eitaa logo
عصر ظهور | ASRZOHUR
3.6هزار دنبال‌کننده
162 عکس
116 ویدیو
57 فایل
◄ آینده پژوهی مهدوی ◄ مباحث تخصصی مهدویت 🔺کانال «ایتا»: https://eitaa.com/asrzohur110 🔹کانال در تلگرام: https://t.me/asrzohur110 ✅ارتباط: @mamiri110 ▪️این کانال همچون «کتابی» است که اگر فصل‌های اولیه را مطالعه نکنید، فهم فصول بعدی، دشوار خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور ✍️مصطفی امیری ▪️آیا زلزله سوریه زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور، صحت دارد؟ ▪️بخش ✅ مقدمه ▪️در صحنه تحولات فتنه طولانی شام[1] قبل از ظهور، دو واژه «رجفۀ» و «خسف» به عنوان نشانه‌های کلیدی و سرنوشت‏ساز در حوادث قبل از خروج «سفیانی»، اولین نشانه حتمی ظهور بیان شده است؛ و اگرچه درباره مصداق و معنای «خسف» اتفاق‌نظر وجود دارد و به فرو رفتن زمین در محور حرستا[2] -جابیه[3] تعبیر شده است که موجب تخریب بخش‏هایی از مسجد‏ دمشق نیز خواهد شد[4] و مجموع این حوادث در سوریه حاکی از نزدیک بودن خروج سفیانی و تسلط وی بر دمشق به عنوان حاکم آینده منطقه شام خواهد بود[5] ▪️در این نوشتار، سخن از معمای پر رمز و راز «رجفۀالشام» در صحنه تحولات فتنه شام خواهد بود. از دیدگاه مشهور، رجفۀ الشام بر وقوع زلزله بسیار بزرگ و ویرانگر در منطقه شام قبل از ظهور با بیش از 100 هزار کشته، تفسیر شده است.[6] ▪️رواج استعمال معنای زلزله برای رجفۀ در دوران معاصر، سبب گردیده تا معانی دیگر رجفۀ مورد غفلت واقع شود در حالیکه با مروری بر کتب مهدوی، معنای رجفۀ الشام تنها در چند دهه اخیر در معنای زلزله ترجمه شده است؛ برای اولین‌بار، ترجمه معنای رجفۀ به زلزله در کتاب یوم الخلاص و کتاب عصر ظهور به کار رفته است[7] ▪️هرگونه فهم اشتباه و نادرست در تفسیر معنای رجفۀ الشام، منجر به بروز اشتباهات بعدی و محاسبات غلط در شناخت تحولات فتنه شام قبل از ظهور خواهد شد. به گونه ای که ممکن است سفیانی خروج نماید و با محوریت و حمایت «روم[8]، یهود[9] و خاندان آل‌‏فلان حاکم بر عربستان[10] » و مثلث «غربی، عبری، عربی» بر دمشق مسلط گردد اما شیعیان چنین گمان کنند که مراحل قبل از سفیانی، هنوز رخ نداده است. ✅ نسخه‌شناسی و منبع‌شناسی «رجفه الشام» ▪️حدیث رجفۀ الشام در کتب الغیبۀ نعمانی و الغیبۀ طوسی، نقل شده است. متن حدیث به نقل از امام علی در کتاب الغیبۀ نعمانی، چنین است: ▪️إذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ قَالَ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِينَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ الْمَحْذُوفَةِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ الْجَزَعِ الْأَكْبَرِ وَ الْمَوْتِ الْأَحْمَرِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِي الْيَابِسِ حَتَّى يَسْتَوِيَ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْقَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْتَظِرُوا خُرُوجَ الْمَهْدِيِّ.[11]‏ ▪️این حدیث در کتاب الغیبة طوسی نیز ذکر شده است[12] و تا حدوی با نسخه نعمانی، متفاوت است. البته «اختلاف نسخ» در ترجیح معنای رجفۀ نیز احتمالا اثرگذار خواهد بود. ✅ ترتیب حوادث «فتنه شام» قبل ظهور ▪️بنابراین، مطابق این گزارش حدیثی در کتاب الغیبة نعمانی و الغیبة طوسی، ترتیب حوادث فتنه شام قبل از ظهور، چنین است: 1. اختلاف الرمحان: اختلاف یا جنگ بین دو جبهه در منطقه شام 2. رجفة بالشام: اضطراب شدید، فتنه، قتل و جنگ در منطقه شام و یا احتمال زلزله با بیش از صدهزار کشته 3. البراذین الشهب المحذوفة: ورود ادوات نظامی و ماشین‌های جنگی مجهز به پرتاب سلاح که شعله‌های آتش از آن زبانه می‏کشد 4. الرایات الصفر تحل بالشام: ورود نظامیان پرچم‌های زرد رنگ در صحنه تحولات میدانی فتنه شام 5. خسف حرستا دمشق در سوریه: احتمال وقوع زلزله یا رانش زمین یا حادثه‌ای سهمگین در اثر حمله نظامی با سلاح مرگبار یا انفجارهای قوی در زیر زمین؛ منجر به خسف و فرو رفتن در سطح زمین در محور جابیه- حرستا در دمشق سوریه 6. خروج سفیانی از وادی یابس (درعا) در جنوب سوریه و تسلط بر دمشق، اولین نشانه حتمی. 7. ظهور امام مهدی[13] ✅ پی‌نوشت:👇 https://eitaa.com/asrzohur110/351 ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
پی‌نوشت «معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور، بخش اول» ۱. لَا یَظْهَرُ الْقَائِمُ حَتَّی یَشْمَلَ النَّاسَ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ یَطْلُبُونَ الْمَخْرَجَ مِنْهَا فَلَا یَجِدُونَهُ (نعمانی، الغیبۀ، ص۲۷۹. حر عاملی، اثبات الهداۀ، ج۵، ص۳۶۸). تَکُونُ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ کُلَّمَا سَکَنَتْ مِنْ جَانِبٍ طَمَّتْ مِنْ جَانِبٍ (مقدسی شافعی، عقدالدرر فی اخبار المنتظر، ص۷۵). فِتنَةٌ مِن بَطنِ الشّام‏ (حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ج۴، ص۵۱۵). ۲. لا یخرج المهدی حتی یخسف بقریة فی الغوطة تسمی حرستا (ابن منادی، الملاحم، ص۱۳۴. سیوطی، العرف الوردی فی اخبار المهدی، ص۱۷۰. ابن حجر، القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر، ص۸۵. کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج۲، ص۲۴۶). ۳. وَ تُخْسَفُ‏ قَرْیَةٌ مِنْ‏ قُرَی‏ الشَّامِ‏ تُسَمَّی الْجَابِیَةَ وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَیْمَنِ (نعمانی، الغیبۀ، ص۲۷۹. شیخ مفید، الاختصاص، ص۲۵۵. ‏طوسی، الغیبۀ، ص۴۴۲. عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۳۷). ۴. خسف بقریة بدمشق و سقط طائفة من غربی مسجدها، رفع بالشام ثلاث رایات: الأبقع و الأصهب و السفیانی (ابن حماد، الفتن، ص۱۹۵. کورانی، معجم‏الاحادیث الامام المهدی، ج۲، ص۱۰۷) وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَیْمَنِ...ثُمَّ یَخْتَلِفُونَ عِنْدَ ذَلِکَ عَلَی ثَلَاثِ رَایَاتٍ رَایَةِ الْأَصْهَبِ وَ رَایَةِ الْأَبْقَعِ وَ رَایَةِ السُّفْیَانِی‏. (نعمانی، الغیبۀ، ص۲۷۹. شیخ مفید، الاختصاص، ص۲۵۵. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص۴۴۲. عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۳۷). ۵. رجفت الأرض فانقعر غربی مسجدها و یخسف بقریة یقال لها حرستا، ثم یخرج عند ذلک السفیانی. (مقدسی شافعی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر، ص۸۴. کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج۲، ص ۲۴۵) إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ...فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ فَانْظُرُوا خَسْفَ قَرْیَةٍ مِنْ دِمَشْقَ یُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ خَرَجَ ابْنُ آکِلَةِ الْأَکْبَادِ...حَتَّی یَسْتَوِیَ عَلَی مِنْبَرِ دِمَشْقَ. (نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۵. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۱. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۱۶ و ۲۵۳). ۶. کورانی، عصر الظهور، ص۷۸. کورانی، المعجم الموضوعی لاحادیث الامام المهدی، ص۴۴۶. کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص۵۳۶. کورانی، عصر ظهور، ص۱۰۶. ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۳۱۵. ۷. برای اولین‌بار، ترجمه معنای رجفۀ به زلزله در کتاب یوم الخلاص و کتاب عصر ظهور به کار رفته است (کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص۵۳۶. کورانی، عصر ظهور، ص۱۰۶) و مولفین دیگر آثار و کتب بعدی بدون ذکر قرینه و نیز بدون توجه به معانی دیگر رجفه، همین ترجمه را پذیرفته اند (به عنوان مثال: آیتی، تاملی در نشانه‌های حتمی ظهور، ص۱۹۶. ری‌شهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۳۱۵). ۸. سفیانی، مورد حمایت غربی‌ها است: یُقْبِلُ السُّفْیَانِیُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِی عُنُقِهِ صَلِیبٌ. (طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۳). ۹. سفیانی، مورد حمایت یهود است: إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا (سورۀ اسراء، آیه ۸)، یَعْنِی إِنْ عُدْتُمْ {الیهود} بِالسُّفْیَانِیِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّد. (قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۱، ص۴۶). ۱۰. آل‌فلان قبل از ظهور بر عربستان حکومت می‏کنند: یَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِینَةِ...یَقْتُلُهُ جَیْشُ آلِ بَنِی فُلَان. (کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۳۷)‏ و سفیانی به عنوان همپیمان خاندان آل فلان حاکم در عربستان است: فَیَبْتَدِرُ الْحَسَنِیُّ إِلَی الْخُرُوجِ فَیَثِبُ عَلَیْهِ أَهْلُ مَکَّةَ فَیَقْتُلُونَهُ وَ یَبْعَثُونَ بِرَأْسِهِ إِلَی الشَّامِیِّ...وَ یَبْعَثُ الشَّامِیُّ عِنْدَ ذَلِکَ جَیْشاً إِلَی الْمَدِینَة. (کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۲۵). این هماهنگی در به شهادت رساندن سید حسنی، نفس زکیه قبل از ظهور می‏باشد (ر.ک: آیتی، تاملی در نشانه‌های حتمی ظهور، ص۲۳۴) و حاکی از ارتباط عمیق خاندان حاکم در عربستان با حاکم سوریه و منطقه شام قبل از ظهور دارد که متعاقب شهادت نفس زکیه، شامی (سفیانی) لشکر نظامی خود از منطقه شام را به مدینه اعزام ولی در منطقه بیداء، خسف خواهد شد. ۱۱. نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۵. ۱۲. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۱. ۱۳. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۵؛ طوسی، الغیبة، ص۴۶۱؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۱۶ و ۲۵۳؛ نعمانی، الغیبة، ص۲۷۹؛ مفید، الإختصاص، ص۲۵۵؛ طوسی، الغیبة، ص۴۴۲؛ عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴ ؛ مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۳۷. ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
⭕️ معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور ✍️مصطفی امیری ▪️آیا زلزله سوریه زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور، صحت دارد؟ ▪️بخش «رجفه» در لغت عربی ▪️رجفه و مشتقات آن در معنای مختلف و گوناگون استعمال شده است. اصل معنای رجفۀ در لغت، به معنی اضطراب و لرزش شدید می‏باشد: (الرجفة: الاضطراب الشدید)[1] ▪️اگر در زمین رخ دهد به معنای زلزله است: (رَجَفَت الأرض، تزلزلت‏)[2]؛ و از این جهت به رجفۀ الارض، زلزله می‏گویند که زمین دچار اضطراب و حرکت می‏شود: (الرجف و الرجوف التحرك و الاضطراب و منه سميت الزلزلة رجفة لاضطراب الارض بها)[3] ▪️اگر از آسمان رخ دهد همچون صاعقه ای که در میقات بر قوم موسی فرود آمد[4]، به معنای عذاب آسمانی خواهد بود: (كل عذاب أنزل فأخذ قوما فهو رَجْفَة)[5] ▪️رجفۀ به معنای جنگ بر سر مُلک و حکومت نیز می‏باشد: (رَجَفَ القومُ إذا تَهَيَّؤُوا للحرب[6]، تناوُلُ بعضهم بعضاً بالعِصِيّ و السُّيُوف‏[7]، اذا تقاتلوا علی الملک[8]). ▪️با جستجوی واژه «رجفۀ» و «مشتقات رجف» در قرآن و کتب حدیثی، به اثبات می‏رسد که رجفۀ، فقط همراه با قرینه واضح و آشکار، به معنای زلزله، استعمال شده است و از اینرو در میراث حدیثی، هیچ تعبدی به «انحصار» معنای رجفۀ در زلزله وجود ندارد. و ترجمه «رجفه الشام» به زلزله و انحصار آن در این معنا، قرینه واضح می‌خواهد. ✅ دیدگاه اول: رجفه، زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور ▪️از دیدگاه مشهور کارشناسان آینده پژوهی مهدوی، «رجفۀ» به معنای زلزله می‏باشد[9] که شمار فراوانی در سوریه بیشتر از 100 هزار نفر در این زلزله قبل از ظهور، کشته خواهند شد. ▪️و اگر استناد قائلین به عبارت «آیة من آیات الله» است، به تفصیل در مقاله «علمی پژوهشی» منتشره در فصلنامه علوم حدیث به آن اشاره شده است. ▪️دیدگاه قائلین به «انحصار» معنای رجفۀ در زلزله، هرچند ممکن است در عالم واقعیت، صحیح باشد اما برای اثبات آن و دفاع در مجامع علمی، دلایل و قرائن را ذکر نکردند. ✅ تفسیر جدید از دیدگاه اول ▪️البته بیان می‌شود: در مراحل پایانی فتنه شام و بعد از جنگ طولانی (اختلف الرمحان)، به زلزله در سوریه (رجفة الشام)، منتهی می‌شود (لم تنجل) و بیش از صدهزار نفر کشته می‌شوند که رحمت برای مومنین و عذاب برای کافران است (به عنوان مثال، زلزله در مناطقی، رخ میدهد که از محل سکونت شیعیان به دور است)، سپس پرچم های زردرنگ نظامیان غربی (الرایات الصفر من المغرب) با سلاح‌ها و ادوات نظامی (البراذین الشهب المحذوفه) وارد تحولات فتنه شام می‌شوند سپس خسف حرستا در دمشق رخ می‌دهد و بعد از آن منتظر خروج سفیانی باشید: ▪️إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِينَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ الْمَحْذُوفَةِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ وَ ذَلِكَ عِنْدَ الْجَزَعِ الْأَكْبَرِ وَ الْمَوْتِ الْأَحْمَرِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِي الْيَابِسِ حَتَّى يَسْتَوِيَ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْق[10] ▪️این دیدگاه شواهدی هم دارد و با حدیث دیگری نیز مطابقت دارد: ▪️يدخل أوائل أهل‏ المغرب‏ مسجد دمشق، فبينا هم ينظرون فى أعاجيبه إذ رجفت الأرض فانقعر غربى مسجدها و يخسف‏ بقرية يقال لها حرستا، ثم يخرج عند ذلك السفيانى فيقتلهم حتى يدخلهم مصر، ثم يرجع فيقاتل أهل المشرق حتى يردهم إلى العراق[11] ✅ پی‌نوشت: 1. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص ۳۴۴. ابن فارس، معجم مقایس اللغۀ، ج۲، ص۴۹۱. 2. ابن عباد، المحیط فی اللغۀ، ج۷، ص۸۹. 3. صالح مازندرانی، شرح الکافی، ج۱۱، ص۲۶۷. 4. زمخشری، تفسیر الکشاف، ج۲، ص۱۶۴. 5. فراهیدی، العین، ج۶، ص۱۰۹. 6. ابن منظور، لسان العرب، ج۹، ص۱۱۳. 7. ابن فارس، معجم مقایس اللغۀ، ج۱، ص۴۲۸. ابن منظور، لسان العرب، ج۹، ص۲۱. 8. ابن اثیر، النهایۀ فی غریب الحدیث و الاثر، ج۱، ص۲۴۱. 9. کورانی، عصر الظهور، ص۷۸. غفاری، متن و ترجمه غیبت نعمانی، ص۴۲۴. دوانی، مهدی موعود، ص۱۰۳۵. مهدی پور، روزگار رهایی، ج۲، ص۵۳. فهری، غیبت نعمانی، ص۳۵۹ . خراسانی، مهدی منتظر، ص۱۸۶. مطهری نیا، شش ماه پایانی، ص۷۶. کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص۵۳۶. آیتی، تاملی در نشانه های حتمی ظهور، ص۱۹۶. ری شهری، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ص۳۱۵. 10. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۵. 11. ابن حماد، الفتن، ص۱۸۱. ✅ ادامه دارد ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
⭕️ معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور ✍️مصطفی امیری ▪️آیا زلزله سوریه زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور، صحت دارد؟ ▪️بخش دیدگاه دوم: رجفه، عذاب آسمانی و حمله هوایی با سلاح مرگ‌بار ▪️برخی از صاحبنظران آینده‌پژوهی مهدوی، بر این عقیده تاکید می‏کنند که رجفه، بر معنای عذاب آسمانی صدق می‏کند و این حمله با سلاح مرگبار خواهد بود که موجب عذاب کافران خواهد شد[1] و البته در مراحل بعدی از حوادث منطقه شام، خسف حرستا دمشق نیز اتفاق خواهد داد. ▪️دلیل عمده و مستند اصلی دیدگاه دوم، «انطباق و مشابهت محتوایی» دو گزاره حدیثی فتنه شام است. توضیح اینکه: در روایتی از امام علی در کتاب الغیبۀ شیخ طوسی، «رجفۀ» قبل از خسف حرستا ذکر شده است: ▪️إذا اختلف الرمحان بالشام...رجفة تكون بالشام يهلك فيها أكثر من مائة ألف يجعلها الله رحمة للمؤمنين و عذابا على الكافرين...فانظروا خسف قرية من دمشق يقال لها حرستا ‏[2] ▪️و از امام باقر در کتاب الغیبۀ نعمانی، واژه «صوت» در دمشق نیز قبل از خسف جابیه، ذکر شده است: ▪️يجيئكم الصوت من ناحية دمشق بالفتح و تخسف‏ قرية من قرى الشام تسمى الجابية و تسقط طائفة من مسجد دمشق الأيمن‏[3] ▪️سپس چنین استدلال می‏کنند که رجفۀ در منطقه شام برای مومنین به رحمت توصیف شده است و صوت نیز به فتح و پیروزی تعبیر شده است. از اینرو، رجفۀ به معنای حمله هوایی و عذاب آسمانی خواهد بود. ▪️و جابیه دمشق به منطقه حرستا بسیار نزدیک می‏باشد حدودا ده کیلومتر بگونه ای که عرفا منطقه واحدی در مرکزیت و کانون زلزله تعبیر می‏شود. بنابراین خسف «واحد» و ناشی از زلزله بوده و در محور «جابیه- حرستا» واقع میشود[4] ✅ دیدگاه سوم: رجفه، جنگ در فتنه شام قبل ظهور ▪️رجفۀ به معنای جنگ بر سر مُلک و حکومت نیز می‏باشد:(رَجَفَ القومُ إذا تَهَيَّؤُوا للحرب[5]، تناوُلُ بعضهم بعضاً بالعِصِيّ و السُّيُوف[6]، اذا تقاتلوا علی الملک[7]). و در منابع حدیثی اصیل و معتبر شیعی، رجفۀ در معنای جنگ نیز استعمال شده است: (فلمّا بلغ أهل الكوفة هلاك معاوية، أرجف أهل العراق بيزيد و قالوا نقاتل)[8]. ▪️ذکر عبارت رجفه بعد از عبارت اختلف الرمحان، نشانگر این است که «اختلف الرمحان» اشاره به مرحله اول درگیری و اختلاف در منطقه شام است. و قرار گرفتن عبارت «رجفه» پس از آن اشاره به مرحله دوم و بیان وقوع جنگ باشد. درحقیقت این دو عبارت، اشاره به دو مرحله: اختلاف و جنگ است. ▪️و عبارت «لم تنجل» در حدیث رجفۀ الشام اگر به سکون لام باشد («لَمْ تَنْجَلْ‏» بجزم اللام)[9] نیز موجب تقویت رجفه به معنای جنگ در منطقه شام قبل از ظهور می‏شود[10] ▪️قائلین دیدگاه سوم به دیدگاه اول، اشکال می‌کنند: از رجفۀ بالشام به رحمت برای مومنین و عذاب برای کافران، توصیف شده است در حالیکه در هنگام وقوع زلزله در یک منطقه، فرقی بین مومن و کافر وجود ندارد و همه انسان های ساکن آن مناطق، دچار زلزله می‏شوند[11] البته پاسخی نیز می‌توان ارائه نمود[12] ▪️بنابراین، رجفه به معنای جنگ در سرزمین شام که در واقع «نمود و تحقق عینیِ» اختلاف رمحان (اختلاف بین دو نیزه) در فتنه شام می‏باشد. موید این دیدگاه، حدیثی از امام باقر است که بیان می‏کند، اختلاف، منجر به فتنه و جنگ خواهد شد: ▪️إِذَا سَمِعْتُمْ بِاخْتِلَافِ الشَّامِ فِيمَا بَيْنَهُمْ فَالْهَرَبَ مِنَ الشَّامِ فَإِنَّ الْقَتْلَ بِهَا وَ الْفِتْنَةَ[13]. ✅ پی‌نوشت: 1. کامل سلیمان، یوم الخلاص، ص۵۳۶. 2. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۱. 3. نعمانی، الغیبۀ، ص۲۷۹. 4. جلال الدین الصغیر، علامات الظهور، ج۲، ص۱۷۴. 5. ابن منظور، لسان العرب، ج۹، ص۱۱۳. 6. ابن فارس، معجم مقایس اللغۀ، ج۱، ص۴۲۸. 7. ابن اثیر، النهایۀ فی غریب الحدیث و الاثر، ج۱، ص۲۴۱. 8. ابومخنف، وقعۀ الطف، ص۸۹. 9. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۵۳. 10. اگر به لام ساکن و در اصطلاح، به جزم لام باشد، از ریشه «نجل» است. نَجَلَه بالرُّمْح‏: طَعَنه‏، رمَی به (ابن منظور، لسان العرب، ج۱۱، ص۶۴۷.) تَناجَلَ القومُ بینهم إذا تَنازَعوا (ازهری، تهذیب اللغۀ، ج۱۱، ص۵۷) نَجَلَ الشی‏ءَ أَی رمَی به‏ (ابن فارس، معجم مقایس اللغۀ، ج۵، ص۳۹۶) بنابراین اختلاف رمحان موجب طعن و تنازع بین دو نیزه و دو جبهه مخالف هم و سرانجام موجب رجفه و جنگ بین آنان خواهد شد. 11. عذاب هرگاه واقع شود، فرقی بین گناهکار و دیگران نیست: النَّقِمَة إِذَا نَزَلَتْ لَمْ یَکُنْ لَهَا عَمَّنْ قَارَبَ الْمُذْنِبَ، دِفَاعٌ (کلینی، الکافی، ج۲، ص۳۷۵.) درحالیکه در حدیث، رجفۀ فقط عذاب برای کافران، توصیف شده است. 12. پاسخ این است: زلزله در مناطق غیرشیعی سوریه که محل سکونت مخالفین هست، رخ بدهد و شیعیان از این زلزله در امان باشند. 13. نیلی نجفی، سرور اهل الایمان فی علامات الظهور، ص۴۴. ✅ ادامه دارد ➖➖➖➖➖➖ 🆔@AsrZohur110
⭕️ معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور ✍️مصطفی امیری ▪️آیا زلزله سوریه زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور، صحت دارد؟ ▪️بخش «وحدت محتوایی» حدیث تمهید مباشر با حدیث رجفه الشام: ▪️ثابت و یقینی است که «خسف حرستا»، قبل از سفیانی است: خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِالْأَكْبَاد‏[1] يُخْسَفُ بِقَرْيَةٍ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا ثُمَّ يَخْرُجُ عِنْدَ ذَلِكَ السُّفْيَانِيُّ[2] ▪️«خسف جابیه» هم در زمره نشانه‌های ظهور است اما تصریح نشده قبل از سفیانی است یا بعد از سفیانی؟ تُخْسَفُ‏ قَرْيَةٌ مِنْ قُرَى الشَّامِ تُسَمَّى الْجَابِيَةَ وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَيْمَنِ وَ مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِيَةِ التُّرْكِ وَ يَعْقُبُهَا هَرْجُ الرُّوم‏[3] ▪️اما قرائنی وجود دارد که خسف جابیه و حرستا، «خسف واحد» است و ناشی از لرزش زمین خواهد بود. ▪️توضیح اینکه: در منابع اهل‌سنت، ذکر شده، زمین می‌لرزد و سمت غرب مسجد دمشق در زمین فرو می‌رود و منطقه حرستا، خسف می‌‏شود و سپس سفیانی خروج می‌‏کند: رَجَفَتِ الأَرْضُ فَانْقَعَرَ غَرْبِيُّ مَسْجِدِهَا وَ يُخْسَفُ بِقَرْيَةٍ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا ثُمَّ يَخْرُجُ عِنْدَ ذَلِكَ السُّفْيَانِيُّ[4] ▪️مضمون حدیث فوق در روایات معتبر شیعی در الغیبۀ نعمانی و الغیبة طوسی نیز ذکر شده است: بِدِمَشْق‏ خُسِفَ بِقَرْيَةٍ مِنْ قُرَاهَا وَ يَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ‏ مَسْجِدِهَا...[5]؛ يُخْسَفُ بِغَرْبِيِّ مَسْجِدِهَا حَتَّى يَخِرَّ حَائِطُهَا[6]؛ خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِالْأَكْبَاد‏[7] ▪️در واقع مقارنه و مقایسه احادیث چنین است: رَجَفَتِ الأَرْضُ = خُسِفَ بِقَرْيَةٍ مِنْ قُرَاهَا فَانْقَعَرَ غَرْبِيُّ مَسْجِدِهَا = يُخْسَفُ بِغَرْبِيِّ مَسْجِدِهَا حَتَّى يَخِرَّ حَائِطُهَا يُخْسَفُ بِقَرْيَةٍ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا = خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا ثُمَّ يَخْرُجُ عِنْدَ ذَلِكَ السُّفْيَانِيُّ = فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِالْأَكْبَاد ▪️از مقارنه احادیث فوق، چنین نتیجه می‌‏شود که: خسف «واحد» و احتمالا ناشی از لرزش زمین خواهد بود. به عبارت دیگر، از جمله حوادث قبل خروج سفیانی (حاکم آینده منطقه شام در عصر ظهور)، زلزله دمشق در محور «جابیه-حرستا» خواهد بود که منجر به خسف در این مناطق نیز خواهد گردید و نشانه بارز آن، تخریب بخش‌هایی از مسجد اموی دمشق است. ▪️در واقع، «وحدت محتوایی» حدیث تمهید مباشر با حدیث رجفه الشام، اثبات می‌شود. ▪️و چون، خسف حرستا، قبل از سفیانی است و از آنجا که بیان گردید در دمشق، خسف «واحد» است؛ درنتیجه خسف جابیه نیز قبل از سفیانی است و به این قرینه، سایر حوادث ذکر شده در حدیث تمهید مباشر (از خسف جابیه تا هرج الروم) همگی قبل از سفیانی خواهد بود. ✅ «رجفه» الشام با «خسف» دمشق فرق دارد ▪️لازم به ذکر است، رجفۀ با خسف، علاوه بر تفاوت در جوهره معنایی از لحاظ زمانی، نیز فرق دارد. زیرا مطابق آنچه در «ترتیب» حوادث فتنه شام بیان گردید، رجفۀ الشام، قبل از خسف حرستای دمشق است و حوادث متعددی بین این دو رخداد، وجود دارد: ▪️إذا اختلف الرمحان بالشام لم تنجل إلا عن آية من آيات الله قيل و ما هي يا أمير المؤمنين قال رجفة تكون بالشام يهلك فيها أكثر من مائة ألف يجعلها الله رحمة للمؤمنين و عذابا على الكافرين فإذا كان ذلك فانظروا إلى أصحاب البراذين الشهب المحذوفة و الرايات الصفر تقبل من المغرب حتى تحل بالشام و ذلك عند الجزع الأكبر و الموت الأحمر فإذا كان ذلك فانظروا خسف قرية من دمشق يقال لها حرستا[8] ✅ «شواهد و مباحث کلیدی» در اتخاذ مبنا در تفسیر «رجفه الشام» ▪️برای اینکه تشخیص داده شود که کدام دیدگاه در تفسیر رجفه الشام، صحیح است؟ مبتنی برای اتخاذ مبنا و آشکار شدن عبارات مبهم در این گزاره آخرالزمانی است: ▫️معنا و ترجمه «اختلف الرمحان» ▫️عبارت «لم تنجل» ▫️عبارت «صوت من ناحیه دمشق بالفتح» ▫️«وحدت محتوایی» حدیث تمهید مباشر با حدیث رجفه الشام؟ ▫️چرایی رجفه، آیة من آیات الله ▫️چرایی رجفه، رحمت برای مومنین و عذاب برای کافرین ▫️«الرایات الصفر» تقبل من «المغرب» حتی تحل بالشام ▫️ورود الرایات الصفر هنگام الجزع الاکبر و «الموت الاحمر» ✅ پی‌نوشت: 1. نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۶. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۱. 2 و 4. ابن‌حمّاد، الفتن، ص۱۸۱. مقدسی شافعی، عقد الدرر، ص۸۴. کورانی، معجم الاحادیث الامام المهدی، ج۲، ص۲۴۵. 3. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰. 5. عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴. 6. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۳. 7. نعمانی، الغیبۀ، ص۳۰۶. طوسی، الغیبۀ، ص۴۶۱. 8. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۵. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور ✍️مصطفی امیری ▪️آیا زلزله سوریه زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور، صحت دارد؟ ▪️بخش ▪️بیان گردید برای اینکه تشخیص داده شود که کدام دیدگاه در تفسیر رجفه الشام، صحیح است؟ مبتنی برای اتخاذ مبنا و آشکار شدن عبارات مبهم در این گزاره آخرالزمانی است. به چند مورد از مهمترین آنها، خواهیم پرداخت: ✅ عبارت «اختلف الرمحان»: معنای ظاهری یا مصطلح؟ ▪️اولین و مهمترین فاکتور در تشخیص معنای رجفه الشام، شناخت و فهم عبارت «اختلف الرمحان» است. دو دیدگاه، مطرح است: ▫️اختلاف به معنای همان «اختلاف». در این صورت اختلاف الرمحان به معنای تقابل و اختلاف دو جبهه مقابل هم است. ▫️اختلاف به معنای «رفت و آمد». در این صورت اختلاف رمحان، به معنای رفت و آمد و درگیری نیزه ها و در اینصورت، اصطلاح است و کنایه از جنگ. ▪️کدام صحیح است: اختلاف یا جنگ؟ ▪️اگر عبارت «اختلف الرمحان»، مصطلح باشد، کنایه از جنگ است، آنگاه دیدگاه آقای کورانی، تقویت می‌شود که رجفه را به زلزله، تفسیر کرده است. ✅ عبارت «لم تنجل»: بکسر لام یا سکون لام؟ ▪️ریشه فعل «لم تنجل» چیست؟ از ریشه «نجل» یا «انجلی»؟ زیرا معنای این دو با هم فرق دارند. ▪️همچنین به کسر لام است: «لَمْ تَنْجَلِ» یا بسکون لام: «لَمْ تَنْجَلْ‏»؟ ▪️اگر از ریشه «نجل» باشد، به سکون لام تلفظ خواهد شد زیرا: «نجل، تنجل، لَمْ تَنْجَلْ‏». ▪️اگر از ریشه «انجلی» باشد، به کسر لام تلفظ خواهد شد. زیرا: «انجلی، تنجلی، لَمْ تَنْجَلِ». ▪️تجزیه صرفی و ترکیب نحوی این فقره از حدیث، چیست؟ ▪️زیرا همه موارد فوق، در معنای حدیث و اتخاذ مبنا در تفسیر رجفه الشام، اثرگذار خواهند بود: «إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لم تنجل إِلَّا عَنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّه‏» (نعمانی، الغیب، صص۳۰۵). ▫️معنای عبارت بکسر اللام: هرگاه اختلاف رمحان بشود، آشکار نمی‌شود (بکسر اللام از ریشه انجلی) جز اینکه آیه‌ای از آیات الله، رخ بدهد. ▫️معنای عبارت بسکون اللام: هرگاه اختلاف رمحان بشود، نمی‌زنند، تنازع نمی‌کنند، رمح را بر زمین نمی‌گذارند (بسکون اللام از ریشه نجل) جز اینکه آیه‌ای از آیات الله، رخ بدهد. ▪️کدام صحیح است؟ به‌نظر می‌رسد بکسر لام، اصح است: «لَمْ تَنْجَلِ». زیرا حرف «عن» ذکر شده، که با فعل «انجلی» به کار می‌رود. اما با فحص و جستجو در نرم افزار قاموس لغت عربی، فعل «نجل»، با حرف «عن»، استعمال نمی‌شود. ✅ ترجمه حدیث رجفه الشام ▪️«اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ»: مصطلح است و کنایه از درگیری و جنگ بین دو جبهه مخالف. ▪️«لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَن‏»: بکسر لام و از ریشه «جلو، جلا، انجلی» و معنای آن چنین است: آشکار نمی‌شود و نشان نمی‌دهد تا اینکه. و معادل عربی آن چنین است: لم تنکشف الا عن ... . ▪️«آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ»: خود این جنگ و اختلاف رمحان، آیه است و نشانه‌ای از نشانه‌های خداوند است. زیرا در ادامه، امام معصوم می‌فرماید موجب رحمت برای مومنین است. ▪️«قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ قَالَ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِين‏»: که آشکار نمی‌شود و نشان نمی‌دهد الا اینکه موجب رجفه -اضطراب شدید، فتنه و قتل- در منطقه شام می‌شود و البته رحمتی برای مومنین و عذابی برای کافران است. ✅ مثال ▪️ابر، منجلی نمی‌شود و نشان نمی‌دهد الا اینکه موجب باران شدید است. ▪️اختلاف رمحان، منجلی نمی‌شود و نشان نمی‌دهد الا اینکه موجب رجفه با بیش از صد هزار کشته است. ✅ جمع‌بندی ▪️بنابراین، مطابق دیدگاه سوم، تفسیر رجفه به زلزله، تضعیف می‌شود. زیرا کل اختلاف الرمحان (جنگ)، خود آیه و نشانه‌ای از آیات الهی است که موحب رجفه -اضطراب شدید، فتنه و قتل- در منطقه شام است و موجب رحمت برای مومنین و عذاب برای کافران است (کید و مکر کافران به خودشان برمی‌گردد و مومنان، محفوظ می‌مانند). و البته در این رجفه، خواه ناخواه انسان‌های بی‌شماری هم کشته می‌شوند. ▪️بنابراین، رجفه به معنای جنگ در سرزمین شام که در واقع «تحقق عینیِ» اختلاف رمحان در فتنه شام می‏باشد. موید این دیدگاه، حدیثی از امام باقر است: ▪️«إِذَا سَمِعْتُمْ بِاخْتِلَافِ الشَّامِ فِيمَا بَيْنَهُمْ فَالْهَرَبَ مِنَ الشَّامِ فَإِنَّ الْقَتْلَ بِهَا وَ الْفِتْنَةَ» (نیلی نجفی، سرور اهل الایمان فی علامات الظهور، ص۴۴). ▪️البته در بخش پایانی، «نتیجه نهایی» سلسله مقالات رجفه الشام، بیان خواهد شد. ✅ ادامه دارد ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ معمای پر رمز و راز «رجفۀ» در فتنه شام قبل از ظهور ✍️مصطفی امیری ▪️بخش ▪️آیا زلزله سوریه زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور، صحت دارد؟ ✅ اشاره ▪️در صحنه تحولات فتنه طولانی شام[1] قبل از ظهور، دو واژه «رجفۀ» و «خسف» به عنوان نشانه‌های کلیدی و سرنوشت‌‏ساز در حوادث قبل از خروج «سفیانی»، اولین نشانه حتمی ظهور بیان شده است؛ و اگرچه درباره مصداق و معنای «خسف» اتفاق‌نظر وجود دارد و به فرو رفتن زمین در محور حرستا[2]-جابیه[3] تعبیر شده است که موجب تخریب بخش‏هایی از مسجد‏ دمشق نیز خواهد شد[4] و مجموع این حوادث در سوریه حاکی از نزدیک بودن خروج سفیانی و تسلط وی بر دمشق به عنوان حاکم آینده منطقه شام خواهد بود[5] ▪️از دیدگاه مشهور، رجفۀ الشام بر وقوع زلزله بسیار بزرگ و ویرانگر در منطقه شام قبل از ظهور با بیش از صدهزار کشته، تفسیر شده است.[6] ▪️با مروری بر کتب مهدوی، رجفۀ الشام تنها در چند دهه اخیر در معنای زلزله، ترجمه شده است؛ برای اولین‌بار، در کتاب یوم الخلاص و کتاب عصر ظهور به کار رفته است[7] ▪️هرگونه فهم اشتباه و نادرست در تفسیر معنای رجفۀ الشام، منجر به بروز اشتباهات بعدی و محاسبات غلط در شناخت تحولات فتنه شام قبل از ظهور خواهد شد. به گونه ای که ممکن است سفیانی خروج نماید اما شیعیان چنین گمان کنند که «مراحل» قبل از اولین نشانه حتمی، هنوز رخ نداده است. ▪️در سلسله مقالاتی، به بیان دیدگاه‌های مختلف پرداخته شد: ✅ بخش اول: ▪️نسخه‌شناسی و منبع‌شناسی «رجفه الشام» ▪️ترتیب حوادث «فتنه شام» قبل ظهور https://eitaa.com/asrzohur110/350بخش دوم: ▪️«رجفه» در لغت عربی، قرآن و حدیث ▪️دیدگاه اول: رجفه، زلزله با بیش از صدهزار کشته در سوریه قبل ظهور ▪️تفسیر جدید از دیدگاه اول https://eitaa.com/asrzohur110/352بخش سوم: ▪️دیدگاه دوم: رجفه، عذاب آسمانی و حمله هوایی با سلاح مرگ‌بار ▪️دیدگاه سوم: رجفه، جنگ در فتنه شام قبل ظهور https://eitaa.com/asrzohur110/353بخش چهارم: ▪️«وحدت محتوایی» حدیث تمهید مباشر با حدیث رجفه الشام ▪️«رجفه» الشام با «خسف» دمشق فرق دارد ▪️«شواهد و مباحث کلیدی» در اتخاذ مبنا در تفسیر «رجفه الشام» https://eitaa.com/asrzohur110/354بخش پنجم: ▪️عبارت «اختلف الرمحان»: معنای ظاهری یا مصطلح؟ ▪️عبارت «لم تنجل»: بکسر لام یا سکون لام؟ https://eitaa.com/asrzohur110/355خاتمه ▪️در این نوشتار، سه تفسیر در معنای «رَجفَة الشام» بیان گردید: ▫️حادثه زمینی (زلزله) ▫️حادثه آسمانی (حمله با سلاح مرگبار اتمی و قتل بیش از صد هزار نفر) ▫️جنگ در منطقه شام ▪️دیدگاه اول مبتنی بر وقوع زلزله در سوریه با بیش از صدهزار کشته، دیدگاه مشهور است؛ و مطابق دیدگاه سوم، رجفۀ الشام به معنای جنگ بین دو جبهه نظامی مخالف است که در ضمن «فتنه طولانی منطقه شام»[8]، منجر به قتل فراوان انسان‌ها نیز خواهد شد. به عبارت دیگر، رجفه به معنای جنگ در سرزمین شام که در واقع «تحقق عینیِ» اختلاف رمحان در فتنه شام می‏باشد. موید این دیدگاه، حدیثی از امام باقر است: ▪️إذَا سَمِعْتُمْ بِاخْتِلَافِ الشَّامِ فِيمَا بَيْنَهُمْ فَالْهَرَبَ مِنَ الشَّامِ فَإِنَّ الْقَتْلَ بِهَا وَ الْفِتْنَةَ[9] ▪️البته حوادثی -که زمان آن در علم الهی، محفوظ است-همچون: «خسف جابیه-حرستا» رخ دهد و بخشی‌هایی از مسجد اموی دمشق نیز فرو بریزد و آنگاه «مارقۀ الشام از سمت ترک‌ها» ادعای خروج کنند، آنگاه دیدگاه صحیح «رجفۀ الشام» نیز بهتر فهم خواهد شد. ▪️لازم به ذکر است، رخ دادن مجموع «همه حوادث» ذکر شده در حدیث تمهید مباشر در «فتنه شام» با «ترتیب» ذکر شده، سه شرط اساسی و کلید طلایی و بسیار مهم برای ورود به تحولات حوادث عصر ظهور است؛ در غیر اینصورت و رعایت نشدن یکی از سه شرط مهم، هرگونه پیش‌داوری، استعجال و قضاوت عجولانه، به هیچ عنوان صحیح نخواهد بود. چنانچه، در احادیث منقول از اهل‌بیت، تاکید شده است: «تعجیل‌کنندگان در امر ظهور، هلاک می‌شوند و آنانی که ظهور را نزدیک می‌‏پندارند، نجات می‌‏یابند». ▪️هلَكَتِ‏ الْمَحَاضِيرُ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْمَحَاضِيرُ قَالَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُقَرَّبُونَ‏[10] ✅ برای آگاهی بیشتر: ▪️مقاله «علمی پژوهشی» رجفۀ الشام، فصلنامه علوم حدیث: http://noo.rs/rK8aR ▪️مقاله رجفه الشام و خسف دمشق، رجانیوز و مشرق‌نیوز: https://www.mashreghnews.ir/news/637265 http://rajanews.com/node/255676 https://www.mashreghnews.ir/news/628987 http://rajanews.com/node/253835 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
🔸اطمینان‌خاطر سفیر روسیه به اسرائیل: «مسکو هیچ همکاری علیه تل‌آویو با تهران ندارد». 🔹وقتی «هرج الروم» و متعاقب آن جنگ جهانی بشود. با عدم حضور واقعی روسیه در تحولات میدانی سوریه، آنگاه ایران و بازوان محور مقاومت شیعی حزب الله لبنان، ضربات نهایی را به اسرائیل وارد خواهند کرد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
▪️ترتیب حوادث تا ظهور: ▫️خسف دمشق ▫️مارقه الشام ▫️هرج الروم ▫️اخوان الترک ▫️جنگ با اسرائیل و مارقه الروم ▫️رونمایی از ▫️ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ مسیح آمریکایی یا مسیح اسرائیل؟ ✍️ مصطفی امیری ▪️صرفنظر از علت سیاسیِ حمایت تمدن غرب از اسرائیل؛ این مساله، پشتوانه عقیدتی نیز دارد. مسیحیت انجیلی معتقد است، یهودیان باید در فلسطین، با محوریت رونمایی معبد سلیمان و تخریب مسجدالاقصی، تمرکز کنند تا عیسی مسیح، ظهور کند و البته در این میان؛ یهودیان نیز در جنگ آرماگدون، قربانی خواهند شد. ▪️و لیکن «یهود صهیونیسم»، بر این امر واقف است و تاکنون ضمن پیشبرد اهداف خویش، در بزنگاه، مانع تحقق گام آخر «مسیحیت انجیلی»، شده است. ▪️یهودیان معتقدند كه مسیحا و ماشیح هنوز نیامده است و حضرت مسیح موردادعای دین مسیحیت، «پیامبرى دروغین» بوده است. ▪️در واقع یهودیان چنین استدلال می‌کنند برای برپایی ارض موعود به حمایت‌ مسیحیان نیاز داریم اما اعتقادات آنها را قبول نداریم و دین حق را دین یهود می‌دانند. ▪️البته از اعتقادات یهود نیز بنای هیکل سوم سلیمان است. و این امر بر پیچیدگی ماجرا، افزوده است. از این‌رو بین صهیونیست‌های مذهبی با یهودیان لائیک، اختلاف جدی وجود دارد. ✅ عناوین مرتبط: 🔹دیدگاه «آینده‌گرا» آمریکایی از فرجام‌شناسی مسیحی: https://eitaa.com/asrzohur110/222 🔸مراحل هفت‌گانه «الهیات آرماگدون» برای بازگشت مسیح: https://eitaa.com/asrzohur110/223 🔹جنگ آرماگدون و نقشه «مسیحیت آمریکا» برای قربانی کردن «یهود اسرائیل» در فلسطین: https://eitaa.com/asrzohur110/224 🔸آینده آمریکا، دوئل «یهود صهیونیسم بین‌الملل» با «مسیحیت»: https://eitaa.com/asrzohur110/230 🔹طنز بزرگ تاریخ، پیوند بین یهود و مسیحیت: https://eitaa.com/asrzohur110/119 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ به مناسبت «سلام فرمانده۲»؛ شما نسل ظهور هستید ✍️مصطفی امیری ▪️بیعت با امام زمان(ع) در اجتماع عظیم «سلام فرمانده» ▪️فراگیری این سرود از جنس اربعین است. ▪️شما، نسل ظهور، اگر بخواهید ▪️«أصحابُ المَهدِيِّ شَبابٌ لا كُهولٌ فيهِم إلاّ مِثلَ كُحلِ العَينِ وَالمِلحِ فِي الزّادِ وَأقَلُّ الزّادِ المِلحُ» (طوسی، الغیبۀ، ص۴۷۶) ▪️ياران مهدى، جوان هستند و البته پیران، در ميان آنان، اندك‌اند، مانند سرمه در چشم و نمك در زاد و توشه. ▪️ان‌شاء الله این نسل جوانان، همان‌هایی هستند که به فرمانده، سلام خواهند کرد. ▪️سلامِ شما اگر با قیام ما همراه شود، معنایش این است: خداحافظ دنیایِ تاریکِ بدون مهدی. ▪️«سلام فرمانده»، تبلور «یاد و نام امام عصر» در هنگامه ظهور ▪️این سرود، اگر جهانی شود و در اقصی نقاط عالم، زمزمه شود، مصداق -البته بسیار جزئی- همان حدیثی است که می‌فرماید: «قبل ظهور، یاد و نام امام عصر بر زبان جهانیان، جاری خواهد شد». ▪️‏تقابل بین خیر و شر در دنیای امروز، انکارناپذیر است، جائیکه صدای بلند ‎«سلام فرمانده» جبهه حق، نشان از صف‌آرائی برای تقابل آخرالزمانی با دنیای «رنگین‌کمانی» جبهه باطل دارد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110
⭕️ سلام فرمانده و ندای آسمانی از مشرق ▪️معرفی امام زمان در «صیحه آسمانی»، از اردوگاه مشرقی‌ها به تمام جهان، مخابره خواهد شد. ▪️«سلام فرمانده»، تبلور و نماد بسیار کوچکی از آن است. ▪️آری؛ تجلی زمینی «ندای ملکوتی جبرئیل»، توسط «جبهه حق» در مصادیق گوناگون به معرفی امام زمان، خواهد پرداخت. ☑️ عناوین مرتبط: ▪️ندای ابلیس: از اسم رمز «مهسا» تا «عثمان»: https://eitaa.com/asrzohur110/274 ▪️نام «عثمان» در ندای ابلیس، کنایه یا حقیقت؟: https://eitaa.com/asrzohur110/342 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ASRZOHUR110