (نقد محتوایی رویکردهای موجود) 🔸پرسش‌های مورد بررسی در این گفتگو: ❓زمینه‌های شکل‌گیری نظریه پدرسالاری ❓ظرفیت تاریخ اجتماعی برای بسط پدرسالاری ❓خوانش پدرسالار؛ روایت‌گری یا روایت‌سازی از تاریخ اجتماعی زنان ایران؟! ❓چرایی غلبه‌ی خوانش پدرسالار در تاریخ اجتماعی زنان در ایران معاصر جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید: معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان 🗓 یک‌شنبه ۱۶ بهمن ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکای‌روم می‌باشد. لینک شرکت آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore ⭐️⭐️⭐️ @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔴 سلسله‌نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» ♦️ 📅 یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ⏱ ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۶ بخش اول 🔺 میزگرد اول: «نوجوانی و مساله هویت جنسیتی در ایران» •دکتر منصوره سادات‌مرتضوی •دکتر حسین حق‌پناه 🔺 میزگرد دوم: «هنر، رسانه و حیات‌مندی» •دکتر صادق جمالی •دکتر مجید سلیمانی بخش دوم 🔺 میزگرد اول: «ارزیابی جهانی از زن ایرانی» • دکتر عاطفه خادمی • دکتر شهلا باقری 🔺 میزگرد دوم: «ارزیابی جهانی از زن ایرانی» • دکتر فریبا علاسوند • دکتر سید مجید امامی 📍مکان: تهران، خیابان ۱۶آذر، باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران 🔷 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|