4_5771548787185030445.mp3
56.12M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 15
#عرفان_وحیانی 3
جلسه سوم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
#جلسات
⚫️ سلسله جلسات علمی حضرت آیت الله شیخ محمد سند (زید عزه) در قم
🔹از امشب (شنبه ١٧ تير)، هر روز ساعت ٥:٤٥
📌با موضوع حقیقت عرفان؛ تفاوت عرفان وحیانی با عرفان های بشری
قم خيابان معلم ١٢ كوچه چهارم پلاك ٦٢
@ayatollahsanad 🔺
#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين وصلواته على أشرف خلقه وسيد كائناته محمد المصطفى المهيمن على وحيه وعلى آله خزان وحيه
هلال ماه محرم غروب شنبه در بعضي از مناطق جنوب امريكاي شمالي از جمله فلوريدا رويت شده كه زمان رويت همزمان با وقت اذان صبح در نجف است
البته هلال ماه در ولايت هاي كاليفورنيا و لوس انجلس و مناطق ديگر هم رويت شده است
بنابرين يک شنبه اول ماه محرم الحرام است.
ايام عزاداري سبط رسول الله بر مومنين تسليت و تعزيت باد.
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
صبح يكشنبه اول ماه محرم ١٤٤٦ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5773800586998715102.mp3
56.74M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 16
#عرفان_وحیانی 4
جلسه چهارم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5774014128477705490.mp3
60.93M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 17
#عرفان_وحیانی 5
جلسه پنجم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319246.mp3
42.43M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه پنجم
قم ذي الحجة ۱۴۴۵
@ayatollahsanad 🔺
4_5780885131258500915.mp3
70.94M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 18
#عرفان_وحیانی 6
جلسه ششم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319247.mp3
24.26M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه ششم
قم ذي الحجة ۱۴۴۵
@ayatollahsanad 🔺
4_5783136931072185931.mp3
58.24M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 19
#عرفان_وحیانی 7
جلسه هفتم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319248.mp3
32.8M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه هفتم
قم ذي الحجة ۱۴۴۵
@ayatollahsanad 🔺
4_5785143917749998714.mp3
65.88M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 20
#عرفان_وحیانی 8
جلسه هشتم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319250.mp3
44.23M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه هشتم
قم ذي الحجة ۱۴۴۵
@ayatollahsanad 🔺
4_5800783959554005027.mp3
74.32M
#جلسات درس
با موضوع : اعتبار اجمالی کل کتب مقاتل
جلسه اول
قم
محرم ۱۴۴۶ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5803251529934707072.mp3
75.94M
#جلسات درس
با موضوع : اعتبار اجمالی کل کتب مقاتل
جلسه دوم
قم
محرم ۱۴۴۶ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5787395717563684320.mp3
66.33M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 21
#عرفان_وحیانی 9
جلسه نهم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319251.mp3
2.74M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه نهم
قم ذي الحجة ۱۴۴۵
@ayatollahsanad 🔺
4_5789823525137159705.mp3
64.71M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 22
#عرفان_وحیانی 10
جلسه دهم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5792075324950844458.mp3
69.72M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 23
#عرفان_وحیانی 11
جلسه یازدهم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5796280359926633858.mp3
8.93M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه یازدهم
4_5796280359926633859.mp3
8.97M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه یازدهم
@ayatollahsanad 🔺
#عاشوراییها ( ۱)
⚫️رکن بودن شعائر و معنای آن
❓سؤال
آیا شما نیز مانند حضرت آیتالله خوئی (رحمهالله) معتقدید که شعائر دینی رکن دین است؟ اگر چنین دیدگاهی دارید، آیا میشود در این باره توضیح دهید؟
⬇️
🖊پاسخ
«شعائر» جمع «شعیره» (آئین و مراسم) است و بهلحاظ معنی و مضمون و موضوعش درجات مختلفی دارد. برخی امور از شعائر نماز و برخی از شعائر حج و برخی از شعائر صوم و برخی شعائر ولایت و... هستند. برخی شعائر از برخی شعائر برتر است و برترین و بزرگترین شعائر شعائرِ ولایت است. همانطوری که امامت و ولایت از دیگر ارکان دینی برتر است، شعائر ولایت نیز از دیگر شعائر برتر است.
2. شعائر دینی (مراسمات مذهبی) اعلام و اعلانِ [دین و معارف دینی] است و فرهنگ دینی را نشان میدهد و آن را تبلیغ میکند و محیطی دینی و فرهنگی پدید میآورد و از این حیث، با غضّنظر از موضوع و متعلق، از ارکان دین محسوب میشود. شعائر دینی معارف دینی و فرهنگ دینی را به دیگران مینمایاند و از این جهت، بنیان و بنیاد اسلام و ایمان بر آن پایه استوار است [بهطوری که اگر مراسمات دینی نباشد، معارف دینی به دیگران، خصوصاً به نسل بعدی منتقل نمیشود و اساس دین ازبین میرود.]
3. به علت اینکه اساس دین، به توضیحی که گذشت، به شعائر دینی و مراسمات مذهبی وابسته است، میبینیم که حضرت امام هادی (علیهالسلام) مردم را به زیارت حضرت امام حسین (علیهالسلام) ترغیب میفرمود در حالی که حکومت وقت به زیارت ایشان حساس بود و خوف جان زائران میرفت. به سخن دیگر، با اینکه زیارت حضرت امام حسین (علیهالسلام) در دورۀ حضرت امام هادی (علیهالسلام) مخاطرهآمیز بود، حضرت هادی (علیهالسلام) مردم را به زیارت ایشان ترغیب میکرد.
نهتنها زیارت اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) برای زائران خطر جانی داشت، بلکه موجب شد که مضجع شریف ایشان را دو یا سه بار خراب کنند و افزون بر آن، موجب شد قبر مبارک حضرت را نبش کنند، ولی این موارد موجب نشد که حضرت امام هادی (علیهالسلام) از زیارت حضرت منع کند یا به زیارت حضرت ترغیب نکند. با تمام این شرائط، امام هادی مؤمنان را بهشدت به زیارت اباعبدالله ترغیب میکرد.
شرائط یادشده قبل از دورۀ امام هادی، در دوران حضرت امام صادق (علیهالسلام) نیز وجود داشت و باز حضرت امام صادق (علیهالسلام) بهشدت و با تأکید زیاد به زیارت اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) ترغیب میفرمود و به شاگردان بزرگش ــ که از فقهای بزرگ دوران بودند و به علت وجودِ افراد مسلح در جادهها، به زیارت امام حسین (علیهالسلام) نمیرفتند ــ عتاب میکرد و آنها را به علت ترک زیارت حضرت و بیاعتنایی به آن، بازخواست میکرد. [یعنی با اینکه افراد مسلح در راهها و جادههای منتهی به کربلا مستقر شده بودند و با کسانی که به زیارت حضرت امام حسین (علیهالسلام) میرفتند برخورد میکردند، باز حضرت امام صادق (علیهالسلام) این را دلیل موجهی برای ترک زیارت نمیدانستند و به شاگردان بزرگشان که از فقهای بزرگ و مطرح آن دوران بودند، عتاب میکرد!]
4. شیخ مفید و شیخ طوسی و سید مرتضی (قدس الله اسرارهم الزکیة) و برخی شاگردان بزرگ ایشان، مانند شیخ صدوق و ابنقولویه و اینبراج و سلار و... (رحمهمالله)، شهادت ثالثه (شهادت به ولایت) را در اذان و تشهد نماز میگفتند و از فتنۀ نواصب و نفوذ و قدرت آنها در شهر بغداد ترس و واهمهای نداشتند. آن بزرگان شهادت ثالثه را در اذان و اقامه و تشهد نماز میگفتند و شیعیان را نیز مکلف میکردند که شهادت ثالثه را در اذان و نماز بگویند در حالی که گفتن شهادت خطر جانی و مالی برای مؤمنان داشت. در طول بیش از سه قرن، بسیاری از مؤمنان به علت گفتن شهادت ثالثه در اذان و نماز، از جان و مال و آبروی خود گذشتند. روشن است که اگر گفتن شهادت ثالثه در اذان و تشهد نماز امری مستحب یا حتی واجب، ولی واجبی عادی و معمولی، بود، بذل جان و مال و آبرو برای گفتن آن جایز نمیبود. در نگاه آن بزرگان (رحمهمالله)، شهادت ثالثه رسم و آئینی بود که رکن و اساس ایمان را تشکیل میداد و مایۀ ماندگاری ایمان بود و برای همین، رفعید از آن جایز نبود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
▪️محرم ١٤٤٦ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5794085421184980498.mp3
71.69M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 24
#عرفان_وحیانی 12
جلسه دوازدهم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5796625890045596520.mp3
16.26M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه دوازدهم
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319242.mp3
78.1M
#سلسله_جلسات_فقه_القلوب 25
#عرفان_وحیانی 13
جلسه سیزدهم
باعنوان : عرفان وحياني
قم ذي الحجة ١٤٤٥ هـ
@ayatollahsanad 🔺
4_5798532159740319243.mp3
11.84M
#جلسات
پرسش و پاسخ جلسه سیزدهم
@ayatollahsanad 🔺