eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
455 عکس
152 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️چه کار خوبی کردید برای مادربزرگ شعر گفتید! ♦️ در دیدار شاعران با رهبرمعظم انقلاب در تاریخ ۱۶ ام فروردین، رهبری پس از آنکه یکی از شاعران، شعر خود را با موضوع مادربزرگ و تکریم مقام مادربزرگ تقدیم نمود، از مضمون شعر به جهت پرداخت به مادربزرگ تجلیل نمودند. 🖇 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️چه کار خوبی کردید برای مادربزرگ شعر گفتید! ♦️ در دیدار شاعران با رهبرمعظم انقلاب در تاریخ ۱۶ ام فروردین، رهبری پس از آنکه یکی از شاعران، شعر خود را با موضوع مادربزرگ و تکریم مقام مادربزرگ تقدیم نمود، از مضمون شعر به جهت پرداخت به مادربزرگ تجلیل نمودند. 🔹 در فرهنگ اسلامی با افزایش سن زن اگرچه زیبایی و لطافت ظاهری زن به خزان می‌گراید اما شأن انسانی او افزایش می‌یابد. علت این امر زحماتی است که زن در نقش‌های مختص خود خصوصا در نقش "همسری" و "مادری" متحمل شده است. این تکریم ابتدا از جانب خداوند در آیه‌ی ۲۳ سوره‌ی مبارکه اسراء آمده است که پس از فرمان بندگی خداوند به احترام والدین در هنگام کهولت سن و پرهیز از بی‌احترامی حتی با گفتن "اُف" صورت گرفته است. لذا می‌توان چنین گفت که زنان مسلمان از رویارویی با کهنسالی به دلیل از دست دادن شأن انسانی، اجتماعی و خانوادگی خود ترسی ندارند. 🔸 اما در غرب، از دغدغه‌های جامعه شناسان و فمینیست‌ها، مواجهه‌ با ترس پیری در زنان است به طوری که برای تاخیر در این روند انواع و اقسام اعمال جراحی زیبایی را ایجاد نموده‌اند اما کماکان قادر به توقف این ترس نبوده‌اند. 🔹اگرچه در کشورهای شرقی همچون ایران اعمال جراحی رشد پیدا کرده‌اند اما ریشه‌ی گرایش زنان به اعمال جراحی در ایران ترس و اضطراب مرگبار در جهت از دست دادن شأنیت انسانی و احترام خود در جامعه و خانواده به دلیل کهولت سن نیست. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️ زن، حکومت، صهیونیست! ♦️ باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان و افزایش ترددهای فلسطینیان به مسجدالاقصی، فیلمی در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده است که زنان فلسطینی روزه‌دار در مقابل دیدگان فرزندان‌ خود مورد یورش نظامیان رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند. 🖇 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️زن، حکومت، صهیونیست! ♦️ باتوجه به حلول ماه مبارک رمضان و افزایش ترددهای فلسطینیان به مسجدالاقصی، فیلمی در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده است که زنان فلسطینی روزه‌دار در مقابل دیدگان فرزندان‌ خود مورد یورش نظامیان رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند. 🔹 در طی چندین دهه اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها و آزارهای متعددی که در اشکال مختلف روانی، جسمی، جنسی و سیاسی در نسبت با زنان فلسطینی وارد می‌شود بیانگر رابطه‌ی نبود حکومت مستقل و ملی در جغرافیای سیاسی مشخص با عدم امنیت شهروندان آن جغرافیا خصوصا زنان متعلق به آن محدوده می‌باشد. 🔸 چنین به نظر می‌رسد که وجود حکومت مستقل و ملی در جغرافیای سیاسی می‌تواند متضمن احقاق حقوق شهروندان خصوصا زنان هر کشوری باشد. فقدان این عنصر زیان‌های فراوانی برای فرد فرد شهروندان هر کشوری دارد اما در این میان زنان بار سنگینی از هزینه‌های روانی و جسمی را متحمل می‌شوند. از دست دادن اعضای خانواده خصوصا مردان خانواده که نقش حمایتگر و محافظ را برای خانواده و زنان ایفا می‌کنند، علاوه بر ایجاد دغدغه‌های مادی، آسیب‌های روحی ناشی از تعرضات اشغالگران و مخلان امنیت کشور را ایجاد می‌کند. 🔹 از طرف دیگر این برخوردهای وحشیانه و به دور از انسانیت با زنان، از سوی رژیمی صادر می‌شود که تا چند ماه پیش با قدرت از جنبش زن-زندگی-آزادی حمایت می‌کرد و دعو خود را احقاق حقوق زنان می‌دانست!!! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️ نمونه حقیقی از جنبش زنان مسلمان ♦️ سیده آمنه صدر معروف به "شهیده بنت الهدی" خواهر شهید سید محمدباقر صدر یکی از چهره‌های شاخص و جهانی جنبش زنان مسلمان بوده است که در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به همراه برادرش آیت الله محمدباقرصدر به دست رژیم غاصب بعث و به دستور مستقیم صدام به شهادت رسیدند. 🖇 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ بنت‌الهدی صدر نمونه‌ی حقیقی از جنبش زنان مسلمان ✍🏼 | صغری عاشوری 🔹 طی ماه‌های گذشته و حوادثی که پیرامون‌ غائله‌ی زن، زندگی، آزادی رخ داد عده‌ای از جامعه شناسان و فعالان فرهنگی، هنری و حوزه‌ی زنان مدعی بودند که این غائله جنبشی زنانه است. ادعایی که پشتوانه‌ی علمی و مستند مِن‌باب آن ارائه نگردید و حتی در راستای غبارآلود نمودن سبقه‌ی تاریخی جنبش زنان مسلمان در جغرافیای گسترده‌ی اسلام که ایران نیز در این جغرافیا میگنجد، مورد گفت و گو قرار گرفت! 🔸 سیده آمنه صدر معروف به "شهیده بنت الهدی" خواهر شهید سید محمدباقر صدر یکی از چهره‌های شاخص و جهانی جنبش زنان مسلمان بوده است که در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به همراه برادرش آیت الله محمدباقرصدر به دست رژیم غاصب بعث و به دستور مستقیم صدام به شهادت رسیدند. 🔹 علت شهادت بنت‌الهدی صدر نسبت نسبی او با خاندان صدر خصوصا خواهری آیت الله محمدباقر صدر نبوده است، بلکه حرکتی که بنت الهدی با قلم و نشست‌های علمی_معرفتی خود برگزار می‌نمود، در میانه‌ی تشکیل جنبش اسلامی بود که رنگ و بوی زنانه داشت و در همسویی انقلاب اسلامی، مبارزه با استعمار و استبداد در جریان بود. 🔸 زمانی حرکتی به عنوان جنبش قلمداد می‌شود که اولا در ذیل نظام فکری مشخصی بگنجد، ثانیا علت ایجاد آن، هدف یا اهداف آن و راهبردهای آن مشخص و مورد قبول تمامی عناصر تشکیل دهنده‌ی آن باشد، ثالثا جوشندگی و قابلیت هدایت از درون را داشته باشد نه آنکه از عوامل بیرونی و اجانب خط و جهت تغذیه نماید. اینجاست که تفاوت حرکت شهیده بنت الهدی صدر با غائله‌ی اخیر که بی‌ریشه‌‌ و بی غایتی در آن عنصر ملموسی است مشخص می‌شود. اگر صرفا برای جنبش مولفه‌ی تحول اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توسط گروهی را در نظر بگیریم همانند برخی جامعه‌شناسان آنگاه بسیاری از حرکت‌هایی همچون سرکوبگری رضا پالانی در حادثه‌ی آذر ۱۳۰۰ و نابودی حکومت جنگل میرزاکوچک خان نیز جنبش تعریف می‌شود چون این حرکت تحول سیاسی و اجتماعی گسترده در کشور را پدیدار نمود که به تغییر حکومت کشور منجر شد! 🔹 شهیده بنت الهدی صدر با منظومه‌ی فکری اسلام ناب و در جهت ایجاد تمدن اسلامی بی وابستگی به قدرت‌های استعمارگر زنان مسلمان را با مفاهیم اسلامی به واسطه‌ی کتاب‌های علمی و رمان‌هایش آشنا می‌نمود، سبک زندگی خود را منطبق با اندیشه‌های روی کاغذآمده‌اش می‌نمود آنقدر که شهید چمران و بانو امینه وهاب زاده (معروف به شکارچی تانک در دفاع مقدس) از تربیت شدگان مکتبش بودند! 🔸اثرگذار بودن فعالیت‌های بنت‌الهدی صدر آنجایی برای حکومت بعث و شخص صدام ملموس گردید که بنت الهدی پس از دستگیری برادرش آیت الله محمدباقر صدر به نجف و حرم امیرالمومنین رفت، سخنرانی نمود و به همراه جمعیت تربیت‌شده‌ی خود خبر را به گوش مردم مسلمان سایر شهرهای عراق، ایران، لبنان و بحرین رساند. در نتیجه‌ی تظاهرات انجام شده، فشارهای سیاسی به حکومت بعث وارد شد که منجر به آزادی آیت الله محمدباقر صدر و حبس خانگی ایشان گردید؛ اگرچه صدام با خوی خونخواری خود نتوانست این شکست مفتضحانه را تحمل کند و در نهایت پس از شکنجه‌های فراوان این خواهر و برادر آنان را به طرز وحشیانه در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ به شهادت رساند. 🔹 به عبارت دیگر؛ پس از پیروزی انقلاب صدام برای آنکه بتواند تجاوزگری خود را به تمامیت ارضی ایران آغاز کند، ابتدا باید از جنبش اسلامیِ شکل گرفته در عراق به سردمداری آیت الله محمدباقر صدر و بنت‌الهدی صدر عبور می‌نمود که سرانجام این کار با قلع و قمع نمودن جنبش و شهادت رهبران آن انجام گردید. یاد تمام شهیدان خصوصا شهیدان محمد‌باقر و بنت الهدی صدر گرامی باد. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
✅ پژوهشکده زن و خانواده برگزار می کند: نشست علمی"جمهوری اسلامی و روایت زنان" 🔹ارائه دهندگان: 1️⃣ د
پادکست تخصصی ۲.mp3
29.7M
| ♦️ اولین کاری که انقلاب‌ها می‌کنند، مفاهیم را جابجا می‌کنند... 🔸موضوع: رابطه زنان و انقلاب اسلامی 🔹 ارائه: دکتر فریبا علاسوند 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️ کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد. ♦️ امروز یکشنبه ۲۰ فروردین، کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید. 🖇 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد. 🔹 امروز یکشنبه ۲۰ فروردین، کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان با ۱۹۰ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید. 🔸 تدوین لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» در معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و حمایت قانونی هرچه بیشتر از زنان خشونت دیده آغاز شد و پیگیری‌ها برای تصویب آن در کمیسیون لوایح دولت تا دولت دوازدهم ادامه یافت و نهایتا پس از گذشت قریب به ۱۰ سال از زمان تدوینش، در کمیسیون لوایح دولت تصویب و در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در مجلس اعلام وصول شد؛ البته نمایندگان مجلس یازدهم در این موضوع، صرفا منتظر ارائه لایحه از سوی دولت نماندند و خودشان نیز در این زمینه طرحی را آماده کرده بودند. 🔹 پس از اعلام وصول لایحه دولت در این خصوص، کمیسیون اجتماعی مجلس کلیات آن را به تصویب رساند و قریب به یک سال در کمیته تخصصی کمیسیون کار کارشناسی روی این لایحه انجام شد. طبق آخرین تغییرات اعمال شده از سوی نمایندگان ملت، لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت نوشته شده توسط دولت با طرح «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تدوین شده توسط مجلس ادغام و نهایتا با اصلاحاتی در عنوان و متن، لایحه «پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس رسید. 🔸 در نهایت در نشست علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره این لایحه قرائت شد و مخالفان و موافقان این طرح، به بیان نظرات خود پرداختند. 🔗 لینک متن لایحه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️سندروم جنسیت بی‌قرار! 🔻طبق گزارش خبرگزاری‌های رویترز و یورونیوز، کِمی بَدناک و آنگِلا رودریگرز مارتینِرز؛ وزرای زنان و برابری دو کشور انگلیس و اسپانیا، در صدد تغییر قانون جنسیت می‌باشند. بدین ترتیب که افراد بنابر میل خود، بدون گذراندن مراحل خاص و ویژه‌ی پزشکی قادر به تغییر جنسیت و انتخاب جنسیت دلخواهشان باشند و در این راستا افراد موسوم به ترنس مشمول طرح‌های ویژه‌‌ی برابری باشند. 🖇 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️سندروم جنسیت بی‌قرار! 🔻طبق گزارش خبرگزاری‌های رویترز و یورونیوز، کِمی بَدناک و آنگِلا رودریگرز مارتینِرز؛ وزرای زنان و برابری دو کشور انگلیس و اسپانیا، در صدد تغییر قانون جنسیت می‌باشند. بدین ترتیب که افراد بنابر میل خود، بدون گذراندن مراحل خاص و ویژه‌ی پزشکی قادر به تغییر جنسیت و انتخاب جنسیت دلخواهشان باشند و در این راستا افراد موسوم به ترنس مشمول طرح‌های ویژه‌‌ی برابری باشند. ▪️درحالی وزرای زن و برابری دو کشور مذکور از برابری جنسیتی و طرح‌های حمایتی +LGBTQI ها در طرح‌هایشان سخن می‌گویند و قوانین تصویب می‌کنند که خبرگزاری های معروفی از تشدید شکاف‌های جنسیتی خصوصا شکاف جنسیتی در دستمزد و درآمد خبر می‌دهند! 🔹برای مثال خبرگزاری فرانس۲۴ در خبری طعنه‌آمیز به قدمت تاریخی شهر کمبریج در حوزه‌های آموزشی، قدرت و تولید ثروت، این شهر را نابرابرترین شهر انگلستان عنوان می‌کند، که در آن زنان و کودکان بیشتر از سایر گروه‌های اجتماعی در معرض فقر هستند و این به دلیل عدم توفیق در یافتن شغل و درآمد کافی است. 🔻چگونه طرح‌های جدید برابری جنسیتی به عرصه‌ی تقنین و اجرا وارد می‌شوند درحالی که طرح‌های گذشته‌ ای که در جهت تحقق برابری جنسیتی قانون و اجرایی شدند نتوانسته‌اند "عدالت جنسیتی" مدنظر سیاست‌های غربی را پیاده سازد؟! ▫️سیاست‌گذاران این کشورها با سندروم سازی جنسیت بی‌قرار و حمایت ویژه از اشخاص موسوم به ترنس‌، درصدد گام نهادن به چه ورطه‌ای هستند؟! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 خوانش پدرسالار، یگانه خوانش موجود؟! 🔻عمده‌ی رویکردها در پارادایم مسلط تاریخ اجتماعی جنسیت در ایران بر چه اساسی است؟ 🔻چرا غرب به روایت‌های حاشیه‌ای از جمله پساساختارگرایی اجازه‌ی بروز و ظهور می‌دهد؟ 🔻آیا تجربه‌ی شخصی زنان در ایران، تاریخ سیاه مبتنی بر ایده‌ی قدرت را تایید می‌کند؟ 🔹 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️ورود مدبرانه و پدرانه به مسأله حجاب ✍🏼 | مریم اردویی 🔹 سخنرانی رهبر انقلاب در جمع مسئولان نظام و ورود کوتاه اما پرمغزشان به موضوع ، پنبه‌ی بسیاری از تحلیل‌ها را زد و اندیشه‌هایی که می‌رفت تا حجاب را به سمت سکولاریزه کردن پیش بَرد با فتوای «کشف حجاب حرام سیاسی است» به چالش کشید. از سویی موضع قاطع ایشان که «مسئله‌ی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ محدودیّتِ دولتی نیست»، موضع برخی مسئولان و نخبگان را که در دفاع از این حکم الهی دچار لکنت بوده و یا در تلاشند حجاب را از یک حکم شرعی که از جانب شارع مقدس وضع شده، در حد یک قانون اعتباری دولتی تقلیل دهند و با کاستن از اهمیت این حکم الهی، بی‌حجابی را عرفی‌سازی کنند، بی‌اعتبار کرد. 🔸 ورود ایشان به مسئله‌ی حجاب با تهاجم به غرب، نوک پیکان حملات ناعادلانه به سمت جمهوری اسلامی در مسئله‌ی زن را مثل همیشه به سمت غرب برگرداند. موضعی مغفول که کمتر از سوی برخی نخبگان و مسئولان اتخاد می‌شود و در مسائل مربوط به زن هم‌صدا با مواضع غربی‌ها انگشت اتهام به سمت جمهوری اسلامی می‌گیرند. اینکه در کشور اروپایی، زن مسلمان با حجاب در دادگاه، جلوی چشم پلیس و در دادگاه کشته شود و زن غربی از حداقلی‌ترین حق خود که تأمین امنیت عبور و مرور است، برخوردار نباشد، تنها سر سوزنی از بدهکاری غرب در این مسئله است. 🔹 توجه دادن به آزادی زنان در دیگر مسائل از جمله تحصیل، اشتغال، ازدواج، فعالیت سیاسی، اجتماعی و مدیریتی در جمهوری اسلامی نکته‌ای بود که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. در حالی‌که بیان این نکته مصداق قرار دادن واژه‌ها در موضع‌شان بود. چرا که این روزها مفهوم «آزادی زن» و پیوند دادن آن با محدودیت شرعی حجاب که رسانه‌های معاند در حال برساخت آنند، دستاوردهای جمهوری اسلامی در رابطه با زنان را به محاق برده و آنچه عین عدالت است را ظلم بازنمایی می‌کنند. اما فتوا به حرام سیاسی بودن کشف حجاب را که ابتکار نوین ایشان در این زمینه بود، می‌توان ذیل مفهوم تقوای سیاسی که پیشتر توسط ایشان تبیین شده بود، بهتر فهم کرد. تقوای سیاسی یعنی «انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.» بنابراین امروز که حجاب به لبه‌ی برخورد تمدنی جمهوری اسلامی با غرب بدل شده است و به اذعان دشمنان «حجاب یکی از ستون‌های اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.» الزام به حجاب همراه با دو فتوای شرعی و سیاسی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است؛ که نباید با تسامح و تساهل از کنار آن گذشت. بل‌که با توجه به با برنامه و نقشه بودن دشمن در این زمینه، باید با برنامه و نقشه اما قاعده‌مند جلو رفت. 🔸 نگاه پدرانه‌ی ایشان که قبل‌تر شل حجاب‌ها و ضعیف‌الحجاب‌ها را در دایره‌ی دین‌داری و نظم گفتمانی انقلاب نگه داشته بود، این بار شامل افراد کشف حجاب کرده نیز شد و با تأکید بر این نکته که خیلی از اینها اهل دین و تضرعند «اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند می‌کنند چه کسانی هستند، قطعا نمی‌کنند» آنها را از نظر سیاسی در دایره‌ی جاهل قاصر قرار داد، که به علت غفلت، سهو و عدم آگاهی نسبت به مسائل سیاسی احتمال اشتباه بودن کارشان را نمی‌دهد. درک این نکته برای مسئولان در اتخاذ راهبرد و طرح‌ریزی در مقابله با این افراد و برای مردم در نحوه‌ی مواجهه با آنها حائز اهمیت است. بیان این نکته که دستگاه‌های جاسوسی در پشت قضیه‌ی کشف حجاب‌اند، ردیه‌ای بر نگرش افرادی بود که معتقدند حجاب صرفا یک امر فرهنگی است که نیاز به کار فرهنگی دارد. 🔹 در یک جمع‌بندی از بیانات رهبری در دیدار با مسئولان می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که حجاب در برهه‌ی زمانی کنونی یک مسئله‌ی ذوابعاد فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و شرعی است که حل آن نیز نگاهی چند بعدی می‌طلبد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️به نام زنان، به کام سرمایه‌داری ♦️ مقاله‌ای تحت عنوان "برابری جنسیتی در اسپانیا و پرتغال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ در اقتصاد و رقابت" در سال ۲۰۲۳ و در نشریه‌ی بین المللی "جهانی شدن، رقابت پذیری و حکومت پذیری (GCG)" منتشر گردید که در آن با بررسی جداول نمره‌ی میانگین بخش‌های آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین، شرق و جنوب آسیا در چهار مولفه‌ی سیاست، اقتصاد، بهداشت، آموزش به بررسی علت افت شاخص اقتصادی در کشورهای اروپایی خاصتا اسپانیا و پرتغال می‌پردازد." 🖇 ادامه مطلب 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️به نام زنان، به کام سرمایه‌داری ♦️ مقاله‌ای تحت عنوان "برابری جنسیتی در اسپانیا و پرتغال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ در اقتصاد و رقابت" در سال ۲۰۲۳ و در نشریه‌ی بین المللی "جهانی شدن، رقابت پذیری و حکومت پذیری (GCG)" منتشر گردید که در آن با بررسی جداول نمره‌ی میانگین بخش‌های آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین، شرق و جنوب آسیا در چهار مولفه‌ی سیاست، اقتصاد، بهداشت، آموزش به بررسی علت افت شاخص اقتصادی در کشورهای اروپایی خاصتا اسپانیا و پرتغال می‌پردازد." 🔹"خوان ریوا ماتا" در مقاله‌ی خود علت افت مشارکت اقتصادی زنان در این دو کشور را وجود نظریه‌ی "پدرسالاری" عنوان می‌نماید. طبق نظریه‌ی پدرسالاری وجود وزرای زنان و برابری جنسیت، کسب کرسی‌های سیاسی مجلس و دولت توسط زنان، سبب افزایش قدرت سیاسی زنان و افزایش قدرت چانه‌زنی آنان در ورود به بازارهای اقتصادی و رقابت می‌گردد. این در حالی‌ست که روند مشارکت اقتصادی زنان در شاخص جهانی اروپا در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ و روند مشارکت اقتصادی زنان در دو کشور اسپانیا و پرتغال در بازه‌ی زمانی مذکور افت قابل ملاحظه‌ای داشته است. 🔸 علیرغم آنکه "خوان ریوا ماتا" به طور آشکار از سقوط اعتبار نظریه‌ی پدرسالاری و سیاست‌گذاری‌هایی که ضمن آن در کشورهای اروپایی خصوصا اسپانیا و پرتغال انجام شده است می‌گوید، از عدم توفیق کشورهای اسپانیا و پرتغال در کاهش شکاف جنسیتی ابراز تاسف می‌نماید. 🔹 اما نوعی وفاداری به نظریه پدرسالار و تلاش مضطرانه برای تحقق برابری جنسیتی در این مقاله به چشم می‌خورد. با دقت نظر بر واکاوی علت این وفاداری چنین می‌توان دریافت که دست کم مسئله‌ی نویسنده، "زن" و "عدالت جنسیتی" نیست! بلکه افزایش بازدهی اقتصادی کشورهای مذکور است؛ تا جایی که برابری دستمزدها را وسیله‌ای برای رسیدن به افزایش بازدهی اقتصادی قلمداد می‌نماید. 🔸 به عبارت بهتر زنان و مسئله‌ی دستمزدشان وسیله‌ای برای مرتفع شدن مسئله‌ی رکود اقتصادی است نه "مسئله‌ای مستقل" در جهت بهبود زندگی ایشان! 🔰 فایل کامل و اصلی مقاله 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
gcg_v17n1-06.pdf
1.67M
♦️ فایل اصلی مقاله «برابری جنسیتی در اسپانیا و پرتغال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ در اقتصاد و رقابت» 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ▪️زنان قدسی ♦️ این مقاومت‌ها همه حاکی از مجاهدت عظیم و اثرگذاری این زنان قدسی در راستای آزادی قریب فلسطین است. 🖇 ادامه یادداشت 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️زنان قدسی ✍🏼|الهه سادات شفیعی 🔹 واقعیت این است که برخی انگاره‌ها که زنان را ترسو معرفی می‌کنند در میدان‌های حساسی به چالش کشیده شده‌اند، مثل همین روز‌ها در مسجدالاقصی. هر روز خبر یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران و معتکفین روزه‌دار مسجد الاقصی به گوش می‌رسد، حملاتی که با مقاومت زنان و مردان فلسطینی مواجه می‌شود. 🔸 در این بین مأموران رژیم غاصب صهیونیستی بدون توجه به جنسیت و سن نمازگزاران، همه را با یک باتوم و اسلحه می‌زنند و اینگونه آزادی را از زندگی زنان فلسطینی می‌ربایند؛ اما این زنان از هر راهی دست از مقاومت نمی‌کشند! روزی قابلمه به دست، مقلوبه را در مقابل این رژیم منحوس علم می‌کنند و روز دیگر تکبیر گویان، صفوف نماز جماعت مسجدالاقصی را مستحکم می‌کنند و دیگر روز همپای مردان خود مامور پرتاب سجیل بر سر اسرائیلیان می‌شوند. آیا این زن‌ها نمی‌ترسند؟! 🔹 مگر می‌شود در مقابل بی‌رحم‌ترین موجودات بایستی و نترسی؟! ولی چیزی بالاتر در وجود ایشان است که ترس را به سخره می‌گیرد، و آن آرمان آزادی قدس شریف و عشق به وطن و مسلمانی در ایشان است که حتی کشته شدن را در این راه احلی من العسل می‌کند. این در حالی‌ست که در گزارشی که "قدس پرس" در سال ۲۰۲۰منتشر کرد، تا آن سال ۴۴ هزار و ۱۳۲ زن و کودک فلسطینی مورد تجاوز و هتک حرمت نظامیان صهیونیست قرار گرفته‌اند که ۲۲ هزار و ۴۴۳ نفر ایشان در سنین کودکی و نوجوانی بوده‌اند و هنوز آمار به روزی از این جنایات در دست نیست. 🔸 غرض اینکه این مقاومت‌ها در شرایط گل و بلبل رقم نمی‌خورد و همه حاکی از مجاهدت عظیم و اثرگذاری این زنان قدسی در راستای آزادی‌ قریب فلسطین‌‌ است. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 💠 دخترانگی 📽 معرفی و نقد فیلم «لاک قرمز» ♦️ شخصیت اصلی فیلم دختری ۱۶ ساله است، دختری که در جریان اتفاقات مختلف، در نهایت بار همه دشواری‌های خانواده بر دوش‌های او می‌افتد و اوست که باید مشکلات متعدد خانوادگی‌شان را حل و فصل کند. 🔸کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی 🔸سال ساخت: ۱۳۹۴ 🔸نقدنویس: یاسمن خلیلی‌فرد 📎شماره قبلی نقد فیلم 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ در فرهنگ اسلامی حجاب زن عامل به رسمیت شناخته‌شدن شخصیت او در جامعه به عنوان یک انسان محترم است، انسانی که فاعلیت دارد و به ابژگی مدنظر غرب نه می‌گوید. لذا «حجاب» برای ایدئولوژی غربی با تاریخ مشخصی که در سلطه‌گری نسبت به زن روا داشته است قابل پذیرش نیست. 🖇 ویراستی عصر زنان 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۴۰۲/۰۱/۲۸ ✅آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه‌ی زنان گذشت؛ 🌱عقیده‌ی من این است نقش مادری و نقش همسری مهمترین نقش زن است| رهبر انقلاب https://eitaa.com/khamenei_reyhaneh/5989 🌱حمایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری از طرح‌های تولیدکنندگان حجاب| دکتر انسیه خزعلی https://eitaa.com/womengov/399 🌱 روایتی از زن در عصر پهلوی دوم؛ وقتی دختر مورد علاقه‌ی شاه دچار اسهال شدید شد| دکتر علیرضا زادبر https://eitaa.com/Politicalhistory/1321 🌱 اعتقاد به حجاب اجباری نیست، اما| سیده راضیه حسینی https://eitaa.com/vaavmag/141 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ♦️ پس از حادثه‌ی ۱۱سپتامبر و گسترش موج اسلام‌هراسی در آمریکا، شاخه‌ای جدید از پورنوگرافی ایجاد شد که زنان در آن با پوشش اسلامی ظاهر می‌شوند. پژوهش‌ها حاکی از آن است که این بازنمایی ناشی از «تثبیت انگاره شی‌واره بودن زنان» است. 🖇 یادداشت کامل 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| ▪️تثبیت شی‌وارگی زنان به کمک صنعت پورن ♦️ به گزارش خبرگزاری phys.com، پس از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر و گسترش موج اسلام‌هراسی در آمریکا شاخه‌ای جدید از پورنوگرافی ایجاد شد که در آن بازیگران زن پورن با روسری که به عنوان نماد اسلامی و پوشش شرقی به حساب می‌آید ظاهر می‌شوند. پژوهشگرانی چون «مارتین بولانژر» و «جولیان پیداک» که از محققین علم ارتباطات هستند به بررسی این شاخه جدید پورنوگرافی پرداختند. از جمله نتایج پژوهش انجام شده‌ی ایشان، آن بود که زنان در فیلم‌های پورن با روسری و حجاب به یک شکل و به طور یکسان بازنمایی می‌شوند، تا جایی که به بیننده چنین القا می‌کنند که تفاوتی میان زنان وجود ندارد. پژوهشگران این بازنمایی را ناشی از «تثبیت انگاره شی‌واره بودن زنان» می‌دانند. 🖇 لینک خبر 🔹 در فرهنگ اسلامی حجاب زن عامل به رسمیت شناخته‌شدن شخصیت او در جامعه به عنوان یک انسان محترم است، انسانی که فاعلیت دارد و به ابژگی مدنظر غرب نه می‌گوید. لذا «حجاب» برای ایدئولوژی غربی با تاریخ مشخصی که در سلطه‌گری نسبت به زن روا داشته است قابل پذیرش نیست. بر این اساس با ابزار پورن استارها، برای تخریب مفهوم عفاف و عزتمندی زن در «حجاب» می‌آید. 🔸 بگذارید صراحتاً بگوییم که بخش قابل توجهی از عزتمندی زن در جهان، تحت تخریب زنان پورن‌استار است. این زنان با خودفروشی روح و تن خودشان برای کسب منافع مادی و معنوی مثل توجه، احساس ارزشمندی و دوست داشته شدن، درحال لکه‌دار نمودن هویت و اصالت انسانی زنان هستند. باید گفت تلقی برخی از زن به عنوان ابزار تلذذ مردان، مادامی ادامه پیدا می‌کند که زنان همچنان از ایفای نقش‌های دون شأن انسانی، خصوصاً همکاری با کمپانی‌های پورن‌استاری اجتناب نکنند و به دور باطل جنسی‌زدگی جامعه پایان ندهد. 🔹 نکته‌ی دیگر اینکه: تا زمانی که به مفهوم‌سازی اصیل و در تطابق با اسلام، از نمادهای اسلامی همچون «حجاب» در جوامع اسلامی پرداخته نشود، این عناصر توسط جهان‌بینی مسموم اومانیسم بلعیده می‌شود! اگر زنان جهان به طور حقیقی طالب این باشند که به عنوان جنس دوم تلقی نشوند باید این حقیقت را درک نمایند که این انگاره از بطن جهانبینی الحادی متولد شده است، لذا باید برای مقابله با آن به جهان‌بینی الهی متوسل شوند. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان 📌پرونده 🔹 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🔻آیا فهم ما از جایگاه زن بر اساس مطالعات و پژوهش‌ها شکل گرفته یا بدون هرگونه تحقیق، نظم پدرسالار را مفروض قرار داده‌ایم؟ 🔻 چه اشکالاتی در دو نگاه رایج نسبت به زنان وجود دارد؟ 🔻 آیا گفتمان شرق‌شناسانه توانایی ترسیم جایگاه زن در خانواده‌ی ایرانی را داراست؟ 🎦 ؛ تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم‌جنسیتی @sch_negah 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|