eitaa logo
عصر ظهور | ASRZOHUR
3.6هزار دنبال‌کننده
162 عکس
116 ویدیو
57 فایل
◄ آینده پژوهی مهدوی ◄ مباحث تخصصی مهدویت 🔺کانال «ایتا»: https://eitaa.com/asrzohur110 🔹کانال در تلگرام: https://t.me/asrzohur110 ✅ارتباط: @mamiri110 ▪️این کانال همچون «کتابی» است که اگر فصل‌های اولیه را مطالعه نکنید، فهم فصول بعدی، دشوار خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟ ▪️بخش ✍️ مصطفی امیری ☑️ مفهوم بغته، دچار «قلب معنایی» شده است ▪️برداشتی خاص از بحث ناگهانی بودن امر ظهور حضرت، در «تناقض» با تکرار متعدد هشدارهای امامان معصوم است. در واقع مفهوم بغتة و مشابه آن، در نزد افواه عموم، به «تفسیر اشتباه»، بیان شده است. ▪️و اگر به قبل و بعد فقرات «خانواده حدیثی»، توجه کامل می‌شد، حقیقت روشن است. به عنوان مثال، وقتی به متن این دسته احادیث مراجعه می‌شود، بیان گردیده است: «مَثَلُهُ كَمَثَلِ السّاعَةِ لا تَأتيكُم إلّا بَغتَة»، ظهور حضرت از باب تشبیه به قیامت است. ▪️و در واقع همانطور که زمان قیامت بر عموم، مشخص نیست، زمان ظهور را نیز کسی نمی‌داند و رخداد ظهور بر عموم، ناگهانی خواهد بود مگر کسانی که ندای آسمانی و نشانه‌های حتمی را بشناسند و تشخیص بدهند: «مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ الَّتِي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً»[9] ☑️ امر حضرت، یک شبه، سامان می یابد؟ ▪️یا در جای دیگر بیان شده است: «الْقَائِمِ الثَّانِيَ عَشَرَ مِنَ الْأَئِمَّةِ يَصْلُحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ»، اما به ادامه حدیث نیز باید توجه می‌شد. فقرات بعدی می‌فرماید: مِثل حضرت موسی که امرش، یک‌شبه سامان یافت و رفت آتش بیاورد، حیران بود اما برای وی، گشایش امر نبوت رخ داد و رسالت پیامبری، آشکار گشت: «خَرَجَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ إِلَيْهِمْ وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِي‏» ▪️همین‌گونه برای امام عصر، نیز ظهور، ثبت و مقدر شده است که از حیرت و غیبت وارد مرحله فرج و گشایش امر امامت می‌شوند و ظهور، آشکار خواهد شد، نه اینکه نشانه‌ها رخ نمی‌دهد: «وَ هَكَذَا يَفْعَلُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِالْقَائِمِ الثَّانِيَ عَشَرَ...كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ نَبِيِّهِ مُوسَى وَ يُخْرِجُهُ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ الْغَيْبَةِ إِلَى نُورِ الْفَرَجِ وَ الظُّهُور» [10] ✅ پی‌نوشت: 9. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۳۷۳. 10. صدوق، کمال الدین، ج۱، ص۱۵۲. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ آیا ظهور، بغته و ناگهانی است؟ ▪️بخش ✍️ مصطفی امیری ☑️ سنت الهی «اتمام حجت» بر همگان ▪️ندای آسمانی به عنوان «معیار» شناخت امام عصر در دشوارترین حالات، توصیف شده است. حال آیا ممکن است بدون «اتمام حجت» بر بندگان، فرایند ظهور به شکل ناگهانی، رخ بدهد؟ ▫️«الْقَائِمُ...رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ فَمَا أَشْكَلَ عَلَى النَّاسِ مِنْ ذَلِكَ يَا جَابِرُ فَلَا يُشْكِلَنَّ عَلَيْهِمْ وِلَادَتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ وِرَاثَتُهُ الْعُلَمَاءُ عَالِماً بَعْدَ عَالِمٍ فَإِنْ أَشْكَلَ هَذَا كُلُّهُ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ الصَّوْتَ مِنَ السَّمَاءِ لَا يُشْكِلُ عَلَيْهِمْ إِذَا نُودِيَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ»[1] ▪️حال، اگر در «اصل» ندای آسمانی، بداء رخ دهد و انجام نشود و ظهور، ناگهانی و بغتة باشد؛ آنگاه به نظر شما، آیا اتمام حجت بر همگان، شده است؟ خیر. ▫️«يَظْهَرُ فِي شُبْهَةٍ لِيَسْتَبِينَ فَيَعْلُو ذِكْرُهُ وَ يَظْهَرُ أَمْرُهُ وَ يُنَادَى بِاسْمِهِ وَ كُنْيَتِهِ وَ نَسَبِهِ وَ يَكْثُرُ ذَلِكَ عَلَى أَفْوَاهِ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ وَ الْمُوَافِقِينَ وَ الْمُخَالِفِينَ‏ لِتَلْزَمَهُمُ الْحُجَّةُ بِمَعْرِفَتِهِمْ بِهِ عَلَى أَنَّهُ قَدْ قَصَصْنَا وَ دَلَلْنَا عَلَيْهِ وَ نَسَبْنَاهُ وَ سَمَّيْنَاهُ وَ كَنَيْنَاهُ وَ قُلْنَا سَمِيُّ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَنِيُّهُ لِئَلَّا يَقُولَ النَّاسُ مَا عَرَفْنَا لَهُ اسْماً وَ لَا كُنْيَةً وَ لَا نَسَباً وَ اللَّهِ لَيَتَحَقَّقُ الْإِيضَاحُ بِهِ وَ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ وَ كُنْيَتِهِ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ حَتَّى لَيُسَمِّيهِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ كُلُّ ذَلِكَ لِلُزُومِ الْحُجَّةِ عَلَيْهِمْ»[2] ▪️صرف‌نظر از اینکه صیحه آسمانی، از جهتی بر سایر معیارها، تقدم رتبی و ذاتی دارد[3]؛ در احادیث نیز تصریح شده است نشانه حتمی «ندای آسمانی»، معیار مهم شناخت امام مهدی در هنگامه ظهور است: «وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْر»[4] ☑️ «عدم وقوع» بداء در نشانه‌های ظهور ▪️البته سخن از «بداء» در مباحث مهدویت را باید در نوشتاری مستقل، پی گرفت. ▪️و لیکن به اجمال: «اصل» نشانه حتمی ندای آسمانی، بیان گردید که در عالم ثبوت، محال است دچار بداء شود. حال، اگر قرار است در «تفاصیل» نشانه‌های حتمی ظهور، بداء و تغییر رخ دهد و آنچه به وقوع می‌پیوندد، مخالف متن احادیث باشد. به عنوان مثال، در زمان ندای آسمانی، بداء شود و در لیلةالقدر ماه رمضان نباشد. ▪️آنگاه راه برای جولان دادن «مدعیان دروغین» فراهم خواهد شد، مهم‌تر اینکه راه «شناخت» امام مهدی در هنگامه ظهور نیز دیگر به آسانی میسّر نخواهد شد. ▪️و موجب می‌آید «عدم صدق» گفتار امامان صادق‌الوعد، لازم آید و بیان احادیث متعدد، سخن لغو، جلوه نماید. در نشانه‌های حتمی، وقتی پیامبر و اهل‌بیت از آن خبر داده‌اند، آیا خدواند موجبات تکذیب ائمه را فراهم می‌کند؟ ▪️در کتاب الکافی کلینی، ذکر شده است، علم بر دو قسم است: ۱.علمی که صرفا نزد خدا است و به پیامبران و امامان، تعلیم نداده است و علم مخزون، مکنون و از امور موقوفه است، محو و اثبات، تقدم و تاخیر، در آن راه دارد. فقط در این علم، احتمال بداء و تغییر وجود دارد؛ ۲. علم محتوم و کائن، علمی که خداوند به ملائکه و پیامبران و امامان، تعلیم داده (و از جمله آن، بیان نشانه‌های حتمی در کلام معصومین)؛ در این علم، بداء و تغییر راه ندارد: ▫️«الْعِلْمُ عِلْمَانِ: ۱.فَعِلْمٌ عِنْدَ اللَّه‏، عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا هُوَ مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ؛ ۲.عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ فَإِنَّهُ سَيَكُونُ لَايُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ وَ لَا رُسُلَهُ»[5] ▫️«مِنَ الْأُمُورِ أُمُورٌ مَحْتُومَةٌ کائنه لَا مَحَالَةَ وَ مِنَ الْأُمُورِ أَمْرٌ مَوْقُوفَةٌ عِنْدَ اللَّهِ يُقَدِّمُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ وَ يَمْحُو مِنْهَا مَا يَشَاءُ يُثْبِتُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ لَمْ يُطْلِعْ عَلَى ذَلِكَ أَحَداً يَعْنِي الْمَوْقُوفَةَ فَأَمَّا مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ فَهِيَ كَائِنَةٌ لَا يُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا نَبِيَّهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ»[6] ✅ پی‌نوشت: 1. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۲. 2. حلی، مختصر البصائر، ص۴۳۵. 3. آیتی، «معیارهای شناخت امام مهدی هنگام ظهور»، فصلنامه مشرق موعود، ش۵۲، ص۱۵-۱۸. 4. نعمانی، الغیبة، ص۲۵۸. 5. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۷. حدیث ۶ و ۸. 6. عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۲۱۷. ✅ عناوین مرتبط: ▪️وجوب فقهی شناخت نشانه‌های حتمی ظهور https://eitaa.com/asrzohur110/362 ▪️آیا امر حضرت، یک شبه، سامان می یابد؟ https://eitaa.com/asrzohur110/363 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
به مناسبت نیمه‌شعبان؛ گفت و گوی اختصاصی با استاد کورانی ▫️قیامی از آذربایجان در تایید امام زمان شکل خواهد گرفت/ پادشاه اردن، آیا کاندید سفیانی است؟ ✍️ مصطفی امیری 🔺مهمترین محورهای این گفتگو را در رجانیوز، بخوانید: ▪️انقلاب ایران، اولین زمینه سازان ظهور ▪️وهابیت معتقد بودند، طالبان یاران مهدی موعود هستند ▪️مراحل قیام ایرانیان از انقلاب تا ظهور ▪️علت مهاجرت به ایران ▪️پیش‌بینی آقای کورانی از توقف جنگ ایران و عراق ▪️آیت‌الله خامنه ای، رهبر زمینه‌سازان ظهور ▪️رایات سود و پرچم‌های سیاه، آیا از احادیث جعلی است؟ ▪️آیا انقلاب ایران، همان بنی‌عباس ثانی است؟ ▪️آیا خراسانی، سید و از بنی‌هاشم است؟ ▪️در سال ظهور، یمانی اهدی الرایات است ▪️قیام آذربایجان در تایید حکومت ایران قبل ظهور ▪️رجفه الشام: زلزله یا جنگ در سوریه؟ ▪️یمانی از یمن است ▪️حوادث مصر قبل ظهور ▪️پادشاه اردن، آیا کاندید سفیانی است؟ ▪️نابودی اسرائیل، قبل یا بعد از ظهور؟ ▪️ورود نظامیان غربی به ایران؟ ▪️موت ابیض و موت احمر دوم‌سوم جمعیت دنیا ▪️طول عمر امام زمان ▪️اصالت مسیحی مادر امام زمان ▪️مکان ظهور: مکه یا کوفه؟ ▪️شیصبانی عراق: صدام یا شخصیت شیعی؟ ✅ پی‌نوشت: ▪️هرچند برخی مطالب جناب آقای کورانی، با نظرات ما مخالف بود ولیکن دخل و تصرفی صورت نگرفت. متن کامل این گفت و گو را در رجانیوز، بخوانید: 🌐 http://rajanews.com/node/365501 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
آیا، خراسانی، سید و از بنی‌هاشم است؟.mp3
1.18M
✅ اختصاصی کانال عصر ظهور ☑️ آیا خراسانی، سید و از بنی‌هاشم است؟ ▪️جناب استاد کورانی، در مصاحبه‌ای فرموده بودید که خراسانی، سید نیست و این مساله در میان مخالفان انقلاب، خیلی بازتاب داشت. مجددا توضیح می‌فرمائید؟ ▫️پاسخ استاد ▪️ابدا اینگونه نگفتم. بلکه خراسانی، حاکم ایران است، همانطور که در یمن و عراق هم حاکم وجود دارد. در خصوص خراسانی که خدمت امام عصر می‌رسد و با ایشان بیعت کند، روایات شیعی، نگفته‌اند که او سید است یا سید نیست، پس نفی نمی‌کنم بلکه روایات، ساکت است. ✅ پی‌نوشت: ▪️البته با تتبع و فحص، در خصوص «خراسانی» به صراحت ذکر شده است، وی حاکم ایران و سید است که در دفاع از شیعه عراق و برای مقابله با لشکر سفیانی وارد کوفه می‌شود: ▪️«تُقْبِلُ رَایَاتٌ مِنْ شَرْقِیِّ الْأَرْضِ...یَسُوقُهَا رَجُلٌ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ تَظْهَرُ بِالْمَشْرِقِ...حَتَّی یَنْزِلُوا الْکُوفَةَ طَالِبِینَ بِدِمَاءِ آبَائِهِمْ‏». ▫️نیلی نجفی، سرور اهل الایمان ص۵۳ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
قیام آذربایجان در تایید حکومت ایران قبل ظهور.mp3
2.5M
✅ اختصاصی کانال عصر ظهور ☑️ قیام آذربایجان در تایید حکومت ایران قبل ظهور ➖اشاره فرمودید به قیام آذربایجان. اما فقط در بحارالانوار، نسخه «لنا» است اما در سایر نسخه‌ها و کتب متقدم، نسخه «لنار» است یعنی آتشی از آذربایجان. کدام صحیح‌تر است؟ ▫️پاسخ استاد ▪️اینجا خطای نساخین وجود دارد. چرا که در ادامه می‌گوید: «لابد لنا من آذربیجان» یعنی اذا قام اهل آذربیجان، شما آماده باشید. ▪️امام فرمود «لابد لنا من آذربیجان» در این مرحله آذربایجان قیام می‌کند اینجاست که ایرانیان، پیروز می‌شوند. این قیام در آستانه ظهور است و سپس یاران خراسانی، خدمت امام می‌رسند. و با ایشان بیعت می‌کنند. در آن وقت امام به عراق رسیده است. ➖اگر قیامی در آذربایجان در یاری امام عصر، شکل می‌گیرد پس چرا ادامه حدیث می‌فرماید: «کونوا احلاس بیوتکم»؟ از شرکت در آن برحذر باشید. ▫️پاسخ استاد ▪️این یعنی خودتان را نکشید، مثل اینکه انتخابات مهمی در ایران صورت بگیرد و کشمکشی ایجاد می‌شود که خراسانیان پیروز می‌شوند. ✅ پی‌نوشت: ▪️نقد دیدگاه استاد کورانی: https://t.me/asrzohur110/256 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
پادشاه اردن، آیا کاندید سفیانی است؟.mp3
2.68M
✅ اختصاصی عصر ظهور ☑️ پادشاه اردن، آیا کاندید سفیانی است؟ ▪️از پادشاه اردن به‌عنوان کاندید سفیانی یاد می‌شود؛ نظر صریح‌تان را بفرمائید. ▫️پاسخ استاد ▪️ابداً، اینطور نیست. امام علی می‌گوید: معاویه، سفیانی از ذریه تو است. حاکم سوریه می‌شود و طرفداران او، حکومت اردن را سرنگون می‌کنند و اردن را به سفیانی ملحق می‌کنند. در فلسطین هم همینطور است. ▪️هرچند فلسطین قبل از سفیانی، به دست ایرانی‌ها آزاد می‌شود و با هم متحد می‌شوند، اما بعد از خروج سفیانی، تحت تأثیر او قرار می‌گیرند و بخشی از فلسطینی‌ها با سفیانی متحد می‌شوند. ▪️فتنه سفیانی، زود تمام می‌شود و پانزده ماه است اما اردن سوریه و فلسطین به دست او می‌افتد. ▪️پادشاه اردن، مادرش یهودی است و موردحمایت غربی‌ها و سالها جنوب سوریه در اشغال آمریکا و غربی‌ها است. نسب پادشاه اردن که گفته می‌شود به پیامبر می‌رسد، دروغین و جعلی است. ▫️پاسخ استاد ▪️ملک عبدالله، نمی‌تواند سفیانی باشد. زیرا فرزندان معاویه است. اما پادشاه اردن، نسبش، حسنی و از سادات بنی‌هاشم است. ✅ پی‌نوشت: ▪️پادشاه چشم آبی اردن: https://eitaa.com/asrzohur110/207 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
رجفه الشام زلزله یا جنگ؟.mp3
3.18M
✅ اختصاصی کانال عصر ظهور ☑️ رجفه الشام: زلزله یا جنگ در سوریه؟ ▪️با زلزله ترکیه، مجددا بحث رجفه الشام در میان منتظران، داغ شده است. آیا شما کماکان معتقد هستید رجفه، مقصود زلزله ویران‌گر با بیش از صدهزار کشته در سوریه است؟ ▫️پاسخ استاد ▪️رجفه، ظاهراً جنگ سوریه است. روایاتی داریم که زلزله و خسف بعد از رجفه است. در روایات آمده است بعد از رجفه، یک یا دو خسف است: خسف در حرستا که نزدیک دمشق است. و دیگری خسف در جابیه. ▪️در این صورت، زلزله ترکیه و سوریه منطبق بر این مسئله نیست. برخی خیال می‌کنند رجفة همان زلزله است، اما دو حدیث از امامان معصوم داریم که رجفة را غیر از زلزله دانسته‌اند. بنده اخیراً نگاه کردم و معتقدم رجفه، تحقق عینی اختلاف رمحان و جنگ است و از نظر قبلی‌ام در کتاب عصر ظهور، عدول کردم. ✅ پی‌نوشت: ▪️در موضوع رجفه الشام و ماهیت آن، در سلسله مقالات به بیان دیدگاه‌های مختلف، پرداخته شد:👇 https://eitaa.com/asrzohur110/356 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ «تغییر» و «بداء» در نشانه‌های حتمی ظهور؟ ▫️بخش ▪️سوال این است آیا در نشانه‌های ظهور و بخصوص در علائم حتمی همچون سفیانی، ندای آسمانی و... ، امکان تغییر و بداء بلکه عدم وقوع، مطرح است؟ ▪️آیا ممکن است امام زمان، ظهور کند اما هیچکدام از علائم، اتفاق نیفتد؟ ✍️ مصطفی امیری ☑️ معرفی نشانه‌های حتمی ظهور ▪️صدوق در کتاب کمال الدین، با سلسه اسناد معتبر[1] از امام صادق، علائم حتمی ظهور را برمی‌شمرد: ▫️قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ: الْیمَانِی وَ السُّفْیانِی وَ الصَّیحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیدَاء[2] ▪️احادیث متعدد بر ضرورت وقوع حتمی این نشانه‌ها، تاکید دارند که بداءپذیر نیستند و حتما رخ خواهند داد: ▫️عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَجَرَى ذِكْرُ الْقَائِمِ فَقُلْتُ لَهُ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ عَاجِلًا وَ لَا يَكُونَ سُفْيَانِيٌّ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ [3] ▪️و ظهور بدون سفیانی نخواهد بود و با حضرت ولیعصر، خواهد جنگید: ▫️لَا يَكُونُ قَائِمٌ إِلَّا بِسُفْيَانِي[4]‏؛ وَ السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِمَ[5] ☑️ مستند بداء در نشانه‌های حتمی ظهور؟ ▪️تنها اشکال به نظریه عدم تغییر در نشانه‌های حتمی ظهور، مستند به روایتی به نقل از امام جواد در کتاب الغیبۀ نعمانی می‌باشد: ▫️كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا فَجَرَى ذِكْرُ السُّفْيَانِيِّ وَ مَا جَاءَ فِي الرِّوَايَةِ مِنْ أَنَّ أَمْرَهُ مِنَ الْمَحْتُومِ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُومِ قَالَ نَعَمْ قُلْنَا لَهُ فَنَخَافُ أَنْ يَبْدُوَ لِلَّهِ فِي الْقَائِمِ فَقَالَ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد[6]؛ [7] ▪️نزد امام جواد عليه‌السلام بودیم. از سفیانی و روایاتی که بر آن اساس قیام او حتمی خواهد بود، سخن به میان آمد. به حضرت عرض کردم: آیا خداوند در نشانه های حتمی، بداء امکان‌پذیر است؟ فرمود: آری. عرض کردیم: می‌ترسیم در ظهور قائم نیز بداء روا دارد! فرمود: ظهور قائم از میعاد و وعده‌های الهی است و خداوند خلف وعده نمی‌کند. ▪️شایان ذکر است، منظور از «میعاد» در متن حدیث، که خدواند به آن وعده حتمی داده و تخلف‌ناپذیر است (وَ اللَّهُ‏ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد)، اشاره به وعده قرآن، به جانشینی حکومت صالحان، است و هو قوله تعالى:‏ ▫️«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض»[8] ▪️خداوند به مومنین و صالحان، وعده خلیفه اللهی و جانشینی خود در زمین را تضمین داده است. ☑️ خبر از وقوع بداء در دایره علم بشر نیست ▪️اگر بدون ضابطه و هرجا که قافیه، تنگ شد، بیان شود که بداء رخ داده و یا رخ خواهد داد، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. آنگاه صیحه آسمانی که در ماه رمضان قرار است رخ دهد و معیار مهم شناخت امام مهدی است، نیز مشمول این سخن، قرار خواهد گرفت و دیگر نمی‌توان سره را از ناسره تشخیص داد. ▪️مدعیان دروغین و منادیان ندای شیطان در روی زمین، به راحتی می‌توانند با ایجاد صیحه‌های مصنوعی در زمان‌های دیگر با پیش فرض اینکه در زمان ندای آسمانی، بداء رخ داده، نشانه‌های دروغین را رونمایی کنند و به جهانیان معرفی کنند. ▪️کافی است به سوءاستفاده مدعی دروغین مهدویت احمد اسماعیل بصری از ترویج بداء بی‌ضابطه در نشانه‌های ظهور، توجه شود و یا به گفته‌های برخی منتظران ظهور، نظر بیفکنیم که هرگاه آرزوها و پیشگویی‌های شان، محقق نمی‌شود، به جمله مشهور و همیشگی خویش «بداء اتفاق افتاد»، پناه می‌برند. ▪️به عنوان مثال در وب‌سایت رسمی احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی و مهدویت، چنین آمده است: «سفیانی از حتمیات است ولی در جزئیاتش بداء هست؛ مثلاً ممکن است سفیانی فلانی باشد، ولی بداء می‌شود و یکی دیگر سفیانی می‌شود، یا مثلاً قرار است سفیانی از شام خروج کند ولی بداء رخ می‌دهد و از جایی دیگر خروج می‌کند»[9] ▪️بنابراین، در فلان نشانه، بداء رخ می‌دهد، اصولا در دایره علم و آگاهی ما نیست و در نتیجه ترویج آن نیز صحیح نیست و التزام به این سخن اشتباه «بداء رخ داد»، تبعات بسیار ناگواری دارد و باید از آن پرهیز شود. ✅ پی‌نوشت: 1. مهدی پور، پژوهشی پیرامون علائم حتمی ظهور، ص ۲۱-۲۲. 2. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۶۵۰. 3. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۱. 4. حمیری، قرب الاسناد، ص۳۷۴. 5. صدوق، معانی الاخبار، ص۳۴۶. 6. سوره آل عمران، آیه۹. 7. نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۳. 8. سوره نور، آیه۵۵. 9. سایت وارثون، وبسایت رسمی فارسی احمد اسماعیل بصری (لینک). ✅ ادامه دارد ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ «تغییر» و «بداء» در نشانه‌های حتمی ظهور؟ ▪️بخش ▪️سوال این است آیا در نشانه‌های ظهور و بخصوص در علائم حتمی همچون سفیانی، ندای آسمانی و... ، امکان تغییر و بداء بلکه عدم وقوع، مطرح است؟ ▪️آیا ممکن است امام زمان، ظهور کند اما هیچکدام از علائم، اتفاق نیفتد؟ ✍️ مصطفی امیری ☑️ ندای آسمانی و سنت الهی «اتمام حجت» بر همگان ▪️ندای آسمانی به عنوان «معیار» شناخت امام عصر در دشوارترین حالات، توصیف شده است. حال آیا ممکن است بدون «اتمام حجت» بر بندگان، فرایند ظهور به شکل ناگهانی، رخ بدهد؟ ▫️«الْقَائِمُ...رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ فَمَا أَشْكَلَ عَلَى النَّاسِ مِنْ ذَلِكَ يَا جَابِرُ فَلَا يُشْكِلَنَّ عَلَيْهِمْ وِلَادَتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ وِرَاثَتُهُ الْعُلَمَاءُ عَالِماً بَعْدَ عَالِمٍ فَإِنْ أَشْكَلَ هَذَا كُلُّهُ عَلَيْهِمْ فَإِنَّ الصَّوْتَ مِنَ السَّمَاءِ لَا يُشْكِلُ عَلَيْهِمْ إِذَا نُودِيَ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ»[1] ▪️حال، اگر در «اصل» ندای آسمانی، بداء رخ دهد و انجام نشود و ظهور، ناگهانی و بغتة باشد؛ آنگاه به نظر شما، آیا اتمام حجت بر همگان، شده است؟ خیر. ▫️«يَظْهَرُ فِي شُبْهَةٍ لِيَسْتَبِينَ فَيَعْلُو ذِكْرُهُ وَ يَظْهَرُ أَمْرُهُ وَ يُنَادَى بِاسْمِهِ وَ كُنْيَتِهِ وَ نَسَبِهِ وَ يَكْثُرُ ذَلِكَ عَلَى أَفْوَاهِ الْمُحِقِّينَ وَ الْمُبْطِلِينَ وَ الْمُوَافِقِينَ وَ الْمُخَالِفِينَ‏ لِتَلْزَمَهُمُ الْحُجَّةُ بِمَعْرِفَتِهِمْ بِهِ عَلَى أَنَّهُ قَدْ قَصَصْنَا وَ دَلَلْنَا عَلَيْهِ وَ نَسَبْنَاهُ وَ سَمَّيْنَاهُ وَ كَنَيْنَاهُ وَ قُلْنَا سَمِيُّ جَدِّهِ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَنِيُّهُ لِئَلَّا يَقُولَ النَّاسُ مَا عَرَفْنَا لَهُ اسْماً وَ لَا كُنْيَةً وَ لَا نَسَباً وَ اللَّهِ لَيَتَحَقَّقُ الْإِيضَاحُ بِهِ وَ بِاسْمِهِ وَ نَسَبِهِ وَ كُنْيَتِهِ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ حَتَّى لَيُسَمِّيهِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ كُلُّ ذَلِكَ لِلُزُومِ الْحُجَّةِ عَلَيْهِمْ»[2] ▪️صرف‌نظر از اینکه صیحه آسمانی، از جهتی بر سایر معیارها، تقدم رتبی و ذاتی دارد[3]؛ در احادیث نیز تصریح شده است نشانه حتمی «ندای آسمانی»، معیار مهم شناخت امام مهدی در هنگامه ظهور است: «وَ بِهِ يُعْرَفُ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْر»[4] ☑️ «عدم وقوع» بداء در نشانه‌های ظهور ▪️«اصل» نشانه حتمی ندای آسمانی، بیان گردید که در عالم ثبوت، محال است دچار بداء شود. حال، اگر قرار است در «تفاصیل» نشانه‌های حتمی ظهور، بداء و تغییر رخ دهد و آنچه به وقوع می‌پیوندد، مخالف متن احادیث باشد. به عنوان مثال، در زمان ندای آسمانی، بداء شود و در لیلةالقدر ماه رمضان نباشد. ▪️آنگاه راه برای جولان دادن «مدعیان دروغین» فراهم خواهد شد، مهم‌تر اینکه راه «شناخت» امام مهدی در هنگامه ظهور نیز دیگر به آسانی میسّر نخواهد شد. ▪️و موجب می‌آید «عدم صدق» گفتار امامان صادق‌الوعد، لازم آید و بیان احادیث متعدد، سخن لغو، جلوه نماید. در نشانه‌های حتمی، وقتی پیامبر و اهل‌بیت از آن خبر داده‌اند، آیا خدواند موجبات تکذیب ائمه را فراهم می‌کند؟ ▪️در کتاب الکافی کلینی، ذکر شده است، علم بر دو قسم است: ۱. علمی که صرفا نزد خدا است و به پیامبران و امامان، تعلیم نداده است و علم مخزون، مکنون و از امور موقوفه است، محو و اثبات، تقدم و تاخیر، در آن راه دارد. فقط در این علم، احتمال بداء و تغییر وجود دارد؛ ۲. علم محتوم و کائن، علمی که خداوند به ملائکه و پیامبران و امامان، تعلیم داده (و از جمله آن، بیان نشانه‌های حتمی در کلام معصومین)؛ در این علم، بداء و تغییر راه ندارد: ▫️«الْعِلْمُ عِلْمَانِ: فَعِلْمٌ عِنْدَ اللَّه‏، عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلَّا هُوَ مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ؛ عِلْمٌ عَلَّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ فَإِنَّهُ سَيَكُونُ لَايُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ وَ لَا رُسُلَهُ»[5] ▫️«مِنَ الْأُمُورِ: أُمُورٌ مَحْتُومَةٌ کائنه لَا مَحَالَةَ وَ مِنَ الْأُمُورِ أَمْرٌ مَوْقُوفَةٌ عِنْدَ اللَّهِ يُقَدِّمُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ وَ يَمْحُو مِنْهَا مَا يَشَاءُ يُثْبِتُ مِنْهَا مَا يَشَاءُ لَمْ يُطْلِعْ عَلَى ذَلِكَ أَحَداً يَعْنِي الْمَوْقُوفَةَ فَأَمَّا مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ فَهِيَ كَائِنَةٌ لَا يُكَذِّبُ نَفْسَهُ وَ لَا نَبِيَّهُ وَ لَا مَلَائِكَتَهُ»[6] ✅ پی‌نوشت: 1. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۲. 2. حلی، مختصر البصائر، ص۴۳۵. 3. آیتی، «معیارهای شناخت امام مهدی هنگام ظهور»، فصلنامه مشرق موعود، ش۵۲، ص۱۵-۱۸. 4. نعمانی، الغیبة، ص۲۵۸. 5. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۴۷. حدیث ۶ و ۸. 6. عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۲۱۷. ✅ ادامه دارد ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ «تغییر» و «بداء» در نشانه‌های حتمی ظهور؟ ▪️بخش ▪️سوال این است آیا در نشانه‌های ظهور و بخصوص در علائم حتمی همچون سفیانی، ندای آسمانی و... ، امکان تغییر و بداء بلکه عدم وقوع، مطرح است؟ ▪️آیا ممکن است امام زمان، ظهور کند اما هیچکدام از علائم، اتفاق نیفتد؟ ✍️ مصطفی امیری ☑️ اشاره ▪️نشانه‌های حتمی ظهور، معرفی شد. و نیز بیان گردید: خبر از وقوع بداء در دایره علم بشر نیست. سپس ذکر شد که احادیث متعدد بر وقوع حتمی نشانه‌ها تاکید دارند. فقط یک حدیث (تاکید می‌شود فقط یک حدیث) از امام جواد در الغیبة نعمانی، دال بر وقوع بداء و تغییر در سفیانی، است. آیا باید طرد کرد یا جمع عرفی؟ ▪️سپس عنوان شد: فرض بگیریم بداء در نشانه‌های حتمی را پذیرفتیم، به عنوان مثال، در «اصل» ندای آسمانی که «معیار» شناخت امام عصر در دشوارترین حالات، توصیف شده است. حال آیا ممکن است بدون «اتمام حجت» بر بندگان، فرایند ظهور بدون این نشانه حتمی، رخ بدهد؟ ▪️یا در «تفاصیل» ندای آسمانی، بداء شود و در لیلةالقدر ماه رمضان نباشد. آیا پذیرفتنی است؟ ▪️در هر حال، راه برای جولان دادن «مدعیان دروغین» فراهم خواهد شد؛ ضمن اینکه خدواند با این کار، موجبات تکذیب ائمه را فراهم می‌کند که محال است. ☑️ دیدگاه برگزیده ▪️حدیث بداء در سفیانی را باید در کنار انبوه احادیث با مضامین عدم بداء در این نشانه حتمی، نگریست ازجمله: ▫️«كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ فَجَرَى ذِكْرُ الْقَائِمِ فَقُلْتُ لَهُ أَرْجُو أَنْ يَكُونَ عَاجِلًا وَ لَا يَكُونَ سُفْيَانِيٌّ فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ» نعمانی، الغیبة، ص۳۰۱. ▪️در واقع، وقتی اهل‌بیت از موضوعی خبر داده‌اند، هرچند آن موضوع، قابلیت بداء دارد لکن در عمل، بداء و تغییر، محقق نخواهد شد. به عبارت دیگر: امکان بداء غیر از وقوع بداء است. و روایت امام جواد، ناظر بر «امکان» بداء است و نه «ضرورت» وقوع بداء در نشانه‌های ظهور. ▪️توضیح اینکه: طبق گزارش قرآن، یهودیان، توهم و اعتقاد داشتند که دستان خدا، بسته است. و بعد از اینکه جهان را آفرید و برخی از امور را متحقق ساخت، دیگر از تغییر آن، عاجر و ناتوان می‌شود (قالَتِ الْيَهُودُ: يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ)؛ اما قرآن با رد این دیدگاه یهود، فرمود: دستان خود شما، بسته است و دست خدا باز است (غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان) سوره مائده، آیه۶۴. ▪️گاهی تصور می‌شد که وقتی امر حتمی باشد، یعنی بر خدا هم حتمی است، «محتوم علی الله» و دیگر قابل تغییر نخواهد بود؛ خیر اینگونه نیست، بلکه «محتوم من الله» است، یعنی از طرف خدا حتمی است نه اینکه، دست خدا بسته باشد. ▪️از این‌رو، روایت امام جواد، که می‌فرماید امکان بداء و تغییر در سفیانی نیز وجود دارد، اشاره به همین موضوع است. یعنی با اینکه سفیانی، از طرف خدا، حتمی می‌باشد (محتوم من الله)، البته تصور نکنید که بر خدا، حتمی شده است (محتوم علی الله)؛ دست خدا، بسته نیست. ▪️بداء در «تفاصیل» نشانه‌های ظهور که نوعی از ارتباط با فعل، رفتار و سلوک انسان‌ها دارد، امکان‌پذیر است بدین معنا که اگر جبهه حق و شیعیان، آمادگی لازم را کسب کنند، تلفات و کشته‌ها در مواجهه با سفیانی، کمتر خواهد شد و صرفا در «تفاصیل و جزئیات» نشانه حتمی سفیانی، بداء و تغییر، ممکن است. ولکن در فرض عدم همراهی مردم، آنچه اهل‌بیت فرمودند، دقیقا اتفاق خواهد افتاد. ▪️لکن در دیگر علائم حتمی مثل ندای آسمانی که معیار تشخیص امام مهدی است و قابلیت مشابه‌سازی هم ندارد و فقط یک‌بار در همه ادوار تاریخ، آن هم به فاصله چند ماه مانده به قیام حضرت، رخ خواهد داد، بداء هرچند در مقام اثبات، احتمال دارد لکن در مقام ثبوت، بداءپذیر نیست. زیرا متعلق آن افعال انسان‌ها نیست بلکه از افعال و سنن الهی است. ▪️از مجموع آنچه بیان گردید: در نشانه‌های حتمی و غیرحتمی ظهور، بداء و تغییر وجود ندارد و آنچه معصومان فرمودند، دقیقا اتفاق خواهد افتاد. ▪️بنابراین، «حدیث مُنفرد» در الغیبة نعمانی که به بداء در نشانه‌های حتمی، پرداخته، بنابر مشهور اشاره به «احتمال» و «امکان» بداء در «تفصیل و جزئیات» نشانه‌های حتمی دارد و نه در «اصل» وقوع نشانه حتمی؛ و به نظر نویسنده، متن حدیث اشاره به این مهم دارد که «حتم من الله»، مقصود است و نه «حتم علی الله»، کما اینکه یهود فرض کرده بود که «یدالله مغلوله» یعنی، وقتی موضوعی، حتمی شد، دست خدا بسته است بلکه دست خدا باز است و روایت امام جواد، ناظر بر «امکان» بداء است و نه «ضرورت» وقوع بداء در نشانه‌های ظهور. البته در مقام ثبوت، همان خواهد شد که اهل‌بیت از سوی خدا، خبر داده‌اند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ دعوای جناح «چپ» و «راست» در اسرائیل ✍️ مصطفی امیری ▪️بحران در سرزمین‌های اشغالی با تصویب اصلاح قوانین قضایی و همچنین برکناری وزیر جنگ توسط نتانیاهو، وارد مرحله جدیدی شده است. و عملاً جامعه این رژیم، میان لیبرال‌ها (یهودیان سکولار) و جریان‌ راست‌گرای سنتی (یهودیان اصولگرا) تقسیم شده است. ▪️البته برخی از یهودیان ساکن فلسطین، قرابتی با آرمان های صهیونسیم ندارند و اساسا تشکیل حکومت یهود در «عصر غیبت» منجی (ماشیح) را نامشروع می‌دانند[1] ▪️چند پاره شدن «یهودیان مُفسد»، همان وعده الهی است که خدواند در قرآن درباره جبهه باطل، گوشزد می‌کند که بین پیروان ابلیس، اختلاف جدی است: ▪️«بَأسُهُم بَينَهُم شَديدٌ تَحسَبُهُم جَميعًا وَ قُلوبُهُم شَتّى» سوره حشر، آیه۱۴. ✅ نفرین دهه هشتم و انتحار اسرائیل ▪️این اقدام نتانیاهو، روند سرنگونی رژیم صهیونیستی را سرعت خواهد بخشید. ▪️ایهود باراک در مطلبی که در روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» نوشته است، ابراز نگرانی کرد که اسرائیل دچار «نفرین دهه هشتم» شود و عمر این رژیم قبل از هشتادمین سالگرد تأسیس‌اش پایان یابد. ▪️وی می‌نویسد: در طول تاریخ یهود، یهودیان بیش از هشتاد سال حکومت نداشتند، مگر در دو دوره؛ پادشاهی داود و دوره حشمونیان و در هر دو دوره، آغاز تجزیه آنها در دهه هشتم بوده است. ▪️نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی افزوده است: تجربه دولت کنونی عبری صهیونیستی، سومین تجربه است و اکنون در دهه هشتم عمر خود قرار دارد و بیم آن می‌رود که «نفرین دهه هشتم» مانند دو دوره قبلی بر اسرائیل نیز نازل شود[2] ▪️موشه یعلون، وزیر جنگ اسبق اسرائیل، همچون بسیاری از دیگر یهودیان، اکنون در برابر اقدامات صهیونیست‌های راست‌گرای افراطی، قرار گرفته است و اینگونه دست به افشاگری می‌زند: «برخی اعضای کابینه اسرائیل به دنبال ایجاد جنگ آرماگدون و انفجار قبة الصخره و تخریب مسجد الاقصی هستند»[3] ▪️البته شائول موفاز، یهودی ایرانی‌تبار که به امید داشتن یک زندگی آرام به فلسطین، مهاجرت کرده بود، نیز پیش از این مخالفت خود را با اقدامات نتانیاهو، ابراز کرده و از عقیده مذهبی کابینه اسرائیل پرده پرداشته بود: «جنگ با ایران، تمام وجود نتانیاهو را فراگرفته است؛ انگیزه‌اش هم دینی است»[4] ▪️از آرمان مشترک «یهود صهیونیسم» و «مسیحیت انحیلی» در تلاش برای تخریب مسجدالاقصی اما با «هدف متفاوت» نیز نباید غافل شد که علیرغم اختلاف مبنا به زعم آنها با رونمایی «معبد سلیمان»، مقدمات ظهور منجی مهیا می‌شود[5] سیدحسن نصرالله: رژیم صهیونیستی، 80سالگی خود را نخواهد دید ▪️حکومت دیوانگان اسرائیل با دو آسیب داخلی و آسیب مرتبط با مجاهدان فلسطین روبرو است. ▪️و هیچ بعید نیست رژیم اسرائیل برای نجات خویشتن، دست به انتحار بزند و با برپایی جنگ، سعی در تغییر معادله داشته باشد. ▪️رهبر مقاومت، پیش بینی می‌کند: فروپاشی رژیم صهیونیستی آنقدر نزدیک شده که در همین مرحله، محقق خواهد شد[6] ▪️سیدحسن نصرالله، وعده قطعی می‌دهد: این گرگی که در مرزهای ما و منطقه فلسطین، لانه کرده است، ان شاء الله هشتاد سالگی اش را نخواهد دید: «هذا الذئب الذي يجلس على حدودنا و رابض على أرض فلسطين و أكبر تهديد في المنطقة، إن شاء الله لايُكمل الثمانين سنة»[7] ▪️این صریح‌ترین پیش‌بینی رهبران تشیع و به منزله «اعلام قطعی» پایان عمر اسرائیل و آزادی فلسطین است. ▪️از دیدگاه علمی، اول ظهور، اتفاق می‌افتد بعد نابودی اسرائیل[8] ✅ زمان جنگ محور شیعی با اسرائیل و مارقة الروم ▪️تقابل نظامی با اسرائیل و حامیان یهود، مدت‌ها است که فرایند آن آغاز شده و در «آتش مشرق» به اوج، خواهد رسید[9] ▪️اما زمان جنگ فراگیر محور شیعی با اسرائیل، بعد «هرج الروم» خواهد بود. ▪️البته مارقة الروم (همپیمان غربی) یهودیان نیز در این جنگ در دفاع از اسرائیل حضور خواهد داشت. ▪️لازم به ذکر است «مارقۀ الروم»، آخرین نشانه فتنه شام قبل از ظهور و آخرین علامت قبل از خروج سفیانی است و به منزله ورود بخشی از غربی‌ها (آمریکا) برای اثرگذاری در صحنه تحولات فتنه شام با حضور نظامی در منطقه رمله (بیت‌المقدس) فلسطین است[10] ▪️مساله فلسطین و مسجد الاقصی، قضیه قرآنی «آینده تاریخ» متجلی در سوره اسراء و وعده تخلف‌ناپذیر الهی مبنی بر مجازات نهایی جبهه باطل است و در درجه اول مساله دینی است و نه موضوع صرفا سیاسی. ✅ پی‌نوشت: 1. https://eitaa.com/asrzohur110/250 2. https://eitaa.com/asrzohur110/162 3. https://t.me/Monji_EmamMahdi/17803 4. https://www.asriran.com/0010JA 5. https://t.me/Monji_EmamMahdi/15335 6. https://t.me/Monji_EmamMahdi/17804 7. https://www.alahednews.com.lb/article.php?id=50898&cid=148 8. https://eitaa.com/asrzohur110/163 9. https://t.me/Monji_EmamMahdi/17780 10. https://eitaa.com/asrzohur110/64 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
☑️ «عصر غیبت»، مزرعه «عصر ظهور» ✍️ مصطفی امیری ▪️هر شخصی متناسب با وظیفه خویش، باید گامی در جهت ظهور بردارد: ▪️«لِیُعِدَّنَّ أحَدُکُم لِخُروجِ القائِمِ ولَو سَهماً‏» (نعمانی، الغیبة، ص۳۲۰). ▪️اگر در دوران عصر غیبت، گامی برای امام زمان برنداریم، بعید است در دوران ظهور نیز در زمره یاران باشیم. ▪️آنچه بکارید، درو خواهید کرد: «من لم يزرع فی زمن الغيبة، لن يحصد فی زمن الظهور». ▪️مدافعان حرم حضرت زینب، که جان‌فشانی کردند و از «حریم» اهل‌بیت دفاع کردند، نشان دادند اگر در دوران ظهور نیز می‌بودند، در رکاب امام عصر، خواهند بود. ▪️از این‌رو بی جهت نیست که رهبر معظم آیت الله خامنه ای فرمودند: «کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزش ها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، میتواند ادعا کند که اگر امام زمان بیاید پشت سر حضرت در میدان های خطر قدم خواهد گذاشت» ▪️در واقع کسانی که وقتی حریم اهل بیت در معرض خطر بوده، وارد میدان مبارزه شدند، به طریق اولی در زمان حضور معصوم، شایستگی و ظرفیت این را دارند که وقتی امام زمان بیاید، در میدان های مختلف در معیت امام، شرف حضور داشته باشند. ☑️ عناوین مرتبط: ▪️الغارات و «تکرار تاریخ» قبل ظهور: https://eitaa.com/asrzohur110/171 https://eitaa.com/asrzohur110/172 ▪️سخنرانی امام علی هنگام حمله داعش: https://eitaa.com/asrzohur110/173 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110