#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
(جلسه ۸)
🖊اگر باب تاویل گرایی باطل باز شود، هیچ امری از دین باقی نمیماند و تمام امور دینی را از بین میبرد و دچار تحریف میکند لذا از اعظم وسایل شیطان برای ایجاد انحراف است.
از طرفی، اینکه قرآن صاحب بواطن و تاویلات است بلکه بیشتر معارف در باطن و تاویل قرآن است از ضروریات است. این تعبیر که قرآن حبل ممدود است که طرفی از ان به دست خداوند و طرفی از آن نزد مردم است از ادلهی محکم بر این مطلب است.
تعابیری مانند ام الکتاب، ذلک الکتاب، لوح محفوظ، تاویل الکتاب کتاب مستور کتاب مکنون و... همه دال بر اشتمال قرآن بر بواطن و تاویلات است.
منحصر کردن معارف دینی به ظواهر و تنزیل قرآن، خود نیز نوعی انحراف است. البته استخراج حقایق و بواطن، از ظواهر قرآن کار اهلبیت علیهم السلام است و برای ما چنین کاری ممکن نیست زیرا قرآن با اهلبیت معیت دارد نه با سایر امت پس کشف اسرار قرآن کریم فقط در اختیار اهلبیت است.
چون معارف قرآن نامتناهی است، معلم و مبین قرآن هم باید نامتناهی باشد و این است معنای معیت قرآن و اهلبیت و لذا تمسک به هردو لازم است و اکتفاء به قرآن تنها یا اهلبیت تنها کافی نیست.
لذا جمیع فقهاء فرمودند هر اجماعی از امت، بدون وجود معصوم در آن حجت نخواهد بود.
اگر باطنی از بواطن یا تاویلی از تاویلات یا سری از اسرار قرآن، از طریق اهلبیت علیهمالسلام برای ما واضح شد، اخذ به ان بر ما لازم است چون وحی است.
عصر ظهور، عصر قتال بر اساس تاویل است نه تنزیل که به مراتب از قتال بر اساس تنزیل، عظیمتر و شدیدتر و سختتر است.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (۹)
✅ جلسه ۹
📃 موضوع: تأویل به نص و نه تأويل به رأى
🗓 تاریخ: ١١ شعبان ۱۴۴۵ هجرى
سرفصلهای درس:
۱. اعتماد به نص وحیانی در عقاید موجب در امان ماندن از انحراف و لغزش است
۲. توقیفی و توقیتی بودن دین در اعتقادات و تأویل به علم
۳. حرکت فهم تفصيلي حرکت به سوی تسلیم است که با انقیاد به علم اجمالی تناقضی ندارد
۴. ابن سینا در مبحث معاد جسمانی و وحی از فلاسفه برجسته تر است.
۵. تأویل به نص وحیانی منجر به علم میشود و نه تعبد مبهم.
۶. معلم بودن از مقامهای پیامبر است.
۷. نقش حکمت وحیانی در سخنان اهل بیت و آموزش دادن به بشریت
۸. نتيجه ادله حجیت خبرواحد، دستيابي به ظنوني است كه به علم منتهي ميشود
۹. آموزش دادن، ایجادفهم برای تحصیل علم تفصیلی و تبعیت از دلیل اجمالی است
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
(جلسه ۹)
🖊راه نجات از انحراف در اعتقادات، اخذ به نصوص و قالبهای وحیانی است. و این معنای توقیفی بودن دین است.
توقیفی بودن دین و تسلیم به نصوص بودن به معنای تبعیت کورکورانه نیست بلکه تبعیت با شکوفایی عقل و علم است اگرچه خاصیت علم همیشه این هست که ابعاد مخفی و ابهامی دارد.
معنای حرکت به سوی علم تفصیلی این نیست که هیچگاه علم اجمالی و ابهامی نداشته باشیم و پیوسته همهی جهات علوم برای ما تفصیلا منکشف باشد.
برای جلوگیری از انحرافات باطنی، باید نصوص وحیانی تاویلی-باطنی را ملاک و میزان قرار داد.
عقل، باید متعلم از وحی باشد اما در عین متعلم بودن پیوسته برایش علم و انکشاف و شکوفایی حاصل میشود.
انبیاء به بشر حکمت و تعقل وحیانی را تعلیم میدهند. نمونهی آن حضرت لقمان و حضرت سلمان است که حکیم الهی بودند و تحت تعلیم حجج الهی به این مقامات رسیدند.
یکی از اسباب حصول علم، تراکم ظنون است. و یکی از فوائد اخبار و احادیث ضعیف السند، تحصیل ادلهی عقلانی است که در متون آن روایات مطرح شده است.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين وصلواته على أشرف خلقه محمد المصطفى وآله الأوصياء الخلفاء
فردا سه شنبه اتمام عده ماه مبارك رمضان است و چهارشنبه اول ماه شوال و عيد مبارك فطر مي باشد
خداوند ان را روز فرج محمد وال محمد عليهم السلام قرار دهد
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
شب سه شنبه 30 ماه مبارك رمضان 1445هـ.
🌐https://m-sanad.com/?p=6532&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#نماز
🟢خطبههای نماز عید فطر در زمان غیبت
❓سؤال
آیا از نظر حضرت آیتالله سند (دامظله)، خطبههای نماز عید فطر جزء نمازند و نمازگزار حتماً باید در دو خطبه حاضر شود؟
⬇️
🖊پاسخ
1. درصورتِ وجوبِ نمازِ عیدِ فطر، خطبههای آن جزء نمازند [و درنتیجه باید در خطبهها حاضر شد و آنها را استماع کرد]. این حکم دربارۀ نماز جمعه نیز صادق است.
2. ولی درصورتِ استحبابِ نمازِ عیدِ فطر، حضور در خطبهها و استماع آنها مستحب است، نه واجب. البته در این صورت، برای اقامۀ نماز، اجازۀ فقیه لازم است.
3. در زمان غیبت، حضور در خطبهها و استماع آنها واجب نیست و شخص میتواند حضور در خطبهها یا استماع آنها را ترک کند.
شایسته است در خطبههایِ نمازِ عیدِ فطر، دربارۀ زکات فطریه و مسائل مربوط به آن و در خطبههای نماز عید قربان، دربارۀ قربانی و مسائل مربوط به آن سخن گفت.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=آیا-از-نظر-حضرت-آیتالله-سند-دامظله،&lang=fa
@ayatollahsanad 🔹
#پرسش_فقهی
#معاملات
#فقه_بانک_ها
🟢وامهای دولتی و تعلق خمس به حقوق ماهانه
❓سؤال
1. با توجه به اینکه حضرت آیتالله سند (دامظله) مالکیت دولت را قبول دارد، قبل از موعد حقوق ماهانه، آیا میتوان از دولت پیشپرداخت یا قرض گرفت؟
2. ما کارمند دولتی هستیم و حقوق ما با کارتهای اعتباری پرداخت میشود بهصورتی که قبل از اینکه حقوق ماهانه به دستمان برسد، در [حسابِ] کارتهای اعتباری واریز میشود.
با توجه به این شرایط، آیا واریز حقوق به [حسابِ] کارتهایِ اعتباری ملک ما محسوب میشود، هرچند هنوز به ما تسلیم نشده باشد؟ آیا به حقوق ماهیانۀ ما خمس تعلق میگیرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. قرض (وام) گرفتن از دولت جایز است به شرطی که شخص قصد جدی به پرداخت زیادۀ ربوی نداشته باشد و فقط ملتزم به پرداخت اصل وام باشد [بهطوری که اگر راه فرار از پرداخت زیادۀ ربوی باشد، زیاده را پرداخت نکند و فقط اصل وام را تسویه کند].
2. اگر حقوق ماهانه برای مخارج و هزینههای زندگی خرج نشود، به آن خمس تعلق میگیرد.
3. اگر حقوق ماهانه به حساب بانکی واریز شود، ملک شخص محسوب میشود و به آن خمس تعلق میگیرد، هرچند کارتِ اعتباریِ الکترونیکیِ آن به شخص تسلیم نشده باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-با-توجه-به-اینکه-حضرت-آیتالله-سند-د&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (۱۰)
مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله
✅ جلسه ۱۰
📃 موضوع: امور منحرف و مورد پذیرش غلاة و اهل تقصير
🗓 تاریخ:١٧ شعبان ۱۴۴۵ هجرى
🔻سرفصلهای درس:
۱. تفسير نص بدون ارائه معيار از مصاديق تفسير به باطل است
۲. حضرت أمير المؤمنين عليه السلام ريسمان متصل الهى و مايه همراهى با ثقلين است
۳. عجز بشريت از درك و فهم و معرفت به همه مقامها و اسرار پیامبر و اهل بیتش
۴. وجه مشترک میان غلاة و اهل تقصير _نامتناهى بودن صفات الهى و هر افريده شده متناهي است
۵. یکی از باورهای غلط و مشترک غلات و مقصره این است که گمان کرده اند فراوانی دانش نزد معصوم او را اله میسازد.
۶. برترى حضرت صاحب الأمر درهمه علوم بر بشريت
۷. دوران هاى مشكلات اقتصادي و منجى آن
۸. استراتژی هاى مشترك و اشتباه ميان غلاة و مقصرة
اهل تقصير در بيان معصوم: كسانى كه در شناخت ائمه و آنچه بر گردن آنها است کوتاهی میکنند
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
جلسه ١٠
راه مقابله با انحراف تاویل گرایی، بستن باب ورود به تاویل و باطن نیست.
تاویل برای غیرمعصوم هم ممکن است ولکن باید با میزان باشد و یکی از موازین مهم دقت در عدم تجاوز از ضروریات است و میزان دیگر مستدل بودن تاویل است یعنی باید براساس دلیلی که مخالف ضروریات نباشد تاویل کرد.
احادیث اهلبیت هم تاویل و باطن دارد و باطن و تاویل داشتن مخصوص قران کریم نیست.
و این تاویلات و بواطن، محدود به حد نیست بلکه نامتناهی است.
غلات گمان میکنند چون اهل بیت قابل درک نیستند پس خدایند و مقصرین هم گمان میکنند چون اهلبیت خدا نیستند پس مانند ما هستند و هرآنچه ما درک نمیکنیم را باید از اهلبیت نفی کنیم.
پس غلات و مقصره، هر دو دچار خطا هستند. راه صحیح این است که اهلبیت در عین اینکه نامتناهی هستند در عین حال خدا نیستند.
این معادله غلط است که هرچه نامتناهی است خدا است و مخلوق نامتناهی نداریم. خداوند نامتناهی کمی و کیفی نیست و بیرون از متناهی و نامتناهی است. خداوند از اولیت و آخریت زمانی منزه است همچنین از تناهی و عدم تناهی منزه است.
این اشتباه است که گمان کنیم هر مخلوقی باید متناهی باشد.
حتی این تعبیری که برای بیان تنزه خداوند از جمیع حدود مطرح شده، خداوند از این تعبیر نیز منزه است و آن تعبیر این است: لا تتناهی عدة و شدة و مدة.
معنای امامت به زبان روز یعنی: برتری امام از جمیع بشر در جمیع علوم و تخصصها که اگر اینطور نباشد امام از جانب خداوند و خلیفة الله نخواهد بود.
حضرت یوسف علم اقتصاد داشت که توانست بحران خشکسالی و فقر را اداره کند. و همچنین سایر انبیاء مانند حضرت نوح و داود و سایر انبیاء این علوم را داشتند تا چه رسد به ائمه علیهمالسلام.
پس مشکل غلاة و مقصره هردو در معرفت امام است.
@ayatollahsanad 🔺
✅ معرفی کانال
آرشیو دروس فارسی آیت الله سند (حفظه الله)
در این کانال نشست های علمی و دروس تابستانه مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند حفظه الله که طی سالهای متمادی در قم و مشهد و اصفهان به زبان فارسی ارائه شده است بارگزاری شده وبه تدریج تکمیل میشود. امید است مورد استفاده فضلای ارجمند قرار گیرد.
📎لینک کانال:
https://t.me/alsanaddroosfarsi
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#غيبت
❓سؤال
شخصی دربارۀ دوستش سخنی گفتهاست و همسر او از آنچه دربارۀ شوهرش گفتهشده آگاه شدهاست. آیا همسر او، برای شناساندن دوست او و هشدار دادن به او، میتواند سخن او را به شوهرش بگوید یا نه؟ آیا نقلِ سخنِ دوستِ همسرش غیبت محسوب میشود، هرچند انگیزۀ او آگاه کردن همسرش باشد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. راهحل منحصر در نقلِ سخنِ دوستِ همسرش و آگاه کردن او از آنچه دربارهاش گفتهشده نیست.
2. زن بدون اینکه سخنِ دوستِ شوهرش را نقل کند، میتواند به شوهرش هشدار دهد و به او بگوید مراقب سخنان و عملکردش در پیش دیگران باشد و هر سخنی را پیش هر کسی نگوید یا میتواند بهصورت خاص درمورد دوستِ شوهرش تذکر دهد و بگوید چهبسا فلان دوستت چنین دیدگاهی داشته باشد. بهتر است در نزد او با احتیاط بیشتری رفتار کنی و سخن بگویی.
3. با این راهکارها و راهکارهای مشابه آن، هم میتواند شوهرش را آگاه سازد و حق شوهرش را به جا آورد و هم میتواند از غیبت و سخنچینی دوری کند.
4. باید بین احتیاط و توصیۀ به آن با سوءظن داشتن تفاوت قائل شد. احتیاط کردن و دعوت به آن بهصرف احتمال ممکن است و لازم نیز شخص یقین داشته باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-دربارۀ-دوستش-سخنی-گفتهاست-و-هم&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_وپاسخ
#رجعت
🟢رجعتهای ابلیس و جنیان
❓سؤال
نظر شما دربارۀ روایاتی که میگوید «حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه) شیطان را در کوفه میشد» چیست؟ ابلیس در دولت حق، در دولت حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه) و ائمۀ معصومین (علیهمالسلام)، چه خواهد شد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. ابلیس چندین بار کشته خواهد شد و چندین بار به دنیا بر خواهد گشت. ابلیس و افراد شرور از انس و جن چندین رجعت و چندین مرگ خواهند داشت.
2. در روایات وارد شده است همزمان با صیحه، قبل از ظهور حضرت ولیعصر (عجاللهفرجه)، انصار بزرگوار آن حضرت (عجاللهفرجه) و نیز دشمنان آن حضرت (عجاللهفرجه) رجعت خواهند کرد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=نظر-شما-دربارۀ-روایاتی-که-میگوید-ح&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺