#اختصاصی | #یادداشت
▪️ورود مدبرانه و پدرانه به مسأله حجاب
✍🏼 | مریم اردویی
🔹 سخنرانی رهبر انقلاب در جمع مسئولان نظام و ورود کوتاه اما پرمغزشان به موضوع #حجاب، پنبهی بسیاری از تحلیلها را زد و اندیشههایی که میرفت تا حجاب را به سمت سکولاریزه کردن پیش بَرد با فتوای «کشف حجاب حرام سیاسی است» به چالش کشید. از سویی موضع قاطع ایشان که «مسئلهی حجاب محدودیّتِ شرعی و قانونی است؛ محدودیّتِ دولتی نیست»، موضع برخی مسئولان و نخبگان را که در دفاع از این حکم الهی دچار لکنت بوده و یا در تلاشند حجاب را از یک حکم شرعی که از جانب شارع مقدس وضع شده، در حد یک قانون اعتباری دولتی تقلیل دهند و با کاستن از اهمیت این حکم الهی، بیحجابی را عرفیسازی کنند، بیاعتبار کرد.
🔸 ورود ایشان به مسئلهی حجاب با تهاجم به غرب، نوک پیکان حملات ناعادلانه به سمت جمهوری اسلامی در مسئلهی زن را مثل همیشه به سمت غرب برگرداند. موضعی مغفول که کمتر از سوی برخی نخبگان و مسئولان اتخاد میشود و در مسائل مربوط به زن همصدا با مواضع غربیها انگشت اتهام به سمت جمهوری اسلامی میگیرند. اینکه در کشور اروپایی، زن مسلمان با حجاب در دادگاه، جلوی چشم پلیس و در دادگاه کشته شود و زن غربی از حداقلیترین حق خود که تأمین امنیت عبور و مرور است، برخوردار نباشد، تنها سر سوزنی از بدهکاری غرب در این مسئله است.
🔹 توجه دادن به آزادی زنان در دیگر مسائل از جمله تحصیل، اشتغال، ازدواج، فعالیت سیاسی، اجتماعی و مدیریتی در جمهوری اسلامی نکتهای بود که کمتر مورد توجه رسانهها قرار گرفت. در حالیکه بیان این نکته مصداق قرار دادن واژهها در موضعشان بود. چرا که این روزها مفهوم «آزادی زن» و پیوند دادن آن با محدودیت شرعی حجاب که رسانههای معاند در حال برساخت آنند، دستاوردهای جمهوری اسلامی در رابطه با زنان را به محاق برده و آنچه عین عدالت است را ظلم بازنمایی میکنند. اما فتوا به حرام سیاسی بودن کشف حجاب را که ابتکار نوین ایشان در این زمینه بود، میتوان ذیل مفهوم تقوای سیاسی که پیشتر توسط ایشان تبیین شده بود، بهتر فهم کرد. تقوای سیاسی یعنی «انسان از لغزشگاههایی که دشمن میتواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند.» بنابراین امروز که حجاب به لبهی برخورد تمدنی جمهوری اسلامی با غرب بدل شده است و به اذعان دشمنان «حجاب یکی از ستونهای اصلی جمهوری اسلامی است که اگر آن دیوار را فرو بریزیم باقی کار براندازی آسان خواهد بود.» الزام به حجاب همراه با دو فتوای شرعی و سیاسی اهمیتی دوچندان پیدا کرده است؛ که نباید با تسامح و تساهل از کنار آن گذشت. بلکه با توجه به با برنامه و نقشه بودن دشمن در این زمینه، باید با برنامه و نقشه اما قاعدهمند جلو رفت.
🔸 نگاه پدرانهی ایشان که قبلتر شل حجابها و ضعیفالحجابها را در دایرهی دینداری و نظم گفتمانی انقلاب نگه داشته بود، این بار شامل افراد کشف حجاب کرده نیز شد و با تأکید بر این نکته که خیلی از اینها اهل دین و تضرعند «اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعا نمیکنند» آنها را از نظر سیاسی در دایرهی جاهل قاصر قرار داد، که به علت غفلت، سهو و عدم آگاهی نسبت به مسائل سیاسی احتمال اشتباه بودن کارشان را نمیدهد. درک این نکته برای مسئولان در اتخاذ راهبرد و طرحریزی در مقابله با این افراد و برای مردم در نحوهی مواجهه با آنها حائز اهمیت است. بیان این نکته که دستگاههای جاسوسی در پشت قضیهی کشف حجاباند، ردیهای بر نگرش افرادی بود که معتقدند حجاب صرفا یک امر فرهنگی است که نیاز به کار فرهنگی دارد.
🔹 در یک جمعبندی از بیانات رهبری در دیدار با مسئولان میتوان اینگونه نتیجه گرفت که حجاب در برههی زمانی کنونی یک مسئلهی ذوابعاد فرهنگی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و شرعی است که حل آن نیز نگاهی چند بعدی میطلبد.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️به نام زنان، به کام سرمایهداری
♦️ مقالهای تحت عنوان "برابری جنسیتی در اسپانیا و پرتغال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ در اقتصاد و رقابت" در سال ۲۰۲۳ و در نشریهی بین المللی "جهانی شدن، رقابت پذیری و حکومت پذیری (GCG)" منتشر گردید که در آن با بررسی جداول نمرهی میانگین بخشهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین، شرق و جنوب آسیا در چهار مولفهی سیاست، اقتصاد، بهداشت، آموزش به بررسی علت افت شاخص اقتصادی در کشورهای اروپایی خاصتا اسپانیا و پرتغال میپردازد."
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️به نام زنان، به کام سرمایهداری
♦️ مقالهای تحت عنوان "برابری جنسیتی در اسپانیا و پرتغال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ در اقتصاد و رقابت" در سال ۲۰۲۳ و در نشریهی بین المللی "جهانی شدن، رقابت پذیری و حکومت پذیری (GCG)" منتشر گردید که در آن با بررسی جداول نمرهی میانگین بخشهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا، آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای لاتین، شرق و جنوب آسیا در چهار مولفهی سیاست، اقتصاد، بهداشت، آموزش به بررسی علت افت شاخص اقتصادی در کشورهای اروپایی خاصتا اسپانیا و پرتغال میپردازد."
🔹"خوان ریوا ماتا" در مقالهی خود علت افت مشارکت اقتصادی زنان در این دو کشور را وجود نظریهی "پدرسالاری" عنوان مینماید. طبق نظریهی پدرسالاری وجود وزرای زنان و برابری جنسیت، کسب کرسیهای سیاسی مجلس و دولت توسط زنان، سبب افزایش قدرت سیاسی زنان و افزایش قدرت چانهزنی آنان در ورود به بازارهای اقتصادی و رقابت میگردد. این در حالیست که روند مشارکت اقتصادی زنان در شاخص جهانی اروپا در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ و روند مشارکت اقتصادی زنان در دو کشور اسپانیا و پرتغال در بازهی زمانی مذکور افت قابل ملاحظهای داشته است.
🔸 علیرغم آنکه "خوان ریوا ماتا" به طور آشکار از سقوط اعتبار نظریهی پدرسالاری و سیاستگذاریهایی که ضمن آن در کشورهای اروپایی خصوصا اسپانیا و پرتغال انجام شده است میگوید، از عدم توفیق کشورهای اسپانیا و پرتغال در کاهش شکاف جنسیتی ابراز تاسف مینماید.
🔹 اما نوعی وفاداری به نظریه پدرسالار و تلاش مضطرانه برای تحقق برابری جنسیتی در این مقاله به چشم میخورد. با دقت نظر بر واکاوی علت این وفاداری چنین میتوان دریافت که دست کم مسئلهی نویسنده، "زن" و "عدالت جنسیتی" نیست! بلکه افزایش بازدهی اقتصادی کشورهای مذکور است؛ تا جایی که برابری دستمزدها را وسیلهای برای رسیدن به افزایش بازدهی اقتصادی قلمداد مینماید.
🔸 به عبارت بهتر زنان و مسئلهی دستمزدشان وسیلهای برای مرتفع شدن مسئلهی رکود اقتصادی است نه "مسئلهای مستقل" در جهت بهبود زندگی ایشان!
🔰 فایل کامل و اصلی مقاله
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
gcg_v17n1-06.pdf
1.67M
♦️ فایل اصلی مقاله «برابری جنسیتی در اسپانیا و پرتغال از ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۲ در اقتصاد و رقابت»
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #یادداشت
▪️زنان قدسی
♦️ این مقاومتها همه حاکی از مجاهدت عظیم و اثرگذاری این زنان قدسی در راستای آزادی قریب فلسطین است.
🖇 ادامه یادداشت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️زنان قدسی
✍🏼|الهه سادات شفیعی
🔹 واقعیت این است که برخی انگارهها که زنان را ترسو معرفی میکنند در میدانهای حساسی به چالش کشیده شدهاند، مثل همین روزها در مسجدالاقصی. هر روز خبر یورش نظامیان صهیونیست به نمازگزاران و معتکفین روزهدار مسجد الاقصی به گوش میرسد، حملاتی که با مقاومت زنان و مردان فلسطینی مواجه میشود.
🔸 در این بین مأموران رژیم غاصب صهیونیستی بدون توجه به جنسیت و سن نمازگزاران، همه را با یک باتوم و اسلحه میزنند و اینگونه آزادی را از زندگی زنان فلسطینی میربایند؛ اما این زنان از هر راهی دست از مقاومت نمیکشند! روزی قابلمه به دست، مقلوبه را در مقابل این رژیم منحوس علم میکنند و روز دیگر تکبیر گویان، صفوف نماز جماعت مسجدالاقصی را مستحکم میکنند و دیگر روز همپای مردان خود مامور پرتاب سجیل بر سر اسرائیلیان میشوند.
آیا این زنها نمیترسند؟!
🔹 مگر میشود در مقابل بیرحمترین موجودات بایستی و نترسی؟! ولی چیزی بالاتر در وجود ایشان است که ترس را به سخره میگیرد، و آن آرمان آزادی قدس شریف و عشق به وطن و مسلمانی در ایشان است که حتی کشته شدن را در این راه احلی من العسل میکند. این در حالیست که در گزارشی که "قدس پرس" در سال ۲۰۲۰منتشر کرد، تا آن سال ۴۴ هزار و ۱۳۲ زن و کودک فلسطینی مورد تجاوز و هتک حرمت نظامیان صهیونیست قرار گرفتهاند که ۲۲ هزار و ۴۴۳ نفر ایشان در سنین کودکی و نوجوانی بودهاند و هنوز آمار به روزی از این جنایات در دست نیست.
🔸 غرض اینکه این مقاومتها در شرایط گل و بلبل رقم نمیخورد و همه حاکی از مجاهدت عظیم و اثرگذاری این زنان قدسی در راستای آزادی قریب فلسطین است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #نقد_فیلم
💠 دخترانگی
📽 معرفی و نقد فیلم «لاک قرمز»
♦️ شخصیت اصلی فیلم دختری ۱۶ ساله است، دختری که در جریان اتفاقات مختلف، در نهایت بار همه دشواریهای خانواده بر دوشهای او میافتد و اوست که باید مشکلات متعدد خانوادگیشان را حل و فصل کند.
🔸کارگردان: سیدجمال سیدحاتمی
🔸سال ساخت: ۱۳۹۴
🔸نقدنویس: یاسمن خلیلیفرد
📎شماره قبلی نقد فیلم
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#کوتاه_نوشت
♦️ در فرهنگ اسلامی حجاب زن عامل به رسمیت شناختهشدن شخصیت او در جامعه به عنوان یک انسان محترم است، انسانی که فاعلیت دارد و به ابژگی مدنظر غرب نه میگوید. لذا «حجاب» برای ایدئولوژی غربی با تاریخ مشخصی که در سلطهگری نسبت به زن روا داشته است قابل پذیرش نیست.
🖇 ویراستی عصر زنان
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصد_نامه
۱۴۰۲/۰۱/۲۸
✅آنچه در محافل اندیشهورزی و خبری حوزهی زنان گذشت؛
🌱عقیدهی من این است نقش مادری و نقش همسری مهمترین نقش زن است| رهبر انقلاب
https://eitaa.com/khamenei_reyhaneh/5989
🌱حمایت معاونت امور زنان ریاست جمهوری از طرحهای تولیدکنندگان حجاب| دکتر انسیه خزعلی
https://eitaa.com/womengov/399
🌱 روایتی از زن در عصر پهلوی دوم؛ وقتی دختر مورد علاقهی شاه دچار اسهال شدید شد| دکتر علیرضا زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory/1321
🌱 اعتقاد به حجاب اجباری نیست، اما| سیده راضیه حسینی
https://eitaa.com/vaavmag/141
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ پس از حادثهی ۱۱سپتامبر و گسترش موج اسلامهراسی در آمریکا، شاخهای جدید از پورنوگرافی ایجاد شد که زنان در آن با پوشش اسلامی ظاهر میشوند. پژوهشها حاکی از آن است که این بازنمایی ناشی از «تثبیت انگاره شیواره بودن زنان» است.
🖇 یادداشت کامل
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️تثبیت شیوارگی زنان به کمک صنعت پورن
♦️ به گزارش خبرگزاری phys.com، پس از حادثهی ۱۱ سپتامبر و گسترش موج اسلامهراسی در آمریکا شاخهای جدید از پورنوگرافی ایجاد شد که در آن بازیگران زن پورن با روسری که به عنوان نماد اسلامی و پوشش شرقی به حساب میآید ظاهر میشوند. پژوهشگرانی چون «مارتین بولانژر» و «جولیان پیداک» که از محققین علم ارتباطات هستند به بررسی این شاخه جدید پورنوگرافی پرداختند. از جمله نتایج پژوهش انجام شدهی ایشان، آن بود که زنان در فیلمهای پورن با روسری و حجاب به یک شکل و به طور یکسان بازنمایی میشوند، تا جایی که به بیننده چنین القا میکنند که تفاوتی میان زنان وجود ندارد. پژوهشگران این بازنمایی را ناشی از «تثبیت انگاره شیواره بودن زنان» میدانند.
🖇 لینک خبر
🔹 در فرهنگ اسلامی حجاب زن عامل به رسمیت شناختهشدن شخصیت او در جامعه به عنوان یک انسان محترم است، انسانی که فاعلیت دارد و به ابژگی مدنظر غرب نه میگوید. لذا «حجاب» برای ایدئولوژی غربی با تاریخ مشخصی که در سلطهگری نسبت به زن روا داشته است قابل پذیرش نیست. بر این اساس با ابزار پورن استارها، برای تخریب مفهوم عفاف و عزتمندی زن در «حجاب» میآید.
🔸 بگذارید صراحتاً بگوییم که بخش قابل توجهی از عزتمندی زن در جهان، تحت تخریب زنان پورناستار است. این زنان با خودفروشی روح و تن خودشان برای کسب منافع مادی و معنوی مثل توجه، احساس ارزشمندی و دوست داشته شدن، درحال لکهدار نمودن هویت و اصالت انسانی زنان هستند. باید گفت تلقی برخی از زن به عنوان ابزار تلذذ مردان، مادامی ادامه پیدا میکند که زنان همچنان از ایفای نقشهای دون شأن انسانی، خصوصاً همکاری با کمپانیهای پورناستاری اجتناب نکنند و به دور باطل جنسیزدگی جامعه پایان ندهد.
🔹 نکتهی دیگر اینکه: تا زمانی که به مفهومسازی اصیل و در تطابق با اسلام، از نمادهای اسلامی همچون «حجاب» در جوامع اسلامی پرداخته نشود، این عناصر توسط جهانبینی مسموم اومانیسم بلعیده میشود!
اگر زنان جهان به طور حقیقی طالب این باشند که به عنوان جنس دوم تلقی نشوند باید این حقیقت را درک نمایند که این انگاره از بطن جهانبینی الحادی متولد شده است، لذا باید برای مقابله با آن به جهانبینی الهی متوسل شوند.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پدرسالاری و ابژگی جنسی زنان
📌پرونده #تاریخاجتماعیزنان
🔹 گفتگوی اختصاصی مدرسه تفکر و نوآوری نگاه با دکتر #وحیدشالچی ، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻آیا فهم ما از جایگاه زن بر اساس مطالعات و پژوهشها شکل گرفته یا بدون هرگونه تحقیق، نظم پدرسالار را مفروض قرار دادهایم؟
🔻 چه اشکالاتی در دو نگاه رایج نسبت به زنان وجود دارد؟
🔻 آیا گفتمان شرقشناسانه توانایی ترسیم جایگاه زن در خانوادهی ایرانی را داراست؟
🎦 #برنامهمستوره؛ تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظمجنسیتی
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#گزارش | #مصاحبه
▪️تشریح لایحه ارتقاء امنیت زنان توسط رئیس فراکسیون زنان مجلس
♦️ پیگیری قانونی حمایت از زنان در برابر سوءرفتارها پس از فراز و نشیب فراوان بالاخره در هفته گذشته به نتیجه رسید. «فاطمه قاسمپور»، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، طی یک گفتگو با روزنامه ایران به شرح و بسط این لایحه پرداخته است:
🔹 برای بررسی و اصلاح نسخه دولت چند پرسش جدی و مهم داشتیم که باید به آنها پاسخ میدادیم؛ به عنوان نمونه اینکه کدام جنس از سوءرفتارها فوریت قانونگذاری دارد؟ بله، در مورد برخی مسائل مانند ازدواج اجباری اجماع وجود دارد؛ هیچ عقل سلیمی و دین و شرع این اجازه را نمیدهد. یا در خصوص تأمین امنیت زنان در فضای اشتغال همه اتفاقنظر دارند ولی در مورد برخی موارد جای ابهام وجود داشت.
🔸 چالش بعدی، مداخله در حوزه خانواده است که چگونه این مداخله صورت بگیرد که بتواند از لحاظ فرهنگی، دینی و اجتماعی مؤثر واقع شود.
🔹 بحث زیستبومها هم اهمیت دارد؛ آیا در استان خوزستان میتوان همان گونه عمل کرد که در استان تهران عمل میشود؟ یا حتی مواجهه با این مسأله در مناطق مختلف خود یک شهر هم یکسان است؟
🔸 در لایحه بجز پیشگیری، حمایت و مداخله، حل مسأله برایمان مهم بود؛
🖇 متن کامل گفتگو
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🛑 کرسی نظریه پردازی علمی
«فلسفه تفاوتهای طبیعی زن و مرد از دیدگاه شهید مطهری»
🟢 با حضور:
🔺 دکتر حسین بستان
🔺 دکتر محمدحسین طالبی
🔺 دکتر زهرا شریف
▪️ دبیر علمی: آقای محمدباقر خراسانی
📆 زمان: چهارشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
⏱ ساعت: ۱۶:۳۰
📍مکان: قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲، مجمع عالی حکمت اسلامی
📡 پخش زنده به صورت مجازی:
🌐 https://hekmateislami.com/?p=14228
@hekmateislami
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ ابتکار عتبه مقدسه حسینیه در مراسم جشن تکلیف که چادرگذاری بر سر دختران تازه مکلف توسط نمایندهی آیت الله سیستانی انجام گرفت، میتواند گام تربیتی مهمی در رابطه با شروع آشنایی دختران با مقولهی حجاب باشد.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️حرکتی نو در جشن تکلیف دختران
♦️ «به گزارش آستان قدس حسینی، در ایام میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(ع)، جشن تکلیف دختران تازه مکلف شده برگزار گردید. در این جشن ابتکاری تازه اتفاق افتاد و آن، مراسم چادرگذاری بر سر نوگلان تازهمکلف شده توسط نماینده آیت الله سیستانی در کربلا بود.»
🔹 برگزاری جشن تکلیف برای دختران تازه مکلف شده، گامی اولیه و ابتدایی در راستای ترسیم جایگاه والا و مهم زن در اسلام ناب محمدی میباشد. حرکتی مفرح و زیبا که آغازی برای آموزش احکام مترقی اسلامی به نوگلان تازه مکلف شده است. ابتکار عتبه مقدسه حسینیه در مراسم جشن تکلیف که چادرگذاری بر سر دختران تازه مکلف توسط نمایندهی آیت الله سیستانی انجام گرفت، میتواند گام تربیتی مهمی در رابطه با شروع آشنایی دختران با مقولهی حجاب باشد.
🔸 اگرچه یک گزینهی مطلوب هم آن بود که چادرگذاری توسط پدران دختران انجام بشود؛ همانطور که مادران الگوی زنانگی برای دختران خود هستند، پدران نیز برای آنکه دخترشان در دوران بزرگسالی تبدیل به زنی مستقل، دارای اعتماد به نفس بالا و عزت نفس بالا بشوند نیاز است رابطهی عاطفی پدر_دختری را تقویت کرده و اصطلاحا از آن به عنوان پساندازی قابل توجه در امر تربیت دختر استفاده نمایند.
🔹 نکتهی مهم دیگر آنکه از آنجا که بیشتر روانشناسان و مشاوران خانواده تاکید دارند، برای در امان ماندن دختران از دام شیادان نیاز است پدران، دختر خود را لبریز از محبت نمایند؛ لذا حرکت زیبای چادرگذاری اگر بهوسیلهی پدر دختر در مراسم جشن تکلیف رقم بخورد میتواند تبدیل به خاطرهای شیرین برای دختر گردد به طوری که محبت پدری را از صمیم قلب احساس نموده و وجودش آمادهی پذیرش تعالیم دینی گردد. همچنین در این امر از سوی دختران احساس تعهدی نسبت به پدران شکل میگیرد که هر روز با رؤیت پدر یادآوری میشود و به تثبیت آن کمک میکند.
🔸 باید به خاطر داشت زمانیکه دختران به این اطمینان برسند که مورد محبت قلبی، افتخار و خیرخواهی پدرشان هستند، مسیر تربیت برای والدین هموارتر میگردد. این اطمینان به واسطهی بروز محبت پدر نسبت به دختر خود میتواند حاصل شود. جشن تکلیف، هدایای مرتبط با آن خصوصا هدیهی حجاب به دختر از جانب پدر میتواند جلوهای از بروز محبت پدر به دختر و اطمینان دختر از دوست داشته شدن توسط پدر خود گردد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رصدنامه | #کوتاه_نوشت
🔶 زنی که حجاب را تبدیل به یک روز جهانی کرد
🔸 نظمه خان در خاطراتش میگوید: بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، حجابم با واکنشهای زیادی روبرو شد. برای پایان دادن به این تبعیض، تصمیم به راهاندازی یک جنبش جهانی به نام روز جهانی حجاب کردم که در کمال ناباوری با استقبال زیادی مواجه شد. او برای رهایی از انتقادات و فشارهای روحی و تصحیح باورهای غلط از چهرهی زن محجبهی مسلمان، از زنان دیگر خواست تا یک روز از سال را با تجربهی «زندگی با حجاب» سپری کنند. در این پویش چندین زن آمریکایی غیرمسلمان برای درک احساس زن مسلمان، به مدت یکروز از حجاب استفاده کردند که در پایان دیدگاه آنان بهطورکلی در مورد پوشش اسلامی تغییر کرد.
🖇 متن کامل نوشتار در مجله مجازی واو
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #یادداشت
▪️مرگ تدریجی یک رویا
♦️ به گزارش فرانس۲۴ «زنان مسنّ سوئدی با پوشیدن کلاه قرمز، هر پنجشنبه در مقابل پارلمان تجمع کرده و به تبعیضات وارده از سوی نظام بازنشستگی این کشور به زنان اعتراض میکنند.
آنان با شعار «زنان مسن به پول بیشتری نیاز دارند!» از شکاف جنسیتی ۲۸درصدیِ درآمد میان زنان و مردان خبر میدهند؛ این درحالی است که کشور سوئد به عنوان تجلی رویای برابری فمینیسمها خوانده میشود.
نکتهی دیگر آنکه طبق قوانین کار در سوئد، زنانی که شاغل در مشاغل سخت و تماموقت هستند یا از کودکان مراقبت میکنند، برای دریافت یک مستمری باید مدت زمان بیشتری شاغل بمانند که همین امر سبب افزایش نابرابری ها و شکاف اقتصادی زنان میشود؛ این درحالی است که طبق گزارشهای بین المللی (OECD) بالاترین میزان نیرویکار مسن در جهان را دارد و زنان با میانگین سنی ۶۴.۹ سال، تنها یک سال زودتر از مردان (۶۵.۸) بازنشسته میشوند.»
🖇 لینک خبر
🔹سوئد کشوری است که تجلی رویای برابری فمینیسم سوسیالیسم و آرمانشهر فمینیستم اگزیستانسیالیسم محسوب میشود؛ اما با بررسی کامل گزارشهای ارائه شده از کنش اقتصادی_اجتماعی زنان در سوئد، چنین بدست میآید که زنان تنها در سنوات خدمت عمومی و خدمت در انواع مشاغل حتی مشاغل یدی و سخت با مردان برابرند! ولی در نهایت آنچه به عنوان مزد تمام شده به زنان تعلق میگیرد، نسبت به مردان ۲۸٪ کمتر است!
🔸 جالبتر آنکه مشاغلی که به پرستاری و مراقبت از کودک مرتبط میشود و از نوع مشاغل زنانه محسوب میشود در نظام سوسیالیستی، چنان پست و حقیر شمرده میشوند که برای دریافت همان مستمری کم، زنان میبایست اضافهتر از سن معمول بازنشستگی در آن حرفه خدمت کنند!
🔹 به راستی چرا نظام سوسیالیستی نتوانسته است عدالتی را که به زنان وعده نموده بود محقق کند؟! چرا نسبت به کاهش دغدغههای زنان به دلیل سیستم نابرابر خود، علیرغم آنکه آرمانش برابری است حرکتی مثبت انجام نمیدهد و برخی از مشاغل زنانه را دونمایهتر از دیگر مشاغل به حساب میآورد؟!
🔸 چنین به نظر میرسد که نظام فکری فمینیسم نیاز به بازنگری جدی بر مفاهیمی چون «عدالت» ، «برابری»، «زن» ، «اشتغال» و «شأن انسانی» دارد تا بتواند خطاهای اندیشهگانی خود و به تبع آن ساختارهای اشتباه آرمانشهر متجلی خود «سوئد» را بازسازی نماید. ساختارهایی که درحال حاضر حتی به نفع زن در ابعاد زیست اجتماعی و اقتصادیاش نیستند!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی |#گزارش ▪️ کلیات لایحه پیشگیری از آسیبدیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان تصویب شد. ♦️ امروز
#اختصاصی | #یادداشت
▪️امنیت و حمایت از زنان در مدار قانون
#بخش_اول
✍🏼| دکتر مهدیه شادمانی
🔹 با ظهور اسلام حق حیات و کرامت به زن بازگشت و به او شخصیت والای انسانی بخشید. در حقیقت اسلام احیاگر حقوق زنان در تاریخ است و به مردان اجازه هیچگونه تعدی و آزار را نسبت به همسر نداده است. براساس آموزههای اسلامی زن مخلوق لطیف خداست که باید با او با ملایمت و نرمی برخورد نمود. در کتاب «تفسیرالکبیر» نوشته شده به دستور پیامبراکرم هیچ مردی اجازه کتک زدن همسر خود را نداشت و اگر مردی دچار چنین خطایی میشد، همسر اجازه قصاص داشت، یعنی میتوانست همسر خود را تنبیه کند.
🔸 رهبر معظم انقلاب نیز با نگاه دینی بارها به عدم ظلم به زنان در خانواده توجه داشتند؛ چنانچه در تاریخ ۱۳۷۶/۷/۳۰ اشاره دارند: «حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جوامع اسلامی و در جامعه ما حتما باید انجام بگیرد، منتها بر مبنای اسلامی و با هدف اسلامی. یک عده نگویند که این چه نهضتی است، این چه حرکتی است، مگر زن در جامعه ما چه کم دارد؟! متاسفانه ممکن است بعضی اینگونه فکر کنند این ظاهربینی است. زن در همه جوامع از جمله در جامعه ما گرفتار ستم و دچار کمبودهایی است که بر او تحمیل میشود.»
🔹 همچنین در بخش دیگری از همین سخنرانی اشاره دارند که: «یک نکته دیگر که باید مورد توجه باشد، دفاع اخلاقی و قانونی از زن به خصوص داخل خانواده است. دفاع قانونی با اصلاح قوانین همانطور که گفته شد و ایجاد قوانین لازم و دفاع اخلاقی با طرح این مسأله و مواجهه با کسانی که این را درست نمیفهمند و زن را در خانه مستخدمِ مورد ستم مرد، بدون تمکّن از خودسازی معنوی تلقی و اینگونه عمل میکنند، باید با این فکر با قوت و شدت مقابله شود، البته به شکل کاملا منطقی و عقلانی.»
🔸 علیرغم نگاه جامع اسلام به تکریم زن و مطالبه رهبر انقلاب و توجه به فراهم آمدن تمهیدات لازم جهت احقاق حقوق زنان، اما شاهد بعضی خلأها در قوانین حوزه زنان هستیم؛ الگوهای رفتاری نادرست، زیرساختهای ذهنی غیرمطلوب، کلیگویی و عدم تصریح در برخی شاخصهای قانونی از جمله دلایلی بوده که عزم جدی دولتمردان دولت دهم و برنامهریزان امر قضا را از دهه ۹۰ به سوی اصلاح قانون و ایجاد امنیت قضایی برای بانوان سوق داده است و در نهایت بعد از ۱۲ سال شاهد تصویب لایحه ارتقای امنیت زنان هستیم. در این لایحه سعی شده با اتخاذ دیدگاه واقعنگر، ارجحیت نگاه اجتماعی بر رویکرد قضایی، توجه به مبانی فقهی و افزایش ضمانت اجرای قانون موردنظر باشد.
🔹 ازجمله نوآوریهای حقوقی و قضایی این لایحه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▫️جرمانگاری ارسال بدون رضایت پیام، تصویر، نماد یا محتوای مستهجن و مبتذل به زنان: ماده ۳۰
▫️تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان در شرایط و موقعیتهای خاص: ماده ۴۱
▫️تشدید مجازات مرتکبین جرم علیه زنان کمتوان ذهنی یا جسمی: ماده ۴۰
▫️جرم.انگاری طرح سوالات و تحقیقات غیرمرتبط و غیرموثر مغایر با حریم خصوصی زنان در مراجعه به نهادهای قضایی و غیرقضایی: ماده ۳۹
▫️جرمانگاری درخواست یا پیشنهاد رابطه نامشروع با زن و تشدید مجازات این جرم در محیطهای کاری: ماده ۳۲
▫️مجازات شوهری که همسر خود را ازخانه اخراج یا مانع ورودش به خانه شود: ماده ۳۳
▫️جرمانگاری اجبار زن به ازدواج یا طلاق توسط هرکسی ازجمله ولی، قیم و... : ماده ۳۴
▫️مجازات زوجی که علم به ازدواج اجباری زن با خود دارد: ماده ۳۴
🔸 اما علیرغم سالها جلسات کارشناسی، پژوهشهای علمی و نظر نخبگانی، برخی با بیان نقدهای کلی، روح حاکم بر مواد این لایحه را متأثر از ترجمه متون و ضمائم سند ۲۰۳۰ و کنوانسیونهای بینالمللی دانسته و ایرادهایی از قبیل خلأ رویکرد خانوادهمحور، رسوخ مبانی جنسیتگرایی، استفاده افراطی از ابزار کیفری، بهرهگیری از عدالت عرفی نه عقلی، زمینهسازی قانونی برای نفوذ جریانهای فمنیسیتی عنوان کرده و یا این لایحه را تدوینشده در دولت دوازدهم با نگاه غربی و محوریت اومانیسم اسلامی میدانند.
🔹 اما در مورد یکی از شبهاتی که در خصوص آغاز تدوین لایحه ایراد میکنند و آن را منتسبت به دولت اعتدال میدانند، باید آغاز طرح لایحه را منتسب به دولت دهم دانست، اما پس از دولت دهم نیز این لایحه در پنج فصل و ۹۰ ماده از طرف مرکز امور زنان و خانواده دولت یازدهم تکمیل شد، سپس این لایحه به قوه قضائیه ارجاع شد، لایحه پس از چندمدت مسکوت ماندن در زمان آیت الله لاریجانی، در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضائیه، کمیسیونی با حضور کارشناسان معاونت حقوقی قوه قضائیه و نمایندگانی از معاونت امور زنان ریاست جمهوری، وزارت دادگستری، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و جمعی از اساتید دانشگاه تشکیل شد و لایحه از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
🖇 ادامه دارد...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب ❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
#بازنشر
#اینفوگرافی
#گزارش_محتوای_رویداد
🔹 بسترهای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب:
1⃣ بسترهای اجتماعی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📍اشاره:
❇️ #رویداد_ایدهپردازی_حجاب در بهمن و اسفند برگزار گردید. در این رویداد 24 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه به ارائه نظرات خود در این زمینه پرداختند. محورهای اصلی در سه حوزه طبقهبندی شد:
🔻 بسترها و زمینههای گسترش ناهنجاری در حوزه حجاب
🔻 الزامات و ملاحظات حکمرانی حجاب
🔻 راهکارها و راهبردهای مقابله با ناهنجاری حجاب
❇️ اسناد پشتیبان این اینفوگرافی ها در قالب حدود 600 صفحه است که بايد در جلسات تخصصی به گفتگو از آنها پرداخت.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
#اندیشکده_فکر_فردا
#دفتر_مطالعات_گفتمان_انقلاب_اسلامی
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#اختصاصی | #یادداشت ▪️امنیت و حمایت از زنان در مدار قانون #بخش_اول ✍🏼| دکتر مهدیه شادمانی 🔹 با ظه
#اختصاصی | #یادداشت
▪️امنیت و حمایت از زنان در مدار قانون
#بخش_دوم
✍🏼| دکتر مهدیه شادمانی
🔹برای اثبات اصلاحات قوه قضائیه بر لایحه نیز باید به نقل قولی از «طیبه سیاوشی»، نماینده اصلاحطلب مردم تهران در مجلس قبل اشاره کرد که به نقل از «خدائیان» معاون حقوقی قوه قضائیه گفته بود: «۴۱ ماده از ۹۲ ماده این لایحه حذف شده است، علت حذف این مواد هم موازی بودن آنها با مواد قانون مجازات اسلامی و آئین دادگستری کیفری از سوی قوه قضائیه اعلام شده».
🔸 همچنین در مجلس یازدهم نیز اصلاحات مثبتی از جمله تقویت رویکرد حل مسأله، کاهش مفاد جرمانگاری لایحه، تقویت رویکرد ترمیمی، جایگزینی هوشمندانه واژه خشونت در لایحه با مفهوم سوءرفتار و مبتنی کردن آن بر مبنای فقهی و قانونی و تبدیل زن حمایتپذیر از کنشگری منفعل در تأمین امنیت زنان به کنشگری فعال و پیشگیری از سوءرفتار، ایجاد تکلیف برای شورای پیشگیری از وقوع جرم جهت ارائه پیشنهادهای اصلاحی و مشارکت در فرایند تدوین پیشنویس قوانین و همچنین رفع خلأ قانونی در مواردی که قتل رخ داده و به دلایلی قصاص رخ نمیدهد، از جمله اصلاحات مثبت مجلس کنونی میباشد.
🔹 برخی مخالفان نیز در خصوص مادهای که در مورد خروج زنان از کشور است و شوهران آنها مانع از خروج شدهاند، نقدهایی داشته و برچسب فمنیستی بودن را به این لایحه زدهاند؛ اما باید ایراد کرد: اولا موارد ضرورت خروج زنان از کشور باید توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری مشخص شود. تعداد زنانی هم که ضرورت خروج از کشور شامل حالشان میشود فراوانی ندارد. درضمن خروج مثلا زنان ورزشکار و یا کسانی که در نشستهای علمی شرکت میکنند، میتواند دستاورد مثبتی برای جمهوری اسلامی محسوب شود. همچنین دادگاه قبل از صدور مجوز دلایل همسر را هم میشنود و اگر غیرموجه باشد اجازه خروج را به زن نمیدهد، یعنی شروط متعددی گذاشته شده تا اگر ضرورت داشت، خانم بتواند از این فرصت برای خودش و کشور استفاده کند و اصلا نگاه فمنیستی وجود نداشته.
🔸 در باب جرمانگاری افراطی نیز باید اذعان داشت در اصلاحات صورتگرفته توسط قوه قضاییه و همچنین مجلس کنونی، قانونگذاری کیفری در مرحله آخر مورد توجه بوده و روشهای غیر کیفری که کمتر جنبهی آمرانه دارند ارجح بوده است.
🔹 به هرحال این لایحه تلاش کرده تا نگاه جامعی به موضوع زنان با اولویت در پیشگیری از جرم و جنبههای حمایتی داشته باشد و بخشی از مشکلات زنان را کاهش دهد اما قطعا نمیتوان ادعا کرد که بدون ضعف و کاستی است.
🔸 بنابراین باید درجهت اشاعه فرهنگ نقدپذیری، تحمل نظر مخالفان و ظرفیتسازی برای کمال و اصلاح اقدام نمود و میتوان با برگزاری نشستهای علمی و مناظره و مدیریت مبتنی بر دیانت و خرد در یک چرخه صحیح نقد منطقی با هدف ارائه راه حلهای تکمیلی برای تقویت لایحه گام برداشت و به سوالات و نقدهای موجود در خصوص لایحه پاسخ داد تا برای همگان تبیین گردد آیا به واقع این لایحه بر محور اومانیسم اسلامی، قرائت انسانمدارانه و مرجعیت عقل بشری تنظیم شده است؟ آیا تدوین کنندگان در مسألهشناسی دچار اشتباه شده اند؟ آیا توجه به اسناد بالادستی ملی از جمله سیاستهای کلی جمعیت، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری و منشور حقوق و مسئولیتهای زنان در نظام اسلامی از سوی تدوین کنندگان مغفول بوده است؟
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 فیلتر زیبایی، فیلترینگ عزت نفس
♦️ در رقابت به راه افتاده جهت زیباجلوه نمودن، دختران زیادی در کانون توجهات و لایکها قرار نمیگیرند، لذا این شکست به کاهش قابل توجه عزت نفس در دختران میانجامد.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 فیلتر زیبایی، فیلترینگ عزت نفس
♦️ «به گزارش phys.org فیلتر جدید پلتفرم تیکتاک ویژگیهای فیزیکی را به طوری بهبود میبخشد که تشخیص استفاده از فیلتر توسط کاربران دشوار میشود. این گزارش از تأثیر مخرب فیلتر بر عزت نفس کاربران، خصوصاً دختران میگوید. طی بررسیهای انجام شده، استفاده از فیلتر در پسران بهخاطر سرگرمی است درحالی که دختران برای زیباتر جلوه نمودن و در نهایت برای کسب لایک و تحسین استفاده میکنند؛ این به دلیل آن است که دختران برای داشتن آراستگیهای زنانه در بهترین حالت، از الگوهای ترند شده در شبکههای اجتماعی تقلید میکنند. برای مثال؛ لبهای بزرگ و پوستهای عجیب!»
🖇 لینک خبر
🔹 در گزارش ارائه شده در راستای بررسی آسیبهای سوء فیلترهای زیبایی بر دختران، صرفاً به پلتفرم تیکتاک بسنده شده است. درحالی که در پلتفرمهایی چون اینستاگرام و اسنپچت نیز همین آسیبها وجود دارد و در بازهی زمانی بیشتری نسبت به تیک تاک، فیلترهای زیبایی را ارائه نمودهاند. از این رو این پلتفرمها در بازتولید ایدهآلگرایی زیبایی در دختران و تشدید رقابت در زیباجلوهکردن برای کسب لایک و فالور بیشتر که در میان دختران تبدیل به پدیدهای غالب شده است، در این ماجرا سهیم هستند و چه بسا سهم قابل توجهی دارند که متاسفانه گزارش با جهتگیری سیاسی که ایالات متحده آمریکا اینروزها علیه تیک تاک به راه انداخته است سعی در سانسور تمام ابعاد مسئله دارد!
🔸 در رقابت به راه افتاده جهت زیباجلوه نمودن، دختران زیادی در کانون توجهات و لایکها قرار نمیگیرند، لذا این شکست به کاهش قابل توجه عزت نفس در دختران میانجامد. از طرفی دخترانی که موفق به کسب بیشترین لایکها و تحسینها شدهاند به سمت و سوی گرداب خودپسندی هدایت میشوند، به طوری که حتی خود را به دلیل کسب توجهات فراوان واجد صلاحیت در راستای تجویز دارو، تجویز سبک زندگی، اظهار نظرهای نادرست و هیجانی در رابطه با کلانمسائل تخصصی جامعه میدانند! که نمود بارز این مسئله در کنشگری بسیاری از اینفلوئنسرها دیده میشود.
🔹 اما دخترانی که در جهت کسب توجهات شکست خوردهاند در مواجهه با این شکست یا در ورطهی افسردگی غرق میشوند که این به دلیل خودکم بینی ناشی از تخریب عزت نفسشان است و یا در راستای کسب توجهات، لایکها و تحسینها با انجام اعمال جراحی گوناگون در جهت زیباتر دیده شدن خود گام برمیدارند.
🔸 اینکه در عصر ۲۱ام کماکان تکثر زیبایی زنان نادیده انگاشته میشود و زنان به واسطهی تکنولوژی های به روز به ورطهی خودشی انگاری افتادهاند، ممکن است به دلیل سود کلانی باشد که نظام سرمایهداری از مصرف تولیدات خود به جیب میزند!
بار اصلی تامین این سود نیز بر دوش زنان است؛ باری که برنگرش، احساس و دارایی زنان سوار شده است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🍃 بدرود ای بزرگترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا
🍃 بدرود ای ماه دست یافتن به آرزوها
🍃 بدرود ای یاریگر ما که در برابر شیطان یاریمان دادی
🍃 بدرود ای که هنوز فرا نرسیده از آمدنت شادمان بودیم و هنوز رخت برنبسته از رفتنت اندوهناک
«فرازهایی از دعای وداع ماه رمضان از امام سجاد علیهالسلام»
🌹🍃 مبارک و مهنّا باشد عید سعید فطر به همهٔ مخاطبین فرهیخته عصرزنان 🍃🌹
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|