eitaa logo
در آستانه اندیشه
75 دنبال‌کننده
47 عکس
3 ویدیو
3 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه پنجم.mp3
24.06M
🎙صوت جلسه پنجم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقدمه کتاب «فلسفه چیست یک پرسش فلسفی است» نوشته دکتر دینانی 📆 ١ آذرماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔹حکمت را با فلسفه اشتباه نکنیم. حکمت همیشه بوده است. از آغاز خلقت آدم حکمت بوده و همیشه هم خواهد بود؛ البته کم‌وزیاد می‌شود. حکمت چیزی بیش از فلسفه است. حکمت تقسیم به نظر و عمل نمی‌شود. ما امروز حکمت نظری می‌گوییم، اما فلسفه نظری را در نظر داریم؛ وگرنه حکمت نظری نداریم. حکمتْ عمل و نظرِ آمیخته است. نهج‌البلاغه که می‌خوانیم، سراسر حکمت است؛ از بای بسم‌الله تا تای تمّت. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹فارابی تلقی از ماهیت را تغییر داده است. برای ارسطو، ماهیت، ماهیتِ امر موجود است. برای فارابی ماهیت تعریف دیگری دارد. ماهیت امکان است. اگر ملتفت این تحول بزرگ در مهم‌ترین مسئلۀ فلسفه که اساس فلسفه است، نشویم، مشکل حل نمی‌شود. 🔸این تشخیص فارابی مبنایی شد برای گشایش راه تازه. او در این گشایش، اصل وحدت دین و فلسفه را طرح کرد. سیاست را که پیش آورد، برای نشان‌دادن وحدت دین و فلسفه بود. وحدت که می‌گویم، یعنی سیر به سوی وحدت. او که وحدت ایجاد نکرده، او طرح وحدت کرده است. این طرح آغازی شده برای تاریخ فلسفه اسلامی که دین و فلسفه به هم نزدیک می‌شوند یا کوشش می‌شود این هماهنگی و همراهی صورت بگیرد. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹حضور در «جهان بین دو جهان»، حضورِ زمینی انسان است که از آسمان بریده نیست. راه باریکی است که هر کس می‌تواند در آن قدم بگذارد و همچنان جلو برود. دویست بنیانی که در مقابل شما گشوده شد چیزی بیش از آستانه‌هایی نیست که باید در هر کدام وارد ‌شد و حضوری را تجربه کرد که در این تاریخ مربوط به ما می‌باشد و باز به آستانه بنیان دیگری باید قدم ‌گذاشت، باشد که بودنی دیگر از خود را احساس کنید که در بیکرانگی اکنون جاودانه شما نهفته است. این حالت چون پیش آید متوجه حکمتی خواهید شد که ما را در «جهان بین دو جهان» حاضر می‌کند، تا همه خود را در جهان همدیگر احساس کنیم و معنای جهانی که انقلاب اسلامی به پشتوانه خون شهدا برای بشر این دوران گشود، برایمان به ظهور آید. ✍🏻استاد طاهرزاده 📚انقلاب اسلامی طلوع جهانی بین دو جهان
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 چهارشنبه‌ها، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 جلسه سوم، پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه، ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔻بشر واضع حقیقت نیست و نمیتواند باشد، این حقیقت است که محیط بر بشر و بشر محاط در آن است. حقیقت است که بر ما ولایت و حکومت دارد نه به عکس. ما مالک و واجد حقیقت نیستیم، اوست که ما را در بر گرفته. حقیقت امری‌ست که به انحاء و اطوار گوناگون برای ما در ظهور و خفاست. در محکمه‌ی ظهور و تجلی حقیقت بشر قاضی نیست، بلکه حکم متهم یا بهتر بگوییم شاهد را دارد. 🔻عقل شعبده باز است، تردستی می‌کند، بهتر بگوییم فیلسوف با عقل دور اندیش خود، خدا و جهان را دست انداخته و با قیافه‌ای حق به جانب که به منتها درجه جدی می‌نماید، هرآنچه جدی است به ریشخند گرفته است. 🖋سورن کی‌یرکه‌گور 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 🆔@astaneh_andisheh
🔹کی یرکه گور فیلسوف به معنای متداول لفظ نیست. بنا به استنباط رسمی و معمول ما، فیلسوف متفکری است که در پژوهشهای خود با وسواس و دقت بسیار مفاهیمی انتزاعی انتخاب میکند و با ابتدای به آنها به بیان اعیان اشیاء و امور می‌‌پردازد. 🔸کی‌یرکه گور فلسفه‌های متداول رسمی را به محاکمه می‌کشد و متهم می‌کند. فلسفه‌ی رسمی از ارسطو به بعد، از حکمت مدرسی گرفته تا هگل، همواره عقل را ستوده و حقیقت را بر طبق نظام عقلی نمایش داده است. ✍🏻مهتاب مستعان 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 📖صفحه ۶۲ و ۶۶ 🆔@astaneh_andisheh
🔹کی یرکه گور خود را شاهد و بعدها شهید حق میداند. حق فراروی اوست، در عین حال فرّار است، می‌گریزد و می‌گریزاند. قابل ضبط و ربط نیست، بیرون از دسترس زبان عبارت و منطق است، اما حضور قطعی و بی چون و چرا دارد. آنجاست، میتوان به آن اشاره کرد و تمنای طلب داشت. اما تملک حق چنان که اصل مقصود فیلسوف و فلسفه رسمی است. ممکن نیست؛ فلسفۀ رسمی طالب نظام بخشیدن به امور است. 🔸او عقل را همان عقل فضولی و فضولِ عقل می‌داند "فضول عقل حکایت بسی کند حافظ تو کار خود مده از دست و می به ساغر کند" 🔹در مقابل این بلفضولی‌هاست که شاهد حق که برای شهید شدن نشان شده است، فریاد میکند، حتی در آن حال که میداند به قول نیچه دهانی برای گوش کسی نیست. 🔸اکنون وقت آن است که عقل قلمروی را که به ناحق به خود اختصاص داده است، به وصف زنده و جاندار و انضمامی حقیقت بازگذارد. یگانه راهی که شاهد در مقابل حق برای رسیدن "به حد نهایی" در پیش دارد، شهادت است. حقیقت قربانی میطلبد و او انتخاب شده است. ✍🏻مهتاب مستعان 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 📖صفحه ۶۴ و ۶۵ 🆔 @astaneh_andisheh
....pdf
77.8K
🔻امام کاظم علیه السلام: برای هر چیز راهنمایی‌ست، نقشه و اطلس راهنمای شهر عقل، تفکر است و راهنمای استفاده از نقشه تفکر، سکوت. هرچیزی مرکبی دارد و مرکب عقل تواضع است. 🔹منظور از عقل آن عقل خشک و کج فهم و غیر متواضع نیست، عاشق است، این عقل مقابل قلب نیست، بلکه محل و منزلش قلب است. ✍🏻متن مورد بحث در هیئت آستانه 📆 یکشنبه ۲۶ آذر 🏴شهادت حضرت زهرا (س) 🆔 @astaneh_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️تفکر بصری چه هست؟ چه نیست؟ 🎙 دکتر سید مهدی ناظمی 🔹 آن چیزی که فهم ماست، این است که تفکر بصری یک جریان بزرگ غالب و اصلی است. جریان تاریخی است. وقتی جریان تاریخی شد مقابل را از بین می‌برد. «مقابل» را در خودش محو می‌کند. مثل غرب و تفکر تاریخی غرب است. وقتی متولد می‌شود در سیر خودش همۀ دیگرگونگی‌ها را از بین می‌برد. 📌 برگرفته از دوره «تاریخ تفکر بصری؛ بخش اول: ظهور تفکر بصری در یونان باستان» 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 چهارشنبه‌ها، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 پنج‌شنبه‌ها ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
دکتر مصلح.mp3
31.19M
🔊گفتگو با دکتر علی اصغر مصلح 🔹اعتباریات و عصر تصویر جهان 📆 پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ 📍آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هفتم.mp3
30.79M
🎙صوت جلسه هفتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔸در حیرت زندگی کردن اساس زندگی است. 🔹اساسا فلسفه جست‌وجو است و حقیقت‌جویی خودش کمال است و انسان را از حیوانیت درمی‌آورد. 📆 ٢٢ آذرماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹برخی از ظاهری مذهبان گمان می‌برند که سست شدن عهد دینی از پیامدهای تمدن تکنولوژیک است. حال آنکه تکنولوژی خود ریشه در گسستن عهد دینی دارد. بشر غربی اگر عهد خود را با عالم غیب نمی گسست، به سودای تدارک بهشت زمینی مبتلا نمی شد تا به دانش روح ستیز و تکنولوژی ویرانگر برسد. اهل ادیان نیز اگر در تاریخ خود گرفتار بد عهدی نمی شدند، نه به بشر غربی مجال رسیدن به تمدن تکنولوژیک می دادند و نه در ذیل تاریخ فروبسته خود، به پرستش و شیفتگی مظاهر این تمدن رو می آوردند. بدعهدی و سست عهدی و اخلاقی زاییده تکنولوژی و تمدن تکنولوژی نیست، تکنولوژی و تمدن تکنولوژیک زاییده بدعهدی و سست عهدی دینی است. به هر تقدیر چنین بود که روح شرقی به خواب زمستانی فرورفت، و درخت ما بعد الطبیعه و تکنولوژی غربی شاخه و برگ و میوه اش را بر سرزمین‌های شرقی پراکند. اما هنوز روح شرقی نمرده است و در انتظار است. ✍🏻 محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖 صفحه ۴۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹در صنعت قدیم آدمی ابزار را دنباله وجود خویش می بیند. و از آغاز تا پایان کار، ابزار را در کنترل خود می یابد. این ابزار سنتی و معنوی، بی واسطه با حرکت دست یا پای انسان در طبیعت تصرفی قناعت وار میکند، در حالی که در تکنیک مدرن حرکت ماشین با واسطه علائم و بخش‌های خاص ابزاری خودکار و منبع ذخیره انرژی آغاز می‌شود. کنترل ماشین با واسطه انجام می گیرد، بنابراین، نظارت انسان به تناسب اتوماسیون بر ابزار ماشینی بسیار کاهش می‌یابد. و ماشین به طور اتوماتیک با کنترل نسبی یا بدون کنترل انسانی کار میکند، و گاهی نیز از نظم اتوماتیک خارج می شود، و خسارتهایی ایجاد میکند. اسراف صفت ذاتی تکنولوژی است. از سویی، از آنجا که تکنولوژی جدید با طبیعت پیوستگی ندارد، به ویرانی آن می پردازد، و در سیر طبیعی اشیاء دخالت میکند و هر چه بیشتر در طبیعت دخالت میکند، این ویرانی و نابودی با سرعتی دائم التزاید پیش می رود. ✍🏻 محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖 صفحه ۵۴ 🆔 @astaneh_andisheh
اساس حکومت اسلامی یک حرف نو در دنیا بود. واقعاً در این قضیه، انقلاب نوآوری‌ای کرد که حریف‌ها مات شدند. این به‌هیچ‌وجه شبیه بعضی چیزهایی که بعداً تشبیه می‌کردند، نبود؛ اصلاً شباهتی با نظایر خودش نداشت. چیزی که در قانون اساسی و در کلمات امام و در عرف انقلاب به عنوان حکومت ولایت فقیه مطرح است، یک حرف کاملاً نو در دنیاست. البته ممکن است گفته شود «ولایت فقیه» یک تعبیر عربی و آخوندی و طلبگی و کتابی است؛ در حالی‌که این مفهوم، بسیار نو و جدید است و معنای آن این است که ما در رأس حکومت، کسی را قرار دهیم که می‌دانیم تخلّف نخواهد کرد. این چیز خیلی مهمّی است. شما الان می‌بینید گرفتاری‌های دنیا از کجاست. ما می‌خواهیم کسی را در رأس حکومت بگذاریم که می‌دانیم تخلّف نمی‌کند. ممکن است ما اشتباه کرده باشیم و او تخلّف کند. از هر وقت فهمیدیم تخلّف کرده، می‌فهمیم حضور او در این منصب بجا نیست؛ خودش و مردم هم این را قبول دارند. این نکته خیلی بدیعی در مبنای حکومت در دنیاست. بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره) ۱۳۷۸/۱۱/۴ 🔹️ متن‌خوانی و گفتگو پیرامون کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) 🔹️جلسه هفتم ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ 🕓 ساعت ۱۶ 🔹️نشانی: خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت ✅️ ویژه خواهران برای کسب اطلاعات بیشتر به @porsa_admin پیام دهید. گروه فرهنگی هنری پُرسا @porsa_andishe
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 پنج‌شنبه‌ها ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه هشتم.mp3
26.62M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی فصل دوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۵ دی ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹به نظر هوسرل اروپاییان در سیر حیات خود وارد جهان جدیدی شده اند. این جهان جدید که باعث تحولات بزرگ در تمدن اروپا شده، جهان علمی است. جهانی که بیش از همه راه ورود به آن را گالیله گشوده است. گالیله با نگرش جدیدی از طبیعت وارد جهان جدیدی شد و پس از وی دیگران به او اقتدا کردند. 🔸علم در دوره جدید در جهت سلطه طبیعت بوده است. بحران‌های جدید اروپا نتیجه ورود انسان به چنین جهانی است. این جهان غیر از جهان طبیعی و جهان زیست است. 🔹انسان در حالت طبیعی بدون تعلیل و تبیین و پرسش با عالم برخورد می‌کند. همه چیز را بی چون و چرا قبول میکند و به این وضع عادت میکند. نگرشهای علمی و فلسفی و جهان علمی و فلسفی با نگرش و جهان متعارف متفاوت است. انسان هم در علم و هم در فلسفه در نسبتی دیگر با عالم قرار گرفته است. ✍🏻دکتر علی اصغر مصلح 📚تقریری از فلسفه‌های اگزیستانس 📖 صفحه ۱۰۸ و ۱۰۹ 🆔 @astaneh_andisheh
نسبت فوتبال با غزه .mp3
12.08M
🎧مبارزه فلسطینی‌ها از مسیر فوتبال 🔹 بخشی از جلسه پنجم جبهه روایت قدس 📚ناظر به کتاب «تاریخ مردمی فوتبال» ✍🏻 میکائیل کوریا 📆 ۶ دی ماه ١۴٠٢ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹اشتباهی که همه ما کم و بیش به آن دچاریم این است که قدرت و توانایی اشخاص و مخصوصا متصدیان امور را بیش از آنچه که هست می انگاریم، و به این جهت از آن ها توقع داریم که در شرایط بحرانی بتوانند همه امکان های کشور را برای عبور از بحران هماهنگ کنند. مسلما بعضی از آنها در این کار می کوشند، اما وقتی سازمان ها ناتوان و ناکارامد باشند،کوشش ها چنانکه باید به نتیجه نمی رسد. 🔸درست است که حکومت اگر به جد بخواهد می تواند از فساد در معنی حقوقی و قانونی اش جلوگیری کند، اما فساد ناشی از ناهماهنگی و بی برنامگی ها و ندانم کاری های کلی با تصمیم های فوری دفع و رفع نمی‌شود. و مقامات رسمی حتی اگر صالح باشند، از عهده آن بر نمی آیند. اینکه مدام این مقام و آن مدیر و رئیس را را ملامت می‌کنند که چرا سازمان تحت نظارتش کار خود را چنانکه باید انجام نداده است، از توقعی ناشی می شود که به زحمت بر آورده می‌شود. 🔹در میان متصدیان امور و حتی کارمندان سازمان ها مسلما آدم های باهوش و با اخلاقی هستند. اما وقتی سازمان نمی داند چه باید بکند آن ها چگونه منشأ اثر در بهبود امور شوند؟ در چنین شرایطی عجیب نیست که کشور به خلوت و تنزه طلبی و قرنطینه سیاسی خود برود. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 📚کرونا بلایی طبیعی یا تاریخی 📖صفحه 17 🆔 @astaneh_andisheh
30.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگو با مارتین هایدگر 🔻زبان، تکنولوژی 🆔 @astaneh_andisheh